سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۹/۲۷

آدینه: 27/9/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 9:00 بامداد آدینه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراسم چهلم رامین پوراندرجانی با حضور دانشجویان و فعالان سیاسی برگزار شد
پنجشنبه بیست وششم آبان مجلس عزایی به مناسبت چهلمین روز درگذشت دکتر رامین پور‌اندر جانی در تبریز منعقد شد. به گفته شاهدان عینی حضور نیرو­های امنیتی و مأموران لباس شخصی در این مراسم مشهود بوده‌است.
بر اساس گزارش‌های دریافتی با وجود جو امنیتی حاکم، بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی سهند تبریز، دانشگاه سراسری تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم شرکت کرده بودند. علاوه بر دانشجویان، برخی از اعضای نهضت آزادی ایران و جبهه مشارکت منطقه آذربایجان شرقی نیز در این مراسم حضور داشتند. پیام تسلیتی نیز از طرف دانشجویان دانشگاه‌های تبریز به خانواده پوراندرجانی تسلیم شد که متن آن به شرح زیر است:
یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیهسپیده امروز را در حالی به استقبال رفتیم که چهل روز از سفر حزن­انگیز رامین­مان می­گذرد. پیش از این نیز بار­ها و بارها در داغ نداها و سهراب­هایمان سرشک غم بر دیدگان جاری ساخته بودیم. رامین و سهراب را شاید تا دیروز عده کمی از آشنایان و دوستان نزدیک می‌شناختند اما امروز هر جوانی خود را سهرابی می­داند و هر پدری حلول روح رامین را در تجسد فرزندش نظاره­گر است.
ما را در غم از دست دادن رامین شریک خود بدانید. ما، همه فرزندان ایران، امروز صاحبان عزای رامین­مان هستیم و می­دانیم تا زمانی که دل در گرو عشق به ایران عزیزمان بسته­ایم سوگ­ها خواهیم دید. اما بدانید که به عهدی که با رامین بسته­ایم پایبند خواهیم ماند، چرا که:
سهراب مرده راست غمی سنگین
اما غمی که افکند از پای نیست
دانشجویان دانشگاه‌های تبریز، صنعتی سهند تبریز و آزاد تبریز
*****
اعلامیه پایان فعالیت های اینترنتی موج سبز:
این راه ناتمام است
نامش سخن آخر است، اما این سخن آخر نیست. ما وارد راهی شده‌ایم که آخر ندارد، یا اگر دارد هنوز اول راهیم. کار تازه شروع شده است و بسیار چون ما باید بیایند و بروند تا این راه باقی بماند.
«موج سبز» شاید نتواند فعلا به فعالیت خود ادامه دهد، اما این موج سبزی که از 23 خرداد به راه افتاده و تاکنون بسیاری از ایرانیان را با خود همراه کرده است، تا به آزادی نرسد دست بردار نیست.
هنر ما این است که بتوانیم با چشم باز در این راه قدم برداریم: بدانیم چه می‌خواهیم و بتوانیم بر آنچه می‌خواهیم، ثابت قدم بمانیم؛ سرعت و شدت کار را به فراخور روزگار کم و زیاد نکنیم تا زودتر و ساده‌تر به هدف برسیم. مسیر صحیح را نیز در بحبوحه‌ی هیجان‌ها و نگرانی‌ها گم نکنیم.
موج سبز آزادی را به دریای امید ملت ایران و این ملت بزرگ را به خدا می سپاریم.
*****
نشریه موج نو، نشریه دانشگاه علم و صنعت توقیف شد
این نشریه به مدیر مسئولی نوید عطایی، که به صورت روزانه منتشر می شد در اواخر هفته پیش توقیف شد.
در نامه کمیته ناظر دلیل توقیف این نشریه ؛تهمت ؛در شماره ۱۹ و در مقاله ای با عنوان”در میان ما، مردم رهبرانند” اعلام شده است.
پس از نشریه پروچیستا این دومین نشریه ایست که در سال جدید در این دانشگاه توقیف می گردد. نوید عطایی مدیر مسوول این نشریه نیز به کمیته ناظر احضار شده است.
*****
مخالفت نهادهای امنیتی با برگزاری همایش فصلی احزاب
همایش فصلی خانه احزاب که قرار بود پنجشنبه در سالن شهریاران جوان برگزار شود به دلیل مخالفت نهادهای امنیتی لغو شد.
یک عضو خانه احزاب ایران در گفتگو با سلام ضمن اعلام این خبر گفت:نهادهای امنیتی ابتدا به مسئولان سالن شهریاران جوان که قرار بود این همایش در این مکان برگزارشود فشار آوردند که سالن آمفی تئاتر را در اختیار ما نگذارد و بعدا هم با آقای کاشفی ،رئیس خانه احزاب تماس گرفتند که صلاح نیست همایش فصلی خانه احزاب برگزار شود زیرا در صورت برگزای ممکن است اتفاقاتی بی افتد.
قرار بود در این همایش پیام اکبر هاشمی رفسنجانی قرائت شود.
*****
مجری مناظره های انتخابات ازشبکه۴ رفت
تقی رستم وندی با حکم مرتضی میرباقری معاون سیما به عنوان مدیر جدید شبکه ۴ منصوب شد.
به گزارش مهر، رستم وندی که پیش از این مدیریت کل پخش اخبار صدا را به عهده داشت با حکم معاون سیما به عنوان مدیر جدید شبکه ۴ منصوب شد.
پیش از این رضا پورحسین مدیریت شبکه ۴ را به عهده داشت که با حکم مرتضی میرباقری معاون سیما به عنوان مدیر جدید شبکه آموزش منصوب شد.
*****
هشدار نسبت به سلامت سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت
عبدالله مومنی به رغم دستور پزشک زندان اوین مبنی بر لزوم خروج از زندان جهت مداوا همچنان اجازه خروج ندارد.
سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت که از بیماری کلیوی رنج می برد در طول دوره بازداشت خود از آغاز تیرماه به نوعی بیماری پوستی مبتلا گردیده که به تشخیص پزشکان زندان اوین باید حتما در خارج از زندان مداوا گردد.
همسر عبدالله مومنی در گفت و گو با ادوار نیوز ضمن اعلام این خبر گفت : مومنی به دلیل شرایط بد بهداشتی زندان به نوعی بیماری پوستی مبتلا گردیده که امکان مداوای آن در زندان وجود ندارد.
فاطمه آدینه وند وضعیت عبدالله مومنی را نگران کننده دانست و افزود: پزشکان زندان اوین دستور خروج او از زندان را داده اند ولی به رغم این درخواست مومنی همچنان در زندان است.
همسر رئیس شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران به مسئولان زندان اوین نسبت به سلامت عبدالله مومنی هشدار داد.
*****
دکتر احمد زیدآبادی ، برنده جایزه قلم زرین آزادی سال 2010 شد
انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر، احمد زیدآبادی، دبیرکل دفتر ادوار تحکیم و روزنامه‌نگار سرشناس ایرانی، را برنده جایزه قلم زرین آزادی برای سال ۲۰۱۰ اعلام کرد.
هیات مدیره انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: همه روزنامه‌نگاران از خطرهای به چالش گرفتن رژیم خودکامه رئیس جمهور محمود احمدی‌نژاد و اعمال علی خامنه‌ای، رهبر ایران، آگاهی دارند.
این بیانیه می‌افزاید: آقای زیدآبادی به کرات خود را به خطر انداخته و آشکارا از اصلاح و حاکمیت قانون در ایران حمایت کرده است. او پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در خردادماه به شش سال زندان، ‌پنج سال تبعید در شهر گناباد و محرومیت ابدی از نوشتن محکوم شد.
هیات مدیره انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر در ادامه بیانیه خود آورده است: آقای زیدآبادی با وجود شرایط هولناک حبس تسلیم نشد و شجاعت وی بسیار برای ما تحسین‌برانگیز بود. ما امیدواریم که حکم آقای زیدآبادی لغو شود.
احمد زیدآبادی دومین روزنامه‌نگار ایرانی است که جایزه قلم زرین آزادی را دریافت می‌کند؛ پیش از وی، اکبر گنجی در سال ۲۰۰۶ این جایزه را نصیب خود کرده بود.
در بیانیه انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر آمده است که احمد زیدآبادی که در سال ۲۰۰۰، سال ۱۳۷۹، نیز زندانی شده بود یکی از ده‌ها روزنامه‌نگاری است که پس از انتخابات خردادماه در ایران به صورت سیستماتیک احضار و دستگیر شده‌اند.
این انجمن همچنین یادآور شده است که احمد زیدآبادی پس از انتخابات به همراه بیش از ۴۰ روزنامه‌نگار و ۱۰۰ چهره سرشناس اصلا‌ح‌طلب به اتهام طرح‌ریزی انقلاب نرم علیه نظام دین‌سالارانه ایران به محاکمه کشیده شد.انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و ناشران خبر اعلام کرده است که هم‌اکنون نزدیک به ۲۶ روزنامه‌نگار دیگر در ایران در بازداشت به سر می‌برند که برای برخی از آنها حکم‌های از ۵ تا ۹ سال صادر شده است.
*****
اعتراض ایرانیان به حضور محمود احمدی نژاد در اجلاس تغییرات دیلیمی در دانمارک
ایرانی‌ها متعهد شده‌اند که اگر احمدی‌نژاد به قطب شمال هم رفت، او را راحت نگذارند

محمود احمدی‌نژاد در اجلاس تغییرات اقلیمی در دانمارک گفت باید به همه‌ کشورها فن‌آوری هسته‌ای داد، زیرا از نظر او انرژی اتمی، انرژی پاک است. این سخنان با تظاهرات ایرانیان علیه او در میدان شهرداری کپنهاگ همراه بود.
براساس گزارش بی بی سی، با توجه به مسائل امنیتی اجازه تجمع به معترضان در مقابل محل برگزاری اجلاس داده نشده است و معترضان ایرانی ، در سرمای زیر صفر درجه کپنهاگ، در یکی از میدان های در مرکز شهر دست به اعتراض زدند.
در این تجمع ایرانیان ، علیه محمود احمدی‌نژاد‌، سرکوب مخالفان و نقض فاحش حقوق بشر در ایران شعار دادند و چند استاد ایرانی دانشگاه های دانمارک و سوئد سخنرانی کردند و همچنین موسیقی زنده نیز اجرا شد.
صدها ایرانی با حضور در میدان شهرداری کپنهاگ در هوایی برفی با سرمای ۱۲ درجه زیر صفر گرد آمده بودند. خلیل پیام یکی از فعالان سیاسی مقیم دانمارک به دویچه‌وله گفت: حفظ محیط زیست با مردم است نه با دیکتاتور. ما اینجا شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دهیم و با تمرکز روی جنبش پس از انتخابات می‌خواهیم بگوییم کسی که به‌عنوان نماینده ایران در این اجلاس شرکت کرده، رییس جمهور ما نیست.
دکتر بهرام بیگدلی، سخنگوی جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی کلن نیز گفت: خوشحالم که می‌بینم پرچم‌ همه گروه‌ها در این تظاهرات با مسالمت در کنار یکدیگر دیده می‌شوند. پرچم ایران، کردستان، پرچم داس و چکش، پرچم احزاب، عکس رضا پهلوی، عکس موسوی، عکس ندا همه در کنار هم هستند. ما گروهی ده نفره با هفت جوان از آلمان آمده‌ایم. انگار ایرانی‌ها متعهد شده‌اند که اگر احمدی‌نژاد به قطب شمال هم رفت، او را راحت نگذارند.
فیلمبرداران و عکاسان شبکه‌های تلویزیونی دانمارک در حالی از تجمع ایرانیان تصویربرداری می‌کردند که گروه‌هایی از آنها در دست خود مشعل داشتند. به گفته یکی از شرکت کنندگان، ترکیب چرخ و فلک بزرگ میدان شهرداری با پرچم‌ها و مشعل‌های ایرانیان، نمایی سمبلیک از گوناگونی گرایش‌ها و زنده بودن اعتراض‌ها را به معرض دید می‌گذاشت.
سازماندهی تجمع اعتراضی کپنهاگ، برعهده انجمن "ایران آزاد" بود. تجمع در هوای آزاد، با پایان گرفتن نوای طبل و موسیقی و چند سخنرانی توسط استادان ایرانی دانشگاه‌های دانمارک و سوئد در ساعت ۱۸:۳۰ به پایان رسید.
به گفته کیانوش توکلی، مسئول این انجمن، قرار بود احمد باطبی نیز در شمار سخنرانان این مراسم باشد. وی به دلیل عدم دریافت ویزا، از سفر به دانمارک باز ماند.
پس از تجمع، به دعوت انجمن "ایران آزاد" مراسم دیگری در سالن با حضور اساتید دانشگاه‌های دانمارک و سوئد و مهدی مظفری و مهرداد درویش‌پور، نوشابه امیری وامید حبیبی‌نیا، روزنامه‌نگار بر گزار شد. گروه موسیقی تپش میهمان هنری این مراسم بود.
*****
مصلح زمانی اعدام شد
سازمان عفو بین‌الملل اعدام مصلح زمانی، نوجوان ایرانی متهم به «تجاوز به عنف» را محکوم کرد.
مصلح زمانی که از سوی مقامات قضایی ایران به «تجاوز» به دوست دختر خود در سن ۱۷ سالگی متهم شده‌است ساعت چهار بامداد امروز در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به‌دار آویخته‌شد.
بنا بر گزارش عفو بین‌الملل چهار زندانی دیگر که مشخصاتشان نامعلوم است امروز به همراه مصلح زمانی در این زندان اعدام شدند.
با اعدام مصلح زمانی، شمار متهمان زیر ۱۸ سال اعدام‌شده در ایران طی سال ۲۰۰۹ به ۵ نفر رسید و مقامات ایران از سال ۱۹۹۰ دست کم ۴۶ کودک را اعدام کرده‌اند.
براساس گزارش رادیو زمانه مصلح زمانی در سن ۱۷ سالگی به جرم بیرون بردن دوست دخترش از شهر سنندج و داشتن رابطه جنسی با او توسط نیروهای نظامی و بسیج سپاه پاسداران دستگیر شد و به اتهام «تجاوز» تا امروز شش سال را در زندان به‌سر برد.
*****
محاکمه یک روزنامه نگار کرد
جلسه رسيدگی به اتهامات صديق مينايی همکار هفته نامه توقيف شده ئاسو روز گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج برگزارشد.
اتهام های نسبت داده شده به صديق مينايی عدم قيام در برابر سرود ملی ، تبليغ عليه نظام و توهين به مسئولان بوده که مينايی اين اتهامات را رد نموده است.
براساس گزارش آژانس خبری موکریان جلسه دادگاه صديق مينايی بدون حضور وکيل و ارسال احضاريه برای وی و در پی مراجعه نامبرده به دادگاه برای پيگيری وضعيت پرونده اش برگزار گرديد.
يادآور می گردد صديق مينايی روزنامه نگار سنندجی تيرماه سال گذشته بازداشت و پس از گذراندن مدتی را در زندان ، با قرار وثيقه آزاد شد.
*****
مهدی فراحی شاندیز در هشتمین ماه انفرادی
يكي از دستگير شدگان تجمع کارگری اول ماه مي مهدي فراحي شانديز بود که اکنون هشت ماه از بازداشت وی مي گذرد و با وجود اینکه تمام دستگير شدگان 11 ارديبهشت (روز جهانی کارگر) با قرار وثيقه و كفالت آزاد شده اند وی همچنان در زندان اوين بسر مي برد.
به گفته‌ی خانواده اين فعال كارگري، در طول اين مدت تنها چهار بار با وی ملاقات كرده اند که دو بار آن ملاقات حضوری و دو بار آن ملاقات كابيني بوده است. در کل مدت این هشت ماه مهدي فراحي شانديز در انفرادي نگهداري مي شود و از لحاظ جسمي در شرايط بسیار سختي قرار دارد. مسئولان زندان اوین با وجود آغاز فصل سرما از تحویل گرفتن لباس گرم از خانوده‌ی وی برای این زندانی خوداري می‌کنند.
مسئولین دادگاه انقلاب برای ممانعت از آزادیوی ابتدا اقدام به صدور وثیقه ی سنگین 100 ميليون تومانی می‌کنند و سپس بعد از آنکه خانواده‌ی او این وثیقه را تامین می‌کنند به بهانه های مختلف از قبول وثيقه خودداری می کنند. آقای مهدي فراحي شانديز طي 20 روز گذشته از طرف شعبه12 دادگاه انقلاب به 9ماه حبس تعزیری محكوم شده و اين حكم به طور شفاهي در سلول انفرادی به ايشان ابلاغ شده است. جرم اعلام شده در پرونده ی این فعال کارگری اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در تجمعات غیر قانونی می باشد.
به گفته خانواده مهدي فراحي شانديز در آخرين ملاقاتي كه با وی داشته اند ضعف شدید جسمانی ایشان به وضوح قابل مشاهده بوده است و همچنان پس از گدشت هشت ماه به دستور رئيس زندان اوین در انفرادي به سر مي برد. وی پیش از این چندین بار بازداشت شده بود از جمله در سال 1385 در مراسم تحصن مقابل زندان اوین به‌خاطر اعتصاب غذای اکبر گنجی، که مدتی را به خاطر آن در زندان قزل‌حصار گذراند.
*****
دو ویدیوی جدید از یار گرامی ما دکتر بحری
1- سروده ای ناب از هادی خرسندی: "کاش من هم اورانیوم بودم"
2- گشت و گذاری در رساله خمینی دجال، همراه با هادی خرسندی


*****
فیلمی از اعتراض به حضور "عنتری نژاد" در کپنهاک:

*****
نیروهای جدید انتظامات در دانشگاه تهران
سایت آینده نیوز در تهران: پس از حوادث 2 هفته اخیر، دانشگاه تهران با انتشار یك آگهی در سایت این دانشگاه، فراخوان دعوت به همكاری در كادر انتظامات داده و اعلام كرده كه دانشگاه تهران برای تأمین نیروی انسانی كادر انتظامات خود تعداد 25 نفر از افراد واجد شرایط (مرد) را از طریق برگزاری آزمون كتبی (عمومی)مصاحبه و گزینش برای خدمت در تهران به صورت عقد قرارداد كار معین دعوت به همكاری می نمای. داشتن صلاحیت امنیتی و كارآیی برابر مقررات و ضوابط دانشگاه تهران و داشتن توانائی جسمانی وروانی متناسب با شغل انتظامات از شرایط این استخدام دانسته شده است.
*****
احمدی‌نژاد تنها غایب شام ملكه دانمارك
درحالی كه سران تمامی كشورهای جهان كه در كنفرانس زیست‌محیطی كپنهاك شركت كرده بودند به ضیاقت شام سلطنتی ملكه مارگارت دانمارك دعوت شدند، نام محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران در لیست میهمانان به چشم نمی‌خورد.
به گزارش سایت پارسینه،احمدی‌ نژاد تنها رئیس كشور شركت كننده در این كنفرانس است كه به ضیافت شام ملكه مارگارت دانمارك دعوت نشده است یا از حضور در این میهمانی خودداری كرده است.
گفتنی است محمود احمدی نژاد در 14 خرداد1387 و در نخستین حضور رسمی خود در اروپا برای شرکت در نشست سران دولتهای عضو سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) به ایتالیا سفر کرد. دعوت از احمدی نژاد برای شرکت در این نشست، نه از جانب دولت ایتالیا بلکه از جانب دبیرکل فائو صورت گرفته و از ورود رئیس جمهور ایران به ایتالیا استقبال رسمی صورت نگرفت.
همچنین دولت ایتالیا مهمانی شامی به افتخار سران دولتهای شرکت کننده در نشست فائو در ویلای تاریخی ماداما در رم برگزار کرد اما محمود احمدی نژاد و رابرت موگابه به این مهمانی دعوت نشدند.
*****
ستیز حاکمیت و همدلی جامعه با جنبش سبز
دویچه وله: جنبش اعتراضی در ایران رو به افزایش است. این روند نشانه‌ی چیست؟ آیا حضور کمتر مردم در تجمعات اعتراضی دلیل افت آن است؟ اجرای احتمالی تهدیدها علیه رهبران جنبش چه پیامدی دارد؟
در روزهای اخیر در ایران تهدیدها و حملات به رهبران جنبش اعتراضی شدت گرفته است. اظهارات بی‌سابقه‌ی رئیس قوه‌ی قضائیه در روز چهارشنبه (۲۵ آذر) که "رهبران فتنه" را به بازداشت تهدید کرد و نیز سخنان مشابه وزیر اطلاعات از جمله نشانه‌های احتمال برخوردهای سخت‌تر با رهبران جنبش سبز تلقی می‌شوند.
دکتر حبیب‌الله پیمان، از فعالان سیاسی و از چهره‌های شاخص ملی-مذهبی در گفت‌وگویی با دویچه وله، شدت‌گرفتن حملات را نشانه‌ای از قوت‌گرفتن جنبش سبز و ناتوانی و سردرگمی جناح‌حاکم با این جنبش می‌داند. به گفته‌ی وی در شش ماه اخیر جنبش سبز با مسالمت، با شاخصه‌ای ملی و با رویکردی مبتنی بر دستیابی به عام‌ترین حقوق جامعه ادامه یافته است و زندان، سرکوب و تهدیدها و تهمت‌ها هم نتوانسته سیما و پویایی آن را خدشه دار‌کند.
برخی از تحلیل‌گران کم‌شدن تدریجی حضور معترضان در اقدامات اعتراضی خیابانی را نشانه‌ای از افول آن ارزیابی می‌کنند. به نظر آنها، هم سرکوب‌های گسترده و هم تسری‌نیافتن جنبش به همه‌ی طبقات و اقشار و گروه‌های اجتماعی و قومی سبب شده که بیشتر به صورت یک خرده‌جنبش باقی بماند. پیمان اما با این ارزیابی موافق نیست.
«جامعه ایران با جنبش سبز همدلی دارد»
این شخصیت ملیمذهبی می‌گوید که استناد به کمیت حضور نیروها در خیابان می‌تواند راه به تحلیل‌های اشتباه ببرد، زیرا در شرایطی که خشونت نیروهای حاکم ابعادی گسترده ‌می‌یابد، طبیعی است که بروز خیابانی و علنی تظاهرات، آن هم در شکل وسیع، امری متداوم نباشد.
به گمان وی آنچه که اینک بر حضور و پویایی جنبش سبز و عدم افول آن دلالت دارد، همانا همدردی و همبستگی قلبی و وجدانی وسیع بخش‌های مختلف جامعه با این جنبش و بروز آن در اشکال مختلف است. به گفته‌ی وی نوع مقابله جناح حاکم با جنبش سبز بر شدت نارضایتی‌های اجتماعی افزوده، به رشد کیفی آن کمک کرده و حاکمیت را در انزوای بی‌سابقه‌ای قرار داده است.
پیمان سپس با اشاره به شعار "رأی من کو؟"، آن را خواست رهایی در مقیاس ملی و ادامه‌ی همان جنبشی می‌داند که با انقلاب مشروطیت شروع شد، از نهضت ملی شدن نفت عبور کرد و به انقلاب سال ۱۳۵۷ رسید. وی می‌گوید که اگر شعار یادشده در همان معنی ظاهریش نگریسته شود، دستکم باید پس از استقرار دولت احمدی‌نژاد و به بایگانی‌سپردن موضوع انتخابات از سوی جناح حاکم، ارزش و اهمیت خود را از دست می‌داد و جنبشی که حول آن شکل گرفت نیز طبعاَ به خاموشی می‌گرایید. ولی از نظر پیمان، این جنبش زیر شعار "رأی من کو؟" خواست فراتری به نام رهایی را دنبال می‌کند که معطوف به احیای حرمت و حقوق اساسی مردم، ممانعت از تجاوز به این حقوق و رفع تبعیض و فقر است.
پیمان با اشاره به واگرایی در میان جناح اصول‌گرا، جنبش سبز را عاملی می‌داند که وحدت طبقه حاکم و مرزبندی میان آن و جامعه را از بین برد و بخش‌هایی از این طبقه را در معرض همگامی با مردم یا تردید در مقابله با خواست آنها قرار داد.
حبیب‌الله پیمان قانونیت خواست‌های مطرح در جنبش، خصلت ملی و همگانی شعارها و نیز مسالمت‌آمیزبودن آن را از عواملی می‌داند که گروه‌های حاکم را در مقابله با این جنبش دچار تشتت و چند دستگی کرده است. از این رهگذر فضایی فراهم آمده است که جنبش سبز توان و امکان بالیدن و تداوم بیابد و مهار و سرکوبش دشوار شود.
در پی سخنرانی‌های مختلف مقام‌های حکومت در روزهای گذشته، برخی این ارزیابی را مطرح می‌کنند که بازداشت رهبران جنبش اعتراضی در داخل کشور محتمل‌تر شده است. پیمان اما چنین اقدامی را خواست نیروهای تندرو جناح حاکم می‌داند که همه‌ی طیف‌های جناح حاکم با آن موافق نیستند.
به نظر پیمان، بازداشت‌رهبران جنبش سبز، بزرگترین اشتباهی است که جناح حاکم می‌تواند مرتکب شود، زیرا بیش از پیش آن را به انزوا و بن‌بست خواهد کشاند و بر مشروعیت و مقبولیت رهبران مخالف خواهد افزود. به عقیده پیمان، نگرانی طیف‌های غیرتندرو جناح حاکم از بروز چنین وضعیتی مانع از آن بوده و هست که فشار تندروها برای عملی‌شدن بازداشت‌‌های یادشده متحقق شود.
*****
انتخابات ایران “موضوع سال” شبکه توییتر شد
" انتخابات ایران " در صدر موضوعات مورد جستجوی شبکه ارتباطی جهانی توییتر برای سال 2009 شناخته شد .
به گزارش عصر ایران ، طبق اعلام سایت توییتر، انتخابات ریاست جمهوری ایران در صدر کلید واژه های جستجوی این شبکه اینترنتی بوده است .
5 موضوع نخست جستجوی کاربران در شبکه ارتباطی تویتر به ترتیب اولویت عبارتند از :
انتخابات ایران ، ویروس آنفلوآنزا ، غزه ، ایران ، تهران .
بر اساس پست ارسال شده توسط توییتر، در میان تمامی کلیدواژه‌ها، تگ‌ها و جمله‌هایی که درباره یک موضوع به دفعات در این سرویس منتشر شدند، انتخابات ایران جالب‌ترین موضوع سال بوده است .
شبکه ارتباطی توییتر که دفتر مرکزی آن در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا قرار دارد، به کاربران این امکان را می‌دهد که پیام‌های 140 کاراکتری یا کمتر معروف به " توییتر" را به یکدیگر ارسال کرده و به اشتراک بگذارند .
لازم به ذکر است که چندی قبل نیز " Webby Awards " به دلیل آنچه نقش سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر در رویداد‌های پس از انتخابات ایران عنوان شد، انتخابات ایران را جزء 10 رویداد اینترنتی تاثیرگذار در دهه نخست قرن 21 انتخاب کرد.
هم چنین بر اساس اعلام سایت توییتر ، بیش‌ترین پیام‌های ارسال شده درباره یک شخص در توییتر مربوط به مایکل جکسون، خواننده مشهور پاپ آمریکا ( که تابستان سال جاری در گذشت ) بوده است ، هری پاتر نیز به عنوان فیلمی معرفی شده است که در توییتر بیش از همه درباره‌اش پیام ارسال شده است .
در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران و نیز رویدادهای پس از انتخابات ، به دلیل نابرابری کاندیداها از امکانات تبلیغی و رسانه ای ، سایت توییتر توسط طرفداران موسوی و کروبی به‌عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی موثر در فضای مجازی مورد استفاده قرار گرفت .
این سایت همچنین در جریان نا آرامی های پس از انتخابات نیز به عنوان یکی از ابزارهای رسانه ای معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات ، برای ایجاد هماهنگی و اطلاع رسانی جهت اعتراضات خیابانی و تجمعات مورد استفاده قرار گرفت .
*****
اختصاصی جرس / طرح وزارت ارشاد برای به کار بردن پیشوند "امام" برای آیت الله خامنه ای
سایت جرس: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد طرحی را دردست دارد که به موجب آن رسانه ها از این پس موظف می شوند تا پیشوند "امام" را برای آیت الله خامنه ای به کار گیرد.
به گزارش جرس، محمد علی رامین معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد که خود همواره از رهبر جمهوری اسلامی با عنوان "امام خامنه ای " یاد می کند، در جلسه ای با مدیران این معاونت گفته است که "رسانه ها باید از این پس از پیشوند "امام" نیز برای مقام معظم رهبری بهره ببرند."
رامین همچنین در این جلسه و در خصوص طرح خود گفته است که این موضوع هیچ ارتباطی با فعالیت جنبش سبز و فتنه گری آنها ندارد بلکه غفلتی چندین ساله از سوی رسانه ها و دستگاههای تبلیغاتی است که باید این نقیصه را رفع کرد.
محمدعلی رامین از جمله حامیان تندروی محمود احمدی نژاد به شمار می رود که از او به عنوان تئورسین نفی هولوکاست یاد می شود.
*****
تولید نسل ‌های جدید سانتریفیوژ در ایران
خبرگزاری حکومتی فارس: رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینكه ایران در حال تولید نسل‌های جدید سانتریفیوژ به نام‌‌های IR4 و IR3 است، گفت كه امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم از نسل‌های جدید سانتریفیوژ با رفع تمامی مشكلات و معایب، استفاده كنیم.
«علی اكبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تعداد سانتریفیوژهای فعال در تاسیسات هسته‌ای گفت كه این تعداد بالای شش هزار سانتریفیوژ می‌باشد.
وی در بخشی از این گفتگو درباره برنامه‌های سازمان انرژی اتمی نیز گفت كه در حال حاضر نسل‌های جدید سانتریفیوژ را وارد فعالیت‌های غنی‌سازی كرده‌ایم كه این نسل‌های جدید به سرعت آزمایشات لازم را پشت سر می‌گذرانند.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما در حال برپایی زنجیره‌های شاهد هستیم تا بتوانند مشكلات نسل‌های جدید را خوب ارزیابی كنند.
*****
حاشيه هاي تجمع هواداران دولت در تهران
از اتوبوس های دولتی تا سر دادن شعار اعدام رهبران سبز
تجمع و راهپیمایی امروز حامیان دولت که از چندی پیش در رسانه های دولتی به ویژه صداوسیما تبلغات گسترده ای برای حضور در آن می شد با حاشیه هایی همراه بود.
1- جمعيتي حدود 7 تا ده هزار نفر ظهر امروز(جمعه) براي برپايي تجمع اعلام شده از سوي حكومت مقابل سردر دانشگاه تهران گرد آمدند.تجمع امروز با هدف اعتراض به پاره شدن تصوير بنيانگذار جمهوری اسلامي در روز دانشجو ترتيب داده شده بود.حاميان حكومت پيشتر وعده برگزاري يك تظاهرات اعتراضي باشكوه در روز جمعه را داده بودند.
2- تجمع امروز پس از پايان نماز جمعه و در حدود ساعت سيزده و سي دقيقه آغاز شد.شركت كنندگان كه حدفاصل خيابان قدس تا خيابان شانزده آذر حضور داشتند پلاكاردهايي را در دفاع از ولايت فقيه حمل مي كردند.برخي شعارها از اين قرار بود:"اگر مولا بخواهد،جان را فدايش مي كنيم"،"پيروي از ولايت فقيه ضامن پيروزي است"،" رهبرا،از تو به يك اشارت،از ما به سر دويدن"
3- با آن كه تجمع امروز براي اعتراض به پاره شدن تصوير آيت الله خميني انجام شده بود اكثر تظاهركنندگان تصاوير آيت الله خامنه اي را در دست داشتند
4- ده ها دستگاه اتوبوس براي انتقال تظاهر كنندگان به كارگرفته شده بودند.تعداد اتوبوس ها به حدي بود كه تمام محل هاي پارك خودرو در حدفاصل ميدان انقلاب تا خيابان اسكندري،خيابان دوازده فروردين،خيابان دانشگاه ،خيابان شانزدهم آذر،خيابان طالقاني و بلوار كشاورز را پركرده بودند.بسياري از اتوبوس ها نشاني هاي مناطقي مانند ورامين،پاكدشت،قرچك،اسلامشهر،كن و كرج را داشتند.
5-نشريه يالثارات الحسين و نشريه ديگري به نام عبرت هاي عاشورايي به طور رايگان ميان تظاهر كنندگان توزيع مي شد.تيتر نشريه يالثارت "خروش عاشورايي بر فتنه گران سبز اموي" بود و تيتر عبرت هاي عاشورايي " با روح خدا،هر كه درافتاد،در افتاد" بود.همچنين سي دي هاي سخنراني احمدي نژاد در ميدان ولي عصر و مستند هسته اي پخش شده از سيماي جمهوري اسلامي با قيمت 300 تومان به فروش مي رسيد.
6- تريبوني كه براي هدايت راهپيمايي امروز جلوي سردر دانشگاه تهران طراحي شده بود شعارهايي در حمايت از ولايت فقيه را بر خود داشت.برخي شعارهاي تريبون از اين قرار بودند:"ما با ولايت زنده ايم،تا زنده ايم پاينده ايم"،" تا خون در رگ ماست،خميني رهبر ماست"،" اين همه لشكر آمده،به عشق رهبر آمده"و "مرگ بر منافق"
7- در ميانه تجمع، يكي از مداحان به مناسبت آغاز ماه محرم شروع به سخنراني كرد و با كنايه هاي فراوان حملاتي را متوجه رهبران جنبش سبز كرد. او از جمله گفت:"گر امر كند رهبر آزاده ما، با فتنه گران به جنگ برمي خيزيم"‬ پس از او نيزرحيميان نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و ايثارگران به سخنراني پرداخت و در حملات مكرر خود به رهبران جنبش سبز از دستگاه قضايي خواست با آنان به شدت برخورد كرده و آان را به بدترین وضع ممکن اعدام کند.
8- تعداد زيادي از نيروهاي حاضر در راهپيمايي امروز بي سيم به دست داشتند و چهره اكثر آنان براي كساني كه در تجمع هاي اعتراضي پس از انتخابات شركت داشتند آشنا بود.
9- بي نظمي فراواني در صفوف راهپيمايي امروز مشاهده مي شد.براي مثال زماني كه از تريبون مراسم آيات قران تلاوت مي شد گروهي از تظاهر كنندگان در گوشه اي ديگر به سر دادن شعار مي پرداختند و توجهي به تذكرهاي مجري برنامه مبني بر رعايت سكوت نداشتند.
10-برخي از تظاهر كنندگان دستبندهاي سبز بسته بودند و پلاكاردهايي را در حمايت از آيت الله خامنه اي حمل مي كردند.آنها خود را هوادار جنبش سبز علوي معرفي مي كردند.
11- پرچم هاي حزب الله لبنان ميان گروهي از راهپيمايان توزيع مي شد و راهپيمايان نيز با شعار "هم غزه،هم لبنان،جانم فداي اسلام" تفاوت ديدگاه خود را با برخی هواداران جنبش سبز نشان مي دادند.
12- گروهي از راهپيمايان در محاوره هاي خود الفاظ ركيكي را درباره رهبران جنبش سبز به كار مي بردند و پلاكاردهايي نيز حاوي هتاكي به ميرحسين موسوي و مهدي كروبي در دست تظاهركنندگان مشاهده مي شد.
13- با پايان مراسم در ساعت چهارده و سي دقيقه، تظاهركنندگان به سمت اتوبوس هاي شركت واحد هجوم برده و بر اثر تراكم ايجاد شده درگيري هاي لفظي فراواني ميان حاضران مشاهده مي شد
*****
ارتش سایبری استبداد: جنگ نرم جمهوری اسلامی علیه مخالفان
رادیو فردا: به گزارش رجانیوز و سایت گرداب، موسسه «دیفنس تِک» ایران را پنجمین قدرت سایبری جهان اعلام کرده و از این کشور برای مقابله با پورنوگرافی تقدیر کرده است.
با مراجعه به سایت این موسسه و جستجوی این مطلب با کلیدواژه‌های مربوطه مشخص می‌شود که اصولا چنین گزارشی در این سایت وجود ندارد. بنا به این گزارشِ ظاهرا قلابی، حدود ۲۴۰۰ نفر از نیروهای سپاه پاسداران یک ارتش سایبری را به وجود آورده‌اند و این ارتش دارای ۱۲ هزار نیروی ذخیره نیز هست. بنا به این گزارش، بودجه این بخش حدود ۷۶ میلیون دلار است.
اما در اصل موضوع یعنی فعالیت‌های جنگ الکترونیک سپاه و ارتش سایبری آن که علیه مخالفان سیاسی و اجتماعی حکومت تمرکز دارد شکی نیست. با توجه به حجم فعالیت در این حوزه باید هزاران نفر در این بخش مشغول بوده و سالانه صدها میلیون دلار صرف این موضوع شود.
نیروهای وظیفه و بسیجی نیز باید در این حوزه مشغول باشند. نیروهای بسیجی مورد اعتمادتر که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند برای مدتی کوتاه در این مراکز کار می‌کنند تا دوران سربازی خود را بگذرانند و برخی از آنها در این بخش استخدام می‌شوند.
این ارتش برای مقابله با سایت‌های عاشقانه (اروتیک) یا عریان‌نگارانه (پورنوگرافیک) یا تجارت کودکان شکل داده نشده است، بلکه این امر صرفا پوشش بیرونی برای توجیه ضرورت آن در نگاه سنت‌گرایان و محافظه‌کاران جامعه بوده است، به همان ترتیب که نیروی انتظامی سرکوب جوانان دیگرباش را با عنوان مقابله با اراذل و اوباش انجام می‌دهد. با توجه به آن که ماموریت سپاه صرفا به سرکوب منتقدان داخلی حکومت تغییر یافته، این افراد چه می‌کنند و این بودجه چگونه مصرف می‌شود؟
فیلترینگ
نیروهای سپاهی که مسئول پاک کردن اینترنت از امور نامطبوع برای حاکمیت هستند فهرستی از سایت‌های ممنوعه را فراهم می‌کنند تا توسط دستگاه مخابرات کشور فیلتر شوند. این کار از نظر حاکمیت جنبه پیش‌گیرانه دارد. از آنجا که مردم هر روز در حال ایجاد سایت‌های تازه هستند یا عناوین تازه‌ای به سایت‌های قبلی خود می‌دهند، یک تشکیلات عریض و طویل برای چک کردن هرروزه‌ دنیای مجازی لازم است تا فهرست سایت‌هایی را که باید فیلتر شوند روز‌آمد سازد. بنا به گزارش‌های مقامات جمهوری اسلامی، بیش از ده میلیون سایت اینترنتی فیلتر شده‌اند. فراهم کردن فهرست این سایت‌ها صدها هزار ساعت کار می‌برد که این کار تنها از یک ارتش چند هزار نفره برمی‌آید.
وزارت حقیقت
وظیفه‌ دیگر ارتش سایبری سپاه پاک کردن وب از هر آن چیزی است که از جنایات رژیم گزارش می‌دهد یا حکایت می‌کند. این سایت‌ها گمراه‌کننده (مضلین) معرفی می‌شوند. این ارتش در ماه‌های اخیر تلاش کرده است فیلم‌های مربوط به جنایات رژیم را از سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر یا یوتیوب پاک کند و در مواردی نیز موفق بوده است. شهروند – روزنامه‌نگاران با جدیت فیلم‌های خبری را بر روی وب قرار می‌دهند، اما تشکیلاتی برای پی‌گیری بقای آنها در اختیار ندارند، اما سپاه که دارای بودجه و نیروی انسانی است با جدیت در جهت حذف آنها عمل می‌کند.
اخلال و اختلال در فعالیت سایت‌های خبری و تحلیلی
با توجه به وجود روش‌های دور زدن فیلترینگ و راهیابی کاربران به سایت‌های ممنوعه در داخل کشور، از کار انداختن سایت‌های اینترنتی خبری و تحلیلی سیاسی، وظیفه‌ دیگر این سپاه سانسور و بی‌خبری است. روزانه ده‌ها سایت توسط این نیروها هک می‌شوند و با دشواری بسیار کار خود را از اول شروع می‌کنند. به خاطر فعالیت‌های ارتش سایبری استبداد، بخشی از نیرو و وقت و هزینه‌ سایت‌های اینترنتی ایران صرف مقابله با اقدامات این بخش از سپاه می‌شود. سپاه علاوه بر این ارتش سایبری، دارای بخش مستقلی برای ارسال پارازیت بر روی سیگنال‌های شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای است که کار آن از تهران شروع شده و به شهرهای دیگر (مثل اصفهان و مشهد) در حال بسط یافتن است.
شناسایی، تعقیب و پرونده‌سازی
این کار با شروع اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری به طور علنی توسط ارتش سایبری سپاه انجام گرفت. سپاه با انتشار عکس‌های تظاهرکنندگان که توسط نیروهای امنیتی گرفته می‌شد از مردم می‌خواست که آنها را به مقامات امنیتی و نظامی معرفی کنند.
ارتش سایبری استبداد برای وبلاگ‌نویسان و نویسندگان سایت‌های خبری و تحلیلی پرونده‌سازی می‌کند تا پس از دستگیری بر اساس آن نوشته‌ها محاکمه و زندانی شوند.
ارعاب ایرانیان خارج از کشور
از دیگر وظایف لشکر سایبری سپاه ارسال پیام‌های تهدیدآمیز به آن دسته از ایرانیان خارج از کشور است که در تظاهرات علیه رژیم شرکت کرده‌اند. همچنین صفحات فیس‌بوک یا توییتر این افراد چک شده و برای آنها پرونده‌سازی می‌شود و به هنگام ورود به کشور مورد استنطاق و بازجویی و حتی بازداشت قرار می‌گیرند. کار دیگر این لشکر حافظ استبداد آن است که به اسم روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی صفحات فیس‌بوک درست می‌کند تا از این طریق افرادی را که با عقاید آنها همراهی دارند کشف کنند و مورد تعقیب و ارعاب قرار دهند. یکی دیگر از علل نبستن سایت‌های اجتماعی کشف و تعقیب افراد مخالف مقیم خارج و اقدام علیه آنها در بازگشت یا بازدید و اقدام علیه اعضای خانواده‌های آنها بوده است. هدف اصلی از این ارعاب‌ها قطع ارتباط میان ایرانیان داخل و خارج و نیز جلوگیری از فعالیت‌های سیاسی ایرانیان مقیم خارج کشور است.
مقابله با روابط صمیمی
نیروهای سپاهی و بسیجی همواره مسئولیت داشته‌اند که رخت‌خواب مردم را هم کنترل کنند و نگذارند رابطه‌ای غیرشرعی میان آدم‌ها منعقد شود. حال که سایت‌های اجتماعی و پیام‌های الکترونیکی این امکان را برای جوانان فراهم آورده که با هم رابطه برقرار کنند، سپاه و بسیج باید وارد این قلمرو شده و «روابط اینترنتی نامشروع» را در نطفه خفه کنند.
کشف شبکه‌های مجازی سیاسی و فعالیت‌های آنها
در روزهای تظاهرات اعتراضی و قبل از آن، دولت به تعطیل کامل اینترنت اقدام نمی‌کند و ارتباطات کند می‌شود، چون وقتی ارتباطات اینترنتی برقرار باشد فعالیت اطلاعاتی روی پیام‌های ارسالی امکان‌پذیر می‌شود. اما چون کار اطلاعاتی روی تلفن موبایل دشوارتر و ارتباط‌گیری مردم از طریق آنها آسان‌تر و شبکه‌ آنها گسترده‌تر است شبکه‌های موبایل و پیامک کلا بسته می‌شوند.
انعکاس بخشی از این فعالیت‌ها را می‌توان در سایت اینترنتی گرداب (سایت رسمی مرکز جرائم سازمان یافته‌ سپاه) مشاهده کرد. چنان که از سخنان فرماندهان سپاه و بسیج برمی‌آید، این لشکر سایبری در حال گسترش است و سپاه می‌خواهد برای تمرکز در جنگ نرم همه‌ نیروهای بسیجی را در این گونه فعالیت‌ها درگیر سازد. از حجم هر یک از فعالیت‌های فوق این طور برمی‌آید که سپاه و بسیج و دستگاه‌های اطلاعاتی به ده‌ها هزار نیرو برای پی‌گیری مواد گذاشته شده بر اینترنت و پیشبرد اقدامات حذفی و ارعابی نیاز دارند و ضرورت این اقدامات موجب شده است که به سرعت نیروها و تجهیزات لازم برای این امور را فراهم بیاورند.
*****
بازداشت یک روزنامه نگار و فعال فرهنگی در مرودشت
خبرگزاری هرانا -: صبح روز چهار شنبه 24آذرساعت 8 مامورین اداره اطلاعات شهرستان مرودشت با یورش به منزل ببیراز بازوبندی سر دبیر هفته نامه ی مرودشت ،وی را بازداشت وبه مکان نامعلومی منتقل کردند.
به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، بنا بر گفته ی خانواده بازوبندی مامورین امنیتی وسایل شخصی و کامپیوتر وی را به همراه خود بردند.
ببراز بازوبندی دانشجوی تاریخ دانشگاه مرودشت و دبیر جمعیت فرهنگی آریا ییها می باشدکه در سالهای گذشته نسبت روند تخریب آثار تاریخی بویژه آرامگاه کوروش بزرگ ، آبگیری سد سیوند وتخریب دیواره های تخت جمشید اعتراض های گسترده ای داشته و همین موضوع باعث ممنوع ورود شدن ایشان به محوطه های تاریخی در استان فارس شده بود.
درپیگیریهای خانواده ی این فعال میراث فرهنگی مامورین امنیتی درخصوص وضعیت ، دلیل بازداشت ومحل نگهداری این روزنامه نگار پاسخی ندادند.
*****
توقیف نشریه دانشجویی "پارس" در دانشگاه رازی کرمانشاه
یک نشریه دانشجویی در دانشگاه رازی کرمانشاه توقیف شد. نشریه دانشجویی "پارس" به مدیر مسئولی کاوه نقدی توسط هیئت نظارت بر نشریات دانشگاه رازی کرمانشاه توقیف شد. این نشریه که فعالیتش را زمان انتخابات شروع کرده بود، در حوادث بعد از انتخابات و پس از بازگشایی دانشگاه در مهرماه، یکی از نشریات فعال در زمینه آگاه سازی و ارائه اخبار به دانشجویان محسوب می شد. گفتنی است در روزهای اخیر دانشگاه رازی صحنه اعتراضات دانشجویی و حمله نیروهای بسیجی غیر دانشجو به دانشجویان بوده است.
*****
شکست تجمع نمایشی نیروهای بسیج در دانشگاه صنعتی بابل
پس از برگزاری با شکوه اعتصاب غذا و تجمع در روز 22 آذر در دانشگاه صنعتی بابل برای حمایت از دانشجویان محروم از تحصیل این دانشگاه، حراست و بسیج دانشگاه و اطلاعات و سپاه بابل که پس از سرکوبهای گسترده انتظار چنین تجمعی در این دانشگاه نداشتند، دست به اقدامات عجولانه و حساب نشده ای زده اند. احضار سریع 3 دانشجو به کمیته انضباطی بدون در نظر گرفتن عواقب بعدی آن ، تلاش بسیج دانشگاه برای جمع آوری دانشجویان جهت شرکت در تظاهرات اعتراض به هتک حرمت خمینی(که با بایکوت کامل از طرف دانشجویان همراه بود)، نصب پارچه نوشته های بی مناسبت و ... از جمله ی این اقدامات بوده است. در آخرین مورد از این دست اقدامات روز چهارشنبه 25 آذر ماه قرار بود همایشی با عنوان "وحدت حوزه و دانشگاه" در آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شود. تعداد زیادی از نیروهای بسیجی ، سپاهی و روحانی با تعداد زیادی خودرو ، بلندگو و پلاکارد وارد دانشگاه شده و پس از برگزاری همایش صوری، در دانشگاه نماز جماعت برگزار کرده و پس از آن اقدام به راهپیمایی از درب ورودی دانشگاه تا مصلی کردند. با وجود اینکه کلیه کارکنان دانشگاه مجبور به حضور در این تجمع نمایشی شده و اکثریت مطلق راهپیمایان هم از خارج دانشگاه وارد دانشگاه شده بودند، تعداد کل راهپیمایان 200 نفر تخمین زده می شود. این افراد که اکثرا زیر 18 سال و بالای 40 سال سن داشتند شعار "دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد" سر می دادند.
*****
بیانیه دفتر تحکیم وحدت به مناسبت هفته دانشجو
دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه ای به مناسبت هفته دانشجو، از مادران و پدران و دانشجویان ایرانی که در مراسم 16 آذر، روز دانشجو حاضر شدند قدردانی کرد. در این بیانیه با اشاره به تداوم مبارزات ضد استبدادی جنبش دانشجویی و پیوند عمیق جنبش دانشجویی و جنبش سبز در عین حفظ هویت مستقل جنبش دانشجویی، بر اعتراض مسالمت آمیز و عاری از خشونت تاکید شده است. در ادامه این بیانیه با اشاره به ناکامی نیروهای اقتدارگرا در سرکوب اعتراضات دانشجویی در روز 16 آذر، هدف از ایجاد سناریوهای انحرافی توسط این جریان "زیر سوال بردن اصل صورت مسئله مطالبات مدنی" و عملی کردن "محاکمه رهبران جنبش سبز" و دامن زدن به "فرو پاشی زودهنگام در ایران" در "آخرین سکانس این نمایش" عنوان شده است. در ادامه این بیانیه نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی به ویژه دو عضو در بند شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت میلاد اسدی و عباس حکیم زاده اعلام نگرانی شده و از مجید توکلی به عنوان "شرف جنبش دانشجویی" یاد شده است. به گزارش خبرنامه امیرکبیر متن این بیانیه بدین شرح است:
سپاس بی کران را تقدیم مادران و پدرانی می کنیم که با دست های خالی اما سبز و قلبی آکنده از شور در پشت درب های بسته دل های خود را با دانشگاه گره زدند و اگر نصیب آن ها تنها سرکوب سخت بود اما پیام صبر، امید و مقاومت، مهر افروزی را به میان دانشگاهیان انتقال دادند. و نیز تقدیر می کنیم حضور پر شور دانشجویان را که برگی دیگر بر مبارزات مدنی و ملی ایران زدند، که نقطه امیدی برای تمام آرمانهای سبز ایرانیان بودند. شانزدهم آذر امسال شاهد تداوم بیش از نیم قرن مبارزات دانشجویی علیه استبداد و تلاش برای برپایی ایرانی آباد و آزاد و مستقل بودیم. در رابطه با حوادث رخ داده در این روز و مسائل و مشکلات امروز دانشجویان ذکر نکاتی چند ضروری می نماید:
1- حجم گسترده ی اعتراضات دانشجویی در روز دانشجو و ادامه ی آن در روزهای بعدی با وجود سرکوب چند ماهه ی مردم دانشجویان سبب امیدواری بیشتر مردم به آینده شد. جنبش دانشجویی که اینک با حفظ هویت مستقل خود پیوندی عمیق با جنبش فراگیر سبز یافته است نشان داد که امروز گسترده تر شده و برخلاف سالیان گذشته تنها محدود به جمعی از فعالان دانشجویی و یا تشکل ها نیست. نیروهای امنیتی با درکی نادرست از فضای جدید دانشگاه گمان می کردند با احضار و بازداشت گسترده ی فعالان شناخته شده ی دانشجویی و تهدید مداوم تشکل های دانشجویی مستقل می توانند اعتراضات دانشجویی را مهار کنند.16 آذر نشان داد که چنین تصوری باطل بوده و تنها نقش خیال بر روی آب زدن است.
2-دانشجویان در اعتراضات خود نشان دادند که همچنان به شیوه ی مسالمت آمیز پایبند بوده و با وجود به کارگیری حجم بالای خشونت از سوی نیروهای امنیتی، انتظامی و لباس شخصی از دست زدن به اقدامات متقابل پرهیز می کنند. تردیدی نیست که جریان اقتدارگرا می کوشد با تحریک مردم و دانشجویان آن ها را به خشونت وا دارد تا هم برای خشونت های پیشین خود در کف خیابانها و کهریزک و... توجیه اخلاقی ایجاد کند و هم اینکه مجوزی برای خشونت های گسترده آتی بیابد.
3- گسیل سازمان یافته نیروهای لباس شخصی با در دست داشتن کارت جشن غدیر به دانشگاه تهران و با هدایت برخی مداحان شناخته شده قدرت همه و همه با این هدف صورت گرفت که هر چند به صورت جعلی، دانشجویان به عنوان حامی دولت معرفی شوند. این نمایش ناکام در حالی برپا شد که به اذعان نماینده ی رهبری در دانشگاه ها بیش از 70%دانشجویان حامی کاندیداهای دیگری غیر از محمود احمدی نژاد در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بوده اند. اکنون جای این پرسش باقی است که چگونه است که این اکثریت دانشجویان هیچ تشکل و اتحادیه دانشجویی رسمی برای خود ندارند و تنها اتحادیه ها و تشکل هایی حق فعالیت رسمی و آزادی می یابند که حامی دولت نهم هستند؟
4- در روز شانزدهم آذر جریانی مرموز و انحصار طلب بجای آن که پاسخگوی مطالبات مدنی جنبش سبز و نیز اقناع افکار عمومی باشد با هزینه های کلان بر آمده از درآمد های ملی، نمایشی مضحک را در درون دانشگاه ها راه انداخت و در زمانی که نتوانست با انتقال نیروهای شبه نظامی به درون دانشگاه و استفاده از خشونت عریان برای انتقال عصبانیت، آشفتگی و گسترده کردن رادیکالیسم و در نهایت ایجاد انحراف در خواسته های بر حق و قانونی جنبش سبز و مدنی راه به جای ببرد، کل ماجرا را در فازی جدیدتر پیش برد و با پیچیده تر کردن جریانات ماجرایی پر ابهام را خلق کرد و از کاه کوهی را ساخت و با مقدس مآبی اصل صورت مسئله مطالبات مدنی را زیر سوال برد. در حالی که همگان می داند که خشونت و کینه ورزی از هیچ درجه اعتباری در جنبش سبز برخوردار نیست . در حالی بار دیگر کفن پوشان و مدعیان انقلاب وارد میدان شدند که جای سوال جدی وجود دارد که مدعیان اسلام و حقیقت در ماجرای کهریزک که اصل مشروعیت نظام زیر سوال رفت در کدام صحنه حاضر بودند و کدام میدان را گرم می کردند. در جایی که باتوم ها بر سر و سینه مردان و زنان ایرانی فرود می امد چرا کسی از این نیروهای پر حرارت از سر وطن پرستی و اسلام خواهی و زیر سوال رفتن حیثیت شعار استقلال، آزادی و جمهوریت نظام فریادی را سر نداد؟ واضح است که نوک پیکان این نمایشات پر سابقه خیابانی قلب چه جریانی را نشانه گرفته است تا بکوشد در آخرین سکانس این نمایش در محاکمه رهبران جنبش سبز به فرو پاشی زود هنگام در ایران دامن بزند.
5- ضروری می دانیم نگرانی جدی خود را در مورد وضعیت زندانیان سیاسی به ویژه دو عضو در بند شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت میلاد اسدی و عباس حکیم زاده اعلام کنیم. عباس حکیم زاده که پیش از این 2 بار بازداشت شده و نزدیک به 200 روز را در انفرادی بندهای 209 و 240 اوین به سر برده این بار هم با ایستادگی خود سرتسلیم در برابر بازجویی های قرون وسطایی فرود نخواهد آورد. همچنین اخبار رسیده حاکی از مقاومت و پافشاری جانانه میلاد اسدی بر حقوق قانونی خود نظیر عدم استفاده از چشم بند و دسترسی به وکیل است. از سوی دیگر مجید توکلی شرف جنبش دانشویی ایران که عاشقانه در شانزدهم آذر امسال به دانشگاه رفت اگرچه قربانی دسیسه ای کودکانه از سوی خبرنگاران امنیتی فارس شد با این حال با هشیاری مردم و دانشجویان نمادی شد بر حقانیت مردمی که سالهاست زیر فشار تحقیر و سرکوب خم نکرده اند. گرامی می داریم یاد و خاطره ی شهدای جنبش دانشجویی و شهدای جنبش سبز ملت ایران را که از برای آزادی دست زجان شستند و درودی می فرستیم بر همه ی دانشجویان دربند و زندانیان سیاسی که هدفی جز سربلندی آزادی عدالت و حقوق بشر نداشتند.
اتحادیه دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور
دفتر تحکیم وحدت
*****
رویترز خبر داد: حضور نیروهای نظامی ایران در یک میدان نفتی عراق
نیروهای نظامی ایران دیروز پنج شنبه وارد خاک عراق شده و برای ساعاتی در یکی از میادین نفتی مستقر شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از منابع رسمی عراق، نیروهای ایرانی به دلایلی نامعلوم وارد منطقه نفتی "فکه" واقع در جنوب استان میسان در نزدیکی مرز ایران شدند و پس از ساعاتی آنجا را ترک کردند.
به گفته بعضی تلویزیون های عربی این نیروها پس از برافراشتن پرچم ایران این منطقه را ترک کردند.
خبرگزاری رویترز که این خبر را به گزارش تلوزیونهای عربی منتشر کرده است ساعتی بعد مصاحبه ای به نقل از معاون وزیر کشور عراق منتشر کرد که در آن به نقل از این مقام عراقی آمده است که این میدان نفتی مشترک بین دو کشور و متروکه است. وی همچنین از حضور نیروهای ایرانی در این منطقه اظهار بی اطلاعی کرد.
*****
جوابیه هواداران جنبش سبز خارج از کشور خطاب به سپاه پاسداران
با تمام ظرفیتمان برای احقاق حقوق ملت تلاش می کنیم

گروههای مختلف از هم میهنان و هواداران جنبش سبز مقیم اروپا طی بیانیه ای خطاب به معاونت سیاسی سپاه پاسداران تاکید کردند: تهدیدهای مکرر فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی، نه تنها هموطنانمان را دلسرد نکرده است، بلکه دامنه اعتراضات اخیر را به خصوص از ۱۳ آبان، با وجود شروع دوره جدید تهدیدها،افزایش داده است.
در بخشی از این بیانیه همچنین آمده است:از فردای صدور حکم نابخردانه آقای خامنه ای مبنى بر سرکوب ناجوانمردانه یاران دبستانی مان، نه تنها دست از مبارزه نکشیده ایم بلکه متعهد شده ایم، که تا با استفاده از تمام ظرفیت هایمان تا باز پس گیری وطن مقدسمان و احقاق حقوق همه جانبه مردم ایران از پای ننشینیم.
متن کامل جوابیه جنبش سبز خارج از کشور خطاب به معاونت سیاسی سپاه پاسداران به این شرح است:
طی آخرین تهدید سپاه پاسداران از زبان مسعود جزايرى، معاون فرهنگی این ارگان، مبنی بر "به چالش کشاندن فعالین جنبش سبز در خارج از کشور" بر آن شدیم تا نکاتی چند را به اطلاع عموم مردم عزیز ایران برسانیم:
به گفته ایشان جنبش خودجوش خارج از کشور همچون جنبشی که در داخل مرزهای ایران جریان دارد، با دقت تمام تحت نظارت مامورین و دستگاه مخوف اطلاعاتی نظامی این سازمان قرار دارد و این خود در درجه اول اعتراف ایست به جاسوسی و نشانی است از آشفتگی در سطح مدیریتی فرماندهان سپاه، چرا که اگر نظارتی هم در خارج از مرزهای ایران در جریان است، بیان آن تنها دلیلی است بر ناپختگی گوینده که مقامی مهم در ارگان سیاسی نظامی کشور دارد.
گفته های ایشان، همچنین بیانگر اقتدار جنبش سبز خارج از کشور در معادلات داخلی ایران و ضعف این دستگاه در خنثى کردن آن دارد، تا آنجایی که مقامات بالای این سازمان ضد مردمی را به جایی رسانده است که بر خلاف تمامی عرفهای بین المللی حق جاسوسی و ترور را برای حذف مخالفین خود در نظر میگیرد. غافل از آنکه جنبش خارج از کشور چون قلب تپنده آن در داخل باکی از این صحبتهای متوهم حامیان کودتا و دولت نامشروع بر سرکار ندارد.
چنان که مشاهده می کنید تهدیدهای مکرر فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی، نه تنها هموطنانمان را دلسرد نکرده است، بلکه دامنه اعتراضات اخیر را به خصوص از ۱۳ آبان، با وجود شروع دوره جدید تهدیدها،افزایش داده است.
آقای جزایری در قسمت دیگر از سخنانشان تاکید می کنند که فعالین خارج از کشور می بایست تجمعات خود را منطبق با قوانين جمهوری اسلامی و آن دولت نا مشروع برگزار کنند که این حرف به مزاحی بیشتر شبیه است تا حرفی بر اساس اصول و ساختارهای موجود، گويا از یاد برده اند که از فردای کودتا بزرگترین راهپیمایی های ضد دولتی بدون مجوز با حضور میلیونها نفر در خیابانهای تهران و شهرهای بزرگ انجام گرفته.
و اما، ما سبزهای خارج از کشور که یکی از اصلی ترین اهدافمان همانا فشار به دولتهای کشورهای محل اقامتمان بوده تا دولت دروغ احمدی نژاد را به رسمیت نشناسند چه رسد به آنکه بخواهیم از کودتا چیان در خواست مجوز هم کنیم.
در ادامه، این مسول سپاه از سران جنبش خارج از کشور به عنوان کسانی نام برده است که به گفته ی او " نام و نشان خود را ز انقلاب اسلامی دارند"و " نمک خورده و نمکدان میشکنند"، آری تردیدی نیست که نه تنها اینان نام و نشان خود را از انقلاب دارند که حتى انقلاب دست آورد پایمردی های آنها و دیگرانی در داخل چون بهزاد نبوی، محسن میر دامادی، زیدا آبادی و تاجزاده ها است که اکنون در زندانهای قرون وسطی اى شما در وطنشان به سر میبرند.
ما دانشجویان، دگر اندیشان، هنرمندان، و روزنامه نگاران امضأ کننده این اعلامیه، بار دیگر اقتدار گریان را خطاب قرار داده و به آنها یاد آوری میکنیم که از فردای صدور حکم نابخردانه آقای خامنه ای مبنى بر سرکوب ناجوانمردانه یاران دبستانی مان، نه تنها دست از مبارزه نکشیده ایم بلکه متعهد شده ایم، که تا با استفاده از تمام ظرفیتهایمان تا باز پس گیری وطن مقدسمان و احقاق حقوق همه جانبه مردم ایران از پای ننشینیم. پس تهدیدهايى از این دست تنها عزممان را در کسب پیروزی نهایی استوار تر میکند
کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی- پاریس
تشکل سبز وین - اتریش
move4iran - Paris
باشگاه دانشجویی حامیان جنبش سبز ایران- برمن
شبکه جوانان ایرانی - برلین
جمعی از سبزهای مقیم ایتالیا
تشکل حامیان جنبش دموکراسی ‌خواهی ایرانیان در لوکزامبورگ
حامیان جنبش سبز پراگ
*****
-
__________________________________________________