سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۸/۲۸

آدینه: 29/8/1388
زمان: 00:05 بامداد
***
پس از چندین بار درخواست ما (اعضای هیئت تحریریه وبلاگ) در طی ماههای اخیر، جلسه عمومی نمایندگان بخش فرهنگی و امور انتشارات جنبش همبستگی دانشجویان ایران با مسوولین و هماهنگ کننده این سازمان و تشکیلات در سات 23 شب گذشته (حدود ساعتی پیش) بر گزار شد.
در این نشست مسوول امور فرهنگی، دلایل منطقی مبنی بر این که کم شدن افرادی که در این بخش (بخش انتشارات و امور فرهنگی)همکاری دارند فشاری سخت و طاقت فرسا بر دوش بقیه یارانمان در این قسمت وارد نموده تا جایی که برخی از آنان گاهی بدون وقفه و استراحت از این بامداد تا بامداد روز بعد، بصورت 24 ساعته به انجام وظیفه مقدس خویش یعنی رساندن خبرهای بدون سانسور و واقعی، و نیز پاسخ گویی به: بی اغراق هزاران پیام و ایمیل رسیده می پردازند، مطرح گردید.
مسوول امور فرهنگی درین جلسه توضیح داد که این موضوع مایه تشویش و نگرانی برای سلامت جسمی و فکری و روحی این عزیزان می باشد.
این توضیحات، با اتفاق آرا از سوی مسوولین و نیز هماهنگ کننده جنبش همبستگی دانشجویان ایران مورد تایید قرار گرفت و قرار شد از این پس، ما نیز مانند میلیونها هم میهن خویش روزهای آدینه را به استراحت بپردازیم.
اگرچه که کار خبررسانی و آگاهی دادن به ملت، از اهمیت بسیاری برخوردار است و کاری نیست که بر آن تاخیر و تعطیلی متصور باشد، اما از آنجایی که روزهای آدینه علاوه بر تعطیلی مراکز فر هنگی و دانشجویی مانند دبیرستانها و دانشگاهها، سایر منابعی نیز که می توانند مورد استناد خبرهای ما قرار گیرند (مانند خبرگزاری و نشریات داخلی) نیز فعالیتی ندارند و تعطیل می باشند، بنابراین روزهای آدینه ما نمی توانیم آنگونه که لازم و ضروری است، اخبار صحیح و قابل نقلی برای وبلاگ جنبش همبستگی تهییه و انتشار دهیم.
با این استدلال و توضیحات، از این پس، ما روزهای آدینه "پستی" انتشار نخواهیم داد و "پست" بعدی ما بامداد روز شنبه خواهد بود. با این امیدواری که هم میهنان و دوستداران این وبلاگ، پوزش ما را از این بابت پذیرا گشته و موقعیت ما را درک نمایند.
جنبش همبستگی دانشجویان ایران
گروه فرهنگی و انتشارات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*****
پنجشنبه: 28/8/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

زمان: 00:03 بامدادپنجشنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
TO BE OR NOT TO BE
بودن یا نبودن...!
دکتر رضا بحری
جمله بالا، جمله ای ناب از نمایشنامه "هاملت" شاهکار شکسپیر است. این جمله در زمان ها و مکان های بسیاری بکار گرفته شده و نمادی از تمامی پیکارهای آزادیخواهانه و ملی و میهنی در سراسر کره خاکی قرار گرفته.
فعال بودن، فعال برای همه بودن، فضیلت به معنای انسانی آن است. جز آن هرچه هست، خرده فضیلت است. جهش زندگی محدود است. هرگز در یک آن از همه سو اعمال نمی شود. نادر اند، بی اندازه نادر اند جان هایی که راه میروند و گرداگرد خویش روشنی پخش می کنند.
بیشتر کسانی که توفیق یافته اند تا فانوس خود را چنان بر افروزند که نور آن فراسوی آنان را نیز روشنایی بخشد، روشنایی چراغ خود را به یک نقطه، تنها به یک نقطه پیش روی خویش متوجه می کنند و بیرون از آن دیگر هیچ نمی بینند. حتا گویی که پیشروی در یک جهت تقریبن همیشه به بهای پسروی در جهت دیگر بدست می آید. و از سویی دیگر ، عشق نورافکنی را می ماند که نورش به رنگهای گوناگون است. بگذاریم گردونه خورشید در آسمان بر مسیر معتاد خود بگردد. نباید آن را بدست "Faَetun" سپرد زیرا اندکی لغزش، همه جا را در خاموشی فرو خواهد برد.
ما درطی سی و اندی سال پس از اشغال میهن بدست مشتی اوباش و هوچی و دزد و قاتل که وجدانهایشان به بند لیفه زیر شلواری هایشان گره خورده و همه کس و همه چیز را برای ارضای غرایز حیوانی و شهوانی و مادی خویش فنا می کنند، نسلی را مشاهده می کنیم که در چنین "جوّی" زاده شد، پرورش یافت، سختی ها و مذلت ها و خواری ها و اهانت ها و دستگیری ها و شکنجه شدن ها و سپس در نهایت، بوسه گردن های افراشته بر طناب دار را پذیرا گشت تا همان فضیلت "بودن" برای همه، برای تمام قشرهای تحت ستم را انتشار دهد. نسلی که در یک برهه ناگزیر، پیکار بزرگ میان خدایان درونی را باز شناخت. بخشی از "ایلیادی" را که بشریت در برابر دیدگانش متجلی کرد و بدو این نیروی استقامت را داد که حتا به بهای فداکردن خویشتن، گامی برای دیگری بردارد، حتا اگر پاهایش را شکستند و دستهایش را بستند و لبانش را به گلوله بهم دوختند.
اما همان لبخند استهزا آمیز هنگام تیرباران شدن و یا تسلیم چوبه دار گردیدن و سپس انتشار خبرش، خود گویاترین فریادی بود که از لبان بهم دوخته شده و صداهای درگلو خفه گشته بهرسویی منتشر گردید و گوشها را باز و چشمان را خیره کرد.
بخصوص، ما طی همین پنج ماهه اخیر، از هجدهم خرداد تا کنون نمونه های بسیاری از این دلاوران و سلحشوران نام آور یا گمنام را با سرگذشت و قصه های پر غصه، اما افتخار آفرین شان آشنا گشتیم. نه تنها ما، بلکه تمام دنیا شنیدند و دیدند و آشنا شدند و پرده های تردید و ابهام و بی تفاوتی که بر دیدگان و قلبهای پرتپش یا بدون تپش آنان درباره ایران و ایرانی کشیده شده بود، دریده گشت و باین نتیجه رسیدند که حساب دولت ها را نباید و نمی توان با حساب ملت ها در یک دفتر و دیوان نوشت و یا درون یک کاسه ریخت و بهم زد و معجونی ساخت که بدان بی تفاوتی و بی مبالاتی می گویند.
ما نمونه های زیادی درین مورد داریم. بعنوان مثال " ندا " ، زن جوانی که اگر چه ناخواسته، سینه خویش را آماج گلوله کرد تا خیزش نوین نسل جوان معنایی دگر گیرد. روزی که او آماج گلوله قرار گرفت، در پیرامونش هیچ کس از انبوه سوداهای برهم انباشته در قلب و فکر و روحش بویی نمی برد... حتا شاید خودش نیز نمی دانست که چه می کند ... هستی ظاهرش همچون آبگیری بود که در دل جنگل های اندیشه به خواب رفته است. ولی شگفتی همان است که در این زن آرام و خردپیشه، بی آن که خود بداند، یک EROS ناپیدا خوابیده بود که مرزهای تخیل و واقعیت را بخوبی می شناخت و همین EROS او را به سیل خروشانی که تلاش داشت بنیان ستم و ناروایی را ویران سازد پیوند زد و با آن که می دانست در این همگامی خطر مرگ هم هست، بی هراس همگام شد و جان باخت.
موضوع مهم مکان انتخاب میان چند شکل قربانی شدن است، نه آن که کدام شکل از همه زیباتر و باشکوه تر است. ما دیگر در روزگاری نیستیم که گفته می شد: "عمل چه اهمیتی دارد، شیوه انجام دادنش باید زیبا باشد"... نه، این گفته ها برای قصه هاست. مهم این است که کدام شکل موثرتر و در نتیجه برای یاری به "زایش" یک بشریت، یک جامعه آزاد و بدون ترس از مزدوران دشنه و زنجیر و اسلحه بدست، ضروری است. آن که از تلاش برای والاتر و بالاتر رفتن و یا مرگ آرمانی می هراسد، نژاده نیست....
هستی همچون دانه ای در دل مادّه، در آمیزه ی خاکِ برگ و گِلِ آدمی، که نسل های بشر زباله های خود را در آن به جا گذاشته اند دفن شده است. یک زندگی بزرگ کارش آن است که هستی را از آنجا بیرون کشد. برای چنین زایشی، سراسر زندگی لازم است و چه بسا "ماما" مرگ باشد.
ما در راهی که در پیش گرفته ایم، برای رسیدن به پیروزی نهایی باید از همه چیز بگذریم. به عبارت والاتر، فداکاری کنیم... فداکاری به هرقیمت، هم در راه آنچه که بدتر است و هم آنچه که بهتر است، و بیش از همه در راه آنچه که بدتر است. این یعنی "فداکاری برای خود فداکاری". سینه خویش را آماج گلوله ها نمودن و یا تن خسته را بدست دژخیمان سپردن، همان نوع بدتر است که باید بدان گردن نهاد زیرا که در این صورت فداکاری کامل خواهد بود. برای دستیابی به هدف باید مایه نهاد و بها پرداخت، بی مایه "فطیر" است.
یارانم، شانزدهم آذر دیگری در راه است. شانزدهم آذر را بنوعی، روز فداکاری، ایستادگی، مقاومت، و از همه مهمتر روز عشق باید بنامیم. عشق به میهن... عشق به هم میهن ... عشق به آزاد بودن و آزاد زیستن ... عشق به حق خویش را-همه آنچه را که حق طبیعی یک انسان آزاد است- طلبیدن...
عشق نبرد تن به تن است. اگر بخواهیم به راست یا چپ نگاه کنیم، کارمان زار است... باید راست در چشم دشمنی که روبروی ماست نگاه کنیم و به او بفهمانیم که "هستم، زیرا که باید باشم... زیرا که آفریده شده ام تا باشم.."
عزیزانم، پایداری کنید...! غریزه قلبی شما مطمئن تر از وسواس آری و نه "این و آن" است. شما سپری دارید بنام "اراده و استقامت و خواستن" ... از اراده خود انتظار نداشته باشید تنها به همین بسنده کند که همه چیز را بسنجد و حیات و بیشتر و بهتر و امن تر زیستن را انتخاب کند...! بگذارید این "سپر" شما ترجیح بدهد، فرمان براند و عدالت را اجرا نماید. عدالت راستین در برابر ترازوی خود نمی نشیند که بالا و پایین رفتن کفه ها را تماشا کند. داوری می کند و حکم میدهد و حکم را به اجرا می گذارد. اگرچه که "عدالت" راستین آنگاه که در یک روزگار تعدّی و فشار و انحطاطِ همه گیر عمل می کند، بی چون و چرا به قربانی شدن و قربانی کردن منجر می شود.زبان حق، زبان آتش و تفنگ است و "آتش و تفنگ" همه حق را می طلبد، نه کمتر و نه بیشتر...
آزادی نیزه "آشیل" است... می ُکشد و بار دیگر زنده می کند. خود واژه آزادی دارای خاصیتی جادویی است،حتا بر جان هایی که در گرداب افکار گرفتار و سرگردان خویش فرو رفته اند. این یک نیروی سلحشوری است که بندگی را، همه بندگی هایی را که دست و پای جان انسان وارسته و آزادیخواه را بسته است، نفی می کند.
*****
مریم و مرضیه آزاد شدند
به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان، در نخستین ساعات بعد از ظهر روز چهارشنبه مورخه ۲۷ آبانماه ۱۳۸۸(در ساعت ۱۵:۰۰ به وقت تهران) درهای زندان اوین به روی جمعیت هیجان زدۀ خارج از زندان گشوده شد و مریم رستم پور و مرضیه امیری زاده پس از ۲۵۹ روز حبس آزاد شدند.
دنیای مسیحیت نزدیك به ۹ ماه مشغول دعا و شفاعت برای این زندانیان مسیحی بود. دیدن این همبستگی و اتحاد، محبت و دعای هزاران کلیسا و سازمان و خبرگزاریهای مسیحی در سراسر دنیا در تمام سطوح برای ایرانیان مسیحی در تلاش برای آزادی این عزیزان بسیار امید بخش و دلگرم کننده بود.
بسیاری از سازمانهای مدافع حقوق بشر، ایمانداران مسیحی و كلیساها در غرب برای آزادی "مریم و مرضیه" چه از نظر سیاسی و چه مذهبی با ارسال درخواست و طومارهایی برای مقامات و مسئولان حكومت ایران خواستار آزادی این دو هموطن مسیحی شدند.
ایمان تزلزل ناپذیر این دو دختر مسیحی ایرانی که بخاطر گرویدن به مسیحیت از اسلام با ارتداد و یا دست کم حبس ابد روبرو بودند، برای صدها هزار ایماندار ایرانی که همچون ایشان آزادی خود را بخاطر پیروی از محبت ی که در ایمان به مسیح بدست آورده اند به مخاطره انداخته اند مایۀ بسی دلگرمی و قوت قلب بوده است.
این دو شهروند مسیحی به آزادی که مولفه های آن همچنان در بند اسیر است قدم نهادند. این در حالی است كه اكنون آنان بسیار نحیف و رنجیده و در شرایط بد جسمی بسر میبرند که بخاطر عدم رسیدگی پزشک در زندان میباشد.
به گزارش fcnn ، سازمان ایلام که این خبر را منتشر نمود به نقل از کشیش سام یقنظر گفت: "مریم و مرضیه" الهام بخش همۀ ما شدند. عشق آنها به خداوند عیسی و وفاداریشان به خدا شهادت بسیار متحیرکننده ای است.
وی افزود: "با اینکه در زندان سلامت جسمانی آنان بسیار صدمه دیده است، لیکن همانطور که از ایشان انتظار میرفت امانتدار خوب خداوند بودند و در این راه درحضور خداوند شاد و خرسند هستند."
بنابر اظهارات ایلام: " و بر طبق گزارشها، علیرغم فشارهای وارده از سوی مقامات در طول جلسات سخت بازجویی و دادگاهی، این دو شهروند مسیحی از انكار ایمان خود سرباز زده اند.
مریم و مرضیه پس از آزادی از زندان بسیار کوتاه اعلام کردند: " کلمات قادر به بیان تشکراتمان از خداوند و ایماندارن مسیحی که برای آزادی مان در دعا و فعالیت بودند نیست."
مریم رستم پور ۲۷ ساله و مرضیه امیری زاده ۳۰ ساله كه نزدیک به ۱۰ سال پیش، از اسلام به مسیحیت گرویده بودند، در تاریخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۷( ۵ مارچ ۲۰۰۹ ) بخاطر اعتقادات و باورهای دینی اشان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت ۲۵۹ روز را در زندان اوین بسر برند.
*****
اطلاعات تازه در خصوص مرگ مشکوک پزشک وظیفه زندان کهریزک
سایت نوروز: مادر مرحوم رامین پوراندرجانی خطاب به دکتر روح الامینی: جان پسر من به خاطر پسر تو در خطر استدرحالیکه فرمانده نیروی انتظامی مدعی می شود مرحوم رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک، خودکشی کرده است، آخرین اطلاعات موثق دریافتی توسط خبرنگار نوروز حاکی از آن است که مادر رامین پوراندرجانی، قبل ازرحلت پسرش با دکتر روح الامینی، پدر شهید محسن روح الامینی تماس می گیرد و ضمن بیان اینکه محسن توسط رامین پیش از شهادت مورد معاینه قرار گرفته بود به او می گوید که جان پسر من به علت بیان حقایقی در مورد شکنجه و شهادت پسر شما در خطر است."
بنا بر اطلاعات دریافتی توسط نوروز که برای اولین بار و پس از اطمینان از صحت خبر آنرا افشا می کند، دکتر روح الامینی هم در پاسخ به مادر رامین می گوید: "شما می خواهید من چه کار کنم؟ اگر رضایت بدهم مشکل شما حل می شود. شما با کسانی طرف هستید که متهم پرونده هستند نه من"
تحلیل خبرهای پس از انتشار خبررحلت دکتر پوراندرجانی مبین آن است که نیروی انتظامی و قوه قضائیه در مورد این خبر بسیار منفعلانه برخورد می کنند و غیر از تکرار ادعاهای قدیمی در مورد برخورد با حوادث کهریزک صحبت های جدیدی مطرح نمی نمایند.
نوروز پس از انتشار گزارش های دریافتی در مورد مرگ دکتر رامین پوراندرجانی و متهم نمودن سردار احمدی مقدم- فرمانده نیروی انتظامی-، سردار رادان- جانشین وی- و سعید مرتضوی دادستان وقت کل کشور که به صورت مستقیم در حوادث کهریزک دخالت داشتند، با پاسخی از سوی آنان مواجه نمی شود که با توجه به سوابق افراد فوق در متهم کردن افراد به جرم های خودساخته و ارتباط دادن اکثر حوادث به نیروهای خارجی امری بسیار بعید به نظر می رسد.
برخی اطلاعات مبین آن است که از افراد فوق درخواست شده است در مورد این پرونده صحبت نکنند تا با موج فشارهای بیشتری مواجه نگردند. امری که آنها نیز تاکنون سعی دارند مطابق آن عمل کنند و صحبت های زیادی در مورد نقش خود به خصوص در مورد پرونده مرگ رامین پوراندرجانی بیان نکنند.
صحبت های فرمانده نیروی انتظامی که از کشف وصیت نامه مرحوم پوراندرجانی و طرح ادعای خودکشی وی می گوید از معدود مواردی است که فرمانده نیروی انتظامی به عنوان عالی ترین مقام این نیرو به صورت مستقیم مطرح می کند تا فشارهای زیادی را که این روزها نیروی انتظامی کشور با آن مواجه است کاهش دهد. ادعایی که به علت طرح اتهاماتی چون دخالت مستقیم وی و جانشینش در این پرونده غیرقابل باور و ساختگی به نظر می رسد. به خصوص که توجه داشته باشیم مرحوم رامین قبل از رحلت و طی صحبت تلفنی با یکی از دوستانش به او گفته بود که سه شنبه به تبریز خواهد رفت. برای اثبات دروغین بودن ادعاهای فرمانده نیروی انتظامی می توان به دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه ها آلمان توسط رامین پوراندرجانی هم اشاره کرد. او قصد داشت جهت ادامه تحصیل و گرفتن تخصص به این کشور برود.
نوروز بازهم سئوال های مطرح شده در مورد این پرونده را که پیش از این مطرح شده بود به عنوان راهی برای پی بردن به ابعاد جنایات کهریزک و شهادت افرادی چون محسن روح الامینی و رامین پوراندرجانی می داند و منتظر پاسخ روسای قوه مجریه و مقننه و همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و اعضای کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات است.
در عین حال نوروز آمادگی دارد جواب های فرمانده نیروی انتظامی یا جانشین وی و حتی سعید مرتضوی را به این پرسش ها منتشر کند. همانگونه که قبلاً هم گفته شده است پرسش های قابل طرح به قرار زیر دوباره به اطلاع می رسد:
1- تاخير طولاني در قرائت گزارش كميته ويژه و عدم برگزاري دادگاه متهمان كهريزك ، به چه علت و با فشار چه اشخاص و نهادهايي بوده است و ارتباط مرگ مرموز دکتر پوراندرجاني با اين تاخيرها و خصوصا متن قرائت نشده گزارش كميته ويژه مجلس چیست؟
2- با توجه به حضور و شهادت دادن دکتر پوراندرجاني در جلسه كميسيون امنيت ملي و كميته ويژه و با توجه به اينكه بارها اين مرحوم قبل از مرگ نسبت به عدم امنيت جاني خود هشدار داده بود، چرا از وي محافظت نشد و او همچنان در اختيار نيروي انتظامي كه مقامات عالي آن از متهمان اصلي پرونده جنايات كهريزك هستند، قرار داشت تا شب هنگام، در سن 26 سالگي و در خواب سكته داده شود یا مرگ وی خودکشی تلقی گردد؟
3- در حالي كه خانواده اين مرحوم ساكن تبريز هستند و او نیز در نهایت در تبريز دفن شده است، علت برگزاري مراسم تغسیل و تکفین در تهران چه بوده است؟
4- علت مخالفت مقامات امنيتي با كالبدشكافي جنازه اين شهید توسط پزشكان مستقل که از حقوق مسلم خانواده متوفی بوده است چيست؟
5- اگر شهيد پوراندرجاني به مرگ طبيعي فوت شده است و یا خودکشی کرده است به چه دليل مراسم ترحيم وي با حضور نيروهاي امنيتي و در شرايطي غيرعادي برگزار شده است به طوری ‌که حتی دوستان نزدیک این مرحوم هم جرات حضور در مراسم تدفین را پیدا نکرده‌اند؟
6- ارتباط مرگ مشكوك رامين پوراندرجانی با متهمان اصلي جنايات شكنجه‌گاه كهريزك و به طور مشخص احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي، رادان جانشين فرمانده اين نيرو و مسئول بازداشتگاه كهريزك و سعید مرتضوي دادستان وقت تهران كه متهمان با دستور وي و معاونانش قاضي حداد و قاضي حيدري فر به كهريزك منتقل شده اند ،چيست؟ (اطلاعات نوروز مبین آن است که شخص احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی بارها رامین را مورد تهدید قرار داده و دستور به سکوت او داده بود)
7- آيا شباهت عجيب نحوه اعلام شدن مرگ اين جوان۲۶ ساله يعني ايست قلبي در هنگام خواب با قتل‌هاي سياسي در سال‌هاي گذشته، سوال برانگيز نيست؟
*****
مرگ احسان اعتبار دانشجوی دانشگاه ارومیه

احسان اعتبار دانشجوی فیزیک دانشگاه ارومیه در بیمارستان امام خمینی آن شهر درگذشت. دو روز پیش در اثر انفجاری که علت آن نشت گاز گزارش شده است این دانشجو از طبقه چهارم خوابگاه به داخل خیابان پرت شد، بلافاصله به بیمارستان منتقل گشت. در همین ارتباط دانشجویان دانشگاه ارومیه دست به تحصن زدند و خواستار پیگیری مسئولین شدند.بر اساس اخبار رسیده مسوولین دانشگاه ارومیه وضعیت این دانشجو را خوب دانستند و به دانشجویان متحصن گفتند که وی را به یکی از بیمارستانهای تهران اعزام کردند. این در حالیست که بر اساس گزارش ها احسان اعتبار یک ساعت پیش از آن روغگویی مسوولین دانشگاه، در بیمارستان امام خمینی شهر ارومیه درگذشته بود.
*****
فرمانده سپاه تهران: بسیج نونهالان و اقلیتها تشكیل می شود...!!

فرمانده سپاه تهران بزرگ، با اشاره به حكم "سیدعلی گدا" براي سازمان بسيج مستضعفين اظهار داشت: با اين حكم بسيج ديگر به عنوان يك نيرو و تحت يك فرماندهي كار نمي‌كند بلكه براي سازمان بسيج يك رئيس مشخص شد تا همه اقشار را بتواند در خود جاي دهد.
همداني با اشاره به سازماندهي ١١ قشر در سازمان بسيج مستضعفين در طول سالهاي اخير، گفت: در رويكرد جديد و در آستانه دهه چهارم عمر بسيج تلاش داريم تا اقشار ديگري از جمله بسيج نونهالان،‌ نوجوانان و اقليت‌هاي مذهبي را شكل دهيم و تجربه ٣٠ سال بسيج كمك كند تا گام‌هاي بلندي در اين زمينه برداشته و همه مردم شريف تهران را در بخش‌هاي مختلف بسيج سازماندهي كنيم.
وي برنامه‌هاي روز اول هفته بسيج را برپايي همايش هاديان سياسي، همايش فناوري اطلاعات، نشست حلقه‌هاي صالحين، مسابقه كتابخواني و برگزاري نمايشگاه‌هاي متعدد فرهنگي عنوان كرد و افزود: ستاد راه‌اندازي بسيج ده‌ها ميليوني نيز براي جذب بيشتر بسيجيان شكل خواهد گرفت كه از طريق آن مي‌توانند در فضاي مجازي و بدون مراجعه به پايگاه‌ها و ثبت‌نام در بسيج مستضعفين عضو شوند و همه آموزش‌هاي عقيدتي و سياسي ونظامي نيز از اين طريق به آنها داده خواهد شد.
همداني با بيان اينكه بسيج همواره به عنوان بخشي از سپاه مطرح بوده است، گفت: بسيج در سالهاي اول انقلاب به عنوان يك معاونت در سپاه عمل مي‌كرد كه بعد از جنگ تبديل به يك نيرو شد اما اين امر نيز تمامي نيازهاي بسيج را محقق نمي‌كرد و با تغيير و تحولات صورت گرفته در ساختار سپاه شاهد شكل‌گيري ٣١ سپاه استاني به عنوان ٣١ سپاه بسيج هستيم و تمام تلاش ما نيز اين است تا توان بسيج را بالا ببريم و درحالي كه طي سي سال اخير ١ميليون و ۵٠٠ هزار نفر از بسيجيان سازماندهي شدند، قصد داريم تا سال آينده اين تعداد را صد در صد افزايش دهيم.
*****
تعداد اعضای زندانی سازمان ادوار تحکیم به 9 نفر رسید

ادوارنیوز: با ادامه بازداشت سلمان سیما عضو کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان و همچنین اجرای حکم 4 ماه حبس کوهزاد اسماعیلی مسوول شعبه گیلان این سازمان،شمار اعضای دربند سازمان ادوار تحکیم به 9 نفر رسید.
به گزارش ادوارنیوز از شب 13 ابان 88 نیروهای امنیتی در اقدامی هماهنگ اقدام به بازداشت اعضای سازمان ادوار تحکیم کردند و حسن اسدی زید ابادی محمد صادقی دو عضو شورای مرکزی این سازمان را در منازل خود بازداشت کرده و همچنین صبح روز 13 آبان حجت شریفی و نفیسه زارع کهن دو عضو دیگر سازمان ادوار تحکیم را بازداشت کردند.
ماموران امنیتی همچنین کوهزاد اسماعیلی و سید موسی ساکت مسوول شعب گیلان و اذربایجان این سازمان را در دو شهر رشت و تبریز بازداشت کردند.ماموران امنیتی همچنینی شنبه گذشته سلمان سیما دانش آموخته دانشگاه ازاد و عضو کمیته سیاسی اوار تحکیم را در برابر منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل ساختند.
این در حالی است که عبدالله مومنی سخنگوی زندانی سازمان ادوار تحکیم در هفته اخیر از صدور حکم 8 سال حبس تعزیری برای خود خبر داد. عبدالله مومنی و احمد زید ابادی دبیرکل سازمان ادوار تحکیم به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و بیش از 5 ماه است در زندان اوین به سر می برند.
احمد زید ابادی دبیرکل سازمان ادوار تحکیم و روزنامه نگار شناخته شده علیرغم تودیع قرار وثیقه اش همچنان در بازداشت است و به گفته مهدیه محمدی همسر وی،مسوولان زندان اوین علیرغم صدور قرار قانونی از ازادی دبیرکل ادوار تحکیم جلوگیری می کننداز سوی دیگر حسن اسدی زید ابادی مسوول کمیته حقوق بشر ادوار تحکیم در دیدار کوتاهی که در سیزدهمین روز بازداشت با همسرش داسته از شرایط نامناسب زندان انفرادی ابراز ناراحتی کرده است این در حالی است که خانواده محمد صادقی مسوول کمیته شعب ادوار تحکیم تاکنون موفق به ملاقات فرزندشان نشده اند و تنها اطلاع از وصعیت محمد صادقی به تماس کوتاه تلفنی او از زندان اوین 24 ساعت بعد از بازداشت باز می گرددنگرانی نسبت به وضعیت حجت شریفی و نفیسه زارع کهن همسر وی که در روز 13 ابان ماه بازداشت شده اند نیز تشدید شده است.
خانم زارع کهن روزنامه نگار و فعال سیاسی عضو ادوار تحکیم که از ناراحتی گوارشی رنج می برد امکان تماس و سا ملاقات با خانواده خود را نیافته است و همسر وی حجت شریفی عضو دوره پیشین شورای مرکزی ادوار تحکیم در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود از احتمال فشار بر همسرش ابراز نگرانی کرده است.در تحولی دیگر دادگاه انقلاب رشت حکم 4 ماه حبس برای کوهزاد اسماعیلی مسوول شعبه گیلان ادوار تحکیم را اجرا کرد و اقای اسماعیلی به دنبال بازداشت در روز 13 ابان علیرغم ازادی چند ساعته با قرار وثیقه 20 میلیون تومانی دوباره راهی زندان شده استبدین ترتیب اخرین لیست بازداشت شدگان ادوار تحکیم تا روز چهارشنبه 27 ابان ماه بدین شرح است:
احمد زید آبادی دبیرکل - عبدالله مومنی سخنگو - حسن اسدی زید آبادی عضو شورای مرکزی و مسوول کمیته حقوق بشر - محمد صادقی عضو شورای مرکزی و مسوول کمیته شعب - حجت شریفی عضو دوره پیشین شورای مرکزی - نفیسه زارع کهن عضو دوره پیشین شورای سیاستگذاری - سملمان سیما عضو کمیته سیاسی - کوهزاد اسماعیلی مسوول شعبه گیلان - موسی ساکت مسوول شعبه اذربایجان
*****
دادگستری تهران صدور نامه آزادی احمد زيدآبادی را تکذيب کرد
دادگستری کل استان تهران ادعاهايی درباره صدور نامه آزادی زيدآبادی و قاضی تخلف‌کننده در پرونده تجاوز به دو زن جوان در قيام‌دشت را تکذيب کرد.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان تهران، اين دادگستری با صدور اطلاعيه‌ای انتشار خبری در مورد آزادی احمد زيدآبادی را تکذيب کرد.
در اين اطلاعيه آمده است: به دنبال درج خبری در يکی از سايت‌های اينترنتی مبنی بر "صدور سه باره نامه آزادی زيد آبادی توسط قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران و استنکاف زندان از اجرای آن " به نقل از همسر زيد آبادی، حسب بررسی‌های به عمل آمده و استعلام مراتب از مرجع قضايی مربوطه خبر مزبور به همراه موارد مندرج در آن صحت نداشته و تکذيب می‌شود. همچنين به دنبال درج خبری در يکی از سايت‌های اينترنتی مبنی بر اينکه قاضی تخلف‌کننده در پرونده تجاوز به دو زن جوان در قيام‌دشت فقط مواخذه شده است؛ حسب بررسی‌های به عمل آمده و استعلام از مراجع قضايی ذيربط و قطع‌نظر از اينکه پرونده با صدور قرار عدم صلاحيت جهت رسيدگی و صدور حکم مقتضی به دادگاه کيفری استان تهران ارسال شده است لذا خبر مزبور صحت نداشته و تکذيب می‌شود.
*****
دستور آزادی سعید شریعتی صادر شده ولی آزادی او هنوز تایید نشده است

دستور آزادی سعید شریعتی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و از فعالان ستاد موسوی توسط مقامات قضایی صادر شد.
دستور آزادی سعید شریعتی پس از تحمل ۱۶۰ روز زندان امروز با شرط سپردن قرار وثیقه صادر شده اما هنوز آزادی قطعی او از طرف خانواده‌اش تایید نشده است.
مسوولان زندان امشب به او مرخصی داده‌اند تا در کنار خانواده‌اش باشد اما دستور آزادی او از فردا رسما اجرا خواهد شد. این اقدام عجیب مقامات قضایی و زندان البته با احکام سنگین صادره برای فعالان سیاسی و تبدیل حکم زندان آن‌ها به حکم اعدام از یک طرف و مرخصی دادن یک شب قبل از آزادی زندانی از سوی دیگر چندان هم غیرقابل باور نیست!
*****
اشکان مجللی، مهدیه مینوی و ایمان میراب‌زاده آزاد شدند

اشکان مجللی، عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی، مهدیه مینوی عضو شاخه زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی و ایمان میراب‌زاده ساعتی پیش زندان آزاد شده‌اند.
این عده در مراسم دعای کمیل برای آزادی زندانیان سیاسی بازداشت شده بودند.
*****
امین وطانی، دانشجوی دانشگاه شریف آزاد شد

امین وطانی، دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف که روز دوشنبه 11 آبان بازداشت شده بود آزاد شد.
امین وطانی که از فعالان ستاد جوانان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده پس از 16 روز بازداشت ساعاتی پیش آزاد شده است.
*****
باقي: تفاوت جنبش سبز با مخالفانش در اعتقاد به حقوق بشر است
روزنامه سلام: اين فعال حقوق بشر پيروزي مخالفان جنبش سبز يا جنبش اصلاح‌طلبي را در گرو احترام به قانون و حقوق بشر خواند و افزود: اگر آنها اين قاعده را رعايت كنند حتي در صورتي كه به زيانشان باشد آنها پيروز واقعي خواهند بود كه در اين صورت ما شاهد يك بازي برد برد خواهيم بود.
عماد‌الدين باقي در همايش سبزها و دين كه به تحليل حوادث پس از انتخابات مي‌پرداخت با ارائه مقاله‌اي تحت عنوان حقوق بشر و مجازات‌هاي اسلامي با اشاره به اينكه در سال‌هاي اخير فعالان اجتماعي و سياسي از مشاهده رفتارهاي ناقض حقوق بشر و قوانين كشور توسط مراكز قدرت كه سيماي ايران و اسلام را نزد افكار عمومي بيرون و درون تيره و تار كرده بود رنجور بودند گفت: انتخابات خرداد 88 فرصتي براي اصلاح اين وضعيت مي‌توانست باشد اما اين چنين نشد به همين جهت فعالان با هدف طرح مطالبات حقوق بشري و قانون‌مداري وارد انتخابات شدند اما متاسفانه آنچه پس از انتخابات رخ داد مسائل را وخيم‌تر كرد.
به گزارش سلام‏، وي با اشاره به مواردي كه به صورت مستقيم حقوق بشر و همچنين حقوق زندانيان را نقد كرد و تمام آئين دادرسي را زير سئوال برد گفت: در قانون آيين دادرسي آمده است كه كسي را نمي‌توان احضار كرد بدون آنكه مدرك و دليل موجهي براي بازداشت آن وجود داشته باشد اما تمام آن كساني كه در اين مدت بازداشت شدند در ابتدا بدون دليل بود و در ضمن بازداشت با اعتراف‌گيري‌ها سعي در ايجاد دلايل مي‌كردند.باقي افزود: همچنين در آئين دادرسي آمده است كه بازداشت شبانه ممنوع است مگر در شرايطي كه در قانون ذكر شده است و در اكثر آن كساني كه شب بازداشت شدند اين استثناها كه در قانون آمده بود وجود نداشت و شامل آنها نبود. مديرمسول روزنامه توقيف شده جمهوريت با اشاره به اينكه در بازداشت‌هاي اخير برخي از متهمين حتي از خواندن قرآن و نهج‌البلاغه هم محروم بودند گفت: درآئين دادرسي آمده است كه فرد بازداشت شده هر روز مي‌تواند با خانواده و وكيل شخصي‌اش ملاقات بدون مامور داشته باشد. اما شاهد آن نبوديم. همچنين يك زنداني مي‌تواند از تمام كتاب‌ها و روزنامه‌ها و حتي مجلات مجاز آن كشور در زندان استفاده كند. اما در مقابل بسياري از بازداشتي‌ها حتي از خواندن قرآن و نهج‌البلاغه محروم بودند.
وي اضافه كرد: اگر بخواهم فهرستي در خصوص اين تخلفات قانوني و زير پا گذاشتن حقوق زندانيان و قانون اساسي و آئين‌دادرسي مدني را ذكر كنم به بيش از 30 مورد نقض آشكار قانون اساسي برمي‌خوريم.باقي با اعلام اينكه سعي دارم به مسائلي بپردازم كه در طول اين چند ماه به نحو گستردگي حقوق بشر و حتي قوانين اساسي و عادي نقد شده است گفت: حيرت‌انگيز‌تر اين است كه دستگاه‌هايي كه طبق قانون اساسي مسئول پاسداري از اجراي قانون اساسي يانظارت بر حسن اجراي قانون بودند نيز ساكت و تماشاچي شده بودند.مشاور مهدي كروبي در انتخابات رياست جمهوري در ادامه سخنان خود با اعلام اينكه در انتخابات رياست جمهوري اخير براي نخستين بار در ايران مطالبات حقوق بشري و شهروندي به صورت رسمي و تفصيلي در صدر برنامه‌هاي برخي نامزدان اصلاح‌طلب قرار گرفت گفت: حتي يكي از نامزدان نيز درباره توقف مجازات اعدام زير 18 سال بيانيه مستقلي را صادر كرد كه اهميت فوق‌العاده‌اي را در طول تاريخ سياسي ايران داشت و براي اولين بار صورت مي‌گرفت.
وي تفاوت جنبش سبز با مخالفانش را در اعتقاد و التزام قلبي و عملي به قانون‌مندي و حقوق بشر و شهروندي خواند و افزود: پيروزي اين جنبش در گرو پايبندي به اين مسائل است و اگر اين جنبش به قدرت هم نرسد باز پيروز است. مشروط بر آنكه به شعارهاي حقوق بشري و شهروندي‌اش متعهد بماند و اگر به قدرت برسد مغلوب است در صورتي كه از مسير ناديده گرفتن قانون و اخلاق بشري به قدرت برسد.عمادالدين باقي توسل به خشونت را برخلاف روش و هدف جنبش معرفي كرد و ادامه داد: توسل به خشونت برخلاف اخلاق و منش حقوق بشري و شهروندي است و همان كاري است كه مخالفان انجام مي‌دهند.
اين روزنامه نگار به تخريب اموال عمومي كه آن را به اين جنبش تسري مي‌دهند گفت: پرتاب سنگ وتخريب اموال عمومي اگر در مواردي رخ داده است قطعا كار معدود عناصر افراطي بوده و يا سناريوي مخالفان جنبش براي بدنام كردن آن و توجيه‌تراشي سركوب بوده است.باقي خطاب به رهوران و رهروان اين جنبش گفت: بايد صراحتا و پيوسته با توسل به خشونت از هر طرف كه باشد رهبران اين جنبش مخالفت كنند تا دست برنامه‌ريزان خشونت باز شود. توسل به خشونت دقيقا همان چيزي‌ است كه قدرت‌طلبان مي‌خواهند و در برابر خشونت‌ورزان ما بايد روش گاندي را اتخاذ كنيم و اين تنها راه شكست كساني است كه مي‌خواهند با منطق زور ،‌زندان و تفنگ حكومت كنند.
اين فعال حقوق بشر پيروزي مخالفان جنبش سبز يا جنبش اصلاح‌طلبي را در گرو احترام به قانون و حقوق بشر خواند و افزود: اگر آنها اين قاعده را رعايت كنند حتي در صورتي كه به زيانشان باشد آنها پيروز واقعي خواهند بود كه در اين صورت ما شاهد يك بازي برد برد خواهيم بود. زيرا هر دو جريان عمده سياسي كشور در اين زمينه پيروز خواهند شد و سود اصلي را در اين قضيه مردم مي‌برند.وي با تاكيد بر اينكه جنبش سبز از اين پس بايد تكليف خود را با مسائل باريك‌تر و بنيادين حقوق بشر مشخص كند گفت: رعايت حقوق زندانيان، منع شكنجه، آزادي بيان همگي جزو منشور حقوق بشر هستند كه پيشتازان اين جنبش حمايت خود را با آن اعلام كردند اما همين موضوعات هم داراي جنبه‌هاي پيچيده‌تري است كه پاسخ دادن به آنها ساده نيست.
فعال حقوق بشر در بخش ديگري از سخنان خود به يكي از مهم‌ترين مسائل حقوق بشري يعني مقوله اعدام نيز گريزي زد و با تاكيد بر اينكه بايد مواضع رهبران و نخبگان جامعه نسبت به مقوله اعدام مشخص شود گفت: اهميت تاكيد من در اين نكته از آنجا ناشي مي‌شود كه چه بسا كساني كه منافق و مدافع حقوق بشر هستند اما اعدام در جرايم از اين راه هم قبول دارند. اين‌گونه نيست كه هر كس با اعدام مخالفت كند، مخالف حقوق بشر است.
وي به جديدترين نظرسنجي در مورد اعدام در كشور انگليس اشاره كرد و افزود: در تازه‌ترين نظرسنجي در انگليس بيش از 50 درصد از مردم خواهان بازگشت مجازات اعدام هستند و از اين جهت نمي‌توانيم نتيجه بگيريم كه 50 درصد مردم انگليس مخالف حقوق بشر هستند.وي تاكيد كرد: بايد مواضع رهبران جنبش در اين زمينه مشخص شود به اين خاطر كه به اعتقاد من بحث اعدام نهايت حقوق بشر است.وي افزود: بنابراين بايد اصلاح قانون مجازات اسلامي از اهداف گروه‌هاي مدني باشد و براي اين كار لازم است با تصويري از مجازات‌هاي اسلامي صورت گيرد كه وجود فقهاي بزرگ و علماي برجسته‌اي كه در سطح رهبران يا حاميان اين جنبش قرار دارند مي‌تواند موجب اطمينان،‌درايت اصول و ضوابط اجتهاد در اين زمينه باشد.
*****
یكه‌تازی سازمان خصوصی‌سازی در حراج بیت‌المال
جنبش عدالت‌خواه و اصولگرایان در تعطیلات پاییزی...!

در حالی‌كه سازمان خصوصی‌سازی با افشای سه دسته گل در یك هفته، كورددار حراج بیت‌المال شده است،‌ جنبش عدالت‌خواه و اصولگرایان مبارزه كننده با فساد اقتصادی كه برای پرونده چند میلیون تومانی اقدام به صدور قطعنامه و برپایی تحصن می‌كرد، در تعطیلات پاییزی به سر می‌برند...!!
سازمان خصوصی‌سازی كه در هفته اخیر با فاش شدن سه مورد از اقدامات درخشان آن در صدر جدول حراج‌كنندگان بیت‌المال قرار دارد، از سوی مدعیان اصولگرایی و مبارزه با فساد با كمترین انتقاد مواجه نمی‌شود.
واگذاری معدن انگوران 850 میلیارد تومان زیرقیمت واقعی كه از سوی سازمان بازرسی كل كشور و دیوان محاسبات كشف شده است، در حالی صورت گرفت كه تا كنون بسیاری از مدیران كشور به دلیل تخلفات چند صدهزار تومانی و چند میلیون تومانی تحت تعقیب و تعلیق قرار گرفته‌اند.این اقدام كه منجر به واگذاری این معدن استثنایی به یك هفتم قیمت توسط سازمان خصوصی‌سازی شده بود، درست پس از آن فاش شد كه وزیر اسبق ارتباطات، ارزش شركت مخابرات را كه 16 میلیارد دلار از سوی خصوصی‌سازی برآورد شده بود را دست‌كم سه برابر این قیمت برآورد كرد و مشخص شد در این معامله نیز 17هزار میلیارد تومان از حقوق بیت‌المال تضییع شده است.
در این معامله نیمی از سهام شركت مخابرات ایران تنها به قیمت 8 هزار میلیارد تومان فروخته شد. شاهكار سازمان خصوصی‌سازی درواگذاری مخابرات با اعلام تخلف این سازمان در حذف تنها رقیب كنسرسیوم توسعه اعتماد مبین كامل شد.
بنابر بررسی كمیسیون اصل 44، حذف گروه پیشگامان كویر كه تنها رقیب كنسرسیوم توسعه اعتماد مبین در خریداری مخابرات بود، چند ساعت قبل از معامله به بهانه فقدان صلاحیت امنیتی، غیرقانونی بوده است.سومین دسته‌گل سازمان پرافتخار خصوصی‌سازی، انحراف 48 درصدی این سازمان در واریز كردن درآمد حاصل از خصوصی‌سازی است كه توسط ایران محاسبات اعلام شد.
بنابراین گزارش، حدود نیمی از درآمد هنگفت حاصل از خصوصی‌سازی، در محلی غیر از مصرف قانون خود هزینه شده است.پیش از انتخابات نیز پرداخت بیش از 8 میلیارد تومان پول به عنوان سود سهام عدالت میان مردم، در حالی كه اكثر شركت‌های تحت پوشش سازمان خصوصی به دلیل ركود جهانی اقتصاد با بحران مواجه شده بودند، مورد اعتراض كارشناسان اقتصادی قرار گرفت.
*****
تداوم بررسی پرونده یک میلیارددلاری دردیوان

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با ارزیابی مثبت از جلسه شب گذشته اعضای این کمیسیون با رئیس کل دیوان محاسبات کشور ، از ارائه گزارش دیوان محاسبات نسبت به تخلفات شرکت نفت و حوزه گاز و پتروشیمی به اعضای کمیسیون و همچنین باز بودن پرونده یک میلیارد دلار واریز نشده به خزانه کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه دیشب اعضای این کمیسیون با رحمانی فضلی اظهار داشت: دیوان بنا دارد با کمیسیونهای مجلس ارتباطی دائمی و مستمر داشته باشد که اولین جلسه با کمیسیون انرژی شب گذشته انجام شد.وی این جلسه را خوب ارزیابی کرد و گفت: دیوان محاسبات نقش مهمی در ابعاد نظارتی در عملکرد بودجه دارد و در این جلسه در مورد فعالیتهای دیوان محاسبات در بخش نفت، گاز و پتروشیمی صحبت شد.
کاتوزیان خاطر نشان کرد: دیوان محاسبات دردوره جدید بسیار دقیق تر ازآنچه که گذشته بوده، فعالیت می کند واین موجب چابک تر شدن روند بررسیها و نظارتها نسبت به گذشته شده است.رئیس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: دیوان محاسبات ضمن دقیق بودن و به روز بودن نقایص و انحرافات در دستگاه های مرتبط با حوزه نفت و انرژی را برای نمایندگان گزارش کرد که برخی از این ابعاد از سوی مجلس قابل پیگیری است.وی تاکید کرد: این نقایص وانحرافات نشان داد دستگاه های اجرایی باید خیلی دقیقتر از آنچه تا کنون عمل کرده اند در نحوه هزینه کرد و تخصیص درآمدها مراقبت کنند. این انحرافات هم در شرکت نفت و هم در شرکتهای تابعه وجود دارد و از دیوان محاسبات همه این انحرافات را استخراج کرده تا پیگیری شود.
کاتوزیان همچنین در پاسخ به این سئوال که مهمترین تخلفات ذکر شده از سوی دیوان چه بوده است، گفت: بیشتر تخلفات مربوط به کم توجهی و واریز نشدن منابع به حساب ذخیره ارزی است زیرا با افزایش قیمت نفت درآمد کشور افزایش یافته و انتظار می رود وزارت نفت و دستگاه های اجرایی درآمدی که کسب می کنند طبق رویه مشخص به حساب منتقل کنند که در صورت عمل نکردن به آن با تاخیر و کم دقتی مواجه نشویم.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: مباحثی در خصوص شرکت گاز مطرح شد که در این خصوص نیز عدم دقت وجود دارد و تاکید شده پولهایی که باید واریز شود هر چه زودتر جبران شود.وی گفت: مکاتباتی بین دیوان محاسبات و دستگاه های مربوطه انجام شده و کمیسیون انرژی نیز در جریان تخلفات قرار گرفته است.
کاتوزیان درادامه در پاسخ به این سئوال که آیا بحث یک میلیارد نیز دراین جلسه مورد بررسی قرار گرفت،گفت: دراین خصوص نمایندگان مباحثی را مطرح کرده اند آنچه به شما می توانیم بگویم این است که این مسئله هنوز حل نشده و دیوان همچنان روی آن کار می کند.وی همچنین در خصوص اختلاف نظر ها در خصوص این پرونده نیز گفت: اختلاف نظر خاصی وجود ندارد، دادستانی دیوان اعلام کرده تخلف محرز نشده اما روی آن کار می شود. بنابراین باید منتظر شویم نتیجه از سوی دادستانی دیوان اعلام شود.
کاتوزیان همچنین از بحث درخصوص میدان مبارک خبر داد و گفت: موضوع میدان مبارک از جمله موضوعاتی است که دیوان محاسبات در خصوص آن بررسی هایی داشته است و همچنان به کار خود ادامه می دهد.نماینده تهران تاکید کرد: آقای رحمانی فضلی در دیوان محاسبات رویکرد مدرن و جدیدی اتخاذ کرده و به طور جدی مسائل مرتبط با بودجه را دنبال می کند و ماهانه گزارشی دراختیار مجلس قرار می دهد. با این روند سرعت نظارت بیشتر شده که مایه خوشحالی است و موجب می شود هم مجلس اطلاعات به روزی داشته باشد و هم اینکه از خیلی از تخلفات قبل از وقوع پیشگیری می شود.
*****
سانحه هواپیمایی در فرودگاه اصفهان

ساعت 21 چهارشنبه شب، هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی هما، هنگام فرود در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد.این هواپیمای مسافربری که از نوع فوکر بوده هنگام نشستن بر زمین در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان دچار سانحه شده و با صدماتی به هواپیما مواجه شد.بنابراین گزارش، خوشبختانه مسافران همگی در سلامت کامل به سر می برند.
*****
دیگران کامنت گذاشتند بلاگر محکوم شد
علی بهزادیان‌نژاد، وبلاگ‌نویس به خاطر کامنت‌هایی که بازدید‌کنندگان وبلاگش برای او گذاشته بودند به 6 سال حبس تعزیزی محکوم شد. این حکم کم سابقه در شرایطی صادر می شود که سپاه پاسداران در روزهای بعد از کودتای انتخاباتی با انتشار بیانیه‌هایی، کاربران اینترنت و مدیران سایت‌ها و وبلاگ‌ها را به برخورد "سنگین" تهدید کرده بود. محکومیت بهزادیان‌نژاد نشانگر آن است که این تهدیدها رنگ واقعیت به خود گرفته است.
محکومیت 6 ساله
علی بهزادیان‌نژاد یک برنامه‌نویس است که در وبلاگ خود به نام "نوند" بیشتر به همین موضوع هم پرداخته است. وبلاگ‌نویسی که شاید تنها مساله‌ای که او را وارد متن می‌کند، این است که برادرزاده "قربان بهزادیان‌نژاد" رئیس ستاد میرحسین موسوی است. علی بهزادیان‌نژاد در پی بازداشت‌های گسترده پس از انتخابات، بازداشت شد و اکنون به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است. خبر محکومیت محمدحسین مرادی را وکیل مدافع بهزادیان‌نژاد به وب‌سایت پارلمان‌نیوز گفته است.
بهزادیان‌نژاد به استناد ماده 500 و 610 قانون مجازات اسلامی به این حکم محکوم شده است. به گفته‌ی وکیل وی این حکم به خاطر "کامنت‌های بازدیدکنندگان وبلاگ" او صادر شده؛ حکمی که حداکثر مجازات تعیین شده در قانون مجازات اسلامی است. مرادی در این مورد گفته است: "موکل بنده که پرونده‌اش در دادسرای جرایم رایانه‌ای نیز مورد بررسی قرار گرفته به اتهام تبانی برای برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به حداکثر مجازات محکوم شده است، هرچند ما به اصل این اتهام‌ها به دلیلی که ذکر شد اعتراض داریم اما باید توجه داشت که موکل بنده با توجه به نداشتن سابقه کیفری و همچنین همکاری مناسب در طول رسیدگی به پرونده می‌بایست به مجازات کمتری محکوم می‌شد در صورتی که حداکثر مجازات برای موکل بنده و همچنین افراد دیگری همچون آقایان لواسانی و عاشوری در نظر گرفته شده است."
وقتی ابراز عقیده جرم است
محکومیت بهزادیان به خاطر نظراتی که دیگران در وبلاگ او مطرح کرده‌اند، در نوع خود بی‌سابقه است. به گفته یک کاربر اینترنت محکومیت این ولاگ نویس در واقع محکومیت "عقاید" کاربرانی است که آنچه رامی‌اندیشیده‌اند در وبلاگ بهزادیان گذاشته‌اند؛ امری کاملا مرسوم در محیط اینترنت.
وکیل بهزادیان‌نژاد در این مورد گفته است: "ما این حکم را عادلانه نمی‌دانیم چرا که اگر به صرف گذاشتن کامنت در یک وبلاگ، صاحب وبلاگ مجازات شود پس آیا می‌توان گفت مخابرات هم به دلیل اینکه سیستم ارسال پیامک را ارائه می‌دهد و برخی افراد پیامک‌هایی با مضامین خلاف قانون ارسال می‌کنند باید مجازات شود؟"
محکومیت کاربران اینترنتی و وبلاگ‌نویسان در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است. همزمان با بهزادیان‌نژاد، امید لواسانی و عاشوری نیز به چنین حکم‌هایی محکوم شده‌اند. امید لواسانی طراح سایت "میرحسین دات کام" هم به 6 سال حبس محکوم شده است. لواسانی 40 روز را در زندان گذرانده بود.
در سال 1383 بسیاری از وبلاگ‌نویسان و کاربران اینترنتی بازداشت و روانه زندان شدند. در میان این بازداشتی‌ها کسانی بودند که به دلائلی مثل آنچه که بهزادیان‌نژاد محکوم شده، بازداشت و در زندان به سر بردند. افشین زارعی یکی از کسانی بود که علاوه بر وبلاگ‌نویسی به خاطر "سند تو آل" کردن از طریق "یاهو مسنجر" 6 ماه را در سلول‌های انفرادی اوین گذراند و به یک سال حبس محکوم شد. حسین رئیسی دیگر بازداشت شده‌ای بود که به خاطر طراحی چند سایت بازداشت و در زندان اوین نزدیک به سه ماه تحت شکنجه‌های شدید در سلول انفرادی بود. وی نیز به چهار سال زندان محکوم و پس از تحمل 10 ماه حبس از زندان آزاد شد. این بازداشت‌ها از طرف "دفتر اینترنت" اجرایی می شود که به دستور داستان وقت تهران قاضی مرتضوی تشکیل و زیر نظر خود او اداره می‌شد.
سپاه علیه اینترنت و کاربران
گروهی که در سال 1383 با نام "دفتر اینترنت" به دستور قاضی مرتضوی تشکیل شده بود، در آخرین روزهای سال 1387 با اعلام بازداشت "تعدادی از مدیران سایت‌ها" که آنان را یک "شبکه‌" از مدیران سایت‌های "مستهجن و ضد دین" معرفی می‌کرد، با نام "گرداب، مرکز بررسی جرائم سازمان یافته" زیر نظر سپاه پاسداران اعلام موجودیت کرد.
چند روز بعد از کودتای انتخاباتی در 27 خرداد ماه، سپاه پاسداران که نقش اصلی در سرکوب‌های مردمی را داشت، با انتشار اطلاعیه‌ای، کاربران اینترنتی ایرانی را متهم کرد که با "دروغ ها و تهمت های ساختگی و سازماندهی شورشها" از طریق اینترنت به "تبلیغ آشوبگری و شایعه پراکنی" دست زده‌اند. سپاه با این تهدید از مدیران سایت‌های اینترنتی خواسته بود مطالبی راکه حاوی تبلیغ آشوبگری و تهدید مردم و شایعه باشد حذف کنند: "در غیر این صورت اقدامات قانونی ما می تواند برای آن‌ها بسیار سنگین باشد."
با اعلام حکم بهزادیان‌نژاد، لواسانی و عاشوری، سپاه به این تهدید خود جامه عمل پوشانده است. پیشتر یک کاربر سایت "بالاترین" نیز که با نام الف.الف از طرف رسانه‌های دولتی معرفی شده بود، در دادگاه‌های نمایشی حضور یافته و به اتهام نشر "طرح خاموشی سبز" در اینترنت محاکمه شده و برای وی کیفرخواست سنگینی قرائت شده بود.
در روزهای بعد از انتخابات بسیاری از وبلاگ‌نویسان و کاربران اینترنت و مدیران سایت‌ها بازداشت و یا مورد تهدید سپاه و دیگر نهادهای امنیتی قرار گرفته اند.
*****
كشف شركت هرمي، اين بار در يك نهاد قانونگذاري

شماري از كارمندان يك نهاد قانونگذاري كه اقدام به تشكيل يك شركت هرمي كرده بودند، تحت تعقيب قضايي قرار گرفتند.به گزارش خبرنگار «تابناك»، يك شركت هرمي كه به وسيله چند تن از كاركنان يك نهاد قانونگذار كشور ايجاد شده و فعاليت می‌كرد، از سوي حراست آن نهاد، كشف و براي برخورد و پيگيري قضايي، به قوه قضاييه معرفي شد.بنا بر اين گزارش، از افرادي كه در اين مجموعه هرمي فعاليت مي‌كردند، حدود ده نفر آنان كارمند اين نهاد قانونگذار بوده‌ كه با پيگيري حراست و اقدام به موقع دستگاه قضايي، تاكنون سه نفر از آنان دستگير شده و بقيه افراد نيز تحت پيگيرد قضايي هستند.بنا بر شنيده‌ه، نام يكي از نمايندگان ادوار گذشته مجلس شوراي اسلامي نيز در فهرست افراد تحت تعقيب است.
*****
محور چالوس كرج در استان مازندران مسدود شد
فرماندهي پليس راهنمايي رانندگي نيروي انتظامي در اطلاعيه اي از مسدود شدن محور چالوس كرج تا اطلاع ثانوي خبر داد.
به گزارش ايلنا در اين اطلاعيه امده است : محور چالوس كرج در استان مازندران از ساعت 19 مورخ 27 آبان ماه به علت بارش شديد برف و كولاك براي تردد كليه وسايل نقليه تا اطلاع ثانوي مسدود شده است . لذا از رانندگاني كه قصد تردد در ساير محورهاي مواصلاتي كشور را دارند ، تقاضا مي شود ضمن رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي ، به توصيه هاي ايمني ماموران پليس راه و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور توجه نمايند .
*****
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد که تا چند ساعت دیگر انتشار یافته و توزیع خواهد شد:
هشدار شديداللحن احمد توكلي در مورد حذف نظارت مجلس:
بهترين جا براي برخي سوءاستفاد‌ه ها صندوق مورد نظر دولت است
15 روز پس از حضور سر زده احمدي‌نژاد در مجلس كه ظاهرا دستاوردي به دنبال نداشت، ديروز برخي از سايت‌هاي خبري، يادداشتي از احمد توكلي منتشر كردند كه نشان مي‌داد ظاهرا بر خلاف مقاومت اوليه مجلس در برابر خواسته دولت، توافقاتي در دست انجام است تا آنچه دولت به دنبال آن بوده، يعني تسلط كامل بر درآمدهاي حاصل از حذف يارانه‌ها محقق شود. در صورت پذيرش نهايي درخواست دولت توسط مجلس، رقمي بين 20 تا 30 ميليارد دلار بابت حذف يارانه‌ها در اختيار دولت قرار خواهد گرفت. ديروز احمد توكلي، با اشاره به سوابق برخي اختيارات تفويض شده به دولت و تصميماتي كه تحت عنوان مصوبات استاني توسط دولت اتخاذ شده است، سپردن اختيار رقمي كه به گفته توكلي حدود يك سوم بودجه كل كشور مي‌باشد به دست دولت را عامل فسادي بزرگ دانست زيرا به گفته او "مـتـاسـفـانـه در دولـت از بالاترين سطوح تا پايين‌ترين مراتب، افراد ناسالمي هستند كه ميل شديدي براي كسب منافع مادي از كيسه عمومي براي مقاصد شخصي يا سياسي دارند كه صندوق مورد درخواست دولت با سرمايه نـجومي جمع شده در آن، بهترين جا براي سـوءاسـتـفـاده اين افراد است"‌.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس و عضو كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي در يادداشتي با عنوان "چـنـد نـكـتـه پيرامون مصوبه هدفمندكردن يارانه‌ها، گزارشي از جلسه مشترك كميسيون ويژه با رئيس جمهور" ‌، ضمن تشريح جلسه اخير كميسيون ويژه با رئيس‌جمهور، ديدگاه‌ها و مواضع خود را نسبت به مسائل مطرح شده در ايـن جلـسـه اعـلام كـرد. بـه گـزارش ايسنا، در‌‌‌‌بخش‌هايي از اين گزارش آمده است: هفته گذشته، بررسي لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها در مجلس به پايان رسيد ولي رئيس جلسه به عـذر ايـن كـه مـمكن است كميسيون ويژه، ماده‌اي الحاقي داشته باشد، ختم رسيدگي را اعلام نكرد. تصميم گرفته شد ملاقاتي با دولت صـورت پـذيـرد تـا طـرفـيـن، دغـدغــه‌هـــــاي يكديگـر را استمـــاع و چاره‌جــويـــي كننــــد. در جلســــه ‌مجلس با دولت، احمدي‌نژاد ضمن ارائه مجدد مطالب ذكر شده در صحن مجلس اظهار داشت: ما تنها با ساختار پيشنهادي دولت (صندوق) مي توانيم اجرا كنيم و اين ساختار لاجرم است. همچنين 5 ساله كردن دوره اجرا به جاي 3‌‌ساله به ضرر مردم است. وي گفت:‌ما اصرار نداريم با اين همه بار موجود، بار جديد سنگيني را بپذيريم، اما اگر ساختار پيشنهادي ما پذيرفته شود، همه چيز را تضمين مي‌كنيم؛ چه امنيتي، چه اقتصادي، چه توليدي و وضع 6‚70‌‌درصد مردم نيز بهتر و عادلانه مي‌شود. توكلي در ادامه يادداشت خود،‌آورده است: در مقابل، گفته شد كه خواسته دولت در 2 مطلب خلاصه مي‌‌‌‌شود: اول، باز بودن دست دولت در اجرا براي سرعت و انعطاف عمل. دوم، ثبات تصميمات در مسير اجرا . استدلال شد كه به دلايل عقلي، تجربي و محدوديت هاي قانوني، تـامـيـن ايـن خـواسـته ها در شكل صندوق، نشدني است.
از جمله تاسيس صندوق بـــــــا اصول 52، 53 و 55 قانون اساسي در‌‌‌تعارض است و علاوه بر آن در اين مرحلـه بــه دليل تصويب ماده 13 در مجلس، هر تغييري خلاف قانون آيين نامه داخلي است. به ويژه آن‌كه حتي اگر تاسيس صندوق را با مصالح و قانون سازگار مي دانستيم و تصويب هم مي كرديم، ثبات مورد نظر شما قابل تامين نبود؛ چرا كه اختيار نمايندگان مجلس براي لغو، اصلاح، تخصيص، تقيد و يا ملغي الاثر كردن موقت يا دائمي قانون سلـب‌شـدنـي نيسـت. هـر قـانـوني، با رعايت آيين‌نامه داخلي، بعد از تصويب با ارائه طرحي به امضاي 15 نماينده مي‌تواند در معرض تغيير قـرار گيرد. در واقع انتظار دستيابي به قانون هدفمندكردن يارانه ها در شكلي كه تغييرپذير نباشد در واقع تنها با تعطيلي مجلس ممكن است. ‌در ادامه بحث، رئيس‌جمهور بر مواضع قبلي تاكيد كرد و فرمود: شما مثل فوتبال عمل كنيد كه دست مربي را باز مي‌گذارند تا تيم خود را آرايش دهد و هدايت كند و از او تنها نتيجه را مـي‌خواهند. مجري اينجا مي‌گويد من تنها به ترتيب خاصي مي‌توانم قانون را اجرا كنم، اگر ترتيب را مي‌خواهيد عوض بكنيد، لايحه را رد كنيد. البته رئيس جمهور توجه نفرمود كه باز بودن دست كاپيتان در سامان‌دادن به بازي، تابع قواعد فيفاست. همان‌طور كه قواي مجريه و مـقـنـنـه مـجبورند تابع قواعد قانون اساسي باشند. رئيس جمهور هم چنين تاكيد داشت كه هيچ وزارتخانه‌اي نمي‌تواند اين ماموريت را اجرا كند بلكه به‌‌‌‌ساختار و ساز و كار مستقلي نـيـاز اسـت، مـثلا تنها براي اصلاح مستمر اطـلاعـات جـمـع‌ا~وري شده در هر شهرستـان، محتاج تاسيس يـــك دفتـر هستيم. طي چند ساعت مباحثه، نتيجه آن شد كه كميسيون ويـژه يـك ماده به‌‌‌‌شرح زير به عنوان ماده الحاقي به صحن علني پيشنهاد كند: ماده الحاقي به دولت اجازه مي‌دهد ظرف مدت يك ماه پس از تصويب اين قانون، سازماني به نام سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها با استفاده از امكانات و نيروهاي موجود دولت، جهت اجـراي ايـن قانون تاسيس نموده و وجوه حاصل از اجراي اين قانون را كه به خزانه واريز مي شود عينا پس از وصول، به طور مستمر بـرداشـت نـموده و دراختيار سازمان مزبور جـهت اجراي اهداف اين قانون و تكاليف مندرج در آن قرار دهد تا برابر آن هزينه نمايد. ‌
نكته قابل توجه اين است كه <‌‌‌آيا اساسا تشكيل صندوقي مستثنا از نظارت ديوان محاسبات براي هزينه كردن مبالغ هنگفتي كه اندازه آن با بودجه عمومي دولت قابل قياس است و سپردن اختيار آن به موسسه‌اي كه تحت نظر رئيس جمهور اداره خواهد شد (پيشنهاد دولت) به صلاح كشور و مردم است؟ در مقابل، ذكر مقدار درآمد حاصل از افزايش قيمت هاي حامل‌هاي انرژي و كالاهاي اساسي در بودجه سالانه و تمركز در يك حساب خزانه دولت و ذكر مقدار كلي سهم خانوارها، بنگاه هاي اقتصادي و دولت از اين درآمد در 3 رديف بودجه سالانه مانع كار و اسباب شكست است؟‌> جواب هر 2 سوال به دلايل زير منفي است:
1- اين‌كه در قانون اساسي الزام شده كه بودجه سالانه كل كشور شامل كليه دريافت‌هاي دولت مي‌شود و همه دريافت‌ها بايد در خزانه‌داري كل متمركز شود و همه پرداخت‌ها بايد در حدود اعتبارات مصوب در بودجه صورت گيرد و يا اين‌كه ديوان محاسبات كشور ملزم شده است كه به تمامي هزينه‌هاي هر دستگاهي كه به نحوي از انحاء از بودجه كل كشور استفاده مي‌كند، رسيدگي كند، حاصل قرن‌ها تجربه بشري از ضرورت نظم و انضباط مالي و شفافيت عملكرد دولت‌هاست. شكست اين قاعده مهم ماليه عمومي به نيت خير نيز كه باشد، زيانبار است. هر دولتي مي‌خواهد بر سر كار باشد، از اين حيث تفاوتي نمي‌كند.
2- اين دولت فقط شخص ساده زيست و كم توقعي از نظر مواهب زندگي مانند احمدي‌نژاد نيست. متاسفانه در دولت از بالاترين سطوح تا پايين‌ترين مراتب، افراد ناسالمي هستند كه ميل شديدي براي كسب منافع مادي از كيسه عمومي براي مقاصد شخصي يا سياسي دارند. صندوق مزبور با اين ساز و كار و سرمايه نجومي جمع شده در آن، بهترين جا براي سوءاستفاده اين افراد پليد است. <‌‌‌‌مگر رئيس جمهور مي تواند يك تنه كشور را با اين همه مشكلات اداره كند و بر صندوقي كه به اندازه يك سوم تا نصف بودجه عمومي كشور اعتبار دارد نيز نظارت نمايد؟‌‌> اين نشدني است. <‌‌‌مگر هم اكنون چند سال نيست كه داد رئيس‌جمهور از فساد بانك‌ها بلند است و كاري هم صورت نگرفته است؟>
3- بررسي سفرهاي استاني ولوايح بودجه سالانه در سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه تصميمات و تعهدات بدون منبع كافي مكررا صورت گرفته است. البته لوايح بودجه چون به‌‌‌‌مجلس مي‌آيد از اين حيث كمي اصلاح مي‌شود. آيا به پشتوانه‌ چنين صندوقي كه دخل و خرج آن نظارت مجلس را ندارد، ‌اين روند نادرست كه بدهكار كردن و بستن دست نسل بعدي است،‌ اتفاق نمي‌افتد؟ در همين سفر اخير دولت به مشهد، يك هزار ميليارد تومان تعهد فرهنگي پذيرفته شده است؛ به تصويب كجا؟ از چه منبعي؟
4- با اصراري كه رئيس‌جمهور بر تاسيس صندوق با ساز و كار و ساختار مستقل و جديد دارد، بايد منتظر بود تشكيلات عريض و طويلي در كنار وزارتخانه‌ها شكل بگيرد و مالكيت و دخالت دولت افزايش يابد، امري كه با سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي (كه انقلاب اقتصادي خوانده شده است) در تعارض آشكار است.
5- وقتي صندوقي مستقل باشد و دخل و خرجش به وسيله مجلس كنترل نشود، شيب حركت دولت در گران كردن قيمت كالاهاي مشمول قانون از كنترل خارج خواهد شد. رئيس دولتي كه قسم جلاله مي‌خورد كه تعديل دوره اجراي قانون از 3‌‌‌سال به 5 سال به ضرر مردم است، با وجود اين صندوق بي‌نظارت و كنترل، در مسير اجرا چگونه عمل خواهد كرد؟ در آن صورت بر سر مردم و انقلاب چه خواهد آمد؟
اختلاف ميان دولت ومجلس همچنان وجود دارد
رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس با اشاره به گزارش خود در جلسه غيرعلني صبح ديروزمجلس گفت: همچنان اختلاف ميان دولت و مجلس وجود دارد كه درصدد رفع اين اختلافات هستيم. به‌گزارش ايسنا،غلامرضا مصباحي‌مقدم افزود: تاكنون براي ايجاد تفاهم بين دو قوه در خصوص موارد اختلافي تلاش‌هاي بسياري صورت گرفته است. از جمله اين‌كه رئيس مجلس در جلسه‌اي با نماينده دولت و نماينده‌اي از سوي رهبري به بررسي دغدغه‌هاي دولت پرداخت. وي، اصل اين دغدغه‌ها را به جا دانست وگفت: متقابلا مجلس هم اين دغدغه را دارد كه بايد نظارت بر اجراي قانون داشته باشد و اين نظارت از سوي ديوان محاسبات اعمال شود. مصباحي مقدم با بيان‌ اين‌كه امكان بازگشت به مواد 13 و 16 لايحه هدفمندكردن براي تامين نظر دولت وجود ندارد، تصريح كرد: دولت اصرار دارد كه منابع اين لايحه در اختيارش باشد و هزينـــــه آن از طريق بودجه‌هاي سنواتـــــي دنبــــــال نشود. وي گفت: دولت همچنين قصد دارد اطمينــــــان داشتـــــــه باشــــــد درآمد حاصل از اين لايحــــه در محل ديگري هزينه نشود و اگر درآمد بيش از حد مصرف در يك سال بود، دولت بتواند از آن در سال‌هاي بعد استفاده كند. همچنين دولت در نظر دارد تعهداتي براي سال‌هاي بعد ايجاد كند كه مجلس هم بايد اين تعهدات را بپذيرد. مصباحي مقدم در خصوص نقاط اختلاف بين دولت و مجلس اظهار كرد: دولت مي‌خواهد منابع تخصيصي از حساب ذخيره ارزي به اين شركت دولتي در قالب كمك تلقي شود، اما مجلس معتقد است كـــــه در اين صورت حق نظارت مجلس سلب مي‌شود. البتـــــــه اين در حالي است كه يارانه‌هاي تخصيصي از سوي دولت به خانوارها و بنگاه‌هاي اقتصادي در قالب كمك تلقي خواهد شد.
رئيس جمهور با كليات پيشنهاد تاسيس سازمان يارانه‌ها موافقت كرده است
معاون پارلماني و امور مجلس رئيس‌جمهور تصريح کرد:
رئيس‌جمهور با كليات پيشنهاد تاسيس سازمان يارانه‌ها موافقت كرده است. بـــــــــه گـــــــزارش ايسنــــــا، محمدرضا ميرتاج‌الديني در جمع خبرنگاران با اشاره به اين‌كه كميته‌تشكيل شده ميان مجلس و دولت براي حل مشكل موجود در لايحه‌هدفمندكردن يارانه‌ها شامل 8 نفر مي‌باشد، خاطرنشان كرد: پيش از اين قرار بود كه اين كميته 6 نفره باشد و 3 نفر از دولت و 3 نفر از مجلس در آن حضور پيدا كنند، اما پس از آن، فرزين و ابوترابي‌فرد به جمع اعضا اضافه شدند. معاون پارلماني و امور مجلس رئيس جمهور گفت: نظر رئيس‌جمهور، بازبودن دست دولت در اجراي مصوبه است. رئيس‌جمهور تاكيد دارد كه دولت به دنبال اجراي اين لايحه است و دغدغه‌ دولت براي اينكه فشار بر طبقات جامعه وارد نشود اگر بيشتر از مجلس نباشد كمتر از آن نيست. وي، خواست دولت در اين زمينه را داشتن ساز و كار مستقل عنوان كرد و افزود: عملكرد اين سازمان همانند شركت‌هاي دولتي خواهد بود كه حسابرسي آن در بودجه‌ كل كشور انجام مي‌شود. معاون پارلماني رئيس جمهور در پايان تصريح كرد: بحث استرداد لايحه‌ هدفمندكردن يارانه‌ها از طرف دولت پس گرفته نشده است.
*****
تركيه مي‌خواهد با گرفتن حق بازاريابي گاز ايران را به ناباكو بفروشد

عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: از آنجا كه تفاهم‌نامه ‌منعقده بين ايران و تركيه داراي ابهاماتي مي‌باشد قرار است طي جلسه‌اي مشترك بين "دولت و مجلس"، جزئيات اين ‌قرار داد مورد بررسي و تحليل قرار گيرد. ‌مويد حسيني در گفتگو با فارس ادامه داد: مجلس براي خود اين حق را قایل است كه درخصـوص قـــراردادهاي منعقده بـا ديگر كشورها ‌اعمال نظر كـرده و در جريـان چگونگي عقد قرارداد‌ها و مذاكرات در دست انجام قبل از عقد قرار گيرد، زيرا ‌بخش نفتي كشور، منابع ملي را در بر دارد بنابراين به‌‌‌‌موجب اتخاذ هرگونــــه تصميم اشتباه، تبعات ملي ‌گريبانگير تمامي آحاد كشور خواهد بود. ‌
وي افزود: بـا‌‌‌‌‌‌ادعاهايي كه در خصوص تفاهم‌نامه منعقده بين ايران و تركيه انتشار يافته است به نظر مي‌رسد ‌طرف ترك قصد دارد با اخذ حق بازاريابي براي خود، گاز خريداري شده از ايران را به ديگر كشورها توسط ‌خط لوله ناباكو صادر كند. بر اين اساس قبل از عقد نهايي اين قرارداد لازم است جزئيات قرارداد مذكور ‌مورد بازبيني و بررسي قرار گيرد. ‌وي ضمن تاكيد بر اين موضوع كه در عقد تفاهم‌نامه‌ها و تعريف مناسبات تجاري نبايد شتاب‌زده عمل كرد، ‌گفت: از آنجا كه ايران داراي جايگاه ويژه‌اي در عرصه انرژي است، نحوه و چگونگي عقد تفاهم‌نامه‌ها بايد ‌توام با تجربه و اجماع نظرات كارشناسان امر صورت گيرد.
*****
کاهش 27 پله يي ايران در مبارزه با فساد اقتصادي
سازمان شفافيت بين الملل در آخرين گزارش خود رتبه فساد اقتصادي در ايران را اعلام کرد. براساس اين گزارش مطالعات اين سازمان حاکي از آن است که افزايش فساد به گسترش فقرا در کشورها سرعت مي بخشد. دولت نهم با دو هدف افزايش رفاه و وضعيت فقيران و مبارزه با فساد بر سر کار آمد بنابراين مي توان با بررسي شاخص فساد در دوران آن دولت تحقق اين دو هدف را تعيين عيار کرد زيرا اگر فساد افزايش يافته باشد به طور خودکار تحقق اين دو هدف زير سوال است.
مقايسه وضعيت ايران در خصوص سطح فساد از دو زاويه قابل بررسي است؛ جايگاه و نمره. جايگاه ايران در زماني که محمود احمدي نژاد به ساختار قدرت راه يافت بر اساس گزارش سازمان شفافيت بين المللي 88 بود. البته تعداد کشورهاي مورد مطالعه در اين بررسي 150 کشور بود در حالي که در بررسي سال هاي بعد اين تعداد به 180 کشور افزايش يافت بنابراين نمره فساد مي تواند مبناي مناسب تري براي قضاوت باشد.
بالاترين نمره از نظر اين سازمان عدد 10 است که بيانگر کمترين سطح فساد است. در اين خصوص نيز شرايط ايران چنگي به دل نمي زند زيرا نمره ايران از 9/2 در سال 2005 (سال شروع به کار احمدي نژاد) به 8/1 در سال 2009 کاهش يافت. در واقع نمره ايران در چهار سال مديريت احمدي نژاد به رغم تمامي شعارهاي مبارزه با فساد و افشاي مافيا با 1/1 نمره کاهش يافته است. به اين ترتيب مي توان نتيجه گرفت در ايران هم فقر در چهار سال گذشته گسترش يافته و هم فساد افزايش داشته است.
کاهش نمره و رتبه ايران در جدول سازمان بين المللي شفافيت از زمان شروع به کار دولتي که در شعار مقابله با قله هاي ثروت را هدف قرار داده بود کاملاً محسوس و قابل ملاحظه بود. در سال 2006 ايران با امتياز 7/2 از رتبه 88 به رتبه 105 سقوط کرد.
*****
بازجويي از متهمان پرونده تجاوز قيامدشت
در حالي که آيت الله لاريجاني تاکيد کرده بود در صورت احراز جرم متهمان با آنان برخورد قاطع خواهد شد روز گذشته شش مرد جوان در برابر هيات قضات شعبه 77 دادگاه کيفري استان تهران قرار گرفتندگروه حوادث،مرجان لقايي؛ شش متهم پرونده تجاوز به زني در قيامدشت روز گذشته در دادگاه کيفري استان تهران حاضر شدند و مورد بازجويي قرار گرفتند. رئيس دادگاه پس از پايان اين جلسه اعلام کرد ظرف 10 روز آينده حکم متهمان را صادر خواهد کرد.
پرونده پيچيده و جنجالي تجاوز شش جوان به زني در قيامدشت تا آنجا پيش رفت که واکنش رئيس قوه قضائيه را نيز در پي داشت. اين حساسيت زماني بيشتر شد که خبر رسيد متهمان در بدو تحقيقات به دليل اهمال قاضي آزاد شدند. اين موضوع باعث شد رئيس قوه قضائيه، رئيس دادگستري و قضات دادگاه کيفري استان تهران صبح سه شنبه جلسه يي برگزار کنند و قاضي متخلف مورد مواخذه قرار بگيرد.در حالي که آيت الله لاريجاني تاکيد کرده بود در صورت احراز جرم متهمان با آنان برخورد قاطع خواهد شد روز گذشته شش مرد جوان در برابر هيات قضات شعبه 77 دادگاه کيفري استان تهران قرار گرفتند تا در مورد اتهامي که به آنها وارد شده است از خود دفاع کنند.
آنها اتهام رابطه با زن جوان را قبول کردند اما يکي از آنان مدعي شد پيامک هايي از زن قيامدشتي دارد که نشان مي دهد او به خواسته خودش به رابطه جنسي تن داده است. اين جوان ادعا کرد از قبل با اين زن رابطه داشته است. او گفت؛ مدت ها بود که با اين زن رابطه داشتم. روز حادثه پيامکي از او گرفتم و سر قرار رفتم. در ماشين که بودم با دوستانم تماس گرفتم و آنها هم آمدند. حين رابطه با آن زن دو فرد موتورسوار رسيدند و آنها هم تصميم به تجاوز گرفتند و در همين حين بود که پليس رسيد و ما را دستگير کرد.
اين ادعا از سوي ساير متهمان نيز مطرح شد و آنها گفتند شاکي هيچ مقاومتي در برابر خواسته آنها نکرده و خود به اين کار راضي بوده و حتي از آنها تقاضاي پول نيز کرده است.
اين ادعاها در حالي مطرح شد که زن جوان فقط ارتباط با يکي از پسران را قبول کرده و گفته است پنج مرد ديگر به زور او را مورد تعرض قرار داده اند. اين زن در جريان تحقيقات گفت؛ آن پنج مرد به خواهش هاي من توجهي نکردند و مرا مورد آزار قرار دادند و من گفته هاي آنها را قبول ندارم. من نمي دانستم آنها کيستند و چرا با من چنين کاري مي کنند.زن قيامدشتي که مدعي است مورد تعرض پنج نفر قرار گرفته است از اولين شوهرش به خاطر اعتياد وي طلاق گرفت و از آن پس با دخترش زندگي مي کرد تا اينکه چندي بعد به عقد يک مرد ديگر درآمد اما شوهر دومش نيز به بيماري رواني مبتلا بود و باعث شد آن دو از هم جدا شوند.
هنوز بررسي ها در مورد ادعاي زن جوان ادامه دارد و هيات قضات دادگاه کيفري استان تهران روز گذشته پشت درهاي بسته بازجويي از شش جوان را آغاز کردند. از آنجايي که اين پرونده با عنوان تجاوز به عنف مورد رسيدگي قرار مي گيرد جلسات محاکمه غيرعلني است و جزيياتي از آن فاش نشده است. با اين حال روز گذشته قاضي ساعي رئيس هيات رسيدگي کننده به اين پرونده به مردم اطمينان داد با دقت و وسواس کافي به اين پرونده رسيدگي خواهد شد. وي گفت؛ اين اتفاق دوم آبان ماه سال جاري در قيامدشت رخ داده و ما با توجه به حساسيت موضوع ظرف 10 روز آينده وقت رسيدگي تعيين مي کنيم و بعد از محاکمه راي خود را صادر خواهيم کرد.
*****
نااميدي واشنگتن از پاسخ تهران
با وجود آنکه يک ماه از مذاکرات وين مي گذرد و به گفته مديرکل آژانس، ايران ضمن رد نکردن پيشنهاد آژانس بين المللي انرژي اتمي هنوز به آن پاسخ مثبت نداده، يان کلي سخنگوي وزارت خارجه امريکا نيز از عدم مخالفت رسمي تهران با پيشنهاد هسته يي البرادعي خبر داد و گفت؛ اطمينان نداريم ايران به ما پاسخ رسمي بدهد و اين در کل يک عدم همکاري است اما اميدواريم يک پاسخ رسمي از سوي تهران داشته باشيم.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، وي در ادامه افزود؛ در واقع ما بر آن نيستيم تا بگوييم آنها پيشنهاد را رد کرده اند چرا که هنوز به طور رسمي به آن پاسخ منفي نداده اند. سخنگوي وزارت خارجه امريکا همچنين تصريح کرد معتقد است ميزان اين نااميدي در حال افزايش است. پيشنهادي که البرادعي آن را با همراهي امريکا، فرانسه و روسيه به ايران جهت تامين سوخت 20 درصد ارائه داده است، مي گويد تهران 1200 کيلو اورانيوم 5/3 درصد غني شده اش را تحويل کشور ديگري نظير روسيه بدهد و يک سال بعد اورانيوم 20 درصد غني شده را براي رآکتورش دريافت کند.
البرادعي اين پيشنهاد را پس از چند دوره مذاکره ميان نمايندگان ايران و گروه 1«5 ارائه داد. اما در شرايطي که امريکا روز گذشته اعلام کرد از دريافت پاسخ ايران به پيشنهاد تبادل سوخت نااميد مي شود و تهران به طور کلي از الزاماتي که در توافق آژانس آمده، پيروي نمي کند، منوچهر متکي وزير خارجه اعلام کرد؛ مطمئناً ايران اورانيوم 5/3درصدي را از کشور خارج نمي کند. وي در عين حال تصريح کرد تهران مبادله همزمان سوخت را در داخل ايران قابل بررسي مي داند. به گزارش ايسنا وي در ادامه خاطرنشان کرد؛ «ما اعلام کرده ايم کميته فني نشست وين دوباره تشکيل شود و ما ملاحظات مان را در آن نشست خواهيم گفت. هنوز اين نشست تشکيل نشده است.»
پيام سياسي فردو
از سوي ديگر علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس گفت ساختن دومين تاسيسات غني سازي اورانيوم پيامي سياسي از جانب ايران است مبني بر اينکه نه تحريم و نه حمله نظامي هيچ کدام برنامه هسته يي اين کشور را متوقف نخواهد کرد. به گزارش ايسنا سلطانيه روز سه شنبه به رويترز گفت؛ نگراني آژانس مبني بر اينکه ممکن است تهران فعاليت هاي هسته يي بيشتري را پنهان کرده باشد، يک قضاوت سياسي ناعادلانه و فراتر از اختيارات اين نهاد است. رويترز به نقل از وي افزود ؛اين يک سايت احتياطي و تکميلي نطنز است تا اينکه روند غني سازي ما هرگز به حالت تعليق درنيايد. هدف آن فقط داشتن يک سايت ايمن حفاظت شده تر است. در همين حال آژانس درخواست جديدي را خطاب به ايران مطرح کرد و از تهران خواست ساخت هرگونه تاسيسات هسته يي جديد را به اين نهاد از قبل اعلام کند. به گزارش مهر به نقل از آنتي وار، آژانس بين المللي انرژي اتمي روز سه شنبه اعلام کرد ايران بايد از تاسيسات هسته يي جديد خود که هم اکنون در حال ساخت آن است يا تاسيساتي که در آينده خواهد ساخت، خبر دهد.
ديدار محرمانه البرادعي
در اين بين روزنامه تايمز نيز مدعي شد البرادعي با مقامات ايران به طور محرمانه ديدار کرده است. روزنامه تايمز گزارش داد مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي براي گفت وگو درباره لغو تحريم ها عليه ايران و مجوز براي ادامه قسمت عمده يي از فعاليت هاي هسته يي، ديداري محرمانه با مقام هاي رسمي اين کشور داشته است. با اين حال «محمد البرادعي» مديرکل آژانس بين المللي انرژي هسته يي، گزارش روزنامه انگليسي «تايمز» درباره توافق سري وي با تهران را تکذيب کرد.
به گزارش ايلنا البرادعي گفت؛ «مقاله روزنامه تايمز لندن کاملاً جعلي است.»
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
هیات ویژه اجرای اعدام ها در کردستان
آکام مکری
همزمان با اعدام احسان فتاحیان، زندانی سیاسی کرد و افزایش نگرانیها در خصوص احتمال اعدام قریب الوقوع شیرکو معارفی و حبیب الله لطیفی، دو زندانی سیاسی دیگر، برخی منابع از اعزام تیمی ویژه از تهران به کردستان، برای اجرای اعدام زندانیان سیاسی کرد خبر داده اند.
به گزارش "کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و مدنی کرد" این تیم با هماهنگی دادستان سنندج و نیز گروسی رییس دادگستری کردستان وارد این منطقه شده اند و ماموریت آنها نظارت بر اجرای اعدام شماری از زندانیان سیاسی کرد عنوان شده است.
در حال حاضر بیش از 13 تن از فعالان کرد به اعدام محکوم شده اند.اتهام همه این افراد، عضویت یا همکاری با احزاب کرد ذکر شده است و در این میان، نگرانیها در خصوص احتمال اعدام قریب الوقوع شیرکو معارفی، حبیب الله لطیفی و زینب جلالیان که هر سه به محاربه متهم شده اند، بیش از سایرین است.
دستگاه قضایی در چند سال اخیر و پس از واکنش های گسترده به صدور احکام اعدام برای فعالان کرد، اجرای این احکام را به حالت تعلیق درآورده بود اما با اعدام احسان فتاحیان، نگرانیها در خصوص کلید خوردن دور جدیدی از اعدام زندانیان سیاسی در کردستان تشدید شده است.
شایعه ای که درست از آب درآمد
درست چند هفته پیش از اعدام احسان فتاحیان، برخی رسانه های کردی از جمله سایت "بیان"خبر داده بودند که رییس دادگستری استان کردستان، طی نامه ای به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از وی درخواست کرده تا شخصا دستور اعدام زندانیان سیاسی محکوم به اعدام را صادر کند.
به گفته این منابع، این نامه درشرایطی نوشته شده بود که دستگاه قضایی پیشتر از دادگستری کردستان خواسته بود تا ظرف 15 روز حکم اعدام شماری از زندانیان سیاسی کرد را اجرا کند.
در این میان، این رسانه ها فاش کردند که در این نامه آقای گروسی خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته: "لطف کنید و دستور اجرای این احکام را صادر نمایید".
انتشار این خبر همزمان با ترور شماری از شخصیتهای مذهبی و حکومتی در سنندج بود.ترورهایی که جمهوری اسلامی نخست، احزاب کرد را مسئول انجام آنها دانست اما متعاقبا مقامات رسمی دولتی اعلام کردند این ترورها توسط "وهابیون تندرو" صورت گرفته است. اما شماری از ناظران در کردستان این احتمال را که این ترورها از سوی نهادهای امنیتی صورت گرفته باشد، منتفی ندانسته بودند. به باور این دسته، این ترورها بهانه ای خواهد بود برای مشروعیت بخشی به اعدام زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در کردستان.
در روزهای گذشته، عفو بین الملل، پس از اعدام احسان فتاحیان، ضمن ابراز نگرانی از احتمال اعدام سایر محکومین کرد، این گونه اعدامها را به عنوان اقداماتی تلافی جویانه در قبال ترور شماری از کارکنان دولتی در کردستان در فاصله نهم تا نوزدهم سپتامبر ارزیابی کرده بود.
*****
سوگند حامد کرزي در سايه فقر و فساد افغانستان
حامد کرزي پيروز انتخابات رياست جمهوري افغانستان امروز (پنجشنبه) در حضور مقامات بلندپايه کشورهاي خارجي سوگند ياد خواهد کرد. دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري افغانستان با انتشار اطلاعيه يي اعلام کرد روز پنجشنبه 28 آبان مراسم تحليف رئيس جمهور افغانستان برگزار خواهد شد. قرار است در مراسم تحليف حامد کرزي 300 مهمان خارجي شرکت کنند و بر اساس خبرهاي منتشرشده احتمال دارد روساي جمهور امريکا، انگليس و روسيه و همچنين رئيس جمهور پاکستان در اين مراسم حضور يابند. به همين دليل تدابير امنيتي شديدي در شهر کابل برقرار شده است.
دولت افغانستان به منظور جلوگيري از عبور و مرور روز پنجشنبه را تعطيل عمومي اعلام کرده است و در برخي از مناطق شهر پليس جست وجوي خانه به خانه را نيز انجام داده است. روزنامه غيردولتي ملت افغانستان نيز ديروز (چهارشنبه) گزارش کرد؛ فرودگاه بين المللي کابل امروز (پنجشنبه) همزمان با برگزاري آيين تحليف حامد کرزي و دو معاون وي در محل کاخ رياست جمهوري به روي پروازهاي داخلي و خارجي مسدود خواهد بود.
دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري افغانستان نيز عصر ديروز (چهارشنبه) در بيانيه يي از خبرنگاران خواست براي تهيه خبر و پوشش مراسم تحليف از مراجعه به کاخ رياست جمهوري پرهيز کنند و به تالار راديو و تلويزيون ملي افغانستان مراجعه کنند. اين در حالي است که يک روز مانده به برگزاري مراسم تحليف کرزي، موسسه انگليسي آکسفام در گزارشي اعلام کرد نتايج يک تحقيق انجام شده در افغانستان نشان داد فساد دولتي و فقر اصلي ترين عوامل جنگ در اين کشور است. در اين گزارش تصوير تاريک و نااميدکننده يي از کشور جنگ زده افغانستان ارائه شده و از دولت اين کشور خواسته شده حکومت قانون را برقرار، دستگاه پليس و قضايي را اصلاح و فساد شايع دولتي را سرکوب کرده و به فرهنگ مصونيت و ارباب منشي در اين کشور پايان دهد.
در اين گزارش 52 صفحه يي تحت عنوان «هزينه جنگ، تجربه افغان ها از جنگ 2009-1978» آمده است؛ سه دهه جنگ و ناآرامي تاثير ويران کننده يي روي مردم افغانستان گذاشته است.
*****
فیلمی از شعار نویسی دانش آموزان مدرسه ایرانی، در "قطر"

*****
در حالی که ایران روی اقیانوسی از گاز طبیعی، شناور است
واردات گاز ايران از ترکمنستان سه برابر مي شود
وزير انرژي ترکمنستان اعلام کرد واردات گاز ايران از اين کشور در سال هاي آينده با افزايش سه برابري به 20 ميليارد مترمکعب مي رسد.
به گزارش فارس وزير انرژي ترکمنستان در جريان يک کنفرانس نفتي در عشق آباد گفت صادرات گاز اين کشور به ايران در سال آينده ميلادي به 14 ميليارد متر مکعب در سال مي رسد. اورازنور نورميرادف زمان دقيقي براي افزايش صادرات گاز به ايران ارائه نداد اما گفت از طريق خط لوله جديدي که قرار است در ماه دسامبر افتتاح شود از سال آينده شش ميليارد مترمکعب گاز به ايران صادر مي شود و اين رقم در سال هاي بعد دو برابر خواهد شد. ترکمنستان 75 ميليارد مترمکعب در سال گاز توليد مي کند که سابقاً 50 ميليارد مترمکعب از اين رقم را به روسيه صادر مي کرد. روسيه در سال جاري و ظاهراً به دليل کاهش تقاضا براي گاز در اتحاديه اروپا واردات گاز از ترکمنستان را متوقف کرده است.
*****
مصادره جایزه نوبل صلح توسط رژیم ملایان
دويچه وله : شیرین عبادی و خانواده‌ او زیر فشار فزاینده‌ی نیروهای امنیتی و حکومتی هستند. بستن حساب‌های بانکی او، همسر و خواهرش، مصادره‌ی تمامی جوایز بین‌المللی فقط به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خانم عبادی صورت می‌گیرد.فعالیت‌های حقوق بشری و قانونی شیرین عبادی‌، برنده‌ جایزه‌ نوبل صلح باعث شده است که حکومت جمهوری اسلامی اعضای خانواده‌ی وی را تحت فشار بگذارد. این خبر را شیرین عبادی به اطلاع رسانه‌‌های آلمانی‌زبان رساند. خانم عبادی در گفت‌وگو با دویچه وله در این زمینه توضیحات بیشتری داد.
خانم عبادی، در گفت‌وگویی که شما با بخش فرهنگی "رادیو دویچلند" داشتید، اعلام کردید که تهدیدها علیه شما از سوی مسئولان حکومتی ایران کماکان ادامه دارد. ممکن است در این رابطه توضیح بیشتری به ما بدهید؟
شیرین عبادی: دولت ایران از یکسال و نیم قبل تهدیدات علیه من و علیه امنیت من و جان من را افزایش داد و همچنین سعی کرد که کار من را محدود کند. ازجمله برخلاف قانون، دفتر کانون مدافعان را بستند. عده‌ای بسیجی، یعنی در حقیقت تحت نام بسیجی، به دفتر من حمله کردند. پلیس را صدا کردم. فقط می‌خندید و نظاره‌گر حمله به دفتر من بود و بسیاری محدودیت‌های دیگر. اخیراً هم دولت ادعا کرده است که بابت جایزه‌ی صلح نوبل که پنج سال قبل دریافت کردم، امسال بایستی بیش از ۴۰۰ هزار دلار مالیات به دولت بدهم. در حالی که طبق قانون مالیات ایران جوایز از مالیات معاف هستند.
آنها همچنین خواهر، برادر و همسر من را به شدت تحت فشار و تهدید قرار داده‌اند که البته از این اعمال آن‌ها شکایت کرده‌‌اند و حق نداشتند که بستگان من را صرفاً به خاطر وابستگی به من مورد فشار و تهدید قرار دهند. و از همه جالب‌تر این که وزارت اطلاعات دو نفر کارمند فرستاده بود که با خواهر من صحبت کنند و او را قانع و در نهایت تهدید کنند که بایستی از ساختمانی که من هم در آن ساختمان سکونت دارم، منزلش را عوض کند. و حتی به او گفته بودند که اگر منزلش را عوض نکند، برای فرزندان او که دانشجو هستند، تولید اشکال خواهد کرد و حکم اخراج او را از وزیر بهداشت گرفته‌اند، به خاطر این که با من در یک ساختمان سکونت دارد.
خانم عبادی گفته می‌شود که حساب بانکی شما را در ایران مسدود کرده‌اند و حتی بر اساس خبری که از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شده، اسناد و جوایزی که از سوی نهادهای بین‌المللی به شما داده شده، توسط مأموران دولتی ضبط شده‌اند. حالا پرسش این است که آیا جایزه‌ی صلح نوبل شما هم در بین این اموالی بوده که از طرف دولت ضبط شده است؟
اخیراً مطلع شدم که دولت جمهوری اسلامی ایران کلیه‌ی حسابهای بانکی من را، که شخصی بوده، مسدود کرده است. حتی حقوق بازنشستگی که من از وزارت دادگستری بابت ۱۵ سال قضاوت دریافت می‌کردم، آن را هم مسدود کرده‌ است. از همه مهم‌تر حسابهای شخصی همسر من و حتی حقوق بازنشستگی همسر من را هم ضبط کرده‌اند. و این خیلی جالب است که همسر من هرگز در فعالیت‌های من دخالت نداشته و شغلش چیز دیگری است و حقوق بازنشستگی را هم طبق قانون، تحت هیچ شرایط نمی‌توان ضبط کرد.
همچنین همسر من را ممنو‌ع‌الخروج کرده‌اند و تمامی این‌ها به این دلیل است که من فعالیت‌های حقوق بشری خودم را متوقف کنم که البته خیالی است باطل. زیرا کلیه ‌کارهایی که من می‌کنم در محدوده‌ی قوانین ایران است و هرگز از آن دست برنخواهم داشت. در عین حال مایل هستم توضیح دهم که در صندوق امانات بانکی همسرم، من چند شیئی خصوصی مربوط به جوایز خودم را گذاشته بودم، از جمله جایزه‌ی صلح نوبل و مدال لژیون دونور، انگشتر آزادی بیان که از اتحادیه خبرنگاران آلمانی گرفته بودم و چند جایزه‌ی دیگر و با این ترتیب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که از پول نوبل خریداری شده بود، به وسیله‌ی دولت ایران توقیف شد و مدال نوبل هم به وسیله‌ی دولت ایران توقیف شد. و بایستی به این کارهای فراقانونی دولت ایران که جوایز بین‌المللی را مصادره می‌کند، آفرین گفت.
*****
بيانيه انجمن حمايت از حقوق کودکان
درباره مشکلات حقوقي و حمايتي از کودکان
يکي از دغدغه هاي مهم انجمن حمايت از حقوق کودکان برداشتن موانع پيش رو در اجراي مفاد پيمان نامه جهاني حقوق کودک است که در سال 1372 از سوي مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است. طي اين سال ها انجمن حمايت از حقوق کودکان براي پيشگيري و مبارزه با کودک آزاري تلاش کرده و در سال 1381 با پيشنهاد انجمن و حمايت هاي بي دريغ نمايندگان محترم (وقت) مجلس شوراي اسلامي، قانون 9 ماده يي حمايت از کودک و نوجوان به تصويب رسيد (که گام بزرگ و پيش دارنده يي در زمان تصويب بوده است)، اما امروز اين مصوبه جوابگوي نيازهاي جامعه ما نيست.
معضل کودک آزاري در جهان رو به افزايش است و همچنان جاي قوانين حمايتي براي کودکان، آموزش شيوه هاي فرزندپروري و آگاهي از مراحل رشد کودک و حقوق کودک در مدارس و دانشگاه هاي ما خالي است. ما در شرايطي زندگي مي کنيم که کودک آزاري اشکال و ابعاد پيچيده تري يافته و با ابعاد متعدد از مسامحه و سهل انگاري گرفته تا آزارهاي جسمي، جنسي، رواني- اجتماعي همراه شده است. در جهان امروز قاچاق کودکان، سوءاستفاده از کودکان در قاچاق و فحشا، کار اجباري، محروميت از تحصيل و عدم دسترسي به آموزش، ازدواج هاي اجباري، عدم دسترسي کودکان به مدارک هويتي قانوني، وادار کردن کودکان به جرم و بزه، پورنوگرافي و استفاده از کودکان در جنگ گسترش چشمگيري يافته است.
انجمن حمايت از حقوق کودکان با تاکيد مجدد بر اجراي مفاد پيمان نامه جهاني حقوق کودک در سطح کشوري، در آستانه 19 نوامبر برابر با 28 آبان ماه روز جهاني مبارزه با کودک آزاري، در راستاي کاهش و پيشگيري از کودک آزاري خواستار اجرايي شدن مواردي از جمله جلوگيري از صدور احکام اعدام براي حفظ و بقاي کودکان زير 18 سال و همچنين تبيين و تصريح سن کودکي در قوانين کشوري و تاکيد بر تعيين تکليف کودکان فاقد شناسنامه حاصل از ازدواج موقت و ازدواج هاي دومليتي شده است. همچنين درخواست شده سيستم گزارش دهي اجباري و مناسب براي ثبت موارد کودک آزاري در مراکز مرتبط با کودکان (بيمارستان ها، مدارس و مهدکودک ها و...) ايجاد شود. همچنين اين انجمن درخواست کرده بر اجراي قانون کار کودکان و تحقق شعار «تحصيل کار کودکان است» نظارت صحيح وجود داشته و مراکز حمايتي جهت کودکان آزارديده و در معرض آزار ايجاد يابد.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
مانع اجرای حکم دیگر زندانیان کرد شوید
سامناک آقایی
با گذشت یک هفته از اعدام احسان فتاحیان جوان 27 ساله کرد که به اتهام محاربه و عضویت در یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی به دارآویخته شد، اعتراض به اجرای حکم این فعال کرد در داخل و خارج از کشور همچنان ادامه دارد. در تازه ترین این واکنش ها و به دنبال پیگیری نمایندگان کرد مجلس و همچنین تجمع اعتراضی دانشجویان کرد دانشگاه های تهران، روز گذشته مردم بسیاری از شهر های کردستان با عدم حضور در محل کسب و کار خود به این اعدام اعتراض کردند.
روز گذشته که هفتمین روز به دارآویختن احسان فتاحیان بود، مردم بسیاری از شهر های کردنشین کشور به دنبال فراخوانی که روز یک شنبه درهمه شهرهای کردستان پخش شده بود، در اقدامی کم سابقه با عدم حضور در محل کسب و کار خود، شهرها را به حالت نیمه تعطیل در آوردن..
بنا به گزارش ها استقبال مردم از این فراخوان به گونه ای بود که نیروهای امنیتی ـ نظامی در شهرهای کرمانشاه، سنندج، کامیاران، مریوان و بانه به حالت نیمه آماده باش درآمدند.
خبرهای رسیده به روز در خصوص این اعتصاب عمومی حاکی از آن است که تقریبا در همه شهرها این حرکت اعتراضی به صورتی کاملا مسالمت جویانه و بدون حاشیه به پایان رسید.
گفتنی ست در متن فراخوان به این اعتصاب از احسان فتاحیان با عنوان شهید یاد شده و در آن نسبت به گسترش و اجرای احکام اعدام، به وِیژه اجرای احکام شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی ابراز نگرانی شده بود. تنظیم کنندگان این فراخوان از مردم کردستان خواسته بودند در مقابل اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان، که اولین پیامد آن می تواند به دامنه خشونت ها در کردستان بیفزاید واکنشی مسالمت جویانه نشان دهند و با اعتراض خود مانع اجرای احکام دیگر زندانیان کرد شوند.
اعتراض بدون واکنش نمایندگان کرد
در ادامه اعتراضات به اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان، روز سه شنبه نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی نیز با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضائیه ضمن اعتراض به اجرای حکم این جوان بیست وهفت ساله، خواستار توضیح دستگاه قضائی در خصوص نحوه رسیدگی به پرونده وی شدند.
نمایندگان کرد در نامه خود به صادق لاریجانی با اشاره به اینکه حکم اولیه احسان فتاحیان ده سال حبس بوده، اما بعدا در دادگاه تجدید نظر نه تنها این حکم کاهش نیافته بلکه تبدیل به حکم اعدام شده است، هشدار داده اند که اجرای حکم اعدام جوانان کرد به این شکل موجب فاصله گرفتن مردم کردستان از نظام می شود و این مساله می تواند اثرات منفی دیگری در کردستان در پی داشته باشد.
تاکنون رئیس قوه قضائیه هیچ پاسخی به نامه نمایندگان کرد نداده است.قبل از اجرای حکم احسان فتاحیان، این نمایندگان نامه نگاری ها و اقدامات دیگری نیز کرده بودند که همگی بی پاسخ مانده بود.
تجمع دانشجویان کرد در تهران
شمار کثیری از دانشجویان کرد دانشگاه های تهران هم دو روز پیش در اعتراض به اجرای حکم فتاحیان دست به تجمع زدند. این تجمع مسالمت آمیز بلافاصله با واکنش نیروهای امنیتی روبرو و منجر به دستگیری پنج تن از دانشجویان شد. آمانج حیدری، احمد اسماعیلی، سروه ویسی، لیلا محمدی و پخشان عزیزی پنج دانشجوی دستگیر شده این تجمع مسالمت جویانه هستند که تاکنون خبری از وضعیت و حتی مکان نگهداری آنان بدست نیامده است.
قابل ذکر است در این تجمع، دانشجویان کرد شعارهایی چون "قوه قضائیه ننگت باد"، "مرگ بر دیکتاتور"، "نه تجزیه نه زندان فدرالیسم برای ایران" و "ترور اعدام تبانی این است عدل اسلامی" سردادند و سپس با همراهی شمار کثیری از دانشجویان غیر کرد با خواندن سرود یار دبستانی به تجمع خود پایان بخشیدند.
اعتراض در خارج از کشور
در ادامه محکومیت اعدام احسان فتاحیان از سوی گروه ها و نهادهای حقوق بشری بین المللی و بازتاب گسترده اعتراضات داخل کشور نسبت به اجرای این حکم و همچنین به منظور تلاش برای توقیف اجرای احتمالی احکام اعدام شمار دیگری از زندانیان سیاسی و عقیدتی، بنابه گزارش منابع خبری کردی، قرار است طی روزهای آینده کردهای مقیم کشورهای، انگلیس، سوئد، نروژ و ایرلند در مقابل سفارتخانه های جمهوری اسلامی تجمعات اعتراضی برگزار کنند.بر پایه همین خبر ها روز گذشته کردهای مقیم برلین در آلمان مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی تجمع کردند.
در سلیمانه کردستان عراق نیز دو روز پیش در اعتراض به اعدام احسان فتاحیان و احتمال اجرای حکم شیرکوه معارفی، تجمعی با حضور صدها معترض برگزار شد. در این تجمع که نمایندگان احزاب کرد، برخی چهره های سرشناس سیاسی کردستان عراق و ده ها چهره مدنی و فرهنگی در آن حضور داشتند، قطعنامه ای در محکومیت سرکوب حرکت های آزادی خواهانه در ایران منتشر شد.
در این قطع نامه این تجمع شش خواسته به این ترتیب مطرح شد: لغو بی قید و شرط احکام اعدام تمای فعالین سیاسی و مدنی، آزادی زندانیان سیاسی از زندان های جمهوری اسلامی، آزادی بیان، تجمع و گردهمایی درتمامی ایران، سازش نکردن نهادهای بین المللی بر سر حقوق بشر در برابر مسائلی چون روابط تجاری و برنامه هسته ای، سرکوب نکردن اعتراضات مردمی از سوی دولت در ایران و کردستان ومحکوم کردن حکم اعدام از سوی نهادها و سازمان های مدافع حقوق بشر.
*****
افزایش اعتیاد نوجوانان و بی برنامگی نهادهای مسئول
مهدی محسنی
کارشناسان از پایین آمدن سن مصرف موارد مخدر همزمان با تغییر الگوی مصرف خبر می دهند. همچنان که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان دارند، رواج مواد مخدر در میان دانش‌آموزان مدارس به ویژه در حاشیه شهر تهران، به وضعیت نگران‌ کننده‌ای رسیده است. در همین حال رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ فروردین ماه امسال اعلام نمود میانگین سنی اعتیاد دائمی در تهران 20 و اعتیاد تفننی 18 سال است.
مطابق گزارش سازمان ملل 92درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود و سالانه معادل 3500 تن از این مواد به خارج از افغانستان فرستاده می‌شود. همچنین، دوسوم تریاک صادراتی افغانستان، در کشورهایی همچون ایران، پاکستان و تاجیکستان به هروئین تبدیل می‌شود تا به مصرف داخلی یا صادراتی برسد ولی یک ‌سوم آن در کشورهای منطقه مصرف می‌شود. گزارش سازمان ملل تصریح می‌کند که 40درصد موادمخدر افغانستان به پاکستان، 30درصد به ایران و 25درصد نیز به کشورهای ‌آسیای‌میانه ارسال می‌شود.
افزایش ابتلای جوانان به اعتیاد
همزمان با پنهانکاری دولت در مورد آمار اعتیاد در ایران کارشناسان آمار جوانان به اعتیاد را بحرانی قلمداد می نمایند و متذکر می شوند با ادامه روند فعلی، فاجعه در راه خواهد بود . دکتر آذرخش مکری معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مصاحبه با روزنامه سرمایه در این باره معتقد است: "اغلب معتادان ایرانی در سنین جوانی به اعتیاد مبتلا می شوند که زنگ خطری بسیار جدی است".
وی می افزاید: "اگر آموزش و پرورش خلاء کنونی در مورد ایفای نقش خود در حوزه ارائه آموزش های لازم موثر در پیشگیری از اعتیاد به گروه های در معرض خطر را پر نکند، قطعاً انتظار تحقق کامل پیشگیری از اعتیاد در کشور بیهوده خواهد بود".نتایج یک تحقیق علمی در زمینه مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که مدارس راهنمایی و دبیرستان، یکی از محیط‌های اصلی برای شروع استفاده از مواد مخدر است. این تحقیق علمی ، تاکید می‌کند: برخی روش‌های سنتی جلوگیری از اعتیاد، نتایج معکوس دارند. چون استرس ناشی از خطرهای مصرف می‌تواند برخی طالبان هیجان را به خود جلب کند یا منجر به شعله‌ور شدن کنجکاوی برای یک بار امتحان کردن مواد شود.
به گزارش سایت خبرآنلاین که نتایج این تحقیق را منتشر نموده است ، طاها طاهری جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این خصوص می‌گوید:"براساس بررسی‌های صورت گرفته، در برخی مدارس حاشیه‌ای نقاط آسیب‌پذیر دانش‌آموزان به مصرف‌کننده مواد مخدر تبدیل شده‌اند. باتوجه به شرایط یاد شده، زنگ‌‌های خطر در خصوص رواج مواد مخدر در میان دانش‌آموزان مدارس این مناطق به صدا در آمده است".
انکار واقعیت ؛ آمارهای دولتی یا آمارهای ساختگی
متاسفانه به نظر می رسد در ایران مانند بسیاری از معضلات دیگر ، برای حل معضل اعتیاد نیز صورت مسئله پاک می گردد. همانگونه که دولت ها در اعلام میزان تورم ، بیکاری ، بزهکاری و مواردی از این دست از ارائه آمار واقعی خودداری می نمایند در مورد معضل اعتیاد و خصوصا کاهش سن مصرف کنندگان و همچنین رشد تعداد معتادین در میان طبقات تحصیلکرده نیز آمار واقعی با آمار رسمی اعلام شده تفاوت دارد. این موضوع موجب شده است در اجرا و ثمربخشی برنامه های مبارزه و پیشگیری نیز اختلال ایجاد گردد.
دکتر معتمدی روانپزشک و استاد دانشگاه می گوید: "در سال های 82 و 83 مسئول دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی بودم. در آن زمان تحقیقات سازمان بهزیستی نشان می داد گرایش دانش آموزان به اعتیاد به صورت تصاعدی در حال افزایش است. این موضوع بلافاصله با دولت در میان گذاشته شد. آنها آمار و ارقام خواستند، ارائه شد، اما به دلیل تفاوت با آمار دولت جدی گرفته نشد".
آقای معتمدی ادامه می دهد: "در دولت نهم، سرتیپ پاسدار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در همایش مدیران ورزشی ناجا می گوید برخلاف نظر روانپزشکان کمترین میزان تمایل به مواد مخدر و اعتیاد در اقشار فرهیخته که دانشجویان نیز جزء آن هستند مشاهده می شود. ایشان در ادامه می گویند با اعلام آمار اعتیاد کشور، مجامع بین المللی به جای قربانی دانستن ایران، کشور را مصرف کننده مواد مخدر تولیدی افغانستان به حساب خواهند آورد".
این استاد دانشگاه می افزاید: "در ایران آمار و ارقام متفاوتی وجود دارد. محققان مختلف با حضور در مراکز ترک اعتیاد، خانواده ها، مطب روانپزشکان، مدارس و... اطلاعات ذی قیمتی فراهم می کنند که نشان می دهد آمار ابتلا به اعتیاد هر روز و ساعت در حال افزایش است، اما دولت به دلیل پنهان کاری وسیاسی کاری این موضوع را مخفی می کند. این موضوع سبب می شود نهاد های خصوصی، ان جی او ها و متخصصان مبارزه با اعتیاد سردرگم شوند".
نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد
دو سال پیش اکبر اعلمی نماینده مردم تبریز در مجلس هفتم، خطاب به وزیر وقت آموزش و پرورش سؤالاتی را درخصوص معضلات اجتماعی مطرح کرد که دانش‌آموزان را در مدارس تهدید می‌کند. در سؤال او از تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان از تریاک و هروئین به مواد جدیدی همچون شیشه و کراک سخن گفته شد. موادی که چندین برابر مواد مخدر سنتی خطر دارند.
وی از وزیر آموزش و پرورش خواست که تدابیر اندیشیده شده در این وزارتخانه برای مهار اعتیاد در دانش‌آموزان مدارس را تشریح کند. اما وزیر وقت سکوت کرد. سکوتی که نشان می‌دهد این وزارتخانه تدبیر جدی برای مقابله با ترویج مواد مخدر در مدارس ندارد.
تارنمای "خبر" به نقل از یک مقام آگاه در وزارت آموزش و پرورش در این خصوص می نویسد: "تنها برنامه وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان معتاد، اخراج تدریجی آنها است. در دو مرحله، مشاور مدرسه و هسته مشاوران اداره آموزش و پرورش منطقه دعوت می‌شوند و اگر توصیه‌ها مؤثر نباشد، دانش‌آموز معتاد به مدرسه جدید منتقل می‌شود تا در فرصتی دو ماهه اعتیاد خود را ترک کند. پس از آن نیز حکم اخراج صادر می‌شود. البته در عمل کمتر حکم اخراج برای دانش‌آموز معتاد صادر می‌شود و به گونه‌ای رفتار می‌شود تا سال تحصیلی پایان یابد و از ثبت‌نام دانش‌آموز معتاد در سال آینده خودداری می‌شود".
دکتر معتمدی نیز با تاکید بر نقش وزارت آموزش و پرورش در مبارزه با اعتیاد می افزاید: "فکر می کنم ناکارآمدی مبارزه با اعتیاد و افزایش اعتیاد در قشر جوان را نباید تنها به گردن وزارت آموزش و پرورش انداخت . متاسفانه تمام برنامه هایی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر طراحی و تدوین می شوند به دلیل ندانم کاری و قصور در اجرای وظایف نهادهای مرتبط عقیم می مانند".این روانپزشک تصریح می کند: "قصور و ندانم کاری ها سبب شده الگوی مصرف در کشور تغییر کند و از موادی که نیاز به وسایل و امکانات مختلف دارد به قرص های کوچک تبدیل شود. این اتفاق سبب شده نیروی انتظامی و روانپزشکان مرتب با ورود مواد مخدر جدید غافلگیر شوند و در عمل از تولید کنندگان و قاچاقچیان عقب بمانند".
اما علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی معتقد است:"مسئولان آموزش و پرورش از جدیت لازم برای کاهش آمار اعتیاد در مدارس برخودار نیستند و ترجیح می‌دهند با منتشر نکردن آمار دقیق، صورت مسئله را پاک کنند. مدیرکل دفتر سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این وزارتخانه با لحنی صریح می‌گوید: درمان دانش‌آموزان معتاد، وظیفه ما نیست. آموزش و پرورش با توزیع جزوه‌های آموزشی، در زمینه پیشگیری فعالیت می‌کند".
آقای سلیمی می‌گوید: "برای مبارزه با پدیده شوم اعتیاد به مواد مخدر هنوز نتوانسته‌ایم مطالب جدی و مؤثری را وارد کتاب‌های درسی کنیم. با چند فیلم سطحی نمی‌توان انتظار داشت نسل جوان از اعتیاد مصون بمانند. کتاب‌های درسی ایران در مورد آسیب‌های اجتماعی رایج، سکوت کرده‌اند. مشاور روان‌شناس تخصصی به تعداد کافی در مدارس وجود ندارد فضای سیاسی، ما را از آسیب‌های اجتماعی غافل کرده است".
*****
عباس حکیم زاده عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شد
عباس حکیم زاده دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر صبح امروز بازداشت شد.
ماموران وزارت اطلاعات در ساعت 7 صبح امروز با مراجعه به منزل حکیم زاده وی را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
ماموران وسایل شخصی وی از جمله کامپیوترش را ضبط کردند.عباس حکیم زاده به همراه 7 دانشجوی دیگر پلی تکنیک در بهمن و اسفندماه سال گذشته بازداشت و برای ماهها تحت شکنجه بازجویان برای اعتراف های ساخته شده قرار گرفته بود. این دانشجویان در طول 4 ماه ونیم بازداشت برای زمان های طولانی در سلول انفرادی در بازداشت بوده و بارها برای ساعت‌های طولانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. عباس حکیم زاده از اسفندماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری به مدت 134 روز در بازداشت بود که از این مدت، 120 روز آن را در سلول انفرادی در حبس بود.عباس حکیم زاده روز 17 تیرماه با قید وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود.دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه ای بازداشت مجدد عباس حکیم زاده را محکوم کرد.
*****
اجرای حكم اعدام 13 نفر در اهواز
دادستان عمومي و انقلاب شهرستان اهواز از اجراي حكم اعدام 13 نفر از متهمان توزيع مواد مخدر در اين شهرستان طي هشت ماه گذشته خبر داد.
داوود صادقي گفت: در راستاي اجراي عدالت و برخورد قاطع با فروشندگان مواد مخدر و اخلالگران نظم و آسايش عمومي، اجراي حكم محكومان قطعي محاكم اعم از كيفري و دادگاه انقلاب در برنامه كاري اين دادسرا قرار گرفته است كه در هشت ماهه سال‌ جاري در بحث توزيع‌كنندگان مواد مخدر با توجه به نوع مواد، 13 نفر محكوم به اعدام شدند و حكم صادره در مورد آنها اجرا شد.دادستان اهواز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: همچنين در راستاي مبارزه با مفسدين في‌الارض، حكم سه نفر از محارب و مفسدان في‌الارض به مرحله اجرا درآمد.وي همچنين از اجراي حكم اعدام يك سارق مسلح كه اقدام به تجاوز به عنف كرده بود، خبر داد و گفت: طي اين مدت با توجه به تقاضاي اولياي دم و تنفيذ حكم قصاص از سوي رئيس قوه قضاييه حكم قصاص 13 نفر از محكومان قصاص نفس در مورد آنها اجرا شد.
*****
تحلیل یونایتد پرس و مرکز مشاوره نظامی استراتفورد آمریکا
احتمال جنگ دریایی ایران و عربستان
عصر ایران – اعلام حرکت ناوهای ایران به سمت خلیج عدن برای تضمین امنیت کشتی ها ی تجاری ایرانی از حملات دزدان دریایی سومالیایی ، توجه خبر گزاری یونایتد پرس را جلب کرده است .
به گزارش عصر ایران ، این خبر گزاری در این باره می نویسد : " دولت ایران روز شنبه خبر از اعزام ناوهای جنگی خود به خالیج عدن برای مقابله با دزدان دریایی سومالیایی را داد. اما با توجه به تقابل موجود بین ایران و عربستان بر سر شیعیان حوثی اعزام این ناوها به منطقه دریای سرخ نمی تواند بی ارتباط با تحولات اخیر منطقه شمال یمن و درگیری های سیاسی بین ایران و عربستان باشد ".
یونایتد پرس در ادامه می نویسد : " اعزام ناوهای ایران به این منطقه در حالی است که نیروی دریایی عربستان در هفته های اخیر به دلیل آنچه که جلوگیری از قاچاق سلاح از سوی ایران ( و از طریق اریتره) به شبه نظامیان حوثی یمن می خواند ، مرز دریایی شمال یمن را در محاصره خود در آورده است . "نیروی دریایی عربستان در پنج شنبه هفته گذشته ( دو روز قبل از اعلام ایران به اعزام ناوهایش به خلیج عدن) سه ناو جنگی را از پایگاه " ینبع " ( متعلق به عربستان در دریای سرخ ) به سمت سواحل شمال یمن اعزام کرد . "
خبرگزاری یونایتد پرس می افزاید : " دولت یمن در 26 اکتبر امسال مدعی شد که یک کشتی ایرانی را که در حال حمل سلاح به سمت شبه نظامیان حوثی در شمال یمن بود ، را توقیف کرده است . عربستان و دولت یمن، ایران را متهم به ارسال سلاح و تجهیزات به شیعیان زیدیه حوثی در شمال یمن می کنند . زیدی ها از سال 2004 با دولت یمن درگیر هستند و عربستان از بیم نفوذ ایران یا القاعده در مناطق مرزی خود با یمن از دولت علی عبدالله صالح رییس جمهور یمن حمایت می کند و دوهفته پیش نیروهای زمینی و هوایی عربستان حملات گسترده خود را برای مقابله با شیعیان زیدیه حوثی آغاز کرده اند ."
این گزارش مدعی است : " یک گزارش منتشر شده از سوی یک مرکز نظامی در آمریکا مدعی است که ایران برای مستحکم کردن جبهه شبه نظامیان حوثی یمن عناصری کارآزموده از شبه نظامیان حزب الله لبنان را برای آموزش و رهبری حوثی ها برای جنگ چریکی با نیروهای عربستان و یمن به منطقه صعده در شمال یمن ( مقر تجمع چریک های حوثی) اعزام کرده است .
دلیل اصلی محاصره دریایی شمال یمن از سوی عربستان جلوگیری از قاچاق مهمات و تجهیزات از منطقه اریتره به شمال یمن است . عربستان ایران را متهم به قاچاق اسلحه از منطقه اریتره به شبه نظامیان حوثی می کند . بنابراین ادعا از زمان آغاز محاصره دریایی شمال یمن از سوی نیروی دریایی عربستان ، ایران سلاح های مورد نیاز شیعیان حوثی را از راهی طولانی تر و از طریق بندر " عصب " در سواحل جنوب شرقی اریتره به دست شیعیان حوثی می رساند .
"یونایتد پرس در ادامه به نقل از گزارش مرکز مشاوره نظامی " استراتفورد " در تگزاس آمریکا می نویسد : " اعزام ناوهای جدید ایران به منطقه عدن بی ارتباط با محاصره دریایی شمال یمن نیست و احتمال دارد ناوگان ایران برای تضمین خط جدید ارسال سلاح به یمن ( بندر عصب) به این منطقه اعزام شده است ".
گزارش مرکز مشاوره نظامی استراتفورد آمریکا می افزاید : " هنوز مشخص نیست که آیا این اعزام ناوها از سوی ایران و عربستان به منطقه متشنج یمن و خلیج عدن منجر به یک جنگ دریایی بین دو کشور خواهد شد یا نه ؟ اما دلایل استقرار ناوگان ایران و عربستان در منطقه ( که به نظر می رسد در جهت مخالفت با یکدیگر استقرار یافته اند ) امکان یا احتمال یک جنگ دریایی را افزایش داده است .
" ایران روز شنبه ناوگان چهارم نیروی دریایی ارتش را از پایگاه بندر عباس به خلیج عدن اعزام کرد . این در حالی است که پیش از این نیز شناورهایی از نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز برای تامین امنیت کشتی های تجاری ایران در این منطقه مستقر شده بودند .
*****
گزارش ماهانه انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران ( آداپ ) – اکتبر ۲۰۰۹
نقض سیستماتیک حقوق آذربایجانیها در ایران در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ همچون ماههای گذشته ادامه داشت.خواستهای زبانی و ملی آذربایجانیها در ایران همچنان از سوی حکومت ایران سرکوب می شود. توجه خوانندگان را به این گزارش جلب می نمائیم
خبرگزاری هرانا - حقوق ملی : به گزارش ساوالان سسی ، نقض سیستماتیک حقوق آذربایجانیها در ایران در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ همچون ماههای گذشته ادامه داشت.خواستهای زبانی و ملی آذربایجانیها در ایران همچنان از سوی حکومت ایران سرکوب می شود. آذربایجانیها در ایران از حق برگزاری آزادانه مراسمات فرهنگی به زبان ترکی آذربایجانی محرومند و ماموران امنیتی ایران اقدام به بازداشت خودسرانه و آزار و اذیت استفاده کنندگان از نمادهای آذربایجانی در مراسمات جشن و عزا می نمایند و برگزار کنندگان چنین مراسماتی از سوی این نیروها مورد تهدید قرار می گیرند. دادگاههای ایران مدافعان حقوق آذربایجانیها در ایران را بر اساس اعترافاتی که در زیر شکنجه اخذ شده به زندان محکوم می کنند. حکومت ایران با در پیش گرفتن سیاست بهره برداری هر چه سریعتر از معادن منطقه آذربایجان اقدام به بهره برداری غیر اصولی از این معادن بدون در نظر گرفتن ایمنی کارگران و ضوابط محیط زیستی نموده است که این امر موجب آلودگی محیط زیست منطقه و شیوع بیماریهای گوناگون شده است.
بازداشت فعالین مدنی
نوید مشکات، مدینه قاسمی، آیدین تقی پور، محمد محمد لو و جواد رمضان روزجمعه ۱ آبان ٨٨ (۲۳ اکتبر ۲۰۰۹) در فبرستان مارالان تبریز بازداشت و پس از تحمل سه روز بازداشت موقت آزاد شده اند.
این فعالین در جریان مراسم سالگرد وفات مهندس امانی در حین خواندن سرودهای ملی آذربایجان و حمل پارچه نوشته های تسلیت به زبان ترکی بازداشت شده بودند. ماموران امنیتی پیش از برگزاری مراسم سالگرد، خانواده امانی را تهدید و آنها از برگزاری مراسم یادبود منع نموده بودند.

مدینه قاسمی پیش از این نیز در ۲۰ آذر ٨۷ (۱۰ دسامبر ۲۰۰۸) در اورمیه بازداشت و پس از ۲۵ روز بازداشت موقت از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به دوسال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود.
غلامرضا امانی از مدافعان حقوق آذربایجانیها در ایران و زندانی سیاسی سابق است که روز جمعه ٣ آبان ۱٣٨۷(۲۴ اکتبر ۲۰۰۸) در طی حادثه رانندگی مشکوک به همراه دو برادرش در جاده اهر به تبریز جان باخت. عده ای از آذربایجانیها احتمال می دهند که حادثه پیش آمده برای وی از سوی مامورین حکومتی سازماندهی شده بود.
علی حسین نژاد اصل، زندانی سیاسی حرکت ملی آذربایجان در ماکو که جهت گذراندن دوران مرخصی از زندان این شهر آزاد شده بود روز شنبه ۴ مهر ۸۸ ( ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۹ ) توسط ماموران اداره اطلاعات ماکو بازداشت شده است. ماموران امنیتی پس از بازداشت وی منزل او را تفتیش و سی دی ها، کامپیوتر و سایر لوازم شخصی او را با خود برده اند.

منابع محلی گمان می برند بازداشت حسین نژاد در پی پخش سی دی اعتراضات خیابانی ماههای اخیر به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سطح شهر ماکو صورت گرفته است.
این فعال آذربایجانی پس از دوهفته بازجویی در اداره اطلاعات ماکو جهت تحقیقات تکمیلی به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده است. قتضی علی پور بازپرس پرونده از تماس تلفنی و ملاقات حسین نژاد با خانواده و وکیل ممانعت می کند و حتی حاضر به پاسخگویی به پرسشهای خانواده در خصوص علت دستگیری و اتهام وی نیز نیست.
علی حسین نژاد خرداد سال۸۶ (می ۲۰۰۷ ) بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق دعوت مردم به شرکت در تجمع سالگرد تظاهرات اعتراض آمیز آذربایجانیها برعلیه کاریکاتور موهن روزنامه ایران محاکمه و به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. حسین نژاد در حال گذراندن حکم زندان ۸ ماهه خود بود.
لازم به ذکر است که در ماههای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران اعتراضاتی نسبت به آنچه تقلب در نتیجه انتخابات نامیده می شد به وقوع پیوست و طرفداران جنبش سبز در شهرهایی همچون تهران،اصفهان و شیراز و چند شهر دیگر در مرکز ایران با نیروهای امنیتی و انتظامی درگیر شدند.
حکم زندان برای فعالین آذربایجانی
قاضی نوروزی رئیس دادگاه انقلاب خوی طی عملی غیر قانونی حکم جریمه نقدی علی حسین نژاد اصل از فعالین آذربایجانی در ماکو را به مجازات حبس تبدیل کرده است. حکم جدید ۱۸ ماه پس از صدور حکم اولیه از سوی این دادگاه صادر می گردد. این فعال آذربایجانی طی حکم جدید به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت های پان ترکیستی به نفع گروههای معاند نظام(حرکت ملی آذربایجان جنوبی) به ده ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
حسین نژاد پیش از این نیز در جریان اعتراضات خرداد ۸۵ (می ۲۰۰۶) بازداشت و پس از ۲۷ روز بازداشت موقت از سوی از سوی همین دادگاه به ۵۰۰ هزار تومان جریمه بدل از ۱۰ ماه حبس محکوم گردیده بود.
قوانین ایران قضات را از تغییر حکم خود پس از صدور حکم منع کرده و برای متخلفان مجازات تعیین کرده است.
اجرای حکم زندان
بهروز علیزاده و ودود سعادتی از فعالین ملی آذربایجانی در اردبیل و رحیم غلامی روزنامه نگار نشریات محلی این استان روز چهارشنبه ۶ آبان ٨٨(۲۸ اکتبر ۲۰۰۹) بازداشت و جهت اجرای جکم یک سال جبس تعزیری به زندان اردبیل منتقل شده اند.

این افراد ۲۲ فروردین ۸۷ (۱۰ آوریل ۲۰۰۸) توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل بازداشت و پس از ۲۰ روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بودند. آنها در دوران بازداشت برای گرفتن اقرار به کارهای نکرده با دادن شوک الکتریکی به نقاط حساس بدن، ضرب و شتم شدید و بیخوابی طولانی مدت تحت شکنجه بوده اند.
شعبه یکم دادگاه انقلاب اردبیل چندی پیش این افراد را به پنج سال حبس توام با تبعید محکوم نموده بود اما دادگاه تجدید نظر استان اردبیل با رد اتهام عضویت در گروه جهت برهم زدن امنیت ملی این فعالین را با اتهام جدید تبلیغ علیه نطام محاکمه و به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است. غلامی، علیزاده و سعادتی از فعالین سیاسی و مطبوعاتی استان اردبیل به شمار می روند که از سال ۸۵ بارها دستگیر و به احکام حبس محکوم شده اند.
آزادی از زندان
امید شکری روزنامه نگار و فعال دانشجویی آذربایجانی که ۲۵ شهریور ٨٨ (۱۶ سپتامبر ۲۰۰۹) پس از بازگشت از ترکیه در شهر اردبیل بازداشت شده بود روز يکشنبه ۲۶ مهر٨٨ ( ۱۸ اکتبر ۲۰۰۹) پس از تحمل ٣۱ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ٣۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.

اتهام این روزنامه نگار آذربایجانی ارتباط با گروههای معاند نظام عنوان گردیده و استنادات قاضی قندستانی برای مطرح کردن این اتهام ؛ انتشار نشریه دانشجویی سایان در دانشگاه پیام نور اردبیل، ارسال SMS های ترکی و ارتباط و دوستی با افراد پان تورکیست بوده است. شکری در مدت بازداشت در اداره اطلاعات اردبیل از حق ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده است.
حسن عبداللهی (امید اوغلو) نویسنده و معلم زبان ترکی در تبریز که ۲۲ تير ٨٨ ( ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۹ ) در منزل شخصی توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده بود روز سه شنبه ۲۱ مهر ۸۸ ( ۱۳ اکتبر ۲۰۰۹ ) پس از تحمل ۹۳ روز بازداشت موقت به قید وثیقه بیست میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.

اتهام این فعال فرهنگی آذربایجانی تشکیل گروه غیرقانونی جهت بر هم زدن امنیت ملی، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق تهیه و تکثیر سی دی با خواست حقوق ملی و زبانی آذربایجانیها عنوان شده است. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات عبدالهی روز پنجشنبه ۲٨ آبان ٨٨ (۱۹ نوامبر ۲۰۰۹ ) در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی بیات برگزار خواهد شد و نقی محمودی وکیل دادگستری وکالت وی را بر عهده دارد.
محبوب بوداقی شاعر آذربایجانی در زرین آباد زنجان که روز ۲۶ مرداد ۸۸ ( ۱۷ آگوست ۲۰۰۹ ) توسط ماموران اداره اطلاعات در زرین آباد بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده بود روز یکشنبه ٣ آبان ٨٨ (۲۵ اکتبر ۲۰۰۹) پس از تحمل ۷۰ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شده است.

اتهام این شاعر آذربایجانی مشارکت در تشکیل گروه جهت براندازی نظام و رهبری است . استنادات قاضی برای طرح این اتهام حضور بوداقی در سال ۸۲ در قلعه بابک، اشعار وی و اعترافاتی است که از متهم دیگر پرونده در زیر شکنجه اخذ شده است.
مامواران پس از بازداشت بوداقی منزل وی را تفتیش و کتابها و دست نوشته های او را با خود برده بودند. این شاعر آذربایجانی در مدت بازداشت از حق ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده است. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بوداقی ۲٨ آبان ٨٨ ( ۱۹ نوامبر ۲۰۰۹ ) در شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی بیات برگزار خواهد گردید.
حسن ارک و ابراهیم دشتی از فعالین سیاسی تبریز که ٣۰ شهريور ٨٨ (۲۱ سپتامبر ۲۰۰۹ ) توسط ماموران اداره اطلاعات در این شهر بازداشت شده بودند روز پنجشنبه ۷ آبان ۸۸ (۲۹ اکتبر ۲۰۰۹ ) پس از تحمل ۳۹ روز بازداشت موقت به قید وثیقه های ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شده اند.
اتهام این افراد تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه جهت بر هم زدن امنیت ملی و تبانی بر علیه امنیت ملی از طریق مصاحبه با تلویزیون ماهواره ای گوناز تی وی عنوان شده است.
ممانعت از برگزاری مراسم روز جهانی کودک به زبان ترکی آذربایجانی در زنجان
ممانعت از برگزاری مراسمات فرهنگی آذربایجانی در سالهای اخیر ابعاد تازه ای یافته است و برگزارکنندگان و شرکت کنندگان این مراسمات بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و به احکام سنگین زندان محکوم می گردند. مسئولین امنیتی ایران در سالهای اخیر از برگزاری مراسمات فرهنگی همچون روز جهانی زبان مادری، قلعه بابک، گرامیداشت ستارخان و دهها مراسم دیگر ممانعت کرده اند. در همین راستا مسئولین امنیتی ایران مانع از برگزاری مراسم روز جهانی کودک به زبان ترکی در شهر زنجان شده اند.
ماموران امنیتی و انتظامی روز جمعه ۱۷ مهر ٨٨ ( ۹ اکتبر ۲۰۰۹ ) با مراجعه به محل تعیین شده برای برگزاری مراسم درمهدکودک قصربازی زنجان ضمن پاره کردن پارچه نوشته های خوش آمدگویی به زبان ترکی آذربایجانی اقدام به تهدید مسئولین مهدکودک نموده اند واجازه برگزاری مراسم را نداده اند. ماموران همچنین تلناز نعمتی، داود خداکرمی و بتول قاسمی از اعضای هیات تحریریه ماهنامه فارسی ترکی بایرام را دستگیر و پس از یک روز بازداشت آزاد کرده اند.
تهدید و ارعاب وممانعت از برگزاری مراسم روز جهانی کودک به زبان ترکی آذربایجانی در حالی صورت می گیرد که این مراسم همزمان در بسیاری از مهدکودکهای شهر زنجان به زبان فارسی و با حمایت مسئولین برگزار گردیده است.
ایجاد محدودیت برای ناشران آذربایجانی
هئیت ناظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانع از حضور ناشران کتابهای ترکی آذربایجانی در نمایشگاه سراسری کتاب ایران در ارومیه شده است.
انتشارات "یاران" و "اختر" از تبریز و انتشارات "پینار" از زنجان و چندین انتشارات دیگر از ارومیه که سابقه طولانی در نشر کتابهای ترکی آذربایجانی دارند جواز حضور در این نمایشگاه را پیدا نکردند. این نمایشگاه به مدت یک هفته در در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی واقع در پارک جنگلی شیخ تپه اورمیه برپا بود.
مسمومیت و مرگ و عقیم شدن کارگران معدن طلای آغ دره تکاب
معادن و کارخانجات تولید مواد خام اولیه در آذربایجان بدون توجه به ایمنی محیط کار و ضوابط محیط زیستی فعالیت می کنند که این امر باعث تخریب محیط زیست و شیوع بیماریهای مختلف در این منطقه شده است.
این کارخانجات و معادن که اکثرا متعلق به افراد نزدیک به سپاه پاسداران ایران هستند در سالهای اخیر اقدام به استخدام پیمانی کارگران نموده و در دوره های شش ماهه قرارداد این کارگران را تمدید می نمایند. کارگرانی که بر اثر شرایط محیط کار در این معادن و کارخانه ها دچار ناراحتیهای جسمی می شوند بلافاصله بدون هیچ مزایایی از کار اخراج می شوند و مسئولین پزشکی از دادن گواهی پزشکی به این افراد جهت پیگیری حقوق شان خودداری می کنند.
سجاد قنبری کارگر معدن طلای "آغ دره" تکاب (تیکان تپه) روز ۸ مهر ۸۸ ( ۳۰ سپتامبر۲۰۰۹ ) بر اثر مسمومیت ناشی از سیانور و بی توجهی مسئولین کارخانه جان باخت.
قنبری مدت سه سال در اتاق طلا و یک سال در سوله سیانورمعدن آغ دره مشغول کار بوده است. این کارگر آذربایجانی در دو سال گذشته به دلیل آلودگی بیش از حد به جیوه و سیانور از ناراحتیهای روحی ، روانی و گوارشی رنج می برد و بر اساس قوانین کار ایران باید از کارافتاده اعلام می شد. این کارگر آذربایجانی پیش از مرگ به مسئولین معدن مراجعه نموده و خواهان تغییر محل کار خود شده بود بود اما عباس نیّری مدیر عامل کارخانه ضمن رد خواسته وی از اعطای حقوق این کارگر سر باز زده و وی را مجبور به ادامه کار در سوله سیانور کرده بود. مدیران کارخانه پس از مرگ سجاد قنبری سعی داشته اند با تطمیع و تهدید کارگران مرگ این کارگر آذربایجانی را خودکشی جلوه دهند.
بهروز یزدانی یکی دیگر از کارگران معدن طلای آغ دره تکاب(تیکان تپه) که در اثر نبود ایمنی در محیط کار با سیانور مسموم شده بود از کار اخراج شده است.
پزشکان معالج یزدانی ضمن خطرناک ارزیابی کردن وضعیت جسمی او به وی توصیه کرده بودند که از کار در بخش سوله سیانور معدن آغ دره خودداری کند. این کارگر آذربایجانی پس از مراجعه به عباس نیری مدیرعامل شرکت پویا زرکاران در خصوص تغییر محل کارش، از کار اخراج شده است.
یزدانی پس از اخراج از معدن با مراجعه به مراکز درمانی تکاب(تیکان تپه) خواهان صدور گواهی پزشکی جهت ارائه به مسئولین شده اما دکتر صفاریان مسئول شبکه بهداشت این شهر از ارائه مدرک پزشکی به این کارگر آذربایجانی امتناع نموده است.
در رویدادی دیگر سه تن از کارگران معدن آغ دره به نامهای "ک.ر" ، "ی.م" و "غ.ع" که مدت سه سال در اتاق طلای این معدن مشغول به کار بودند به دلیل تماس زیاد با جیوه و سیانور عقیم شده اند. این کارگران از مشکلات متعدد روحی و جسمی رنج می برند و مراجعات مکرر این افراد به مراجع ذیصلاح جهت استیفای حقوقشان تا به حال نتیجه ای در بر نداشته است.
به گفته کارگران معذن آغ دره ٬آنها فاقد هرگونه امنیت جسمی هنگام کار بوده و مسئولین کارخانه با توجه به ارزان بودن روش فعلی استحصال طلا با جیوه و سیانور و به منظور سود دهی بیشتر از این روش سنتی برای استحصال طلا استفاده می کنند و این در حالی است که این روش باعث مسمویت کارگران و آلودگی آبهای زیر زمینی منطقه گشته است.
مسمومیت و عقیم شدن و اخراج پی در پی کارگران معدن آغ دره در حالی صورت می گیرد که مسئولین این کارخانه اقدام به اخراج گسترده کارگران در فصل زمستان بدون هیچ گونه حقوق و مزایای می نمایند وکارگران معدن آغ دره تکاب مجبورند در فصل زمستان جهت امرار معاش به مناطق صنعتی فارس نشین مهاجرت کنند.
اعدام و سنگسار
رحیم محمدی شهروند آذربایجانی در تبریز که به اتهام زنای محصنه به اعدام محکوم شده بود روز سه‌شنبه ۱۴ مهر ٨٨ ( ۶ اکتبر ۲۰۰۹ ) بدون اطلاع وکیل و خانواده اش اعدام شد.
در جریان این پرونده رحیم محمدی و همسرش کبری بابایی به اتهام زنای محصنه محاکمه شده بودند که دادگاه رحیم محمدی و کبری بابایی را به ترتیب به اعدام و سنگسار محکوم کرده بود.
به گفته محمد مصطفایی وکیل، رحیم محمدی به همراه همسرش سال گذشته در دادگاه تبریز و به حکم پنج قاضی شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر و کیفری استان آذربایجان شرقی به مجازات اعدام و سنگسار محکوم شدند. این حکم پس از تایید دو قاضی شعبه ۲۷ دیوانعالی کشور آماده اجرا بود که این حکم روز۱۴ مهر ( ۶ اکتبر ۲۰۰۹ ) بدون اطلاع خانواده و وکیل پرونده در زندان برای رحیم، متهم مرد پرونده اجرا شد و قرار است به زودی کبری بابایی نیز مطابق حکم سنگسار شود.
*****
مراسم چهلم بهنود شجاعی به روز اعتراض علیه اعدام کودکان تبدیل شد
صبح امروز مراسم چهلم بهنود شجاعی در بهشت زهرا، با حضور فعالین مدنی به روز اعتراض علیه اعدام کودکان تبدیل شد.
صبح امروز مراسم چهلم بهنود شجاعی، نوجوانی که در سن 17 سالگی مرتکب قتل شده بود و ساعت 5 بامداد یکشنبه 19 مهرماه اعدام شد؛ در بهشت زهرا و با حضور بیش از 100 نفر برگزار شد.به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، مراسم چهلم بهنود شجاعی روز پنجشنبه 28 آبان ماه در گورستان بهشت زهرا برگزار گردید. در این مراسم که طبق اعلام قبلی از ساعت 10:00 صبح آغاز شد و حدود یک ساعت نیز به طول انجامید، تعداد زیادی از مردم شرکت داشتند که از جملۀ آنها فعالین حقوق کودکان،زنان و کارگران بودند.حاضران که با روشن کردن شمع و قرار دادن گل بر آرامگاه بهنود شجاعی مراسم را آغاز کردند، اعدام کودکان و بخصوص بهنود شجاعی را محکوم کردند.آنها اعلام می کردند که حضور ما در اینجا برای اعتراض به اعدام کودکان و پایان دادن به این جنایت است. در حالیکه در حال حاضر بیش از100 نفر از کسانی که در سنین کودکی مرتکب جرم شده اند، در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند .گفتنی است در این مراسم تعدادی نیروهای لباس شخصی که حاضرین در مراسم را زیر نظر داشتند نیز دیده می شدند.
*****
اوباما بطور"جدی"جمهوری اسلامی را تهدید كرد

رئیس جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه در هشداری شدیداللحن به جمهوری اسلامی در مورد پیامدهای پاسخ منفی به پیش‌نویس توافق‌نامه وین اعلام كرد كه «به ایران نشان خواهیم داد كه جدی هستیم».
رئیس جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه در هشداری شدیداللحن به جمهوری اسلامی در مورد پیامدهای پاسخ منفی به پیش‌نویس توافق‌نامه وین اعلام كرد كه «به ایران نشان خواهیم داد كه جدی هستیم».
به گزارش رادیو فردا باراك اوباما كه اكنون در پایان نخستین سفر آسیایی خود در سئول كره جنوبی به سر می‌برد در نشست خبری مشترك خود با رئیس جمهور این كشور از احتمال آماده شدن «مجموعه‌ای از گام‌ها در چند هفته آینده» علیه تهران خبر داد «تا به ایران نشان دهیم كه جدی هستیم».در حالی كه آمریكا و متحدان غربی‌اش تهدید كرده‌اند كه در صورت پاسخ منفی ایران به پیشنهاد مبادله اورانیوم تحریم‌هایی شدیدتر گریبان‌گیر این كشور خواهد شد، در مقابل وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه صحبت از تحریم‌های بیشتر علیه ایران را رد كرد و گفت كه غرب از «تجارب ناكام» گذشته درس گرفته است.
اشاره منوچهر متكی، وزیر امور خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد، به سه قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است كه تحریم‌های گسترده‌ای را بر ایران و مردم این كشور تحمیل كرده است.
منوچهر متكى روز چهارشنبه با این گفته كه ایران اورانیوم غنى‌شده خود را براى غنى‌سازى بیشتر به خارج از كشور نمى‌فرستد در واقع به پیش‌نویس توافق‌نامه وین پاسخ منفی داد، گرچه آمریكا در واكنش به گفته او اعلام كرد كه این را پاسخ رسمی ایران تلقی نمی‌كند و در انتظار حكم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌ماند.
باراك اوباما در سئول ضمن اشاره به این كه وقت ایران نامحدود نیست گفت: «ایران پس از چند هفته هنوز به این پیشنهاد پاسخ مثبت نداده است... در نتیجه ما گفت‌وگوهای خود را با متحدان‌مان درباره اهمیت تعیین عواقب این كار آغاز كرده‌ایم.»
*****
علت بازرسی مجدد آژانس از فردو؟!
یك مقام نزدیك به سازمان انرژی اتمی ایران از سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد و اعلام كرد كه بازرسان برای دومین باز از سایت هسته‌ای "فردو " بازدید می‌كنند.
این در حالی است كه برخی منابع غربی اخیرا ادعاهایی درباره این سایت مطرح كرده بودند.به گزارش فارس، یك مقام نزدیك به سازمان انرژی اتمی ایران كه خواست نامش فاش نشود، خبر داد كه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پنجشنبه برای دومین بار از سایت هسته‌ای "فردو " بازدید می‌كنند.این مقام آگاه به خبرگزاری فرانسه گفت كه این بازدید، در قالب بازدیدهای همیشگی و معمول بازرسان آژانس است كه طبق توافق ایران و آژانس انجام می‌شود.خبرگزاری فرانسه افزود كه "علی اصغر سلطانیه " نماینده دائم ایران در آژانس دیروز در وین اعلام كرد كه "سایت فردو تحت نظارت آژانس قرار گرفته است و برنامه سفر جدیدی [به ایران برای بازدید از این سایت] تنظیم خواهد شد. "بنا بر این گزارش، سفر دوباره بازرسان آژانس در زمانی انجام می‌شود كه "محمد البرادعی " مدیر كل آژانس بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود برای چندمین بار پیاپی عدم انحراف ایران را از مسیر صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای اعلام كرد.نخستین بازدید بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از سایت هسته‌ای فردو در اواخر ماه گذشته میلادی (اكتبر) انجام شد.
*****
بیانیه دفتر تحکیم وحدت در محکومیت بازداشت مجدد عباس حکیم زاده: مسئولین برای سرکوب و حذف رقابت می کنند
دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه ای بازداشت مجدد عباس حکیم زاده را محکوم کرد.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت بازداشت عباس حکیم زاده عضو شورای مرکزی این اتحادیه و بازداشت های دانشجویان دانشگاه‌های مختلف طی چند هفته اخیر را نشانه بی تدبیری و آشفتگی مسئولان برای کنترل اوضاع جامعه دانست. متن این بیانیه به شرح زیر است:ساعاتی قبل عباس حکیم زاده، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در منزلش بازداشت شد. این در حالیست که وی به همراه برخی دیگر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از 6 اسفند ماه سال گذشته به مدت 4 ماه و نیم بازداشت بوده و برای دادن اعترافات ساختگی تحت ضرب و شتم شدید قرار گرفته بود.
در آستانه 16 آذر شاهد بازداشت گسترده دانشجویان دانشگاه های خواجه نصیر، آزاد تهران، شریف، امیرکبیر، آزاد، تفرش و علم و صنعت هستیم. بی تدبیری و آشفتگی در مسئولان امر برای کنترل اوضاع جامعه تنها به رقابت آنان برای سرکوب و حذف منجر شده است. راهکاری که چهار سال ترمز بریده و چشم بسته بر علیه منتقدین بکار گرفتند و روز به روز خشم ملت را انباشته تر کرد، امروز قطعا چاره ساز نخواهد بود.
دفتر تحکیم وحدت، با توجه به تجربیات اخیر دانشجویان بازداشتی از خشونت بکار رفته در بازجویی ها، ضمن ابراز نگرانی جدی نسبت به وضعیت بازداشت شدگان، خصوصا عباس حکیم زاده، مجددا بر این تحلیل خود پای می فشارد که اعتراضات به حق ملت ایران به دروغ پردازی و تقلب نشأت گرفته از عملکرد حاکمان است. ملت نه دیگر منتظر جریان و گروه و حزبی باقی می ماند، و نه چشم امید به آمدن قهرمانی دوخته است. این که می بینید خشم و خروش یکپارچه ملت ایران است بر علیه ظلمی که تاکنون به نام دین و به کام قدرت تان به کامشان ریخته اید. قربانی کردن افرادی که هر چه گفته اند و هر چه نوشته اند در چارچوب نقادی و روشنگری بوده، به حال حاکمان سودی نخواهد داشت.
*****
باهنر:سهام عدالت،تجربه ناموفق خصوصی‌سازی
نائب رئیس مجلس با اشاره به اینكه تنها 10 درصد از سرمایه گذاری بخش خصوصی در كشور واقعی است گفت: توزیع سهام عدالت تجربه ای ناموفق در خصوصی سازی بود.
به گزارش مهر باهنر ظهر پنجشنبه در همایش معرفی مزیتهای سرمایه گذاری كرمان اظهار داشت: آزاد سازی در اقتصاد بسیار مهمتر از خصوصی سازی است و با وجود اقدامات صورت گرفته تنها 10 درصد از سرمایه گذاریهای صورت گرفته در بخش خصوصی واقعی است .
وی افزود: در خصوصی سازی متاسفانه در بخشهایی از راه درست خارج شده ایم، به طور مثال از مبلغ واگذاری به بخش غیر دولتی سهم زیادی مسئله سهام عدالت است كه مدیریت آن در دست دولت است و هیچ اتفاق خاصی در بخش خصوصی سازی روی نداده است و نمی توان خصوصی سازی در سهام عدالت را تجربه درستی دانست.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: بخش دیگری از واگذاری نیز به دلیل نداشتن سرمایه یا آماده نبودن بخش خصوصی به بنگاههای عمومی غیر دولتی مثل تامین اجتماعی و صندوقهای اعتباری واگذار شده است.
وی خاطر نشان كرد: در جریان ساماندهی فرودگاه امام خمینی مسئله ای كه می توانست ظرف پنج سال جمع شود سالهاست كه بلاتكلیف مانده است و امروز نیز صندوق بازنشستگی ناجا برای این پروژه جلو آمده است.
باهنر گفت: به ذهنم می رسد بهتر است یك بار دیگر اصل 44 قانون اساسی اجرا شود چرا كه در هیچ صنعتی بیش از 40 درصد نباید بنگاههای عمومی غیر دولتی وارد شوند.
وی در ادامه به طرح هدفمند سازی یارانه ها اشاره كرد و گفت: این طرح جزء آرزوهای سی ساله دولتمردان حداقل از بعد دوران دفاع مقدس بود و اگر این طرح درست اجرا و عملیاتی شود انقلاب اقتصادی در كشور ایجاد می شود.
باهنر با تاكید بر استفاده صحیح از منابع كشور افزود: حدود 2.5میلیون بشكه نفت صادرات ایران به خارج است كه درآمد آن صرف كارهای عمرانی و دولت می شود، درحالیكه ما 6.5 میلیون بشكه نفت در روز تولید می كنیم و عملا چهار میلیون را آتش می زنیم.
وی یادآور شد: هدفمند كردن یارانه ها با هدف حذف یارانه ها انجام نمی شود بلكه هدفمند كردن است و پنج سال اول دولت نباید جیبی برای خودش بدوزد و انتظار بازخورد نداشته باشد بلكه درآمد این پنج سال به افراد حقیقی و حقوقی كه در این میان متضرر می شوند، می رسد.
باهنر گفت: از این درآمد 50 درصد به خانوارها، 30 درصد بنگاهها و 20 درصد به دولت بابت هزینه هایی كه می كند اختصاص می یابد.
وی افزود: امیدواریم در این زمینه اختلاف بین مجلس و دولت حل شود و تا پایان سال 88 و یا ابتدای سال 89 اجرایی شود كه همین طرح طی پنج سال اول می تواند شكاف ناشی از فروش نفت 70 دلاری صادراتی و هفت دلاری مصرف داخلی را پر كند.
*****
تلاش برای تنبیه دیوان محاسبات
كمتر از 12 ساعت پس از اینكه مسئولان دیوان محاسبات به نمایندگان مجلس هشدار دادند كه دولت هنوز پول‌های حاصل از فروش نفت و گاز را به خزانه برنگردانده، 65 نماینده مجلس پیشنهاد محدود كردن دیوان محاسبات و ممنوعیت اطلاع‌رسانی این دیوان در مورد پرونده‌های مالی دولت را مطرح و تصویب كردند.
بدین‌ترتیب بار دیگر اصرار مسئولان ارشد دیوان محاسبات به برنگشتن یك میلیارد دلار از وزارت نفت به خزانه سبب شد طرحی از سوی نمایندگان حامی دولت مطرح شود كه بر اساس آن نه تنها اجازه عزل رئیس دیوان محاسبات به نمایندگان مجلس داده می‌شود بلكه مسئولان دیوان از هر گونه مصاحبه در مورد تخلفات دولت ممنوع می‌شوند. همچنین حضور اعضای دیوان در جلسات سایر دستگاه‌ها باید با اجازه كمیسیون برنامه بودجه و محاسبات باشد تا بدین‌ترتیب یكی از كلیدی‌ترین نهادهای نظارتی بر دولت با این سه ممنوعیت جدید مواجه شود.
در پیشنهاد مجلسی‌ها حتی آمده كه اگر مدیر دولتی مورد تحقیق دیوان در هر مرحله از رسیدگی مبلغ مورد ادعایی را تأیید كرده یا ترتیب پرداخت آن را بدهد دیگر نباید به تخلف این مدیر رسیدگی شود. پیش از این نمایندگان حامی دولت خواستار خوانده نشدن گزارش‌های دیوان محاسبات از تخلفات بودجه‌ای دولت در صحن علنی شده بودند كه علی لاریجانی به آن تن نداده بود.
از سویی محمود احمدی‌نژاد هم تاكنون چندین بار اعلام كرده كه اصلا یك میلیارد دلاری گم‌نشده و دیوان محاسبات گزارش كذب به مجلس داده اما مسئولان دیوان سه‌شنبه شب به كمیسیون انرژی آمدند. به گفته رئیس كمیسیون انرژی گزارشی از كم‌توجهی و واریز نشدن منابع به حساب ذخیره ارزی داده و گفته با افزایش قیمت نفت درآمد كشور افزایش یافته و انتظار دارند وزارت نفت و دستگاه‌های اجرایی درآمد كسب شده را به حساب ذخیره ارزی منتقل كنند.
به گفته حمیدرضا كاتوزیان مسئولان دیوان محاسبات در مورد برخی تخلف‌های رخ داده در شركت گاز به شدت معترض بوده و گزارش كاملی را به كمیسیون انرژی مجلس ارائه كردند و از مسئولان این شركت خواسته‌اند پول‌هایی كه باید واریز شود هر چه زودتر جبران شود. كاتوزیان هم اعلام كرده كه دیوان محاسبات نقایص و انحرافات در دستگاه‌های مرتبط با حوزه نفت و انرژی را برای نمایندگان گزارش كرده كه برخی از این ابعاد از سوی مجلس قابل پیگیری است. اتفاقی كه اگر این دست از نمایندگان اصرار به اجرای آن داشته باشند بار دیگر به تنشی جدی بین دولت و مجلس تبدیل خواهد شد.
بر همین اساس بسیاری تحلیل می‌كنند كه این سخنان مسئولان دیوان محاسبات به ویژه انتشار اسناد این تخلف‌ها و ارائه آن به اعضای كیمسیون انرژی سبب شد صبح دیروز به سرعت طرحی یك‌فوریتی در دستور كار مجلس قرار گیرد كه براساس آن این نهاد نظارتی محدود شود. براساس این طرح كه فوریت آن با رای‌شكننده 135 رای مثبت به تصویب رسید كه طبق آن هر سال عملكرد رئیس و دادستان دیوان توسط نمایندگان بررسی شده و آنها می‌توانند رئیس دیوان را عزل كنند. حال آنكه در حال حاضر انتخاب رئیس دیوان و بركناری آن بر عهده هیات رئیسه مجلس است. همچنین نمایندگانی كه اغلب از طیف حامیان دولت بودند، پیشنهاد دادند «دیوان محاسبات در جریان رسیدگی و تهیه گزارش حق هیچ‌گونه اظهار نظر رسانه‌ای و مطبوعاتی ندارد و فقط احكام قطعی و لازم‌الاجرای دیوان قابل اعلام عمومی است.»
این در حالی است كه تاكنون جنجال‌های رسانه‌ای گسترده‌ای به دنبال اعلام گم‌شدن یك میلیارد دلار از فروش نفت و گاز كشور مطرح شد. حال طرح این موضوع كه با تصویب طرح جدید، دیوان محاسبات این اجازه را ندارد تا قبل از نهایی شدن بررسی‌هایش گزارشی از تخلفات دولت ارائه دهد به یقین با استقبال دولت مواجه خواهد شد و از این پس پیشنهاد عزل رئیس دیوان همیشه بر سر این نهاد نظارتی سایه خواهد انداخت.اصرار دیوان به برنگشتن پول به خزانهدیروز این اتفاقات در حالی رخ داد كه حمید رضا كاتوزیان رئیس كمیسیون انرژی مجلس روایت قابل تاملی در مورد «كشفیات» جدید دیوان ناظر بر تخلفات مالی دولت نهم داشت. وی در پاسخ به این سوال كه مهم‌ترین تخلفات ذكر شده از سوی دیوان چه بوده است؟ گفته «بیشتر تخلفات مربوط به كم توجهی و واریز نشدن منابع به حساب ذخیره ارزی است زیرا با افزایش قیمت نفت درآمد كشور افزایش یافته و انتظار می‌رود وزارت نفت و دستگاه‌های اجرایی درآمدی كه كسب می‌كنند طبق رویه مشخص به حساب منتقل كنند كه در صورت عمل نكردن به آن با تاخیر و كم‌دقتی مواجه نشویم.»
وی پس از اینكه از ارائه گزارش دیوان محاسبات نسبت به تخلفات شركت نفت و حوزه گاز و پتروشیمی به اعضای كمیسیون و همچنین باز بودن پرونده یك میلیارد دلار واریز نشده به خزانه كشور خبر داد، گفت: «مكاتباتی بین دیوان محاسبات و دستگاه‌های مربوطه انجام شده و كمیسیون انرژی نیز در جریان تخلفات قرار گرفت.»
در حالی كه كاتوزیان اصرار دارد دیوان محاسبات در دوره جدید بسیار دقیق‌تر از آنچه گذشته بوده، فعالیت می‌كند و این موجب چابك تر شدن روند بررسی‌ها و نظارت‌ها نسبت به گذشته شده، حامیانی كه دیروز در تصویب طرح محدود كردن دیوان به موافقت پرداختند اصرار بر كارآمد نبودن دیوان در شرایط كنونی داشتند.
به گفته كاتوزیان، این نقایص وانحرافات نشان داد دستگاه‌های اجرایی باید خیلی دقیق‌تر از آنچه تاكنون عمل كرده‌اند در نحوه هزینه‌كرد و تخصیص درآمدها مراقبت كنند. این انحرافات هم در شركت نفت و هم در شركت‌های تابعه وجود دارد و از دیوان محاسبات همه این انحرافات را استخراج كرده تا پیگیری شود.به گفته وی، مباحثی در خصوص شركت گاز مطرح شد كه در این خصوص نیز عدم‌دقت وجود دارد و تاكید شده پول‌هایی كه باید واریز شود هر چه زودتر جبران شود.
كاتوزیان حتی در پاسخ به این سوال كه آیا بحث یك میلیارد دلار نیز دراین جلسه مورد بررسی قرار گرفت،گفت: دراین خصوص نمایندگان مباحثی را مطرح كرده‌اند آنچه به شما می‌توانم بگویم این است كه این مساله هنوز حل نشده و دیوان همچنان روی آن كار می‌كند. وی همچنین در خصوص اختلاف‌نظر‌ها در خصوص این پرونده نیز گفت: اختلاف‌نظر خاصی وجود ندارد، دادستانی دیوان اعلام كرده تخلف محرز نشده اما روی آن كار می‌شود. بنابراین باید منتظر شویم نتیجه از سوی دادستانی دیوان اعلام شود.
چند مصداق یك میلیارد دلار گمشدهالبته برخوردهای دیوان محاسبات با دولت نهم تنها محدود به گزارش های تفریغ بودجه های سالانه و لیست هزاران تخلف مالی دولت نمی‌شود بلكه سال گذشته دیوان محاسبات در گزارش جنجالی اقدام به انتشار لیست كاملی از آنچه تخلف های دولت در بخش نفت و گاز و همچنین اجرای تبصره 13 می نامید، كرد. دو گزارشی كه به سفارش علی لاریجانی رئیس مجلس مهر محرمانه خورد . بر اساس متن این گزارش كه چند ماه بعد توسط نماینده‌های كمیسیون برنامه و بودجه رسانه‌ای شد ، برخی از خرج كردهای غیر قانونی وزارت نفت به وی‍ژه شركت پخش و پالایش فرآورده های نفتی شركت گاز لیست شده بود.
همچنین دیوان محاسبات به برخی فروش‌های كلان گازی اشاره كرده بود كه پول آن به خزانه وارد نشده بود.بر اساس گزارشی كه دیوان محاسبات منتشر كرده بود شركت نفت به دستور دولت برخی خرج كردهای غیر قانونی داشته كه باید آن را جبران و به خزانه برگرداند. در آن زمان موسی الرضا ثروتی به بیان برخی از ا ین مصداق‌ها برای رسانه ها پرداخت و گفت : بر اساس گزارش دیوان شركت نفت اقدام به اختصاص 86 میلیارد تومان در سفرهای استانی كرده كه بر اساس مصوبه های مجلس نبوده و باید جبران شود. مصداق های این چنینی مانند كمك شركت نفت به كمیته امداد، وزارت كشور برای برگزاری انتخابات ، خرید كامپیوتر برای یك وزارتخانه و ..... سبب شد تا لیستی از خرج‌كردهایی شكل بگیرد كه بخشی از همان یك میلیارد دلار گم شده را تشكیل می‌دهد.
همچنین در گزارش دیوان محاسبات به مواردی مانند تامین مخارج تولید گاز از بودجه كشور اشاره شده اما پس از تولید درآمد حاصله در هیچ یك از لیست درآمدهای شركت گاز به چشم نمی خورد. نام بردن از چند میدان گازی و اصرار دیوان به تخلفات صورت گرفته در تامین قراردادهای آن از دیگر مواردی بود كه سبب شده بود به ارقام گمشده‌های بودجه ای در وزارت نفت افزوده شود.
البته در آن دوران بخشی از این گزارش دیوان مانند دلیل افزایش ناگهانی گازبهای خانگی مورد توجه نماینده های مجلس قرار گرفت.دیوان محاسبات گزارش داده بود كه دولت بر خلاف مصوبه مجلس اقدام به افزایش بهای گاز خانگی كرده و باید هر چه سریع تر این پول را به مردم برگرداند. این اتفاق درست در روزهایی افتاد كه حدادعادل با فیش های گازی مواجه شده بود كه ارقام سرسام آور آن با واكنش مردم مواجه شده بود. در آن زمان احمد توكلی مامور رسیدگی به دلایل صدور چنین فیش هایی شد و چند ماه بعد دیوان محاسبات از دلایل آن این گونه خبر داد.
دلایل نماینده‌های مدافعنمایندگان طیف حامی دولت و مجلس معتقدند با اینكه دیوان محاسبات زیر مجموعه مجلس به حساب می‌آید اما نمایندگان ارتباط مناسبی با آن نداشته و امكان نظارت بر عملكرد آن ندارند، به‌گونه‌ای كه دست نمایندگان برای نظارت بر عملكرد وزیران در قوه مجریه بازتر از نظارت بر دیوان محاسبات در قوه مقننه است. این در حالی است كه رئیس دیوان محاسبات زیر نظر رئیس مجلس عمل كرده و گرچه نمایندگان به‌صورت مستقیم بر آن نظارتی ندارند اما می‌توانند نقطه نظرات خود را از طریق هیات رئیسه انتقال دهند. نماینده اسفراین در دفاع از این طرح در صحن علنی مجلس گفت: مجلس برای نظارت بیشتر بردیوان محاسبات تلاش می‌كند.دیوان محاسبات زیر مجموعه مجلس است اما نمایندگان حتی به اندازه وزارتخانه با آن ارتباط ندارند، این مشكل دیوان محاسبات نیست بلكه مشكل قانون است. به گفته هادی قوامی در این طرح سعی شده دیوان محاسبات بیش‌ازپیش تحت نظارت مجلس باشد. بر اساس اصل 55 قانون اساسی دیوان محاسبات باید به حساب‌های تمامی وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های دولتی و موسسات عمومی رسیدگی و گزارش خود را به‌عنوان تفریغ بودجه به مجلس ارائه كند. این نماینده در دفاع از طرح می‌گفت هم‌اكنون مشكلاتی در قانون وجود دارد كه به جایگاه نظارتی مجلس در اجرای قوانین توجه نشده است. حال باید منتظر ماند و دید كه آیا مجلسی كه دیروز بسیاری از نمایندگانش در زمان تصویب یك فوریت طرح غایب بودند حاضر است به كلیاتی رای دهد كه دست و پای دیوان محاسبات را خواهد بست؟
*****
اخراج دكتر احمد الستی‌، استاد سينمای دانشگاه هنر
دکتر احمد الستی‌، استاد سینما در دانشگاه هنر که از اساتید معتبر سینمایی کشور به شمار می‌رود از این دانشگاه اخراج شده است.
به گزارش موج سبز آزادی به نقل از فعالان دانشجویی، وی در ابتدای سال تحصیلی نیز علی‌رغم آنکه نامش درفهرست انتخاب واحد دروس نیمسال جاری تحصیلی درج شده بود‌، از سوی مسئولان دانشگاه دعوت به تدریس نشده و هیچ جایگزینی نیز برای دروس او معرفی نشده بود اما به دلیل اعتراض و تجمع دانشجویان در آستانه روز 13 آبان وی به دانشگاه فراخوانده شد و کلاس‌ها برگزار گردید.
اما اکنون پس از گذشت سه هفته از تشکیل کلاس‌ها‌ و تحت شرایطی که دو سوم ترم تحصیلی جاری گذشته است، دکتر الستی از این دانشگاه اخراج شده است.
*****
"گزارش و پیگیری موارد نقض حقوق‌بشر در عرصه دانشجویی، در دستور کار ما است"
کمیته همبستگی با دانشجویان زندانی بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرده است:
اعلامیه جهانی حقوق بشر‌، میثاقی انسانی و جهان‌شمول است که از حقوق انسان محق‌، خودمختار و دارای اراده و اندیشه‌ای خودبنیاد سرچشمه می‌گیرد و بازتاب اعتلای اخلاق انسانی است که ارزش‌های جهانی را فارغ از عقیده‌، دین‌، مذهب‌، مرز و نژاد پاس می‌دارد و پرستاری می‌کند‌. ایران نیز هرچند از امضا کنندگان کنوانسیون بین‌المللی حقوق بشر است‌، اما در نقض آن با کشورهای خود‌کامه‌ای در سطح سودان و کره‌شمالی رقابتی تنگاتنگ دارد‌. اما این مساله موجب وهن ملت بزرگ ایران است، چرا که فرهنگ و تمدن دیرپا و شکوفای ایرانی زادگاه نخستین اعلامیه حقوق‌بشر در جهان می‌باشد و رسالتی برای پاسداشت و نگاهبانی از آن و حقوق پایمال شده افراد را بر دوش همه ایرانیان می‌نهد‌.
یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی از چشم‌انداز حقوق‌بشری‌‌ و جریانی که در نیم قرن اخیر ایران‌، همواره از گزند تمامیت‌خواهی برقدرت‌نشستگان‌، آرامش و امنیتی مناسب را تجربه نکرده‌است دانشگاه و دانشجو به معنای اعم آن می‌باشد‌. دانشجو از سویی در برهه‌ای از زندگانی بسر می‌برد که آرمانگر است و بی‌مماشات پی‌جوی حقوق صنفی و اجتماعی خود و ملتش می‌باشد‌، از دیگر سوی بدلیل آنکه در حلقه تنگ مادی‌گرایانه وارد نشده‌، محافظه‌کار نگشته و در منظومه قدرت سیاسی اعتبارش در حق‌گویی و بی‌طرفی است و چون در مطالباتش پی‌جوی دستیابی به قدرت سیاسی نیست‌، هرگز حقیقت را قربانی مصلحت‌نگری اجتماعی و سیاسی خویش نمی‌سازد و بی‌محابا بر سر ارباب قدرت بانگ حق‌طلبی را بلند می‌دارد‌ و به این دلیل که پشتیبانی جدی در ساختار قدرت ندارد همواره هزینه‌های بسیاری را به جان خریده است‌.
تاریخ جنبش دانشجویی ایران از بدو تاسیس دانشگاه تا به امروز بیانگر آن است که در برهه‌های سکوت سنگین استبداد و خفقان‌، این دانشجویان بوده‌اند که آذرخش‌وار به دامان شب ستم و خودکامگی درآویختند و با جان خویش فروغ و گرما به جامعه بخشیده‌اند . هنوز ایستادگی‌های بانوی شعر پارسی‌، فریادهای حق‌طلبانه پروانه دانشجویی و جوشش سه قطره‌خون اهورایی از آزردگی یادها نکاسته که انقلاب مخوف فرهنگی خیل عظیمی از دانشجویان را از حق‌تحصیل باز می‌دارد و هجوم همه‌جانبه به دانشجو و دانشگاه چنان در دستور کار قرار می‌گیرد که حوادثی چون کوی دانشگاه و به بند کشیدن آنان بارها و بارها بی محابا از سوی تنگ نظران و قدرتمداران برای فرو بردن کلام حق دانشجو تکرار می‌گردد و شهیدانی بر شهدای آزادی خواهی و حق‌طلبان دانشجویی افزون می‌گرد‌د‌، گویی این سلسله خونین و این به بند کشیدن مرغ خوش الحان آزادی و آزادی‌خواهی را پایانی نیست‌.
این رویدادهای تلخ و ناگوار‌، این به بند کشیدن دانشجویان و یاران دبستانی‌، این محرومیت‌های پی در پی از تحصیل و نادیده گرفتن حقوق بدیهی صنفی و اجتماعی‌، ما فعالان دانشجویی و حقوق‌بشر را بر آن می‌دارد تا رسالتی را که همواره بر دوش داشته‌ایم را بصورت جدی پی‌گرفته و تا حصول نتیجه دست از فعالیت باز نداریم‌. بنابراین بی‌آنکه بر معرفی این نهاد یا اعلام موجودیت آن اصرار ورزیم بی‌مقدمه و در اولین گام گزارش نقض حقوق بشر در عرصه دانشجویی را در دستور کار قرار داده ‌و پی‌جویی‌های مکرر خود را برای آزادی دانشجویان در بند و بازگشتن محرومان از تحصیل به دانشگاه ادامه خواهیم داد‌.
دانشجویان زندانی
1 - کاظم رضایی‌، سجاد بهنام‌، احسان هاشمی و بیست دانشجوی دیگر دانشگاه شیراز در روز سیزده آبان در حمله نیروهای لباس شخصی و گارد ویژه به داخل دانشگاه بازداشت شدند‌.
2- علی اسداللهی دانشجوی دانشگاه علم و صنعت در روز سیزدهم آبان ماه بازداشت و به زندان منتقل گردید.
3- علی مشمولی از اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی صنعتی اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و همچنان در زندان بسر می‌برد‌.
4- علی بیکس دانشجوی رشته جغرافی دانشگاه باکو از روز بیست و سوم خرداد همچنان در زندان اوین بسر می‌برد‌.
5- سعید نورمحمدی و احسان حسین‌خانی از جمله دانشجویان بازداشت شده در مراسم دعای کمیل همچنان تحت بازداشت قرار دارند‌.
6- افتخار بزرگیان دانشجوی دانشگاه فردوسی بیش از دو ماه است که هنوز در زندان بسر می‌برد.
7- علی پرویز و سهیل محمدی‌، دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر‌، در تاریخ 12/8 و پس از یورش نیروهای امنیتی به منازل آنان بازداشت و به زندان منتقل شدند همچنین وسایل شخصی آنان پس از بازرسی منزلشان ضبط گردید‌.
8- عباس حکیم‌زاده عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که نیمی ازعمر دولت مهرورز را در بند سپری کرده است.
9- میثم احمدی دانشجوی دانشگاه شریف رشته معماری که در 13 آبان بازداشت شده و پس از استعلام از دانشگاه اسم وی به عنوان محروم از تحصیل از طرف اموزش اعلام شده است.
10- پیمان عارف‌، ضیا نبوی و مجید دری‌، دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل ماه‌هاست که در زندان اوین تحت بازداشت قرار دارند‌.
11- سلمان سیما‌، دانشجوی دانشگاه آزاد در تاریخ 13/8 توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل گردید‌.
12- حامد روحی‌نژاد‌، دانشجوی دانشگاه بهشتی از تاریخ 14 اردیبهشت تحت بازداشت می‌باشد.
13- شبنم مدد زاده و روناک صفارزاده دانشجویانی که ماه‌هاست به دلایل واهی در زندان به سر می‌برند‌.
14- رها ثابت، هاله روحی و ساسان تقوی از دانشجویانی که بر اساس برنامه یونیسف و با نظارت این سازمان مشغول سواد‌آموزی در مناطق محروم شیراز بودند و در سال 86 بازداشت و به 4 سال زندان محکوم شدند.
15- محمد صادقی، نفیسه‌ زارع‌‌کهن و حسن اسدی زید‌آبادی از اعضای سازمان ادوار که از شب قبل از 13 آبان بازداشت شده و خبری از آن‌ها در دست نیست.
و بسیاری از دانشجویان بی‌نام و نشانی که اطلاعاتی از آن‌ها نداریم، اما در بازداشت به سر می‌برند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.
*****
احمدی نژاد و دوران سیاه کتاب
در حالی که درآمد فروش کتاب در آمريکا در رقابت با صنعت پر در آمد فیلم سازی، در سال گذشته در مجموع 13.20 ميليارد دلار بود، در ایران از مجموع بيش از 8 هزار ناشر کمتر از يک درصد اين رقم به دلیل مشکلات موجود به کار انتشارات و کارهای فرهنگی می پردازند.
مسئولان مثل همیشه از منحنی و آمارهای نشر سخن می گویند و کارشناسان و اهل فرهنگ از کیفیت نشر کتاب و میزان پایین کتابخوانی می نالند. در حالی که بخش وسیعی از کتابهای چاپ شده که می توانند از تیغ تیز سانسور و ممیزی بیرون آیند در زمینه آشپزی، فال گیری، کف بینی ، کمک‌‌های آموزشی ، پزشکی و ورزشی است که به لحاظ فرهنگی نمی توان به آن ارزشی برابر کتابهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی داد. این درحالیست که دولت بر خود می بالد که میزان انتشارات افزایش یافته است. دولت احمدی نژاد رکورد دار بی فرهنگی
سالهاست که اهل فرهنگ از معطل ماندن کتابها در نوبت دریافت مجوز، نبودن یک قانون مشخص برای تعیین خط قرمزها، یکسان نبودن سیاستها در مدیریت‌های مختلف می گویند وهر روز که می گذرد این گلایه ها بیشتر و بیشتر می شود, بطوری که دولت احمدی نژاد رکورد دار درزمینه افت فرهنگی، نابسامانی و نارضایتی دست اندرکاران این حوزه شد. اعمال سلیقه های فردی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی‌نژاد تا بدانجا پیش رفت که برخی از کتاب‌های منتشر‌شده دوران خاتمی، ممنوع‌الچاپ و یا لغو مجوز شدند.یکی از شاهکارهای دولت احمدی نژاد درآسبب رسانی به فضای فرهنگی کشور،کاهش بودجه ترویج کتابخانی از وزارت فرهنگ و ارشاد، در بودجه سال ۱۳۸۷ به میزان 27درصداست. طی چند سال گذشته سخت گیری در انتشار کتاب به جایی رسید که بسیاری از ناشران بعلت ممیزی شدید، کاهش اعتبارات و صف های طویل صدور مجوز نتوانستند به حد نصاب 40 اثر چاپ شده در سال برسند و پشت درهای نمایشگاه کتاب ماندند.
برخوردهای سلیقه ای آفت فرهنگ
چندی پیش در زمان وزارت صفار هرندی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نامه ای به وی ضمن برشمردن پاره‌ای از مشکلات، خواهان رسیدگی به این وضعیت شدند. یکی از مواردی که بیشتر از بقیه مورد اعتراض ناشران و نویسندگان است، لغو مجوز بعد از انتشار است. به گفته برخی از ناشران حتی در مواردی بعد از چاپ کتاب و در مرحله صحافی، دستور خمیر کردن کتاب صادر شده است. هر چند صفارهرندی پس از انتصاب وعده داد که کتاب و کتابخوانی را رونق می دهد، ولی در زمان دولت نهم عرصه نشر با رکود بی سابقه ای روبه رو شد. وی در همان ابتدای ورودش به وزارت ارشاد تاکید کرده بود که " هر فعالیتی در حوزه فرهنگ و هنر راکه با ارزشهای انقلاب و نظام تعارضی داشته باشد متوقف می کنیم حتی اگر دارای مجوز باشد،مجوز آن را باطل می کنیم."وی که عامل توقف انتشار کتابهای فراوانی در زمان وزارتش بود اعتقاد داشت که " ممیزی كتاب به هیچ‌وجه سلیقه‌ای نیست و ما قصد داریم كه قانون را رعایت كنیم، البته شاید پیش از ما كسانی بوده‌اند كه سلیقه‌ای عمل كرده‌اند، اما ما تصمیم داریم كه از انتشار كتاب‌هایی كه توهین به فهم خواننده به شمار می‌روند و كتاب‌هایی كه اندیشه‌های خاصی را ترویج می‌دهند و پیش از این مجوز گرفته‌اند، جلوگیری كنیم." در کابینه نهم، تشدید سانسور در همه حوزه های فرهنگی و به ویژه کتاب، ورشکستگی ناشران و کتابفروشان ، آمار پایین کتابخوانی در کشور همه نشان از فرهنگ بیمار و ناکار آمدی متولیان فرهنگ داشت ولی وزیر ارشاد مدعی بود که "امروز در حوزه بررسي كتاب مشكل چنداني نداريم".
سیاه ترین دوران تاریخ کتاب
احسان نراقی تنها یک سال پس از وزارت صفار هرندی، دوره او را "سیاه ترین دوران کتاب در ایران" خواند. وی در سخنانی که ایلنا منتشر کرد به صراحت می گوید:"يكسال اخير سياه ترين دوران تاريخ كتاب ايران است و بعدها در تاريخ از آن به عنوان فاجعه قرن ياد خواهند كرد".او با اشاره به اینکه مجموعه مقالاتش را كه سال ها پيش منتشر شده بود،ناشر براي تجديد چاپ به ارشاد فرستاده، اما پس از چند ماه هنوز وضعيت صدور مجوز قبل از چاپ آن مشخص نشده،تاکید کرده است که"اين تنها مشكل من نيست؛هر ناشري دست كم 40 عنوان كتاب دارد كه وضعيت‌‏شان مشخص نشده است و اين نشان مي دهد كه كارهاي مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامي هيچ منطقي ندارد".احسان نراقی که سال ها مشاور دبیر کل یونسکو نیز بوده، درباره سرنوشت کتاب در سال های اخیر می افزاید:"زماني كه خاتمي بر سر كار آمد؛ تعداد كتاب منتشر شده در حدود 8000 عنوان بود،اما در پايان دوره رياست ايشان شاهد انتشار 40 هزار عنوان كتاب در كشور بوديم".او برخلاف گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس که 78 در صد کتاب های منتشر شده در دوره وزارت احمد مسجد جامعی را ترویج ابتذال و ضد دین معرفی کرده بود، گفت که"در اين سال ها بسياري از كتاب هاي فيلسوفان قرن بيستم در ايران ترجمه و منتشر شد و اين اتفاق بسيار مهمي است كه از كنار آن نمي توان گذشت.در حدود 2 سال پيش در يونسكو ،يكي از دوستان مصري ام را ديدم، او به من گفت: تعداد كتاب هاي ترجمه و منتشر شده در ايران در حوزه علوم انساني چند برابر كتاب هاي منتشر شده در جهان اسلام و قابل تقدير است".
کتاب محور اقتصاد کشورهای پیشرفته
در حالی که در ایران کتابفروشی ها، بدنبال مراکز نشر رو به تعطیلی و ورشکستگی هستند، در کشورهای دیگر صنعت کتاب در حال شکوفایی است و علاوه بر تاثیرات فرهنگی بخشی از اقتصاد این کشورها را نیز سامان می دهد. طبق گزارش چهار ساله اتحاديه کتابفروشان انگلستان، آمار خريداري کتاب در اين کشور از سال 2003 تا 2007 با رشد چشمگيري رو‌به‌رو بوده است. مي‌توان گفت که کتابخوان‌ترين مردم اروپا در کشور انگلستان زندگي مي‌کنند. اينگونه است که سهم کتاب در اقتصاد انگلستان آنقدر بالا مي‌رود که در فهرست بزرگترين خرده‌فروشي‌هاي سال 2007 اين کشور، نام فروشگاه کتاب و رسانه HMV Media با يک ميليارد پوند گردش سرمايه در جايگاه بيست‌وششم و سايت آمازون انگلستان با 650 ميليون پوند گردش سرمايه در جايگاه پنجاه‌و‌يکم به چشم مي‌خورد.
بنابراين کتابفروشي‌هاي بزرگ انگلستان را مي‌توان از نظر نقشي که در توسعه اقتصادي اين کشور ايفا مي‌کنند در رديف مراکز عمده خرید دانست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ