سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۶/۲۶

پنجشنبه: 26/6/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*****
ویدیو کلیپ: آدینه 27 شهریور، روز رهایی میهن
یار گرامی ما دکتر بحری ویدیوکلیپ جدیدی را با عنوان بالا ساعتی پیش در یوتیوب به نمایش نهاده است. با هم این ویدیوکلیپ زیبا را تماشا کنیم:

*****
کاهش وثیقه شیوا نظرآهاری به دویست میلیون تومان
دیروز، چهارشنبه، 25 شهریور ماه پس از مراجعات مکرر پدر شیوا نظرآهاری به دادگاه انقلاب، سرانجام به دستور قاضی حداد، معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، و تایید سبحانی، بازپرس شعبه دو بازپرسی ویژه امنیت دادگاه انقلاب اسلامی، میزان وثیقه تعیین شده برای شیوا نظرآهاری از 500 میلیون تومان به 200 میلیون کاهش یافت این در حالی است که خانواده وی همچنان برای تهیه وثیقه مزبور با مشکل مواجه هستند.
از سوی دیگر، شیوا نظرآهاری طی ملاقات با خانواده خود و همچنین ملاقاتی حضوری با وکلایش افروز مغزی و دکتر شریف، از قول بازجوی پرونده اعلام کرده است که حتی با تامین وثیقه نیز آزاد نخواهد شد. قاضی حداد در پاسخ به پدر وی که آیا در صورت تامین وثیقه چنین امری امکان دارد اظهار بی اطلاعی کرده است.کمیته گزارشگران حقوق بشر نوشته است وکلا و خانواده شیوا نظرآهاری طی هفته های اخیر، به جهت کاهش مبلغ وثیقه بارها به مسوولان مربوطه مراجعه کرده و هر بار با پاسخ منفی رو به رو شدند. به همین منظور پدر وی نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نوشت ولی در مراجعه به دبیرخانه اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه، نامه را از وی نپذیرفته و به او گفتند یا وکیل مربوطه و یا فرد زندانی، خود باید در این زمینه اقدام نمایند.
متن نامه مزبور به شرح زیر است:
بسمه تعالي
محضر آيت الله صادق لاريجاني رياست محترم قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران
پس از سلام و تحيت همانطور که مستحضر هستيد، پس از اعلام نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، مو ج گسترده اي از بازداشت فعالان سياسي، فعالان حقوق بشري و روزنامه نگاران شکل گرفت که بسياري از خانواده هاي زندانيان همچنان به عواقب آن دچار هستند. اينجانب محمد نظرآهاري نيز در حوادث اخير دچار مشکلي شده ام که در ادامه خلاصه اي از آن را به محضر حضرت عالي معروض داشته و خواهشمندم ضمن پي گيري الطاف لازم را مبذول فرماييد.فرزند اينجانب، شيوا نظرآهاري، متولد ١٣٦٣، يکي از اين بازداشت شدگان است که حوالي ساعت۳۰:۱۳ روز يک شنبه، ٢٤ خرداد ماه، توسط نيروهاي اطلاعاتي در محل کار خود بازداشت شد. شب پيش از آن نيز، حدود ساعت ١ بامداد، ماموران وزارت اطلاعات بدون اعلام قبلي با ورود به منزل ما، اقدام به تفتيش خانه نموده و وسايل شخصي او را با خود بردند. شيوا در آن ساعت در منزل حضور نداشت و بنابراين بازداشت وي محقق نگرديد ولي ماموران اعزامي اعلام نمودند که دخترم بايد در اسرع وقت خود را به وزارت اطلاعات معرفي نمايد.
وي سردبير سايت کميته گزارشگران حقوق بشر است که در سال ١٣٨٥ تاسيس شد. فعاليت سايت مزبور در راستاي اطلاع رساني به منظور بهبود وضعيت حقوق انساني است که ضمن بيان اعتقاد و التزام خود به منشور جهاني حقوق بشر خواستار اجراي آن در تمامي زواياي زندگي مردم ايران است. اين سايت مستقل بوده و به هيچ حزب و جناح خاصي تعلق ندارد و فاقد ماهيت سياسي است و ارائه ي گزارش و آگاهي رساني نسبت به تمامي افرادي که به نوعي حقوق قانوني آنها مورد تعدي و تجاوز قرار گرفته؛ اعم از زنان، کودکان، زندانيان، کارگران و ... ، همچنين تلاش در جهت جلوگيري از نقض مستمر حقوق بشر از طريق تنوير افکار عمومي و استمداد از ساير نهادهاي داخلي و نيز نهادهاي بين المللي غير دولتي فعال در زمينه حقوق بشر را در برنامه ي کار خود داشته و مي کوشد بستري مناسب را به منظور جلب توجه همگان نسبت به عواقب وخيم نقض حقوق اساسي شهروندان ايجاد نمايد.
شيوا با تهيه مقالات و گزارش هايي در مورد حقوق کودکان، کارگران، زنان و ... کوشيده است تا اخبار و مباحث حقوق بشر را در ابعادي گسترده پوشش دهد.شيوا همچنين فعاليت داوطلبانه خود در مورد کودکان را سال ها پيش با حضور در خانه کودک شوش وابسته به انجمن حمايت از حقوق کودکان آغاز نمود و در حال حاضر نيز بيش از يک سال است که در "جمعيت دفاع از کودکان کار و خيابان" علاوه بر سوادآموزي به کودکان مهاجر، افغان و يا ايراني محروم از تحصيل، در کميته روابط عمومي و تبليغات آن نيز فعال است. اين جمعيت، سازماني غير دولتي (NGO) است، محور فعاليت‌هاي آن آموزش و حمايت از کودکان کار و همه کودکاني است که به هر علت از آموزش و حمايت هاي اجتماعي محروم هستند.اين سازمان غير دولتي داراي مجوز فعاليت از وزارت کشور جمهوري اسلامي است و منابع مالي آن صرفا از کمکهاي مردمي و محدود به مرزهاي ملي تامين مي شود.
اقدامات و فعاليتهاي دخترم بدون هرگونه چشمداشت و ما به ازاء مالي صورت پذيرفته است. دخترم کارشناس مهندسي عمران است که در سال ١٣٨٧ در مقطع کارشناسي ارشد همين رشته پذيرفته شد . در آن سال مسوولان وزارت علوم از ارائه هر گونه کارنامه به داوطلبان خودداري نمودند. شيوا نيز به هنگام ثبت نام در مرحله تکميل ظرفيت متوجه قفل بودن فايل مربوط به خود شد. بدين معني که وي جزو دانشجويان ستاره دار محسوب و از ادامه ي تحصيل محروم گشت. در سازمان سنجش به او گفتند تا زماني که وزارت اطلاعات اجازه ندهد، او امکان ادامه تحصيل در ايران را نخواهد داشت.
حضرت آيت الله لاريجاني
اکنون حدود سه ماه است که دخترم در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر مي برد که يک ماه و شش روز از آن را در سلول انفرادي سپري کرده است. با پي گيري وکلاي پرونده مشخص شد که بازپرس سبحاني، رئيس شعبه دو بازپرسي ويژه امنيت دادگاه انقلاب اسلامي، براي وي قرار وثيقه پنج ميليارد ريالي تعيين نموده و در عين حال کارشناس پرونده آخرين گزارش تحقيقات مقدماتي راجع به پرونده دخترم را تا به حال ارائه نکرده است.حال، با توجه به ارزش اندک خانه کوچکي که اينجانب در منطقه نظام آباد تهران دارم به هيچ ترتيب استطاعت توديع چنين وثيقه سنگيني را ندارم. از طرف ديگر نيز شعبه مربوطه ملاحظات لازم را در نظر نگرفته و بر ادامه بازداشت دخترم اصرار مي ورزد. چنانچه با ميزان وثيقه هايي که در اين قبيل پرونده ها تعيين مي شود، آشنايي داشته باشيد، تاييد خواهيد کرد که اين ميزان وثيقه با رويه هاي جاري در اين پرونده ها نيز مناسبت ندارد. نا متناسب بودن ميزان وثيقه اين ترديد را براي وکلاي دخترم ايجاد نموده که با علم به عدم توان مالي ما، از توديع آن عاجز مانده و به ناچار بايد پذيراي استمرار حبس دخترم باشم، ولي اين بار حبس او به لحاظ صدور قرار بازداشت توجيه نمي گردد، بلکه عجز از توديع وثيقه دليل بازداشت او عنوان خواهد شد.
رياست محترم قوه قضائيه
دخترم گناهي جز عشقي عميق به انسانيت نداشته و ندارد، زندان مخصوص کساني است که حضور آنها جامعه را تهديد نمايد نه دخترم که بهترين سالهاي عمر خود را وقف خدمت به جامعه نموده است. از آنجايي که تا کنون هيچ مقام مسوول و ارگاني پاسخ گوي وضعيت فرزندم نبوده است، بر اساس حقوق شهروندي و عدالت اسلامي که هر دو از رويکردهاي اعلام شده قوه قضائيه در دوره جديد است داد خود را به عدل گاه شما آورده و از آن بزرگوار خواهشمندم مساعدت فرموده و نسبت به کاهش ميزان وثيقه تعيين شده و تسريع روند پرونده مزبور دستور فرماييد.
با احترام
محمد نظرآهاري
*****
بازداشت، ضرب و شتم و عزل معاون دانشجویی دانشگاه هنر به خاطر دفاع از دانشجویان
حدود 20 تن از دانشجویان دانشگاه هنر به کمیته انظباطی وحراست و لااقل یک دانشجوی این دانشگاه به دادگاه انقلاب احضار شدند. به گزارش خبرنامه اميركبير در آستانه بازگشایی دانشگاه ها و در ادامه برخورد با فعالین دانشجویی ، دانشجویان دانشگاه هنر شهر تهران به دلیل شرکت در تجمعات مسالمت آمیز صنفی و فعالیت های دانشجویی به صدور حکم محرومیت از تحصیل تهدید شده اند و 20 تن از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی و یک تن دیگر به دادگاه انقلاب احضار شده اند. همچنین این گزارش حاکی است دکتر سید حسن سلطانی معاون دانشجویی دانشگاه هنر به دلیل حمایت از دانشجویان در مقابل حمله لباس شخصی ها به خوابگاه و محوطه دانشگاه ، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در یکی از بازداشتگاه های نهاد های امنیتی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است. دکتر سلطانی پس از آزادی از معاونت دانشجویی عزل می گردد. گفتنی است هم اکنون نماینده رهبری در پردیس کرج دانشگاه هنر ، به سرپرستی معاونت دانشجویی این دانشگاه منصوب شده است.
*****
تلاش های جهانی برای دسترسی ایرانیان به اینترنت امن
مرتضی نیک پندار:
در حالی که محافظه کاران حاکم بر ایران به صراحت اینترنت را یکی از عوامل تهدیدکننده امنیت خود خوانده اند، تلاش های بین المللی برای آن که اینترنت بدون سانسور و امن در اختیار شهروندان ایرانی قرار بگیرد افزایش یافته است.
در آخرین نمونه از این تلاش ها اتحاديه اروپا اعلام کرده که به درخواست هلند احتمال منع فروش فيلترهای اينترنتی را به ايران بررسی می کند. به گفته ماکسيم فرهاخن، وزير امور خارجه هلند، اکثریت اعضای اتحاديه اروپا از این پیشنهاد حمايت کرده اند. وزیر خارجه هلند تاکید کرده که اين کشور قرار است در هفته های آينده فهرستی از لوازمی که بايد در فهرست اين تحريم ها قرار گيرد را تهيه کند.
دولت احمدی نژاد محدودیت های شدیدی را بر روی اینترنت اعمال می کند. سرعت اینترنت در ایران یکی از پایین ترین ها در جهان به شمار می آید. بر اساس گزارش وبسایت جهانی و معتبر «speedtest» ایران در سرعت دسترسی کاربران به اینترنت همرده کشورهایی چون افغانستان، عراق و پاکستان است. همچنین هزینه دسترسی به اینترنت در ایران یکی از گران ترین ها در جهان به شمار می رود. پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری دهم در ۲۲ خرداد سال جاری سرعت اینترنت در ایران کاهش بیشتری هم داشته است و در عین حال کنترل و فیلترینگ شدیدی نیز بر روی سایت ها و وبلاگ های منتقد اعمال می شود. طبق گفته پدرام سلطاني رئيس کميسيون فناوري اطلاعات اتاق بازرگاني تهران، کاربران اینترنت در ایران روزانه هفت ميليون ساعت برای دور زدن فیلترینگ تلف مي کنند.
مقابله با اینترنت با استفاده از تکنولوژی وارداتی
دولت ایران تاکنون کوشیده است با استفاده از تکنولوژی وارداتی غربی کاربران اینترنتی را کنترل و ردیابی کند. فاش شده که شرکتهایی همچون زیمنس و نوکیا ابزار جاسوسی اینترنتی به رژیم جمهوری اسلامی ایران فروختهاند. سپاه پاسداران در یک سال گذشته با راه اندازی مرکزی با عنوان« مبارزه با جرایم سایبری» در خط اول تهدید کاربران اینترنت قرار داشته است. گزارش های غیر رسمی حاکی از آن است که حتی ارگان های اطلاعاتی و سپاه پاسداران خود در مواردی شرکت هایی را در داخل و خارج از ایران به راه انداختهاند و نرم افزارهای فیلترشکن ارائه کرده اند. گفته شده این نرم افزارها نه تنها ترافیک کاربران را به سایت آنها هدایت میکند، بلکه در خود برنامه جاسوسی دارد که اطلاعات روی رایانه، از جمله آدرسهای دیگران را بدون آگاهی کاربران به مرکز می فرستد.
در پنجمین جلسه محاکمه متهمان وقایع بعد از انتخابات، نماینده دادستان به خاطر استفاده بعضی از متهمان از اینترنت و دسترسی به سایتهایی ازجمله «بالاترین» کیفرخواست ویژهای را علیه آنان تنظیم کرده بود.
نماینده دادستان در این دادگاه اینترنت را یکی از عوامل «تهدید» نظام خواند و اذعان کرد که معترضان «توانسته اند با بهره برداری از شبکه عظیم اطلاعاتی در اینترنت ، شناسایی و اتصال جریانات معاند و معترض به یکدیگر، جریان سازی و اجرای عملیات روانی و رسانه ای با عضو گیری و ایجاد سایت های متعدد، فراهم کردن بستر مناسب در فضای مجازی برای آشوب گران و گروه های تروریستی و هدایت اغتشاشات ، تضعیف جایگاه داخلی و بین المللی نظام را به طور هدفمند به اجرا در آورند».
شیوه ای که اتحادیه اروپا برای کمک به کاربران اینترنتی در ایران در پیش گرفته، در ابتدا در امریکا پی گیری شد. در این زمینه سرمقاله پر سر وصدای روزنامه واشنگتن پست بی تاثیر نبود. این روزنامه درسرمقاله خود خطاب به اعضای سنای آمریکا نوشت، شهروندانی که زیر حاکمیت رژیمهای خودکامه به سر می برند، مثل مردم ایران یا برمه، برای کسب اطلاعات نیاز به دسترسی به اینترنت دارند. واشنگتن پست افزود، در برابر هر یک دلار که صرف تکنولوژی رهایی بخش شود، رژیمهای سلطه گر باید هزاران دلار برای برپایی وسایل مسدود کننده خرج کنند، اما باز هم در این دیوارها شکاف ایجاد خواهد شد و با افزایش این منفذها وشکافها سرانجام دیوارها فروخواهند ریخت.
سرمقاله واشنگتن پست موجب شد چندی پیش نمایندگان سنای آمریکا برای کمک به مردم ایران برای مقابله با سانسور دولتی اینترنت در کشور، با تصویب لایحه ای به نام «قربانی سانسور ایران» که بعدا به «وویس» مشهور شد، ۵۰ میلیون دلار بودجه برای این کار اختصاص دادند. برخی سناتورها خواستار مجازات و جریمه شرکتهای غیر ایرانیای شدند که به فیلترینگ و شنود شبکه ارتباطات همراه و اینترنت در داخل ایران کمک کردهاند.
گفتنی است که پیش از آن نیز نهادهایی آمریکایی جلوگیری از سانسور اینترنت در ایران تلاش کرده بودند. از جمله این تلاش ها را اندازی دو پراکسی مشهور «فری گیت» و «اولترا سرف» بود که اگر چه هدف اولیه آن ها فراهم کردن اینترنت بدون سانسور و با سرعت برای کاربران چینی به شمار می رفت اما پس از وقایع انتخاباتی اخیر استفاده از آن ها برای ایرانی ها نیز رایگان و آزاد شد. البته این دو سایت هم اکنون توسط دولت ایران فیلتر شده اند.
مدتی کوتاه پس از تصویب این لایحه در سنای آمریکا، دولت هلند به عنوان اولین دولت اروپایی تلاش های خود را برای کمک به کاربران اینترنتی در ایران آغاز کرد. در هلند نیز این کار با انتشار نامه ای سرگشاده در یکی از پرتیراژترین روزنامه های این کشور با نام «فولکس کرانت» و با امضای مشهورترین چهره های سیاسی، مدنی، علمی و هنری آغاز شد. در این نامه با عنوان «فراخون شکستن سکوت» درخواست مهمی مطرح شده بود: «از تمامی شرکت ها، مؤسسات و دانشگاه های هلند مصرانه تقاضا داریم "سرورهای" خود را در اختیار معترضین در ایران قرار دهند. ما از کلیه دانشگاهها، مؤسسات و شرکتهای هلندی می خواهیم برای استقرار ارزشهای دموکراتیک به پا خیزند. ارزشهائی که امروز بسیارانی در ایران برای دستیابی به آن جان خویش را ارزانی می دارند.»
در واکنش به این نامه شماری از احزاب سیاسی حاضر در پارلمان هلند لایحه ای را ارائه دادند که بر اساس آن از دولت خواسته شد تا در چارچوب اتحادیه اروپا اقداماتی را بر علیه حکومت ایران در پیش گیرد. از جمله تصمیماتی که در مجلس در این زمینه اتخاذ شد، تخصیص بودجه یک میلیون یورویی جهت کمک رسانی به امر انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به ایران است. همچنین نمایندگان مجلس هلند فروش فن آوری سانسور و فیتلرینگ اینترنتی به دولت ایران را ممنوع کردند. آنها همچنین از شرکت های زیمنس و نوکیا درخواست کردند تا سود حاصله از فروش فن آوری مربوطه به ایران را در اختیار سازمانهائی که برای دستیابی آزاد به وسائل ارتباط جمعی تلاش میکنند، قرار دهند.
یکی از این سازمان های هلندی فعال در این زمینه، جمعیت «iProxyIran» استکه تلاش می کند سرورهای پراکسی (proxyservers) در جهت دسترسی آزاد به اینترنت در ایران فراهم کند. به پیشنهاد این جمعیت، مجلس هلند از دانشگاه ها، مدارس و شرکت های هلندی درخواست کرد تا ظرفیت مازاد کامپیوترهای خود را در اختیار کاربران اینترنتی ایران قرار دهند. حتی با پیشنهاد یکی از نمایندگان با نام «هان تن بروک» نیز موافقت شد که در تعطیلات تابستانی از امکانات اینترنتی مجلس هلند برای پیشبرد هدف خبر رسانی در مورد مسائل ایران استفاده شود.
ابتکار نهادهای مدنی برای کمک به مردم ایران
شماری از نهادها و سازمان های مدنی نیز ایده های بسیار جالبی را برای کمک به جنبش سبز ایران تبدیل به واقعیت کرده اند.
یکی از این ایده ها «پروژه تور» است که که برای حفاظت از حریم خصوصی و گمنامی کاربران در اینترنت نرم افزار رایگان ارائه می دهد و گروهی از متخصصان و اساتید دانشگاهی اروپایی و آمریکایی آن را پایه گذاری کرده اند. به گفته اندرو لیومن مدیر اجرایی«پروژه تور»، این نرم افزار آزاد به کاربران امکان می دهد سرورهای پراکسی روی کامپیوترهای خود ایجاد کنند و بعد به «شبکه ای از تونل های مجازی» دسترسی داشته باشند. در وقایع پس از انتخابات ایران شمار کاربران این پرژه از میانگین ۳۰۰ هزار نفر در روز به ۵۰۰ هزار نفر رسید. براساس یکی از قابلیتهای پروژه تور کاربران اینترنتی میتوانند ناشناس روی اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و محل آنها ناشناخته بماند.
یک برنامه جالب دیگر که توسط تیمی از استاتید علوم سیاسی و مهندسان نرم افزار در دانشگاه تورنتو کانادا دنبال می شود «سایفون» نام دارد. این برنامه مجانی به شهروندان کشورهایی که اینترنت در آنها محدود شده است اجازه می دهد که بدون نگرانی از سانسور اینترنت از آن بهره ببرند. شبکه خبری بی.بی.سی در گزارشی درباره این پروژه اعلام کرد: سایفون از طریق همیاری شبکه ای کار می کند، یک کاربر در کشوری که اینترنت در آن آزاد است می تواند این برنامه را روی کامپیوترش دانلود کند و آن را برای کاربر دیگری از طریق اینترنت قابل دسترسی کند. به این ترتیب کاربر کشوری که در آن اینترنت سانسور می شود می تواند با همان پسورد و از طریق پروکسی سروری که در این شبکه ارتباطی تعبیه شده است به راحتی وارد اینترنت شود.
طراحان این سیستم می گویند این برنامه مانع از ردیابی کاربران توسط ای اس پی ها می شود زیرا آنها تنها می توانند تشخیص دهند که کامپیوتری به کامپیوتر دیگری متصل شده است و از یافتن این که این کاربر از چه سایت هایی بازدید کرده است، ناتوان هستند.
یکی دیگر از سازمانهایی که درصدد کمک برای رفع سانسور اینترنت است «کنسرسیوم جهانی برای آزادی اینترنت» نام دارد. این کنسرسیوم یک سازمان کوچک است که متخصصان داوطلب در آن سعی میکنند با مدیریت شبکهای از سرورها روزانه به حدود یک میلیون کاربر امکان گذار از فیلترها را بدهند.
علاوه بر نمونه های یاد شده شنیده می شود که گروهی از دانشجویان اروپا، کانادا و امریکا نیز در تلاش هستند تا ظرفیتهای خالی سرورهای کامپیوتری دانشگاه هایشان را در اختیار کاربران ایرانی بگذارند. در این برنامه کاربران ایرانی امکان خواهند داشت تا از طریق یک تونل اختصاصی مجازی از اینترنت پرسرعت ارائه شده توسط دانشگاهها استفاده کنند.
تلاش هایی که برای ارايه اینترنت آزاد، امن و بدون سانسور به جنبش سبز ایران در کشورهای مختلف در جریان است، همگی یک پیام مشترک دارند: قرار نیست ایرانی ها بدون اینترنت باقی بمانند. همچنان تن محافظه محافظه کاران حاکم از این «تهدید» خواهد لرزید.
*****
انکار دوباره ستاره داران
وجود دانشجویان ستاره دار باز هم انکار شد و این در حالی است که تنها در یک ماه گذشته تعدادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد با رتبه های بالا در دانشگاهها پذیرفته نشده اند در میان این افراد داوطلب رتبه اول هم وجود دارد , تعدادی از دانشجویان در چند ماه گذشته از سوی کمیته انظباطی حکم تعلیق از تحصیل دریافت کرده اند و این روند همچنان ادامه دارد. تلفن روزنامه در یک هفته اخیر چند بار زنگ خورده است , تعدادی از دانشجویان به دفتر روزنامه آمده اند و پیگیری شان برای دیدار با نمایندگان مجلس ادامه دارد تا شاید که بتوانند راهی برای ادامه تحصیل پیدا کنند اما رئیس کمیسیون آموزش مجلس دیروز وجود دانشجویان ستاره درا را به طور کلی منکر شد ه است. همین چند روز پیش سعدالله نصیری , عضو کمیسیون آموزش ‌و تحقیقات مجلس از وعده پیگیری رییس سازمان سنجش کشور در مورد وضعیت دانشجویان ستاره دار خبر داد. او قبل از این خبر هم از دیدار اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با دانشجویان گفته بود که دیروز رییس کمیسیون این دیدار را هم تکذیب کرد .تکذیب وجود دانشجویان یادآور مکالمه میرحسین موسوی و احمدی نژاد در مناظره تلوزیونی پیش از انتخابات است. سعدالله نصیری در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه پیش از آغاز تعطیلات تابستانی مجلس، جمعی از دانشجویان ستاره‌دار به کمیسیون آموزش و تحقیقات آمده و با اعضا گفت‌وگو کردند، می گوید:"بنده و آقای دکتر عباسپور رئیس کمیسیون، مدارک این دانشجویان را گرفتیم و با آنان صحبت کردیم و به بررسی این مدارک پرداختیم.این دانشجویان دارای رتبه‌های خوبی بودند که بی‌شک می‌توانستند در رشته‌هایی که انتخاب کرده بودند در مقطع کارشناسی ارشد، پذیرفته شوند اما عباسپور به مهر می گوید:" هیچگاه ستاره دار نداشته ایم و در کنکور ارشد امسال ممکن است تنها 10 نفر وجود داشته باشند که مشکلاتی در حوادث اخیر ایجاد کرده باشند اما ستاره دار نیستند. کمیسیون آموزش جلسه ای با این افراد نداشته و تنها یک مورد که معرتض بوده اعتراض خود را با اعضای کمیسیون مطرح کرده است."
ستاره دار , توهم یا واقعیت
شب 15 خرداد ماه سخنان محمود احمدی نژاد درباره دانشجویان ستاره دار در مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی حیرت دانشگاهیان را برانگیخت. احمدی نژاد گفت:" ستاره دارشدن دانشجویان در زمان وزارت مصطفی معین مرسوم شده است." گفته های احمدی نژاد تکرار گفته های محمد مهدی زاهدی در روز سوم خرداد بود . وزیر علوم با تکذیب وجود دانشجوی ستاره دار و محروم از تحصیل گفته بود : «طبق برنامه های تدوین شده وزارتخانه و در زمان وزیر اسبق دکتر معین، گذاشتن ستاره برای نمود دادن به برخی موارد در کارنامه قبول شدگان کارشناسی ارشد انجام می شده است.» او با تشریح سابقه شکل گیری عبارت «دانشجوی ستاره دار» ادعا کرد: «دانشجویی با نشان ستاره که نمایانگر مشکل یا محرومیت او از تحصیل باشد اکنون در کشور وجود ندارد. علامت تک ستاره نمایانگر نقص در پرونده و دو ستاره نیز نشان دهنده وجود تذکر اخلاقی در پرونده دوره کارشناسی دانشجو بوده است.» زاهدی آن روز دلیل درج این دو ستاره در کارنامه پذیرفته شدگان را تنها برای آگاهی و توجه بیشتر آنان و به قولی نصیحت پدرانه عنوان کرد و مدعی شد تاکنون هیچ دانشجویی به خاطر وجود این علامت در کارنامه اش از ادامه تحصیل محروم نشده است.» پس از این سخنان شورای دفاع از دانشجویان ستاره دار اعلام کرد تنها در سال 85 در حدود هزار و 241 فعال دانشجویی مجبور به امضای تعهد نامه شدند و این روند ادامه دارد . به گفته مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات در طول دولت نهم بیش از هزار دانشجوی ستاره دار از ادامه تحصیل محروم شده اند .اما زاهدی همچنان اصرار داشت که در زمان مسوولیتش هیچ دانشجویی از تحصیل محروم نشده است. این صحنه گفتگو دوباره تکرار شده است . با این که شورای دفاع از حق تحصیل در بیانیه های متعدد نسبت به احضار و احکام تعلیق دانشجویان در ماههای اخیر اننتقاد کرده اند , رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به مهر می گوید: "ما معتقدیم که دانشجوی ستاره دار وجود ندارد و این اصطلاحی است که به دلیل اشتباه وزارت علوم در سال 85 بر سر زبانها افتاد. طبق قانون در تمام دانشگاهها باید گزینش انجام شود و طبیعی است که در سال 85 گزینش با تأخیر انجام شد و به دلیل اینکه سال تحصیلی باید آغاز می شد، اسامی را اعلام کردند. وزارت علوم نیز عنوان کرد تعدادی که گزینش آنها نیامده ستاره دار هستند و گزینش آنها بعدا اعلام می شود." عباسپور ادامه می دهد : "به دلیل اینکه پاسخ گزینش آنها نیامده بود اعلام شده بود که ستاره دار هستند و باید ثبت نام کنند ولی ادامه تحصیل آنها منوط به نتیجه گزینش قطعی است.از این رو ثبت نام این دانشجویان موقتی بود و این اصطلاح باب شد. ما در همان سالها در حدود 40 هزار دانشجو را وارد دوره کارشناسی ارشد کردیم و تنها کمتر از 40 نفر دچار این معضل شدند که این نیز امری طبیعی است. دانشگاهها باید بر اساس مقررات خاصی عمل کنند و هر فعالیتی طبق مقررات باشد." او با تأکید بر اینکه هر دانشگاهی نمی تواند به هر نحوی که می خواهد عمل کند تاکید می کند : " شورای عالی انقلاب فرهنگی ضوابطی گذاشته که اگر این ضوابط اجرا نشود تخلف است و در کمیته انضباطی باید مطرح شود. چنین قوانینی در تمام کشورها وجود دارد." سميه يكي از دانشجوياني است كه با كسب رتبه ممتاز در كنكور كارشناسي‌ارشد از راهيابي به دانشگاه بازمانده است. او در تعطيلات تابستان به شهرش بازگشت، اما چند هفته پيش فردي با تلفن منزل‌شان تماس گرفت و از او خواست براي پاره‌اي توضيحات مراجعه كند. او به فرهیختگان مي‌گويد: «به من گفتند از سازمان سنجش تماس مي‌گيرند و من بايد براي پذيرش در دانشگاه در يك مصاحبه شركت كنم. با سازمان سنجش تماس گرفتم و مسوولان گفتند همان‌طور كه در روزنامه منتشرشده شما در مرحله اول با رتبه خوبي پذيرفته شده‌ايد ولي ما براي مصاحبه با شما تماسي نداشته‌ايم. شما فقط منتظر اعلام رسمي نتايج باشيد. اين‌بار همان فرد با خانواده‌ام تماس گرفت و گفت كه دخترتان بايد براي پذيرش در دانشگاه در مصاحبه شركت كند. اين بار من مجبور به پاسخگويي شدم و به آن مرد گفتم تنها در صورت احضار كتبي حاضر به گفت‌وگو هستم.» سمیه ادامه مي‌دهد: «سرانجام در دانشگاه روزانه و شبانه و در چهار رشته مورد علاقه‌ام مجاز به انتخاب بودم اما درنهايت نامم در ميان پذيرفته‌شدگان نبود و سازمان در پاسخ به من اعلام كرد كه رتبه علمي خوبي داشته‌ام اما از سوي گزينش مردود شناخته شده‌ام. در بخش گزينش استاد و دانشجو من افراد زيادي را ديدم كه با رتبه‌هاي بسيار بالا پذيرفته نشده بودند و به اين روند اعتراض داشتند. از سوي ديگر در ميان همكلاسی‌های دوره ليسانس هم دوستاني داشتم كه رشته بسيار پايين‌تر از من داشتند اما پذيرفته شدند.» او در حال حاضر پيگير پرونده شكايت خود است : «دانشجويان در تابستان از هم بي‌خبر بوده‌اند. نمي‌دانم چند نفر دچار چنين مشكلاتي شده‌اند اما به هر حال با بازگشايي دانشگاه از حال ديگران باخبر مي‌شويم.»
فعالیت دانشجویی در غیاب احزاب
عباسپور می گوید :" در هر دانشگاهی بحث فعالیتهای دانشجویی یا کمیته های انضباطی مطرح است اما چیزی تحت عنوان دانشجوی ستاره دار در کنکور 88 و در سالهای گذشته وجود نداشته است.در هر حال اگر دانشجویی در کنکور کارشناسی ارشد نسبت به گزینش علمی و اخلاقی مسئله و اعتراضی دارد براساس ضوابط قانونی می تواند به وزارت علوم مراجعه کند. البته برای پیگری به کمیسیون آموزش مجلس نیز می تواند مراجعه کند." او ادامه می دهد : "اگر دانشجویی قرار باشد آمفی تئاتر دو میلیاردی دانشگاهی را به آتش بکشاند نمی تواند جایگاهی در دانشگاه داشته باشد." عباسپور چیزی از نشریات دانشجویی که بیشترشان توقیف شده ا ند نمی گوید او تنها بر این موضوع تاکید می کند که دانشگاه نباید به جای محیطی علمی و آزاد اندیشانه تبدیل به محیطی غیر علمی شود. شهریار مشیری , عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اما با این نظر موافق نیست چرا که فعالیت های دانشجویی را تنها راه جبران احزاب می داند . او با تایید وجود دانشجویان ستاره دار می گوید:" تا سال گذشته هم که من در کمیسیون بودم هر سال تعدای از دانشجویان ستاره دار می شدند اما این موضوع از سوی برخی مسوولان تکذیب می شد .در میان اسامی که به ما مراجعه می کردند حتی افرادی با رتبه زیر 10 ستاره دار شده بودند . بعد از پیگیری های مکرر هم شیوه شان به این صورت در آمد که به طور کلی اوراق برخی افراد تصحیح نمی شد تا افرا د کارنامه ای نداشته باشند که بتوانند بر اساس آن پیگیر حقوق خود باشند." مشیری ادامه می دهد: " اکنون زمزمه توقف فعالیت های دانشجویی شنیده می شود و این در حالی است که در شرایط کنونی تشکل های دانشجویی پیگیر مطالبات مردمی هستند و این در غیاب احزاب طبیعی است . در نبود احزاب دانشجویان بار مطالبات آزادی مدنی را به دوش می کشند."
*****
شرمنده ام که دوربینم اجازه نیافت آنچه بر مادران این سرزمین گذشت را ثبت کند
رخشان بني‌اعتماد کارگردان و فیلمساز،گفت«من فيلم‌ساز شرمنده‌ام كه دوربينم در اين شرايط اجازه پيدا نكرد تا تصويري از واقعيت اين دوران و آن‌چه كه بر مادران و همسران اين سرزمين گذشت را ثبت كند.»
اين كارگردان سينما،در جریان نمايش فيلم «زير پوست شهر» در سينما «اريكه ايرانيان» که عصر سه شنبه برگزار شد،در حضور شماری از مادران شهدای جنبش سبز با تاکید براینکه«امسال خانواده سينما برخلاف سنت هرساله‌اش روز سينماي ملي را جشن نگرفت،گفت«در اين روزگار وانفسا ديگر جايي براي سينما كه قرار است، آينه تمام نماي جامعه باشد نمي‌ماند، چه برسد به اين‌كه جشني برايش گرفته شود.»
خبرگزاری ایسنا گزارش داد که رخشان بنی اعتماد پس از نمایش زیرپوست شهر با اشاره به شخصيت این فیلم گفت«به حرمت داغ دل طوبي‌ها و همه مادران اين سرزمين و از آن‌جايي كه طوبي‌ دلش مي‌خواست از آن عكس گرفته شود و نتوانستم اين كار را بكنم به احترام همه مادران يك دقيقه سكوت اعلام مي‌كنم.»در جلسه نمايش «زير پوست شهر» كه با استقبال مواجه شده بود علاوه بر پُرشدن سالن عده‌اي نيز به صورت ايستاده فيلم را ديدند، مادران تعدادی از شهدای جنبش سبز حضور داشتند.
*****
آمار قربانیان كهریزك به 4 تن رسید
آینده: با پیگیری دستگاه قضایی، تعداد افراد كشته شده در بازداشتگاه كهریزك به 4 نفر رسید.
به گزارش خبرنگار «آینده»، پیش از این صداوسیما با نمایش تصاویر محسن روح الامینی، امیر جوادی فر و محمد كامرانی، از كشته شدن 3 نفر در بازداشتگاه كهریزك خبر داده بود، اما با پیگیری پرونده كهریزك در دستگاه قضایی و مراجعه خانواده یكی از قربانیان جهت شكایت، یك نفر دیگر به قربانیان بازداشتگاه كهریزك اضافه شده است.
فرد مذكور كه رامین آقازاده قهرمانی نام دارد، پس از دستگیری توسط مامورین به بازداشتگاه كهریزك برده شده است.
گفته می شود ابتدا ماموران برای دستگیری وی به منزل وی در خیابان شهرآرا مراجعه می كنند، اما وی در منزل حضور نداشته و مادر این فرد پس از بازگشت او، همراه پسرش به كلانتری مراجعه كرده كه این فرد توسط ماموران دستگیر شده و به بازداشتگاه كهریزك منتقل می شود و سپس به دلیل حوادث رخ داده در این بازداشتگاه مخوف، چند روز پس از بستری شدن در بیمارستان فوت می‌كند.
گفته می شود تاریخ دستگیری فرد مذكور پیش از 18 تیرماه بوده و در صورت صحت این موضوع، بازداشت این فرد، اظهارات مسئولان نیروی انتظامی را كه مدعی شده بودند كلیه بازداشتهای انتخاباتی كهریزك مربوط به روز 18 تیر بوده است، زیر سوال می برد.
*****
اظهار نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره وضعیت شیوا نظر آهاری ،احمد زیدآبادی و سایر روزنامه نگاران زندانی
بیست و سوم شهریور پنجمین جلسه محاکمه معترضان به تخلف و تقلب در انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. یک بار دیگر کیفرخواست دادستانی رسانه ها را بعنوان متهم اصلی بر نیمکت متهمان نشاند. در این کیفر خواست دو سایت یوتیوب و فیس بوک متهم به " جنگ روانی علیه ایران" شده‌اند.
گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند : " باید به این مضحکه پایان داد. مسئولان قضایی با نمایش اعترافات اجباری و درخواست بخشش می‌خواهند روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران را تحقیر کنند. در این دادگاه در کنار روزنام‌ه‌نگاران و فعالان سیاسی کاربران ساده اینترنت نیز برای ارسال ای‌میل و یا بازدید از سایت های اطلاع رسانی محاکمه می‌شوند. رژیم تهران در اصل می‌خواهد در دادگاه حرفه کاران مطبوعات، اطلاع رسانی را محاکمه کند."
روزنامه نگار زندانی محمدرضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان که از تاریخ ١٣ مرداد در زندان بسر می‌برد از جمله متهمان دادگاه بود. او نیز مانند دیگر متهمان این دادگاه‌ها متن دیکته شده‌ای را در محکومیت خود و دیگر مسئولان سیاسی و فرهنگی و در موافقت با کیفرخواست دادستانی قرائت کرد. دفاع از این روزنامه نگار را نیز یک وکیل تسخیری بر عهده داشت. هر شش متهم در اعترافات خود بر " متاثر شدن از اخبار انتشار یافته بر روی سایت‌های اطلاع رسانی" تاکید داشتند.
کیفر خواست دادستانی این بار به شکل مستقیم شبکه اینترنت را هدف قرار داده بود. در بخشی از این کیفرخواست گفته شده است : " در حال حاضر بیش از 25 میلیون کاربر ایرانی از اینترنت استفاده می‌کنند، شبکه های اجتماعی همچون "فیس بوک" توانسته بیش از 200 میلیون کاربر را جذب کند و آمریکا نیز آن را شناسائی کرده و با جریان های معاند ارتباط داده است.(...) و سایت‌هایی همچون "فیس بوک" و"یو تیوب" با حمایت آمریکا برای تاثیر بر کاربران ایرانی فعالیت کردند."
نزدیکان روزنامه نگار زندانی احمد زیدآبادی اعلام کرده اند که به دلیل نپذیرفتن قرائت متن دیکته شده از سوی بازجویان، وی در این جلسه دادگاه حضور نداشت. مهدیه محمدی همسر این روزنامه‌نگار زندانی در مصاحبه با رادیو زمانه گفته است، قاضی پرونده به وکیل همسرش گفته است که "اقای زید آبادی نامه نوشته و در آن گفته است که اصلا وکیل نمی‏خواهد." اما از نشان دادن این نامه خودداری کرده است.
از اغاز محاکمات وکلای زندانیان از دسترسی به پرونده موکلین و یا ملاقات با آنها محروم بوده اند. وکلای تسخیری ناشناسی نزدیک به نهادهای امنیتی از سوی دادستانی تهران برای دفاع از زندانیان برگزیده شده اند.
بسیاری از روزنامه نگاران و وب نگاران زندانی از جمله مهدی حسین زاده روزنامه نگار اقتصادی و شیوا نظرآهاری وبلاگ نویس آزادی‌زن در بندهای امنیتی زندان اوین برای اعترافات اجباری تحت فشار ماموران امنیتی قرار دارند.
گزارشگران بدون مرز
*****
نقض وعده‌ی دستگاه قضایی پس از تودیع وثیقه پیمان عارف و اجرای حکم ۱۸ ماه حبس وی
پیمان عارف، دانشجوی ستاره‌دار و محروم از تحصیل علی‌رغم تودیع قرار وثیقه در بازداشت باقی خواهد ماند. پیمان عارف، دانشجوی ستاره‌دار کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران که در حال گذراندن خدمت سربازی بود در تاریخ بیست و هشت خردادماه امسال به اتهام وبلاگ نویسی و مصاحبه با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور توسط دادسرای نظامی گیلان با نیابت قضایی ازدادسرای نظامی تهران بازداشت و در تاریخ ۸ شهریور پس از گذراندن بیش از ۷۰ روز انفرادی با قرار بازداشت موقت به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. سه هفته پس از بازداشت وی از سوی بازپرسی وثیقه‌ای به مبلغ صد میلیون تومان جهت آزادی وی تعیین شد. اما پس از آن که وثیقه مورد نظر با حضور والدین پیمان عارف به دادگاه سپرده شد، مقامات قضایی از اجرای حکم حبس وی خبر دادند. حکم ۱۸ ماه حبس پرونده قبلی وی به اتهام سخنرانی در حمایت از دکتر هاشم آغاجری در سال ۸۴ در تاریخ از طرف شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده است و در دادگاه تجدید نظر قطعی شده است. نزدیکان آقای عارف می‌گویند: کلمه عبور ایمیل وی تحت فشار در اختیار مأموران امنیتی قرار داده شده و همچنین هنگام انتقال از دادسرای نظامی به دادگاه انقلاب مورد ضرب و شتم قرار گرفته به نحوی که یکی از دندان‌های وی شکسته است. به گفته‌ی محمد اولیایی‌فرد، وکیل وی تنها اتهام تفهیم شده به او مصاحبه در خصوص تشکیک در انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده است.
*****
فشار بر معلمان در آستانه اول مهر
دویچه وله:
در حالی که بیش از سه هفته از بازداشت رسول بداقی، عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان، می‌گذرد، دو تن دیگر از اعضای این کانون نیز به دادگاه فرا خوانده شدند. هنوز از اتهامات وارده بر بداقی هیچ اطلاعی در دست نیست.
روز سوم شهریور، درست در روزی که اعضای کانون صنفی معلمان با مهدی کروبی دیدار داشتند، رسول بداقی، یکی از اعضای هیأت مدیره کانون، به اداره حراست آموزش و پرورش اسلامشهر فراخوانده شد. بعد از خروج از آنجا، دو خودروی پژو با هشت سرنشین جلوی او را گرفته و وی را سوار کردند. سپس به منزلش رفته و ضمن تفتیش منزل، تمامی دست‌نوشته‌ها و وسایل شخصی آقای بداقی و حتی بعضی از وسایل دختر و همسرش را نیز به همراه خود وی به مکان نامعلومی بردند.
تا روز جمعه بیستم شهریور، نه خانواده بداقی، نه اعضای کانون صنفی معلمان و نه وکلای آنان اطلاعی از محل نگهداری وی نداشتند. اما در آن روز از زندان اوین با خانواده او تماس گرفته شد و همسر رسول بداقی توانست پس از ۱۷ روز با وی ملاقات کند. در این دیدار مشخص شد که بداقی در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود. همچنین وی گفته است که به تازگی از انفرادی به یک سلول چهارنفره منتقل شده است. از اتهامات وارده بر او و نیز مدت زمان بازداشتش هنوز هیچ اطلاعی به دست نیامده است.
بداقی در روز معلم امسال، در تجمع معلمان مقابل آموزش و پرورش نیز بازداشت شده و مدتی را در زندان به سر برد. دوسال پیش نیز در جریان اعتراضات معلمان برای اجرای نظام هماهنگ پرداخت دستمزد، دادگاه انقلاب وی را به دو سال حبس محکوم کرد.
کانون صنفی معلمان هفته گذشته نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشت و در مورد بازداشت غیرقانونی یکی از اعضای خود و بی‌خبری مطلق از او، اظهار نگرانی کرد. در این نامه همچنین به احضارها و بازداشت‌های غیرقانونی دیگری که در ماه‌های اخیربرای معلمان پیش آمده اشاره شده و از رئیس قوه قضائیه خواسته شده بود تا به این بی‌قانونی‌ها پایان دهد.
علی اکبر باغانی، دبیرکل کانون صنفی معلمان، می‌گوید، تا به حال هیچ پاسخی از سوی قوه قضائیه به این نامه داده نشده است: «متأسفانه هنوز هیچ پاسخ رسمی داده نشده است. حتی غیررسمی هم چیزی نگفتند. اگر ما پاسخی بشنویم و متقاعد شویم که می‌توانیم مسایل را از طریق قانونی پیگیری کنیم که خوب است. وگرنه مجبور می‌شویم بیانیه صادر کنیم و در آن بیانیه هم مشکلات معلمان را که خیلی هم زیاد است در زمینه‌ی دانش‌‌آموزان و مسایل بهداشتی، بازگشایی مدارس، مسایل آزمایشگاهی، مدرسه‌های مخروبه و مسئله‌ی اول مهر و اینها را با معلمان درمیان بگذاریم».
معلمان زیر فشار هستند
مسايل به وجود آمده برای معلمان و کانون صنفی، تنها مختص به بازداشت رسول بداقی نمی‌شود. در حوادث پس از انتخابات، علیرضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ایران، دستگیر و مدت ۲۵ روز در بازداشت بود. وی هم‌اکنون با قرار وثیقه آزاد شده و منتظر برپایی دادگاهش است.
علیرضا هاشمی در سال ۸۶ نیز از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، اخلال در نظم عمومی و تمرد از دستور پليس، به ۴ سال حبس تعزيری محکوم شده بود. وی پيش از اين نيز به خاطر تجمع هزاران معلم در مقابل مجلس شورای اسلامی در ۲۳ اسفند سال ۸۵ به همراه دهها معلم ديگر دستگير و تا ۱۱ فروردين ۸۶ درسلول‌های انفرادی زندان اوين نگهداری شدند.
همینطور روز چهارشنبه ۲۵ شهریور هاشم خاکسار، عضو کانون صنفی معلمان در مشهد، نیز در منزلش بازداشت شد.
باغانی در این مورد می‌گوید: «آقای مهندس هاشم خاکسار را امروز آمدند از خانه بردند. با وجود اینکه حکم‌شان در مرحله تجدیدنظر بوده، ولی گفتند تقاضای تجدیدنظر باید کتبا ارسال شود و ایشان باید خودش را به زندان معرفی کند. خانمش نگران بود و الان به من زنگ زد که آقای باغانی چه کار کنیم؟ حکم ایشان را که بریدند و جواب تجدیدنظر هم هنوز نیامده، ولی باز آمدند و او را بردند».
به گفته‌ی باغانی، آقای رضایی از مسئولان سایت کانون صنفی معلمان، نیز به ستاد پیگیری تخلفات اداری فراخوانده شده است. باغانی می‌گوید، نگران این موضوع هستند که با رفتن او به این ستاد، وی را نیز دستگیر کنند.
علاوه بر این احضارها و بازداشت‌ها، با نزدیک شدن به اول مهرماه و بازگشایی مدارس، نگرانی‌های دیگری نیز برای معلمان وجود دارد. علی اکبر باغانی، دبیرکل کانون صنفی معلمان، برخی از این نگرانی‌ها را این‌گونه عنوان می‌کند: «با توجه به قضایای پس از انتخابات، من فکر می‌کنم، یک‌سری درگیری‌هایی در مدارس بوجود بیاید. چون بالاخره عده‌ای از دانش‌آموزان کشته شدند و خانواده‌های این افراد می‌توانند محرک این جریان در مدارس باشند و می‌توانند این جریان را در مدارس پیگیری کنند. بعد مشکلات خود آموزش و پرورش هم هست، مسایل مالی، مسایل آزمایشگاهی، کارگاهی، بهداشت و مسایلی که می‌تواند ناآرامی‌ها را دامن بزند. امیدوارم دولت بتواند فکری به حال این جریان بکند که به احتمال قوی هم نمی‌کند».
*****
گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
انتقال یکی دیگر از زندانیان سیاسی به سگدونی زندان گوهردشت کرج
بنابه گزارشات رسیده از بند 4 زندان گوهردشت کرج، زندانی سیاسی افشین بایمانی با یورش مامورین حفاظت و اطلاعات به سلولهای انفرادی بند 1 معروف به بند آخر خطیها منتقل گردید. در راستای موج جدید یورشها فشارها ، اذیت و آزارها و محدودیتها علیه زندانیان سیاسی بی دفاع بند 4 زندان گوهردشت که بلا وقفه ادامه دارد.پاسداران حفاظت و اطلاعات ولی فقیه علی خامنه ای به اعمال غیر انسانی خود علیه زندانیان سیاسی ادامه می دهند .
روز سه شنبه 24 شهریور ماه با یورش مامورین حفاظت و اطلاعات به سلول زندانی سیاسی افشین بایمانی، او را با رفتاری وحشیانه و غیر انسانی از سلول خارج کردند و به سلولهای انفرادی( سگ دونی) بند 1 معروف به بند آخر خطیهامنتقل کردند. این یورش توسط کرمانی و نبی الله فرج نژاد رئیس معاون حفاظت واطلاعات و تعدادی از پاسدارهای آنها صورت گرفت. کرمانی و فرجی نژاد از شکنجه گران قصی قلب و جنایتکاری هستند که زندانیان سیاسی و سایر زندانیان را هدف جنایتهای خود قرار میدهند.
در حال حاضر آقای بهروز جاوید طهرانی و منصور اسالو در بند 1 بسر می برند که در روزهای اخیر شاهد درگیریهای خونین بود. زندانیان که به سلولهای انفرادی که پاسدار بندها به آنها سگ دونی می گویند منتقل می شوند تحت شکنجه های جسمی طاقت فرسایی قرار می گیرند که از جملۀ آنها ؛ شکنجه با انواع باتونها و همچنین باتون برقی برای مدت طولانی و بصورت متناوب، مدتها با دستبند از پشت و پابند در سلول رها کردند، 2 بار در طی 24 ساعت حق استفاده از سرویس بهداشتی ،به حداقل رساندن غذای زندانی ،عدم استحمام به مدت طولانی، از دارو و درمان محروم کردن زندانی ،قطع تمامی ارتباطات او با خانواده و موارد متعدد دیگر.
از طرفی دیگر زندانیان سیاسی را که در یک سلول هستند از هم جدا می کنند و به حسینیه بند منتقل می کنند که تا به حال آقایان حمید و اصغر بنازاده را به حسینیه بند منتقل کردند و فشارها و تهدیدات علیه سایر زندانیان سیاسی برای جدا کردن آنها شدت یافته است همچنین زندانی سیاسی منصور رادپور تحت فشار و تهدید قرار دارد که باید به حسینیه بند برود.
حسینیه بند به هر لحاظی دارای شرایط بسیار بدی است که از جملۀ آنها ؛ چند برابر ظرفیت حسینیه زندانی در آن قرار داده اند و زندانی بصورت کتابی کنار هم استراحت می کنند و فضای تحرک از آنها سلب شده است،وضعیت بهداشتی آن اسف بار است و شپش و سایر جانوران در آن بی داد می کند و فاقد هرگونه امکانات است . زندانیان زمین خواب هستند و تعدادی از آنها از افراد خطرناک و معتاد می باشند.
با جدا کردن زندانیان سیاسی از هم آنها را در معرض حملات باندهای مافیایی که توسط پاسداران مسئول زندان هدایت می شوند و هم جان آنها را در معرض خطر جدی قرار میدهد.یورشها انتقال به سلولهای انفرادی اذیت و آزارها و محدودیتها بدستور وزارت اطلاعات صورت می گیرد و توسط علی حاج کاظم و علی محمدی رئیس و معاون زندان ،کرمانی و نبی الله فرج نژاد رئیس و معاون حفاظت و اطلاعات زندان و محمود مغنیان رئیس بند 4 به اجرا در می آید.
پس از تکذیب جنایتهای صورت گرفته در اردوگاه مرگ کهریزک توسط علی خامنه ای ولی فقیه رژیم، راه را بر ماموران خود که در شکنجه گاههای مختلف روزانه دست به جنایت می زنند باز کرده است.از طرفی دیگر با تشکیل کمسیون مجلس برای رسیدگی به جنایتهای روی داده در بازداشتگاه ها و زندانها و همچنین کمسیون ویژه سه نفره (رئیسی،محسنی اژه ای و خلفی) از طرف قوه قضائیه که حداقل 2 نفر از آنها در جنایت علیه بشریت نقش داشته اند. رئیسی از اعضای کمسیون مرگ قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 است که سازمانهای حقوق بشری بارها بر دستگیری آمرین و عاملین این کشتار تاکید کرده اند این فرد نه تنها به مجازات نرسیده است بلکه در مناصب بالاتری قرار گرفته است و محسنی اژه ای از شرکت کنندگان در قتلهای زنجیره ای و وزیر اطلاعات که در دستگیری شکنجه وقتل فعالین جامعۀ ایران نقش عمده ای داشته است.
هدف از تشکیل چنین کمسیونها و هیئت ها در غالب تحقیق برای از بین بردن آثار جرم و مبرا کردن مجرمان است .پس از تکذیب و انکار جنایت ،مامورین ولی فقیه در زندانها فشارها و شکنجه ها را تا حد زیادی افزایش داده اند.فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یورشها ، انتقال به سلولهای انفرادی ،جدا کردن زندانیان سیاسی از همدیگر و مورد اذیت وآزار قرار دادن آنها را محکوم می کند.و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر خواستار اقدامات فوری و عملی برای پایان دادن به جنایتها در زندانهای ولی فقیه و آزادی آنها است.
*****
احتمال معامله روسیه و آمریکا بر سر رژیم تهران
تلویزیون بین المللی فرانسه در گزارشی از مسکو به نقل از منابع روسی اعلام کرد، ایالات متحده قصد انصراف از استقرار سپر ضد موشکی خود را دارد و روسیه در انتظار تائید رسمی خبر انصراف آمريکا از طرح سپر موشکی در اروپا است.
این منبع خبری گفت، در حقيقت مسکو از ماهها پيش در انتظار چنين خبري بود. روسيه از ابتدا به شدت مخالف اين طرح سپرموشکي بود که به مهمترين موضوع تنش آفرين ميان واشنگتن و مسکو تبديل شده بود. روسيه هرگز توضيحات آمريکا را براي استقرار اين طرح نپذيرفته بود. آمريکا هدف از اجراي اين طرح را دفاع از اروپا در برابر موشکهاي احتمالي رژیم تهران عنوان کرده بود. مقامات رسمي روسيه مي گفتند اين موشکهاي آمريکا در حقيقت با ماهيتي تهاجمي عليه موشکهاي بالستيک بين قاره اي روسيه به کار گرفته خواهند شد.
تلویزیون بین المللی فرانسه در ادامه گفت، آمریکا در ازاي انصراف از اين طرح مي تواند اميدوار باشد مسکو امتيازاتی به واشنگتن بدهد. واشنگتن انتظار دارد روسيه در ازاي اين هديه ارزشمند در پرونده هسته اي رژیم تهران با غرب همکاری کند. واشنگتن مي خواهد مسکو به مخالفت خود براي تصويب تحریمهای جديد عليه رژیم تهران در شوراي امنيت سازمان ملل پايان دهد.
این منبع خبری افزود، دولت اوباما پیشتر به مقامات روسی اعلام کرده بود که در صورت همکاری روسیه برای مقابله با تهدید هسته ای رژیم تهران، در اجرای طرح سپر موشکی تجدیدنظر خواهد کرد.
ديميترى مدودف، رئيس جمهور روسيه روز سه شنبه بطور غیرمنتظره اعلام کرد که اعمال تحريم عليه رژیم تهران از دستور کار خارج نشده و اين تنها غرب نيست که از برنامه هسته ای رژیم تهران نگرانى دارد.
*****
شليک پي در پي گلوله به روزه‌خوار فراري
سایت دولتی تابناک - كدخبر: ۶۴۶۱۵
افسر يک کلانترى که به دنبال بى‌توجهى راننده جوان به فرمان ايست او، با شليک گلوله راننده را از پا درآورد، ديروز در دادگاه کيفرى تهران محاکمه شد.
به گزارش «حيات نو» به نقل از ايسكانيوز، شليک پياپى شش گلوله، عصر 23 مهر 1384 در خيابان «دلگشا» لرزه بر جان مردم انداخت و آنان با بدن خون آلود راننده 22 ساله‌اى به نام «مصطفي» روبه‌رو شدند.در آن ميان، افسر کلانترى 132 نبرد به نام «محسن» که به دنبال بى توجهى راننده جوان به فرمان ايست دست به سلاح برده بود، «مصطفي» را به بيمارستان ناجا رساند اما او به خاطر شدت خونريزى جان باخت.
بدين ترتيب بازجويى از متهم و همکارانش آغاز شد و «محسن» درباره جزئيات تيراندازى گفت: در خيابان سرگرم گشت بودم که ديدم يک راننده در ملأعام، روزه‌خوارى مى‌کند. همان موقع فرمان ايست دادم که «مصطفي» دستپاچه شد و بر سرعت خودرواش افزود.
وى ادامه داد: به دنبال تعقيب و گريز، راننده در پشت چراغ قرمز متوقف شد و من از ماشين ناجا پياده شدم. سراغش رفتم اما او مى‌خواست فرار کند که تيراندازى کردم.همچنين شاهدان عينى تأييد کردند، وقتى افسر کلانترى به سمت خودرو «مصطفي» مى‌رفت، اين پسر تصميم داشت فرار کند که پنج گلوله از فاصله نزديک شليک شد.
به دنبال اعتراف‌هاى «محسن» کيفرخواست صادر و به شعبه 71 دادگاه کيفرى تهران فرستاده شد. هيأت قضايى پس از شور، اين افسر را گناهکار شناخت و به مرگ محکوم کرد. اين گزارش مى‌افزايد: رأى اما با اعتراض وکيل مدافع متهم در ديوان عالى کشور شکست و ديروز «محسن» در شعبه هم‌عرض (74 دادگاه کيفرى تهران) پاى ميز محاکمه ايستاد.
در اين نشست که به رياست قاضى «حسن تردست» و با حضور چهار مستشار تشکيل شد، ابتدا «ا..يار شکاري» به عنوان نماينده دادستان، کيفرخواست را خواند و براى «محسن» به اتهام جنايت عمدي، تقاضاى اشد مجازات کرد. سپس پدر و مادر قربانى در جايگاه ويژه قرار گرفتند و براى متهم، حکم مرگ خواستند.
نوبت دفاع به ستوان دوم «محسن» که رسيد آدمکشى را غيرعمد خواند: «وقتى ديدم راننده جوان در حال روزه‌خوارى است، فرمان ايست دادم؛ اما او از اجراى دستور، امتناع کرد. سپس به دنبال تعقيب و گريز خودرو را متوقف کردم و مدارک خواستم که راننده، دنده عقب گرفت تا فرار کند. به همين خاطر به صورتش اسپرى اشک‌آور پاشيدم.»
وى توضيح داد: راننده فرار کرد که من و همکارم تعقيبش کرديم و با رعايت قانون به کارگيرى سلاح گرم، لاستيک ماشين را نشانه رفتم. «مصطفي» باز هم تسليم نشد و زمانى که در ترافيک، گير کرد جلو رفتم. راننده در همان لحظه دستش را به زير صندلى برد تا خود را مسلح کند که من متوجه شدم و او را خلع سلاح کردم. هنگامى که او را از ماشين پياده کرديم به طرف من آمد تا اسلحه‌ام را بگيرد. من هم هل شدم و چند قدم به عقب برگشتم که دستم لرزيد و...
قاضي گفت: شهادت شاهدان حاکى از اين است که در رساندن «مصطفي» به بيمارستان تعلل کرده‌اي، چرا؟
متهم پاسخ داد: مى‌خواستم راننده زخمى را با ماشين خودش به بيمارستان برسانم اما لاستيک آن پنچر بود. به دنبال جک مى‌گشتم تا پنچرى بگيرم و بعد مجروح را به بيمارستان برسانم!
متهم در آخرين دفاع اظهار داشت: من قصد کشتن کسى را نداشتم و فقط مى‌خواستم وظيفه‌ام را انجام بدهم. بنابراين گزارش، در پايان هيأت قضايى به شور نشست تا رأى تازه‌اى صادر کند.
*****
روز اعتراض به تقلب و زندان
لیلا طیری
مردم ایران در شرایطی خود را برای حضور در راهپیمایی روز قدس آماده می کنند که طی سالهای گذشته از این مراسم به علت اینکه به روزی دولتی و در راستای اهداف حکومت جمهوری اسلامی، بدل شده بود،استقبال چندانی نمی شد.
اما اکنون و سه ماه بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد مردم ایران به طرق مختلف اعلام کرده اند که قصد دارند از این روز به عنوان روزی برای اعتراض به کشتار مردم و بازداشت های گسترده و تقلب گسترده انتخاباتی استفاده کنند. خیلی از کسانی که خبرنگاران روز در نقاط مختلف کشور با آنها گفتگو کرده اند، روز جمعه را نه روز قدس، بلکه روز ایران می نامند.
مردم با نماد سبز می آیند
علیرضا کارمند ساده شرکتی است که به گفته خودش اهل کارهای سیاسی نیست. او ساکن منیریه تهران است و می گوید: اوضاع فوق العاده است. همه مردم روز قدس می ایند تا بگویند جنبش سبز زنده است و احمدی نژاد مشروعیتی ندارد.او می افزاید: دو شب پیش یک تراکت درباره روز قدس پشت در خانه مان دیدم و با توجه به اینکه محله ما، مردمی حزب الهی هستند خیلی تعجب کردم. روی تراکت نوشته بود "با حضور سبزتان راهپیمایی روز قدس را فراموش نکنید". این تراکت دستم بود که سوار تاکسی شدم. راننده تاکسی تا تراکت را دید از من گرفت و به شیشه ماشین اش چسباند.به گفته علیرضا "مردم قصد دارند به هر طریقی با نماد سبز در راهپیمایی روز قدس شرکت و حضور خود را به حکومت اعلام کنند."او همچنین می گوید: مردم می گویند، اگر نماز روز قدس را هاشمی رفسنجانی اقامه میکرد خیلی خوب می شد اما اکنون که احمدی نژاد و احمد خاتمی هستند خیلی از مردم می گویند در نماز جمعه شرکت نمی کنیم اما در راهپیمایی حضور خواهیم داشت و از این فرصت برای اعلام اعتراضمان استفاده خواهیم کرد.به گفته علیرضا "مهم حضور مردم در خیابان ها است و مردم با هوشیاری از این فرصت استفاده خواهند کرد.
مردم نگرانند و می آیند
علی 34 ساله و کارگر شهرداری است. او می گوید این روزها تراکت های زیادی را شب ها از سطح شهر جمع کرده است.او می افزاید: همه جا مردم به همدیگر می گویند که روز جمعه می آیند و ما نیز به همراه مردم می آییم.به گفته وی مردم می گویند حالا که اجازه نمی دهند تجمع برگزار کنیم ما نیز از روزهای خودشان استفاده می کنیم و می آییم.او در عین حال از نگرانی های مردم درباره امکان درگیری و سرکوب مردم از سوی حکومت می گویدو می افزاید: با اینکه مردم نگرانند اما می گویند که هر طور شده می آییم تا به همه اعلام کنیم فقط در فلسطین نیست که مردم تحت ستم هستند بلکه در ایران مردم توسط حکومت خودشان کشته می شوند.
او تاکید می کند که این حرفها را هر روز در کوچه و خیابان و اتوبوس از زبان مردم می شنود.
جمعه، روز ایران
اکرم، خانه دار است اما از برنامه روز قدس از طریق اینترنت آگاه شده است. او می گوید مردم خیلی شعارهای جدیدی ساخته اند و با این شعار ها روز جمعه به خیابان خواهند آمد.به گفته اکرم، شعار اصلی مردم "نه غزه، نه لبنان است و اگر هر سال ده هزار نفر به خاطر مردم فلسطین می امدند امسال قرار است صدها هزار و شاید هم میلیون ها نفر برای دفاع از هموطنانمان که در زندان هستند و یا ناجوانمردانه کشته شده اند بیایند."اکرم می گوید: دوستان من همه از این روز صحبت می کنند و از اینکه آقای موسوی و آقای خاتمی هم قرار است بیایند. باور کنید جمعه میلیون ها نفر خواهند آمد و می آییم بگوییم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و قبل از فلسطین باید به فکر مردم خودمان باشیم.
جرات حمله به مردم را ندارند
اما روزبه، که شغل آزاد دارد و مغازه دار است می گوید: چند روزه مشتری ها همه از روز قدس می گویند و به نظر من فرصت خوبی است چون حکومت جرات نمی کند در این روز به مردم حمله کند و مردم را بزند.وی توضیح می دهد که حکومت همیشه سعی داشته بیشتر مردم را برای راهپیمایی روز قدس بیاورد و امسال نیز سعی خواهد کرد به نفع خود بهره برداری کند اما باید بداند که مردم می آیند تا این روز را از انحصار حکومت خارج کنند. همه می گویند جمعه روز ایران است و بار دیگر می آییم تا اعتراض خود را اعلام کنیم و بگوییم که احمدی نژاد رئیس جمهور ما نیست.وی می افزاید: در سطح شهر به ظاهر تا کنون آرام بوده اما در جاده ها نمیدانید چه خبر است. من هفته پیش در جاده چالوس دیدم که مردم شعار می دهند و علیه احمدی نژاد و خامنه ای فحش می دهند. اکنون که یک روزنه ایجاد شده این مردم ساکت نخواهند نشست و خواهند آمد..
*****
فرزند میردامادی دقایقی پیش دستگیر شد
مهدی میردامادی، فرزند محسن میردامادی نیم ساعت پیش ( حدود ساعت 4 بامداد) بازداشت شد.
در پی بازداشت حسین نورانی‌نژاد که ساعاتی پیش صورت گرفته بود، مهدی میردامادی فرزند رئیس جبهه مشارکت ایران اسلامی نیز بازداشت شد. خانواده وی گفته‌اند که وی در منزل شخصی و با حکم دادستانی و بعد از تفتیش منزل بازداشت شده است. گفتنی است از دیروز موج وسیعی از دستگیری‌های فرزندان و نواده‌های روحانیون اصلاح‌طلب آغاز شده بود و همچنان ادامه دارد.
*****
تو هم عنکبوت خواب‏هات تار سبز می‏بنده؟
مرجانه ایاز
تو هم مثل من شب‏ها خواب می‏بینی آزادی ایران را می بینی؟
چند بار توی خواب رفتی پشت بوم الله‏اکبر گفتی؟ به قول برادرم الله‏اکبر افقی، خوابیده روی زمین، چند تیر چراغ برق رو "v" کشیدی؟ کدوم ایستگاه مترو هر دفعه رنگت تموم میشه؟ چند شنبه رو توی خواب رفتی پارک لاله؟ پشت دیوار اوین چی؟
خاکستری بلنده، با یک جعبه زولبیا، بدنت اینجا روی تخت عرق می‏کنه و روحت توی خیابون‏های شهرت پوستر می‏چسبونه؟ دار و درخت و در و دیوار، حتی تو غار چند بار توی خواب گیرافتادی؟ چند بار در رفتی؟
چند تا پای چکمه پوش شمردی از لای درز؟ درز همون دریچه جادویی که درست لحظه‏ی دستگیری، تو رو از یک دالونی پرت میکنه پایین... دلت هری میریزه و از خواب میپری. چند شب سیاه رو با دوست‏هایت سبزآذین کردین؟ چند تا شابلون درست کردین؟ چقدر بیشتر از همیشه دلتنگشونی؟ تو هم توی تاریکی کوچه پس کوچه‏های خواب‏هات رفقای جدید ناشناخته پیدا کردی؟
صورت‏هایی که هرگز ندیدی .. برای اون‏ها هم دلتنگ شدی، انگار که یک کشور توی دلت جا می‏شه و به اندازه‏ی هر سبز، یک قلب پیدا می‏کنی. تو هم مثل من بهشون افتخار می‏کنی؟ تو هم غرور برگشته‏ات باعث شده فکر کنی تک‏تک برگ‏های جهان برای ما سبز شدند؟
*****
مخالفت خامنه ای با اقامه "نماز جمعه" توسط هاشمی
سینا حسینی

در پی اعلام رسمی کنار گذاشته شدن هاشمی رفسنجانی از امامت جمعه روز قدس، منابع موثق از اتخاذ این تصمیم توسط شخص آیت الله خامنه ای حکایت دارند.
در حالی که در روز سه شنبه گمانه زنی های بسیار و اخبار متناقضی در مورد جایگاه هاشمی رفسنجانی در مراسم روز قدس منتشر شده بود، چهارشنبه روابط عمومي ستاد نماز جمعه تهران با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد که نماز جمعه روز جهاني قدس توسط سيد احمد خاتمي اقامه مي شود. این ستاد، همچنین در اقدامی نامتعارف محمود احمدي‌نژاد به عنوان سخنران پيش از خطبه‌ها معرفي کرد.
نامتعارف بودن این اقدام از آنجاست که احمدی نژاد به تازگی به مناسبت هفته دولت سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران بوده و در دو دهه اخیر معمول نبوده است که به فاصله سه هفته، روسای جمهور دو بار به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه در این مراسم حضور یابند. از سوی دیگر، عدم اقامه نماز جمعه عید فطر توسط هاشمی رفسنجانی نیز به نوبه خود اقدامی بی سابقه محسوب می شود، چرا که ربع قرن است که امام جمعه ثابت آخرین نماز جمعه ماه رمضان هاشمی بوده است، گذشته از آن که رییس مجلس، رییس جمهور یا رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد. وی در روز قدس جای خود را به سید احمد خاتمی عضو تندروی مجلس خبرگان خواهد داد که در یکی از خطبه های نماز جمعه پس از انتخابات ریاست جمهوری، قوه قضائیه را به برخورد "بی رحمانه" با معترضان دعوت کرده بود.
یک روز پیش از نهایی شدن امامت جمعه احمد خاتمی در روز قدس، خبرگزاری های ایرنا و فارس به نقل از مسعود مرادي رییس ستاد نماز جمعه تهران این خبر را اعلام کرده بودند. اما ساعاتی از اعلام خبر نگذشته بود که مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار "تابناک"، با تکذیب آنچه از قول وی منتشر شده گفت که "تا ساعاتی دیگر"خطیب نماز روز قدس معرفی خواهد شد. این اتفاق، البته تا آخرین ساعات روز سه شنبه به وقوع نپیوست و اعلام نهایی نام خطیب جمعه روز قدس به چهارشنبه موکول شد، که در واقع همان بود که در روز گذشته رییس ستاد نماز جمعه تهران اعلام زودهنگام آن را تکذیب کرده بود و همان زمان هم تابناک تاکید داشت فایل صوتی اظهارات نامبرده را در اختیار دارد. این در حالی بود که همزمان محسن هاشمی ، رییس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، به خبرگزاری ایلنا گفته بود: "تا اين لحظه به دفتر آيت‌الله هاشمی رفسنجانی اطلاع داده نشده است که نماز جمعه اين هفته تهران را ايشان اقامه نخواهد کرد".
اما امروز یک منبع آگاه اعلام داشت که دلیل تعلل ستاد نماز جمعه تهران در اعلام نهایی حذف هاشمی از امامت جمعه روز قدس، احتیاط در نهایی شدن نظر مقامی بوده که تعیین ائمه جمعه هر هفته، با صلاحدید دفتر وی صورت می گیرد و وی، کسی نیست جز آقای خامنه ای.
تمهیدات حکومت برای جلوگیری از تکرار تجربه 26 تیر
حساسیت بر روز اقامه نماز جمعه توسط هاشمی رفسنجانی، از 26 تیر ماه سال جاری شدت گرفت که با حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مراسم نماز، این مراسم به عرصه اعتراضات میلیونی معترضان به دولت احمدی نژاد و حامیانش تبدبل شد. این حساسیت ها، در هفته ای که گذشت با فراخوان کروبی خطاب به مردم برای "نشان دادن قدرت" خود به حاکمان با شرکت در مراسم روز قدس و هشدار متقابل آیت الله خامنه ای علیه استفاده از این مراسم برای "تفرقه افکنی" به اوج رسید. پس از آن، آیت الله صانعی، هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی، سیدحسن خمینی و تشکل های اصلاح طلب نیز با بیانیه هایی جداگانه خواستار حضور مردم در راهپیمایی روز قدس شدند و این فراخوان ها، افزایش نگرانی حامیان دولت را به دنبال داشت.
تغییر خبرساز امام جمعه روز قدس در تهران در شرایطی صورت می گیرد که محافظه کاران حاکم، پیشتر در یک اقدام احتیاطی دیگر برای جلوگیری از قدرت نمایی مخالفان در مراسم مذهبی، محل برگزاری مراسم عید فطر را نیز به بهانه "فعالیت های عمرانی و ساخت و سازهای داخل محوطه" از مصلای بزرگ به دانشگاه تهران منتقل کرده بودند که محیطی کوچک تر و امکان کنترل آن به لحاظ امنیتی بیشتر است.در تصمیمی جداگانه که از سوی منتقدان، تلاشی برای تشویق مردم به ترک پایتخت و عدم شرکت در مراسم سراسری مذهبی تلقی شده، هیات دولت دیروز به دستگاه‌های اجرایی دستور داد که ""برای رفاه حال کارکنان دولت" با مرخصی درخواستی کارکنان از روز قبل و یک روز بعد از عید سعید فطر موافقت کنند.
با وجود تمام تمهیدات حکومت برای جلوگیری از تجمع مخالفان در مراسم روز قدس، خبرها حاکی است که اطلاعیه های بسیاری در محلات مختلف در دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس توزیع شده است.
*****
تا نیمه شب از دکتر ملکی بازجویی می کنند
فرشته قاضي

خانواده دکتر محمد ملکی که روز دوشنبه در زندان اوین با او ملاقات کرده اند از وضعیت بد جسمی وی خبر دادند و اعلام کردند "مسولیت هر گونه اتفاقی برای دکتر محمد ملکی با دولت جمهوری اسلامی و شخص ولی فقیه است."
قدسی میرمعز، همسر دکتر محمد ملکی در گفتگویی، ضمن خبر دادن از وخامت وضع جسمی دکتر ملکی در زندان گفت: روز دوشنبه به همراه دکتر مولایی، وکیل دکتر ملکی با ایشان ملاقات کردیم و وقتی دکتر را آوردند متوجه شدیم به شدت نحیف شده و قدرت ایستادن و راه رفتن ندارد. بازجوی او زیر بغلش را گرفته بود که آقای مولایی نیز کمک کرد و ایشان را آوردند و نشست.
همسر دکتر ملکی افزود: او ضعیف تر شده و دستانش به طور مداوم میلرزید و در مقابل بازجویش به ما گفت که از نوسان شدید قلب و افت فشار خون، سوزش ادرار و پادرد رنج میبرد.به گفته خانم میرمعز، همسرش همچنان در سلول انفرادی بند 209 اوین نگهداری می شود و بازجوی دکتر ملکی گفته است که تا ساعت 12 شب ، این زندانی بیمار تحت بازجویی قرار می گیرد.
خانم ملکی گفت: به بازجو گفتم که این وضعیت دکتر خطرناک است و باید جهت درمان در بیمارستان بستری شود اما بازجویش پاسخ داد که برای بستری شدن باید دادستان یا قاضی دستور دهد.او با اشاره به بیماری پروستات دکتر ملکی گفت: روزی که آمدند و منزل را به هم ریختند دکتر را از بستر بیماری بلند کردند و در حالیکه دو نفرشان زیر بغل او را گرفته بودند سوار ماشین کردند و بردند اما در روز ملاقات متوجه شدم که وضعیت جسمی دکتر رو به وخامت گذاشته و دست ها و پاهایش به طور مداوم می لرزد و توان اینکه خودش را سرپا نگهدارد ندارد.
خانم میرمعز افزود: با دیدن وضعیت وخیم دکتر به بازجویش به شدت اعتراض کردم و گفتم که شما دکتر را آورده اید که بکشید. گفتم امنیت ملی شما با این پیرمرد 76 ساله بیمار به خطر افتاده است؟ این همه سپاه و ارتش و موشک و... دارید، اما یک پیرمرد 76 ساله در بستر بیماری امنیت ملی شما را به خطر انداخته است که او را برده اید بند 209 و در سلول انفرادی نگه داشته اید؟
به گفته خانم میرمعز، دکتر ملکی به اتهامات اقدام علیه امنیت ملی و تحریک به شرکت در اغتشاشات که به او تفهیم شده اعتراض کرده و گفته است که من اصلا رای نداده ام و این مدت هم بیمار و در رختخواب بودم.این چه امنیت ملی است که من در رختخواب به خطر انداخته ام؟همسر دکتر ملکی به نقل از همسرش همچنین گفت بازجویی های او تا ساعت 12 شب طول می کشد و او بعد از بازجویی ها نمی تواند بخوابد. وی تاکید کرد: دکتر ملکی در ملاقات مدام می گفت که به شدت درد دارد و از نوسان شدید قلب و افت فشار و سوزش ادرار رنج می برد و حالش خیلی بد است.خانم میرمعز تصریح کرد: هر بلایی سر دکتر بیاید مسول مستقیم آن دولت و ولی فقیه و دادستان هستند و من اعلام خواهم کرد که اینها دکتر را کشتند.
وی خبر از پی گیریهای وکلای همسرش و عدم حصول نتیجه هم داد و گفت: من به بازجو گفتم که دکتر هیچ چیز مخفی ندارد و بازجو گفت که باید نامه های دکتر را بخوانیم، که دکتر سرش را توی دستانش گرفت و گفت یعنی نخوانده اید؟ بروید بخوانید بعد بازجویی کنید. این نامه ها در تمام سایت ها منتشر شده است و چیز مخفی ای نیست.
همسر دکتر ملکی افزود: دکتر را بازداشت کرده اند و خود نیز نمیدانند چه میخواهند. روی دستشان مانده و اینگونه می خواهند خدمت کنند. واقعا برهوت انسانیت است. یک مو از سرش کم شود باید به خدا و تمام جهانیان پاسخ دهند. وی همچنین به 85 جلد کتابی که ماموران از منزل دکتر ملکی برده اند اشاره کرد و گفت: روی تمام این کتاب ها مهر وزارت ارشاد بوده و باید وزارت ارشاد را مواخذه کنند نه دکتر ملکی را.
از سوی دیگر خانواده هنگامه شهیدی خبر از ملاقات مادر این روزنامه نگار با او دادند. خانواده شهیدی گفتند که این ملاقات به صورت کابینی بوده و این روزنامه نگار ضعیف تر و رنجور تر از ملاقات قبلی بوده وبسیار بی تابی می کرده است.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
چشم فتنه؟!
نمی‏دانم بارچندم است که این اصطلاح: "کور کردن چشم فتنه" را در فرمایشات آقا می‌شنوم؟ نماز جمعه این هفته موقعیت دیگری بود برای توجیه شرعی آنچه در حوادث اخیر به عنوان "آخرین چاره داغ کردن است" (آخرالدواءالکی) که از طریق کورکردن چشم فتنه انجام شده و می‌شود.
در حملات ده سال قبل نیروهای تحت‌الامر آقا به خوابگاه دانشجویان، که یک چشم دانشجوی رتبه دوم کنکوربا شلیک تیرهای پلاستیکی مأموران تخلیه شد، فکر کردم "چشم فتنه" به کلی کور شده است! ظاهراً ضرورت داشته امسال نیز برای کور کردن چشم دیگر فتنه به کوی دانشگاه حمله شود!؟
راستی این فتنه چیست که کور کردنش اینقدربرای نظام دردسر آفرین و پرخرج شده است؟ آیا شعارالله اکبر دادن در بام‌ها فتنه است که با تک تیراندازان و تخریب اتوموبیل‌ها و اموال صاحب خانه‌ها باید کور گردد؟ آیا راه پیمائی مسالمت‌آمیز قانونی و اعتراض به تقلب در انتخابات فتنه است که پیاده نظام وسوارنظام تا دندان مسلح برای سرکوب آن اعزام شود؟
آیا اعتراض به ضرب و شتم و شکنجه و قتل واعمال شرم‌آور دیگرکه بسیاری از مسؤلین به زشتی و پلیدی آن اعتراف کرده‌اند، خلاف آقای خامنه ای "حرمت نظام" را بالاتر از حرمت جان و مال و ناموس و آبروی مردم می‌داند. این چه "نظام مقدسی" است که فقط حرمت وقداست رهبری را پاس می‌دارد؟ مگر رسول خدا به کرات نمی‌فرمود: "هرگز نمی‌توان نظامی را که درآن حق ضعیف بدون لکنت زبان از قوی ستانده نشود مقدس نامید!؟چه قدرت و قداستی برای نظامی که با مردم مظلوم خود با زبان زور و زرادخانه عمل می‌کند باقی می‌ماند!؟
استالین نیز خود را مساوی مارکسیسم و انقلاب بلشویکی می‌دانست و برای اثبات این ادعا، نزدیک به تمام انقلابیون و ایدئولوگ‌های اصلی حزب در شورای مرکزی و دفتر سیاسی را اعدام و میلیونها نفر را قربانی قصابی های انقلابی خود کرد!فرعون هم دراعدام پیروان موسی و سرکوب خونین بنی اسرائیل، توجیهی حق به جانب و دلسوزانه برای ملت خود داشت: این دو تن می خواهند با سخنان ساحرانه شان شما را (از قدرت و کشور) بیرون کنند واین نظام بی‌نظیر شما را از بین ببرند! "
راه برون رفت از"فتنه ای" که با سرپیچی حاکمیت از تمکین به حقوق مصرح مردم در قانون اساسی حاصل شده است، از نظر شرعى جز بازگشت به اسلام ِ مبتنی به کتاب و سنت (نه اسلام فقاهتی) و از نظر عرفى جز تمكين به حقوق مردم، مندرج در قانون اساسی، میسر نمی‌باشد.
*****
آرزوی حکومت سرنیزه را بر دل دیکتاتورهای نورسیده می گذاریم
سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)
**
به نام خدا
دادستان تهران که به روال سلف بدنام‌اش به جاي دادگستري گام در مسير اشاعه ظلم و بيداد گذارده، ‌هنوز از راه نرسيده برخلاف ادعاهايي که امروز واهي بودن آن سريعتر از آنچه مي‌پنداشتيم آشکار شده است، امضاي خود را ذيل کيفرخواستي گذاشت که گويي از نظر فقدان استدلال، وجاهت حقوقي و عقلانيت با بيانيه‌هاي سياسي که پيش از اين به عنوان کيفرخواست در چهار بيدادگاه‌ گذشته قرائت شده در رقابت است. صحنه‌آرايي مضحک و پليدي که نام آن را جلسه محاکمه «عبدالله مومني» رييس شوراي مرکزي و سخنگوي سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) گذارده‌اند با توجه به چهل روز بي خبري مطلق که همگان به ويژه خانواده وي را در هراس و بيم نسبت به جان او قرارداده بود البته از آن جهت که نويد بخش سلامت جسمي اوست موجب خشنودي‌ ست اما تنها کارکرد آن نزد افکار عمومي افزودن برگ ديگري بر کارنامه جنايات سه ماه اخير است که با شکنجه، خونريزي و تجاوز عليه ملت ايران توام شده و اکنون سياهي آن را بيش از پيش کرده است. مطابق آنچه در برخي رسانه‌ها انتشار يافته، بايد گفت کيفرخواست صادره عليه عبدالله مومني آنچنان بي اساس تنظيم شده است که فاقد ارزش هرگونه پاسخگويي است کما آنکه به اعتقاد ما اصولا دادگاه برپا شده فاقد وجاهت قانوني مي‌باشد، با اين وجود براي آنکه ملت ايران با ابعاد ديگري از جهل و نابخردي ماموران امنيتي دولت کودتا در تنظيم اين کيفرخواست آشنا شوند نکاتي به استحضار ملت شريف ايران مي‌رسد:
1- به باور سازمان دانش آموختگان ايران متن کيفرخواست و آنچه تحت عنوان اعترافات آقاي عبدالله مومني منتشر شده در واقع سند افتخاري براي اين سازمان و مهر تاييد ديگري بر سالها مبارزه جنبش دانشجويي ايران و عبدالله مومني به عنوان يکي از چهره‌هاي برجسته اين جريان آزادي‌خواه در راه نيل به مطالبات تاريخي و احقاق حقوق ملت ايران است. از زمان تاسيس نهاد دانشگاه در ايران طي بيش از هفت دهه گذشته اين اولين بار نيست که مستبدان و کودتاگران عليه مبارزات حق طلبانه برآمده از اين نهاد صف‌آرايي مي‌کنند و البته آخرين آن نيز هم نخواهد بود اما چه بسيار مستبداني که آمده و رفته‌اند اما مدال شرف و عزت همواره بر سينه دانشجويان آزادي خواه ‌ و دموکراسي‌خواه جاي داشته است.
2- در گزارشات منتشر شده از جلسه دادگاه برخي فعاليت‌ها به عنوان جرايم آقاي عبدالله مومني ذکر شده که همگي آنها در چارچوب فعاليت‌هاي تشکيلاتي و سياست‌هاي تدوين شده اين سازمان بوده و طبعا بار مسئوليت آن متوجه سازمان دانش آموختگان ايران است نه يکي از اعضاي آن؛ در اين ميان به ويژه تاکيد کيفرخواست بر دفاع بدون خط قرمز از حقوق کليه شهروندان و اقشار مختلف و افشاي موارد نقض حقوق بشر قرار گرفته و به طور خاص اشاره به نشستي شده که در آن از حقوق به اصطلاح اراذل و اوباش حمايت شده است. البته دادستان تهران و مقامات امنيتي به خوبي آگاه‌اند که در همان جلسه که بيش از يکسال و نيم پيش برگزار شد،‌ محور اساسي گزارشي که در آن زمان کميته حقوق بشر سازمان منتشر کرد وضعيت فاجعه‌آميز و غيرانساني بازداشت‌گاه کهريزک بود و شايد اگر مسئولان ذي‌ربط همان زمان به هشدارها و اخطارهايي که در آن نشست علني مطرح شد توجه مي‌کردند، قتل‌ها و جنايات اخير در اين بازداشتگاه اتفاق نمي‌افتاد و علاوه برآنکه تعدادي از خانواده‌ها اين چنين داغدار نمي‌شدند حيثيت نظام اسلامي نيز از صدر تا ذيل اينگونه در سطح جهاني به زير سوال نمي‌رفت که چندين فرمان ملوکانه هم توان احياي آن را نداشته باشد. گرچه محاکمه عبدالله مومني به چنين دلايلي، به جاي آنکه به پاس همين هشدارها از او تقدير شود نشانگر آن است که ادعاي دغدغه‌مندي رعايت ضوابط و حقوق شهروندان از سوي برخي مسئولان عاليرتبه تا چه حد بي اساس بوده و تنها زماني حاضر به پذيرش اشتباهات خود و البته وعده مجازات فرودستان هستند که احساس کنند منافع شخصي‌شان در خطر افتاده است.بنابراين اعلام مي‌کنيم که سازمان ادوارتحکيم وحدت ارتقاي سطح دموکراسي و حقوق بشر در ايران را طي سال‌هاي گذشته سياست اصولي خود دانسته و اين همان چيزي است که سخنگوي سازمان آن را حتي در بيدادگاه کودتاچيان به روشني تکرار کرده است.
3- در بخشي از متني که نماينده دادستان عليه آقاي مومني قرائت کرده آمده است "متهم در اعترافاتش عنوان كرده نسبت به مفسدان اقتصادي بي‌تفاوت شده بوديم...". بايد گفت اگر جامعه ما بدان جا رسيده است که حتي يک شهروند عادي که هيچ جايي در حاکميت ندارد را به اين دليل محاکمه مي‌کنند، پس چه به جاست که فورا کيفرخواستي عليه مسئولاني که طي سالهاي گذشته با در دست داشتن اختيار قواي مختلف تنها به طرح لزوم مقابله با مفسدان پرداخته و هيچ اقدام عملي انجام نداده‌ و تنها موجب تشويش اذهان عمومي شده‌اند، ارائه شود.بعلاوه بايد افزود از قضا آنچه امروز موجب به گروگان گرفتن نخبگان و دلسوزان کشور توسط کودتاچيان شده مبارزه عليه ريشه‌ي واقعي و منبع تغذيه مفسدان اقتصادي است که با تجاوز به حقوق شهروندان، اعمال سانسور، عدم شفافيت مالي و خارج ساختن بنگاه‌هاي اقتصادي تحت اداره خود از نظارت نهادهاي قانوني؛ دستگاه‌هاي سياسي – اداري کشور را به فسادي مهلک کشانده که خيانت در امانت آراي مردم، تنها گوشه‌اي از آثار مفتضح آن است.
4- در قسمت ديگري از گزارش‌هاي منتشر شده از دادگاه به نقل از آقاي مومني آمده که وي "در خصوص سفر خود به آلمان براي آموزش براندازي نرم همراه با سه فعال دانشجويي ديگر توضيح داد با تعدادي از اعضاي شوراي مركزي ادوار تحكيم با هدف شركت در كلاس‌هاي آموزشي به مدت يك هفته به آلمان رفتيم كه همه هزينه آن توسط آمريكا و تحت پوشش يك نهاد حقوق بشري تامين شده بود". طرح اين ادعا در واقع نشانگر عمق جهل تهيه کنندگان اين سناريو و نشانه آشکار ديگري است از تهي بودن دست آنان از ارائه هرگونه دليلي جهت محکوميت عبدالله مومني به طوريکه با اقتدا به مشي مقتدايانشان پناه بردن به "دروغ" را ساده ترين شيوه يافته‌اند. طرح اتهام سفر آقاي مومني به آلمان به همراه تعداد ديگري از اعضاي شوراي مرکزي سازمان دانش آموختگان ايران ادعايي کاملا واهي و از اساس کذب است. اولا، چگونه ممکن است فردي که گذرنامه او توسط ماموران امنيتي به شکل غيرقانوني و در فرودگاه ضبط شده، به کشور آلمان سفر کند و مجددا به کشور بازگردد و مقامات قضايي با او برخورد نکنند؟ ثانيا، بنا به صراحت همين کيفرخواست صادر شده، عبدالله مومني طي چهارسال گذشته مکررا بازداشت و محکوم شده، ‌چگونه است که اکنون آقايان متوجه چنين جرمي شده‌اند؟ بر اين اساس به نظر مي‌رسد پرونده مختومه سه تن از فعالان سابق دانشجويي که سه سال پيش به همين اتهام واهي، با دريافت احکام مجازات ناعادلانه به دو و سه سال حبس محکوم و اکنون نيز مدتي است با پايان يافتن دوره محکوميت‌شان آزاد شده‌اند، تنها از آن جهت مجددا مطرح شده است که دستگاه‌هاي امنيتي هيچگونه دليل و سندي حتي براي انتساب اتهامات کذب خود نداشته و مجبورند به هر دستاويزي متوسل شوند.
5- يکي ديگر از اتهامات سازمان دانش آموختگان ايران که پيش از اين در کيفرخواست عمومي نيز بدان اشاره رفته و اکنون در کيفرخواست آقاي مومني نيز با تفصيل بيشتري به ويژه درخصوص عملکرد ستادهاي انتخاباتي نزديک به سازمان ادوارتحکيم وحدت به آن پرداخته شده، مساله مقايسه موضع گيري سازمان ادوارتحکيم وحدت در جريان دو انتخابات نهم و دهم رياست جمهوري است به طوريکه مطابق نظر دادستان تهران موضع عدم مشارکت در دوره پيش و مشارکت فعال در اين دو دوره به عنوان دليل اتهام پي گيري هدف براندازي نرم از سوي اين سازمان مطرح شده است. قطع نظر از اينکه طرح چنين اتهامي به يک حزب سياسي آشکارا نشانگر عيار مردمسالاري مورد ادعاي اقتدارگريان و ميزان اعتقاد آنها به انتخابات واقعي است به نحوي که هرگونه موضع گيري نيروهاي دگرانديش از سوي آنها تهديدي عليه حاکميت يکپارچه‌شان تلقي مي‌شود؛ بايد گفت دخالت عوامل دولت کودتا در مراجع قضايي از همين اشارات به خوبي نمايان است،‌ چرا که مشاهده مي‌شود چگونه اقدامات قانوني رقيبان سياسي‌ اين دولت در دوره تبليغات انتخاباتي اکنون به عنوان اسناد جرم در دادگاه‌ها مطرح شده و با ناديده گرفتن مفهوم اساسي رقابت و امکان تغيير در جريان يک انتخابات، نقد و افشاي سوءعملکردهاي يک دولت با تبليغ عليه کليت نظام يکسان گرفته مي‌شود.
6- در متن کيفرخواست صادره و همچنين اقارير منتسب به سخنگوي سازمان دانش آموختگان ايران به روشني مشاهده مي‌شود که کودتاچيان، هراسان از افشاگري‌هاي تاريخي مهدي کروبي کانديداي مورد حمايت اين سازمان در انتخابات دهم، تلاش دارند تا با طرح مطالب غيرواقعي و تفرقه انگيز فشارهاي بي فايده و رسواي خود را بر مهدي کروبي بيفزايند. سازمان دانش آموختگان ايران ضمن اعلام پشتيباني مجدد از مهدي کروبي و تلاش‌هاي ماندگار و شجاعانه او در راه مبارزه با استبداد، ظلم و استيلاي دروغ در کشور، تصريح مي‌کند حمايت اين سازمان از ايشان نه تنها پابرجاست بلکه امروز و با توجه به ايستادگي کروبي در برابر متجاوزين به جان و ناموس ايران و ايراني همراهي و همسنگري با اين قهرمان ملي موجب مباهات هر آزادي‌خواه ايراني ست. 7- ادامه سناريوي اعترافات اجباري در اولين دادگاه پس از روي کارآمدن مسئولان عاليرتبه جديد در دستگاه قضايي متاسفانه حکايت از آن دارد که اين مسئولان نيز يا با اين شيوه‌هاي غيرقانوني که به واقع آبروي قضاي اسلامي و نهاد قضاوت در ايران را بر باد داده است، موافقند يا اينکه توان اعمال قدرت در مجموعه تحت مديريت خويش را ندارند، رييس جديد قوه قضاييه پيش از آنکه حتي بخواهد مدعي ترويج عدالت باشد اگر خواهان تسلط بر وقايعي است که به نام او درحال ثبت در تاريخ است، بايستي سريعا به تحقيق از بازداشتگاه‌هاي امنيتي به ويژه بند 2الف زندان اوين پرداخته و از نزديک در جريان شکنجه‌هاي بي حد و مرزي که تيم بازجويان اين کارگاه تواب‌سازي که خود را خدايان حاکم بر سرنوشت زندانيان مي‌دانند، قرار بگيرد.
سازمان دانش آموختگان ايران (ادوارتحکيم وحدت) در پايان ضمن تاکيد بر غيرقانوني بودن دادگاه برپاشده و رد کليه مسايل واهي مطرح شده در آن و اعتراض به ادامه گروگانگيري آقايان احمد زيدآبادي دبيرکل و عبدالله مومني سخنگوي اين سازمان، حق خود را براي شکايت از دست‌اندرکاران اين نمايش به دليل نشر اکاذيب محفوظ مي‌داند و به آنان که با نقض حقوق شهروندان و تعدي از اختيارات قانوني خود مي‌کوشند با اجبار پاک‌ترين و شايسته‌ترين فرزندان اين آب و خاک تحت شکنجه‌‌هاي قرون وسطايي به اعتراف، اعتباري براي خود دست و پا کنند يادآور مي‌شود که تشت رسوايي ‌شان مدتي است به زمين افتاده و مهر بي آبرويي به دست مردم بر پيشاني آنها نقش بسته است و بدانند که گرچه به سان ديکتاتوري نورسيده در ابتداي بيراهه برقراري حکومت سرنيزه در اين کشور قرار دارند،‌ اما فرزندان دلير ايران زمين آرزوي پيمودن اين راه تا سرانجام را بر دل آنان خواهند گذارد.
*****
زمینه سازی جدید رژیم برای دستگیری گسترده تر مخالفین (شاید برای شرکت کنندگان در راهپیمایی آدینه پیش رو)

*****
نامه سرگشاده جمعی از اساتيد دانشگاه و پزشكان به رئيس قوه‏قضاييه
جمعی از اساتید و پزشکان نامه ای برای رییس انتصابی قوه باصطلاح قضایی رژیم پلید نوشته اند. خبرگزاری ایلنا با انتشار بخش‏هایی از این نامه آورده است:
اكنون كه در جایگاه رفیع ریاست قوه قضائیه قرار گرفته‌اید، بالتبع مسئولیت خیر و شر كلیه اقدامات و اتفاقات ناشی از عملكرد سازمان تحت پوشش بر عهده جنابعالی قرار میگیرد. با عنایت به فرمایش حضرتعالی در هنگام معارفه كه: « هیچ‌كس نباید جرئت كند و به خود حق دهد كه خلاف قانون حكم كند و حقوق شهروندان را ضایع كند و من در این راستا نسبت به احدی گذشت نخواهم كرد و خاطیان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد؛ این امید در دل‌ها زنده گردید كه روش سوء تضییع و نادیده گرفتن حقوق قانونی شهروندان به تدریج از جامعه رخت خواهد بست.
متاسفانه همگان شاهد بودیم كه در ماه‌های اخیر برخی با استفاده از شیوه‌های غیرقانونی تلاش خود را در حذف بخش عمده‌ای از نیروهای وفادار به نظام جمهوری اسلامی قرار داده و بر این روش اصرار و مداومت دارد لذا ما جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و پزشكان این مرز و بوم از آن مقام مسئول انتظار داریم با توجه به شرایط سیاسی كشور، قوه قضائیه تحت نظارت مستقیم حضرتعالی با ایجاد روند فوق‌العاده برای رسیدگی به حقوق فردی شهروندانی كه دچار مصائب سیاسی، حقوقی شده‌اند، پیگیری ویژه‌ای را اعمال كرده و به كلیه مسائل و مشكلات ناشی از آن رسیدگی نماید كه به عنوان نمونه مواردی در زیر ذكر میگردد:
1ـ رسیدگی به مسائلی از قبلی بازداشت افراد توسط مراجعی غیراز قوه قضائیه.
2ـ رسیدگی سریع به وضعیت بازداشت‌شدگان و ایجاد امكان حق استفاده از وكیل.
3ـ برخورد سریع و قاطع با دایركنندگان بازداشتگاه‌های غیرقانونی كهریزك و عاملان برخوردهای غیرانسانی با بازداشت‌شدگان در هر مقام و رده‌ای كه باشند.
4ـ جلوگیری از ادامه تضییع حقوق افراد در رسیدگی قضائی.
5ـ ممانعت از پخش محاكمات و اعترافات متهمان از رسانه ملی.
6ـ توقف روند بازداشت‌های غیرقانونی بدون داشتن دلیل موجهی علیه متهم.
7ـ رسیدگی به برخوردهای غیرقانونی با مطبوعات و رفع منع انتشار آنها.
8ـ رفع مصنویت‌های پولادین برای عاملان ایجاد جو التهاب در جامعه كه از امكانات عمومی نیز برخوردارند.
9ـ رسیدگی و جلوگیری از دخالت غیرمجاز نظامیان در امور سیاسی.
در بخش پایانی این نامه آمده است: بدیهی است اقدام موثر در این زمینه‌ها میتواند نگرانیهای ایجاد شده از برخوردهای غیرقانونی و غیراصولی با فعالین سیاسی و مطبوعاتی و دیگر شهروندان را از بین ببرد.
*****
حسین نورانی نژاد بازداشت شد
دقایقی پیش، حسین نورانی‌نژاد، رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی بازداشت شد.
نورانی‌نژاد در منزل شخصی یکی از رفقایش بازداشت شده است و هنوز معلوم نیست که توسط چه ارگانی و به چه اتهامی این بازداشت صورت گرفته است. گفتنی است که حسین نورانی نژاد نقش فعالی در برگزاری مراسم مذهبی اصلاح‌طلبان به خصوص در شب های قدر در دارالزهرای تهران ایفا می‌کرد.
*****
از میان ایمیل های دریافتی تا ساعت یک بامداد:
راه قدس از تهران می‏گذرد
در دوره‏ جنگ شعار معروفي وجود داشت كه در آن گفته مي‏شد "راه قدس از كربلا مي‏گذرد"، به اين كه مفهوم كه ابتدا بايد حكومت صدام در عراق سرنگون شود، تا در ادامه بتوان قدس را آزاد نمود. اين شعار با توجه به فضاي احساسي جنگ ايران و عراق، شعاري قابل باور براي بخش بزرگي از جامعه‏ي مذهبي ايران بود. اما اكنون در سال 1388 و در آستانه روز قدس در آخرين جمعه از ماه مبارك رمضان، مي‏توان شعار ديگري را مطرح كرد: "راه قدس از تهران مي‏گذرد".
متاسفانه جریان حاكم فعلی تنها برای استفاده‏های سیاسی و گروكشی ‏های بین‏المللی آرمان مردم فلسطین را مصادره كرده است، به گونه ای كه سیاست‏های این جریان در تعارضی بزرگ با منافع ملی مردم ایران و منافع مردم فلسطین قرار گرفته است.
بعد از كشتار مردم بی‏گناه غزه در زمستان سال 2008 دولت اسرائیل در ضعیف ترین موقعیت خود در میان افكار عمومی مردم جهان قرار داشت، اما احمدی نژاد با اتخاذ سیاست های غلط و بیان سخنان ناشیانه در اجلاس جهانی نژاد پرستی در ژنو، اسرائیل را در موقعیتی قرار داد تا بتواند بخشی از آبروی ریخته و حمایت های از دست رفته را دوباره بدست آورد، چنین عملكردی را تنها می‏توان خیانت به آرمان واقعی مردم فلسطین دانست.
حال این سوال مطرح می شود كه آیا سیاست های دولت احمدی نژاد برخاسته از خواسته ها و افكار مردم ایران است؟
با توجه به شرایط كشور در قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری، می‏توان به این سوال پاسخ منفی داد. دولت احمدی نژاد و جریان حاكم، برخاسته از یك كودتای انتخاباتی- نظامی هستند كه بر خلاف خواسته‏ی اكثر مردم ایران قدرت را در دست گرفته‏اند. این جریان تنها زمانی می‏تواند به حكمرانی به شیوه كنونی ادامه دهد و نیروهای سركوبگر و اندك پایگاه مردمی باقی‏مانده در جامعه را برای خود نگه دارد كه كانون بحران‏های بین المللی هم چنان شعله‏ور باشد، و فلسطین یكی از این مناطق بحران زده است.
در نتیجه دولت احمدی‏نژاد با استفاده از اهرم‏های خود در فلسطین مانند گروه های جهاد اسلامی و حماس، سهمی در روشن نگه داشتن آتش بحران و كمك به تقویت مواضع نیروهای تندرو در هر دو طرف منازعه دارد، در سطح جهانی نیز سخنان احمدی‏نژاد به رادیكال‏تر شدن فضای بین‏المللی كمك می‏كند.
حال با توجه به شرایط موجود، یعنی مستقر بودن دولتی برخاسته از كودتا در ایران كه حیات خود را در ادامه‏ی بحران‏های بین‏المللی می‏داند و تعریف می‏كند، شعار "راه قدس از تهران می‏گذرد" مفهوم خود را نشان می‏دهد.
پس می‏توان چنین نتیجه گرفت كه ابتدا تهران باید آزاد شود تا در سایه‏ی تشكیل دولتی دمكرات و برخاسته از اراده مردم ایران بتوان در كنار دیگر كشور های آزاد جهان، ائتلافی بین المللی را جهت افزایش فشار بر اسرائیل و رسیدن مردم فلسطین به حقوق حقه‏ی خود،كه آزادی قدس تنها یكی از آن‏ها می‏باشد، سازمان‏دهی نمود.
*****
مقاله اکونومیست درمورد خرید جنگنده‌ توسط عمان
سیاست متوازن عمان در قبال ایران
سلطان قابوس بن سعید حاکم عمان، اولین رئیس کشوری بود که پس از انتخاب مجدد مناقشه‌آمیز محمود احمدی‌نژاد در ماه ژوئن به ایران سفر کرد. گفتگوهای او شامل پیشنهادی به ایران به منظور خرید گاز توسط این کشور حاشیه خلیج فارس بود، که مقداری از آن می‌تواند با استفاده از تجهیزات گاز مایع طبیعی عمان صادر شود. در همین حال عمان یکی از قدیمی‌ترین و معتمدترین متحدان غرب در خاورمیانه است و گفته می‌شود که در حال نهایی کردن سفارشی بزرگ برای ارتقا دادن نیروی هوایی خود با جنگنده های اروپایی تایفون است.
خبرگزاری‌ها گزارش دادند عمان برای خرید 24 جت تایفون در حال گفتگو با دولت انگلیس است که تا چند ماه آینده نهایی می‌شود. گمانه‌زنی‌ها در مورد معامله احتمالی در یکسال اخیر شایع بوده است اما گزارشی در شماره اخیر خبرنامه کشورهای خلیج فارس عنوان می‌کند که مذاکرات نزدیک به نتیجه نهایی است. جنگنده تایفون با مشارکت سازندگان هوافضای اروپا از جمله شرکت دفاعی بی‌اِی‌ای انگلیس ساخته شده است.
نیروی هوای سلطنتی عمان نیازمند برنامه‌ای جایگزین برای ناوگان هوایی جاگوار رو به فرسایش خود است که اواخر دهه 70 طراحی شده بود. هنوز 16 جاگوار انگلیسی پس از جایگزینی یک اسکادران جاگوار با جت‌های جنگنده اف 16 در سال 2005 و 2006 که توسط شرکت لاکهید مارتین، پیمان‌کار دفاعی آمریکا ساخته شده بود، مشغول به کار هستند.
گزارش شده که قرارداد در دست انجام تایفون بیش از 2 میلیارد دلار ارزش دارد. اگر قرارداد بسته شود می‌تواند برای دولت انگلیس و نیز نیروی هوایی سلطنتی انگلیسدرست به موقع خواهد بود. دراین خرید توسط عمان، هزینه ساخت 89 جنگنده تایفون ترنچ-3 دیگرنیز به انگلیس پرداخت خواهد شد که بدون آن انگلیس در شرایط اقتصادی کنونی به سختی از پس تولید آن برمی‌آید.
این قرارداد اولین تجربه نیروی هوایی سلطنتی عمان با شرکت بی‌اِی‌ای سیستم نیست. عمان در اواسط دهه 80 قراردادی با هوافضای انگلیس (که نام شرکت در آن زمان بود) برای خرید 8 هواپیمای تورنادو بست. معذالک سقوط قیمت نفت در سال 1986 این سئوال را بوجود آورد که آیا چنین هواپیمای پیچیده‌ای قابل خرید و مناسب برای نیروی هوایی کوچکی مانند عمان هست یا خیر و به این ترتیب قرارداد فسخ شد. عمان متعاقب آن از هوافضای انگلیس یک ناوگان شامل 15 جت هاوک خریداری کرد که از دهه 80 مشغول کار است.
این کشور پادشاهی سابقه‌ای طولانی در همکاری با صنعت نظامی و دفاعی انگلیس دارد که به کمک نظامی انگلیس برای فائق آمدن بر شورش شمال عمان در اواخر دهه 50 برمی‌گردد.پادشاه کنونی عمان به عنوان یک افسر در آکادمی نظامی سلطتنی سندهرست در انگلیس تعلیم دیده و در اوئل دهه 60 در ارتش انگلیس خدمت کرده است. تعداد اندکی از پرسنل ارتش انگلیس هنوز از ارتش عمان پشتیبانی می‌کنند، هرچند که قرارداد این افسران انگلیسی اکنون تمام شده است. معذالک آمریکا از دهه 80 روابط نظامی خود را با عمان افزایش داده است. این کشور با عمان قراردادی برای ‌استقرارمقدماتی تجهیزات پشتیبانی 26 هزار پرسنل در فرودگاه‌های ماسیره، ثمریت و سیب دارد. همچنین قراردادی برای استفاده از این فرودگاه‌ها به عنوان پایگاه هوایی نیز میان دو کشور وجود دارد. در اوائل ماه ژوئن عمان قراردادی با لاکهید مارتین برای خرید هواپیمای C-130 Super Hercules بست که به سه فروند C-130 Hs که در اوائل دهه 80 خریداری شده بود افزوده می‌شود. این هواپیمای جدید قابلیت عمل در خارج از باند‌های فرودگاه را دارد که برای عملیات در کویر مناسب است. برای تنوع بخشیدن بیشتربه ابزارآلات جنگی عمان، نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه در فوریه 2009 به امید ترغیب نیروی هوایی سلطنتی عمان برای خرید جت‌های رافال، ساخت فرانسه، به عنوان جایگزین جنگنده های جاگوار، به عمان سفر کرد.
*****
درباره خريد موشک هاي اس-300 اطلاع رساني خواهيم کرد
اولين جلسه هيات کودتاگران که ديروز در غياب خبرنگاران روزنامه هاي منتقد دولت برگزار شد با اعلام اين خبر از سوي وحيدي وزير جديد دفاع همراه بود؛ «به زودي درباره سامانه اس- 300 اطلاع رساني مي کنيم.»
سامانه ضدموشک اس- 300 از پيشرفته ترين سامانه هاي ضدموشک در جهان به شمار مي رود و مي تواند انواع موشک ها و نيز هواپيماهاي دشمن را سرنگون سازد. همچنين اين سامانه بسيار مدرن و پيشرفته برخلاف سامانه تور ام يک که فقط مي تواند اهداف با ارتفاع پايين را شناسايي و منهدم کند قابليت رهگيري و از بين بردن اهداف مورد نظر در ارتفاعات بالا را نيز دارد که مزيت بسيار خوبي براي کشورمان محسوب مي شود.
در همين حال موضوع فروش موشک هاي اس- 300 از سوي روسيه به ايران بارها در کشاکش مسائل سياسي و بين المللي ايران دستخوش تغييرات شده است. در همين راستا هرچند مقام هاي روسي بارها تاکيد کرده اند از در اختيار گذاشتن سلاح هاي تهاجمي به ايران خودداري مي کنند و تنها سلاح هاي دفاعي به اين کشور مي فروشند که باعث بي ثباتي در منطقه نمي شود، اما امريکا و اسرائيل از مخالفان بزرگ فروش تسليحات نظامي به ايران از سوي روسيه هستند. به اعتقاد آنها چنانچه ايران به موشک هاي اس- 300 دست پيدا کند توازن نظامي منطقه به هم خواهد خورد و موجب بي ثباتي در منطقه خواهد شد. با اين وجود چندي پيش مقام هاي ايراني از آغاز روند تحويل موشک هاي اس- 300 به ايران خبر دادند؛ خبري که البته هيچ گاه از سوي مسکو تاييد نشد.
در همين حال مقامات روسي نيز تاکنون بارها تحويل موشک هاي اس- 300 به ايران را منوط به شرايط بين المللي کرده اند. با اين تفاسير وزير جديد دفاع ايران روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت با بيان اينکه «ما هميشه خبر خوش داريم» تاکيد کرد در مورد خريد سامانه اس- 300 از روسيه اطلاع رساني خواهند کرد.
وي سپس اظهار داشت؛ ما با دوستان روسي در تمامي زمينه ها روابط خوبي داريم.همچنين وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اعلام کرد. خبرهاي خوبي در خصوص ساخت محصولات دفاعي جديد در راه است که به زودي آن را به اطلاع دولت و مردم خواهيم رساند.به گزارش ايرنا سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي اظهار داشت؛ سرعت در ساخت تجهيزات دفاعي در اولويت اين وزارتخانه قرار دارد.وي افزود؛ افزايش توان دفاعي، معيشت نيروهاي مسلح و توسعه برنامه هاي دفاعي با کشورهاي دوست از اولويت هاي مهم وزارت دفاع خواهد بود.
وحيدي گفت؛ جهت گيري ها و روند کار در ساخت تجهيزات دفاعي در اين وزارتخانه مطلوب است اما تنها مساله افزايش سرعت است که اين موضوع را در دستور کار قرار داديم که ساخت تجهيزات دفاعي با سرعت بيشتري جلو برود.همچنين به گزارش ايسنا سردار وحيدي در پاسخ به اين پرسش که گفته مي شود هفته گذشته يک هواپيماي بدون سرنشين وارد حريم هوايي ايران شده است، گفت؛ من چنين خبري ندارم.وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش که تغييرات در وزارتخانه دفاع چگونه خواهد بود، گفت؛ ما برنامه يي براي تغييرات جدي در وزارت دفاع نداريم.وزير دفاع در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره برنامه هاي وزارت دفاع در حوزه هوافضا نيز گفت؛ بخشي از برنامه ها را نمي توانيم علني بگوييم و محرمانه است، محصولات و کارهاي جديدي توليد و انجام مي شود که به موقع درباره آنها اطلاع رساني مي شود.
*****
آمریکا و روش نامعلومش در قبال ملایان
وزارت خارجه امريکا اعلام کرده براي شرکت در اجلاس 1+5 و ايران، ديپلمات کهنه کار خود ويليام برنز را خواهد فرستاد؛ اجلاسي که ايران ُمصر است در آن هيچ گفت وگويي درباره پرونده هسته يي اش صورت نخواهد گرفت و در آن سو امريکا نيز اعلام کرده است اين بحث را پيش خواهد کشيد.
رئيس هيات امريکايي گفت وگو کننده با ايران، ويليام برنز کسي است که يک بار ديگر نيز در اجلاس مشابهي پارسال، البته بدون حق گفت وگو و به عنوان شنونده شرکت کرده بود. اما اين بار در نشست اول اکتبر به نمايندگي از دولت ايالات متحده با طرف ايراني که آن نيز روشن است سعيد جليلي خواهد بود گفت وگو و مذاکره خواهد کرد. ويليام برنز از جمله ديپلمات هاي امريکايي است که بيشترين دوران خدمت خود را در خاورميانه و روسيه گذرانده است و اطلاعات بسيار زيادي درباره کشورهاي منطقه دارد و به همين جهت در بسياري از جلسات مهم منعقده در روسيه، خاورميانه يا اجلاس هاي وزارت خارجه امريکا درباره اين مناطق از شرکت کنندگان اصلي بوده است.
ويليام برنز به اعتبار داشتن سمت رياست هيات نمايندگي امريکا در گفت وگو با طرف ايراني، مدتي است در گفت وگوها و ملاقات هايي که به نحوي به منطقه و ايران مربوط مي شود، شرکت مي کند. از جمله اين ملاقات ها گفت وگوهاي مرتب اسرائيل و امريکا است که در آنها مسائل مربوط به ايران به طور کامل مطرح مي شود و طرف اسرائيلي نظرات خود را در اختيار طرف امريکايي قرار مي دهد.
در آخرين اين جلسات قرار بر اين شده است که پس از مذاکرات ايران و 1+5 گفت وگوهايي نيز بين امريکا و اسرائيل در سطح بالا انجام شود تا طرف اسرائيلي در جريان مواضع ايران در اجلاس 1+5 قرار گيرد، به همين سبب طرفين مشغول تعيين تاريخي براي تعيين يک اجلاس هستند تا پيش از اجلاس سران سازمان ملل متحد مواضع دو طرف به يکديگر نزديک تر شده باشد.اما جدا از اسرائيل چرا امريکاييان اصرار دارند رياست طرف امريکايي در ملاقات با ايران ويليام برنز باشد؟
مهم ترين انگيزه اين انتخاب آشنايي برنز با ديپلمات ها و سياستمداران کشورهاي خاورميانه به ويژه مصر و عربستان و همچنين نزديکي او با سياستمداران کاخ کرملين است که براي بيش از سه سال در آنجا سفير بوده است. امريکاييان در اجلاس 1+5 بيشترين نگراني را از طرف هاي روس و چيني دارند و اطلاعات ويليام برنز از مناسبات سياسي و اقتصادي روسيه و امريکا و همچنين چين و امريکا مي تواند در مواردي مفيد واقع شود، به ويژه که اروپا و امريکا بنا را بر فشار بر ايران گذارده اند که اين فشار را قرار است از طريق تحريم عملي کنند و مي گويند اگر ايران تعليق غني سازي را نپذيرد، تحريم هاي جدي تري براي ايران وضع مي شود که دولت روسيه و چين با آن مخالفند. ويليام برنز با اطلاعاتي که از مناسبات اقتصادي امريکا با اين دو کشور به ويژه روسيه دارد مي تواند با مذاکرات فشرده و بده بستان هاي سياسي و اقتصادي از فشار آنها براي جلوگيري از تحريم ايران بکاهد.براي مثال بسياري از قراردادهاي مهم سياسي و اقتصادي روسيه و امريکا در زمان سفارت آقاي برنز بسته شده است و وي خوب مي داند که در چه زمينه هايي مي توان به روسيه فشار آورد يا آن کشور را تشويق به اجراي کاري کرد.به هر حال آنچه روشن است اينکه هيات امريکايي به سرپرستي ويليام برنز با علم و اطلاع کامل از مسائل سياسي و اقتصادي منطقه و پيشينه مناسبات سياسي ايران و امريکا، ايران و غرب و همچنين پرونده هسته يي ايران در مذاکرات اکتبر شرکت خواهد کرد و انتظار مي رود هيات ايراني شرکت کننده در اين اجلاس نيز از اطلاعاتي نظير اطلاعات طرف امريکايي البته درباره آنچه به ايران مربوط مي شود، برخوردار باشد، چرا که در اين اجلاس نخستين دور مذاکرات رسمي ايران و امريکا بعد از 30 سال جدايي و نبود مناسبات ديپلماتيک آغاز مي شود و طرفي که بتواند برگ برنده را داشته باشد، پيروز ميدان براي ادامه مذاکرات خواهد بود.
*****
پشت پرده تعويق عرضه سهام مخابرات
قرار است سپاه پاسداران مالک شرکت مخابرات شود..!
در آستانه عرضه بلوک 51 درصدي مخابرات که قرار بود ديروز انجام شود، عصر روز سه شنبه بزرگ ترين معامله تاريخ بورس و خصوصي سازي به طور ناگهاني و بدون اعلام دليل مشخصي از سوي سازمان خصوصي سازي لغو شد تا فعالان بازار سهام با شوک جديدي روبه رو شوند. بر اساس اعلام قبلي و تبليغات متعدد قرار بود ديروز بعد از تعويق هفته گذشته (18 شهريور) بلوک 50 درصد به علاوه يک سهم مخابرات عرضه شود که سازمان خصوصي سازي طي نامه يي به شرکت بورس اعلام کرد اين عرضه تا اطلاع ثانوي «کان لم يکن» خواهد بود.
با اعلام اين تصميم ناگهاني فعالان بازار سهام با شوک جديدي روبه رو شدند و همگان درصدد جوابي براي لغو بزرگ ترين معامله تاريخ بورس برآمدند اما تاکنون جواب روشني از اين رويداد نگرفته و بر همين اساس گمانه زني هايي را انجام دادند که مهم ترين آن مسائل امنيتي در واگذاري شرکت مخابرات به بخش خصوصي است. از سوي ديگر مسوولان سازمان خصوصي سازي نيز تاکنون هيچ اظهار نظري در اين باره نکرده و از عصر روز گذشته ترجيح داده اند تلفن هاي همراه خود را خاموش نگه دارند تا براي ساعاتي از دسترس خبرنگاران دور باشند. بر اساس اين گزارش، مسوولان سازمان و شرکت بورس نيز از چند و چون لغو ناگهاني معامله بلوک مديريتي مخابرات اطلاعي ندارند و تا شب گذشته موفق نشده اند با مسوولان سازمان خصوصي سازي تماسي برقرار کنند. پيگيري ها براي اين اتفاق شوک آور در حالي ادامه دارد که بر اساس اعلام قبلي قرار بود چهارشنبه هفته گذشته بيش از 22 ميليارد و 936 ميليون سهم شرکت مخابرات به قيمت پايه هر سهم 340 تومان و به ارزش 8/7 هزار ميليارد تومان عرضه شود اما سازمان خصوصي سازي اعلام کرد اين عرضه به چهارشنبه 25 شهريور - يعني ديروز - موکول مي شود.
در پي اين تصميم دو متقاضي شامل شرکت تعاوني پيشگامان يزد و کنسرسيوم اعتماد مبين با اعلام آمادگي موفق به دريافت تاييديه سازمان خصوصي سازي شدند و تشريفات لازم را به عمل آوردند.البته گفته مي شود يک نهاد نظامي نيز تقاضاي خريد خود را ارائه کرده است. لغو بزرگ ترين معامله تاريخ کشور در حالي صورت گرفت که سازمان طي روز هاي اخير و حتي تا عصر روز سه شنبه تبليغات متعددي را در صدا و سيما کرده و همه رسانه هاي اقتصادي به اين موضوع پرداخته بودند. فعالان بازار سهام نيز چشم انتظار اين واقعه بودند و با در پيش گرفتن استراتژي سکون در روز هاي گذشته، منتظر تعيين تکليف واگذاري بلوک مديريتي مخابرات بودند که به نظر مي رسد با لغو اين معامله بايد منتظر روند نزولي شاخص ها بود. سازمان خصوصي سازي با بهانه يي عرضه بلوک مديريتي مخابرات را به تاخير انداخت. بلوک 51 درصدي مخابرات که قرار بود چهارشنبه روي تابلو برود به صلاحديد سازمان خصوصي سازي عقب افتاد. سازمان خصوصي سازي در اطلاعيه يي مراتب پشيماني خود را از عرضه سهام مخابرات در روز گذشته اعلام کرد. سازمان خصوصي سازي در آخرين ساعات اداري روز سه شنبه تصميم خود را به آنها ابلاغ کرد.
شرکت بورس ايران (سهامي عام) نيز به سرعت آن را روي سايت خود قرار داد. در اين سايت منتشر شد؛ «به اطلاع کليه فعالان بازار مي رساند عرضه عمده سهام شرکت مخابرات ايران موضوع اطلاعيه شماره 17616/130 مورخ 16/6/1388 مديريت بازار، بر اساس نامه شماره 4368/2/88 مورخ 24/6/1388 سازمان خصوصي سازي تا اطلاع ثانوي کان لم يکن اعلام مي شود.» اين اطلاعيه با مصاحبه سيد مهدي عقدايي معاون حقوقي سازمان خصوصي سازي در گفت وگو با سايت خبري سازمان خصوصي سازي از تاخير در عرضه بزرگ ترين معامله تاريخ بورس خبر داد. معاون واگذاري و امور حقوقي سازمان خصوصي سازي گفت؛ «عرضه بلوک 50 درصد به علاوه يک سهم شرکت مخابرات ايران در روز چهارشنبه انجام نمي شود.» عقدايي در توضيح زمان بعدي عرضه سهام مخابرات گفت؛ «زمان عرضه 22 ميليارد و 936 ميليون و 827 هزار و 827 سهم شرکت مخابرات ايران به ارزش کل پايه 8/7 هزار ميليارد تومان متعاقباً اعلام خواهد شد.» او ديروز درباره عدم عرضه مخابرات در تاريخ تعيين شده گفته است دليل لغو معامله را نمي داند، فقط مي داند وزير امور اقتصادي و دارايي شخصاً دستور لغو معامله را داده است. عقدايي در مورد زمان عرضه اين سهم نيز اظهار بي اطلاعي کرده و گفته در حال حاضر زمان دقيقي براي اين عرضه در نظر گرفته نشده است و بايد منتظر روزهاي آينده و تصميم مقامات مسوول ماند.
به هر حال مخابرات به چهارشنبه نرسيد و بورس بدون حضور بلوک پر آوازه مخابرات کار هفتگي خود را به پايان برد. به هر حال هر کسي از هر مقامي در مورد تاخير در زمان عرضه اين سهم دلايلي عنوان مي کند. ابهامات فني مشتريان دليلي بود که وزير امور اقتصادي و دارايي براي تاخير در واگذاري مخابرات عنوان کرد. شمس الدين حسيني در حاشيه جلسه هيات دولت گفت؛ «واگذاري شرکت مخابرات به تعويق نيفتاده بلکه در مورد مسائل فني ابهاماتي وجود داشت و در زمينه توانايي فني شرکت هايي که معرفي شده بودند اين ابهامات بايد از بين مي رفت و به محض رفع اين ابهامات واگذاري شرکت مخابرات انجام خواهد شد.»
به حرف سازمان خصوصي سازي اعتباري نيست
با وجودي که وزير امور اقتصادي و دارايي عدم توانايي مشتريان را موجب تعويق در عرضه بلوک 51 درصدي مخابرات مي داند، طبق اطلاعيه سازمان خصوصي سازي اين سازمان بدون ارائه دليلي در آخرين ساعات جلوي عرضه اين سهم را گرفته است. رضا صحرايي ناظر معاملات بازار سرمايه در گفت وگو با اعتماد در مورد اطلاعيه ها و وقايع دو روز گذشته بر سر معامله بلوکي مخابرات گفت؛ «از دليل به تاخير افتادن عرضه بلوک 51 درصدي مخابرات چيزي نمي دانم.» اعتماد در گفت وگوي تلفني پرسيد؛ «يعني چه چيزي نمي دانيد؟ شما به عنوان ناظر بازار در جريان نيستيد چرا مخابرات چهارشنبه عرضه نمي شود؟» صحرايي اين گونه پاسخ داد؛ «گزارش ما را در سايت بورس بخوانيد. اين اطلاعيه تنها چيزي است که درخصوص تاخير در عرضه مخابرات به شرکت بورس ارسال شده است.» اما اين اطلاعيه که به دليلي اشاره ندارد، سوالي بود که باعث شد سفره دل صحرايي باز شود. او در پاسخ با لحني گلايه مند از رفتار سازمان خصوصي سازي گفت؛ «خب اين تنها اطلاعيه رسمي است که سازمان خصوصي سازي به ما داده است. البته از سايت ها خواندم که آقاي کردزنگنه اعلام کرده است بلوک مخابرات در هفته آينده عرضه مي شود.» ناظر بازار سرمايه در ادامه گفت؛ «البته به زمان اعلام شده از سوي سازمان خصوصي سازي نمي شود اعتماد کرد. مگر سازمان نگفته بود علاوه بر بلوک مخابرات در روز چهارشنبه بيمه البرز هم روي تابلو مي رود، چه شد؟ بيمه البرز هنوز پذيرشش تکميل نشده که عرضه بشود اما سازمان خصوصي سازي زمان عرضه آن را پيش از پذيرش اعلام کرده است.» داود زارعيان مدير روابط عمومي شرکت مخابرات هم درباره تاخير اين اتفاق توضيحاتي داد. زارعيان گفت؛ «سازمان خصوصي سازي طي نامه يي از لغو عرضه سهام مخابرات در بورس خبر داد.» او ادامه داد؛ «اين سازمان عنوان کرد به دليل مشکل فني بلوک مخابرات امروز (چهارشنبه) عرضه نمي شود.»
تناقض گويي ها
با وجودي که تناقض در مورد زمان عرضه ها همواره در خصوصي سازي مرسوم بوده است اما تناقضات پيش آمده در بحث مخابرات از نوع ديگر است. صحرايي به عنوان مدير بازار سرمايه هم در خصوص عملکرد سازمان خصوصي سازي نيز ابراز کرد رئيس سازمان خصوصي سازي در مورد تصميم اتخاذ شده در خصوص مخابرات تناقض گويي هاي فاحش دارد. کرد زنگنه در مصاحبه با دو خبرگزاري فارس و ايسنا دو دليل متضاد را عنوان کرده است. او به فارس گفته تعطيلات عيد فطر باعث شده سازمان خصوصي سازي از تصميم خود برگردد اما همين شخص در گفت وگو با ايسنا مشکلات فني را موجب به تعويق افتادن معامله بلوک مديريتي مي داند. البته از گفته هاي کردزنگنه اين طور استنباط مي شود که سازمان خصوصي سازي در پي مشتري نورچشمي معامله را به تاخير انداخته است. کردزنگنه اعلام کرده سازمان خصوصي سازي اين عرضه را در هفته آينده انجام مي دهد. قاليباف اصل نيز درباره معايب وارد شده بر بورس و مشکلات فني سامانه معاملاتي به دفاع از شرکتش پرداخته و عنوان مي کند بورس از هر جهت آماده معامله بلوک مديريتي مخابرات است. مديرعامل شرکت بورس با اظهار بي اطلاعي در زمينه لغو معامله مذکور گفت؛ آمادگي از سوي شرکت وجود داشته اما سازمان اين معامله را لغو کرد و دليل آن را نيز ذکر نکرده است. او از سازمان خصوصي سازي خواسته زمان دقيق عرضه را هم به صورت رسمي اعلام کند. او اظهار داشته دليل يا دلايل اين تصميم سازمان خصوصي سازي را تا اين لحظه نمي داند و موفق نشده با مسوولان سازمان خصوصي سازي صحبت کند. قاليباف اصل در برابر اين مطلب که به گفته کردزنگنه رئيس سازمان خصوصي سازي بلوک 50 درصد به علاوه يک سهم مخابرات قطعاً هفته آينده عرضه مي شود، توضيح داده است؛ «در اين صورت سازمان خصوصي سازي بايد تا روز شنبه نسبت به اعلام رسمي اين تصميم به شرکت بورس اقدام کند تا زمان کافي براي درج آگهي عرضه در سايت بورس وجود داشته باشد.»
مبلغ قرارداد بالاتر از سرمايه
خريدار در خصوص خريداران و مباحث مالي اين معامله نکاتي وجود داشت. ارزش با واگذاري 50 درصد به علاوه يک سهم مخابرات معادل 22 ميليارد و 936 ميليون و 827 هزار و 837 سهم با قيمت هر سهم 3400 ريال و ارزش کل حدود 79 هزار ميليارد ريال، براي فروش عرضه خواهد شد.» متقاضياني که خواهان خريد اقساطي سهام هستند حداقل 20درصد ثمن معامله را به صورت نقد و بقيه را با احتساب سود فروش اقساطي بايد در مدت هشت سال بپردازند. يعني متقاضي بايد15800 ميليارد ريال نقد در ابتدا بپردازد و بعد براي هشت سال آينده هم- بدون محاسبه سود فروش اقساطي- بايد تقريباً ماهي 660 ميليارد ريال قسط بپردازند. اما بررسي وضعيت مالي متقاضيان خريد بيانگر اين موضوع است که سرمايه اين شرکت ها به اندازه ثمن معامله نيست. دو خريدار کنسرسيوم اعتماد مبين و شرکت پيشگامان کوير يزد از سرمايه کمتر از 79 هزار ميليارد ريال برخوردار هستند. کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين که متشکل از شرکت هاي گسترش الکترونيک مبين ايران با سرمايه 10 ميليارد ريالي است به همراه دو شرکت توسعه اعتماد با سرمايه اوليه 50 ميليارد ريال و شهريار مهستان با سرمايه فعلي 10 ميليون ريالي تقاضاي خريد خود را ارائه کرده و مورد قبول سازمان خصوصي سازي نيز قرار گرفته اند. دومين متقاضي شرکت تعاوني پيشگامان کويريزد است که خود شامل 12 شرکت تعاوني و سه شرکت سرمايه گذاري ديگر است. سرمايه ثبتي گروه پيشگامان کوير هم 2020 ميليارد ريال است و در سال 1375 به ثبت رسيده است. طبق نظر سازمان خصوصي سازي يکي از اين دو شرکت برنده هستند که 50 درصد به علاوه يک سهم مخابرات را خريده و در کنترل خود خواهد گرفت. برنده اين عرضه بايد علاوه بر پرداخت 15800 ميليارد ريال نقد در ابتدا، بدون محاسبه سود فروش اقساطي براي هشت سال بعدش هم روزي 22 ميليارد ريال بپردازد، يا ساعتي بيش از 900 ميليون ريال. اما اگر کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين برنده شود آيا مي تواند اين مبلغ را بپردازد؟ کنسرسيومي که کل سرمايه ثبت شده اش اندکي بيش از 60 ميليارد ريال است مي تواند از عهده اين تعهدات مالي بربيايد و براي هشت سال بعد روزي 22 ميليارد ريال به دولت بپردازد؟ و اگر شرکت تعاوني پيشگامان کوير يزد برنده شود با توجه به سرمايه اندکش حتي توان پرداخت مبلغ نقد اوليه را هم ندارد و علاوه بر اين نمي تواند اقساط تعيين شده را نيز بپردازد. اما با اين حال هنوز علت واقعي به تعويق افتادن معامله بزرگ بورس معلوم نيست.
بورس شوکه شد
بورس بازان که ديروز در شوک عدم عرضه مخابرات معاملات را مديريت مي کردند با افت شاخص کل مواجه شدند. ديروز معاملات بازار سرمايه چندان گرم نبود و شاخص بازار هم 63 واحد پايين رفت. در پايان معاملات اين روز شاخص کل روي عدد 6/11460 واحد ايستاد تا با دوري از بلوک مخابرات خود را براي هفته کاري آتي آماده کند. بلوک مخابراتي بدون توضيح روشن و طبق قرار قبلي انجام نشد و با حاشيه ساز شدن اين سهم، صف فروش مخابرات در بازار تشکيل شد. سهامداران مخابرات با تشکيل صف 82 ميليارد و 986 ميليون و 644 سهم اعتراض خود را از خلف وعده در عرضه بلوک 51 درصدي مخابرات معروف به بلوک مديريتي اين شرکت نشان دادند.
*****
و این هم "فضله"پراکنی حسین بازجوی پلید و پست در تحریف قصد ملت شریف برای همایش آدینه ای که در پیش است. این مردک لئیم در لجن نامه کیهان اظهار داشته که این جمعه، تمام جهان اسلام (ناب محمدی....!!!) همراه با ملت مسلمان ایران هم صدا و همگام برای ملت ستم کشیده فلسطین روز قدس را با شکوه هرچه تمامتر بر گذار خواهند کرد....!!!!!!
این بدخت مفلس و بی هویت نمی خواهد بروی خودش و اربابش "سیدعلی گدا" بیاورد که آدینه در پیش، می تواند روز زوال و نابودی جمهوری ولایت وقیح و تمام اعوان و انصارش باشد...! زهی بی شرافتی و پررویی و دریدگی... هرچند که دریدگی و پر رویی صفت مشخصه ملایان و مزدوران آنان است.
در زیر به سرمقاله لجن نامه کیهان که تا 5 یا 6 ساعت دیگر انتشار خواهد یافت توجه نمایید:

راهپيمايي عظيم روز قدس در سراسر جهان اسلام خصوصا تهران و ديگر شهرهاي ايران، در شرايطي بسيار حساس برگزار مي شود.از يك سو دولت جديد آمريكا چند ماهي است تمركز خود را بر پايمال كردن آرمان قدس شريف قرار داده و ظاهرا اكنون در مرحله اي است كه به زودي بناست حلقه خيانت خود را با همكاري جانيان صهيونيست و منافقان امت اسلام تكميل كند.
دولت آمريكا اعلام كرده است باراك اوباما رئيس جمهور اين كشورهفته آينده در خلال سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل بنا دارد طرح جديد خود براي خاورميانه را اعلام نمايد. اين طرح كه اكنون تقريبا تمامي جزئيات آن افشا شده چيزي جز به فراموشي سپرده شدن اينكه سرزمين فلسطين زماني اشغال شده، نيست. آمريكايي ها قصد دارند به زودي فرآيندي را كه با اجلاس آناپوليس آغاز شد و در جنگ غزه به مانع جدي برخورد كنند به زعم خود نهايي نمايند و به اين منظور در حال رايزني هاي گسترده براي جلب حمايت سران برخي كشورهاي عربي از آن هستند.
منابع لبناني و فلسطيني كه كيهان با آنها سخن گفته، تاكيد دارند قلب طمع جديد اوباما افزوده شدن اسرائيل به جغرافياي سياسي جهان است و اين دقيقا همان چيزي است كه محور مقاومت هرگز و در مقابل دريافت هيچ امتيازي به آن رضايت نخواهد داد. راهپيمايي روز قدس فرصتي بزرگ براي جهان اسلام است تا فرياد اعتراض خود را به گوش همه سازشكاران برسانند. پيام اصلي روز قدس در راهپيمايي فردا آن خواهد بود كه معامله با سازشكاران مشكل فلسطين را حل نخواهد كرد چرا كه مدافعان قدس شريف جاي ديگري ايستاده اند.
از سوي ديگر مردم شهرهاي مختلف ايران روز جمعه به فتنه گري هاي برخي گروه هاي ورشكسته سياسي كه قصد دارند از تجمع بزرگ ملت شريف ايران براي اهداف دشمن شادكن خود سوءاستفاده نمايند، پاسخي محكم خواهد داد. اگرچه تحليلگران عقيده دارند جريان آشوبگر سرمايه اجتماعي را به طور كامل از دست داده و ديگر قادر به همراه كردن مردم با خواسته هاي فتنه انگيزانه خود نيست با اين وجود پاسخ صريح مردم ايران به اين درخواست ها روز جمعه نمايان خواهد شد، همچنانكه در مراسم شب هاي احيا هم اين طراحي ها ناكام ماند.مردم تهران هم از ساعت 10 صبح فردا از 7 مسير به سمت دانشگاه تهران محل برپايي نمازجمعه، راهپيمايي خواهند كرد.به همين مناسبت گروهها و تشكلهاي مختلف با صدور اطلاعيه هاي جداگانه مردم را به حضور پرشور و دشمن شكن در اين راهپيمايي فراخواندند.در اين راستا شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و ستاد مركزي قدس و انتفاضه كشور با صدور اطلاعيه اي، روز جهاني قدس را روز تجلي وحدت ملي و انسجام و اتحاد اسلامي همه مسلمانان حول محور آرمان قدس شريف دانست.در اين اطلاعيه آمده است:دستاوردهاي ابتكار حضرت امام خميني(ره) در نامگذاري اين روز بزرگ، امروزه منجر به بيداري و هوشياري جهاني و تشكيل جبهه فراگير مقاومت و اعتراض عليه نظام سلطه رژيم منفور و نامشروع صهيونيستي در اقصي نقاط جهان شده است به طوري كه پيروزي افتخارآفرين و معجزه آساي مقاومت اسلامي لبنان و فلسطين و شكست مفتضحانه رژيم غاصب و اشغالگر قدس در جنگ 33 روزه حزب الله و در جنگ 22 روزه رزمندگان جنبش مقاومت اسلامي فلسطين - حماس از دستاوردهاي ابتكار و دورانديشي حضرت امام، روح الله الموسوي الخميني(ره) در معرفي اين روز به عنوان «روز جهاني قدس» و وحدت و يكپارچگي جهان اسلام حول محوري واحد و مقدس به نام قدس شريف به شمار مي رود.
در ادامه اين بيانيه آمده است:به رغم تبليغات و عمليات رواني گسترده آمريكا و رژيم صهيونيستي و بنگاه هاي رسانه اي امپرياليستي عليه ملت بزرگ ايران به ويژه نسل جوان، راهپيمايي روز جمعه به نماد عظيم وحدت و اتحاد ملي ايرانيان تبديل و كليه جريان ها و احزاب و گروه هاي سياسي با حضور يكپارچه و وحدت بخش و افتخارآفرين خود دشمنان نظام و ايران اسلامي را از نقشه هاي شوم خود مايوس ساخته و تعلق واقعي روز قدس به اسلام را فرياد خواهند زد.
دعوت جامعه مدرسين حوزه علميه قم براي راهپيمايي روز قدس
جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز با صدور اطلاعيه اي، مردم غيور و انقلابي ايران اسلامي را به شركت باشكوه در راهپيمايي روز جهاني قدس فرا خواند.در اين اطلاعيه آمده است: آيا وقت آن نرسيده كه حاميان دمكراسي و آزادي در برابر چپاول ناجوانمردانه حقوق و آزادي هاي مردم فلسطين و كشته شدن غير نظاميان بويژه زنان و كودكان بي گناه، مهر سكوت از زبان خود بردارند؟در ادامه اطلاعيه آمده است: مردم مبارز فلسطين بخوبي مي دانند كه هدف رژيم صهيونيستي از اعمال فشار، خاموشي چراغ پر فروغ مقاومت و از پا در آوردن دولت مردمي حماس و خلع سلاح تمامي مبارزان است.جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اينكه روز قدس روز تجديد پيمان با مردم مظلوم فلسطين است، آورده است: اين روز كه با رهنمود بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان بنيان نهاده شده، اكنون به مظهر وحدت امت اسلام در برابر جنايتكاران صهيونيست بدل شده است.اطلاعيه ادامه داده است: از اين رو همانگونه كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در خطبه هاي نمازجمعه تهران اعلام فرمودند، بايد در برابر دستان تفرقه افكن ايستاد و نگذاشت كه شعله تفرقه و اختلاف دامنگير اين راهپيمايي پرشكوه شود.
جامعه روحانيت مبارز تهران نيز با صدور بيانيه اي ضمن تاكيد بر برگزاري باشكوه تر روز قدس امسال آورده است:شبهه افكني هاي دشمنان اسلام و ايران نبايد كوچكترين خللي در عزم راسخ و آهنين مردم ايران در مقابله با دشمن غدار و تا دندان مسلح و غاصب اسرائيل بوجود آورد. همچنين قدس و قبله اول مسلمين بخشي از هويت ماست و دفاع از ملت مظلوم فلسطين به عنوان مدافعان خط مقدم از تمدن و امت اسلامي يك وظيفه و رسالت اسلامي و انساني است و دفاع از ملت هاي مظلوم از اصول مصرح در قانون اساسي است و تمام شخصيت ها و گروه ها و جريان هاي مختلف فكري و سياسي در اين مسئله مشترك هستند.
اين بيانيه خطاب به ملت ايران مي افزايد: پيشگامي شما مردم مسلمان در دفاع از مردم مظلوم فلسطين، تحقق بخش و ضامن وحدت اسلامي و بطلان سحر كساني است كه بر طبل اختلاف بين شيعه و سني مي كوبند و به ايران اسلامي اتهامات واهي مي زنند. در بيانيه مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي آمده است: اعلام آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهاني قدس از جانب امام خميني(ره) ابتكار بي نظيري بود كه مساله فلسطين را تبديل به موضوعي اسلامي و جهاني كرد و حمايت از مردم فلسطين و تلاش در جهت آزادي مسجد الاقصي از يوغ صهيونيست ها از وظايف اصلي مسلمانان است.
همچنين اقداماتي كه امروزه از طرف امت اسلامي در راستاي پشتيباني از انتفاضه مردم فلسطين به عمل مي آيد، نشان دهنده حساسيت و اهميتي است كه امروزه جهان اسلام از دهه هاي گذشته آگاه تر، بيدارتر و هوشيارتر است. جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي هم در اطلاعيه اي كه به همين مناسبت منتشر كرد، آورده است: «روز قدس نه تنها براي ما ايرانيان بلكه براي همه مسلمانان جهان روز وحدت و يك دلي است بايد هشيار بود تا عوامل فتنه و فريب خوردگان اجانب در اين روز مقدس با شعارهايي گمراه كننده در صفوف مسلمانان ايجاد تفرقه ننمايند.»
در همين راستا انجمن اسلامي پزشكان ايران، اتحاديه انجمن اسلامي دانش آموزان، كميته امداد امام خميني، شبكه ارتباطي سازمان هاي غيردولتي زنان در جمهوري اسلامي ايران، جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد، بسيج دانش آموزي كوثر ناحيه خمين، سازمان بسيج مهندسين، كانون بسيج و فرهنگيان شهرستان اراك، سازمان آموزش و پرورش استان مركزي، تيپ مالك اشتر خمين، دانش آموزان بسيجي شهرستان آشتيان، بنياد فرهنگي صبح قريب، شوراي مركزي امر به معروف و نهي از منكر احزاب و تشكل هاي سياسي، جامعه اسلامي كارگران استان تهران، دانشگاه مذاهب اسلامي، جمعيت حاميان آزادي قدس شريف، سازمان اوقاف و امور خيريه، شوراي اسلامي شهر تهران و جهاد دانشگاهي با صدور اطلاعيه هاي جداگانه مردم را به انجام راهپيمايي و تظاهرات باشكوه بر ضد اشغالگران صهيونيستي و نمايش وحدت و همدلي خود به جهانيان دعوت كردند.
*****
سرمقاله روزنامه اعتماد که تا شش ساعت دیگر انتشار خواهد یافت
دعوت به راهپيمايي روز قدس
بزرگان جناح اصلاح طلب در حالي مردم را به حضور در مراسم روز قدس دعوت مي کنند که خطيب نماز جمعه در آخرين لحظات تغيير کرد و برخلاف سنت گذشته هاشمي رفسنجاني نماز را اقامه نمي کندگروه سياسي؛ بزرگان جناح اصلاح طلب در آستانه برگزاري روز قدس با صدور اطلاعيه يي از مردم درخواست کردند حضوري پرشور از خود را به تصوير بکشند. سيدمحمد خاتمي رئيس دولت اصلاحات و ميرحسين موسوي در اطلاعيه يي اعلام کردند در روز قدس در کنار مردم حضور خواهند يافت. در اطلاعيه رئيس جمهور پيشين و نخست وزير دوران دفاع مقدس، روز قدس روز مظلوميت مردم فلسطين عنوان شده است. سيدمحمد خاتمي روز قدس را روز استيفاي حقوق ملت فلسطين ذکر کرد که بايد بزرگ داشته شود و البته اين مساله مورد تاييد ميرحسين موسوي نيز قرار گرفت.
وي روز قدس را يادگار گرانقدر امام خميني و روز مستضعفان و اسلام اعلام کرد. مهدي کروبي نيز در اطلاعيه يي از مردم درخواست کرد در راهپيمايي روز قدس شرکت کنند. بزرگان جناح اصلاح طلب در حالي مردم را به حضور پرشکوه در مراسم روز قدس دعوت مي کنند که خطيب نماز جمعه در آخرين لحظات تغيير کرد و برخلاف سنت و رسم معهود، در روز قدس هاشمي رفسنجاني نماز اقامه نمي کند. اما با اين حال رئيس مجلس خبرگان از مردم درخواست کرد حضوري پرشکوه داشته باشند.
در بيانيه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام آمده است؛ «و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين». 30 سال است که آزادانديشان و عدالتخواهان درست کردار در سراسر جهان به ابتکار اعجاز آميز امام راحل، جمعه آخر ماه مبارک رمضان در محکوميت اشغالگري قدس شريف که نمادي از مظلوميت و اسارت در دست يک دولت سراسر نامشروع، جعلي و غاصب مي باشد به خيابان ها مي آيند و برائت خويش را از جنايات و تماميت خواهي هاي بين المللي يک اقليت محدود، فرياد مي زنند و شاهديم که اين حضور معنادار هر ساله چون زلزله يي پايدار، پايه هاي عنکبوتي استبداد و استعمار را مي لرزاند و روح مقاومت را بر تن مجروح اين بقعه شريف اسلامي مي دمد.»
در ادامه اين متن آمده است؛ «مردم مسلمان ايران اسلامي و اقصي نقاط جهان اسلام، امسال در حالي به استقبال اين روز شريف مي رويم که سردمداران جهاني با سوءاستفاده از غفلت و تفرقه مسلمانان و به خصوص اختلافات در داخل مجاهدان خود فلسطيني دندان طمع را براي تعميق جنايات خويش، تيز کرده اند و با القاي تفرقه و دامن زدن به اختلافات مذهبي و پرهيز از بيان اشتراکات، مطامع استکباري و استعماري خويش را در آستانه تحقق، نامشروع مي بينند. نکند خداي نکرده، تدبير پير فرزانه اين انقلاب که روز قدس را روز بيداري اسلام ناميده در اثر اين اختلافات به فراموشي سپرده شود و آب در آسياب دشمن بريزد که سال هاي سال در آرزوي حذف هويت اصيل اسلامي بيت المقدس به عنوان قبله اول مسلمين است.»پس از فراخوان بزرگان اصلاح طلب، سيدحسن خميني نيز روز قدس را يک روز جهاني عنوان کرد؛ روزي که تنها متعلق به قدس نيست بلکه متعلق به مقابله مستضعفان و مستکبران است.
سيدحسن خميني که به خاطر اتخاذ مواضع اصلاح طلبانه مورد توهين رسانه هاي حامي دولت قرار گرفته است از حضور خاندان امام در روز قدس خبر داد و افزود؛ «بيت حضرت امام(ره) نيز همگام با ديگر اقشار جامعه روز جمعه در راهپيمايي روز قدس شرکت خواهند کرد تا انزجار خود را از هرگونه خودکامگي و تجاوز به حقوق انسان ها نشان دهند.» پس از اعلام حضور بزرگان جناح اصلاح طلب براي شرکت در روز قدس آيت الله صانعي از مردم درخواست کرد در روز قدس شرکت کنند.اين مرجع تقليد اصلاح طلب که پس از اتخاذ مواضع اصلاح طلبانه آماج توهين قرار گرفت و دولت از وي شکايتي به دادگاه ويژه روحانيت ارسال کرد با صدور اطلاعيه يي اعلام کرد؛ روز قدس بر حسب مبنا و منطق امام امت (سلام الله عليه) روز تعيين سرنوشت ملت هاي مستضعف و روز مقابله مستضعفان با مستکبران است. «روز قدس يک روز جهاني است. روزي نيست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد، روز مقابله مستضعفين با مستکبرين است.» اينجانب با محکوم کردن اشغال و تجاوز در قدس شريف از عموم ملت فهيم و هوشمند ايران مي خواهم که با حضور باشکوه در راهپيمايي اين روز - که پاسخي به نداي بنيانگذار جمهوري اسلامي است - ضمن پيمان با آرمان هاي مردم مظلوم فلسطين پشتوانه معنوي محکمي در جهت نفي هرگونه ظلم و ستم است و استضعاف ملت ها در هر کجاي عالم ايجاد نمايند و بايد اطمينان داشت که خداوند در کمين ستمکاران و ظالمان است؛ «ان ربک لبالمرصاد.»بعد از صدور اطلاعيه هايي از اين دست از سوي بزرگان جناح اصلاح طلب و مراجع تقليد، احزاب و تشکل هاي اصلاح طلب از مردم دعوت کردند در راهپيمايي روز قدس شرکت کنند. مجمع روحانيون مبارز روز قدس را روز اعتراض به مظلوميت انسان و محکوميت بيداد ذکر و تصريح کرد؛ روز قدس روز اعتراض به مظلوميت انسان در روزگار ما و محکوميت بيداد، اشغال و حق کشي است که مظهر آن در فلسطين اشغالي است. روز قدس ميراث حضور امام خميني(ره) و تاکيد بر پيمان مردم بزرگوارمان در دفاع از آزادي، مقاومت و کرامت انسان است. به ياد مظلومان فلسطين و همه مظلومان عالم و در نفي اشغال و سرکوب و دفاع از آزادي قدس عزيز و حاکميت مظلومان بر سرنوشت خود، مجمع روحانيون مبارز ضمن بزرگداشت اين روز بزرگ و دعوت از همگان براي شرکت در راهپيمايي روز قدس، خود نيز همگام و همراه با مردم در اين راهپيمايي شرکت خواهد کرد. همچنين محمد سلامتي دبيرکل سازمان مجاهدين انقلاب در گفت وگو با «اعتماد» بر حضور گسترده اعضاي اين تشکل در راهپيمايي روز قدس تاکيد و از عموم مردم درخواست کرد که حضوري پرشکوه داشته باشند. مجمع نيروهاي خط امام نيز با صدور اطلاعيه يي درخواست کرد مردم در روز قدس شرکت کنند. در اين اطلاعيه آمده است؛ روز جهاني قدس در پيش است. اين روز از يادگارها و ميراث هاي ارزشمند بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي امام خميني(س) است. روز قدس خروش آزادگان جهان عليه اشغالگري و تجاوز سازمان يافته است. روز قدس روز تجليل از مقاومت و دفاع از مظلوم است. امام(س) فرمود؛ «ما از مظلوم دفاع مي کنيم و بر ظالم مي تازيم.» و به راستي کيست که نداند ملت ستمديده فلسطين و قدس عزيز نماد مظلوميت و رژيم اشغالگر صهيونيستي سمبل تجاوز و سرکوب در جهان معاصر است.مجمع نيروهاي خط امام از عموم مردم ايران و همه آزادگان جهان دعوت مي کند با حضور پرشور و مشارکت آگاهانه خود در راهپيمايي روز قدس اين روز بزرگ را گرامي دارند و مظاهر ستم و تجاوز و سرکوب را محکوم کنند.
همچنين سازمان مجاهدين انقلاب در بيانيه يي مردم ايران را به حضور در روز قدس دعوت کرد. در اين بيانيه آمده است؛ بار ديگر با فرا رسيدن جمعه آخر ماه مبارک رمضان، ياد و خاطره امام خميني(س) توام با حماسه دفاع امت اسلامي از مظلومين عالم زنده شده و ملت قدردان امام راحل، آماده مي شوند تا ميراث آن عزيز سفرکرده را همراه با عمل به وظيفه انساني و اجتماعي خود، با اقامه روز قدس گرامي بدارد. فارغ از سازمان مجاهدين انقلاب، حزب اعتماد ملي نيز روز قدس را روز احياي حقوق همه مظلومان جهان دانست و تاکيد کرد؛ «روز قدس روزي نيست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد، روز مقابله مستضعفان با مستکبران را به خاک بمالند... روز قدس روز اسلام است، روز قدس روزي است که اسلام را بايد احيا کرد... و قوانين اسلام در ممالک اسلامي اجرا بشود... روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامي است... روزي است که بايد به ابرقدرت ها فهماند ديگر آنها نمي توانند در ممالک اسلامي پيشروي کنند... فارغ از اصلاح طلبان، اصولگرايان نيز به صورت گسترده از مردم درخواست کردند در روز قدس حضور پيدا کنند. محسن رضايي کانديداي اصولگرايان نيز با ارسال پيامي خطاب به ملت ايران از مردم خواست در راهپيمايي حضور پيدا کنند.
*****
زمان: 00:01 بامداد پنجشنبه بیست و ششم شهریور
یاران و هم میهنان بامدادتان گرامی باد. پنجشنبه را در حالی آغاز می کنیم که 24 ساعت بیشتر تا آدینه (شاید) سرنوشت ساز باقی نمانده است. آدینه ای که بنا به رسم و روش سی سال گذشته رژیم تازی صفت آن را روز همبستگی با هم کیشان و هم ریشان خویش و بعنوان "روز قدس" نامگذاری کرده و همه ساله در آخرین جمعه ماه رمضان به این بهانه راهپیمایی و تظاهراتی با شرکت وابستگان و وفاداران به خود براه می اندازد تا مطابق معمول شعار مرگ بر ... مرگ بر... و مرگ بر ... سر دهد زیرا که این گرگ صفت ها غیر از مرگ و گریه و بدبختی و غصه چیز دیگری نمی دانند.
در قاموس درندگان مرگ یعنی زیستن، مرگ یعنی جشن، مرگ یعنی نمایش و اظهار وجود و خلاصه مرگ یعنی دوام و بقا... و ادامه اشغال سرزمینی آریایی و ادامه کشتار آزادیخواهان.
اما، این بار و این روز قدس قرار است روزی دگر شود. روز انفجار فریاد خشم ملت باین رژیم پلید و کثیف و مرگ پرست و ملت ستیز. روزی که شاید سرنوشت میهن و هم میهنان ما را با تازیان اشغالگر روشن نماید. روزی که می خواهیم به ملایان و مزدوران تا بن دندان مسلح اش نشان دهیم که ایران و ایرانی از آنان منزجر است و کل اساس و سیتستم و بنیاد آنان را قبول ندارد. روزی که یکبار؛ فقط یکبار قصد داریم دنباله رو این نظریه و فلسفه منسوخ بشویم که: "هدف، وسیله را توجیه می کند...!!"
آری شاید این فلسفه منسوخ در جوامع مترقی و دموکراتیک، یک بار در سرزمین اسیر و دربند ما صحت پیدا کند و ما، به بهانه برگزاری روز قدس، این روز "من درآوردی" و بی مبنا و پایه و اساس را وسیله ای بسازیم برای رسیدن به هدف نهایی خویش که همانا رساندن فریاد خشم و نفرت هفتاد میلیون ایرانی بگوش جهانیان، و از بیخ و بن و ریشه برچیدن بساط روضه خوانی و مرده پرستی و ریا و فریب و دروغ و دزدی و جنایت در سرزمین گلگون گشته از خون بیگناهان است.
بگذار ولو یک بار ما وسیله را برای توجیه هدف خویش بکار گیریم و پس از آن، هرچه بادا باد...
اگر پسفردا، آدینه سرنوشت ساز بتوانیم قشر هنوز در خواب مانده و یا گمراه نگاهداشته شده هم میهنان خویش در سراسر ایران را متوجه حقانیت هدف خویش که همانا برچیدن بساط رمالان و افسونگران و مرتاضان و روضه خوانان است بنماییم و تمامی ملت یکپارچه و متحد گردند و برعلیه ظلم و ستم و ناروایی و جنایت، دست بدست یکدیگر دهند آنگاه به مقصود خویش رسیده ایم، ولو آن که هنوز منظور و مقصد صد در صد عملی نشود و هنوز ناگزیر باشیم ماه ها جنایات و زندان و شکنجه و کشتار را بر خود پذیرا گشته و بجان بخریم. اما همینقدر که تمامی ملت همصدا و همگام شوند، ما به بیش از 90% هدف خویش رسیده ایم زیرا که آنگاه می توانیم با صدای رسا اعلام نماییم که" "ما بیشماریم، ما قدرتمندیم، ما متحدیم" و عاقبت بر این روسیاه ترین سیه رویان تاریخ بشریت و پلیدترین جانوران کره خاکی و مزدوران بی ریشه و هویت و جنایتکار آنان پیروز گشته و آنان را از مسند قدرت بزیر گامهایمان افکنده و در محکمه عدالت ملت به محاکمه خواهیم کشاند و سزای سی سال جنایت و دزدی و آلودگی و پلیدی هایشان را در کف آنان خواهیم نهاد.
به امید آدینه ای که در پیش است.... کمتر از سی وچند ساعت به لحظه موعود؛ لحظه آغاز راهپیمایی اعتراض آمیز و انفجار فریاد خشم و طوفان و عصیان ملت باقی مانده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ