سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۲۵

دوشنبه: 25/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:01 بامداد دوشنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی دیگر از جنایات آشکا رژیم ملایان:
تشیع پیکر پزشک بازداشتگاه کهریزک در فضای امنیتی
خانواده اجازه کالبدشکافی پیدا نکردند
پس از آن که رژیم ددمنش و خونخوار برای پنهان کردن اعمال غیرقابل وصف و ضد بشری خود در مورد فجایع بیشرمانه تجاوز به زندانیان و کشتن چند انسان در زیر شکنجه و آزار در بازداشتگاه کهریزک پزشکی بیگناه و بی پناه را مقصر قلمداد کرده و مورد تعقیب قرار داد، اینک رسانه های رسمی رژیم اعلام کرده اند که او بر اثر ایست قلبی به دیار عدم رهسپار گردید(..!!؟) تا مانند همیشه با فدا کردن جان یک بیگناهِ از همه جا بیخبر، پرده ای بر جنایات "سیدعلی گدا - عنتری نژاد" و اوباشان مزدور سپاه دزدان و قاتلین و بازوهای اجرایی آنان یعنی بسیجی ها کشیده شود.
**
بعد از انتشار گزارش (قتل یا خودکشی) و سپس مرگ بر اثر ایست قلبی رامین پوراندرجانی، پزشک 26 ساله بازداشتگاه کهریزک که روز گذشته در سایت های خبری منتشر شد، به اطلاعات جدیدی در مورد این قربانی جدید تیم تهدید و ترور قوه قضائیه و نیروی انتظامی دست یافتیم.
براساس گزارش های موثق دریافتی، رامین پوراندرجانی روز سه شنبه در استراحتگاه خود در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ فوت می کند و علت فوت وی توسط مقامات مسئول، سکته قلبی در خواب عنوان می شود.
این دکتر وظیفه تعدادی از قربانیان شکنجه در بازداشتگاه کهریزک را ویزیت کرده بود، از جمله این قربانیان شهید محسن روح الامینی است که دو روز قبل از شهادت توسط این پزشک وظیفه ویزیت شده و وی از ابعاد بلایایی که برسراین شهید جنبش سبز آمده بود، مطلع گشته بود.
او همچنین پس از شهادت روح الامینی، یک هفته بازداشت می شود تا اعلام کند که روح الامینی به علت ابتلا به مننژیت فوت کرده است؛ درحالیکه گزارش مستند پزشکی قانونی علت فوت را اصابت ضربه به سر این شهید جنبش سبز عنوان کرده بود.
پوراندرجانی، بعد از انتشار گزارش پزشکی قانونی به قید ضمانت آزاد می شود، اما چندین بار توسط بازرسی کل ناجا، دادسرای نظامی و شورای انتظامی پزشکی قانونی کشور مورد بازجویی قرار می گیرد و به علت آگاهی کامل از جزئیات آنچه که در کهریزک اتفاق افتاده بود از طرف افراد ناشناس بارها برای عدم انتشار حقایق این بازداشتگاه تهدید می شود تا مبادا دخالت مستقیم سران نظامی و قضائی کشور را در این بازداشتگاه فاش کند.
پوراندرجانی، اتفاقات کهریزک را قبل از مرگ، برای عده معدودی از دوستانش بیان و در عین حال نسبت به امنیت جانی خود نیز اظهار ترس می کند تا اینکه ناگهان خبر مرگ او منتشر می شود.
با اینکه علت مرگ پوراندرجانی، اتبدا خودکشی و سپس سکته قلبی عنوان شده، با اینحال به خانواده او اجازه کالبدشکافی داده نمی شود و مراسم تشیع جنازه وی نیز تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد؛ به طوری که بسیاری از دوستان نزدیک این دکتر وظیفه جرات حضور در مراسم تشیع جنازه او را پیدا نکردند.
اقدامات امنیتی صورت گرفته، این سئوال را ایجاد می کند که اگر واقعاً علت مرگ وی سکته قلبی بوده، چرا مراسم تشیع جنازه وی روز پنجشنبه در فضایی به شدت امنیتی در تبریز برگزار شد و چرا اجازه کالبدشکافی به خانواده وی داده نمی شود؟
گفته می شود یکی از نمایندگاه تبریز در مجلس شورای اسلامی مجدانه پیگیر بررسی علت فوت این پزشک بازداشتگاه کهریزک است.
*****
بار دیگر از ملاقات حسین نورانی نژاد با همسرش پرستو سرمدی ممانعت شد

صبح دیروز یک شنبه، بار دیگر از ملاقات حسین نورانی نژاد رییس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت با همسرش پرستو سرمدی ممانعت شد.
سرمدی ضمن اعتراض به این اقدام ماموران زندان اوین گفت: در حالی که حضور همسرم در سلول انفرادی بند 209 وارد سومین ماه می شود و به همین دلیل او از نظر جسمی بسیار ضعیف شده است، مسئولان به جای پاسخگویی از ملاقات من با ایشان جلو گیری می کنند و نوشته هایم را به عنوان دلیل این تصمیم بیان می کنند در حالی که درهیچ ماده قانونی نیامده همسر یک زندانی حق ندارد از دلتنگی هایش بنویسد. جالب است که من طی یک هفته گذشته هیچ نوشته جدیدی نداشته ام این نشان می دهد که چقدر بهانه های ماموران اوین واهی است.
وی افزود: من به شدت نگران سلامتی همسرم هستم ، بارها به مسئولان نوشته ام که حسین مبتلا به بیماری آصم است ، مادر همسرم در ملاقات با او متوجه شد که از هفته گذشته تاکنون بیماریش شدت گرفته و به همین دلیل تحت مداوا قرار گرفته است، اما ماموران بند 209 اوین همچنان از آزادی و یا حداقل انتقال او از سلول انفرادی جلوگیری می کنند، من بار دیگر از دادستان تهران تقاضا می کنم با اقدامات غیر قانونی ماموران بند 209 زندان اوین مقابله کند و نگذارد بیش از این همسرم و سایر زندانیان در بازداشت وسلول های انفرادی بمانند.
*****
آزادی فعالان دانشجویی تبریز

باصدور قرار وثیقه ازسوی دادیارشعبه 11، بازداشت شدگان 13 آبان تبریز آزاد شدند.
به گزارش یولداش، بهنام نیکزاد و عطا علی زاده از فعالان دانشجویی و اعضای ستاد مهندس موسوی در تبریز که در 13 آبان از سوی لباس شخصی ها بازداشت شده بودند، عصر دیروز (یکشنبه) در حدود ساعت 19 از زندان تبریز آزاد شدند.
خانواده بازداشت شدگان و تعدادی از فعالان سیاسی و دانشجویی با حضور در مقابل زندان از بازداشت شدگان استقبال کردند.
موسی ساکت از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت و عده دیگری از بازداشت شدگان همچنان در بازداشت به سر می برند.
*****
متروی تهران سكانس دیگری از سریال تمامیت خواهی

اصولگرایان منتقد دولت کودتا ، كه در تحلیل نهایی از صورت بندی جناح های سیاسی كشور ، در راست میانه جای می گیرند، چه در تحلیل جنبش سبز و رویدادهای پس از انتخابات و چه در مواضع و اقدامات سیاسی شان نسبت به دولت احمدی نژاد ، عملكردی نادرست و ضعیف از خود به نمایش گذاشتند. عملكرد نادرستی كه نتیجه اش تایید حذف كامل اصلاح طلبان از قدرت بود. اما از آنجا كه منطق حذف حد یقف ندارد اینك این "راست میانه" است كه خود را در مصاف با اقتدارگرایی تنها تر از همیشه می بیند. انتخابات شوراها در پیش است: این بار شاید این اصولگرایان باشند كه در مقام معترض به نتیجه انتخابات خواهند ایستاد و یحتمل به براندازی متهم خواهند شد!
خبر: دولت مديريت مترو تهران را برعهده خواهد گرفت
( خبرگزاری فارس)گزارش:محمود احمدی نژاد در گفتگوي مستقيم با مردم كه از برنامه‌ تهران ٢٠ شبكه ۵ سيما پخش شد با بيان اينكه "بنده فكر مي‌كنم به زودي در مسائل تهران دخالت كنم" گفت: دولت خودش مديريت مترو را برعهده گرفته و بودجه آن را تأمين و مترو را خواهد ساخت و تا ١٠ الي ١۵ سال قيمت مترو را بالا نخواهد برد و با تعيين مدير به سرعت ساخت مترو را تمام و در اختيار مردم تهران قرار مي‌دهد. وی افزود: قطار هوايي را هم خواهيم كشيد.
تحلیل:١. شرایط پس از انتخابات ، صورت بندی تازه ای به فضای سیاسی كشور بخشید. فضایی كه "تمامیت خواهی" عریان احمدی نژاد و نظامیان حامی وی ، اصلی ترین خصیصه آن است. بسط سلطه و تعمیق حوزه نفوذ ، بخشی از ماهیت تفكرات اقتدارگرا است. توتالیتاریسم تاب تحمل حوزه های خارج حیطه دولت ندارد. از این رو در كنار نابودی حوزه عمومی ، در اختیار گرفتن تمامی اركان قدرت نیز بخشی دستور كار اقتدارگرایان است. نقطه توقف تمامیت خواهی از یك سو تسلط كامل بر كلیه نهادهای قدرت و از سوی دیگر انهدام كامل حوزه عمومی است.
٢. اقدامات دولت کودتا برای در اختیار گرفتن مدیریت مترو تهران ، تلاش برای در اختیار گرفتن مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ، كوشش برای تغییر مدیریت فرهنگستان هنر و ... را صرفا می توان بازتابی از اراده معطوف به تمامیت خواهی احمدی نژاد و حلقه حامیانش دانست. تجربه دولت نهم نشان داد احمدی نژاد صرفأ قادر به همكاری با نهادها و اشخاص مطیع خویش است. احمدی نژاد همواره با اتكا غریزی به منطق تمامیت خواهی ( دوست/دشمن ) دن كیشوت وار به نبرد با آسیاب بادی ها مشغول است! مطیع بودن پیش شرط احمدی نژاد برای همكاری است و خارج از این حقله همه در زمره اغیارند خواه میرحسین موسوی باشی و یا محمد باقر قالیباف.
٣. اصولگرایان منتقد دولت ، كه در تحلیل نهایی از صورت بندی جناح های سیاسی كشور ، در راست میانه جای می گیرند، چه در تحلیل جنبش سبز و رویدادهای پس از انتخابات و چه در مواضع و اقدامات سیاسی شان نسبت به دولت احمدی نژاد ، عملكردی نادرست و ضعیف از خود به نمایش گذاشتند. عملكرد نادرستی كه نتیجه اش تایید حذف كامل اصلاح طلبان از قدرت بود. اما از آنجا كه منطق حذف حد یقف ندارد اینك این "راست میانه" است كه خود را در مصاف با اقتدارگرایی تنها تر از همیشه می بیند. انتخابات شوراها در پیش است: این بار شاید این اصولگرایان باشند كه در مقام معترض به نتیجه انتخابات خواهند ایستاد و یحتمل به براندازی متهم خواهند شد!
*****
یك هواپیما در فرودگاه اهواز از باند خارج شد
مدير روابط عمومي فرودگاه‌هاي خوزستان خبرداد: هواپيما ايرباس هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) با 255 مسافر در فرودگاه اهواز از باند خارج شده است.
به گزارش ايسنا، مجيد ملاياني با تاييد اين خبر گفت: اين هواپيما در ساعت11:55 امروز(دیروز یکشنبه) در حالي كه قصد نشستن بر باند فرودگاه اهواز را داشت از مسير اصلي خارج شد.وي با بيان اين كه خروج اين هواپيما از باند موجب بسته شدن باند فرودگاه اهواز شده است، افزود: هم اينك براي بازگشايي مجدد باند در تلاش هستيم. اميدواريم اين مهم هرچه سريع‌تر انجام شود.
ملاياني خاطرنشان‌كرد: هم‌اينك براي انتقال مسافران توسط پرواز جايگزين به تهران در حال هماهنگي هستيم. پرواز شماره 413 هواپيمايي جمهوري اسلامي در ساعت 12:20 دقيقه از فرودگاه مهرآباد تهران خارج شد و در ساعت 11:55 دقيقه در حال فرود دچار مشكل و از باند خارج شد.مدير روابط عمومي فرودگاه‌هاي خوزستان عنوان‌كرد: خوش‌بختانه تمام مسافران، خدمه و هواپيما سالم هستند.
اعلام علت حادثه فرودگاه اهواز
مدير روابط عمومي فرودگاه‌هاي خوزستان با اشاره به بازگشايي باند فرودگاه اهواز پس از حدود چهار ساعت تلاش گفت: هواپيما ايرباس هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) به پاركينگ انتقال داده شد و هواپيماي جايگزين مسافران پرواز برگشت هواپيما را به تهران انتقال مي‌دهد.به گزارش ايسنا ، مجيد ملاياني با بيان اين مطلب اظهاركرد: باند فرودگاه اهواز كه به دليل خروج هواپيماي شركت هواپيمايي در ساعت 11:55 بسته شد با تلاش و هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف اجرايي استان خوزستان در ساعت 16:30 به صورت كامل بازگشايي شد.وي افزود: در حال حاضر روند پروازي به حالت عادي بازگشته و مشكل خاصي وجود ندارد.ملاياني خاطرنشان‌ كرد: بر اساس اعلام مسوولان احتمالا نقص فني در سيستم ترمز هواپيما دليل اصلي اين حادثه بوده است.
*****
دو فامیل رحیمی استاندار می شوند

طی روز های آینده جلال رحیمی برادر معاون اول احمدی نژاد به عنوان استاندار كردستان معرفی خواهد شد.همچنین از احتمال انتخاب كرم رضا پیریایی كه او نیز از نزدیكان محمد رضا رحیمی است، به عنوان استاندار همدان خبر می رسد.
جلال رحیمی پیش از این رییس یكی از دانشكده های دانشگاه آزاد همدان بوده و در اوایل دهه هفتاد نیز ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان قروه را بر عهده داشته است، او در حال حاضر رییس مجلس ایثارگران كشور است و گفته می شود پس از انتخابات ریاست جمهوری از ریاست دانشگاه آزاد استعفا داده است.كرم رضا پیریای نیز پیش از این رییس مركز موسیقی صدا و سیما و معاونت امور عمومی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری بوده است.
*****
آخرین اخبار از وضعیت شاهپور کاظمی و سعید لیلاز و خبرنگار فرانسوی

دادگاه انقلاب تهران با انتشار اطلاعیه ای از برگزاری دادگاه غیر علنی مهندس شاور کاظمی برادر زهرا رهنورد خبر داد و اعلام کرد که"دادگاه رسيدگي به اتهامات شاپور كاظمي روز یک شنبه در شعبه 26 دادگاه انقلاب برگزار شده است. دادگاه انقلاب همچنین خبر داد که دادگاه سعید لیلاز روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی نیز روز سه شنبه برگزار می شود.
بنابر اعلام دادگاه انقلاب همچنین کلوتید ریس تبعه و معلم فرانسوی نیز روز سه شنبه در دادگاه انقلاب تهران محاکمه می شود و در آن نماینده دادستان و وکیل این تبعه فرانسه حضور خواهند داشت.مهندس شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی،از اولین روزهای پس از انتخابات بازداشت شده و همچنان در بازداشت است.شاپور کاظمی پیش از بازداشت فعالیت سیاسی نداشته و از فعالان صنایع مخابراتی در ایران به شمار می رود اما نیروهای امنیتی او را برای تحت فشار قرار دادن میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از ماه ها پیش بازداشت کرده اند.سعید لیلاز روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی است.سعید لیلاز در سال های اخیر سردبیری بسیاری از روزنامه ها و مجلات اقتصادی را بر عهده داشته و از منتقدان سرشناس سیاست‌های اقتصادی احمدی نژاد است.سعید لیلاز از چهارشنبه 27 خرداد در منزلش بازداشت شد و تاکنون در بازداشت به سر می برد.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
مادران درد و انتظار

"مادران صف طویل همراه با درد و آه و خبرهای تلخ و رفتارهای سخت و تند و خشن بسیاری از شما را می‌شناسم. از طریق مادرم در صف‌های ملاقات برخی از شما مرا می‌شناسید همراه با آه و اشک‌هایی که از طریق اعدام‌هایی که با هم داشته‌ایم. بیش از 14 سال زندان کشیده‌ام و با بسیای از اعدام شدگان در بندهای تنگ و تلخ و سخت زیسته‌ام. هیچگاه بر سر کسی نزده‌ام اما فراوان بر سرم زده‌اند و می‌زنند."
شما در بیانیه‌هایی که می دهید از ظلم رفته بر خود می گویید بی گمان حتی ذره ای از درها و رنج هایی که بر شما رفته است را هیچ کس و هیچ جیز نمی تواند جبران کند حتی اگر تاریخ به سال های 1358 و 1359 ه.ش بازگردد که باز هم نمی گردد. انتقام از عاملان اعدام تسکین می دهد اما آراممان نمی کند. درست است که نباید انسان عملگرا بود و گفت که مساله جامعه ما سالهای 60 و 70 شمسی نیست اما اگر حوادث آن سالهای تلخ به درستی تجزیه و تحلیل شود آیا بخشی از راه دموکراسی هموار نمی شود؟
بی گمان می‌شود. همچنین نباید به دلیل درست دردهای گذشته شرایط امروز را ندید و با آن همراه نبود. مادران دردمند و خانواده هایی که حتی نمی توانستند اعلام کنند که بچه شان اعدام شده اند امروز گشاده دست با مادر سهراب و ندا ،...همکاری می کنند و همراه با آنان اشک می‌ریزند. پس این مادران و همسران و فرزندان مهربان‌اند.
اما تجربه گذشته و مرور تاریخ کشورهای دیگر به ما می آموزد که باید نگاهی همراه با مدارا ،تحمل و تیزهوشی با شرایط جدید داشته باشیم.چرا که دموکراسی و مدارا در جامعه ای ایجاد می شود که همه اقشار و اقوام و اصناف قبول کنند که حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند.
این را گاندی هندو مذهب،ماندلای مسیحی و پپه چپ اروگوئه ای (از رهبران تویاماروها که 14 سال زندان کشیده است)می گویند.این تجربه مشترک بشری را باید ارج نهاد.من هنوز عاشق احمد شاه مسعود ،چه گوارا و میرزا کوچک جنگلی ام.شریعتی ،صمد بهرنگی ،...را دوست دارم اما ساختن ایرانی مدنی نیاز به نگاه جدید به روابط و مناسبات جامعه دارد.نگاهی که زنانه و مادرانه است.
مادران کرد ترکیه که فرزندانشان در ترکیه خائن و یاغی خوانده می شوند مادران سربازان کشته شده ترک را که شهیدان ملی خوانده می شوند را به دیاربکر دعوت می کنند و بر گردن آنها گل می اندازند و از آنها می خواهند مادران صلح باشیم.مادران صلح ترک و کرد از دولت و پ ک ک می خواهند با یکدیگر جنگ نکنند. مادران صلح در جامعه ما هم در حال شکل گیری اند. برخی از شما با آنها هستید .چرا نام فراگیر مادران و خانواده های صلح را بر نگزینیم؟ و بر قدرت این نهاد مادران نیفزاییم.نهاد مادران صلح با حضور همه شما خانواده های قربانیان قدرتمند تر می شود.
می دانم و می دانید که گذشت کردن بسیار سخت است.اما باور کنید که در چرخه انتقام و خشونت مرگ ظالمان محقق نمی شود بلکه بازنده درویشان و مردم هستند.قدرتمندان در چهره های مختلف زور دارند و آنان در فضای سبز و خاکستری بیشتر می کشند.در مواجهه قهرآمیز پیروزی مردم ماه عسل کوتاه خواهد بود و بعد تلخی به همراه دارد.مگر در انقلاب فرانسه و اکتبر شوروری چنین نشد؟
اغنیا زورمند هستند و با امکانات و استعداد فراوان توان تغییر چهره دارند.درویشان را چنین امکانی نیست.هر چه مبارزه سیاسی و مسالمت آمیز آرامتر شود ضعیفان بهتر بهره مند می شوند.در مواجهه خشونت طلب که قدرتمندان آن را طلب می کنند بازنده اصلی مردم هستند.البته زمانی خشونت تحمیل می شود اما نباید به استقبال آن رفت و به امید انتقام زیست.درست است که انسان را عشق و انتقام نگه می دارد اما این بار عشق ،مروت و امید را زنده تر کنیم.چون بازیستن همراه با انتقام وارد بازی زورمندان و ظالمان شده ایم که بازنده اش مردم هستند.
فراموش نکنیم که مبارزه طولانی با دشمن بسیاری از خصلتهای دشمن را در طرف مقابل بازتولید می کند.این بازتولید فضا را برای تولید چرخه خشونت باز می کند.برای اینکه به وقایع و حوادث گذشته به شکل منصفانه نگاه شود و حاکمان قصه های دروغین از تاریخ گذشته نسازند نیاز به جامعه باز یا نیمه باز است و همچنین وجود نگاههای متفاوت که بتوانند گذشته نه از دیدگاه برپایی دادگاهها که با نگاه تارخی و راهبردی بشکافند.
بی گمان به تناسب شرایط از مجازات مجرمان سخن خواهد رفت.اما ای مادران درد و انتظار ما نیاز به خلق فضای جدید داریم که جز با تحمل و مدارا و باور اینکه چرخه خشونت را باید متوقف کنیم به آن فضا نمی رسیم. باور کنید همانگونه که تا کنون بوده و خواهد بود در صورت اصرار بر انتقام باز فرزندان و نوه هایمان مرغان عروسی و عزا خواهند بود.
مادر معینی را همه می شناسیم.او از سال 1340 تا کنون فرزند شهید ،زندانی و تبعیدی داده است.تقاضای من این است که بیایید به جای خانواده های جانباختگان مادران صلح شوید.در این حالت هر لحظه بزرگتر می شوید که البته هم بزرگ و عزیز هستید.دردها ،آلام و سختیها هم می توانند از انسانها ،زنان و مردان بزرگی بسازند.منتها انسان هایی که پیام آور صلح و دوستی اند باشکوه ترند.باور کنیم که حتی اگر درویشان با خشونت بر ظالمان و اغنیا پیروز شوند باز عده ای از درویشان ماهیت عوض می کنند و به نام درویشان بر ضعیفان ظلم خواهند راند. تاریخ آکنده از این وقایع است و به تعبیر شریعتی ما قربانیان جنگهایی خواهیم بود که خود نمی دانستیم که چرا می جنگیم.
آرمان فرزندان شما عدالت و آزادی بود.شما با محبت برای عدالت و آزادی مسیر مدنی را تدارک ببینید .در جامعه بسته امکان مسخ طولانی حقیقت وجود دارد.باور کنید در صورت داشتن جامعه نیمه باز نام و یاد فرزندان و همسران و پدران شما بیشتر و بهتر شکوفا خواهد شد.
مطمئن باشید که وجدان انسانها در جامعه نیمه باز بدون انتقام دادگاههای خود را برپا خواهد کرد.این سخنان از سر تجربه و درد بعد از اشکها و آهها و نامرادیها و سختی های کسی است که به شما می گوید با برخی از عزیزان شما سالها زیسته و از آنها خاطره دارد.بی گمان آنان در سینه هایشان یک جنگل ستاره داشتند.رنگ این ستاره ها به اجبار سرخ بود و می شود سبزشان کرد.سبز زندگی و امید.سبز انسانی و ایرانی.
*****
محسن رضایی: معاوضه سوخت اتمی تله است
کد مطلب : 35017
محسن رضایی گفت: غربی ها به دنبال این هستند كه اهداف سیاسی خود را در پوشش یك پیشنهاد فنی به ایران تامین كنند و مسئولان دولت باید مراقب باشند در تله غربی ها نیفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت ، وی در نوشتاری، در رابطه با پیشنهاد غربی ها برای معاوضه 1200 كیلوگرم اورانیم 5/3 درصد ایران با 116 كیلوگرم سوخت 20 درصد برای راكتور تهران گفت: واقعیت این است كه در این پیشنهاد دو موضوع با هم مخلوط شده، به عبارت دیگر یك موضوع كه تامین اهداف سیاسی و اعتماد سازی باشد، در پشت موضوع دیگر كه مساله فنی و تامین سوخت راكتور تهران است، توسط غربی ها پنهان شده است . دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: ما باید برای اینكه در تله غربی ها نیفتیم، باید این دو موضوع را از هم تفكیك كنیم. در حقیقت معاوضه سوخت منافعی دارد و مضاری و به منزله یك تیغ دو لبه است كه اگر درست عمل نشود دست خودمان را می برد.
رضایی در خصوص اعتماد سازی یادآور شد: همان طور كه آقای اوباما در یكی از سخنرانی های خود به صورت ظریف اشاره كرده بود كه ایران برای اعتماد سازی، بخش عمده یعنی 75 درصد اورانیم تولید شده خود را در اختیار آن ها بگذارد، طبیعی است كه این می تواند، موضوع یك معامله سیاسی باشد. وی با طرح این سوال كه در مقابل این گام اعتماد سازی بزرگ ایران، آن ها چه اقدامی را در این زمینه انجام می دهند گفت: به نظر من تعلیق تحریم های ایران پاسخ مناسب و متقابل اعتماد سازی از طرف غربی هاست و اگر ما نتوانیم این امتیاز را از آن ها بگیریم، عملا مانند گذشته كه گام های اعتماد ساز ما مثل ( تعلیق، همكاری های صادقانه و امضای پروتكل الحاقی) با اقدامات متقابل مواجه نشد، این اقدام اعتماد ساز ما بدون پاسخ می ماند و ما عملا بازنده این معامله سیاسی خواهیم بود.
رضایی با بیان اینكه بحث معاوضه سوخت برای تامین نیازهای راكتور هسته ای ایران یك بحث فنی است افزود: راكتور تهران یك راكتور تحقیقاتی با مصارف پزشكی است كه آمریكایی ها بعد از انقلاب و در اوج تحریم ها آن را راه اندازی مجدد كردند و با تامین سوخت آن از طرف آرژانتین هم موافقت نمودند. وی ادامه داد: تامین سوخت راكتور تهران موضوعی كاملا فنی و در چارچوب قوانین آژانس است و باید تامین شود، اما آمریكا و روسیه اعلام می كنند شما كه خودتان اورانیوم 5/3 درصد را تولید می كنید، اورانیم این راكتور را هم تامین كنید، حداكثر این است كه قبول می كنیم به اندازه سوخت مورد نیاز اورانیم 5/3 درصد را معاوضه كنیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یاد آور شد: این دیگر یك موضوع سیاسی و اعتماد ساز نیست و باید ببینیم چقدر سوخت نیاز داریم تا به همان اندازه و با شرایط خودمان معامله كنیم. وی اظهار داشت: نیاز راكتور تهران به سوخت با 5 روز كاركرد در هفته، سالی حدود 8 كیلو گرم است یعنی اگر ما بخواهیم برای 7 سال سوخت تهیه كنیم، حدود 58 كیلو گرم اورانیم 20 درصد نیاز داریم و مقدار خوراك تولیدی این اورانیم 20 درصدی، حدود 350 كیلوگرم است، پس صورت مساله روشن است و در این معامله فنی، دیگر صحبت كردن از 1200 كیلو گرم یا این كه یك سال زودتر سوخت را بدهید، یا آن كه در كشور ثالث انبار كنید، مطرح نیست. رضایی در پایان خاطر نشان كرد: اتفاقا مسایلی كه آنها مطرح می كنند، نشان می دهد كه می خواهند دو موضوع را با هم مخلوط كنند در غیر این صورت اگر می خواستند واقعا اورانیم ما را 20 درصد كنند، نیازی به نگهداری در كشور ثالث نبود.
*****
یک مقام مسئول در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت خبر داد:
احتمال کاهش 20 لیتری سهمیه بنزین زمستانی خودروهای شخصی
یک مقام مسئول در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از احتمال کاهش 20 لیتری سهمیه های بنزین زمستانی خودروهای شخصی خبر داد و پیش بینی کرد سهمیه بنزین خودروهای عمومی تا پایان امسال بدون تغییر باقی بماند.
علی ربیعی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به احتمال کاهش 20 لیتری سهمیه های بنزین زمستانی خودروهای شخصی، اظهار کرد: «پیش بینی می‌شود سهمیه بنزین خودروهای عمومی تا پایان امسال بدون تغییر باقی بماند». معاون صنایع و انرژی ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور افزود: «بر اساس مصوبه ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور سهمیه بنزین خودروهای عمومی تا پایان سال طبق سهمیه بنزین آذر ماه توزیع خواهد شد».
به گفته این مقام مسئول بر اساس مصوبه ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور سهمیه بنزین خودروهای شخصی از دیماه سال جاری و در راستای اجرای مصوبه مجلس 80 لیتر در ماه در نظر گرفته شده است. هفته گذشته با تصمیم نمایندگان ویژه در کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و در اجرای بند (61) ماده واحده قانون بودجه سال 1388 کل کشور ، سهمیه بنزین خودروهای عمومی برای ماههای آبان و آذر سال 1388 تعیین شد. بر این اساس، برای خودروهای بنزینی آموزشگاه رانندگی 300 لیتر، خودروهای دوگانه سوز آموزشگاه رانندگی 200 لیتر ، خودروی بنزینی آژانس 300 لیتر، دوگانه ‌سوز آژانس 200 لیتر، تاکسی بنزینی 500 لیتر و دوگانه‌سوز CNG-LPG معادل200 لیتر، خطی بین شهری بنزینی 750 و دوگانه سوز 500 لیتر ، مسافربر شخصی بنزینی 300 و مسافربر شخصی دوگانه‌سوز 200لیتر، وانت نوع 1بنزینی200 و وانت نوع1 دوگانه‌سوز100 لیتر، وانت نوع 2 بنزینی400 و وانت نوع 2 دوگانه‌سوز200 لیتر، کامیونت بنزینی400 و کامیونت دوگانه‌سوز200 لیتر، دستگاههای عمومی بنزینی 100 لیتر و دستگاههای عمومی دوگانه‌سوز 100لیتر سهمیه تعیین شده است. سهمیه سوخت تاکسی‌های بنزین‌سوز متناسب با گروه‌بندی شهری که توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و وزارتخانه‌های نفت و کشور تعیین می‌شود، حداکثر (500) لیتر در ماه خواهد بود. بر اساس این مصوبه، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای معمولی (1000) ریال و سوپر (1500) ریال تعیین و قیمت هر لیتر بنزین آزاد معمولی (4000) ریال و سوپر (5400) ریال تعیین شده است. همچنین به خودروهای شخصی تولید داخل با حجم موتور بیش از (2000) سی سی و خودروهای واردات با حجم موتور بیش از (13.00) سی‌سی، سهمیه بنزین تعلق نمی‌گیرد و دستگاههای دولتی و نیروهای مسلح مجاز به استفاده از بنزین سهمیه‌ای نمی‌باشند. بر این اساس، دستگاههای اجرایی مربوط از قبیل وزارتخانه‌های کشور و راه و ترابری موظفند.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
آقای احمدی‌نژاد،من به شمایارانه می‌دهم!
از وقتی بحث هدفمند كردن یارانه ها مطرح شده، بارها دولت و حامیانش منت بر سرمان گذارده اند كه فلان مقدار به مردم یارانه می دهیم. مدام قیمت های جهانی اجناس را به رخمان كشیده اند و .... از قبض آب و برق گاز گرفته تا برنامه های رسانه ملی پر بوده از لطف بیكرانی كه دولت بر رعیت خود روا داشته و ملت با حیف و میل این نعمت، دولت را بر ان داشته اند تا فكری برای هدفمند كردن بیاندیشد تا خدای ناكرده مستكبران حقی از مظلومان نستانند. امیدوار بودیم از گوشه ای، روزنامه ای، مجلسی، جایی كسی بلند شود و بگوید جناب آقای احمدی نژاد هر آنچه گویی درست. ممنون از این همه یارانه ای كه داده ای و ببخشید كه ما بلد نبودیم استفاده از این لطف شما را! ولی آیا یك بار نشسته اید و حساب كنید كه این ملت روزانه چقدر یارانه پای دولت شما می ریزند و منتی هم ندارند؟
آقای احمدی نژاد بگذارید برایتان مثالی بزنم. مثالی بزنم از قشری از جامعه كه جناب عالی وقت و بی وقت، ربط و بی ربط، جا و بی جا خود را از آن قشر دانسته اید. قشری كه در این چهار سال و اندی به جرم همكار بودن با شما كمترین افزایش حقوق را داشته اند. قشری كه آن طور كه از فرم های اقتصاد خانوارتان هم بر می آمد برنامه های ویژه ای برایشان داشته اید و دارید.
آری درست حدس زده اید اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را می گویم. می خواهم از این قشر مثالی بزنم تا اوضاع دیگر اقشار را خودتان حدس بزنید.
هیچ می دانید یك استاد یار در دانشگاه های كشور هایی كه نان فلان مقدار هست و بنزین بهمان مقدار سالیانه چقدر حقوق می گیرند؟ مطمئن هستم كه می دانید: بیشتر از صد هزار دلار. اما در اینجا كه شما بنزین صد تومانی و نان بیست و پنج تومانی مرحمت می كنید چقدر؟ این را گمان نكنم بدانید. چون هیچگاه نه دانشجوی دكترا بودن شغل اول و اصلیتان بوده و نه هیئت علمی بودن! شغل اصلیتان یا استاندار بوده یا شهردار یا رییس جمهور! پس بگذارید من بگویم: یك استادیار در ایران سالیانه كمتر از از پانزده هزار دلار دریافت می كند! اگر اختلاف بین قیمت بنزین اینجا و انجا اسمش یارانه ایست كه شما به ما می پردازید، نام آن هشتادوپنج هزار دلاری كه تفاوت حقوق آنجا و اینجاست چیست؟ آیا چیزی بجز یارانه ای است كه یك استادیار دانشگاه به شما می پردازد؟
آقای احمدی نژاد. من هم با شما موافقم یارانه ها باید هدفمند شود، اصلا حتی با آن حذف یارانه ها هم موافقم. ولی اگر این ملت هم بخواهند یارانه ای كه به شما می پردازند را هدفمند كنند چه باید كنند؟ آیا راهی هست؟ ایا این مجلسی كه اختیار تام به شما داد تا یارانه ها را هدفمند كنید به یك استادیار، یك كارمند یك كارگر هم اجازه می دهد كه یارانه ای به دولت ندهد؟ شما چه فكر می كنید؟
*****
فیلمی از تجمع اعتراضی دیروز (یکشنبه) دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد
*****
سرمقاله امروز (دوشنبه) روزنامه اعتماد، که تا 5 یا 6 ساعت دیگر انتشار خواهد یافت:
--
مجلس براي دومين بار صلاحيت محصولي را تاييد کرد
انتقادهاي بي اثر مخالفان
آنچه سبب شد مجلس به رغم ابهاماتش در مورد ضعف هاي مديريتي محصولي وزير کشور سابق احمدي نژاد به صلاحيت وي براي تصدي وزارت رفاه راي موافق دهد ممانعت از گشايش مجدد پرونده انتخابات و مصلحت سنجي سران اصولگرا بود.اين دومين باري است که نمايندگان به صلاحيت محصولي براي سکانداري وزارتخانه ها راي اعتماد مي دهند.
محصولي در آغاز سال جاري به رغم موجي از انتقادات به عنوان وزير کشور از مجلس راي اعتماد گرفت و ديروز نيز با راي بهارستان نشينان راهي وزارت رفاه شد. تنها مخالفت مجلس با صلاحيت وي در سال اول تشکيل کابينه نهم و معرفي وي به عنوان وزير نفت بود.مجلس ديروز رسيدگي به صلاحيت سه وزير پيشنهادي محمود احمدي نژاد براي تصدي وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، نيرو و رفاه را در دستور کار داشت. اما حساسيت نمايندگان بر سر نحوه مديريت محصولي به عنوان مجري انتخابات اخير و شائبه محل تامين ثروت هنگفت وي سبب شد موضوع بررسي صلاحيتش به عنوان وزير پيشنهادي رفاه مانع از کند و کاو در صلاحيت دو وزير پيشنهادي ديگر (حميدرضا حاجي بابايي و مجيد نامجو وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و نيرو) شود توجه ويژه نمايندگان منتقد به صادق محصولي به ميزاني بود که جلسه علني ديروز مجلس را به جلسه محاکمه وي تبديل کرد. هرچند برخي مصلحت هاي نظام و سفارشات سران اصولگرا مانع از برخورد با محصولي شد.
به اين ترتيب نمايندگان با در نظر گرفتن برخي مصالح و ضرورت تکميل کابينه دهم به هر سه وزير پيشنهادي احمدي نژاد براي وزارتخانه هاي نيرو، رفاه و آموزش و پرورش با 210 ، 149 و 217 راي موافق، راي اعتماد دادند. هرچند جنس بررسي صلاحيت نامجو و حاجي بابايي با نحوه صلاحيت محصولي کاملاً متفاوت بود چراکه وزراي پيشنهادي نيرو و آموزش و پرورش بدون هيچ مخالفي راهي وزارتخانه هاي مذکور شدند اما محصولي با تمرکز مجلس بر نقاط ضعف پرونده کاري اش راهي وزارت رفاه شد.تمرکز مخالفان صلاحيت محصولي براي تصدي وزارت رفاه تا جايي بود که سبب شد حاميان احمدي نژاد عليه مخالفان وي صف آرايي کنند و با خط و نشان کشيدن براي رياست مجلس جايگاه و قدرت شان را از تريبون بهارستان رسماً اعلام کنند.
با حضور محمود احمدي نژاد در جلسه علني ديروز مجلس، بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت براي سه وزارتخانه باقيمانده آموزش و پرورش، نيرو و رفاه در دستور کار مجلس قرار گرفت.وي در آغاز سخنانش به دفاع از حميدرضا حاجي بابايي وزير پيشنهادي اش براي تصدي وزارت آموزش و پرورش پرداخت و پس از اشاره و تاکيدات فراوان بر جايگاه آموزش و پرورش و مشکلات و دشواري هاي سامان دادن اين وزارتخانه به کنايه خطاب به نمايندگان گفت؛ آقاي حاجي بابايي که از همکاران شما در مجلس هم است ان شاءالله با راي تان به دولت مي آيد و مي بينيد که در دولت هم خبر خاصي نيست.
کنايه احمدي نژاد به حاجي بابايي از آن جهت بود که حاجي بابايي بارها به صورت غيررسمي براي تصدي وزارت آموزش و پرورش ابراز تمايل کرده بود و دليل انتخاب وي از سوي احمدي نژاد نيز سهولت اخذ راي اعتماد مجلس به حاجي بابايي بود. احمدي نژاد پس از دفاع از حاجي بابايي به حمايت از وزير پيشنهادي رفاه يعني صادق محصولي از دوستان قديمي علم و صنعتي اش پرداخت و به رغم فضايي که عليه نحوه مديريت وي در وزارت کشور وجود داشت، خطاب به مجلس گفت؛ آقاي محصولي را مي شناسيد، چنانچه مهم ترين مسووليت وزارت کشور يعني برگزاري انتخابات را به درستي و پاکي و موفقيت انجام داد. وي در حالي گفت که محصولي با موفقيت از پس برگزاري انتخابات برآمده است که جمعي از نمايندگان چون علي مطهري، مهدي سنايي و... بحث انتخابات و حوادث پس از آن را نتيجه مديريت محصولي مي دانند و معتقدند مجلس فقط به خاطر صحه گذاشتن به سلامت اجراي انتخابات و تبعيت از خواست بزرگان نظام به محصولي راي اعتماد داده است.
احمدي نژاد همچنين در پايان دفاعياتش از وزراي پيشنهادي خود به دفاع از مجيد نامجو براي تصدي وزارت نيرو پرداخت و با حضور حاجي بابايي در جايگاه ناطقان مجلس صحن علني بهارستان را ترک کرد گو اينکه از اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي اش اعتماد کامل داشت.در حالي که هيچ يک از نمايندگان براي سخنراني در مقام مخالف وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و نيرو ثبت نام نکرده بودند، جمع قابل توجهي از نمايندگان منتقد دولت خواستار اختصاص زمان به آنها براي سخنراني در مقام مخالف صلاحيت محصولي براي تصدي وزارت رفاه شدند... ... اما به دليل اينکه تنها دو مخالف و دو موافق اجازه سخنراني له يا عليه وزراي پيشنهادي داشتند از ميان مخالفان محصولي قرعه کشي شد و 10 دقيقه زمان سخنراني مخالفان اين وزير پيشنهادي بين علي مطهري، مهدي سنايي و يونس اسدي تقسيم شد و در مقابل نيز علي اصغر زارعي، اسدالله عباسي و عبدالرضا مرادي به دفاع از محصولي پرداختند.
محصولي با تلاش ثروت ايجاد کرد نه با رانت
به دنبال دفاعيات حميدرضا حاجي بابايي بررسي صلاحيت صادق محصولي وزير پيشنهادي رفاه در دستور کار مجلس قرار گرفت. سرآغاز اين امر سخنان جانبدارانه عبدالرضا مرادي از چهره هاي حامي احمدي نژاد در مجلس بود.نماينده ممسني که در موافقت با صلاحيت محصولي براي تصدي وزارت رفاه سخن مي گفت، تاکيد کرد؛ امروز حضور فردي که سابقه حضور در وزارتخانه و سلامت نفس داشته باشد ضروري است و وزارت رفاه نيازمند چنين فردي است.
پس از سخنان مرادي، علي اصغر زارعي ديگر حامي شاخص احمدي نژاد در تکميل دفاعيات مرادي گفت؛ محصولي از حيث فردي تصدي مسووليت هايي را از اول انقلاب همچون فرمانداري اروميه، حضور در جبهه ها تا رده فرماندهي سپاه منطقه و همچنين مديريت بحران در دوران جنگ تجربه کرده است. عضو فراکسيون انقلاب مجلس گفت؛ محصولي در عمليات فتح المبين در حالي که فرزندش به دنيا آمد، زخمي شد و ديگر فرزندشان نيز زماني به دنيا آمد که ايشان در جبهه بودند. وي با اشاره به ديگر مسووليت هاي محصولي افزود؛ ارتباط تنگاتنگ و رويکرد سياسي وي با احمدي نژاد نشان دهنده توانمندي محصولي است. زارعي با اشاره به مسووليت محصولي در وزارت کشور گفت؛ در زماني که ايشان احساس کرد باري روي زمين مانده است، براساس روحيه تکليف گرايي تصدي وزارت کشور را قبول کرد. وي اضافه کرد؛ مديريت در صحنه انتخابات دهم با توجه به فرصت تنگ و هجمه هاي سنگين دشمن نيز از ديگر تجربيات ايشان است.
زارعي تصريح کرد؛ ايشان در زندگي شخصي خودش با کار و تلاش ثروت ايجاد کرد نه با رانت و ديگر عوامل که برخي از آن سخن مي گويند. وي افزود؛ مطلبي را آيت الله حائري شيرازي مطرح کردند که کسي که بخواهد و نتواند پاک زندگي کند کمياب است و ايشان در ادامه مدير موفق را محصولي دانسته است. نماينده تهران تصريح کرد؛ محصولي توانسته است زندگي پاک و سالمي داشته باشد و از راه صحيح ثروت جمع کند. زارعي تاکيد کرد؛ در مديريت وزارت رفاه و تامين اجتماعي بايد کسي حضور داشته باشد که اقتصاد را خوب بفهمد و ارزش ثروت را بداند و متوجه باشد که چگونه ثروت توليد کند.
استفاده از محصولي وحي منزل نيست
به دنبال سخنان موافقان، سنايي در سخنان انتقادي و صريحي به ابراز مخالفت با صلاحيت محصولي براي تصدي وزارت رفاه پرداخت.وي با اشاره به عدم تخصص محصولي براي سکانداري وزارت رفاه گفت؛ موافقان مي گويند چون محصولي سابقه توليد ثروت را دارد اين وزارتخانه را مي فهمند، اگر اين طور است وزارت اقتصاد را هم به يک بازاري بسپاريم.سنايي ادامه داد؛ بايد در کشورمان تصميم بگيريم آيا تخصص براي انجام کاري لازم است و اکنون به اين نکته توجه شده است حال آنکه در اولين انقلاب، تخصص شرط بود و وزراي پيشنهادي تخصص لازم را با پست معرفي شده داشتند.
وي از تحصيلات و سوابق محصولي ياد کرد و با تاکيد بر اينکه او حتي يک روز در حوزه مرتبط با وزارت رفاه حضور نداشته است، گفت؛ اين حوزه دانش آموز نمي خواهد، متخصص مي خواهد.وي با اشاره به استقبال مجلس از وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و نيرو علت اين امر را ارتباط تخصص آنها با حوزه معرفي شده دانست و گفت؛ از سخنان زارعي تعجب مي کنم که مي گويند چون ايشان سابقه توليد ثروت را دارند، اين وزارتخانه را مي فهمند و مي توانند در اين حوزه موفق باشند. اگر اين طور است وزارت اقتصاد را هم به يک بازاري بسپاريم.
رئيس فراکسيون اقتدار ملي ادامه داد؛ جمهوري اسلامي به دنبال تحصيل ثروت نيست اما ايشان چگونه به تحصيل چنين ثروتي دست يافته اند آن هم در شرايطي که ايران به دنبال ايجاد طبقه جديد نيست.اگرچه ايشان مي گويند زندگي ساده يي دارند اما اين ثروت ميلياردي را چه مي کنند؟ مي توانند از اين ثروت به ديگران هم بدهند؟ سنايي با اشاره به انتخابات گذشته ادامه داد؛ وزارت کشور با اطلاع رساني و اعتماد سازي صحيح مي توانست جلوي برخي اتفاقات را بگيرد.وي ثروت محصولي را قابل احترام خواند و گفت؛ اما وحي منزل نيست که از ايشان در پست وزارت استفاده شود. چگونه است که يک روز از ايشان به عنوان وزير پيشنهادي نفت نام برده مي شود، بعد ايشان را براي وزارت کشور در نظر مي گيرند و در دولت بعدي به عنوان وزير رفاه ايشان را به مجلس معرفي مي کنند.نماينده نهاوند در ادامه از تعامل محصولي و مجلس در دوران وزارتش ياد کرد و گفت؛ بي شک ايشان از ضعيف ترين وزرا در تعامل با مجلس بوده است. اين سابقه خوبي نيست. اگرچه ايشان درگير انتخابات بودند اما اين توجيه کننده نيست.
محصولي حرف هاي مطهري را تحمل نکرد
محصولي گزينه پيشنهادي براي تصدي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، پس از پايان سخنان سنايي هنگام سخنان علي مطهري به عنوان مخالف وي براي اعتراض جلسه مجلس را ترک کرد و پس از سخنان وي مجدداً به مجلس بازگشت.
حادثه کهريزک و حمله به کوي دانشگاه در دوران مديريت محصولي بود
به دنبال سخنان سنايي، علي مطهري نيز در مخالفت با صادق محصولي گفت؛ مساله ديانت و تقواي ايشان به جاي خود، اما آنچنان که در سخنان سنايي هم اشاره شد، مواردي وجود دارد که بايد مطرح شود و مجلس نبايد در قبال اين سوء مديريت ها به محصولي مدال بدهد.
به گزارش ايلنا، علي مطهري به ثروت هنگفت محصولي اشاره کرد و گفت؛ به طور طبيعي چنين ثروتي اندوخته نمي شود و سخنان رئيس جمهور در راي اعتماد قبلي هم قانع کننده نبود.به گفته وي محصولي مي تواند در پست ديگري همچون معاونت رئيس جمهور که به راي اعتماد مجلس نياز ندارد به خدمت خود ادامه دهد.اين نماينده تهران در ادامه به نحوه مديريت محصولي در انتخابات گذشته اشاره کرد و گفت؛ ما صلابت و شکوه اين انتخابات را از نحوه مديريت وزارت کشور تفکيک مي کنيم، از اين رو راي اعتماد دادن يا ندادن مجلس به محصولي هيچ ارتباطي با سلامت انتخابات رياست جمهوري نخواهد داشت.
مطهري افزود؛ حرف ما اين است که نحوه مديريت انتخابات رياست جمهوري در وزارت کشور به گونه يي بود که ادعاي واهي تقلب در انتخابات در ميان بخشي از جامعه زمينه پذيرش پيدا کرد.به گفته وي يکي از نشانه هاي اين سوء مديريت محصولي در نحوه اعلام نتايج اين انتخابات بروز يافت که به تبع عملکرد ستاد رقيب بود. به عبارت ديگر چون آنها زودتر خودشان را پيروز انتخابات معرفي کردند، وزارت کشور هم در حالي که هنوز راي گيري در تهران تمام نشده بود، از پيروزي رئيس جمهور خبر داد.
وي اين امر را نشانه سوءتدبير و سوءمديريت وزير کشور وقت خواند و در حالي که سخنانش با فرياد دو- دو برخي نمايندگان همراه شده بود، ادامه داد؛ وزارت کشور بايد ابتکار عمل مي داشت و انفعالي عمل نمي کرد.نماينده تهران با بيان اينکه بخش اعظمي از اتفاقات پس از انتخابات متوجه کساني بود که مساله تقلب را مطرح کردند، خاطرنشان کرد؛ اما حوادثي همچون کوي دانشگاه تهران که دل رهبر انقلاب را به درد آورد، حمله به مجتمع مسکوني سبحان و حادثه دردناک کهريزک در دوره مديريت محصولي انجام شد.
مطهري افزود؛ اينکه بگويند عناصر سر خود اين کارها را کرده اند، پاسخ قانع کننده يي نيست. وزير کشور مسوول امنيت داخلي کشور است.به گفته وي همان طور که پس از سقوط هواپيما، وزير راه بايد به دليل سهل انگاري کارکنانش برکنار شود، وزير کشور هم در چنين مواردي نبايد بگويد به من مربوط نيست و کاري از دست من برنمي آمد. حداقل بايد اعتراض مي کرد يا عذرخواهي مي کرد.وي در پايان سخنانش يادآور شد؛ بسياري از صندوق هاي بازنشستگي در حال رکود و نزديک به ورشکستگي است اما در برنامه محصولي هيچ طرحي براي اين مساله ارائه نشده بود.
درگيري کوچک زاده با لاريجاني بر سر مطهري
به دنبال اين سخنان مطهري بود که حاميان احمدي نژاد در مجلس برآشفتند و مصداق اين امر حمله لفظي کوچک زاده به علي مطهري بود. کوچک زاده در پايان سخنان فرزند شهيد مطهري در قالب تذکري آيين نامه يي با استناد به بند 11 ماده 23 آيين نامه داخلي مجلس خطاب به علي لاريجاني گفت؛ من نمي خواهم بگويم با محصولي موافق هستم يا نه، اما سنايي و مطهري حرف از ثروت هنگفت محصولي زدند که صحيح نيست.
لاريجاني در پاسخ به اين تذکر کوچک زاده گفت؛ اين موضوع تذکر آيين نامه يي ندارد و قضاوت با نمايندگان است. اين صحبت لاريجاني با اعتراض کوچک زاده مواجه شد و لاريجاني در پاسخ به وي گفت؛ اين کار شما به ضرر خودتان است و با اين حرف ها تنها نمايندگان را ناراحت مي کنيد. در همين لحظه مهدي کوچک زاده از جاي خود برخاست و شروع به فرياد زدن کرد که لاريجاني در پاسخ به وي گفت؛ حرف هاي شما قابل شنيدن نيست. در همين لحظه کوچک زاده فرياد زد پس ثروت آقايان سنايي و مطهري از کجا آمده است؟
لاريجاني در پاسخ به اين صحبت در واکنش شديدي گفت؛ شما تنها به خاطر مسائل جناحي به نمايندگان توهين مي کنيد. مطهري ثروتي ندارد که پشت تريبون مجلس اين حرف هاي بي ربط را بزنيد. در همين لحظه تعدادي از نمايندگان به دور کوچک زاده جمع شدند تا وي را دعوت به آرامش کنند. اما کوچک زاده در حالي که حسين فدايي نماينده تهران به اصرار قصد خوراندن آب به وي داشت به سمت جايگاه لاريجاني رفت.
پرونده هاي مفتوح محصولي در اردبيل
در ادامه نماينده مشکين شهر نيز در مخالفت با صادق محصولي وزير پيشنهادي رفاه و تامين اجتماعي گفت؛ صلاحيت ايشان را براي اين پست نمي پسندم چون ايشان در استان محروم اردبيل کاري براي مردم نکردند و چندين پرونده مفتوح در اين استان دارند و کسان ديگري به جاي ايشان محاکمه شدند، در حالي که ايشان در سوآپ نفتي از نخجوان درآمد بسياري به جيب زدند. يونس اسدي افزود؛ برنامه ريزي فرآيندي است که از گذشته شروع شده، وضع موجود را بررسي مي کند و براي آينده برنامه مي دهد. اما چنين روندي در برنامه محصولي ديده نمي شد. وي برنامه محصولي را يکسري اهداف و خط مشي ها دانست که به وفور در تمامي صفحات روزنامه ها ديده مي شود و گفت؛ متاسفانه هيچ مبدأ و مقصدي در برنامه هاي ايشان قابل رويت نيست.
خنده محصولي در برابر اتهامات
به دنبال اظهارنظر موافقان و مخالفان وزير پيشنهادي رفاه، محصولي با رويي خندان به دفاع از برنامه هايش براي اين وزارتخانه پرداخت.پس از پايان دفاعيات محصولي مجيد نامجو وزير پيشنهادي نيرو که مخالفي نداشت در جايگاه ناطقان مجلس قرار گرفت و سوابق و برنامه هاي کاري اش را براي نمايندگان تشريح کرد.پس از دفاعيات نامجو راي گيري براي صلاحيت سه وزير پيشنهادي مذکور آغاز شد و همه آنها از مجلس راي اعتماد گرفتند.
*****
ديدار اوباما و مدودوف درباره ايران
باراک اوباما و ديميتري مدودوف روساي جمهوري امريکا و روسيه روز گذشته ديدار مهم خود را در حالي با يکديگر برگزار کردند که گفته مي شد امريکا تلاش داشت در اين نشست، همکاري با روسيه را درباره برنامه هسته يي ايران افزايش دهد و مسکو را با واشنگتن درخصوص نحوه مواجهه با تهران هماهنگ تر کند. اگرچه دليل اصلي برگزاري ديدار اوباما و مدودوف، تجديد پيمان هسته يي استارت در کشور سنگاپور بود اما هر دو رئيس جمهور موضوع مهم ديگري را هم در دستور کار خود قرار داده بودند.
پس از پايان اين ديدار خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد رئيس جمهوري امريکا بعد از پايان جلسه اش با مدودوف گفت زمان در حال پايان يافتن است. به گزارش ايلنا باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا گفت زمان ايران براي امضاي توافقنامه انتقال اورانيوم به خارج از اين کشور براي غني سازي تکميلي در حال پايان يافتن است.مدودوف نيز در اين ديدار گفت که همچنان اميدوار است ايران به انتقال اورانيوم خود به روسيه براي غني سازي تکميلي به منظور استفاده پزشکي در رآکتور تهران متقاعد شود. وي ادامه داد؛ «چنانچه اين برنامه با شکست روبه رو شود، گزينه هاي ديگر همچنان روي ميز مي ماند.» اما همزمان با مذاکرات اوباما و مدودوف، هيلاري کلينتون با وزير امور خارجه چين نيز در حاشيه سفر به سنگاپور درباره برنامه هسته يي ايران و کره شمالي با يکديگر ديدار و گفت وگو کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه مقامات ارشد چين و امريکا درباره مسائل تغييرات آب و هوا و مسائل هسته يي کره شمالي و ايران روز شنبه گفت وگو کردند. به گزارش اين خبرگزاري، هيلاري کلينتون وزير امور خارجه امريکا با يانگ جي شي همتاي چيني اش در حاشيه اجلاس سالانه همکاري هاي اقتصادي آسيا- اقيانوسيه ديدار 45 دقيقه يي داشته اند. خبرگزاري فرانسه به نقل از بيانيه وزارت امور خارجه چين درباره جزييات اين ديدار گفت؛ هر دو طرف درباره برنامه هاي هسته يي ايران و کره، تغييرات آب و هوايي و همکاري کشورهاي عضو گروه «جي2» تبادل نظر و گفت وگو کردند. در اين بيانيه درباره جزييات اين ديدار مطلبي گفته نشده است. همچنين اين بيانيه از سفر اوباما در 15 تا 18 نوامبر به چين خبر داده است. از سوي ديگر برنار کوشنر وزير خارجه فرانسه نيز روز گذشته گفت به نظر مي رسد پاسخ ايران به پيشنهاد غرب به اين کشور در مورد غني سازي اورانيوم منفي باشد. براساس پيشنهاد ماه گذشته قرار شد ايران 75 درصد از اورانيوم غني سازي شده با درصد پايين خود را به خارج از اين کشور منتقل کند و در ازاي آن سوخت براي رآکتور تحقيقاتي تهران دريافت کند.
به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، در همين حال برنار کوشنر وزير خارجه فرانسه در پاسخ به سوال روزنامه يديعوت آحارونوت در مورد پيش بيني وي از تصميم نهايي ايران در مورد پاسخ به اين پيشنهاد گفت؛ به نظر مي رسد اين پاسخ پيشتر داده شده و جواب آنها منفي است.کوشنر گفت؛ از ايران درخواست کرديم حجم زيادي از اورانيوم غني سازي شده با درصد پايين آنها را ما نگهداري کنيم .وزير امورخارجه فرانسه در ادامه ادعا کرد هيچ يک از نشست ها يا مذاکرات ميان ايران و گروه 1+5 به طور خاص موفقيت آميز نبوده است.
*****
کاهش قيمت سکه بهار آزادي در حراج بانک کارگشايي
ايرنا: مديرعامل بانک کارگشايي از کاهش قيمت سکه بهار آزادي در حراج روز گذشته (يکشنبه) اين بانک خبر داد. علي عادلي در مورد آغاز حراج پنج ميليون قطعه سکه بهار آزادي از روز شنبه در اين بانک به دستور بانک مرکزي گفت؛ قيمتي که بانک مرکزي براي حراج سکه در روز گذشته تعيين کرده از روز ماقبل کمتر است. وي اظهار داشت؛ براساس قيمت اعلامي بانک مرکزي قيمت پايه سکه تمام بهار آزادي در روز گذشته 265 هزار تومان، نيم بهار 132 هزار و 500 تومان و ربع بهار آزادي 66 هزار تومان است.
به گفته عادلي اين در حالي است که قيمت پايه هر قطعه سکه تمام بهار آزادي در حراج روز ماقبل 267 هزار تومان، نيم بهار 134 هزار تومان و ربع بهار 67 هزار تومان بوده است. مديرعامل بانک کارگشايي با بيان آنکه محدوديتي براي عرضه سکه توسط اين بانک وجود ندارد، تصريح کرد؛ ميزان عرضه سکه متناسب با تقاضا خواهد بود. به گفته وي قيمت سکه براي هر جلسه حراج توسط بانک مرکزي تعيين و به بانک کارگشايي اعلام مي شود. عادلي اظهار داشت؛ قيمت پايه اعلامي سکه بستگي به قيمت جهاني و نحوه محاسبه بانک مرکزي دارد. وي با بيان آنکه حراج سکه ها هر روز در دو نوبت صبح و عصر انجام مي شود، گفت؛ افزايش حراج سکه ها در بانک کارگشايي به منظور کاهش قيمت سکه در بازار است.
مديرعامل بانک کارگشايي تصريح کرد؛ پيش از اين حراج سکه ها در اين بانک سه روز در هفته (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) در يک نوبت انجام مي شد که به دستور بانک مرکزي حراج سکه ها در دو نوبت صبح و عصر انجام خواهد شد. وي با بيان اينکه تا اطلاع ثانوي حراج سکه ها ادامه خواهد داشت، گفت؛ تعداد سکه هايي که به حراج گذاشته مي شود، مشخص نيست و بستگي به کشش و نياز بازار دارد. عادلي آماري از ميزان تقاضاي سکه در روز گذشته ارائه نکرد و گفت؛ به طور عام بانک کارگشايي اين آمار را در اختيار عموم قرار نمي دهد.
*****
آرمين در دانشگاه تهران:
آزادي بيان و قلم بدون آزادي نقد نسخ مي شود
نشست دين و آزادي با سخنراني محسن آرمين که از طرف انجمن اسلامي دانشکده فني دانشگاه تهران پس از آنکه هفته گذشته و در سالروز آزادي بيان و قلم لغو مجوز شد ديروز برگزار شد.
به گزارش ايلنا، ابتداي اين نشست به صورت تريبون آزاد با حضور دانشجويان برگزار شد. در ادامه محسن آرمين در غياب علي شکوري راد که ديگر مهمان دعوت شده به اين مراسم بود طي سخناني اظهار کرد؛ يکي از مقوله هاي مهم آزادي، آزادي بيان و قلم آزادي نقد است که از آزادي مشروطه تاکنون مطرح بوده و است. وي افزود؛ خواست فرهيختگان نيز چه در سال هاي قبل از انقلاب و چه در سال هاي پس از انقلاب آزادي نقد بود، اما اينکه هنوز محقق شده يا خير جاي بحث دارد.
آزادي بيان و قلم بدون آزادي نقد نسخ مي شود
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اينکه نقد نيز نوعي از عمل سياسي است که ظرف آن عرصه عمومي جامعه است، افزود؛ توصيه هايي نظير اينکه نقد بايد به صورت خصوصي با مسوولان مطرح شود هيچ گونه مبناي منطقي ندارد زيرا نقد بايد در عرصه عمومي جامعه صورت گيرد. وي با اشاره به برخي گفته ها نظير اينکه نقد بايد سازنده، دلسوزانه و... باشد، تصريح کرد؛ قيدهاي اينچنيني با منطق عمل سياسي سازگار نيست زيرا اگر براي نقد اين خصوصيات را قائل شويم براي ساير اعمال سياسي نيز بايد اين قيود را قائل باشيم.
آرمين با بيان اينکه عمل سياسي قابل نقد است از اين نظر که تا چه حد با مصالح عمومي منطبق است، گفت؛ بنابراين ما در عرصه سياست و جامعه امر قدسي نمي توانيم داشته باشيم. امر قدسي يعني بي عيب و کامل که قابل نقد نيست.در عرصه سياست امر نقدناپذير نداريم و هر آنچه با مصالح عمومي مرتبط باشد، نقد مي شود. نماينده مجلس ششم افزود؛ مسلوب النقد دانستن به معناي برداشتن حق نقد از مردم است. آرمين با اشاره به شبهات انتخاباتي و اينکه مسوولان تقاضاي ارائه سند از برخي داشتند، اضافه کرد؛ در روايات نيز داريم که از سوي ائمه توصيه شده چنانچه مردم گمان کردند ظلمي از سوي حاکم رفته حاکم بايد براي آنها دليل خود را ارائه کند.
اين استاد دانشگاه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برخي از اظهارات آيت الله مصباح مبني بر اينکه «محبت حکومت محبت خداست يا مردم ديدن رهبر را مثل ديدن امام زمان عبادت مي دانند يا زماني که رئيس جمهور از سوي رهبر نصب مي شود پرتو قداست ايشان به رئيس جمهور مي تابد و پيروي از رئيس جمهور پيروي از حرف خداست» اظهار داشت؛ تنها پروردگار است که مقام بدون سوال دارد و نمي توان از او سوال کرد.
اين استاد دانشگاه افزود؛ اينکه تصور شود خدا در فردي حلول کرده را فقط در آموزه ها و فقه هاي باطني همچون اسماعيلي مي توان يافت. وي با اشاره به خطبه يي از نهج البلاغه گفت؛ حضرت امير مي فرمايد بشر اشتباه مي کند بنابراين چه منطقي است که او را از خدا بدانيم. اين عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب با بيان اينکه از نبودن نقد در جامعه بيش و پيش از آنکه مردم متضرر شوند نظام متضرر مي شود از دستگيري افرادي در دعاي کميل و حبس در زندان انفرادي انتقاد کرد. وي خاطرنشان کرد؛ روزي بحث پرونده ترور يا پرونده قتل در زندان و دادگاه مطرح بود، اما امروز پرونده دعاي کميل، پرونده نماز جمعه، پرونده 13 آبان و پرونده روز قدس مطرح است چه شده که کشوري که به لحاظ پشتيباني مردمي مقتدرترين نظام را در منطقه دارد از لحاظ آزادي و بيشترين ميزان زندانيان روزنامه نگار و سياسي از ميان 188 کشور در رتبه 172 باشد. در اين ميان که گهگاه جو جلسه با شعار دانشجويان به هم مي ريخت از سوي آرمين به آرامش دعوت مي شد.
در ادامه اين نشست که به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد دانشجويي از عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي پرسيد چرا شما جزء معدود اصلاح طلباني هستيد که هنوز دستگير نشده ايد که آرمين ابتدا با مزاح گفت؛ من از خود آنها هستم و سپس پاسخ داد البته اين سوال را بايد از مسوولان بپرسيد زيرا من که نمي توانم بروم خود را معرفي کنم و تحويل دهم.
*****
مانور چند ميليون بسيجي پنج آذر در کشور
رئيس ستاد هفته بسيج از نمايش چند ميليوني سازماندهي شده بسيجيان در سراسر کشور خبر داد. محمد فرهادي در نشست خبري با بيان اينکه برنامه هاي سازمان بسيج با شعار «بسيج مستضعفين، 30 سال حضور آگاهانه» اجرا مي شود، اظهار کرد؛ برنامه هاي سازمان بسيج مستضعفين در اين هفته از اول تا هفت آذر اجرا خواهد شد. وي درخصوص برنامه هاي فرهنگي و تربيتي اين نيرو از رونمايي از 15 عنوان کتاب جديد در رشته علوم انساني که توسط مولفان بسيجي تهيه شده، ديدار مسوولان و مديران بسيج در رده هاي مختلف با علماي شهرها و مسابقه بزرگ وبلاگ نويسان خبر داد. وي درخصوص مدارس مجازي بسيج خاطرنشان کرد؛ آنچه مي خواهيم به بسيجيان در حوزه فرهنگي و اخلاقي آموزش دهيم را توسط مدارس مجازي بسيج به آنها آموزش مي دهيم. فرهادي در پايان تصريح کرد؛ در روز پنج آذر روز تشکيل بسيج مستضعفين نمايش چند ميليوني سازماندهي شده بسيجيان در سراسر کشور با نام حماسه ماندگار برگزار خواهد شد. در خبري ديگر عناوين روزهاي هفته بسيج هم اعلام شد.
*****
هواپيما مي سازم...!!!
رئيس جديد سازمان گسترش که بر حسب ظاهر قرار است امروز معارفه شود (بعد از لغو مراسم روز شنبه) ادعا کرد؛ در دوره جديد سياست بر اين است که نياز کشور به هواپيما از طريق اين سازمان تامين شود. مجيد هدايت گفت؛ يکي از فعاليت هايي که سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در گذشته با چالش روبه رو بوده بخش هوايي بود زيرا شرکت صنايع هوايي ايران بدون رسيدن به اهداف شکل گيري اش که مهم ترين آن دستيابي به تکنولوژي ساخت هواپيما بود، در نهايت به بخش خصوصي واگذار شد و فعاليت هاي اين شرکت تنها در حد مونتاژ هواپيماهاي سمپاش باقي ماند.
وي با اشاره به اينکه سياست دولت اين است که وارد بخش تامين هواپيما شود؛ يعني اينکه فقط خريدار هواپيما نباشيم، خاطرنشان کرد؛ ما حدود سه سال در سازمان صنايع هوايي روي اين موضوع کار کرديم و طرح هاي عملياتي براي اين کار داشتيم. به گفته او يکي از بخش هاي صنايع نوين، صنعت هوايي است که ساخت هواپيماهاي مسافربري و دوربرد را نيز شامل مي شود. در واقع مهم ترين، پيچيده ترين و پيشرفته ترين صنعت هر کشور، صنعت هوافضاست لذا کار در اين حوزه اهميت فراواني براي کشورمان دارد.
*****
محکوميت مجدد محرابيان در پرونده اتاق امن
حکم پرونده اتاق امن که به استناد ماده 18 اصلاحي قانون تشکيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب لغو شد از سوي دادگاه تجديد نظر بار ديگر تاييد شد. به اين ترتيب تخلف علي اکبر محرابيان در ثبت اختراع بار ديگر تاييد شد. در پرونده اتاق امن فرزاد سليمي مدعي بود که احمدی نژاد، علي اکبر محرابيان و موسي مظلوم اختراع او را به نام خود در سال 82 ثبت کرده اند.
پس از اعلام راي قطعي، آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس وقت قوه قضائيه از اختيارات خود استفاده کرد و دستور رسيدگي مجدد داد. در رسيدگي مجدد دادگاه اين پرونده در 19 آبان تشکيل شد و حکم صادره احکام قبلي را تاييد کرد با این توضیح که در این تاییدیه جدید نام احمدی نژاد حذف و از او رفع شکایت شده است. سلام گزارش داد؛ محرابيان در اين پرونده محکوم شده و دادگاه به نفع سليمي راي داده است. به اين ترتيب ثبت اختراعي که به نام مظلوم و محرابيان است بايد باطل شود. بر اساس قانون چنين تخلفي بين 6 تا سه سال حبس به دنبال دارد. پارلمان نيوز سايت فراکسيون اقليت نيز خبر داد؛ محرابيان براي اين پرونده قصد مراجعه به آيت الله صادق لاريجاني را داشته که با مخالفت رئيس قوه قضائيه در پذيرش وي مواجه شد.
*****
مطالبات معوق بانک ها به 41500 ميليارد تومان رسيد
رئيس هيات مديره بانک توسعه تعاون از تامين سه هزار ميليارد تومان سرمايه اوليه اين بانک توسط بانک مرکزي خبر داد و گفت؛ دو هزار ميليارد تومان ديگر نيز به زودي از حساب ذخيره ارزي تامين مي شود.
به گزارش مهر، ماشاءالله عظيمي ديروز در نشست مديران کل تعاون استان ها در تبريز با بيان اينکه صندوق تعاون سابق اغلب تسهيلات را با سفته پرداخت کرده است، گفت؛ اين روش بايد تغيير کند به نحوي که مهم ترين مساله تضمين برگشت پول مردم است. مديرعامل بانک توسعه تعاون اظهار داشت؛ هم اکنون بانک بر اساس بند 2 اساسنامه تحت نظر وزارت تعاون است و قرار شده است با برنامه هاي اين وزارتخانه کار کند. وي معوقات صندوق تعاون سابق را در ابتداي دولت نهم 32 درصد و در حال حاضر 14 درصد اعلام کرد و بيان داشت؛ هم اکنون بانک ها پس از گذشت شش ماه از عدم پرداخت تسهيلات آنها را سررسيد گذشته و معوق اعلام مي کنند که اين رويه در صندوق پس از سه ماه اتفاق مي افتد.
عظيمي همچنين حجم مطالبات معوق بانک ها را در حال حاضر 41 هزار و 500 ميليارد تومان اعلام کرد و افزود؛ بانک توسعه تعاون در حال حاضر اختيارات استان ها را افزايش نخواهد داد. وي بانک توسعه تعاون را داراي برنامه هاي بانک الکترونيکي دانست و گفت؛ در حال حاضر خدمت پذيران از بانک ها جلوتر حرکت مي کنند به نحوي که اگر شبکه بانکي کشور نتواند خود را با امکانات سخت افزاري جديد تجهيز کند از مشتريانش عقب مي ماند و سهم بازار خود را از دست خواهد داد. عظيمي توسعه بانکداري الکترونيک را متناسب با شبکه هاي اجتماعي اعلام و تاکيد کرد؛ در اين رابطه ما به عنوان يک بانک ناچاريم سطح خدمات الکترونيکي خود را افزايش دهيم. بانکداري الکترونيک باعث مي شود کار دوساعته در شعب در طول چند ثانيه انجام شود. مديرعامل بانک توسعه تعاون يکي از تهديدهاي شبکه بانکي کشور را عدم تجهيز آنها به آخرين سيستم هاي الکترونيکي و خدمات رساني بانکي اعلام و تصريح کرد؛ در حال حاضر اگر شبکه بانکي کشور به سازمان هاي جهاني بپيوندد به دليل ضعف يادشده سهم بازار خود را از دست مي دهد.
*****
جراح گاز استريل را در شکم بيمار جا گذاشت
پرونده يک پزشک که هنگام عمل جراحي گاز استريل را در شکم بيمار جا گذاشته بود در دادسراي جرائم پزشکي تهران به جريان افتاد.
زن 26 ساله يي با مراجعه به دادسراي ناحيه 19 تهران طي شکايتي گفت؛ مدتي پيش به علت درد شديدي که در ناحيه شکم احساس مي کردم به پزشک مراجعه کردم و پس از بررسي ها و عکسبرداري متوجه شدم غده يي در شکم دارم.وي افزود؛ پس از انجام عمل جراحي و برداشتن غده با گذشت چند ماه محل جراحي بهبود پيدا کرد اما من دچار تب هاي شديد و پي درپي مي شدم. مجدداً به همان پزشک مراجعه کردم و او علت درد را عوارض ناشي از عمل دانست.شاکي اظهار داشت؛ وقتي ديدم نتيجه يي از پزشک اول نمي گيرم و بهبود پيدا نمي کنم به پزشک متخصص ديگري مراجعه کردم و پس از عکسبرداري مشخص شد پزشک قبلي يک گاز استريل در بدنم جا گذاشته است.
بنابر اين گزارش پس از انجام بررسي هاي لازم و احراز صحت ادعاهاي شاکي پرونده يي در دادسراي جرائم پزشکي تشکيل شد و پزشک متخلف براي ارائه توضيحات به مرجع قضايي احضار شد.
*****
نوجوان محکوم به ديه، همچنان چشم انتظار کمک هاي مردمي
کمک هاي مردمي براي آزادي پسري نوجوان که به خاطر عجز از پرداخت ديه در زندان به سر مي برد همچنان ادامه دارد اما هنوز مبلغ مورد نياز فراهم نشده است.اين نوجوان که احسان نام دارد دو سال قبل زماني که 16ساله بوده هنگام رانندگي با موتورسيکلت با کودکي به نام نگار تصادف کرد و باعث مرگ او شد.
احسان به خاطر نداشتن گواهينامه به حبس و به اتهام قتل غيرعمد "نگار" به پرداخت ديه محکوم شد. اين نوجوان که حالا 18 سال دارد دوران حبس اش را به پايان رسانده اما از آنجايي که نتوانسته ديه قانوني را تامين کند در زندان به سر مي برد.
پدر احسان در گفت وگويي ضمن تشکر از مردمي که براي کمک به فرزندش به حساب دادگستري پول واريز کرده اند، گفت؛ وضعيت مالي بسيار بدي که ما داشتيم باعث شد در اين مدت نتوانيم مبلغ ديه را تهيه کنيم. بعد از آن حادثه من هنگام کار آسيب ديدم و ديگر نتوانستم سر کار بروم. احسان بزرگ ترين فرزند من در خانه بود که کار مي کرد و کمک خرج ما بود. بعد از او چند دختر و پسر کوچک هم دارم که بايد هزينه آنها را هم تامين کنم. اکنون شرايط ما به گونه يي شده است که پسر و دخترم که ازدواج کرده اند به ما کمک مي کنند.
وي گفت؛ من از همه مردمي که در حق پسرم لطف و پول واريز کردند تشکر مي کنم اما تقاضا دارم به اين کمک ها ادامه دهند تا مبلغ 23 ميليون توماني که بايد بپردازيم تامين و احسان از زندان آزاد شود تا شايد بتواند به ما کمک کند. تاکنون مردم نيکوکار ميهنم چهار ميليون تومان پول به حساب دادگستري گنبد کاووس واريز کرده اند و او براي رهايي از زندان به 19 ميليون تومان ديگر نياز دارد.
افرادي که تمايل دارند به احسان کمک کنند مي توانند مبلغ مورد نظرشان را به حساب 90701 بانک ملي شعبه 9311 گنبد کاووس به نام اجراي احکام دادگستري گنبد کاووس واريز و رسيد آن را به دفتر وکیل او فکس يا پست کنند تا اين فيش ها در پرونده احسان قرار گيرد و اين نوجوان چشم به راه آزادي از زندان رهايي يابد. افراد نيکوکار مي توانند روي فيش بانکي قيد کنند اين مبلغ بابت کمک به احسان رحيمي واريز شده است.
*****
تشييع جنازه يي ديگر با حضور اهالي سينما
پيکر زنده يادها عباس شباويز و جمشيد لايق دو هنرمند کشور ديروز صبح تشييع شد. در ابتداي مراسم تشييع جمشيد لايق، ايرج راد مديرعامل خانه تئاتر گفت؛ «قدر هنرمنداني چون جمشيد لايق را بايد بيش از اين مي دانستيم و ارزش هاي او را بازگو مي کرديم. لايق يار و ياور ما در خانه تئاتر بود و با وجود بيماري جسمي در همه مراسم حضور پيدا مي کرد. بازي هاي بسيار ارزنده او را به ياد داريم و صداي گرم او را فراموش نمي کنيم.» در ادامه جمشيد مشايخي نيز به ذکر خاطره يي از زنده ياد جمشيد لايق پرداخت؛ «بعد از پرواز يک انسان بزرگ چيزي براي گفتن ندارم. جمشيد هنرمندي بزرگ و ارزنده بود.» جعفر والي بازيگر باسابقه سينما نيز در يادبود لايق چنين گفت؛ «جمشيد لايق به من گفته بود که هنر برايش يک مذهب است و هنر تئاتر براي او مانند يک قديس است. لايق آدم بزرگي بود. متاسفم که ياري قديمي را از دست دادم. اميدوارم آن گونه که لايق هايي که لياقت زندگي داشتند زندگي کردند، زندگي کنيم.»
از سوي ديگر همزمان پيکر زنده ياد عباس شباويز تهيه کننده باسابقه سينما نيز به سمت بهشت زهرا تشييع شد. در اين مراسم که هنرمنداني چون محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما، مسعود کيميايي، منوچهر شاهسواري، مصطفي شايسته، هارون يشايايي، اسحاق خانزادي، مرتضي رزاق کريمي، پوري بنايي، جلال پيشواييان، غلامرضا موسوي، عبدالله عليخاني، داريوش بابائيان، اصغر بانکي، مجيد قاري زاده و... حضور داشتند، منوچهر شاهسواري تهيه کننده سينما گفت؛ «اين روزها سينماي ايران در حال از دست دادن بخشي از موجودي و حيات خود است. امروز در گوشه ديگر مرحوم جمشيد لايق به خاک سپرده مي شود. مرحوم شباويز مردي بود که در طول بيش از نيم قرن فعاليت توانست بخشي از تاريخ سينماي ايران را رقم بزند.»
شاهسواری در ادامه سخنانش گفت: «او براي فرهنگ و مردم اين سرزمين فعاليت مي کرد. آيا ما عزيزان مان را به درستي مشايعت مي کنيم؟ چرا چنين است؟ انداختن بخشي از مشکلات بر گردن ديگران فرار از مسووليت است که همه ما داريم. ما نمي توانيم اين واقعيت تلخ را فراموش کنيم که اين عزيزان با دلگيري مي روند. مسووليتي سنگين بر عهده تک تک ما است. اميدوارم در ديار باقي براي عباس شباويز لحظات نيکوتري باشد.»
محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما نيز در ادامه عنوان کرد؛ «من به نمايندگي از اصناف سينماي ايران به خانواده اين مرحوم تسليت مي گويم. هر وقت به تاريخ سينما مراجعه کنيم نمي توانيم به سادگي از نام مرحوم شباويز بگذريم. ايشان در مقاطع حساسي سعي کردند سينما را پايه گذاري کنند.» او ادامه داد؛ «در سالن شماره يک خانه سينما زماني دفتر ايشان واقع بود. ما با حضور او در آن دوران شاهد اتفاقات خوبي در سال هاي 47 و 48 در سينما بوديم. با حضور ايشان و هنرمندان ديگر ما با يک جريان عميقي در سينما روبه رو شديم که امتداد پيدا نکرد. اما بعد از انقلاب اين روند ادامه پيدا کرد.» در پايان مراسم نيز دختر زنده ياد شباويز با تشکر از حضور هنرمندان در اين مراسم، قطعه يي از اشعار او را براي حاضران قرائت کرد و پس از آن پيکر مرحوم شباويز به سمت قطعه هنرمندان تشييع شد.
*****
نامزد ندا سکوت را شکست: فشار، تهدید، تهمت و شکنجه نصیب خانواده ندا پس از شهادت وی
آرش حجازی
کاسپین ماکان، دوست ندا آقاسلطان بود که اکنون در مصاحبه با "آبزرور" پرده از فشارهای کودتاچیان بر این خانواده داغدیده برای وارونه نشان دادن داستان ندا برداشته است. این مصاحبه، را با برگردان "آرش حجازی" به نقل از سایت شخصی وی بخوانید.
کاسپین ماکان: «هنوز باورم نمی شود. هنوز فکر می کنم ندا را دوباره می بینم.»
روزنامه اُبزروِر Observer: پانزدهم نوامبر ۲۰۰۹
ندا آقاسلطان که به گلوله تک تیراندازی کشته شد، در این تابستان نماد معترضان رئیس جمهور احمدی نژاد شد. دوست پسر او کاسپین ماکان که به تازگی از ایران گریخته است، درباره عشقشان، زندانی شدن خودش پس از مرگ ندا و فرار هول آورش با آرش سهامی و انگوس مک کویین گفتگو کرده است.
کاسپین ماکان را بهمن کور و سهمگین تاریخ با خود برده است. همین پنج ماه پیش، دوست دخترش در خیابان های تهران کشته شد؛ یکی از ۸۰ قتل موثق گزارش شده در طول تظاهرات پرآشوب پس از انتخابات مورد مناقشه. بیشتر خویشاوندان و دوستان قربانیان در سکوت سوگواری کردند، اما ندا آقاسلطان، دوست دختر کاسپین، دربرابر دوربین موبایل جان سپرد، در فیلم تحمل ناپذیری که او را به یک نماد مبدل کرد. با ارسال فیلم بر اینترنت، چهره ندا در مدت ۵ ساعت به چهره اعتراض دگردیسی یافت.
اما نمادها زندگی های زیادی را ویران می کنند. در طول روزها و هفته های بعدی، کاسپین هم زنی را که قصد ازدواج با او را داشت از دست داد و هم سرزمینش، خانواده اش، دوستانش و شغلش را. هرکسی که کوچکترین ارتباطی با مرگ ندا داشت، اکنون برای حکومت ایران زهرآگین است. اعضای خانواده ندا تحت فشار قرار گرفته اند، تهدید و حتی زندانی شده اند. پزشکی که در برابر دوربین سعی دارد جان او را نجات بدهد اکنون در بریتانیا در تبعید است. معلم موسیقی ای که در هنگام مرگ با او بود، در برابر تلویزیون ظاهر شده و از او خواسته اند آنچه را دیده انکار کند: که ندا به دست شبه نظامیان مذهبی (بسیج) کشته شد. و کاسپین ناپدید شد. چند روز بعد از کشته شدن ندا، او با ایستگاه های ماهواره ای خارجی مصاحبه کرد و بعد غیبش زد. سرانجام روشن شد که او در زندان مخوف اوین تهران است. او را بیشتر از دو ماه آنجا نگه داشتند که بخشی از آن در حبس انفرادی بود. در سپتامبر با قرار وثیقه قبل از دادگاه آزاد شد. احتمالاً او را هم برای یکی از دادگاه های نمایشی خارق العاده ای آماده می کردند که در ماه های گذشته از تلویزیون ایران پخش شده است که در آن ها، حامیان عمده معترضان به زور مجبور شده اند اعمال خود را تقبیح کنند.
به اصرار خانواده و دوستان، کاسپین به این نتیجه رسید که باید فرار کند. ما چند روز پس از فرارش با او ملاقات کردیم. در خفا به سر می برد و فعلا مایل نیست مردم محل اقامتش را بدانند. ترس توجیه پذیری از دست یافتن پلیس مخفی ایران به مجامع ایرانیان در تبعید وجود دارد. خانه موقت او آپارتمانی خالی در محله ای گمنام در حومه شهری در خاور میانه است که او نمی شناسد. فعلا با دو قربانی دیگر اعتراض های تابستان زندگی می کند. کاسپین اصلاً در خطر از دست دادن امید به آینده اش نیست.اصلاً به کسی شبیه نیست که برای فرار از سرزمین مادری اش، پنج روز هولناک را پشت سر گذاشته است. ۵ ساعت از این مدت را در قله های کوه های دور افتاده گذرانده است. تر وتمیز و برازنده، با لبخند نرمی پذیرای ما می شود. چای تعارف می کنند، هرچند صندلی ای در آن آپارتمان در کار نیست. تلاش هایش برای لطافت طبع دیری نمی پاید، حلقه های سیاه دور چشمانش واقعیت را آشکار می کند.
گردباد همه چیزش را برده، به جز چند چیز که توانسته از کشور خارج کند: شاید مهمترینش یک هارد دیسک کامپیوتر باشد. روشنش می کند و عکس هایی را که از ندا گرفته نشان می دهد. لبخند زیبایی که ناگهان کره خاکی را پیمود، بار دیگر به تصویری خصوصی از عشق او مبدل می شود. او همان مردی است که ندا به رویش لبخند می زد. صورتش را بر روی صفحه مونیتور لمس می کند.
قصه آن ها مانند یک داستان عشقی کلاسیک در تعطیلات شروع می شود: همین امسال، ماه آوریل، در تور ترکیه با هم آشنا شدند. ندا را زنی باهوش توصیف می کند که از زندگی اش سرخورده شده بود. ترکیه برای جوانان ایرانی کشش خاصی دارد. یکی از معدود کشورهای دنیاست که ایرانیان می توانند بدون ویزا به آن سفر کنند. کشوری مسلمان است که دولتی سکولار دارد. در عکس هایی که کاسپین در این تعطیلات از ندا گرفته، ندا روسری به سر ندارد.هنگامی که به یاد اولین حرف هایشان در این تعطیلات می افتد، صدایش به پچ و پچ می گراید. ندا مذهبی بود و در دانشگاه تهران الهیات و فلسفه اسلامی خوانده بود. هنوز سه ترم از شروع دانشگاهش نگذشته بود که به این نتیجه رسید که خدایی را که به او معرفی می کنند، نمی شناسد. یک بار در اوان جوانی ازدواج کرده و طلاق گرفته بود و همین باعث شده بود که حالا نتواند به راحتی کار پیدا کند. عاشق سفر بود و سعی داشت کاری در نقش راهنمای تور در ترکیه پیدا کند.
کاسپین از زندگی خودش به عنوان خبرنگار حرفه ای برای ندا گفت، و اینکه او هم از همسرش جدا شده. اما تصمیم گرفتند درباره زندگی قبلی شان حرف نزنند. می خواستند دوباره از نو شروع کنند. ندا نمی خواست یک رابطه بی جهت داشته باشد و کاسپین، در ۳۸ سالگی، ۱۲ سال بزرگ تر از او، مطمئن بود که خیلی جدی به این رابطه فکر می کند. اما هر دو نگران بودند، به هر حال عشقی که در تعطیلات شروع بشود معلوم نیست چه عاقبتی دارد.“
در طول ده دوازده روز بعدی همدیگر را ندیدیم و هیچ ارتباطی با هم نداشتیم، برای اینکه می خواستیم از احساسمان به هم مطمئن بشویم. روزی را با هم قرار گذاشتیم و قرار شد که در آن روز تصمیم بگیریم واقعاً می خواهیم با هم باشیم یا نه. من می دانستم که او را می خواهم و آن روز وقتی آمد، می دانستم که او هم همین احساس را دارد. خیلی خوشحال بودم.
”رسماً با هم نامزد نکردند، اما قرارشان این بود. حتی بلیت گرفتند که در آخرین هفته ژوئن دوباره با هم به استانبول بروند. برنامه ی مخفیانه زوجی مخفی. اما بعد ندا مرد و کاسپین به زندان رفت.آنچه مانع تحقق برنامه آن ها شد، انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن بود. نه کاسپین سیاسی بود و نه ندا. در تمام دوران نوجوانی آن ها، انتخابات فقط در میان معدود کاندیداهایی برگزار می شد که به دقت تأیید شده بودند. رویاهای قبلی شان برای اصلاحات با واقعیت نظامی سیاسی که به دست برگزیدگان مذهبی اداره می شد، منجمد شده بود. حالا جنگ تن به تنی میان رئیس جمهور احمدی نژاد و نخست وزیر پیشین اصول گرا، میرحسین موسوی در کار بود. نه کاسپین قصد داشت رای بدهد و نه ندا.بعد — حدود دو هفته قبل از انتخابات — چیزی عوض شد. شاید به خاطر مناظره های تلویزیونی بین نامزدهای انتخاباتی بود که در طول ده روز پیش از انتخابات برگزار می شد.
احمدی نژاد که در میان عوام سخنران جذاب تری بود، با حالتی پرخاشگو و همزمان تدافعی بر صفحه تلویزیون ظاهر شد. بر خلاف ماجراهای کسل کننده انتخابات ریاست جمهوری امریکا، در این مناظره ها مسائل شخصی در میان بود. احمدی نژاد به موسوی حمله کرد که چرا اجازه می دهد همسرش در کنار او در میان مردم ظاهر شود. بخش هایی از مناظره ها در یوتیوب پخش شده است. ایرانیان با خوشحالی جواب موسوی را پخش کردند: “این مرد راست راست در دوربین نگاه می کند و دروغ می گوید.” دلیل هرچه بود، موسوی که اصلا لیبرال نبود، ناگهان مقبولیت وسیعی یافت. یکی از دوستان کاسپین که او هم از ایران گریخته، به ما گفت: “فکر می کردم رای ندادن یعنی «نه» گفتن به نظام. اما این بار حس کردم قضیه فرق دارد. به همه توصیه می کردم رای بدهند. فقط نباید می گذاشتیم دولت احمدی نژاد با سرکوب هایش برگردد. این رای برای انتخاب یک کاندیدا نبود، رایی در اعتراض بود.
”جنبش سبز چند روز قبل از انتخابات متولد شد و خیابان ها حال و هوایی کارنوالی به خود گرفتند. این هیجان به ندا هم سرایت کرد، اما نه به کاسپین.“
مرتب بهش می گفتم تو که طرفدار موسوی نیستی.
می گفت: «آره، نیستم، اما طرفدارهایش را دوست دارم. دنبال حقشان هستند. موضع یک نفر در میان نیست.»
”گفتن اینکه نتیجه انتخابات واقعاً چه بود، غیرممکن است. اما قطعی این است که پیروزی احمدی نژاد با شتاب غیرمعمولی اعلام شد. این هم قطعی است که صدهاهزار نفر از ایرانیان احساس کردند که سرشان کلاه رفته است. و وقتی به خیابان ها ریختند، با نیرویی متشکل از سرویس های امنیتی مختلف ایران مواجه شدند: “روبوکاپ”های یونیفرم پوش باتوم به دست، پلیس ضد شورش، پاسدارها، و از همه خطرناک تر، شبه نظامیان مذهبی بسیج که گاهی لباس شخصی به تن داشتند. نتیجه اش برای چند روز جنگ خیابانی بود؛ البته جنگی یک طرفه.
متعرضان غیرمسلح بودند، مگر به سنگ هایی که از کف خیابان بر می داشتند، و تلفن های موبایل دوربین دارشان. در مدتی که سعی داشتیم اتفاقات آن روزها را برای فیلم مستندمان کنار هم بگذاریم، به موزائیکی خیره کننده از تصاویر رسیده ایم: اتفاقات مناقشه برانگیز را فقط نه یک دوربین، که ده دوربین گرفته است. پلیس های لباس شخصی در حال شلیک از بام خانه ها از زوایای مختلف ثبت شده اند و اغلب با گزارشی آمیخته با حیرت و خشم همراه است. این همان خبرنگاری شهروندی است که بعد در اینترنت منتشر می شود تا همگان ببینند. تعیین منبع این تصاویر غیرممکن است، اما به عنوان مستندات خام، کار سرکوب بی سر و صدا را تقریبا غیرممکن کرده اند. دیگر هرگز اتفاقاتی شبیه میدان تین آن من نمی تواند رخ بدهد، بدون اینکه ضبط ویدئویی بشود. مرگ ندا فقط یکی از این فیلم هاست.
صدای کاسپین، وقتی از انتخابات و سیاست می گوید، محکم است، اما حالا به زمزمه افول می یابد: “از همان اول به معترض ها پیوست. خیلی شجاع و قوی بود. راستش را بخواهید این نگرانم می کرد. نمی خواستم صدمه ببیند. ازش خواستم به تظاهرات نرود. فکر می کردم شاید بازداشت بشود یا بلایی سرش بیاید. اما فقط به هدفش فکر می کرد: دموکراسی و آزادی برای ایرانی ها.”ندا تقریباً در تمام تظاهرات شرکت کرد، بعضی ها را با مادرش، و بعضی ها را حتی با کاسپین.
وقتی به یادش می آید که ندا چقدر زیبا دلیل لزوم حضور همه را در تظاهرات توضیح می داد، در خودش فرو می رود. با هم جر و بحث داشتند.“
ندا گفت: تو توی هر کاری می کنم از من حمایت می کنی، چرا این بار نه؟“
گفتم: تو این جماعت را نمی شناسی. اگر بگیرندت چی؟“
گفت: مهم نیست کاسپین. وظیفه ام است. بگذار راستش را بهت بگویم، اگر بچه داشتم، بچه هم را هم کولم می گذاشتم و توی این تظاهرات شرکت می کردم.“
اینجا بود که فهمیدم دیگر نمی توانم جلویش را بگیرم.”روز مرگ ندا، کاسپین با دوربینش در جای دیگری از شهر بود.“داشتم از تظاهرات و تظاهرکننده ها عکس می گرفتم. عکس گرفتن سخت بود، چون نیروهای امنیتی داشتند تظاهرکننده ها را کتک می زدند. وقتی نمی توانستم از دوربین بزرگم استفاده کنم، دوربین موبایلم را به کار می انداختم. ساعت شش و هفت عصر بود وقتی دیدم مردم دارند گلوله می خورند و زخمی می شوند. خیلی به فکر ندا افتادم. نگرانش بودم. می خواستم بهش زنگ بزنم، اما موبایل ها کار نمی کرد و نتوانستم بگیرمش. آن شب خوابم نبرد. آن صحنه های وحشتناک جلوی چشم هایم بود. جلوی کامپیوترم نشسته بودم و به عکس هایی نگاه می کردم که گرفته بودم. نزدیک ساعت شش موبایلم زنگ خورد. شماره ندا افتاده بود. اما ندا نبود. خواهرش بود. گفت: «کاسپین، ندا رفت!» اول منظورش را نفهمیدم. باورم نمی شد”اما همان موقع، دنیا داشت تصاویر سقوط ندا را بر روی زمین، فواره زدن خون را از سینه اش می دید در حالی که دو مرد داشتند کمکش می کردند. در آخرین صحنه که خیلی ها تحمل دیدنش را ندارند، صورت زیبا و رنگ پریده ی او را نشان می دهد، درست قبل از این که خون صورتش را بپوشاند و صداهای نومیدانه ای که کنارش التماس می کنند: “بچه ام! ندا! بمون!”
جای دیگری در اینترنت شواهد دیگری پیدا کردیم: بعد از تیراندازی، جمعیت در برابر قاتل احتمالی جلوی دوربین ظاهر شدند – عضو بسیج بود. این بازدداشت شهروندی نتیجه ای نداشت، اما کارت های شناسایی اش را به عنوان مدرک گرفتند و در اینترنت گذاشتند.
مذهب شیعه لبالب از اسطوره شهادت است: هویت اسلامی ایران همواره با قربانی دادن تعریف شده است. مقامات ایران این را می دانند. وقتی تصاویر ندا تمام اخبار سراسر جهان را تسخیر کرد، خیلی سریع سعی کردند داستان را از بین ببرند.
با توجه به تماس هایمان با مادر و خواهر ندا و گفته های کاسپین، ماجراهای بعدی را ترسیم کرده ایم. به خانواده اش اجازه دادند ندا را به خاک بسپرند، اما فقط در بخشی از گورستان که برای اجساد معترضان در نظر گرفته شده بود. اجازه ندادند هیچ مراسمی برگزار کنند و هیچ کدام از رستوران ها، سالن ها یا مساجد محلی اجازه نداشتند آن ها را بپذیرند. همزمان، در تلویزیون، افسران ارشد پلیس این خشونت را به عناصر تروریستی نسبت دادند و گفتند نیروهای دولتی به سلاح گرم مسلح نبوده اند.
کاسپین، پریشان و خشمگین از اخباری که می شنید و در تسخیر کابوس، احساس کرد نمی تواند ساکت بماند. تلفنی با بی بی سی فارسی، الجزیره و شبکه های فارسی زبان مستقر در خارج مصاحبه کرد و به طور خلاصه توضیح داد چه اتفاقی افتاده است.دوستانش به او التماس کردند کشور را ترک کند، اما کاسپین امتناع کرد.
“نمی خواستم این کار را بکنم. نمی توانستم. نمی توانستم خانه ندا را ترک کنم. نمی توانستم از این جنبش دور بمانم. دیگر برایم مهم نبود.”روز ۲۶ ژوئن، ۶ روز بعد از مرگ ندا، پلیس و تک تیراندازهای روی بام های همسایه خانه اش را محاصره کردند.“وقتی زنگ خانه را زدند، خانه بودم. تمام آرشیو کارهایم و لوازم ادیت، مدارکم و تمام ده هزار عکسی را که گرفته بودم تا روزی منتشر کنم، جمع کردند و بردند. بیشترش درباره اماکن تاریخی ایران و طبیعت بود. به من گفتند دارند مرا به اوین می برند. مرا در یک سلول گذاشتند. شماره قبر ندا ۳۲ است، شماره قبر بغلی ۳۴ بود، شماره سلول من. وقتی مرا گرفتند، دلم نمی خواست برگردم. دلم می خواست مرا هم بکشند.”
دو ماه را در سلول انفرادی گذراند. هروقت او را جابه جا می کردند به او چشم بند می زدند. اما می شنید.“صدای کتک زدن، فریاد. بعضی وقت ها ناله ها و جیغ های آن بچه ها را می شنیدم. به نظرم خیلی جوان بودند. گاهی از در سلولم یک لحظه می دیدمشان.”“شبیه اتاق معاینه بود. جوان ها را روی این صندلی ها می نشاندند و ازشاان می خواستند هرکاری در طول تظاهرات کرده اند بنویسند. درست نمی دانم، اما فکر می کنم روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر را به زندان می آورند. آن قدر جمعیت زیاد بود که حتی در حمام ها هم آدم می نشاندند.
”او را برای بازجویی به سلول دیگری بردند.“مرا رو به دیوار روی زمین نشاندند. دو سه نفر بودند. هیچ وقت ندیدمشان. فقط یک بار کفش یکی شان را دیدم. کفش نوک تیز و براقی بود. مدام می گفتند ندا عضو یک گروه معاند جمهوری اسلامی بوده. اصرار داشتند که ندا و من عضو گروهی بوده ایم که مسئول راه انداختن این حوادث بوده است.”روز بعد اصرار داشتند که ندا عملیات انتحاری کرده، که آگاهانه کشته شده تا حکومت را تضعیف کند.
کاسپین فهمیده بود که تمامش بازی است.“جدی نبودند. کاملا مشخص بود که خودشان هم به این اتهامات اعتقاد ندارند.”معلوم بود که به شدت از مرگ ندا آسیب دیده اند و کاسپین با حرف زدن درباره اش کار را خیلی بدتر کرده است.بعد تاکتیکشان را عوض کردند.“گفتند دولت ایران به تو افتخار می کند. برایم بستنی و بیسکویت آوردند. ازم خواستند به سلولم برگردم. موقع برگشتن کمی خیالم راحت شده بود. فکر کردم، بسیار خوب، بگذار چراغم را خاموش کنم. شبیه فانوسی بود که راست به صورتم می تابید. بعد فهمیدم که هیچ کلیدی برای خاموش کردنش ندارم.”و همین طور ادامه یافت.“مرا کنار دیوار روی صندلی نشاندند. کتکم زدند. گفتند قرار است اعدام بشوم.” در طول هفته های بعدی پیشنهادهای مختلفی از روایت های مختلف ماجرا به او ارائه کردند، اما او همه را پس زد.بعد از چندین بازجویی، یک هفته همه چیز ساکت بود. برای چهل روز او را به سلول دیگری بردند، اما بازجویی اش نکردند. در یک جلسه نهایی، بازجوها تایید کردند که نه او به گروه سیاسی تعلق داشته و نه ندا.
“اما گفتند که من با حرف زدنم قانون شکنی کرده ام.”
فشار که بالا گرفت (خانواده ندا، سازمان عفو بین الملل و سازمان های بین المللی دیگر خواستار آزادی او بودند) سرانجام با قرار وثیقه آزادش کردند. هنوز متهم به “توطئه برای براندازی” بود. خانواده اش باید معادل صد هزار دلار و سند خانه پدرش را وثیقه می گذاشتند.بعد از آزادی، هر روز صبح را بر سر گور ندا می گذراند. صبح زود می رفت تا با پلیس امنیتی روبه رو نشود که همیشه آنجا بودند.“
ندا عاشق طلوع بود، برای همین صبح زود می رفتم تا موقع طلوع تنها نباشد. وقتی آفتاب بالا می آمد، مردم هم کم کم از راه می رسیدند. زیارتگاه شده بود.”
همه به کاسپین می گفتند تا دوباره گرفتار نشده، از کشور برود. اما سخت بود.“
نمی خواستم بروم. اعتقاد دارم که این جنبش تمام نشده، هیچ وقت تمام نمی شود. اما وقتی محدودیت هایم را دیدم، و اینکه مدام تحت نظرم، و اینکه باید خفقان بگیرم، دیگر نتوانستم تحمل کنم.”سفر سختی بود.
قاچاقچی های حرفه ای ترتیبش را دادند. مریض و تنها بود. در مقطعی مجبور شد تنهایی کوهی را پشت سر بگذارد. هشت ساعت کوه نوردی کرد.کاسپین به بالا نگاه می کند. از این که به آخر سفر رسیده احساس آرامش می کند.“
وقتی تهران را ترک می کردم، به مردم خوب ایران نگاه می کردم که چه مهربان و صبورند. خیلی خسته اند.
من ۳۸ ساله ام. همیشه عاشق ایران می مانم. خیلی سخت بود… داشتم آرامگاه ندا را ترک می کردم. هنوز باورم نمی شود. فکر می کنم دوباره می بینمش.”
اما او رسالتی هم دارد. می خواهد نمایشگاهی به یادبود او برگزار کند. این مرد شریف و آرام کار را رها نخواهد کرد.“حالا که ایران را ترک کرده ام. می توانم فریاد بزنم. می توانم سکوت را بشکنم.
*****
آخرین اخبار از زندانیان؛ زندانیان از ملاقات محروم‌ هستند
--
خودداری بازپرس از قبول وکالت‌نامه سلمان سیما
دادگاه انقلاب تهران وکالت پرونده سلمان سیما دانشجوی بازداشتی را به دلیل عدم انتقال وی جهت تفهیم اتهام رد کرد. صبح امروز آقاي اوليايي فرد وکیل دادگستری با مراجعه به بازپرسي شعبه‌ی 4 امنيت دادسرای انقلاب تهران پيگير پرونده‌ی سلمان سيما دانش‌جوی بازداشتي دانش‌گاه آزاد تهران مركز شد كه بازپرس پرونده به دليل عدم تشكيل پرونده و هم‌چنين نبود گزارش اوليه‌ی وزارت اطلاعات و عدم انتقال سلمان سيما براي تفهيم اتهام به دادگاه انقلاب از پذيرفتن وكالتنامه‌ی وی خودداری کرد و پذيرفتن آن را منوط به طی شدن مراحل فوق كرد.
اعتصاب غذا در زندان ارومیه
زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه در راستای محکومیت اعدام زندانی سیاسی کرد احسان فتاحیان و همچنین لغو اعدام دیگر فعالین سیاسی و مدنی کرد اعتصاب غذای سه روزه ای از روز شنبه آغاز کرده اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که در صورتی که فشارهای موجود بر زندانیان سیاسی کرد متوقف نشود به اعتصاب خویش در روزهای بعد نیز ادامه خواهند داد.
آزادی بهنام نیکزاد و عطا علیزاده
بهنام نیکزاد و عطا علی زاده از فعالان دانشجویی و اعضای ستاد مهندس موسوی در تبریز که در 13 آبان از سوی لباس شخصی ها بازداشت شده بودند، عصر امروز در حدود ساعت 19 از زندان تبریز آزاد شدند.
بی‌خبری از مهدی اقبال و مصطفی شفیعی
با وجود گذشت یازده روز از بازداشت خیابانی مهدی اقبال٬ خانواده وی همچنان در بی اطلاعی مطلق از وضعیت وی به سر می‌برند. مهدی اقبال که روز ۱۱ آبان ماه در میدان فردوسی تهران بازداشت شد هنوز هیچ‌گونه تماسی با منزل نگرفته است و از محل نگه‌داری وی نیز اطلاع موثقی در دست نیست. همسر وی نیز با وجود مراجعات مکرر به زندان اوین و دادستانی تهران هنوز موفق به دریافت خبری از وی نشده است.مصطفی شفیعی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه انزلی در تاریخ 12 آبان ماه در مسیر دانش گاه بازداشت و به نقطه‌ی نامعلومی منتقل شده است. بر اساس گزارش‌های دریافتی وی از فعالین ستاد میرحسین موسوی و فعالین بعد از انتخابات بوده است. از محل بازداشت وی و نحوه‌ی نگه‌داری او تا کنون خبری به دست نیامده و شفیعی هیچ تماسی با خانواده‌ی خود نداشته است.
ممنوعیت از ملاقات برای بازداشت شده‌گان دعای کمیل
امروز خانواده محمد کیانوش راد به زندان اوین و سالن ملاقات مراجعه کرده و به آن‌ها گفته شد که ایشان ممنوع الملاقات هستند، خانواده سعید نورمحمدی، اسماعیل صحابه، محمد خوربک و محبوبه حقیقی و مهدیه مینوی نیز با ممنوع الملاقات بودن فرزندان‌شان مواجه گشتند.این زندانیان از تاریخ 30 مهرماه در بازداشت به سر می‌برند.
ادامه بازداشت زیدآبادی با وجود تودیع وثیقه
محمد شريف وکیل احمد زیدآبادی گفت: رئيس شعبه 26 دادگاه انقلاب براي زيدآبادي، مبلغ قرار وثيقه 250 ميليون توماني صادر كرده بود كه توديع آن انجام گرفته است. وي ادامه داد: يك‌شنبه هفته گذشته دادگاه رسيده‌گي به اتهامات موكل‌ام در شعبه‌ی 26 دادگاه انقلاب به رياست قاضي پيردوست برگزار و بعد از تفهيم اتهاماتي چون تبليغ عليه نظام‏ و اجتماع و تباني جهت ارتكاب جرم، آخرين دفاع اخذ ولي تاكنون حكمي براي موكلم صادر نشده است.
تبعید فردین مرادی به زندان همدان
فردین مرادی فعال کرد به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام به سه سال حبس محکوم شده و حدود 2 سال از ایام محکومیتش را سپری کرده است به زندان همدان تبعید شد. مرادی چندی پیش از زندان سنندج به زندان خرم آباد تبعید شده بود که مسئولین قضایی این شهر از تحویل گرفتن نامبرده خودداری و ایشان را به سنندج فرستاده بودند.
*****
پنهانکاری موجب شیوع بیماری آنفلونزای خوکی
خبرگزاری مهر: با وجود گسترش سریع و روزافزون بیماری آنفلوانزای نوع A در سطح کشور، آمار بیماران مبتلا به این بیماری در استان اردبیل تاکنون اعلام نشده است. عدم اعلام آمار مبتلایان بیماری آنفلوانزای نوع A در این استان موجب گسترش شایعات بسیاری در زمینه تعداد بیماران مبتلا به این نوع بیماری در سطح اردبیل شده است.
چنانچه بروز این شایعات باعث نگرانی و استرس از ابتلای احتمالی به این بیماری در بین شهروندان شده و در بسیاری از موارد موجبات اختلالات روحی و ناراحتی مردم را فراهم آورده است.
ایجاد این شایعات از یکسو و عدم پاسخگویی و عدم اعلام تعداد بیماران و وضعیت این بیماری در اردبیل از طرف مسئولان بهداشت و درمان استان از سوی دیگر باعث شده که بسیاری از مردم بدون اطلاع از نوع بیماری خود به بیمارستانها مراجعه کرده و حتی کوچکترین سرماخوردگی خود را نیز با اصرار آنفلوانزا عنوان کرده و خواهان انجام آزمایشات لازم شوند.
این در حالی است که بر اساس گزارشهای رسیده از بیمارستانها و مراکز درمانی استان و نیز مشاهدات خبرنگار ما از این مراکز و گفتگو با پزشکان و مراجعه کنندگان، طی دو هفته گذشته بیش از 80 درصد به مراجعین مراکز پزشکی اردبیل افزوده شده است.
همین ازدحام مردم در بیمارستانها و بخشهای اورژانس مراکز درمانی نه تنها خطر انتقال و شیوع بیشتر این بیماری را در بین مراجعان افزایش داده بلکه موجب اتلاف وقت و نیز سرگردانی بسیاری از مردم شده است.
*****
فیلمی از درگیری دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با بسیجی ها و گارد حفاظت دانشگاه. اصل این خبر را دیروز برایتان گزارش کرده بودیم:

*****
تجمع خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل اوین
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
تعداد زيادي از خانواده بازداشت شده هاي بعد از انتخابات از ساعت 08:00 صبح در مقابل زندان اوین تجمع کردند و تا ساعت 13:00 تعداد آنها به بيش از 100 نفر مي رسيد. خانواده ها براي مطلع شدن از وضعیت و شرایط و ملاقات با عزيزانشان در سالن ملاقات و در مقابل درب آن تجمع كردند.اسامي بازداشت شده هاي 13 آبان به تاييد زندان اوين رسيد و در ليست كامپيوتري آنها ثبت شده بود، كه تا حدودي خانواده هايي كه از مكان بازداشت عزيزانشان اطلاعي نداشتند از نگراني بیرون آمدند. اما به دليل ندادن ملاقات خانواده ها همچنان در نگراني بسر می برند كه نكند به دروغ اسامي آنها را اينجا تاييد كرده اند اما آنها در جايي ديگر نگهداري مي شوند.به تعداد زيادي از خانواده بازداشت شده هاي 13 آبان گفته شد كه اين هفته نمی توانند با عزیزانشان ملاقات داشته باشند.زماني كه خانواده ها علت عدم ملاقات را سئوال مي كردند كاركنان به آنها مي گفتند: ما نمي دونيم حتما با بازجو همكاري نكرده. اينجا ملاقات بستگي به همكاري دارد كه صداي اعتراض تعداد زيادي از خانواده ها شدت گرفت كه اينها كاري نكرده اند كه بخواهند بازجويي پس دهند .اينها حقشان را مي خواهند .اين حق قانوني ما و آنهاست كه ملاقات داشته باشيم . بر اثر شدت گرفتن اعتراضات خانواده ها آنها وادار شدند که به تعداد اندكي از بازداشت شده هاي اعتراضات 13 آبان اجازه ملاقات داده شود. به گفته خانواده هايشان زماني كه بازداشتي آورده مي شد در دست آنها چشم بند ديده مي شد. خانواده ها مي گفتند :اين شگرد آنها است که به تعداد اندکی ملاقات مي دهند تا بقیه را ساکت کنند و فكر كنيم كه حتما هفته بعد به ما ملاقات داده مي شود اما اينها اينقدر دروغگو و پليد هستند كه معلوم نيست هفته آينده با ما چه برخوردی داشته باشند .از طرفی دیگر كاركنان واحد مددكاري، خانواده ها را به بخش اداري زندان كنار درب دژباني احاله مي دهند كه آنها را از سالن دور كنند .تعدادي از خانواده ها به نمايندگي از بقيه به بخش اداري زندان اوین مراجعه کردند. بعد از 2 ساعت انتظار به آنها جوابي داده نشد و حتي اجازه صحبت با قاضي كشيك را نیافتند .با اين وضعيت خانواده ها با خشم اعلام كردند اگرچه ملاقات حق ماست اما حق بالاتر ما آزادي عزيزنمان است كه بي گناه بازداشت شده اند اگر ملاقات نمي دهيد ما هم اصراري نداريم مي ايستيم تا تمام بازداشت شده ها آزاد شوند.اسامي تعدادي از بازداشت شدگان 13 آبان برای ارسال به سازمانهای حقوق بشری و اطلاع عموم انتشار می یابد. با این لیست اسامی تعداد دستگیر شدگان که تا به حال انتشار یافته است به 83 نفر می رسد.
1- مريم بابايي 28 ساله در هفت تير بازداشت شده2- سپهر كريمي 27 ساله در مطهري بازداشت شده3- كاوه حسين زاده 31 ساله در هفت تير بازداشت شده4- وحيد آذري 25 ساله در ولي عصر بازداشت شده5- پيمان ملك زاده 23 ساله در مطهري بازداشت شده.
ادامه بازداشت،شکنجه برای گرفتن اعترافات و پرونده سازی،تشکیل دادگاه فرمایشی برای صدور احکام سنگین و بی خبر نگه داشتن خانواده های آنها از وضعیت و شرایط عزیزانشان را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر ، گزارشگر ویژه شکنجه و دستگیریهای خودسرانه ملل متحد می خواهد برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا پرونده نقض حقوق بشر این رژیم را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.
*****
احضار محمدرضا شجریان
عصر ایران : وکیل محمدرضاشجریان از احضار این استاد آواز ایران خبر داد. محمد حسین آغاسی شب گذشته در گفتگو با تلویزیون صدای آمریکا با اشاره به اینکه شنبه هفته گذشته پس از بازگشت استاد شجریان به کشور ، ماموران امنیتی مستقر در فرودگاه او را برای گفتگو و ادای پاره ای از توضیحات به ساختمانی در خیابان جردن دعوت کرده اند ، افزود : استاد شجریان روز دوشنبه برای گفتگو در این محل حاضر شد و به مدت 2.5 ساعت گفتگویی بین او و مسئولان مربوطه انجام شد و استاد در آن گفتگو از مواضع همیشگی خود دفاع کرد . " آغاسی افزود : " طبق قانون نمی توانم جزییات گفتگو را توضیح دهم اما یکی از مواردی که روی آن بحث شد مصاحبه اخیر استاد شجریان با صدای آمریکا بوده است . "
استاد شجریان در گفتگوی دو ماه گذشته خود با صدای آمریکا ، دیدگاه خود را درباره وقایع روی داده در کشور پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ارایه کرده بود و انتقاداتی را درباره نحوه عملکرد دولت و نهادهای انتظامی در برخورد با معترضان به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری مطرح ساخته بود .
*****
مهدیه مینوی تحت فشارهای شدید روحی در زندان
به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدیه مینوی عضو شاخه‌ی زنان جبهه‌ی مشارکت که در تاریخ 30 مهرماه در جریان برگزاری دعای کمیل که برای آزادی زندانیان برگزار شده بود، به همراه عده‌یی دیگر بازداشت و روانه‌ی زندان اوین شد با فشارهای مختلف روحی در زندان روبه‌رو است.طبق گزارش‌های رسیده از زندان اوین، این عضو جبهه‌ی مشارکت در وضعیت نامناسب روحی قرار دارد و به او برای اعتراف‌گیری هتاکی می‌شود.در هجوم نیروهای امنیتی به مراسم دعای کمیل که در منزل پدر همسر شهاب طباطبایی، عضو در بند شورای مرکزی جبهه مشارکت برگزار شده بود، 71 نفر از افرادی که در مراسم دعا حضور داشتند، بازداشت شدند که به مرور تعدادی از آن‌ها آزاد شدند اما هم‌چنان تعدادی دیگر از آن‌ها در زندان اوین به سر می‌برند.
*****
اوباما پرونده سياست خارجی ناموفقی دارد
روزنامه تایمز چاپ لندن در شماره روز دوشنبه خود به ناموفق بودن سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پرداخته نوشته است، اوباما که بيش از هر رئيس جمهور ديگر آمريکا در سال اول رياست جمهوري خود سفر کرده است، پرونده موفقي در سياست خارجي نداشته است.
این روزنامه نوشت، اوباما با طرح سیاست تعامل، دست خود را براي برقراري رابطه به سوي رژیم تهران دراز کرد، اما ارزيابي واقعي اين است که وی در این زمینه با مشکلات جدي روبروست.
تایمز نوشت، اوباما پيش از ورود به کاخ سفيد، از همه مشکلات در سياست خارجي آمريکا اطلاع داشت. اما اکنون دولت وی به نظر ضعيف، از هم گسيخته و سر درگم است. مهم ترين مسئله درباره رژیم تهران سوء ظن ها به اين رژیم براي ساخت سلاح اتمي است، اوباما در ابتدا مهلت سپتامبر را براي رژیم تهران تعيين کرد تا محدوديت هايي را در برنامه اتمی خود به ويژه در غني سازي اورانيوم بپذيرد. اين مهلت اکنون به پايان سال کشيده شده است ولي هنوز هم مشخص نيست که در صورت تبعيت نکردن رژیم تهران از خواستها، چه باید کرد.
*****
نوجوانی دیگر در آستانه اعدام
خبرگزاری هرانا: محمد حسن رضائی، متولد 26 شهریور ماه 1369، به جرم قتلی که در حدود 17 ساله‌گی (مرداد ماه 86) مرتکب شده است، 2 سال است که در زندان رشت زندانی است و هم اکنون با تائید شدن حکم قصاص در آستانه‌ی اعدام قرار دارد.وی متهم است طی یک نزاع دسته جمعی که بین مرحوم مهیار علیزاده و چند نفر دیگر رخ داده است با ضرباتی که با چاقو به پشت مقتول وارد آورده ، منجر به مرگ وی شده است. قابل ذکر است در این پرونده یک نفر دیگر هم به عنوان قاتل مجرم شناخته شده است که محمد حسن رضایی و وی هر دو به قصاص نفس محکوم شده اند.طبق ماده‌ی 37 کنوانسیون حقوق کودک اجرای مجازات اعدام و حبس‌های طولانی مدت برای کودکان تا قبل از پايان سن هجده ساله‌گی ممنوع است. در ضمن در بند 6 ماده‌ی 5 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا حکم به مجازات اعدام برای کودکان زیر 18 سال ممنوع اعلام شده است. با این وجود کشور ایران بالاترین میزان اعدام کودکان را در جهان داراست.
*****
بدقولی دوباره روسها در مورد نیروگاه بوشهر
مسکو، 25 آبان، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "سرگی اشماتکو" وزیر انرژی فدراسیون روسیه روز دوشنبه به خبرنگاران اطلاع داد که ممکن است نیروگاه اتمی بوشهر در ایران تا پایان سال جاری میلادی راه نیفتد.
وی گفت: "ما انتظار داریم که تا پایان سال به نتایجی مهم برسیم، اما خود راه اندازی رخ نخواهد داد".
به گفته وی، زمان تکمیل ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را شرایط فنی تعیین می کند و مسئله اینکه کار ساخت نیروگاه چه زمانی پایان خواهد یافت، باید به مسئله تامین ایمنی برای این نیروگاه مرتبط شود.
قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا شده بود. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی "و.و.اِ.ار-1000" و سوخت هسته ای برای آن را به ایران عرضه نموده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.
حجم کل قرارداد حدود 1 میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان قیمت رآکتور حدود 850 میلیون دلار است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی "اتم استروی اکسپورت" است. در ماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه و ایران توافق نمودند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه بطور کل ساخت آن را تکمیل کند. این پروژه می بایست 8 جولای 1999 تکمیل می شد، اما تاریخ بهره برداری از آن چندین بار به تعویق افتاد.
*****
رواج کم سابقه شعار نویسی در تهران
یکی از کارهای بسیار رایج در تهران و اغلب شهرهای دیگر نوشتن شعارهایی برعلیه ملایان و کودتاگران است تا جایی که یگان ویژه ای از بسیجیان تنها کارشان پاک کردن این شعارهاست. به فیلمی درین زمینه توجه نمایید:

*****
مدیر عامل ساتا: نمایشگاه را بجای طلب مان از دولت برداشتیم
مقاومت دستگاه های دولتی در مقابل ما باید توسط مقامات بالا حل شود
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح گفت:"شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي به طور قانوني به سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح (ساتا) واگذار شده است و هيچ نقطه تاريكي در اين واگذاري وجود ندارد."
سرتيپ پاسدار حسين دقيقي در محل نمايشگاه بين‌المللي در پاسخ به اين سوال كه چرا اين شركت دو رئيس دارد، به ایلنا گفت:" اين شركت يك رئيس دارد و آن هم مديرعاملي است كه ما براي آن برگزيده‌ايم و حكم‌هاي ديگر وجاهت قانوني ندارد."
وي ادامه داد: "سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح براساس اصل 44 و بر مبناي اخذ مطالبات معوق از دولت، شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي را دريافت كرده است. اين سازمان مسوول جامعه بازنشستگان نيروهاي مسلح است و در مقابل 600 هزار بازنشسته بايد پاسخگو باشد."
وي افزود:" شركت نمايشگاه‌هاي بين‌المللي متعلق به جامعه بازنشستگان نيروهاي مسلح است. اصل واگذاري به طور قانوني تحقق پيدا كرده است و به امضاي وزراي مربوطه و موافقت رئيس جمهور رسيده است. اصل مالكيت احراز شده است و از تاريخ 27 ارديبهشت ماه سال 88 كليه حقوق مالكانه شركت نمايشگاه‌ها از جمله نمايشگاه تهران متعلق به ساتا است."
وي خاطرنشان كرد:" شركت نمايشگاه‌ها متعلق به دستگاه دولتي نيست و سازمان تامين اجتماعي هم نگهبان حقوق بازنشستگان است و ما مكلف هستيم تا از حقوق آنها دفاع كنيم. سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح هم يك نهاد عمومي غيردولتي است."
سردار دقيقي با اشاره به اينكه رويكرد ما در نمايشگاه، توسعه تجارت و تعامل با بخش خصوصي است، گفت:" قصد تغيير كاربري نمايشگاه را نداريم و مي‌خواهيم در حوزه تجارت خارجي فعاليت كنيم و براي همكاري با بخش خصوصي آماده‌ايم."
وي ادامه داد: "ساتا 95 درصد سهام اين شركت را خريداري كرده است و اصل مالكيت ما محرز است."
سردار دقيقي در پاسخ به اين سوال كه حدود مالكيت ساتا در نمايشگاه چقدر است، گفت: "سازمان خصوصي‌سازي بايد اين حدود را مشخص كند. ما هنوز حدود دقيق خريداري شده را نمي‌دانيم فقط 95 درصد از سهام اين شركت به ما واگذار شده و بايد زمين‌ها و دارايي‌هاي اين شركت توسط سازمان خصوصي‌سازي تعيين شود."
وي درباره اختلاف با وزارت بازرگاني و سازمان توسعه تجارت كه در محل نمايشگاه‌ها مستقر است، گفت: "تقريبا با سازمان توسعه تجارت به تفاهم رسيده‌ايم، با وزارت بازرگاني هم مشكلي نداريم. وزارت بازرگاني يك دستگاه حاكميتي است و اگر مشكلي در اين خصوص دارد بايد مشكل خود را در هيات دولت حل كند. ما طرف هيچ بخش دولتي‌اي نيستيم. ما فقط اين بار را قبول كرديم تا دولت در دوره واگذاري تصدي‌ها كمك كرده باشيم. مشكل وزارت بازرگاني هم بايد در دولت حل شود."
سردار دقيقي افزود: "اينكه تصور شود دو دستگاه دولتي با يكديگر درگير شده است، صحيح نيست. وزارت دفاع و وزارت بازرگاني درگيري‌اي با هم ندارد. ممكن است مقاومتي در دستگاه‌هاي دولتي براي اجراي اصل 44 باشد كه بايد اين موضوع توسط مقامات بالا حل شود."
سردار دقيقي صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح را جزو دولت و وزارت دفاع ندانست و گفت:" اميدواريم اين دوره گذار را به خوبي سپري كنيم. مقاومت بخش بازرگاني هم بايد در دولت حل و فصل شود."
وي خاطرنشان كرد: "ما قصد داريم در نمايشگاه كار بازرگاني خارجي را با قدرت انجام دهيم. نمي‌خواهيم فقط مسوول نخود و لوبيا باشيم و با برگزاري چند نمايشگاه بي‌ارزش كار را دنبال كنيم به دنبال افزايش سهم تجارت خارجي ايران هستيم."
سردار دقيقي همچنين اعلام آمادگي كرد تا بخشي از سهام نمايشگاه را به بخش خصوصي واگذار كند.
وي در اين خصوص گفت:" ما حاضريم 51 درصد از سهام نمايشگاه را به بخش خصوصي واگذار كنيم و اتاق‌هاي بازرگاني و تعاون مي‌تواند با قيمت كارشناسي اين ميزان سهام را دريافت كنند."
وي در پاسخ به اين سوال كه قيمت نمايشگاه‌ها چه ميزان است، گفت:" ما نمايشگاه‌ها را در كنار چند شركت ديگر بابت طلب خود از دولت گرفته‌ايم و نمي‌دانيم كه قيمت نمايشگاه در اين بين چقدر است. اتاق‌هاي بازرگاني و تعاون هم به دنبال خريد مجاني نمايشگاه‌ها نيستند. آنها هم مي‌دانند كه ما نمي‌توانيم از حق بازنشستگان بگذريم."
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در خصوص انتخاب مديرعامل شركت نمايشگاه‌ها و تكليف حكم عباس قلي‌زاده گفت:" آقاي قلي‌زاده از 8 ماه قبل مديرعامل شركت نمايشگاه‌ها است، ايشان توسط وزير سابق بازرگاني منصوب شده‌اند و ما هم براي اينكه كار را به طور تخصصي انجام دهيم هم ايشان و هم ساير مديران را حفظ كرده‌ايم."
وي در خصوص مشكل ماموريت عباس قلي‌زاده گفت:" وزارت بازرگاني انتصاب ايشان را غيرقانوني دانسته و اعلام كرده است آقاي قلي‌زاده كارمند وزارت بازرگاني است و بايد به اين وزارتخانه بازگردد. ما درخواست يك سال ماموريت براي ايشان به وزارت دفاع را داده‌ايم. اگر هم موافقت نكنند فكر ديگري مي‌كنيم."
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما در مقابل حكم ماموريت آقاي افقهي را كه از وزارت دفاع به وزارت بازرگاني داده شده است، لغو مي‌كنيد؟ گفت: "ما قصد همكاري داريم نه اينكه بخواهيم تقابل ميان دو دستگاه ايجاد كنيم. به دنبال گرفتن ساختمان و گرفتن يك نفر نيستيم."
سردار دقيقي در برابر اين سوال كه مشكل وزارت بازرگاني در اين خصوص چيست، گفت:" آنها اعتقاد دارند هنوز واگذاري انجام نشده است و در اين باب حرف‌هايي دارند. مي‌گويند وزيرشان امضا نكرده است اما اين موضوع را نبايد از ما سوال كنند. براساس مدارك موجود و قرارداد منعقد شده سازمان خصوصي‌سازي با عنوان نماينده دولت و بر اساس مصوبه هيات‌وزيران شركت نمايشگاه‌ها را به سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح منتقل كرده است و همه امور قانوني اين انتقال انجام شده است. حال اگر وزارت بازرگاني با آن مشكل دارد بايد موضوع را با سازمان خصوصي‌سازي در ميان بگذارد و مشكلش را آنجا حل كند. ما از 27 ارديبهشت‌ماه مالك نمايشگاه هستيم و از حقوق بازنشستگان نيز نمي‌توانيم بگذريم و هر كسي كه بخواهد در اين راه در مقابل ما بايستد بايد در برابرش مقاومت كنيم."
وي ادامه داد: "بندهاي قرارداد ما شفاف و روشن است و دوستان اگر شبهه‌اي دارند مي‌توانند از مراجع ذيربط پيگيري كنند. ما آمادگي داريم ثروت ديگري را به ما بدهند. اگر تصميم گرفتند به جاي دين خود بخش ديگري را به ما بدهند كه به لحاظ ارزش همپاي شركت نمايشگاه‌ها باشد، ما آمادگي داريم."
وي با اشاره به وقفي بودن زمين‌هاي نمايشگاه بين‌المللي گفت:" آستان قدس رضوي كه مالك اصلي زمين‌هاي نمايشگاه است شريك ما محسوب مي‌شود. زمين‌ها وقف آستان قدس است و ما با آنها مكاتبه كرده‌ايم و اجاره‌نامه جديد را تنظيم خواهيم كرد.
*****
تعویق دوباره دادگاه ارژنگ داودی
دادگاه زندانی سیاسی ارژنگ داودی برای چهارمین بار پی در پی به تعویق افتاد.زندانی سیاسی ارژنگ داودی روز شنبه 23 آبان ماه توسط صلواتی قاضی دادگاه فرمایشی ولی فقیه به شعبۀ 15 دادگاه انقلاب فرا خوانده شد، ولی در آخرین لحظات و بدون اطلاع قبلی به آقای داودی ،وکیل او و خانواده اش دادگاه را به تعویق انداخت.وقتی که خانواده آقای داودی با دادگاه تماس گرفتند و علت به تعویق افتادن را جویا شدند به دروغ به آنها گفته شد که روز دوشنبه دادگاه برگزار خواهد شد. از طرفی همان روز به وکیل آقای داودی گفته شد که دادگاه به تعویق افتاده و زمان تشکیل آن نامشخص است.این چهارمین باری است که دادگاه زندانی سیاسی ارژنگ داودی بدون دلیل توسط صلواتی قاضی فرمایشی دادگاههای ولی فقیه به تعویق می افتد.تاریخ دادگاههایی که تا به حال به تعویق افتاده به قرار زیر می باشد: اولین دادگاه قرار بود که در تاریخ 25 دی 1387 تشکیل شود ولی در آخرین لحظات و بدون دلیل به تعویق افتاد ، دومین دادگاه 31 فروردین 1388 به بهانۀ عدم حضور نماینده دادستان به تعویق انداخته شد ، سومین دادگاه 18 مرداد 1388 به بهانۀ در مرخصی بودن صلواتی به تعویق افتاد، چهارمین دادگاه 23 آبان ماه جاری بدون دلیل به تعویق افتاد.به تعویق انداختن دادگاه و بلاتکلیف نگه داشتن زندانیان سیاسی از شیوه های ضدبشری و کینه توزانه این فرد نسبت به زندانیان سیاسی است و از این طریق سعی دارد که فشارهای روانی را علیه زندانی سیاسی و خانواده های آنها وارد کند و پروسه بلاتکلیفی را هر چه بیشتر طولانی کند.لازم به يادآوري است که زنداني سياسي ارژنگ داودي در آبان ماه 1382 دستگير و 16 ماه بعد توسط حسن زارع دهنوي معروف به قاضي حداد مورد محاکمه قرار گرفت و به حکم سنگين و غير انساني 15 سال زندان و 70 ضربه شلاق محکوم شد. ولي هيچوقت محکومیتش به او کتبا اعلام نشد. عليرغم گذشت سالها از بازداشتش هنوز حکم قطعي وي در ابهام است و در انتظار تشکيل دادگاه بسر مي برد.آقای داودی در طی مدت بازداشت به زندانهای مختلفی تبعید شد از زندان اوین به زندان بندر عباس و سپس به زندان گوهردشت کرج تبعید گردید. او در حال حاضر در بند 4 زندان گوهردشت کرج در کنار مجرمین عادی و خطرناک زندانی است.
*****
در نامه‌ای به رییس قوه‌قضاییه 50 نویسنده و منتقد ادبی خواستار آزادی "جواد ماهزاده" شدند
بیش از 50 نویسنده‌، منتقد و روزنامه‌نگار ادبی در نامه‌ای به رییس قوه‌قضاییه خواستار آزادی جواد ماهزاده نویسنده و منتقد ادبی شدند‌.
در این نامه آمده است‌:
"به آگاهی می‌رسانیم که نزدیک یک ماه از بازداشت جواد ماهزاده‌، نویسنده و منتقد ادبی کشورمان می‌گذرد. او یکی از فعال‌ترین منتقدان ادبی و فرهنگی کشورمان است که علاوه بر نقد داستان و رمان‌، رمانی با نام "‌خنده‌ات را از من بگیر" نیز منتشر کرده است‌. متاسفانه در این مدت جامعه ادبی و فرهنگی کشور در بی‌اطلاعی کامل از وضعیت او به سر می‌برد و هیچ توضیحی درباره بازداشت او داده نشده است‌."
نویسندگان این نامه در ادامه آن می‌افزایند: "بازداشت این نویسنده در طول یک ماه اخیر پرسش‌های بسیاری را بین نویسندگان و فعالان ادبی و هنری ایران به وجود آورده است و علیرغم تاکیدات مقامات بر رعایت قانون در بازداشت‌های اخیر‌، تا‌کنون از سوی مراجع قضایی دلیلی برای بازداشت وی اعلام نشده و همین بر ابهامات افزوده است. بازداشت یک نویسنده‌، نه تنها به دلیل ابهام‌های قانونی‌، سوال برانگیز است که در افکار عمومی نیز معنایی نمادین دارد و تداوم چنین رفتاری به زیان کشور است‌."
ذر پایان امضا کنندگان این نامه از مقامات قضایی خواسته‌اند که ضمن رعایت حقوق قانونی این نویسنده‌، زمینه آزادی او را هر چه سریع‌تر فراهم کنند.
اسامی امضا کنندگان این نامه به شرح زیر است:
شمس آقاجانی، امیر احمدی آریان، محمدهاشم اکبریانی، مریم آموسا، پگاه احمدی، امیلی امرایی، سهام‌الدین بورقانی، علیرضا بهنام، فتح‌الله بی‌نیاز، یونس تراکمه، رویا تفتی، حامد حبیبی، سپیده جدیری، الهه خسروی، امیرحسین خورشیدفر، نیلوفر رستمی، پدرام رضایی‌زاده، رویا زرین، بلقیس سلیمانی، علی اصغر سیدآبادی، علی شروقی، محمدحسن شهسواری، حسین شیخ‌الاسلامی، سجاد صاحبان‌زند، کمال صادقی، فرزانه طاهری، احسان عابدی، جواد عاطفه، پوریا عالمی، علی عبداللهی، سعید عباسپور، یوسف علیخانی، سینا علی‌محمدی، متین غفاریان، علیرضا غلامی، مهدی فاتحی، حسن فرهنگی، گیسو فغفوری، کاوه فولادی، خجسته کیهان، سهیل محمودی، سیدابوالحسن مختاباد، مریم مهتدی، مریم منصوری، سپینود ناجیان، رضا نجفی، پیمان هوشمندزاده، مهدی یزدانی‌خرم.
*****
تجری و سروری: شایعه خودکشی پزشک کهریزک را بررسی می‌کنیم
عضو کمیته ویژه بررسی‌کننده حوادث پس از انتخابات گفت که شایعه خودکشی پزشک کهریزک را بررسی می‌کنند.
فرهاد تجری در گفتگو پارلمان‌نیوز، در خصوص شایعه منتشر شده مبنی بر خودکشی پزشک کهریزک، گفت:« من هم این خبر را در سایت‌های خبری خوانده‌ام.»
وی افزود:« به دلیل اینکه در چند روز اخیر در سفر بوده‌ام قرار شد آقای سروری در مورد صحت و سقم این مساله تحقیق کنند.»
پرویز سروری نماینده تهران و دیگر عضو کمیته ویژه مجلس نیز در خصوص این خبر و صحت و سقم آن به خبرنگار «پارلمان‌نیوز»، گفت:«هنوز فرصت بررسی این خبر را پیدا نکرده‌ام.»
وی خاطر نشان کرد:«باید از طریق ناجا موضوع را پیگیری کرد.»
نماینده تهران در پاسخ به این سئوال که آیا ناجا باید در مورد این خبر توضیح دهد گفت:« بله احتمالا ناجا باید توضیح دهد.»
گفتنی است در روزهای اخیر شایعه‌ای مبنی بر خودکشی دکتر رامین پوراندرجانی فارغ التحصیل پزشکی، سرباز وظیفه‌ای که وظیفه معاینه زندانیان کهریزک را بر عهده داشته است در برخی منابع خبری منتشر شده است.
*****
سه نماینده کرد اهل تسنن خواهان پاسخگویی وزیر دادگستری در مورد اعدام «احسان فتاحیان» شدند
سه تن از نمایندگان کرد اهل تسنن با نگارش نامه‌ای به وزیر دادگستری خواهان توضیحات شفاف او درباره اجرای حکم احسان فتاحیان از فعالان سیاسی کرد شدند.
به گزارش پارلمان‌نیوز، در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه حکم اولیه احسان فتاحیان ده سال حبس بوده که در دادگاه تجدید نظر به اعدام تغییر یافته، سه تن از نمایندگان با نگارش نامه‌ای به وزیر دادگستری جویای صحت و سقم این موضوع شده‌اند.
اقبال محمدی نماینده مریوان، با تایید نگارش و تحویل این نامه به وزیر دادگستری گفت:«متاسفانه تاکنون وکیل و بستگان احسان فتاحیان با هیچ کدام از نمایندگان تماس نگرفته‌اند اما شایعاتی منتشر شده که ما را موظف به پیگیری کرد.»
وی ادامه داد:«در نامه‌ای که من و آقایان امین شعبانی و جلال محمودزاده به وزیر دادگستری نوشتیم خواهان پاسخ شفاف و صریح آنها درباره شایعات هستیم.»
این نماینده اهل تسنن با بیان اینکه پاسخ شفاف مسئولان قضایی به رفع شایعات کمک می‌کند، گفت:«اگر شایعه افزایش مجازات احسان از ده سال اولیه به حکم اعدام درست باشد، خلاف قانون عمل شده زیرا حکم قابل تشدید در دادگاه تجدید نظر نیست.»
محمدی تاکید کرد:«ما خواستار پاسخگویی شفاف مسئولان قضایی در این خصوص برای رفع ابهام از اذهان افکارعمومی هستیم.»
*****
کواکبیان : نمی دانم چرا دولت این همه به بزرگتر شدن علاقمند است
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر محمود احمدی نژاد درباره مترو ومدیریت آن گفت: "واقعا نمی‌دانیم چرا دولت این قدر علاقه به فربه و بزرگ شدن دارد و می‌خواهد همه امور را در اختیار بگیرد."
مصطفی کواکبیان با بیان این مطلب به ایلنا گفت:" دولت در حالی به بزرگ تر شدن علاقه مند است که بر اساس مصوبات موجود باید تصدی‌گری‌های خود را کاهش دهد و اداره امور را بخش‌های غیردولتی واگذار کند."
کواکبیان ادامه داد:" به نظر می‌رسد در موضوع مترو دولت برخوردهای سیاسی انجام می‌دهد و برای همین است که چنین مسایلی را مطرح می‌کند."
وی با بیان این که دولت در بخش های دیگری می‌تواند در عرصه مترو فعال باشد گفت: "به عنوان مثال در شهر مشهد زمینه برای این کار مهیا است سالهاست که این شهر علی رغم پایان کار ریل گذاری 18 کیلومتری، در راه اندازی مترو دچار مشکل است؛ دولت که در این عرصه حاضر است، بیاید و کار این بخش را به اتمام برساند."
این نماینده مجلس در ادامه با بیان این که مدیریت شهری همواره به کمک دولت نیاز دارد، گفت:" اما این درست نیست که به جای کمک، دولت بیاید و از واگذاری مدیریت حرف بزند."
وی ادامه داد: "سخنان اخیر آقای احمدی نژاد مغایر قانون برنامه چهارم و بحث سیاست‌های اصل 44 است و دلیل اصرار روی این بحث هم برای ما معلوم نیست."
کواکبیان با تاکید بر لزوم قانونگرایی در تصمیمات دولت، گفت:"علاوه بر این موارد قانونی، حتی در ماده نهم قانون حمل و نقل عمومی هم اداره حمل و نقل عمومی بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است. دولت نمی‌تواند مغایر با چنین قوانینی عمل کند و تصمیم بگیرد."
وی ادامه داد: "تعجب می‌کنم دولتی که مدام شعار کوچک شدن می‌دهد هر روز می‌خواهد بزرگ تر شود، در واقع این بحث سیاسی است وباید از دخالت مسایل سیاسی در امور شهری جلوگیری کرد."
*****
زمان دومين جلسه دادگاه روزنامه «كيهان»
دومين جلسه‌ رسيدگي به اتهامات حسين شريعتمداري، مديرمسوول روزنامه‌ كيهان، 27 دي ماه در شعبه‌ ‌1083 دادگاه عمومي تهران و با حضور هيات منصفه‌ مطبوعات به صورت علني برگزار مي‌شود.نخستين جلسه دادگاه روزنامه كيهان، 19 مهرماه در شعبه‌ ‌1083 دادگاه عمومي تهران به رياست قاضي حسينيان برگزار شد.شاكيان پرونده‌ مديرمسوول روزنامه كيهان را مدعي‌العموم و نماينده‌ معاون وقت رييس كل دادگستري استان تهران، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مدير كل وقت دفتر امور حقوقي وزارت كشور، مدير وقت دفتر ارزيابي، نظارت و پاسخگويي به شكايات استانداري گلستان، حجت‌الاسلام محسن كديور، مدير كل وقت حراست شهرداري تهران، دانشگاه تهران و بعضي از دانشجويان حادثه‌ديده در حادثه كوي دانشگاه، انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، رييس وقت دانشگاه علم و صنعت، سرپرست وقت دفتر حقوقي دانشگاه پيام نور، مدير وقت گروه قطعات فولادي ايران، مدير وقت شيلات استان يزد، شوراياران اسلامي شهرك قلعه حسن‌خان گرگان، اتحاديه‌ اسلامي دانشجويان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي، دبير كل حزب پاك ايران، مديران مسوول روزنامه‌هاي جامعه، توس، نشاط و چند شاكي خصوصي ديگر تشكيل مي‌دادند كه رييس شعبه ‌1083 دادگاه عمومي تهران در ابتداي جلسه نخست اعلام كرد كه تعدادي از شكات، رضايت خود را اعلام كرده‌اند.در اولين جلسه دادگاه مدير مسوول كيهان، به علت طولاني شدن جلسه دادگاه استماع دفاعيات حسين شريعتمداري به جلسه بعد موكول شد.شعبه رسيدگي‌كننده به پرونده، زمان جلسه دوم را 27 دي ماه اعلام كرده است.
*****
ارسال پرونده 10 نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات به دادگاه تجدید نظر
يك مقام مسوول قضايي گفت:" روز گذشته پرونده‌ 10 نفر از متهمان بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات در دادگاه تجديدنظر استان تهران به شعبات 36 و 54 ارجاع شد."
اين مقام مسوول قضایی که نامی از وی برده نشده است همچنین به ایسنا اظهار كرد:" پيش از اين نيز تعدادي از پرونده‌ها‌ي متهمان بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات كه كيفرخواست و راي دادگاه بدوي آنها صادر شده بود به شعبه‌ي 36 دادگاه تجديدنظر به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين زرگر و شعبه‌ي 54 به رياست موحدي آزاد ارجاع شده بود و اين قضات به همراه مستشارانشان رسيدگي به اين پرونده‌هاي ارجاع شده را آغاز كرده‌اند. "
*****
آيا ماموريت ذاتی پليس، خشونت بر عليه شهروندان معترض است؟
"سردار عليرضا علی‌پور رييس پليس تهران در نشستی خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اقدامات تند پليس در تصاوير منتشر شده از روز 13 آبان، به اين جمله‌ که "مطمئن نباشيد تصاوير مربوط به 13 آبان باشد" بسنده كرد‌."
نكته اول - در تصاویر پخش شده بسیاری از شبكه های خبری دنیا از جمله خبرگزاری فرانسه‌، بی‌بی‌سی‌، سی‌ان‌ان شاهد برخورد شدید یك افسر نیروی انتظامی با دختر جوان در حال عبور از پیاده رو خیابانی بودیم‌. افسر یاد شده با باتوم به سر آن دختر ضربه ای وارد می كند به طوری كه او تعادل خود را از دست داده و روی زمین می افتد و در ادامه همان تصویر شاهدیم پسری بلافاصله برای كمك به دختر مضروب وارد كادر دوربین مخفی كه این ماجرا را ثبت كرده است می شود كه وی نیز توسط افسر دیگر و حاضر در صحنه مورد ضرب و شتم شدید قرار می گیرد.
فارغ از این موضوع كه این تصاویر مربوط به 13 آبان هست یا خیر این پرسش در ذهن هر بیننده ای ایجاد می شود كه چرا یك مامور نیروی انتظامی اینگونه نسبت به یك دختر كه كاملا در تصاویر پخش شده مشخص است فاقد ابزارهای خشونت چون چوب ، چماق ، چاقو و یا اسلحه است حمله كرده و او را به قصد قتل مورد ضرب قرار می دهد چرا كه ضربه با باتوم و به آن شدت به سر می تواند موجب ضربه مغزی شود و مسئله بعدی چرا شخصی كه برای كمك وارد صحنه می شود مورد ضرب و شتم قرار می گیرد‌.
در جنگ های صورت گرفته در طول تاریخ همیشه حفظ جان نیروهای امدادی و كسانی كه قصد نجات زخمی ها و انتقال اجساد به پشت جبهه ها را داشته اند رعایت شده است حال چگونه است عكس العمل یك شهروند برای كمك رسانی به یك شهروند مضروب دیگر توسط پلیس با خشونت روبرو می شود. خشونت هایی كه در رسانه های داخلی و خارجی انعكاس گسترده یافتند و در دیدار 22 ابان ماه مهدی كروبی رییس مجلس ششم و میر حسین موسوی آخرین نخست وزیر انقلاب مورد اشاره قرار گرفت.
مهدی كروبی دبیر كل حزب اعتماد ملی درباره نحوه برخورد‌های خشن با زنان در روز 13 ابان اظهار داشته است : " یادم می‌آید در زمان پهلوی وقتی می‌رفتیم یک اداره‌ای یا جایی در صف بودیم، وقتی خانمی وارد می‌شد، متصدی آن‌جا می‌گفت اجازه بدهید اول کار خانم را راه‌ بیاندازم . یا توی اتوبوس‌ها که مختلط بود، مردها بلند می‌شدند که خانم‌ها بنشینند. اما حالا درجمهوری اسلامی با زنان به قدری با خشونت رفتار می‌شود که اخبار متواتری از زدن بانوان با باتوم به اطلاع می‌رسد. من واقعا نمی‌فهمم که دستور چنین رفتارهایی علیه مردم، از کجا صادر می‌شود"‌.
جالب تر ان است كه می خوانیم سردار علیرضا علیپور رییس پلیس تهران در همان نشست خبری در رابطه با بازداشتگاه كهریزك و تخلفات صورت گرفته بیان كرده اند " نگاه فرماندهان و مسئولان ناجا رسما اعلام شده و یك تخلف انفرادی صورت گرفته و تخلف سازمانی نیست و افرادی كه مرتكب تخلف شده‌اند باید مطابق قانون پاسخگو باشند " اگر آن دختر بر اثر ضربه وارد شده به سر فوت می كرد باز هم یك تخلف انفرادی نام می گرفت . حال ایشان به عنوان رییس پلیس كلانشهر تهران دغدغه اش از تصاویر ذكر شده زمان و روز است و نه خشونت پلیس بر علیه شهروندان بی دفاع .
نكته دوم - سردار علیرضا علیپور رییس پلیس تهران در ادامه نشست خبری خود اظهار داشته است‌: "‌‌‌پلیس یك واحد انتظامی است كه وظیفه تامین امنیت جامعه را بر عهده دارد و به صورت مستقل ماموریت‌های ذاتی خودش را انجام میدهد. پلیس وابسته به این جناح و آن جناح نیست و برخوردهای صورت گرفته در روز 13 آبان هم كاملا قانونی بوده است "‌.
اگر پلیس وظیفه اش تامین امنیت جامعه است و فارغ از وابستگی به جناح ها است چرا در مقابل عده ای سازمان یافته ، با ماشین های مخصوص و ظاهرهای كاملا مشخص و معروف به لباس شخصی ها برخورد نمی كند‌؟ لباس شخصی هایی كه به باتوم‌، گاز اشك‌آور‌، گاز فلفلی و دیگرتجهیزات مجهز هستند و هر از چند گاهی حادثه می افرینند نظیر وقایع اخیر حمله به كوی دانشگاه و متجمع مسكونی سبحان‌. اگر ایشان مورد سئوال قرار گیرند كه چند نفر از لباس شخصی های خاطی در روز 13 آبان توسط نیروهای پلیس شناسایی و دستگیر شده اند می تواند پاسخی داشته باشد.
در روایت مهدی كروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی از ماجرای حمله به وی و محافظش آمده است‌: "‌وقتی دیگر رفتن با ماشین امکان‌پذیر نبود، پیاده شدیم و درکنار مردم قرار گرفتیم‌. در همان‌ جا شروع‌ کردند به زدن مردم‌. به‌ سمت میدان ۷تیر در حرکت بودیم که ناگهان من دیدم که سر محافظم شکاف برداشته و از آن خون جاری شده‌ است. اول فکر کردم که با باتوم به سرش کوبیده‌اند. اما بعد فهمیدم که در اثر شلیک مستقیم گاز اشک‌آور به سمت ما و برخورد آن به‌سر محافظم، این وضعیت پیش آمده ‌است. در همین حین دیدم چیزعجیبی در جلوی پایم است. دیدم دارم خفه می‌شوم. انگار تمام صورت، ریش و ابروهایم گر گرفته است . من در جریان انقلاب حداقل ۲۰ بار گاز اشک‌آور خورده‌ام. اما این، گاز اشک‌آور نبود‌."
آیا سردار علیپور می تواند شلیك كننده گاز اشك آور به رییس مجلس ششم را شناسایی و تحویل مقامات قضایی نماید‌؟ آیا بی توجه به تذكر مجلس و به صرف نرسیدن گزارشی مبنی بر تخلف پلیس ، رییس پلیس تهران می تواند آسوده از عملكرد نیروهای تحت امرش‌، تذكراتی كه از تخلف پلیس حكایت دارد را تنها سوء نظرهایی بداند كه موجب تحلیل نیرویش می شود‌؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ