سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۱۴

پنجشنبه: 14/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:02 بامداد پنجشنبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دیروز (چهارشنبه) به روایت تصاویر
هم میهنان و یاران عزیز بامدادتان گرامی باد. دقایقی است که با پشت سر نهادن نیمه شب چهارشنبه، بامداد روز پنجشنبه چهاردهم آبانماه را آغاز کرده ایم و می خواهیم "پست" امروز را با گزارشی تصویری آغاز کنیم. طی 15-16 ساعت گذشته صدها عکس از تظاهرات و اعتراضات مردم (در تهران) و همچنین پلاکاردها و شعارهایی که درین تظاهرات در دستهای توانمند هم میهنان به نمایش نهاده شد دریافت کرده ایم که از میان این چند صد عکس، تعداد بسیار معدودی را دستچین و انتخاب نموده ایم که در زیر مشاهده می فرمایید:
























































*****
جمع بندی مختصر و اجمالی از وقایع دیروز
محاکمه هنگامه شهیدی در دادگاه انقلاب به اتهام توهین به احمدی نژاد برگزار شد
هنگامه شهیدی روزنامه نگار و مشاور مهدی کروبی روز چهارشنبه در دادگاه انقلاب تهران در حالی محاکمه شد که یکی از اتهامات وی از سوی دادستانی" توهین به محمود احمدی نژاد" عنوان شد.
محمد مصطفايي وكيل هنگامه شهيدي گفت که که چهارشنبه 13 آبان ساعت 11 جلسه رسیدگی به اتهامات هنگامه شهیدی در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست پیرعباسی رییس شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. به گفته وی"در ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد و اتهام موكلم را اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت داخلی کشور از طریق حضور در اغتشاشات، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوري اسلامي ايرن ،توهین به رئیس‌جمهور و اخلال در نظم عمومی را عنوان کرد که خانم شهيدي اين اتهامات را نپذیرفته و اعلام كرد که صرفا به دلیل خبرنگار بودن خود و اینکه مشاور بانوان مهدی کروبی و حزب اعتمادملی بوده، در دو راهپیمایی 26 و 25 خرداد که موسوی و کروبی نیز حضور داشتند شرکت کرده و هیچ تبانی و اجتماعی نبوده که هدف آن اقدام علیه امنیت کشور باشد."محمد مصطفایی همچنین به خبرگزاری ایلنا گفت که"من نیز لایحه‌ای را در 26 صفحه مرقوم کرده و با دلایل و مدارک، مبنی بر بی‌گناهی موکلم تقدیم دادگاه کردم. در این لایحه نسبت به نحوه دستگیری شهیدی، دلایل غیرقانونی بودن دستگیری وی،عدم اعتبار صورتجلسات و بازجویی‌های مندرج در پرونده و غیرقانونی بودن پرسش‌های بی‌ربط و غیرمفید و القاکننده در بازجويي اشاره و در نهایت دلایل بی‌گناهی شهیدی را تشریح و خواستار صدور حکم برائت ایشان شدم."
وکیل هنگامه شهیدی با بيان اينكه هنوز تصمیم دادگاه، مشخص نیست،گفت" گمان می‌کنم در چند روز آینده، دادگاه تصمیم به صدور تصمیم قطعی كند همچنين ریاست دادگاه شعبه 26 با در نظر گرفتن موازین قانونی و مقررات در چند نوبت اجازه مطالعه پرونده را به اینجانب داده بود و از طرفی، با پذیرش قرار وثیقه معرفی شده،خانم شهیدی در روز 10 آبان آزاد شد."
هنگامه شهیدی از 9 تیرماه بازداشت و پس از چهارماه بازداشت 10 آبان با تودیع وثیقه 90 میلیونی آزاد شد اما به دلیل وضع وخیم جسمانی به بیمارستانی در تهران منتقل و بستری شده بود.
راهپیمایی امروز در سراسر ایران
سرتاسر میهن ما امروز یک بار دیگر صحنه حضور گسترده سبزهای معترض به کودتای ۲۲ خرداد بود. صحنه تظاهرات امروز در اکثر شهرهای ایران صحنه خشونتی تمام‌عیار بود. خشونتی بی‌پرده و عریان که مثل همیشه نیروهای لباس شخصی موسوم به چماقداران، بسیجیان مسلح به سلاح گرم و پلیس ضدشورش بازیگران اصلی آن بودند و مردم بی‌پناهی که جرمشان شرکت در راهپیمایی بود هم قربانیان بی‌گناه آن. یاران ما از تهران و شهرهای مختلف ایران خبر از تیراندازی هوایی و استفاده بی‌رویه از گازهای فلفل و اشک آور توسط نیروهای پلیس ضدشورش برای متفرق ساختن جمعیت دادند. این در حالی است که بنا بر گزارش‌های منتشر شده، شیخ مهدی کروبی و دو تن از محافظانش در مراسم امروز مورد ضرب و شتم شدید و هدف گلوله نیروهای موسوم به بسیجی قرار گرفتند. حال یکی از محافظان مهدی کروبی وخیم است و وی را به بیمارستان منتقل نموده‌اند. همچنین نیروهای سرکوبگر در مقابل فرهنگستان هنر اجازه ندادند که ماشین حامل میرحسین موسوی به سمت محل راهپیمایی حرکت کند و به ضرب و شتم و ایجاد رعب میان مردم از طریق شلیک گاز اشک آور پرداختند.
**
بر اساس گزارش ‌های رسیده، علاوه بر مجروح شدن تعدادی از هم‌وطنانمان بر اثر اصابت باتوم و شلیک گاز اشک‌اور، چندتن از راهپیمایان مراسم امروز به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و عده‌ای نیز دستگیر شده‌اند. در میان دستگیرشدگان نام فعالان سیاسی‌ای چون محمد هاشمی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، نفیسه زاع کهن روزنامه‌نگار، حجت شریفی عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت، وحیده مولوی- عضو گروه میدان زنان، علی مشمولی- عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان، علی ملیحی- عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت، حمد صادقی، عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت و حسن اسدی زیدآبادی- عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت به چشم می‌خورد. عده‌ای از راهپیمایان نیز با ون از سطح خیابان‌ها جمع‌اوری و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.
رویترز – تهران / تظاهرات در سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران ، با برخورد شدید نیروهای امنیتی با طرفداران میرحسین موسوی به خشونت کشیده شده است . در این حال رویترز به نقل از منابع تائید نشده ای خبر از زخمی شدن چند تن در میدان هفت تیر میدهد . رویترز میافزاید ، این درگیری ها در مرکز شهر شیراز هم ادامه داشته است . پلیس ضد شورش و نیروهای شبه نظامی بسیج با استفاده از باتوم به پراکنده کردن هزاران نفری که در سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران گرد آمده بودند و به جای سر دادن شعار سنتی " مرگ بر آمریکا " ، شعار " مرگ بر دیکتاتور " سر میدادند ، پرداختند . تا کنون در این برخوردها چندین تن بازداشت شده اند .
**
دکتر حبیب‏الله پیمان و همسرش در راهپیمایی 13 آبان توسط اراذل و اوباش حامی کودتا مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند. به گزارش شاهدان عینی، اراذل و اوباش حامی کودتا دکتر پیمان وهمسرش را با باتوم به شدت مورد ضرب شتم قرار دادند به نحوی که که سر وی شکست، عینکش خرد شده و صورت او پر از خون شد. دکتر پیمان، عضو کمیته رهبری "شورای فعالان ملی مذهبی" و از اعضای مؤسس "جنبش مسلمانان مبارز" است.
**
بنابه گزارشات رسیده یورشهای وحشیانه علیه مردم بی دفاع در میدان 7 تیر و سایر نقاط تهران ادامه دارد و تا به حال منجر به زخمی شدن دهها نفر شده است و تعداد زیادی دستگیر شده اند. مردم در میدان 7 تیر قسمت شمالی را بطور کامل در دست گرفته اند و قسمت جنوبی آن در اشغال نیروهای سربکوبگر است. یورشهای وحشیانه و بی سابق نیروهای سرکوبگور به مردم باعث شده که تعداد زیادی از مردم زخمی شوند . نیروهیا وی فقیه با باتون به سر و صورت مردم بی دفاع می زنندو علیرغم اینکه چهرۀ مردم غرق خون است حاضر به ترک محل اعتراضات نیستند و به اعتراضات خود ادامه می دهند. توصیف صحنه های مقاومت و ایستادگی غیر ممکن است.
**
مردم وقتی آماج حملات نیروهای ولی فقیه قرار می گیرند شعار خامنه ای قاتله ولایتش باطله را سر می دهند. درگیریها تمامی نقاط مرکزی تهران را فرا گرفته است . دهها نفر زخمی و مصدوم شده اند و صدها نفر دستگیر شده اند.همچنین در موارد متعددی صدای تیراندازی به گوش می رسد. و به صورت گسترده اقدام به پرتاب گاز اشک آور زده است. منازل بر روی مردم باز است و هنگام یورش نیروهای سرکوبگر به آنجا پناه می برند به دستور نیروهای سرکوبگر اکثر مغازه ها تعطیل شده است. مردم به هیچ وجه و به هیچ بهایی حاضر به متفرق شدن نیستند.درگیرها در میدان 7 تیر بسیار شدید می باشد . همچنین در خیابانها کریمخان زند،مفتح،طالقانی ،میدان انقلاب،میدان ولی عصر و سایر نقاط درگیریها ادامه دارد.
**
دانشگاه‌ علامه طباطبایی نیز صحنه حضور دانشجویان سبزپوش بود. امروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی واقع در خیابان عباس آباد تقاطع با بخارست ، نزدیک به 200 نفر از دانشجویان در مقابل درب جنوبی دانشکده تجمع کردند و شعارهایی علیه دولت کودتا سر می‌دادند که از بیرون نیز با حمایت مردم در خیابان عباس آباد مواجه شدند. نزدیک به 2000 نفر از مردم در بیرون از دانشکده در خیابان عباس آباد تجمع کردند . بعد از نزدیک به 30 دقیقه از تجمع دانشجویان، نیروهای سپاه ( با لباس رسمی سپاه ) با شکاندن درب دانشکده به داخل دانشکده وارد شدند و چندین تن از دختران و پسران دانشجو را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند، که این اتفاقات باعث شکسته شدن سر یکی از دانشجویان گردید . همچنین چند گلوله ی گاز اشک آور به داخل دانشکده شلیک شد و 3 تن از دانشجویان مورد اصابت تیرهای رنگی قرار گرفتند. نیروهایی که به حریم دانشکده تجاوز کردند حتی با دانشجویان بسیج دانشکده که برای آرام کردن اوضاع به سوی نیروهای سپاه رفتند نیز برخورد فیزیکی نمودند. بعد از این اتفاق کلیه کلاس های دانشکده تعطیل شد .
**
فرانس پرس : هزاران نفر از طرفداران مهدی کروبی و میر حسین موسوی با نیروهای پلیس درگیر شدند. گزارشات از به آتش کشیدن چندین اتومبیل حکایت دارد.
**
نيمروز : درگيري‌ها در ميدان هفت تير ادامه دارد و نيروهاي ضد شورش از تير هوايي براي متفرق کردن جمعيت استفاده کرده است. عده‌اي از راهپيمايان که به خيابان‌هاي فرعي در ميدان هفت تير پناه برده‌ بودند به شدت مورد ضرب و شتم چماقداران قرار گرفتند لحظاتي پيش عده‌اي از راهپيمايان که در ميدان فردوسي به صفوف راهپيمايي پيوسته بودند بازداشت شدند. ميدان فردوسي از ساعتي پيش بسته شده است و سرکوبگران از گاز اشک‌اور و باتوم براي متفرق کردن جمعيت استفاده مي‌کنند. همچين بر اساس گزارش‌هاي شاهدان عيني، درگيري‌ها در ميدان هفت تير ادامه دارد و نيروهاي ضد شورش از تير هوايي براي متفرق کردن جمعيت استفاده کرده است. عده‌اي از راهپيمايان که به خيابان‌هاي فرعي در ميدان هفت تير پناه برده‌ بودند به شدت مورد ضرب و شتم چماقداران قرار گرفتند و عده‌اي نيز به ون‌هاي مخصوص هدايت شدند. شاهدان عيني توصيه‌ کرده‌اند که راهپيمايان از ورود به خيابان‌هاي فرعي خودداري کنند. همچنين بر اساس آخرين گزارشات واصله به موج سبز آزادي، مسير منتهي به سفارت سابق آمريکا و همچنين خيابان‌هاي منتهي به سفارت روسيه توسط نيروهاي کودتاگر بسته شده است. گفتني است که دانشجويان دانشگاه شريف نيز که از سمت دانشگاه خود به سمت محل راهپيمايي حرکت کرده بودند به جمع راهپيمايان پيوستند.
**
کوتاه از سایر استانها و شهرستانها
گزارش‌های رسیده از شهر نیشابور در استان خراسان رضوی نیز خبر از حضور گسترده سبزپوشان در خیابان‌های شهر و تلاش مردم برای فراری دادن معترضان از دست ماموران دولت کودتا حکایت می‌کند. در این شهر دو دختر که تحت تعقیب نیروهای کودتاچی بوده‌اند توسط مردم فراری داده شده‌اند و این جریان حاشیه‌های جالبی داشته‌ است. همچنین فرهنگیان و معلمان شجاع ساکن شهر نیشابور در مراسم امروز حضوری گسترده داشته اند و نقش مهمی در رهاندن مردم از دست نیروهای سرکوبگر ایفا کرده‌اند. این معلمان از کارت‌های فرهنگی خود برای ضمانت بازداشت شدگان استفاده می‌کردند.
**
گزارشات رسیده از رشت خبر از حضور گسترده ساکنان سبزپوش شمال کشور در راهپیمایی روز ۱۳ آبان و به خشونت کشیده شدن آن توسط ماموران دولت کودتا می‌دهد. امروز صبح طبق خبررساني هاي قبلي هوادران جنبش سبز در رشت متشکل از تعداد زيادي از جوانان از سمت ميدان توشيبا به سمت ميدان فرهنگ در حركت بودند كه بعد از طي نيمي از مسير مورد حمله‌ي وحشيانه‌ي تعدادي لباس شخصي و موتورسوار قرار گرفتند. اما جوانان سبز با تغيير مسير به سمت دانشگاه علوم پايه گيلان و منظريه حركت كردند. تعداد زيادي از دانشجويان براي ورود به داخل محوطه‌ي دانشگاه تلاش مي‌كردند كه نيروي انتظامي و لباس شخصي ها مانع ورود دانشجويان به دانشگاه شدند. دانشجويان به همراه مردم در مقابل دانشگاه به شعارهاي مرگ بر ديكتاتور، مرگ بر روسيه و دولت بي چشم و رو حق مسلمت كو پرداختند. همچنین در ميدان شهرداري رشت هم كه مسير رسمي راهپيمايان بود هم درگيري هاي حاشيه اي زيادي شكل گرفت. اين در حالي بود كه قهرماني استاندار گيلان به همراه آيت الله قرباني نماينده‌ي ولي فقيه و بيژن نوباوه نماينده تهران كه به عنوان سخنران اصلي در رشت حضور پيدا كرده بود در جايگاه ويژه حضور داشتند. در حالي كه دانش‌آموزان و بسيجي ها به تكرار شعارهايي كه از بلندگو اعلام مي شد مي‌پرداختند ناگهان تعدادي جوان دختر و پسر در پاسخ به وزير شعار رشت که شعارهای دولتی سر می داد، فریاد بر آورند:مرگ بر روسيه و آرام آرام تعداد صداها افزايش يافت. طوري كه همه را شوكه كرد. لباس شخصي ها ابتدا با تعجب به اين صحنه نگاه مي كردند اما ناگهان به خود آمده و باتوم‌هاي خود را بر سر و صورت معترضان فرود آوردند. نيروي انتظامي هم طبق معمول ماههاي اخيربعد از حمله ي بسيجي ها وارد عمل شد و به جاي كمك به مردم، تعدادي از معترضان را دستگير كرد. در مورد تعداد دستگير شدگان شهر رشت هنوز اطلاعي در دست نيست اما مشاهدات شاهدان عيني در رشت از دستگيري حدود 15 نفر در حمله‌ي لباس شخصي ها درميدان شهرداري رشت حكايت دارد. هنوز مشخص نيست كه اين افراد به كجا منتقل شده اند.
**
در مشهد نیز خبر از حركت خودجوش اعتراضي دانشجويان دانشگاه فردوسی مشهد بدستمانرسیده است که ابتدا از جلوي دانشكده مهندسي آغاز و در ادامه به دانشكده مهندسي، رياضي، علوم‌ اداري و در ادامه به دانشكده دندانپزشكي و در مقطعي به خارج از دانشگاه و به ميدان آزادي كشيده شد. حول و حوش ساعت يك بعد از ظهر مسير وكيل آباد به ميدان آزادي - علي الخصوص روبروي دانشگاه فردوسي - شاهد ترافيك بسيار سنگيني بود. روبروي درب دانشگاه حضور نيروهاي يگان ويژه ديده مي‌شد. همزمان با آغاز اعتراض دانشجويان مستقل دانشگاه، بسيجيان به كمك مسئولين دانشگاه و با استفاده از امكان بلندگو شروع به اختلال كردند كه با واكنش دانشجويان با شعار بسيجي حيا كن دانشگاه رو رها كن روبرو شدند. دانشجويان سبز دانشگاه فردوسی كه لحظه به لحظه به تعدادشان افزوده مي‌شد و با فيلم‌برداري نيروهاي حراست مواجه روبرو شدند، شعار دوربينتو خاموش كن، حرفاي ما رو گوش كن سر دادند. همچنين شعارهاي ننگ ما صدا وسيماي ما و دروغ گو63 درصدت كو شنيده مي شد.همچنین گزارش شاهدان عینی از مشهد حاکی از آن است که برخي دانشجويان نوشته‌هايي مثل استقلال آزادي جمهوري ايراني در دست داشتند، آنها ضمن گفتن مرگ بر روسيه شعار دادند: سفارت روسيه لانه ي جاسوسيه به مسیر خود ادامه می‌دادند. گفته مي شود دانشجويان ساكن خوابگاه خود را آماده‌ي تظاهرات شبانه در صحن دانشگاه كرده اند.
**
هزاران دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین ( باراجین) به مناسبت روز 13 آبان داخل دانشگاه اقدام به برگزای تجمع اعتراضی بسیار پر شوری کردند. در حین این تجمع دانشجویان شعارهایی در حمایت از جنبش سبز سر دادند.
**
تظاهرات و درگیری گسترده در تبریز فلکه دانشگاه و چهارراه آبرسان تبریز صحنه درگیری مردم و نیروهای یگان ضد شورش و بسیج بود. در آغازین دقایق شروع تجمع تبریز نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه به شکل وحشیانه ای به مردم حمله کردنددر این حمله بازداشت شدگان به سرعت به هتل تبریز در نزدیکی فلکه دانشگاه منتقل می شدند.آمار بازداشت شدگان در تبریز در حال افزایش هست هم اکنون تعدادی از بازداشت شدگان به کلانتری 11 تبریز منتقل شده اند.بعد از برخورد های وحشیانه با مردم هم اکنون صدای آمبولاس در نقاط نزدیک به فلکه دانشگاه کاملا واضح است امبولانس ها مجروحان را انتقال می دهند.دانشجویان به داخل دانشگاه پناه بردند به کسی اجازه رود داده نمی شد دانشجویان با زور وارد دانشگاه تبریز شدند هم اکنون دانشگاه تبریز در محاصره نیروهای امنیتی است
*****
دیروز آنقدر فیلم های مختلف از صحنه های مختلف در تهران و شهرستانها بدست ما رسید که اگر می خواستیم با توجه به وضعیت اینترنت که شدیدا سرعت آن کم شده و تحت کنترل قرار داشت، آنها را یک به یک انتشار دهیم بدون تردید با مشکلات فراوان روبرو می شدیم بنابراین ما به همین بسنده کردیم که لینک برخی از آنها را (گویاترین و شفاف ترین آنها را) برایتان درج کنیم تا خودتان با مراجعه به یوتیوب آنها را تماشا کنید.
اینک فقط یکی از میان آنهمه فیلم ها را برایتان به نمایش می گذاریم:

*****
گذشته را پشت سر بگذاريم
همزمان با سي امين سالروز تسخير سفارت سابق امريکا به دست دانشجويان در تهران باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا در پيامي خطاب به ايران گفت؛ وقت آن است که دولت ايران درهاي خود را به روي فرصتي بزرگ تر باز کند.اوباما در اين بيانيه با بيان اينکه امريکا مايل است گذشته را پشت سر گذاشته و مناسباتي بر اساس احترام و منافع متقابل با ايران برقرار کند، افزود؛ تهران بايد موضع خود را درباره اينکه مي خواهد دري را به سمت فرصت و موفقيت باز کند، مشخص کند.
رئيس جمهوري امريکا در بيانيه يي به مناسبت سي امين سالگرد اشغال سفارت اين کشور در ايران و قطع روابط ديپلماتيک دو طرف، اعلام کرد ايران بايد موضع خود درباره اينکه آيا مي خواهد دري را به سمت فرصت و موفقيت باز کند، مشخص کند. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، در بيانيه رئيس جمهوري امريکا آمده است؛ «براي 30 سال درباره آنچه دولت ايران با آن مخالف بوده است، شنيده ايم. اکنون پرسش اين است که آنها خواستار چه نوع چشم اندازي براي آينده هستند.» وي ادامه داد؛ «اکنون زمان براي دولت ايران فرا رسيده است تا تصميم بگيرد که آيا مي خواهد تمرکز خود را روي گذشته قرار دهد يا گزينه هايي که در را به سمت فرصت هاي بزرگ تر، کاميابي و عدالت براي مردم اين کشور باز مي کند، انتخاب کند.»
باراک اوباما در ادامه پيام خود به مناسبت گروگانگيري 52 کارمند سفارت امريکا در تهران که 444 روز به طول انجاميد و باعث قطع رابطه ايران و امريکا شد خطاب به مردم ايران افزود؛ «مردم امريکا براي مردم ايران و تاريخ غني شان احترامي فراوان قائلند.»اوباما همچنين پس از ديدار با رهبران اتحاديه اروپا گفت؛ ايالات متحده و اتحاديه اروپا توافق کرده اند اين پيام را به ايران بفرستند که «ما خواستار حضور کامل آنها در جامعه بين الملل هستيم ولي آنها بايد مطابق با قوانين بين المللي و تعهدهاي خود عمل کنند».اوباما پس از ديدار روز سه شنبه با «خوزه مانوئل باروسو» رئيس کميسيون اروپا، «خاوير سولانا» رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و «فردريک راينفلدت» نخست وزير سوئد و رئيس اين اتحاديه در کاخ سفيد صحبت کرد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه اوباما درباره نشست خود با اعضاي اتحاديه اروپا گفت؛ در نشست اتحاديه اروپا و امريکا درباره ارسال پيام روشن به تهران مبني بر آنکه ما از آنها مي خواهيم عضو کامل جامعه جهاني باشند، توافق شده است و ايران بايد هماهنگ با قواعد و مسووليت هاي بين المللي اقدام کند.در اين باره يان کلي سخنگوي وزارت امور خارجه امريکا گفت؛ نه فقط ما بلکه آژانس بين المللي انرژي اتمي و روسيه و فرانسه روي ميز پيشنهاد بسيار خوبي داريم که کمک مي کند ايران به شکل بهتري به جامعه بين الملل ملحق شود و اولين گام به سوي پايان دادن انزوايش باشد.وي ادامه داد؛ما از ايران خواهيم خواست پيشنهادي را که محمد البرادعي مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي مطرح کرده است، بپذيرد.
در بيانيه مشترکي که در پايان اين نشست صادر شد نيز آمده است واشنگتن و بروکسل «بر لزوم حفظ و تقويت اقدامات چندجانبه مربوطه» و بار ديگر بر لزوم عمل کردن ايران و کره شمالي به الزامات بين المللي شان تاکيد کردند. در اين بيانيه تصريح شده؛ ما تاکيد مي کنيم ايران مسووليت دارد اعتماد بين المللي در اين راستا را احيا کند و بايد به الزامات بين المللي اش در راستاي نشان دادن ماهيت منحصراً صلح آميز برنامه هسته يي اش عمل کند. آنها از ايران خواستند «به طور جدي و سازنده» با 1+5 براي پيشبرد گفت و گو درباره مساله هسته يي همکاري کند و تاکيد کردند اتحاديه اروپا و امريکا به دنبال «راه حل جامع، بلندمدت و مناسب» براي مساله هسته يي از طريق گفت و گو و مذاکره مبتني بر پايبندي ايران به قطعنامه هاي شوراي امنيت هستند.
از سوي ديگر روز سه شنبه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که به امريکا رفته است در نشست مشترک در کنگره ايالات متحده ايران را به دنبال کردن برنامه هسته يي نظامي متهم کرد و گفت؛ بايد از دستيابي ايران به تسليحات هسته يي جلوگيري کرد و بايد نشان داد غرب تحمل چنين چيزي را ندارد.
به گزارش ايسنا رويترز گزارش داد آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در اظهاراتي در نشست مشترک در کنگره امريکا گفت؛ وقتي خطر افتادن تسليحات هسته يي به عنوان مثال به دست ايران و تهديد امنيت ما وجود دارد نبايد تحمل نشان داد. مرکل گفت؛ ايران بايد از اين مساله آگاه باشد. ايران پيشنهاد ما را مي داند، اما در عين حال مي داند ما در کجا خطي را کشيده ايم. همچنين بنا بر گزارش شينهوا صدراعظم آلمان گفت؛ امنيت اسرائيل از نظر من الان و هميشه غيرقابل مذاکره است. هر کسي که اسرائيل را تهديد کند، ما را هم تهديد کرده است. مرکل که براي گراميداشت بيستمين سالگرد فرو ريختن ديوار برلين در امريکا به سر مي برد اولين صدراعظم آلمان بعد از «کنراد آدنائر» محسوب مي شود که در سال 1957 در کنگره امريکا سخنراني کرد. صدراعظم آلمان در جريان سفر دوروزه به امريکا بنا به دعوت نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان امريکا در برابر نمايندگان ايالات متحده سخنراني کرد. اين اظهارات در حالي بيان مي شود که محمد البرادعي مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي بارها تاکيد کرده است مدرکي دال بر نظامي بودن برنامه هسته يي ايران وجود ندارد. وي روز دوشنبه گفت؛ اکنون فرصتي گذرا و بي نظير براي تغيير مسير از درگيري به سوي همکاري به وجود آمده است و بنابراين نبايد اين فرصت را از دست داد. البرادعي علاوه بر آن به ساير کشورها هشدار داد عجولانه عمل نکنند و نگذارند سياست آنها را از مسيرشان منحرف کند و علاوه بر آن از آنها خواست به آژانس اجازه دهند بازرسي هاي خود را به طور کامل و مناسب انجام دهند.
اميدواري متکي به دستيابي به پاسخ نهايي
در همين حال منوچهر متکي وزير امور خارجه با اشاره به نتايج مذاکرات اخير ايران و کشورهاي غربي، نسبت به رسيدن به نتيجه نهايي در مذاکرات هسته يي در آينده نزديک ابراز اميدواري کرد. به گزارش فارس، يک منبع آگاه در گفت وگو با روزنامه کويتي الراي گفته است در ديدار منوچهر متکي وزير امور خارجه ايران با امير کويت، وي به تشريح آخرين نتايج مذاکرات ايران و غرب درباره مذاکرات هسته يي پرداخته و تاکيد کرده ايران به زودي به نتيجه نهايي در اين مذاکرات خواهد رسيد. اين منبع آگاه با اشاره به ديدار يک ساعته متکي با امير کويت اضافه کرد؛ دو طرف بر ضرورت ادامه مذاکرات و حل مسائل باقي مانده بين دو کشور از جمله مساله تعيين مرزهاي دريايي توافق کرده اند.
*****
آخوند حسن روحانی (نماینده سابق رژیم در آژانس بین المللی اتمی در وین):
شروط غرب براي ارائه سوخت به ايران غيرقانوني است
«حسن روحاني» ارائه سوخت مورد نياز رآکتورهاي ايران را از وظايف قانوني کشورهاي غربي دانست و گفت شرط و شروط آنها براي ارائه سوخت رآکتور تهران ناموجه و غيرقانوني است.رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک در گفت وگويي با شبکه خبر گفت؛ «16 سال پيش ما براي رآکتور تهران سوخت مي خواستيم. آژانس بين المللي انرژي اتمي واسطه شد و آرژانتين سوخت را داد اما امروز براي اينکه سوخت رآکتور تهران را به ما بدهند که وظيفه قانوني آنهاست که اين کار را بکنند، دارند شروط مي گذارند. مي گويند اول شما آن مقداري را که غني سازي کرده ايد به ما بدهيد تا خودمان پروسه اش را انجام دهيم بعداً تبديل به 75/19 درصد کرده و به شما برگردانيم. مگر چنين چيزي در دنيا وجود دارد؟ هر کسي مي خواهد سوخت بخرد به بازار مراجعه مي کند و سوخت مي خرد.»
وي که به مناسبت سالگرد 13 آبان با شبکه خبر گفت وگو مي کرد، درباره کارشکني و فشارهاي امريکا در سال هاي مسووليت وي در پرونده هسته يي گفت؛ «من به مدت يک سال و 10 ماه مسوول پرونده هسته يي بودم؛ از مهرماه سال 1382 تا مرداد سال 1384. در آن دوران مداخلات امريکا خيلي آشکار بود، جنجالي که در تابستان سال 1381 عليه مرکز نطنز درست شد، امريکايي ها درست کردند، البته آنها اطلاعاتي از طريق جاسوس هاي خودشان به دست آورده بودند که بعداً آن جاسوس ها در اواخر 1382 و اوايل 1383 دستگير شدند و بعد هم آن اطلاعات را امريکايي ها در اختيار منافقين قرار دادند و منافقين آمدند مصاحبه کردند و به دنبال آن سي ان ان و ساير بنگاه هاي خبري وارد عمل شدند و جنجالي عليه ايران درست کردند. اين اقدامات همزمان با ماه هايي بود که امريکا داشت خودش را براي حمله به عراق آماده مي کرد. به محض اينکه امريکايي ها در عراق پيروز شدند، در خردادماه به آژانس فشار آوردند که پرونده ايران را در شوراي حکام مطرح کند و براي اولين بار پرونده هسته يي ايران در خرداد 1382 در شوراي حکام مطرح شد. در شهريور سال 1382 در اجلاس بعدي آژانس، قطعنامه بسيار تندي عليه جمهوري اسلامي ايران تصويب کردند که بي سابقه بود.» خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران با تلاش هايي که کرد در سال هاي 1382 و 1383، نظام اقدامات بسيار خوبي انجام داد. اولاً اجماع جهاني را به هم زد، يعني امريکا در آژانس به يک معنا تنها شد، غيرمتعهدها و اروپايي ها عليه امريکا بودند و امريکا در انزوا قرار گرفته بود. آنها با چند کشور در يک طرف قرار گرفتند و بقيه کشورها روبه روي امريکا بودند. پس آن اجماع جهاني را نتوانست به وجود بياورد. امريکا دنبال اين بود که ثابت کند فعاليت هسته يي ما صلح آميز نيست ولي برعکس شد. اول مديرکل اعتراف کرد که فعاليت ايران صلح آميز است و از آن مهم تر در آذر سال 1383، شوراي حکام به اتفاق آرا تصويب کرد که فعاليت هاي ايران هيچ گونه انحرافي ندارد و صلح آميز است، اين خيلي مهم بود. چون خود امريکا هم حضور داشت و عضو شوراي حکام بود. 35 کشور به اتفاق آرا قطعنامه آذر 1383 را تصويب کردند که فعاليت ايران صلح آميز است. امريکا در ادامه تلاش کرد پرونده هسته يي ايران از آژانس به شوراي امنيت برود، اما ناموفق بود، نه تنها پرونده هسته يي ايران به شوراي امنيت نرفت، بلکه در آذر 1383 آقاي البرادعي اعلام کرد تمام مسائل ما با ايران حل و فصل شده به جز دو مساله که آن دو مساله هم يکي به يک کشور خارجي مربوط مي شود، بنابراين نسبت به ايران يک مساله بيشتر باقي نمانده است. اين هم اعتراف آژانس بود. ما از يک فرصت استفاده کرديم و با تلاش شبانه روزي ucf اصفهان در سال 1383 راه اندازي شد و محصول داد. در سال 1383 بيش از 40 تن UF4 و UF6 در اصفهان توليد کرديم که کار بزرگي بود. از اين طرف سانتريفوژ محدودي داشتيم. توانستيم در آن يک سال و چند ماه بيش از هزار سانتريفوژ آماده کنيم، بسازيم و مونتاژ و آماده براي فعاليت کنيم. فقط در يک مورد امريکايي ها به اعتقاد من تا حدي موفقيت به دست آوردند و آن تخريب مذاکرات ما با سه کشور اروپايي بود. متاسفانه فشار امريکا و نفوذ امريکا کاري کرد که اين سه کشور نتوانستند کار عمده يي انجام بدهند. يک قدم پا پيش مي گذاشتند و با فشار امريکا عقب مي رفتند. در مذاکرات بروکسل در دي ماه سال 1383 به وزراي خارجه سه کشور اروپايي و سولانا گفتم ما با شما نمي توانيم مذاکره را ادامه بدهيم. گفتند چرا؟ گفتم به دليل اينکه شما اراده مستقلي نداريد. خيلي ناراحت شدند، خصوصاً فرانسوي ها به من گفتند به ما توهين کردي. گفتم من به شما توهين نمي کنم. واقعيت را مي گويم. شما تحت نفوذ امريکا هستيد و امريکايي ها نمي گذارند شما تصميم بگيريد. خيلي ناراحت شدند. آقاي سولانا به من گفت تعبيرات شما خيلي تند بود. انگليسي ها گفتند ما مستقل هستيم. وقتي هم که جلسه تمام شد، وزير خارجه انگليس گفت امريکا در ما نفوذ ندارد. ما در امريکا نفوذ داريم. بعدها در سال 1384 آقاي فيشر وزير خارجه سابق آلمان را ديدم. به او گفتم چرا کار ما در اواخر دچار مشکل شد؟ گفت امريکايي ها نگذاشتند. بنابراين ملاحظه مي کنيم آنها هميشه مانع بودند. در کار سياسي ما اخلال کردند و در اين اخلال هم کم و بيش موفق بودند. اما ما توانستيم موفقيت هاي فراواني را به دست بياوريم. بنابراين امريکايي ها همواره مداخله مي کردند و اساساً پشت پرده پرونده هسته يي ايران، امريکا و اسرائيل بودند. روحاني درباره نحوه اقدامات امريکايي ها در ماه هاي اخير نيز اظهار داشت؛ «نحوه کارشکني متفاوت شده، به دليل اينکه آن وقت دنبال اين بودند که پرونده را به شوراي امنيت ببرند. حالا به شورا برده اند و عليه ما تحريم هم که کرده اند. اگر مي خواهند حسن نيت نشان دهند، بايد پرونده را از شوراي امنيت به آژانس برگردانند. اين کار آنها غيرقانوني و ناحق است که پرونده ايران در شوراي امنيت است. پرونده يي بايد به شوراي امنيت برود که صلح و امنيت جهان را به مخاطره مي اندازد. مگر غني سازي ما در ايران صلح و امنيت جهان را به خطر مي اندازد؟ ما به طور قانوني زير نظر آژانس فعاليت مي کنيم. در نطنز و اصفهان همه جا دوربين آژانس نصب است. لحظه به لحظه از تمام فعاليت ها فيلمبرداري مي کنند. بازرسان آژانس مرتب مي آيند. در همين ماه هاي اخير آقاي البرادعي در آخرين گزارش اش نوشته بود 13 بار بازرسي سرزده از ايران انجام داده ايم. حتي بازرسي سرزده انجام مي دهند. آيا ما صلح و امنيت را تهديد مي کنيم؟ ما در چارچوب NPT اورانيوم را غني مي کنيم. 5/3 درصد براي رآکتورهاي معمولي است. حتي اگر 20 درصد هم غني کنيم مثلاً براي رآکتور تهران، کاملاً قانوني است؛ زير نظر آژانس و در چارچوب پادمان است. بنابراين اينکه پرونده ما در شوراي امنيت است، معني اش اين است که ايران با غني سازي صلح و امنيت را به خطر مي اندازد. آن وقت معني اين حرف اين است که ما در حال ساخت بمب هستيم در حالي که اين دروغ بزرگي است. آنها مي بينند در جمهوري اسلامي ايران بارها آژانس گزارش داده و گفته در فعاليت هاي ايران انحرافي مشاهده نشده است بنابراين فعاليت ما يک فعاليت صلح آميز است. آن تغيير واقعي که ما از آقاي اوباما انتظار داريم، آن تغييري است که 1+5 يک تصميم شجاعانه اتخاذ کنند و پرونده ما را از شوراي امنيت سازمان ملل به آژانس منتقل کنند، تمام قطعنامه ها را لغو کنند و تحريم ها را لغو کنند. آنگاه پاي ميز مذاکره هم بنشينند و اگر واقعاً نگراني دارند که به اعتقاد من هيچ نگراني وجود ندارد، مي شود راجع به آن بحث و مذاکره کرد.»
*****
دلجويي امريکا و انگليس از اعراب
پس از اينکه امريکا نتوانست اسرائيل را براي توقف شهرک سازي ها قانع کند، وزراي خارجه امريکا و انگليس مي کوشند از اعراب دلجويي کرده و به صورت لفظي اسرائيل را محکوم کنند. ديويد ميليبند وزير امور خارجه انگليس روز سه شنبه ساخت شهرک از سوي اسرائيل در کرانه باختري را غيرقانوني خواند و گفت؛ اين اقدامات يک مانع در راه صلح هستند. وزير امور خارجه انگليس طي يک کنفرانس خبري در پايان سفر يک روزه اش به اردن و گفت وگو با عبدالله دوم پادشاه اين کشور گفت؛ شهرک سازي ها به نظر ما غيرقانوني و يک مانع است که سد راه تلاش هاي حل و فصل نهايي بين اسرائيلي ها و فلسطينيان مي شود.
به گزارش هاآرتص وزير امور خارجه انگليس همچنين در امان با جرج ميچل فرستاده صلح خاورميانه از سوي امريکا به منظور بررسي نتيجه يک سفر دوره يي منطقه يي ميچل و هيلاري کلينتون وزير خارجه امريکا ديدار و گفت وگو کرد. ميليبند ضمن استقبال از ايجاد يک کشور مستقل فلسطيني به پايتختي بيت المقدس شرقي نسبت به خشونت هاي اسرائيل در بيت المقدس شرقي ابراز نگراني کرد. وي افزود؛ اوضاع کنوني مشخصاً پرتنش است. ما به همراه شرکايمان در اتحاديه اروپا و جامعه بين المللي رخدادهاي آنجا را با نگراني مي نگريم. هيلاري کلينتون وزير امور خارجه امريکا نيز در ادامه سفر خود به قاهره ادامه شهرک سازي هاي اسرائيل را محکوم کرد.
بر اساس گزارش هاي منتشره از سوي رسانه هاي مصر، هيلاري کلينتون وزير امور خارجه امريکا در ديدار ديروز خود با حسني مبارک رئيس جمهور مصر به بررسي راه هاي پيشبرد روند صلح در منطقه پرداخت و نتايج ديدار خود را با جرج ميچل فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه و مسوولان فلسطيني و اسرائيلي به مبارک اعلام کرد. وي همچنين در اين ديدار به بررسي اوضاع سودان، عراق، لبنان، يمن و مسائل مربوط به انرژي هسته يي پرداخت. کلينتون گفت؛ مذاکراتي که من با مبارک داشتم، در اين زمينه بود که هر گونه توافق فلسطيني ها بر سر تشکيل دولتي که ملزم به شروط کميته کاري چهارجانبه نباشد، موجب افزايش تحريم ها عليه تشکيلات خودگردان فلسطين خواهد شد. کلينتون بر تلاش کشورش جهت دستيابي به راه حل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل تاکيد کرد. وزير امور خارجه امريکا گفت کشورش هرگز مشروعيت فعاليت شهرک سازي اسرائيل را نمي پذيرد، اما در عين حال معتقد است مذاکرات سريع ترين راه حل جهت توقف شهرک سازي ها است. کلينتون بعد از ديدار با مبارک گفت؛ ما مشروعيت شهرک سازي هاي اسرائيل را نمي پذيريم و کاملاً معتقديم پايان تمامي شهرک سازي ها در حال حاضر و در آينده بهترين راه حل خواهد بود. کلينتون در گفت وگو با شبکه الحره نيز گفت؛ موضع گيري امريکا بر اساس مخالفت با شهرک سازي ها استوار است.
*****
عبدالله عبدالله؛ دولت کرزي غيرقانوني است
.با کناره گيري عبدالله عبدالله از دور دوم انتخابات رياست جمهوري افغانستان و انتخاب حامد کرزي به رياست جمهوري اين کشور، وي اين تصميم را غيرقانوني خواند و تاکيد کرد؛ تصميم کميسيون انتخابات در معرفي حامد کرزي به عنوان رئيس جمهوري خلاف قانون و با زدوبند و اعمال فشار دولت آمریکا است.
عبدالله روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت؛ شعار تغيير و اميد را که در مبارزات انتخابات برگزيده بود، با جديت ادامه مي دهد و به عنوان نيروي منتقد دولت در راه فعاليت هاي سياسي آماده هرگونه فداکاري است. وي همچنين از هواداران خود خواست از توسل به هرگونه اعمال خلاف قانون جداً پرهيز کنند و اجازه دهند کشور فقط با يک نمونه قانون شکني مواجه باشد. وي در ادامه به افشاي تقلب در مرحله اول انتخابات اشاره کرد و آن را گامي در راه تامين عدالت و دموکراسي در افغانستان خواند. عبدالله اضافه کرد؛ به رغم وارد شدن خدشه به اين پروسه، دو مرحله يي شدن انتخابات نشان داد تا چه اندازه با آراي مردم در جهت اهداف خاص سياسي بازي شده است.
وزير امور خارجه پيشين افغانستان، کميسيون انتخابات را غيرمستقل و وابسته به نامزد خاص دانست و از استفاده حکومت از امکانات دولتي به نفع کرزي نيز انتقاد کرد. وي يکي از دلايل شرکت نکردن خود در مرحله دوم انتخابات را عدم قبول مواد بسته پيشنهادي اش از سوي حکومت ياد کرد. وي ادامه داد؛ کميسيون انتخابات حتي در صورت بي طرفي در انتخابات، صلاحيت اعلام پيروزي رئيس جمهوري را نداشت. وي با اشاره به حکومت آتي افغانستان گفت؛ دولتي که بر آمده از تصميم غيرقانوني يک مرجع بي اعتبار باشد، نمي تواند قانونمندي خود را حفظ و با چالش هاي موجود از جمله ناامني و فساد اداري مبارزه کند. اين فعال سياسي با تاکيد بر تعهدات خود مبني بر ريشه کن کردن تروريسم، ناامني، فقر و بيکاري افزود در آينده به عنوان يک فعال سياسي منتقد دولت در اين راه تلاش خواهد کرد.
وي به عملکرد حکومت در هشت سال گذشته اشاره و اضافه کرد؛ افغان ها فرصت هاي طلايي زيادي را طي اين مدت از دست داده اند و تنها مقدار کمي از اين فرصت ها باقي مانده است. وي هدف اساسي خود را اصلاح ساختار کميسيون انتخابات و تفکيک قواي سه گانه دانست و افزود؛ اگر کميسيون چنين تصميمي نمي گرفت، موضوع به دادگاه عالي ارجاع و اين نهاد به نفع کرزي حکم مي داد.
اين در حالي است که سخنگوي دولت افغانستان گفت؛ تکنوکرات ها و برخي از وزيران فعلي در ميان اعضاي دولت جديد حامد کرزي قرار دارند که ظرف سه هفته آينده تشکيل خواهد شد. سيامک هروي سخنگوي حامد کرزي رئيس جمهور افغانستان گفت؛ دولتي که رئيس جمهور افغانستان در ذهن دارد مکان ويژه يي براي کارشناسان، صاحب نظران، حرفه يي ها و افراد آموزش ديده است. وي افزود؛ در کابينه جديد وزيران جديد و برخي از وزيران قديمي که اقدامات رضايت بخشي داشتند، حضور خواهند داشت. هروي تصريح کرد کرزي ظرف سه هفته آينده دولت جديد خود را معرفي خواهد کرد. تحولات سياسي افغانستان در حالي جريان دارد که هنوز اختلاف کشورهاي اروپايي و امريکا براي اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان حل نشده است.
ديروز رئيس اتحاديه اروپا گفت کشورهاي عضو اين اتحاديه تمايلي به اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان ندارند، با اين حال راسموسن از وزير امور خارجه آلمان درخواست کرد سربازان بيشتري از سوي آلمان به افغانستان اعزام شوند. وي اظهار کرد؛ به ويژه در مورد افغانستان ضرورت اعزام نيروهاي آموزش دهنده بسيار به چشم مي خورد. راسموسن در بروکسل اظهار کرد؛ هميشه هنگامي که من يک سياستمدار را از کشورهاي عضو ناتو ملاقات مي کنم، در مورد سربازان بيشتر صحبت مي کنم چرا که ما به سهم و تلاش بيشتر و گسترده تر نيروهاي شما در افغانستان نيازمنديم.
اين در حالي است که فرانتس يوزف يونگ وزير دفاع سابق آلمان، امکان افزايش نيروها را منتفي دانسته بود. يونگ پيشتر اظهار داشته بود تازه بعد از برگزاري کنفرانس بين المللي افغانستان، مي توان در اين مورد تجديدنظر کرد. در يک خبر ديگر مربوط به افغانستان وزارت دفاع انگليس ديروز گزارش داد يک پليس افغان پنج سرباز انگليسي را در ايست بازرسي در جنوب افغانستان کشت. اين نيروهاي انگليسي که جزء گارد هاي ويژه و پليس نظامي سلطنتي انگليس بودند در ايست و بازرسي پليس در تاسيسات نظامي در استان هلمند کشته شدند. بر اساس گزارش رويترز، يک سخنگوي وزارت دفاع انگليس گفت؛ يک پليس افغان از يک ايست بازرسي شروع به تيراندازي بدون هشدار و پيش از اينکه کسي بتواند واقعاً پاسخ بدهد، کرد. يک سخنگوي نظامي انگليس در کابل نيز تصريح کرد؛ اين فرد مسلح ممکن است با فرد ديگري همکاري کرده باشد. پليس سلطنتي انگليس و بخش امنيت ملي افغانستان در حال انجام تحقيقات در اين رابطه هستند.
*****
ماست مالی یا اقرار به شکست..؟
علاوه بر تمام فیلم هایی که دیروز در رابطه با اعتراضات مردمی در دنیا به نمایش نهاده شد، تلویزیون ضد ملی رژیم نیز فیلمی انتشار داد که در عین حال هم گویای اقرار هیئت حاکمه اشغالگر به شکست ایدئولوژیها و تلاش های مذبوحانه رژیم برای پنهان نگاهداشتن خشم و نفرت ملت نسبت به آنان بود و هم، گوینده یا گزارشگر بخش خبر 20:30 مذبوحانه سعی کرد که این میلیونها انسان منزجر از کودتاگران و بپاخاسته را معدودی افراد ناشناس معرفی نماید و گفت که سایر هموطنان با دیدن این گروه و شنیدن شعارهای "نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی" سخت به تعجب افتاده و عصبانی شده بودند....!!!!!
به این فیلم توجه نمایید:

*****
مرکز پژوهش ها با ايجاد صندوق توسعه ملي مخالفت کرد
مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ضمن بررسي تجربيات چند کشور جهان در مورد ايجاد صندوق هاي نفتي، نظر خود را در مورد تشکيل صندوق توسعه ملي و مديريت درآمدهاي نفت و گاز در ايران اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومي مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات برنامه و بودجه اين مرکز با اعلام اين مطلب که در پي مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام و به دنبال ابلاغ سياست هاي کلي برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي (در اواخر سال 1387)، ضرورت تشکيل صندوق توسعه ملي و مديريت درآمدهاي نفت و گاز به صورت جدي تر مطرح شد، افزود؛ در خردادماه سال جاري نيز وزير امور اقتصادي و دارايي از تدوين لايحه تشکيل صندوق توسعه ملي در اين وزارتخانه خبر داده است. مرکز پژوهش ها اضافه کرد؛ مرور تجربه ايجاد صندوق هاي نفتي در چند کشور و منطقه حاوي درس هاي آموزنده يي براي ايران است. برخي از آنها مانند حساب ذخيره نفتي ايران و صندوق هاي ونزوئلا، سودان و گينه نو اساساً با هدف تثبيت اقتصادي و مقابله با نوسانات در آمدهاي نفتي به وجود آمده اند.
در همين حال بعضي از صندوق هاي نفتي با هدف توجه به منافع نسل هاي آتي و برخي ديگر نيز با اهداف تثبيتي و پس اندازي شکل گرفته اند. در بخش ديگري از اين گزارش آمده است؛ عواملي که مي توانند موجب موفقيت صندوق شوند عبارتند از اينکه اهداف مشخصي براي صندوق تعريف شود، فعاليت آن شفاف و قوانين و مديريت حاکم بر آن کاملاً تعريف شده باشد و از اين نظر صندوق نفتي ايالت آلاسکا در امريکا و نروژ موفق بوده اند اما صندوق نفتي آلبرتا در کانادا چندان موفق نبوده است. صندوق نفتي کويت نيز در غياب شفافيت و پاسخگويي مالي اداره مي شود. مرکز پژوهش ها اضافه کرد؛ در تعميم دادن تجاربي که مورد بررسي قرار گرفته اند در ايران به چند دليل بايد محتاط باشيم؛ اولاً اين مثال ها تماماً مربوط به کشورها و مناطق کم جمعيت هستند، ثانياً سه مثال از چهار مثال، مربوط به کشورها و مناطق توسعه يافته جهان هستند که داراي نظام مالياتي پيشرفته، دولت هاي دموکراتيک و نهادهاي مدني قوي هستند در حالي که ايران کشوري پرجمعيت است که در آن دولت وظايف اجتماعي گسترد ه يي را برعهده دارد و همين امر تقاضا براي خدمات عمومي را به شدت افزايش مي دهد. در ضمن نظام مالياتي ايران عقب مانده و يارانه هاي پيدا و پنهان انرژي در آن گسترده است. در ايران همچنين نهادهاي مدني قوي که بر کار دولت ها نظارت موثر داشته باشند، وجود ندارد. بنابراين ايجاد صندوق توسعه ملي و مديريت در آمدهاي نفت و گاز در ايران تا حدود زيادي در گرو اصلاح ساختار سازماني دولت و رفتار مالي است، اما تا جايي که به سياست مالي دولت در ايران مربوط مي شود، بايد گفت در ايران اندازه دولت بزرگ است و يارانه هاي غيرهدفمند براي کالاهاي اساسي و حامل هاي انرژي در مقياسي وسيع توزيع مي شود. در عين حال نظام مالياتي در ايران بسيار عقب مانده و فرهنگ مالياتي در کشور ضعيف است. به همين دليل وابستگي بودجه عمومي به نفت بسيار بالاست و تلاش ها در برنامه هاي توسعه يي بعد از جنگ تحميلي براي اصلاح نظام مالياتي و اصلاح ساختار تشکيلاتي دولت ناکام مانده اند. برنامه اصلاح قيمت حامل هاي انرژي نيز در طول برنامه سوم و چهارساله اول برنامه چهارم عقيم مانده است و لايحه دولت در ارتباط با اين موضوع که در سال 1387 به مجلس تقديم شده نيز هنوز به تصويب نرسيده است. از اين گذشته رفتار مالي دولت ها در دوره رونق نفتي غيرمسوولانه بوده و هيچ تضميني در مورد اينکه در برنامه پنجم شاهد دگرگوني اساسي در اين رفتار مالي باشيم، وجود ندارد و بنا به دلايل يادشده دست شستن از بخشي از درآمدهاي نفتي و اختصاص آن به صندوق ملي توسعه، افزايش قيمت حامل هاي انرژي و اصلاح نظام مالياتي هر سه براي دولت و مجلس هزينه سياسي سنگيني را دربر دارد.
*****
طلا به مرز 1100 دلار رسيد
قيمت طلا افسار گسيخته و بي قيد رو به صعود گذاشته و چيزي هم جلودارش نيست. بحران اقتصادي، مسائل سياسي و مسائلي از اين دست در سطح بين الملل باعث شد طلا براي اولين بار در تاريخ جهان در آستانه 1100 دلار برسد. البته برخي کارشناسان عنوان مي کردند قيمت طلا نسبت به ارزش واقعي آن چندان تناسب ندارد و با توجه به حال و روز بازارهاي مالي قيمت طلا در پايان سال 2009 ميلادي به 1100 دلار در اونس مي رسد.
اين گروه از کارشناسان پيش بيني مي کردند هر بشکه نفت هم به قيمت 100 دلار برسد. ديروز بالاخره اين پيش بيني ها جامه عمل پوشيد تا دوباره اين فلز جهان را مبهوت قيمت 1100 دلاري خود کند. به گزارش سايت بلومبرگ طلا ديروز در بازارهاي جهاني به اونسي 1094 دلار رسيد تا تنها شش قدمي با 1100 دلاري شدن فاصله داشته باشد. به گزارش اين سايت قيمت هر بشکه نفت خام هم به 80 دلار رسيد. در ماه هاي اخير قيمت طلا علاوه بر تاثيرپذيري از مسائل سياسي و اقتصادي کلان جهان تحت تاثير طلادوستي و زرخواهي مردم هند و هندوها قرار گرفته است. طلا به کمک مردم از اونس 1006 دلاري در 14 مهرماه به اونس 1026 دلاري رسيد. از روزي که هندي ها خود را براي جشن ديوالي آماده مي کردند، راه به راه طلا خريدند تا طلا با 20 دلار افزايش در پايان روز طعم 1026 دلاري را بچشد. اونس 1094 دلاري هم به کمک اين شبه قاره پرجمعيت يعني هند حاصل شد. دولت هند با خريد نيمي از ذخاير طلاي صندوق بين المللي پول سکوي پرش طلا به 1100 دلار شد.
به گزارش خبرگزاري هاي خارجي هندوستان 200 تن طلا از 400 تن طلاي اين صندوق را خريداري کرده است. به دنبال خريد اين کشور ساير کشورها هم به فکر افزايش ذخاير طلاي خود افتاده اند و با ارائه پيشنهادات خود بازار طلا را بيش از پيش گرم کرده اند. بانک هاي مرکزي کشورهاي مختلف وقتي متوجه شدند هند علاوه بر ذخاير پيشين خود 200 تن طلا دارد براي اينکه از قافله طلاداران عقب نمانند در حال خريد طلا از صندوق بين المللي پول هستند. اما محمد کشتي آراي رئيس اتحاديه سراسري طلا و جواهر کشور در اين باره به اعتماد گفت؛«طلا به اونسي 1094 دلار رسيد چراکه تقاضاي خريد اين فلز در سطح جهاني افزايش پيدا کرده و به تبع آن هم قيمت آن بالا رفته است.» او ادامه داد؛ «هندوستان با خريد 200 تن از ذخاير طلاي صندوق بين المللي پول حس زردوستي کشورهاي ديگر را بيدار کرده است. بعد از خريد هند بسياري از کشورها توسط بانک هاي مرکزي خود اقدام به خريد طلا از صندوق بين المللي پول کرده اند و دامنه صعود طلا را وسعت بخشيده اند.»
کشتي آراي در خصوص اينکه چرا به يکباره هندي ها حجم بالايي از ذخاير طلاي دنيا را خريد ه اند، گفت؛ «دولت هند تا چند سال پيش واردات طلا را ممنوع مي دانست، اما به يکباره اين ممنوعيت برداشته شد و حجم زيادي از طلا به سمت اين کشور سرازير شد. دولت هند هم که وضعيت مطلوب و سود بازار طلا را ديد تصميم گرفت با وارد کردن طلا در اين سود شريک شود.» رئيس اتحاديه سراسري طلا و جواهر کشور در خصوص افزايش قيمت نفت نيز اظهار کرد؛ «با گرم شدن بازار طلا قيمت نفت هم به 80 دلار رسيد.همزمان با رونق بازار طلا ارزش دلار پايين آمد و فضا براي خودنمايي نفت نيز مهيا شد.»
او در مورد واکنش بازار داخل نسبت به اتفاقات جهاني گفت؛ «همواره با آغاز زمان حج بازار طلا دچار رکود مي شود، اين روزها هم که موسم حج است و بسياري عازم عربستان هستند بازار طلا آرام و نسبتاً راکد است.» به گفته کشتي آراي ديروز قطعه هاي تمام سکه هاي قديم و جديد با افزايش سه هزار توماني به 256 هزار و 500 تومان و 256 هزار تومان در انتظار مشتري بودند. هر قطعه نيم سکه هم 131 هزار تومان قيمت گذاري شده بود. ربع سکه نيز 67 هزار تومان قيمت داشت. هر گرم طلا نيز با افزايش 500 توماني، 25 هزار و 500 تومان قيمت خورد.
*****
ارزش دلار بار ديگر کاهش يافت
پس از افزايش ارزش دلار در برابر سبدي از ارزهاي معتبر بين المللي، ارزش دلار روز چهارشنبه بار ديگر کاهش يافت. به گزارش خبرگزاري فرانسه، قيمت جهاني نفت نيز براي نخستين بار طي سه روز اخير کاهش يافت. قيمت جهاني طلا نيز پس از ثبت رکوردهاي بالا طي روزهاي گذشته اندکي کاهش يافت. اکثر سرمايه گذاران بين المللي منتظر نتيجه نشست فدرال رزرو امريکا هستند. پيش بيني مي شود فدرال رزرو امريکا در پايان نشست روز چهارشنبه خود نرخ بهره بانکي اين کشور را تغيير ندهند. شاخص دلار با 1/0 درصد کاهش ديروز به 336/76 واحد رسيد. اين شاخص روز چهارشنبه به 817/76 واحد رسيد که از اوايل اکتبر تاکنون بي سابقه بوده است. ارزش دلار در برابر ين ژاپن نيز 1/0 درصد کاهش يافت. شاخص سهام در بازارهاي آسيايي افزايش يافت و شاخص ام اس سي آي آسيا پاسيفيک با رشد 8/0 درصدي روبه رو شد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادي، انتشار گزارش مربوط به وضعيت بازار کار در امريکا و نرخ بيکاري اين کشور تاثير زيادي بر تحولات بازارهاي جهاني طي روزهاي آينده خواهد داشت.
*****
بدون اينترنت پرسرعت يک دهکده دورافتاده ايم
ايرنا؛ يک کارشناس حوزه خدمات اينترنتي گفت؛ بدون وجود اينترنت پرسرعت، کشور به يک دهکده دورافتاده تبديل مي شود. پيام کرباسي با اشاره به اينکه ابزار ارتباطي دنياي مدرن اينترنت است، افزود؛ عدم به کارگيري اينترنت پرسرعت در دنياي امروز به معني استفاده از جاده هاي خاکي براي برقراري ارتباط و رفت و آمد است. وي افزود؛ يکي از مغفول ترين بخش ها در حوزه فناوري اطلاعات، تهيه اطلاعات و مستندات و ارائه آن در فضاي سايبر توسط ايرانيان است که اين امر موجب شده، ايران در محيط اينترنتي کمتر معرفي شود. کرباسي گفت؛ يکي از دلايلي که آثار تاريخي و محتويات ملي ما در محيط اينترنت کمتر معرفي شده، دسترسي نداشتن کاربران ايراني به اينترنت پرسرعت است.وي افزود؛ يک اهتمام ملي و غيرت جمعي در تمام نهادها و سازمان هاي دولتي و خصوصي لازم است که اين عقب افتادگي را جبران کنيم.
کرباسي با اشاره به اينکه کاربران اينترنت در ايران از بسياري از خدمات اينترنت به دليل سرعت پايين اينترنت محروم هستند، افزود؛ البته اينترنت پرسرعت به صرف سرعتش اهميت ندارد، بلکه اتصال دائم رايانه به اينترنت است که امکان استفاده از بسياري خدمات را فراهم مي کند. اين کارشناس گفت؛ سيستم هشدار دهنده زلزله که دو ساعت قبل از وقوع زلزله علائم هشدار دهنده به کاربر اينترنت ارسال مي کند، نتيجه اتصال دائم به اينترنت است. کرباسي افزود؛ کنترل محيط کار، منزل و لوازم خانگي الکتريکي از ديگر کاربردهاي اينترنت است که در ايران مغفول مانده است.
*****
کنکور در موعد مقرر حذف نمي شود
کودتاگران هم از پس اجراي مصوبه پرحرف و حديث مجلس هفتم برنمي آيند، چراکه اگر برمي آمدتد، ديروز وزير علوم و رئيس سازمان سنجش معترف به ناتواني دستگاه هاي تحت مديريت شان در حذف کنکور نمي شدند و به طور جداگانه نمي گفتند، حذف کنکور تا سال 90 ممکن نيست.
اين در حالي است که مجلس در سال 86 مصوب کرد، ظرف مدت چهار سال سوابق تحصيلي جايگزين آزمون سراسري شوند و دولت در طول اين مدت مقدمات و ساز وکار اين کار را فراهم کند. با اين حال ديروز وزير علوم دولت دهم در حاشيه يک مراسم به خبرنگاران گفت وزارت علوم براي حذف کنکور از مجلس درخواست مهلت کرده است.
در همين حال رئيس سازمان سنجش هم با تکرار صحبت هاي رئيس خود پيش بيني کرد، حذف کنکور حداقل تا سال هاي 92 و 93 طول بکشد. اين در حالي است که دانش آموزان و داوطلبان کنکور از يکي دو سال گذشته در برزخ حذف شدن يا نشدن کنکور بلاتکليف مانده و در اين بلاتکليفي منتظر تعامل دولت و مجلس مانده اند.
ديروز در اين راستا خبرگزاري مهر گزارش داد، عبدالرسول پورعباس رئيس سازمان سنجش گفته است؛ پيش بيني مي شود روند حذف کنکور به سال هاي 92 و 93 برسد. او از تاثيرگذاري نمرات دروس پيش دانشگاهي در کنکور سال 1390 خبر داده و گفته؛ در کنکور 89 تنها نمرات سال سوم دبيرستان به ميزان 15 درصد اعمال مي شود اما با توجه به اينکه آموزش و پرورش از سال جاري موظف شده است امتحانات دروس پيش دانشگاهي را به صورت سراسري برگزار کند، نمرات پيش دانشگاهي در کنکور 90 تاثيرگذار خواهد بود. بر اساس گفته هاي رئيس سازمان سنجش و معاون وزير علوم، طبق مصوبه اخير در کنکور 89 مانند کنکور سال گذشته تنها نمرات سال سوم دبيرستان به ميزان 15 درصد تاثيرگذار است که با اين روند حذف کنکور به سال 90 نمي رسد.
از سوي ديگر شخص وزير هم درباره امکان تحقق حذف کنکور در سال 1390 گفته است؛ وزارت علوم در مذاکره با مجلس شوراي اسلامي درخواست تمديد مهلت اجراي قانون حذف کنکور را مطرح مي کند. کامران دانشجو با اشاره به اجراي قانون حذف کنکور همچنين اعلام کرده؛ اين قانون در سال 90 قابليت اجراي کامل را ندارد و در جلسه اخير کميته کنکور قرار شد اطلاع رساني کامل توسط سازمان سنجش در اين زمينه صورت گيرد. وي گفت؛ وزارت علوم در حال حاضر در حال مذاکره با مجلس است تا براي اجراي حذف کنکور از مجلس مهلت بيشتري بخواهيم. کنکور بر اساس قانون مجلس شوراي اسلامي بايد تا سال 1390 حذف شود اما فراهم نشدن زيرساخت ها و همچنين عدم افزايش تاثير سوابق تحصيلي در کنکور موجب شد وزارت علوم براي حذف کنکور از مجلس شوراي اسلامي درخواست مهلت بيشتري کند.
به گزارش خبرنگار مهر، حذف کنکور در سال 1386 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و بر اساس آن، کنکور بايد تا سال 1390 حذف و رقابت داوطلبان بر اساس سوابق تحصيلي صورت گيرد. اما با توجه به اينکه تا سال 1390 فرصت زيادي باقي نمانده و هنوز درصد تاثير سوابق تحصيلي به دليل عدم برگزاري امتحانات هماهنگ در آموزش و پرورش 15 درصد محاسبه مي شود، به نظر مي رسد حذف کنکور در هاله يي از ابهام قرار داشته باشد. هرچند مجلسي ها بارها بر حذف کنکور و اجراي اين قانون تاکيد کرده اند اما با توجه به وضعيت موجود احتمال اجراي اين قانون در موعد مقرر کمرنگ مي نمايد.
*****
269 مجروح در پي زلزله بندرعباس
رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان هرمزگان با اشاره به زمين لرزه بامداد ديروز در بندرعباس گفت؛ بر اثر اين حادثه 269 مجروح به بيمارستان هاي بندرعباس مراجعه کرده اند که 44 نفر آنها بستري شده اند. فرشيد عبادي در گفت وگو با ايسنا، افزود؛ از اين تعداد مجروح 163 مراجعه به بيمارستان شهيد محمدي، 50 نفر به بيمارستان خليج فارس، 17 نفر به بيمارستان خاتم الانبيا، 42 نفر به بيمارستان صاحب الزمان، شش نفر به بيمارستان ام ليلا و دو نفر به بيمارستان امام رضا مراجعه کردند. بنا بر اين گزارش ساعت 56/2 بامداد ديروز زلزله يي به بزرگي 9/4 ريشتر بندرعباس را لرزاند. اين حادثه تلفات نداشت.
*****
بندرعباس، لرزه خيزترين شهر ايران است
معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله گفت؛ بندرعباس شهري است که بيشترين زمين لرزه ها طي سال در نزديکي آن رخ مي دهد و به اين ترتيب بايد آن را لرزه خيز ترين شهر ايران ناميد که البته اين به آن معني نيست که الزاماً مخرب ترين زلزله هاي فلات ايران در نزديکي اين شهر رخ مي دهند. دکتر مهدي زارع با اشاره به رخداد زمين لرزه يي به بزرگي 9/4 در مقياس امواج دروني زمين که ساعت 2 و 56 دقيقه و 49 ثانيه بامداد چهارشنبه در محدوده شمال غرب بندرعباس به وقوع پيوست در خصوص گسل مسبب اين زلزله گفت؛ با توجه به اينکه بزرگي زلزله بامداد امروز کمتر از پنج درجه در مقياس امواج دروني زمين بوده و اينکه در آن منطقه گسل هاي زيرسطحي وجود دارد به دليل وجود گروه هاي نامقاوم در پوسته زاگرس، گسيختگي ها يا به سطح زمين منتقل نمي شوند يا اينکه دقيقاً در محل کانون زلزله بروز پيدا نمي کنند؛ بنابراين امکان معرفي سريع گسل مسبب وجود ندارد، اما با توجه به شواهد موجود ممکن است که خطواره ساحلي بندرعباس مسبب اين زلزله باشد.
وي در رابطه با سازوکار وقوع زلزله گفت؛ با توجه به تعداد کم ايستگاه ها و همچنين بزرگي زلزله، تعيين سازوکار آن به سرعت ميسر نيست ولي به طور معمول در منطقه بندرعباس زلزله ها از نوع فشاري و امتداد لغزش هستند. دکتر زارع با اشاره به رخداد زلزله هاي متعدد در منطقه بندرعباس گفت؛ اين منطقه با زلزله هاي مهم سرخون در 16 اسفند 1353 (7 مارس 1975) با بزرگاي 1/6، زلزله اول فروردين 1356(2 مارس 1977)، خورگو با بزرگاي 9/6 که با 156 کشته و چند صد مجروح همراه بود و زلزله ششم آذر 84 با بزرگاي 6/5 در جزيره قشم که با هشت کشته همراه بود و زلزله 20 شهريور 87 با بزرگاي شش در جنوب غرب بندرعباس، شمال جزيره قشم که شش کشته برجاي گذاشت در 35 سال اخير شناخته مي شود.معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در پاسخ به سوالي درباره ميزان احتمال رخداد پس لرزه متعاقب زلزله بامداد چهارشنبه به رخداد پس لرزه يي به بزرگي 3/3 در مقياس امواج دروني زمين در منطقه در ساعت 7 و 34 دقيقه و 20 ثانيه بامداد چهارشنبه اشاره کرد و گفت؛ وقوع زمين لرزه هاي فوج گونه از ويژگي هاي زلزله هاي منطقه بندرعباس است و احتمال وقوع پس لرزه هاي ديگر در منطقه وجود دارد که البته با توجه به پيچيدگي و تصادفي بودن زمين لرزه ها نمي توان با قطعيت در اين مورد اظهارنظر کرد.
وي در پايان در خصوص علت خسارات و صدمات جاني ناشي از اين زلزله به رغم بزرگي 9/4 درجه يي (کوچک) آن گفت؛ از علل اصلي خسارت مي توان به بافت هاي فرسوده و آسيب پذير بندرعباس و زمان وقوع زلزله (نيمه شب) و نزديکي کانون زلزله به محدوده مسکوني و شهري (حدود چهار کيلومتر) اشاره کرد.
*****
صداي شجريان به عنوان مرجع تحقيق آواز ايراني در دانشگاه سوربن ضبط شد
محمدرضا شجريان هفته گذشته در کنفرانس علمي موسيقي شناسي در شهر پاريس حضور يافت و در کنار بزرگان موسيقي و سازشناسي دنيا به معرفي علمي و عملي سازهاي «تندر» (بم ساز) و «صراحي» پرداخت. اين همايش که در ارتباط با علوم مربوط به موسيقي از جمله زيبايي شناسي، تاريخ موسيقي، علم رياضيات و ادبيات و سازسازي و سازشناسي هر ساله در يکي از کشورهاي جهان برگزار مي شود، امسال در دانشگاه سوربن و پي ير - ماري کوري و با حمايت انجمن CNRS و موزه موزيک و انجمن آکوستيک فرانسه برگزار شد.
به گزارش سايت رسمي محمدرضا شجريان - دل آواز - شجريان در اين کنفرانس دو مقاله ارائه کرد که هر دو مورد توجه داوران از همه نقاط جهان قرار گرفت. موضوع مقالات ارائه شده، معرفي سازهاي «تندر» و «صراحي» و بحث در مورد ساخت و صدادهي و همچنين فيزيک و آکوستيک اين سازها از نظر علمي است و بررسي آنها با فرمول هاي ارتعاش و آکوستيک و تجزيه و تحليل شکل موج ها و هارمونيک هاي صوتي اين سازها و اثبات علمي تجربيات شجريان در اين زمينه است. يکي از مقالات به شکل مکتوب و ديگري به صورت شفاهي ارائه شد که بسيار مورد توجه حضار که همگي از استادان دانشگاه هاي برتر جهان بودند، قرار گرفت. پس از مراسم اختتاميه، محمدرضا شجريان به دعوت رئيس مرکز تحقيقات سازشناسي و آوا شناسي دانشگاه سوربن از آن مرکز بازديد کرد و در آنجا از صداي اين هنرمند ايراني نمونه هايي به عنوان مرجع براي کار تحقيقاتي در مورد تحرير ايراني ضبط شد.
*****
بازتاب جهانى اعتراض هاى روز ۱۳ آبان در شهرهاى ايران
رادیو فردا : درگيرى شديد ميان مخالفان دولت و نيروهاى امنيتى در روز ۱۳ آبان در شهرهاى مختلف ايران بازتاب وسيعى در رسانه هاى جهان داشته است و روزنامه ها و تلويزيون هاى آمريكا، بريتانيا و جهان عرب به بازتاب اخبار و تحليل تحولات اين روز پرداختند.
رسانه هاى آمريكايى با پوشش وسيع رويداهاى روز چهارشنبه ايران و درگيرى ميان معترضان با پليس ضد شورش، تحليل های خود را پيرامون وقايع چند ماهه گذشته و همچنين گسترش نا آرامى ها به شهرهاى مختلف ارائه کردند.
در تظاهرات روز چهارشنبه علاوه بر تهران، شهرهاى اهواز، اصفهان، شهركرد، قزوين، شيراز، تبريز و رشت نيز شاهد حضور معترضان در تظاهرات ضد اعتراضى بر ضد دولت و رهبر جمهورى اسلامى بود.
رسانه هاى آمريكا همچنين به تقارن اين برخوردها در سالروز اشغال سفارت آمريكا و گروگان گيرى ۵۲ ديپلمات اين كشور اشاره كرده و فرياد "مرگ بر آمريكا" را كه قريب سى سال در تهران طنين مى افكند، شعارى كهنه قلمداد كردند كه اكنون به فرياد "مرگ بر ديكتاتور" تبديل شده است.
از جمله، روزنامه "نيويورك تايمز" در شماره روز چهارشنبه خود نوشته است: بحران سياسى كه به دنبال انتخابات خرداد ماه گذشته آغاز شد، نشان مى دهد كه قدرت سياسى در ايران تا چه حد دگرگون شده و سياست تا چه ميزان رشد كرده است.
نيويورك تايمز همچنين با اشاره به نام هايى چون محسن ميردامادى، از نخستين اعضاى دانشجويان مسلمان پیرو خط امام مى نويسد: كسانى كه با اشغال سفارت آمريكا در تهران و گروگان گرفتن ديپلمات هاى آمريكايى، از آيت الله خمينى لقب قهرمان گرفته بودند، امروز به اتهام دشمنى با مملكت به زندان افتاده اند.
اين روزنامه آمريكايى در پايان به اظهار نظر آيت الله منتظرى، مرجع تقليد شيعه، اشاره كرده و نوشته است كه وى به عنوان يكى از نزديك ترين ياران خمينى، اشغال سفارت آمريكا را يك اشتباه مى خواند.
برخوردهای شدیدتر با معترضان
روزنامه آمريكايى لس آنجلس تايمز در گزارشى از روز ۱۳ آبان از يك زن حاضر در تظاهرات نقل مى كند كه گفته است: يك پليس به شدت با باتوم مرا مورد ضرب و شتم قرار داد و اين در حالى بود كه پليس ديگر از روى ترحم درخواست مى كرد كه همكار وى، كتك زدن مرا متوقف كند.
اين زن با اين حال گفته است: اما من نترسيده ام و تا پايان راه به اعتراض خود ادامه مى دهم.
روزنامه وال استريت ژورنال نيز اين شعار تظاهر كنندگان را مورد توجه قرار داده است كه خطاب به ريس جمهور آمريكا گفته اند: "اوباما، اوباما، يا با ما يا با اونا". به گفته اين روزنامه، چنين شعارى يك پيام به آقاى اوباما است.
وال استريت ژورنال، راهپيمايى مخالفان در روز ۱۳ آبان را چالشى اساسى براى محمود احمدى نژاد، رييس دولت دهم و همچنين روحانيون محافظه كار حاكم بر جمهورى اسلامى، بويژه آيت الله خامنه اى دانسته است.
به گفته اين روزنامه، جمهورى اسلامى ماههاست كه تلاش مى كند تا بر نا آرامى هاى در حال غليان سرپوش بگذارد ولى رهبران مخالفان، به نحو فزاينده اى مراسم مختلف دولتى از جمله «روز قدس» را مصادره كرده و از آن براى سرازير شدن به خيابان ها و بيان اعتراض هاى خود استفاده مى كنند.
شبكه هاى تلويزيونى سراسرى آمريكا، نيز صحنه هايى از تظاهرات و شعارهاى ضد ديكتاتورى معترضان را كه از طريق شهروندان ايرانى دريافت كرده اند، براى ميليون ها بيننده خود پخش كردند.
روزنامه بريتانيايى گاردين نيز در گزارشی با عنوان "معترضان مراسم سى امين سالگرد اشغال سفارت آمريكا را مصادره كردند" به لگد مال كردن پوسترى از آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، از سوى تظاهر كنندگان ۱۳ آبان اشاره كرده و خشونت به كار گرفته شده عليه معترضان را بى سابقه دانست.
اين روزنامه مى نويسد: شاهدان گفته اند رفتار نيروهاى امنيتى نسبت به ماه سپتامبر (روز قدس) وحشيانه تر شده است.
گاردين از يك ايرانى نقل و قول مى كند كه گفته است: من تا كنون چنين خشونتى را نديده ام.
يك تظاهر كننده ديگر نيز گفته است: ما راهپيمايى مسالمت آميز خود را آغاز كرديم ولى بلافاصله پليس ضد شورش با باتوم و گاز اشك آور در خيابان ولى عصر به ما حمله كرد. من افرادى را ديدم كه بدجورى از سر آنها خون جارى شده بود.
"اشتباه رهبران ایران"
از سوى ديگر، رسانه هاى عرب زبان نيز به پوشش اخبار درگيرى هاى روز ۱۳ آبان پرداخته و بخش عمده اى از گزارش هاى خود را به ايران اختصاص دادند.
شبكه تلويزيونى العربيه در گزارش هاى خود اعلام كرد: نيروهاى پليس با هواداران مير حسين موسوى در خيابان هاى تهران درگير شده و عده اى و از آن جمله يكى از خويشاوندان "ندا آقا سلطان" توسط نيروهاى امنيتى دستگير شده اند.
ندا آقا سلطان در جريان درگيرى هاى خردادماه گذشته بر اثر شليك گلوله كشته شد.
تلويزيون الجزيره عربى و انگليسى نيز در بخش هاى مختلف خبرى خود درگيرى هاى روز چهارشنبه تهران را در صدر خبرهاى خود پوشش دادند.
روزنامه الشرق الاوسط ، چاپ لندن، در مقاله اى به قلم "عبدالرحمان الراشد" مى پرسد كه پس از گذشت سى سال از اشغال سفارت آمريكا در تهران چه اتفاقى افتاده است؟ وى در پاسخ مى گويد، همه از آنچه كه در گذشته اتفاق افتاده است توبه كرده اند.
به نوشته اين روزنامه، بسيارى از فعالان قديمى اكنون افكار انقلابى را كنار گذاشته اند و اكثريت مردم ديگر نه با انقلاب كارى دارند، نه با صدور آن، و نه با اعراب و پاكستانى ها و يا آمريكایی ها. آنها خواستار تغيير اوضاع سخت و دشوار خود هستند.
اما اين در حالى است كه به گفته عبدالرحمان الراشد، رهبران ايران در پى يافتن راه حلى براى لبنان، فلسطين و يمن هستند.
*****
از میان ایمیل های رسیده:
دانشجویان موتور محرکه جنبش
سامناک آقایی

هزاران دانشجوی هوادار جنبش سبز در شهر های بزرگ کشور، به دنبال فراخوان ها و بیانیه های صادره از سوی تشکل و گروه های مستقل دانشجویی برای شرکت در راهپیمایی 13 آبان و اعتراض به ادامه کار دولت کودتا، از ساعات اولیه صبح دیروز به صفوف مردم معترض پیوستند. دیروز در اغلب شهر های بزرگ کشور میادین اصلی شهر و محوطه دانشگاه ها صحنه رویا رویی دانشجویان معترض با نیروهای دولتی و پلیس ضد شورش بود.
بر اساس گزارشات مختلف رسیده به روز، دانشگاه های تهران، قزوین، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، کرمان و اهواز، 13 آبان پر حادثه ای را پشت سر گذاشتند وحضور بی شمار نیروهای دولتی اعم از لباس شخصی، بسیجی و پلیس ضد شورش در محوطه و اطراف دانشگاه ها هم نتوانست مانع پیوستن آنان به صفوف مردم معترض به دولت کودتا در خیابان ها و میادین اصلی شهرهای مختلف کشور شود.
برخی گزارشات منتشر شده حضور پررنگ دانشجویان در میان مردم معترض رانشان می دهد؛هر چند در موارد متعددی تظاهر کنندگان با یورش نیروهای امنیتی و ضد شورش روبرو شدند و ده ها تن زخمی و شمار نامشخصی هم دستگیر شدند.

دانشگاه تهران
دانشجویان دانشگاه تهران با وجود آنکه یک ماه نیم گذشته را در فضائی کاملا امنیتی و نظامی بسر برده بودند و از شامگاه سه شنبه شب خوابگاه ها و حتی کلاس های درس شان هم به محاصره نیروهای بسیجی و امنیتی درآمده بود، از ساعت نه صبح در قالب گروه های چند صد نفری و بدون توجه به حضور بی شمار نیروهای امنیتی و لباس شخصی در اطراف دانشگاه با شعار "نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب" از مقابل دانشگاه تهران به سوی میادین محل تجمع مردم و مکان هایی که مهدی کروبی یکی از کاندیداهای معترض به کودتای انتخاباتی در بیانیه خود اعلام کرده بود، راهی شدند.
خیابان کریم خان زند، ولیعصر و بلوار کشاورز محل اصلی پیوستن دانشجویان به مردم معترض بود؛آن هم در حالیکه نیروهای یگان ویژه با پشتیبانی لباس شخصی ها و با شلیک گاز اشک آور می کوشیدند مانع از حرکت آنان شوند.
نکته قابل توجه در مورد حضور پر رنگ و پرشمار دانشجویان دانشگاه های تهران در راهپیمایی دیروز این بود که آنان در دو نقطه از مکان های اصلی برگزاری راهپیمائی، فراخوانی را قرائت و پخش کردند که در آن از همه دانشجویان خواسته شده بود خود را برای برگزاری بزرگداشت 16 آذر پیش رو آماده کنند؛این دعوت شامل مردم سبزپوشی نیز که در نقاط مختلف شهر حضور داشتند، می شد.
قابل ذکر است که شماری از دانشجویان معترض دانشگاه تهران دستگیر و به مکان های نامعلومی انتقال داده شدند. تاکنون خبر تائید شده ای از تعداد و اسامی آنان به دلیل هک شدن بسیاری از وب سایت ها و بلاگ های گروه ها و فعالان دانشجوئی، بدست نیامده است.
دانشگاه قزوین
اما در قزوین، دانشگاه امام خمینی که از ساعات اولیه صبح به محاصره نیروهای بسیجی و لباس شخصی درآمده بود، اوضاع، شکل متفاوت تری داشت. در محوطه این دانشگاه بیش از دو هزار دانشجوی معترض پشت درهای بسته دانشگاه حبس شدند و نیروهای امنیتی و بسیجی به آنان اجازه بیرون رفتن از محوطه دانشگاه را ندادند. دانشجویان این دانشگاه در تقابل با این ممانعت، در محوطه دانشگاه شعارهایی علیه دولت سردادند و سپس مانع برگزاری مراسمی شدند که ریاست دانشگاه و بسیج دانشجوئی ترتیب داده بودند. آنان با شروع سخنرانی معاون فرهنگی وزیر دولت کودتا که برای شرکت در مراسم 13 آبان به این دانشگاه دعوت شده بود، ضمن سردادن شعارهایی علیه محمود احمدی نژاد، سردار علی رضا افشار را مجبور کردند سخنرانی خود را نیمه کاره بگذارد و بلافاصله این دانشگاه را ترک کند.
دانشگاه ملی (شهید بهشتی)
در دانشگاه شهید بهشتی کرمان هم دانشجویان معترض، تجمعی با شکوه برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه راس ساعت 9 صبح به طور خود جوش و به مدت یک ساعت گردهم آمدند. این مراسم که زیر نظر نیروهای امنیتی و بسیجی برگزار شد با خواندن سرود یار دبستانی شروع و با سردادن شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی ادامه یافت. برگزار کنندگان مراسم همچنین بیانیه ای در همبستگی با دانشجویان دانشگاه های تهران صادر کردند و خواستار آزادی فوری دانشجویان دربند و اسرای جنبش سبز شدند. دانشجویان این دانشگاه ساعت 10 محوطه دانشگاه را ترک کردند و بدون هرگونه درگیری و خشونتی، به مردم شرکت کننده در راهپیمایی 13 آبان درمیادین اصلی شهر پیوستند.
دانشگاه شیراز
دانشجویان دانشگاه شیراز نیز همراه و همگام با دانشجویان سایر شهرهای بزرگ کشور روز پرحادثه و متفاوتی را پشت سر گذاشتند. تجمع سه هزار نفری دانشجویان شیرازی در محوطه دانشگاه با خشونت و درگیری های پراکنده در محوطه این دانشگاه همراه بود. دانشجویان ابتدا از نیروهای امنیتی و بسیجی حاضر در محوطه دانشگاه خواستند به آنان اجازه شرکت در راهپیمائی 13 آبان داده شود، اما نیروهای امنیتی نه تنها به دانشجویان اجازه خروج از محوطه دانشگاه را ندادند بلکه با باتوم و سلاح سرد چندین بار به تجمع آرام آنان حمله ور شدند و تعدای از دانشجویان را مجروح و تعدادی را نیز بازداشت کردند. با این وجود بسیاری از دانشجویان در قالب گروه های چند صد نفری موفق به ترک محوطه دانشگاه شدند و به راهپیمائی مردم علیه دولت کودتا پیوستند.
مشهد و اصفهان
در مشهد و اصفهان حضور دانشجویان در راهپیمایی روزگذشته بی سابقه بود. در مشهد راهپیمائی آرام بیش از شش هزار دانشجو با حمله گسترده نیروهای ضد شورش در خیابان های اطراف دانشگاه به خشونت کشیده شد، اما این خشونت ها نتوانست دانشجویان را متفرق و از مردم جدا کند. برخی منابع خبری اینترنتی از زخمی شدن دستکم 60 دانشجوی معترض خبر داده و شمار دستگیر شدگان را نیز بالغ بر 100 تن اعلام کرده اند.
در اصفهان نیز اوضاع به همین شکل بود و حضور بی شمار دانشجویان معترض دانشگاه صنعتی اصفهان در صفوف مردم، با حمله گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی همراه شد. بنا بر خبرهای رسیده، دانشجویان دانشگاه اصفهان با تشکیل زنجیره ای انسانی و صفوفی فشرده، اندکی بعد از ساعت 9 محاصره نیروهای امنیتی مستقر در اطراف دانشگاه را شکستند و وارد خیابان های اطراف دانشگاه شدند. خبرهای مرتبط در خصوص درگیری ها و حواشی حضور دانشجویان اصفهانی در راه پیمائی 13 آبان حاکی از آن است که علاوه بر دستگیری تعداد زیادی از دانشجویان، چند تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی از جمله علی مشمولی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال یافته اند.
تبریز و اهواز
دانشجویان معترض و هوادار جنبش سبز در تبریز و اهواز نیز روز گذشته حضوری کم سابقه در متفاوت ترین راهپیمایی 13 آبان داشتند. در تبریز هزاران دانشجوی دانشگاه سهند با سر دادن شعار "یاحسین میر حسین" به راهپیمایی مردمی پیوستند و در اهواز نیز دانشجویان با نمادهای سبز و بادر دست داشتن پوسترهایی از رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی، همراه و همصدا با مردم علیه دولت کودتا شعار سر دادند. گفتنی ست که هم در اهواز و هم در تبریز بارها نیروهای امنیتی و انتظامی تلاش کردند دانشجویان معترض را با استفاده از گاز اشک آور متفرق کنند اما با مقاومت دانشجویان روبرو شدند.
راهپیمائی سیزده آبان امسال متفاوت ترین راهپیمایی سیزده آبان در سی سال گذشته بود که بر خلاف سال های گذشته شعار اصلی آن مرگ بر آمریکا نبود. دانشجویان علاوه بر اینکه فریاد مرگ بر دیکتاتور سردادند، شعار مرگ بر روسیه را جایگزین شعار مرگ بر امریکا کردندو خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی و از جمله یاران دبستانی خود شدند.
*****
وضعیت نامشخص صدها دختران بازداشتی

در حالی که به گفته شاهدان، در میان صدها تنی که در تظاهرات روز 13 آبان بازداشت شده اند، تعداد زیادی دختر وجود دارند، مکان نگهداری آنان مشخص نیست.
روز چهارشنبه صدها تن از هوادران جنبش سبز در تظاهرات 13 آبان تهران بازداشت شدند. بیشتر بازداشت شدگان در خیابان های اطراف میدان های هفتم تیر و ولیعصر توسط نیروهای بسیجی دستگیر شدند. به گفته شاهدان دست کم یک اتوبوس پر از دختران بازداشت شده از خیابان بهار تهران به مکان نامعلوم برده شده اند. ده ها دختر دیگر نیز در خیابان های و کوچه های دیگر بازداشت شدند.
این در حالی است که خانواده های دختران بازداشت شده با وجود پیگیری های مختلف هنوز اطلاعی از محل نگهداری عزیزان خود ندارند.
ابتدا گفته شد که دختران بازداشتی به پایگاه مقداد در خیابان آزادی منتقل شده اند اما پس از پیگیری این مساله تکذیب شد.
همچنین از بازداشتگاه های خیابان وزرا، خیابان شاهپور و پلیس امنیت به عنوان محل نگهداری دختران دستگیر شده یاد می شود اما در هیچ یک از این محل ها پاسخ روشنی به خانواده های دختران بازداشت شده داده نشده و نگرانی خانواده ها همچنان ادامه دارد.
*****
اعتراض غرب به سرکوب تظاهرات ۱۳ آبان
دویچه وله : کاخ سفید واشنگتن، وزیر خارجه فرانسه و رئیس حزب سبزهای آلمان، نسبت به سرکوب معترضان در روز ۱۳ آبان واکنش نشان‌دادند. کاخ سفید آرزو کرد که خشونت‌در ایران تشدید نشود. رئیس حزب سبزهای آلمان با مردم ایران اعلام همبستگی کرد.
کاخ سفید واشنگتن، در نخستین ساعات بعد از ظهر چهارشنبه (۱۳ آبان) با ابراز نگرانی نسبت به اوضاع ایران ابراز امیدواری کرد که دامنه خشونت در ایران گسترش نیابد. برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز در تماس با خبرنگاران از این که پلیس در تهران به تظاهرکنندگان حمله کرده است ابراز تاسف کرد. وی گفت: «این اقدام، به وجهه دولت ایران آسیب بیشتری وارد می‌کند. دولتی که در داخل به نیروهای داخلی فشار می‌آورد و در خارج نیز از سیاست گفت‌وگو می‌پرهیزد.»
خانم کلاودیا روت رئيس حزب سبزهای آلمان، بعد از ظهر چهارشنبه (۱۳ آبان) با صدور بیانیه‌ای، ادامه اعتراضات را نشانه بحرانی دانست که رهبری غیردموکراتیک ایران به آن دامن زده است.
بحران رهبری غیردموکراتیک
بیانیه رئیس حزب سبزهای آلمان چنین آغاز می‌شود: «اعتراضات بدون وقفه و گسترش‌یابنده در ایران، ابعاد بحرانی را نشان می‌دهد که رهبری غیردموکراتیک ایران کشور را به کام آن کشانده است. رهبری کشور به تهدید و فشار متوسل می‌شود و شرایط باز هم بحرانی‌تر می‌شود. ما با همه قربانیان و آسیب‌دیدگان سرکوب در ایران همدردیم و همبستگی داریم.»
در ادامه بیانیه آمده است: «چندین دهه است که روز ۱۳ آبان به عنوان روز دانش‌آموز و پس از آن روز اشغال سفارت آمریکا در تهران با بسیج دولتی جشن ‌گرفته می‌شود. اکنون، بسیاری از زنان و مردان ایرانی می‌خواستند داوطلبانه در این حرکت شرکت‌کنند تا بار دیگر به رئيس‌جمهور، رهبر مذهبی خامنه‌ای و همه متقلبان انتخاباتی و کودتاچیان نشان بدهند که رهبری کشور در میان مردم وجاهت قانونی ندارد.»
اعتراض زیر فشار
رئیس‌ حزب سبزهای آلمان، در دنباله بیانیه خود می‌نویسد: «به رغم همه هشدارها و تهدیدهای مسئولان امنیتی ایران، حرکت انجام شد. پیش از هرچیز، در تهران مردم تصمیم گرفتند برای نشان دادن قدرت اعتراضات خود، به مراسم رسمی بپیوندند، زیرا مسئولان امنیتی همه امکانات دیگر اعتراض را زیر فشار شدید گرفتند.»
خانم روت در اعلام همبستگی با مردم ایران می‌نویسد: «ما با همبستگی در کنار همه زنان و مردان ایرانی ایستاده‌ایم که از آزادی و حق شهروندی خود استفاده می‌کنند و خواستار انتخابات آزاد و عادلانه هستند. ما، همبستگی خود را با همه فعالان دانشجوئی، مدافعان حقوق زنان، روزنامه‌نگاران، زندانیان سیاسی، قربانیان محاکمات نمایشی و همه فرهنگ‌سازانی که با صدای بلند به دولت غیرقانونی نه می‌گویند، اعلام می‌کنیم.»
در بخش پایانی بیانیه، رئیس سبزهای آلمان بر این نکته تاکید می‌ورزد که خواست رعایت حقوق بشر در ایران، کم اهمیت‌تر از نگرانی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور نیست.
*****
گلشيفته فراهانی: من نبايد شکست بخورم

"در ايران من يک شاه ماهي در رودخانه بودم، اما در هاليوود مثل يک ماهي در اقيانوس هستم و اين خيلي سخت است."
گلشيفته فراهاني با بيان اين جمله در گفت وگو با شبکه تلويزيوني الجزيره اين طور ادامه داد؛ «در ايران بهترين فيلمنامه ها به من پيشنهاد مي شد، اما در خارج از ايران براي گرفتن يک نقش بايد بجنگم، اما اين چالش ارزش دارد، چون اولين بازيگر زني هستم که بعد از انقلاب در هاليوود بازي کرده ام.» گلشيفته با اشاره به اينکه چشم مردم ايران اکنون به حضور او در هاليوود دوخته شده و بايد به انتخاب نقش هايش دقت کند، گفت: "اگر من شکست بخورم، آنها شکست خورده اند و اگر موفق باشم، موفقيت آنها است. من به مردم کشورم احترام مي گذارم، به من دختر کشور مي گفتند. چه بخواهم يا نه، من نماينده ايران هستم و مردم مسووليت من را بيشتر مي کنند."
او در حالي در جريان برگزاري اولين دوره جشنواره فيلم ترايبکا دوحه مقابل دوربين الجزيره نشست و از تلاش هايش براي انتخاب درست سخن گفت که چندي پيش معاونت سينمايي ارشاد اعلام کرد او هر وقت بخواهد مي تواند به ايران برگردد. الجزيره با اشاره به اينکه اولين نقش آفريني فراهاني در 14سالگي در فيلم "درخت گلابي" داريوش مهرجويي بوده است، از قول او نوشت: "مي خواستم مردم را تحت تاثير قرار بدهم. با نواختن موسيقي کلاسيک، شما براي جمعي از مردم مي نوازيد که تحصيلکرده و با معلومات هستند. من مي خواستم تغيير مثبتي در اين اکثريت ايجاد کنم و در اين راه سينما بهترين زبان بود."
او در ادامه گفت: يکي از اهداف من اين بود که نوع ديگري از رفتار يک ستاره را معرفي کنم. من عاشق فلسفه تائوئيسم هستم. يک مثل هست که مي گويد انسان بايد مثل اقيانوس زندگي کند. اقيانوس بيشترين آب هاي جهان را دارد، اما در پايين ترين نقطه زمين قرار گرفته و آب همه رودخانه ها به آن مي ريزد. من هميشه سعي کرده ام مطابق اين فلسفه زندگي کنم. بازيگر فيلم هاي «به نام پدر» و «ميم مثل مادر» در مقايسه هاليوود و سينماي ايران گفت: در هاليوود به بازيگران احترام بيشتري مي گذارند و ساخت فيلم بسيار حرفه يي تر است. در ايران بازيگري يک حرفه محسوب نمي شود و فيلم ها بيشتر به شکل تجربي ساخته مي شوند و شرايط براي بازيگر سخت است. شما بايد به بوم، نور و همه چيز توجه کنيد، اما در هاليوود اين کارها را در اطراف شما خودشان انجام مي دهند و صحنه مثل قلمرو پادشاهي بازيگر است.
*****
حکم اعدام سه نفر از رهبران القاعده
به گزارش پايگاه خبري «المحيط»، دادگاهي در الجزاير حکم اعدام سه تن از رهبران گروه القاعده در کشورهاي مغرب اسلامي را به اتهام ارتکاب اعمال تروريستي صادر کرد. اين رهبران القاعده کساني بودند که انفجارهاي انتحاري که در سال هاي 2006 و 2008 روي داده بود را برنامه ريزي کرده بودند. اين سه نفر به نام هاي «تيطراوي عمر»، «زواق کمال» و «بلحاج الشريف» هستند که همه آنها به گروه هاي مسلح وابسته بوده و عمليات تروريستي، کشتار جمعي مردم به وسيله انفجارها و استخدام جوانان براي عمليات مسلحانه را انجام مي دادند. «تيطراوي عمر» از خطرناک ترين رهبران القاعده در کشورهاي مغرب اسلامي به شمار مي آيد که تاکنون 17 حکم قضايي براي وي صادر شده بود و به نظر مي رسد وي مسوول برنامه ريزي براي انفجار انتحاري سال 2006 که مقر نيروهاي امنيتي در «قانه» الجزاير را هدف قرار داد، بوده است.
*****
روایت لوموند از سرکوب در ایران
سه ماه در زندان بدون وکیل
هردوشنبه ده ها خانواده جلوی ساختمان بند 209 زندان اوین تهران جمع می شوند، بندی که مختص نگاهداری زندانیان سیاسی است و به نظر نمی رسد که بعد از سرکوب روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر معترض به دستکاری در نتیجه انتخابات 12 ژوئن، جای خالی در آن پیدا شود.
انبوه مادران و پدرانی که در مقابل دریچه فلزی باجه زندان تجمع کرده اند مدارک شناسائی خود را در دست دارند و بعضی ها هم سند مالکیت به همراه آورده اند تا اگر معجزه ای اتفاق افتاد و برای آزادی فرزندشان وثیقه خواستند معطل نشوند. در کشوری که درآمد ماهانه مردم از معادل 300 یورو بیشتر نیست تنها وسیله پرداخت هزاران یورو وثیقه ای که برای آزادی زندانی طلب می شود دل کندن از خانه یا آپارتمان و به گرو گذاشتن آن است.
روی یادداشت کوچکی در کنار باجه ساعت بازشدن آن 9 صبح اعلام شده است امّا اغلب پس از یکساعت تأخیر مأموری پیدایش می شود و در زنگ زده را با سروصدا باز می کند. خانواده ها برای گرفتن وقت ملاقات نامشان را به او می دهند. یکی از مادران در پیام اینترنتی که برای دوست دخترش فرستاده می نویسد:" از این مرحله به بعد تحمل انتظار سخت تر از همیشه است چون اصلاً نمی دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد". بعضی ها بخت یارشان است و با زندانی خود در اتاق کوچکی حضوراً ملاقات می کنند. عده ای هم باید به ملاقات کابینی و از پشت شیشه دل خوش کنند که از آن جمله اند خانواده زندانیان شناخته شده ای نظیر بهمن احمدی اموئی یا سعید لیلاز و مسعود باستانی و محمد قوچانی. کسانی هم که بخت یارشان نیست به دلیل محبوس بودن زندانی در انفرادی یا تصمیم خودسرانه مسئولان زندان مجوز ملاقات نمی گیرند زیرا در ایران ملاقات با زندانی حقّ خانواده محسوب نمی شود.
فریده، مادر روزنامه نگار دربند فریبا پژوه، یازده هفته پیاپی است که هردوشنبه به اوین می رود امّا تنها سه بار توانسته است با دخترش ملاقات کند. به گفته وی:" فریبا خیلی لاغرو رنگ پریده شده واز رفتار تحقیرآمیز زندانبان ها و بازجوئی های ممتد که گاهی تا دیروقت شب طول می کشد گله دارد. مشخص است که فشار زیادی را تحمل می کند". پس از گذشت سه ماه ازبازداشت فریبا در 22 اوت به اوحق ملاقات با وکیلش را نداده اند و هنوزدقیقاً نمی داند دستگاه عدالت جمهوری اسلامی او را به چه جرمی دستگیر کرده است.
برای بعضی از بازداشت شدگان نظیر مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک درایران که دارای ملیّت ایرانی ــ کانادائی است، به محض دستگیری یک کمیته حمایت بین المللی تشکیل شد. بهاری که روز 17 اکتبر به قید وثیقه آزاد شد و به همسرش در لندن پیوست پس از چهارماه تحمل زندان و حضور در دادگاه بزرگ نمایشی نظام در اوائل ماه اوت، مطلقاً نمی داند که آیا به دادگاه دیگری احضار خواهد شد یا نه. در همان روزی که بهاری آزاد شد دادگاه کیان تاجبخش، جامعه شناس را به دوازده سال حبس قطعی محکوم کرد که این محکومیت سنگین موجب شگفتی تمام ناظران وقایع ایران شد. اندکی بعد حسین رسام، تحلیل گر سیاسی سفارت انگلیس در تهران به اتهام" ایجاد اغتشاش" به چهارسال زندان محکوم شد.
امّا برای حمایت از فریبا پژوه به رغم آنکه با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه و مجله ایتالیائی لیمز همکاری داشت کمیته ای تشکیل نشد و وی پس از گذراندن بیش از یک ماه در زندان انفرادی در اواخر سپتامبر با هنگامه شهیدی، مدافع معروف حقوق بشر و مشاور مهدی کروبی در ایام انتخابات هم سلول شد. در 26 اکتبر دو زندانی در اعتراض به ادامه بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زدند. مدیریت اوین آن ها را تهدید کرد که مشمول مجازات های انظباطی خواهند شد امّا هنگامه شهیدی در گفت و گوی تلفنی با خانواده اش گفت:" مگر کسانی را که من را در زیرزمین اوین کتک زدند مجازات انظباطی کردند که حالا می خواهند مرا مجازات کنند".
بعد از آن دو زن جوان را از هم جدا کردند. هنگامه شهیدی را به سلول زندانیان عادی بردند واز وضعیت فریبا پژوه کسی خبر ندارد. پدر این روزنامه نگار سرهنگ سابق ارتش است که به خاطر استنشاق گازهای کشنده در جبهه جنگ با صدام حسین سلامتی خود را از دست داده و قادر نیست به زندان اوین برود. وی در یک گفت و گوی تلفنی از وضعیت دخترش ابراز نگرانی می کند:" فریبا ضعیف است و قبل از دستگیری تجت درمان با دارو قرار داشت. نمی دانم چطور می تواند در اوین تاب بیاورد؟ آخر چه خطری از جانب اوهست که نزدیک صد روز است او را در زندان نگه داشته اند؟". فریبا پژوه از 1999 به عنوان خبرنگار برای خبرگزاری های مختلف و روزنامه های اصلاح طلب که اکثرشان به حکم قوه قضائیه تعطیل شده اند، کارکرده است و پیش از انتخابات هم با روزنامه کلمه سبز متعلق به نامزد اصلاح طلب، میر حسین موسوی همکاری داشت. در اکتبر 2008 او و گروهی از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان ایرانی برای پوشش اخبار مربوط به انتخابات آمریکا ویزای ایالات متحده را دریافت کرد. مقامات ایران ابتدا مجوز این سفر را صادر کردند امّا اعضای گروه را به هنگام سوار شدن به هواپیما بازداشت و گذرنامه هایشان را ضبط کردند.
فریبا در سال 2007 برای نوشتن کتابی درباره استنباط رسانه های غربی از ایران از 1979 به این سو مدتی را در ایتالیا و فرانسه و بلژیک گذراند امّا طرح او که از سوی محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب ایران حمایت می شد اجازه انتشار نیافت.
*****
دستگیری تعدادی از دانشجویان دانشگاه یاسوج
در ادامه تجمعات دانشجویی دانشگاه یاسوج در اعتراض به پاره ای مسائل صنفی و عدم پاسخگویی مسئولان و ‏رئیس دانشگاه، روز گذشته سیزده آبان ماه با وجود تدابیر شدید امنیتی و حضور چشمگیر نیروهای امنیتی، ‏تحصن اعتراضی دانشجویان ادامه یافت و مجموع خواسته های ایشان در قالب 4 ماده به شرح زیر اعلام ‏گردید؛‏
1.‏ استعفای ریاست دانشگاه.‏
2.‏ منتفی شدن حکم تعلیق شش تن از دانشجویان به نام های حسین موسوی، محمد باقر حسینی، ‏شهرام خادم، امین خسروی، مسعود موسوی، صابر میری، و سامان تقوی که بدون توجیح صادر گشته ‏و پاسخی به اعتراض های وارده به این حکم نیز ابراز نشده است.
‏‏3.‏ لغو حکم تفكيك جنسيتی در سرويس اياب ذهاب دانشگاه که از سوی نهادی نامشخص اعمال شده و ‏علی رغم مخالفت شدید دانشجویان، ب اجرای آن پافشاری شده است.پ
‏‏4.‏ پاسخگویی شفاف و به دور از فرافکنی مسئولان مربوطه (به ویژه ریاست دانشگاه) در خصوص ‏مسمویت گسترده چندصد تن از دانشجویان دختر دانشگاه که منجر به تعطیلی یک هفته ای چهار ‏خوابگاه گردیده و هیچ توضیحی در این زمینه داده نشد.
لازم به توضیح است که شواهدی دال بر ‏مسمویت آب و غذای این خوابگاه ها به چشم می خورد.‏دانشجویان در خاتمه متذکر شدند که خواهان پاسخگویی در اسرع وقت مسئولان به این خواسته ها در ‏نخستی روز کاری آتی (شنبه 16آبان) شده و مسئولیت هرگونه پیامدهای ناشی از عدم پاسخگویی در این ‏زمینه را به عهده ریاست دانشگاه گذاشتند.‏لازم به ذکر است که با وجود دامنه دار و دارای سبقه بودن این حرکت های اعتراضی، در روز 13 آبان نیز ‏هیچ یک از مسئولین و رئیس دانشگاه حاضر به حضور در جمع دانشجویان نشده و تجمع اعتراضی با هجوم ‏نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. در همین راستا ‏تعدادی از دانشجویان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و به مکانی نامعلوم منتقل گردیدند که شرح ‏اسامی این افراد به قرار زیر است؛
رضا زمانی - صابر میری - مسعود موسوی - علی حسینی - رضا حجتی - محمد باقر حسینی - حسین موسوی.
*****
از میان ایمیل های وارده:
سقوط خامنه ای مانند یک وحشی تمام عیار
خامنه ای از روز قدس تا 13 آبان مهلت داشت تا درست فکر کند. کسی انتظار نداشت که او درست فکر کند اما ایشان حداقل می توانست خدمتی به خود کرده و بر خلاف روال طبیعی طبیعت و کائنات و قوانین فیزیک و ریاضی درست فکر کند. می توانست در روز 13 آبان همانند هادی غفاری از ملت تشکر بشنود و ایران را به صاحبان اصلی آن, که همان ملت هستند پس بدهد. دل این ملت نه به کوچکی و تنگی چشم خامنه ای بلکه بوسعت تهران و ایران و آبهای خلیج فارس است. نگو که در این مدت ایشان و سپاهش به این نتیجه خارق العاده رسیده بودند که هر چه چپیه پوش گدا گشنه و دست بوس دارند را با مواجبی افزونتر به جان ملت بیاندازد!
آخر ای رهبر غلامحسین حداد عادل, ای جامع المصائب, این چه کاری بود که کردی!؟ مگر قبل از این سگهای هارت را به جان ملت نیانداخته بودی؟ مگر ندا و سهرابهایشان را پر پر نکرده بودی؟ مگر به مریم هایشان تجاوز نکردی؟ مگر عزیزانشان را در غل و زنجیر نکردی؟ مگر کم دروغ گفته بودی؟ مگر کم حرمت شکستی؟… بعد از آن چه شد؟ باز مردم روز بزرگ و فراموش نشدنی قدس را آفریدند. روزی که بعدها بجای اراجیف مصباح یزدیت بعنوان برگ زرینی از تاریخ ایران زمین برای نسلهای آینده تدریس خواهد شد. پس از آن عکس محمودت را پایین کشیدند. حتی یک نفر از دست بوسانت هم نتوانست در دانشگاه دو کلمه دروغ و اراجیف تحویل دانشجویان بدهد. شرح حال کارگران هم جای خود دارد. دیروز هم آن همه دوپای هار و دست بوس جمع کرده بودی و به جان ملت انداختی آخرش هم ملت به تو گفتند "خامنه ای قاتله ولایتش باطله". مگر شکل شمایل این ملت به یک ملت ترسو و سر در گریبان می خورد که تو برای خود جفتک می اندازی!؟
اگر از یک بچه 5 ساله هم می پرسیدی خامنه ای در روز 13 آبان باید چه می کرد؟ حتما به تو پاسخ می داد که باید از مردم پوزش می خواست و اگر ذره ای فهم و شعور در کالبد خود می داشت کنار می رفت. حالا تو خود درایت خود را بسنج تا زمانیکه در جایگاه یک اسفل السافلین آنطور که باید و شاید به این ملت پاسخ بدهی.
اوباما و حمایت از دموکراسی به روش صدا و سیما
آقای اوباما همینجوری به نمک ریزی ادامه دهد آخر سر دست علی لاریجانی را هم از پشت می بندد. طرف درست در روز 13 آبان و هنگامیکه ملت زیر باتوم خامنه ای شعار " سفارت روسیه عامل جاسوسیه " را سر می دادند از رویای بهبودی روابط با علی خامنه ای دم زده! و از آنطرف هم دود حمایت از دموکراسی دولتش چشم ما را کور کرده است.
آقای اوباما بجای اینکه امروز رویائی ببیند و فردا بیلاخی از آقا بشنود بهتر است چشم بصیرت خود را باز کند تا ببیند چه کسی حامی دموکراسی در کجا است. حامی واقعی دموکراسی ملت زیر ضرب و زور ایران است که به نیابت از تمامی ملتهای ستم دیده و زیر یوق دیکتاتورهای جهان, ثابت کرده است بدون موشک و یا حتی اظهارات دولتمردان آمریکا هم می توان به دموکراسی دست پیدا کرد. ملت ایران نشان داد که دموکراسی تصمیم یک ملت است و ملت می تواند این تصمیم را علی رغم خواسته جنایتکارترین رژیم در حال حاضر جهان اتخاذ کند
*****
سازمان حقوق بشری «خشونت سبعانه» در ۱۳ آبان را محکوم کرد
راديو فردا : کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد که روز چهارشنبه نيروهای امنيتی و شبه‌نظامی برخلاف معيارهای بين‌المللی برای پراکنده کردن مردم معترض به خشونت‌های سبعانه متوسل شدند که منجر به زخمی شدن تعدادی از مردم شده است. به نوشته اين نهاد مدافع حقوق بشر، در ساير شهرها از جمله شيراز، رشت، تبريز و اصفهان نيزاعتراضات برپا بود. از تبريز گزارش شده است که پس از اين که نيروهای امنيتی با استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل به مردم معترض حمله کردند، تعداد زيادی از آنها را نیز بازداشت کردند.در همین حال گزارش‌های دريافتی راديوفردا حاکی است که در اين روز، مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت، از سوی لباس شخصی‌ها مورد حمله قرار گرفت و، به گفته پسر او، به سمت وی گاز اشک‌آور شليک شد.در اين حمله، دو تن از محافظان آقای کروبی مجروح شدند که يکی از آنها برای درمان به بيمارستان منتقل شده است.از ساعت‌ها قبل از آغاز راه‌پيمايی ۱۳ آبان توسط معترضان، صدها نيروی ضدشورش در نقاط حساس تهران مستقر شده و خيابان‌های منتهی به محل سفارت سابق آمريکا را به کنترل خود در آورده بودند.شاهدان عينی به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفتند که علي‌رغم تهديدهای شديدی که برای خفه کردن مردم از طريق پيامک‌ها به دست مردم رسيده بود مبنی بر اين که در صورت شرکت در تظاهرات مورد پي‌گرد قضايی قرار می‌گيرند، و همچنين بستن ايستگاه‌های مترو در مراکز احتمالی تجمعات، هزاران نفر از معترضين در ميدان هفت تير، کارگر شمالی و ساير نقاط تهران حضور پيدا کردند و با تعداد بي‌شماری از نيروهای ضدشورش که توسط شبه‌نظاميان پشتيبانی می‌شدند مواجه شدند.
*****
حمله لباس شخصی‌ها با حمایت گارد ویژه به دانشگاه شیراز در سال‌روز 13 آبان
دیروز در 13 آبان ماه دانشجویان سبز دانشگاه شیراز نیز همراه با تمامی آزادی خواهان این سرزمین یاد 13 آبان را گرامی داشتند.
این تجمع دانشجویی که از ساعت 10 صبح در صحن دانشگاه آغاز شد تا حدود ساعت 4.15 دقیقه ادامه داشت اما در این هنگام گروهی از لباس شخصی ها که یگان ویژه و نیروهای امنیتی به آنها اجازه پرتاب سنگ به تجمع کنندگان درون دانشگاه را از خارج از دانشگاه می دادند به صورتی هماهنگ و از پیش طراحی شده به صحن دانشگاه یورش برده و با شوکرهای الکتریکی، باتوم و اسپری گاز فلفل دانشجویان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.
در این میان برخی مسئولین دانشگاه و نیروهای انتظامی نیز به نحوی که گویا کاملا از این حرکت وحشیانه رضایت دارند نظاره گر بودند. در واقع سازماندهی و حمایت از حملات اراذل و اوباش حامی کودتا به جای نیروی انتظلمی به نظر می‌رسد به دلیل تجربه یورش قبلی یگان‌های ویژه به دانشگاه باشد که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت که بی شک حمله لباس شخصی ها را کسی به عهده نمی گیرد و احتمالا مسئولین نظامی و دانشگاهی نیز ممکن است بعدا حتی آن را محکوم کنند، اگرچه برنامه‌ریزی قبلی در انجام این حملات کاملا مشهود است.
*****
رئیس دولت کودتا به دلیل بحران‌های شدید از گفتگوی تلویزیونی صرف نظر کرد
رئیس دولت کودتا، محمود احمدی‌نژاد که قرار بود این شنبه از صداوسیمای تحت کنترل خود به مردم دروغ بگوید، ترجیح داد به دلیل بحران‌های شدید درباره طرح حذف یارانه‌ها در مجلس از این گفتگو صرف نظر کند.
سایت کودتاچی فارس نیوز در خبری اعلام کرد گفتگوی احمدی نژاد با مردم به تعویق افتاد. احمدی‌نژاد که چند روز پیش سر زده در مجلس حاضر شده بود تا از نمایندگان بخواهد طرح کاهش یارانه‌ها و افزایش تورمش را مو به مو تصویب کنند به درهای بسته برخورد کرد و به همین دلیل ترجیح داد گفتگوی خود را با مردم فعلا به تعویق بیندازد.
*****
اجرای حکم زندان دو تن از اعضای سندیکای کارگران هفت تپه
دو تن از اعضای هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه برای اجرای حکم حبس خود بازداشت و روانه زندان شدند.
به گزارش هرانا به نقل از واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز جاری مورخ 14 آبان ماه، جلیل احمدی و فریدون نیکوفر از اعضای هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه پس راس ساعت 10 صبح توسط حراست این شرکت بازداشت و ساعت 14 به نیروی انتظامی تحویل شدند که این نیرو نیز نامبردگان را جهت اجرای حکم به زندان دزفول منتقل کرد.
این دو فعال کارگری پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به دلیل فعالیت های صنفی خود به تحمل شش ماه حبس تعزیری و شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده بودند. حکم صادره در شعبه 13 دادگاه تجدید نظر استان عیناً تائید و روز جاری توسط اجرای احکام دادگاه دزفول به اجرا گذارده شد.
لازم به ذکر است مهرماه سال جاری شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول فعالان کارگری شرکت هفت تپه را به دلیل فعالیت های صنفی خود محکوم کرد، در این حکم علی‌ نجاتی، فریدون‌ نیکوفر، قربان علی‌پور و جلیل ‌احمدی به تحمل 6 ماه حبس تعزیری و 6 ماه حبس تعلیقی و محمد حیدری‌پور به تحمل چهار ماه حبس تعزیری و هشت ماه حبس تعلیقی محکوم شدند. مطلعان عنوان می دارند احکام زندان سایر فعالان کارگری این شرکت طی روزهای آتی به اجرا گذارده خواهد شد.
*****
خبرنگار خبرگزاری فرانسه در ایران دستگیر شد
فرهاد پولادی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه در ايران، روز چهارشنبه همزمان با راه‌پيمايی ۱۳ آبان در تهران به دست نيروهای امنيتی ايران دستگير شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سه نيروی امنيتی جمهوری اسلامی که دوتن از آنها يونيفورم و ديگری لباس شخصی به تن داشتند حدود ساعت ۱۰:۴۵ فرهاد پولادی را دستگير می‌کنند.اين خبرگزاری به نقل از يک شاهد عينی افزوده است که يکی از نيروهای امنيتی بی‌سيم داشته است.بر پايه اين گزارش، نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی فرهاد پولادی را هنگامی که بر ترک يک موتور سوار بود متوقف کرده‌اند.به گفته راننده موتور، نيروهای امنيتی پس از ضبط موبايل فرهاد پولادی وی را با خود برده‌اند.هنوز از محل نگهداری فرهاد پولادی اطلاعی در دست نيست و اين خبرگزاری در تماس با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به رسانه‌های خارجی برای پوشش ۱۳ آبان مجوز داده است پيگير وضعيت اين گزارشگر شده است.پس از انتخابات ۲۲ خردادماه امسال، بسياری از روزنامه‌نگاران و از جمله چند گزارشگر که برای رسانه‌های خارجی فعاليت می‌کردند به دست نيروهای امنيتی دستگير شده و شماری از آنها نيز در دادگاه موسوم به «کودتای مخملی» به پای ميز محاکمه کشيده شدند.جمهوری اسلامی پس از آن که رسانه‌های خارجی به طور گسترده اعتراض‌های ميليونی مردم را پوشش دادند، فعاليت آنها را به شدت محدود کرد و برخی از گزارشگران اين رسانه‌‌ها تنها اجازه داشتند از داخل دفتر خود گزارش تهيه کنند.روز چهارشنبه ۱۳ آبان، ده‌ها هزار نفر از هواداران جنبش سبز ايران، جدا از مراسم حکومتی روز دانش‌آموز، در تظاهرات مسالمت‌آميزی شرکت کردند که به‌شدت از سوی نيروی‌های حکومتی سرکوب شد؛ نيروهای امنيتی در برخورد با مردم از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کردند.
*****
دادگاه بهزاد نبوی بکشنبه آینده برگزار می‌شود
وكيل مدافع بهزاد نبوي، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از برگزاري جلسه دادگاه این فعال سیاسی اصلاح طلب در روز يكشنبه هفته آينده، در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي خبر داد.
وكيل مدافع بهزاد نبوي، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از برگزاري جلسه دادگاه این فعال سیاسی اصلاح طلب در روز يكشنبه هفته آينده، در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي خبر داد.صالح نيك‌بخت در گفتگو با ايسنا، با اعلام اين مطلب اظهار كرد: شعبه‌ 15 دادگاه انقلاب اسلامي به من اعلام كرد كه جلسه‌ دادگاه موكلم روز يكشنبه هفته‌ جاري برگزار مي‌شود.وي با اشاره به اينكه در جلسه‌ قبل متن كيفرخواست توسط نماينده مدعي‌العموم قرائت شد، خاطرنشان كرد: در مورد علني برگزار شدن دادگاه كه مورد درخواست موكلم است، تاكنون جوابي از سوی دادگاه به من اعلام نشده است.چریک پیر در هفته گذشته، پس از 4ماه بازداشت در اولین جلسه دادگاه خود حاضر شد و پس از تقاضای استمهال از قاضی خواست از آنجایی که در دادگاه های دسته جمعی اتهاماتی به او و سازمان متبوعش نسبت داده شده، جلسه دادگاه او نیز علنی باشد تا بتواند پاسخ این اتهامات را به اطلاع همه برساند.
*****
آغاز مذاكرات خصوصی احمدی نژاد و امیر قطر
دیدار و مذاكرات خصوصی احمدی نژاد و امیر قطر روز پنج شنبه پس از استقبال رسمی "محمود احمدی نژاد" از "شیخ حمدبن خلیفه آل ثانی" در نهاد ریاست جمهوری آغاز شد. به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، احمدی نژاد و شیخ حمدبن خلیفه آل ثانی در این دیدار درباره روابط دوجانبه، مسایل منطقه ای و تحولات بین المللی گفت و گو و تبادل نظر می كنند. پس از دیدار خصوصی رییس جمهوری اسلامی ایران و امیر قطر، مذاكرات مشترك هیات های عالی رتبه دو كشور آغاز می شود. امیر قطر كه برای سفر یك روزه به تهران آمده است، با دیگر مقامات عالی رتبه كشورمان نیز دیدار و گفت گو می كند. وزیران خارجه، دارایی و بازرگانی دولت قطر ، امیر این كشور را در سفر به تهران همراهی می كنند.
*****
نامه زن در آستانه اعدام به ریس قوه قضاییه
خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، ارومیه:
یک زن در آستانه اعدام بنام محبت محمودی که پیشتر این خبر گزاری خبر هایی در رابطه با وضعیت قضایی ایشان از جمله نامه سر گشاده وی به نهادهای حقوق بشر را منتشر کرده بود مجددا نامه ای خطاب به ریاست قوه قضایه نوشته و از این خبرگزاری درخواست انتشار عمومی آن را نموده است.
متن کامل نامه وی بدون ویرایش و اصلاح در پی می آید.
باسم تعالی
حضور مقام محترم رئیس قوه قضائی اسلامی ایران
با عرض سلام و خسته نباشید
اینجانبه مددجو محبت محمودی فرزند اسماعیل بجرم قتل محکوم به قصاص با تحمل حبس 10 سال زندان می باشم و از فرزندانم دور می باشم و بدون آنکه از کسانی که پشت میز محاکمه نشسته اند بپرسید که به چه سرنوشتی دچار شده ام و برای دفاع از ناموس خودم چرا چنین حکمی را صادر نموده اند ، چرا نباید در حقم قانون و عدالت را رعایت کنند . شاید قانون اجازه دفاع از ناموس را حکمش قصاص می داند و می خواهد من تابع یک مرد غریبه باشم . مردی که یک مدت مزاحم شده و حتی با مطلع نمودن خانواده اش و همسرانش نیز دست از مزاحمت بر نمی داشت تا اینکه مقتول در تعقیب منزل و همسرم بوده تا بداند که در صورت فرصت صبح زود حدود ساعت 8 که من و عروسم و فرزند کوچکم که در منزل حضور داشتیم درب منزل را زد و بعد از باز کردن درب وارد منزل شد و با در دست داشتن چاقویی که دو سر داشت مرا تهدید نمود تا ناموس خود را در اختیارش بگذارم و حتی اثرات چاقویش بر روی دستانم و بدنم باقی مانده است . و بنده حتی با داد و فریاد نتوانستم کسی را مطلع کنم که مرا نجات دهد و خود مجبور شدم با اسلحه ای که در منزل بود ، آن هم به قصد تهدید تا بترسد اما ناخواسته اسلحه به طرفش شلیک شد و بر زمین افتاد ودر حالی این قتل انجام گرفت که مقتول در چهار دیواری و بر روی فرش خودم بود اتفاق افتاد . آیا اگر بدهکار بودیم از طریق قانون آن هم با شوهرم مشکلش را حل می کرد اگر هر گونه ناراحتی که میان ما اتفاق افتاده بود چرا منتظر می شود که فرزندانم و شوهرم از منزل بیرون بروند و بعد با چاقو مرا تهدید کند که مشکلش را حل کند مگر قانون نمی تواند این گونه مسائل را حل کند اگر از طریق قانون نمی توانست با چندی از افراد ریش سفید بهانه اش را در میان می گذاشت اگر بدهکار بودیم خوب مدرکش را به قانون و یا شخصی مراجعه می کرد و تقاضای بدهیش را می کرد آیا حتما باید مشکلش را با گرفتن ناموس و حیثیت و آبروریزی من حل میکرد پس چرا قانون می گوید دفاع از ناموس باید حکمش قصاص باشد و حکمش باید اجرا شود چرا که من یک زن مسلمان می باشم و از تابعان شرعی و قانون و عدالت هستم . اما چنین بی عدالتی را و چنین بی قانونی را ندیده و قادر به تحمل آن نیستم چرا باید یک شخص زندانی اگر حکمش زندان می باشد یه قصاص محکوم نمایند و اگر قصاص باشد باید به ناحق 10 سال پشت میله های زندان چشم انتظار فرزندانش را تحمل نماید و در آخر بیاناتم از حضرت عالی تقاضا دارم و می خواهم تا پرونده ام را به جربان بیندازند تا حق خود و فرزندانم ضایع نشود این حقیر تابع قانون و عدالت هستم و در برابر آن محکوم بی عدالتی و بی قانونی در این مدت 10 سال حبس را می دانم و ازقاضی محترم این حقیر بخواهید و بپرسید که چرا بدون وکیل و مدرکی مرا محکوم به چنین حکمی نمودند وقتی که نه رابطه ای و نه کینه ای و نه دشمنی و نه عملی غیره شرعی در میان نیست جز دفاع ا ز ناموس خود چرا مرا به این سرنوشت دچار کرده اند .
از تمامی زحمات شما مقامات محترم نهایت سپاس را می نمایم .
شماره پرونده : 870831 - 87/106
شعبه 106 دادگاه آپادانا ، استان آذربایجان غربی .
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
تظاهرات 13 آبان و مذاکرات ژنو، درسی برای اوباما
حسن داعی
در حالیکه اوباما و دیگر رهبران غربی در انتظار پاسخ رژیم ایران به مذاکرات ژنو بی تابی میکنند، و در حالیکه سران جمهوری اسلامی با بی اعتنائی به 9 ماه دوستی و حسن نیت اوباما، حتی زحمت پاسخ کتبی به پیشنهاد آنان را نیز به خود نمی دهند، مردم ایران بار دیگر به خیابان ها آمدند و به روشن ترین شکل از اوباما خواستند تا بین آنان و سران رژیم یکی را انتخاب کند. مردم فریاد میزدند: "اوباما، اوباما - یا با اونا - یا با ما". 1البته مذاکرات ژنو و چشم انداز یک معامله خیالی با حاکمان تهران، آنقدر برای آمریکا و اوباما اهمیت دارد که طی چند ماه اخیر، وی با "خویشتنداری" شرمگینانه و پرهیز از حمایت مستقیم از جنبش مردمی، تلاش میکند تا مبادا باعث رنجش خاطر جمهوری اسلامی شده و بهانه ای برای شکست مذاکرات فراهم کند. مماشات و دوستی اوباما و غرب با جمهوری اسلامی هنگامی به اوج خود رسید که پس از کشته شدن رهبران سپاه پاسداران در بلوچستان، شورای امنیت بلافاصله تشکیل جلسه داد و در دفاع از مظلومیت حکومت ایران بیانیه و قطعنامه صادر کرد. همان شورای امنیتی که در برابر تجاوز و شکنجه و کشتار مردم ایران نیم نگاهی نیر نکرده است.برای جمهوری اسلامی نیز نشستن بر سر میز مذاکره، در حالیکه با بحران عمیق مشروعیت داخلی و بین المللی روبروست ضروری و مفید بود. اما تا آنجا که به محتوای مذاکرات و حل مناقشه اتمی مربوط میشود، خامنه ای و فرستادگان وی، هدفی بجز اتلاف وقت و بازی با نمایندگان متوهم و خوش خیال کشورهای غربی نداشته و ندارند. بی اعتنائی حقارت آمیز جمهوری اسلامی به پیشنهاد غرب باعث شد که همه تلاش های 9 ماهه آمریکا برای بدست آوردن دل خامنه ای مانند نامه های محرمانه، پیام های ویدئویی دوستانه، تنها گذاشتن مردم در برابر جلادان تهران، همه و همه بصورت یک سیلی سیاسی بر گونه اوباما و مشاوران ایران شناس وی فرود آمد. طنز تلخ روزگار در این است که ده سال پیش، بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا، در آرزوی دست دادن با محمد خاتمی، بمدت طولانی در راهروی سازمان ملل منتظر ماند ولی خاتمی آنقدر در داخل دستشوئی صبر کرد تا رئیس جمهور متوهم آمریکا بدنبال کار خود رفت. در مذاکرات اخیر در ژنو نیز گویا پس از صرف ناهار و در حالیکه همگی به میز مذاکره بازگشته بودند، سعید جلیلی برای هضم غذا به قدم زنی در باغ مشغول بوده است. کسانی که پس از سی سال هنوز برای معامله بزرگ و کوچک به چاه جمکران ژنو میروند نمیدانند که نمایندگان جمهوری اسلامی، سر بزنگاه دچار سوء هاضمه میشوند. از طرف دیگر، شکست ژنو یک درس تکراری برای کسانی است که طی یک ماه گذشته و در حالیکه هنوز نه به دار بود و نه به بار، روضه معامله بین غرب و جمهوری اسلامی را بار دیگر شروع کردند. همان کسانی که با هر مذاکره و لبخند مقامات رژیم و آمریکا، به هموطنان پیام میدهند که کار از کار گذشت و غرب و آمریکا با حکومت ایران به سازش تاریخی رسیدند.عبرت انگیز تر از همه، وضعیت کسانی است که از ترس سازش غرب با خامنه ای، به ناگهان مدافع سینه چاک برنامه هسته ای حکومت نیز شدند و کاسه داغتر از آش، به دفاع از منافع ملی پرداختند. بسی واضح است که یکسان دانستن برنامه مخفی جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب اتم با منافع مردم ایران، یا زائیده بی اطلاعی از منافع ملی است یا ناشی از فرصت طلبی سیاسی محض است.اما شکست مذاکرات ژنو و شعارهای مردم در تظاهرات 13 آبان، پاسخ محکمی به آندسته از "رهبران خارجه نشین" است که در ظاهر، طی سه ماه گذشته خواهان بایکوت سیاسی احمدی نژاد و خامنه ای بودند و بطور نمایشی، برای دستگیری آنان به محض خروج از کشور و کشاندن آنان به دادگاه بین المللی طرح و برنامه و متینگ و اعتصاب غذا برگزار کردند، اما بلافاصله پس از اولین لبخندی که بین هیئت جمهوری اسلامی با نمایندگان 1+5 رد و بدل شد، همگی این رهبران خیالی، با صدور بیانیه و نوشتن مقاله، خوشحالی خود از مذاکرات ژنو را به اطلاع عموم رساندند و برای موفقیت جمهوری اسلامی در معامله با غرب و گرفتن تضمین های امنیتی لازم دعای خیر کردند.تظاهرات 13 آبان در ایران و شعارهای مردم خطاب به اوباما، آنهم تنها چند روز پس از مذاکرات حقارت بار ژنو، نشان میدهد که مردم آگاه ایران ژست های ضد ایرانی اوباما برای دوستی با حاکمان تهران را طرد میکنند. این تظاهرات، در عین حال پیامی است روشن به لابی طرفدار رژیم ایران در آمریکا که یکی از فعالیت های اصلی اش، تلاش برای با ثبات و مشروع نشان دادن رژیم ایران بوده است. هنگامیکه 8 ماه پیش، اوباما به بهانه نوروز یک پیام ویدئویی برای سران جمهوری اسلامی فرستاد و بصورتی توهین آمیز مردم ایران و جلادان تهران را در کنار هم قرار داد، لابی رژیم ایران در آمریکا، یعنی تریتا پارسی و محفل پیرامون وی موسوم به نایاک، از خوشحالی سر از پا نمی شناختند. تریتا پارسی درست بهمین دلیل که اوباما مردم ایران و رژیم را در یک کاسه ریخته از شادی در پوست خود نمی گنجید: 2" پیام اوباما (یک واقعه) عظیم است. اولا باین خاطر که اوباما مردم ایران و دولت را یکجا مورد خطاب قرار داده است. در یک جائی از پیام، وی از واژه جمهوری اسلامی استفاده میکند. منظورش این است که وی دنبال تغییر رژیم نیست. وی سیستم حکومتی ایران را به رسمیت می شناسد. ما قبلا مرتب از رایس و بوش می شنیدیم "رژیم ایران" ولی نوع خطاب اوباما متفاوت است. البته به این معنا نیست که وی از دموکراتیزاسیون در ایران دفاع نمی کند ولی اوباما دولت ایران را به رسمیت می شناسد."اگر منظور تریتا پارسی برای خوانندگان کاملا مفهوم نیست، بهتر است به اظهارات فریده فرهی، عضو شورای مشاوران نایاک نگاه کنیم که بطور روشن تر منظورش را میگوید:" پیام پرزیدنت اوباما از چند نظر فوق العاده است. اولا ایشان برخلاف روسای جمهور سابق آمریکا سعی نکرد تا بین مردم و دولت ایران جدائی بیندازد. او بطور صریح با "مردم و دولت ایران" سخن گفت و بدین ترتیب تاریخ و فرهنگ مشترک آنها را به رسمیت شناخت. اوباما دیگر به اینگونه سخنان که "ما عاشق مردم ایرانیم ولی از دولت ایران بیزاریم" که مرتب توسط بوش گفته میشد، متوسل نشد."صد البته تریتا پارسی و دوستان آمریکائی اش تصور هم نمی کردند که مردم ایران با قیام خود، بساط آنان را درهم بریزند. حتی تا چند هفته پس از آغاز قیام، تریتا به هم کیشان خود در محافل آمریکائی پیام میداد که جنبش مردم تمام شده و احمدی نژاد بزودی کنترل اوضاع را در اختیار خواهد گرفت: 3" قیام مردم ایران که پس ازانتخابات شروع شد، احتمالا در حال مرگ زودرس میباشد. دولت احمدی نژاد موفق شد تا یک حرکت مردمی گسترده را به اعتراضات پراکنده کوچک در اینطرف و آنطرف تبدیل کند. آنچه از این حرکت مردمی بجای مانده چیزی بدون رهبری و بدون سازماندهی است که خطر دزدیدن آن توسط گروههای خارج از کشوری نیز وجود دارد.در واقع، تظاهراتی که درایران پس از انتخابات به وقوع پیوست یک قیام دانشجویان و روشنفکران و یا قیام عناصر ضد رژیم از شمال شهر تهران نبوده است. در عوض، مردمیکه که به خیابانها ریختند بیشتر شامل کسانی بودند که به رژیم وفادار بوده و منفعت شان نیز در این است که این رژیم پایدار بر سر جای خود باقی بماند...."تجربه شکست ژنو و ادامه جنبش مردمی در ایران، سیلی محکمی است برای همه آنان که هنوز در آرزوی دوستی با این رژیم و معامله بر سر منافع مردم ایران، شب و روز میگذرانند. صد البته، دولتمردان آمریکائی می توانند بازهم در جلسات خصوصی با لابیست های حرفه ای و کارشناسانی که تنها هنرشان نقشه برای دوستی با رژیم ایران است، رویای شیرین یک معامله خیالی با جمهوری اسلامی را مزه مزه کنند، اما بهتر است کمی پنجره را باز کرده و به بیرون، یعنی به میلیون ها ایرانی که این حکومت را به چالش گرفته اند نگاه کنند.
*****
-
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ