سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۷/۰۶

دوشنبه: 6 / 7 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*****
شکوه همبستگی ایرانیان در نیویورک
جدیدترین ویدیوکلیپ یار گرامی ما دکتر بحری که حدود 2 ساعت پیش در یوتیوب به نمایش نهاده شده:
*****
سیدعلی گدا: نظامیان از امتحان "سربلند" بیرون آمدند
جانشین فرمانده سپاه تهران اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی "از عملکرد پاسداران و بسيجيان در ماه‌هاي گذشته رضايت داشتند."سردار احمد ذوالقدر روز گذشته گفت: "در اين ايام كه بنا بر فرمايشات ايشان (آیت الله خامنه ای ) رد شدند، ما پاسداران اين سعادت را داشتيم تا از دو آزمون بزرگ سربلند بيرون بيائيم. اول اينكه صراط مستقيم را بخوبي شناختيم و دوم اينكه بخوبي توانستيم فتنه را بخشكانیم."
اشاره این فرمانده به رضایت رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد پاسداران و بسیجیان در حالی صورت می گیرد که منتقدان این عمکرد تاکید دارند برخلاف گفته های آیت الله خمینی مبنی بر عدم دخالت سپاه در مسائل سیاسی، این نهاد نظامی وارد عرصه سیاسی کشور شده و با دخالت مستقیم در انتخابات ریاست جمهوری دهم ، نتیجه آن را بر خلاف ارای مردم تغییر داده است.
توزیع نامه جنجالی قبل از انتخابات: نظر رهبری به احمدی نژاد است
سه هفته مانده به برگزاری انتخابات، تصویر نامه ای درمراسم صبحگاه مشترک نیروی زمینی، ستاد مشترک سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح و نیز به طور گسترده بین سربازان وظیفه توزیع شد که بر اساس این نامه علی سعیدی ، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه، در پاسخ به استعلام فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده بود نظر رهبری انتخاب مجدد محمود احمدی نزاد است و بر فرماندهان نیروی زمینی سپاه واجب است در این زمینه پرسنل تحت امر خود و خصوصا برادران وظیفه را توجیه نمایند.
هرچند بعد از انتشار گسترده این نامه ، روابط عمومی سپاه پاسداران اقدام به تکذیب آن نمود، اما سعیدی هرگز واکنشی به انتشار دستخط خود نشان نداد.
دو روز پیش از برگزاری انتخابات هم، نشریه دفتر سیاسی سپاه میرحسین موسوی و هوادارانش را متهم به تدارک انقلاب مخملی کرد و هشدار داد که این نیروی نظامی آشوب های احتمالی بعد از انتخابات را در نطفه خفه خواهد کرد.
این در حالی بود که از یک روز بعد از کودتای 22 خرداد سپاه رسما وارد حوزه کار امنیتی و قضایی شده وتمام توان خود را به کار گرفت تا معترضان به تقلب در انتخابات را سرکوب کند. این نهاد نظامی با باز داشت چهره های سرشناس اصلاح طلب، سعی در کنترل اعتراضات آنها به تخلفات انتخاباتی کرد و آنها را در بند 2 الف زندان اوین تحت بازجویی قرار داد.
فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران، چندی پیش اعلام کرد که در جریان ناآرامی های پس از انتخابات بیش از هزار نفر توسط سپاه و بسیج بازداشت شده اند.تفسیر سپاه از منع ورود سپاه به سیاست در پاسخ به انتقادات اصلاح طلبان به ورود سپاه به عرصه سیاست، علی سعیدی، جانشین آیت الله خامنه ای در سپاه به تازگی اعلام کرد که مساله منع ورود سپاه به سیاست از سوی آیت الله خمینی "باید کاملا منقح شود و شرایط صدور فرمان لحاظ شود و شرایط زمانی و مکانی آن مد نظر قرار گیرد چرا که ممکن است یک مطلبی در زمان خاصی مقتضیات لازم را داشته باشد و در زمان دیگر نداشته باشد."
سعیدی همچنین در یک اقدام بی سابقه از بازجویان سعیدحجاریان به خاطر اخذ اعترافات اجباری از وی تشکر کرد. نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران گفت که باید از فرزندان انقلاب و نيروهاي اطلاعاتي وسپاه تشکر کنيم که با رفتار انساني و اسلامي خود توانستند ظرف مدت کوتاهي اين منحرفان را وادار به اعتراف درباره عقايد نادرست خود کنند.
همزمان یدالله جوانی، رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران از مقام‌های قضایی ایران خواست که میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی را به عنوان «عوامل اصلی کودتای مخملی» بازداشت و محاکمه کنند. یدالله جوانی در نوشته‌ای در مجله «صبح صادق» ارگان رسمی سپاه پاسداران، از میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی، محمد موسوی خوئینی‌‌ها به همراه دو وزیر کشور پیشین به عنوان سران اغتشاشات پس از انتخابات نام برد.
از سوی دیگر سرتیپ حسین همدانی، جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج وابسته به سپاه پاسداران، اعلام کردکه ما حوزه دفاع مقدس را جدا از سیاست نمی دانیم و انتخابات را یک مانور و عملیات بیت المقدس می دانیم.
شاید خبرسازترین اقدام بسیج، تیراندازی مستقیم به مردمی بود که به صورت کاملا مسالمت آمیز به خیابان آمده بودند تا به کودتای انتخاباتی اعتراض کنند. در جریان راهپیمایی بزرگ معترضان به نتایج انتخابات در 25 خرداد که نزدیک سه میلیون نفر در آن شرکت داشتند، نیروهای بسیج پایگاه 117 در میدان آزادی به سمت معترضان آتش گشودند و چندین نفر در جریان این درگیری کشته و زخمی شدند.منتقدان به انتخابات ریاست جمهوری اخیر، سپاه پاسداران را یکی از متهمان اصلی در پرونده های نقض حقوق شهروندی معترضان در سه ماه گذشته می دانند.
*****
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
کد خبر : 5846
وضعیت بد جسمی هنگامه شهیدی در زندان اوین

وضعیت روحی و جسمی هنگامه شهیدی، روزنامه نگار بازداشتی، در زندان اوین مناسب نیست.
خبرگزاری هرانا : وضعیت روحی و جسمی هنگامه شهیدی، روزنامه نگار بازداشتی، در زندان اوین مناسب نیست.
بنابر اخبار رسیده به واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، هنگامه شهیدی که چندی پس از برگزاری انتخابات در ایران، بازداشت شد با وضعیت بد جسمی در زندان روبه‌رو است به طوری‌که روزانه تعداد زیادی قرص و دارو به عنوان آرام‌بخش برای او تجویز شده است، اما با این وجود حتا از خواب راحت در شب نیز برخوردار نیست.
این در حالی است که وی در هفته تنها سه بار و آن هم به مدت بیست دقیقه برای هواخوری می‌رود و این موجب ناراحتی‌های ناشی از کمبود آفتاب برای وی نیز شده است.
هنگامه شهيدي، روزنامه نگار، عضو حزب اعتماد ملي و دانش‌جوي دكتراي حقوق بشر در دانش‌گاه SOAS است که در طول دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز مشاور امور بانوان و عضو ستاد انتخاباتي مهدی كروبي بوده و در تاريخ 9 تير ماه 1388 بازداشت شده است و تا کنون در زندان اوین در بازداشت موقت است!
*****
خبر تجمع گسترده دانشجویان در دانشگاه تهران از روی ایلنا حذف شد
خبر زیر که ساعتی پیش توسط خبرگزاری کار ایران، ایلنا منتشر شده بود بر اثر فشار نهادهای امنیتی از روی این خبرگزاری حذف شد.
با تجمع دانشجویان، مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران به تاخیر افتاد
گروهی از دانشجویان با حمل پلاكارد و سر دادن شعارهایی ضمن اعتراض به نحوه مدیریت مسائل اخیر، خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، دانشجویان كه در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در مقابل تالار علامه امینی دانشگاه تهران تجمع كرده بودند، با سر دادن شعارهایی، خواستار رفع محدودیت‌ها در فضای دانشگاه و آزادی دانشجویان زندانی شدند.
به گزارش ایلنا، این دانشجویان با حمل پلاكارد و سر دادن شعار علیه برخی مسئولان، مقابل تالار علامه امینی، محل برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی، تجمع كرده‌اند. این مراسم قرار بود، ساعت 10 صبح امروز با حضور كامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری و مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، برگزار شود كه تاكنون به دلیل تجمع دانشجویان برگزار نشده است.
برخی از دانشجویان با كندن پلاكاردهای برگزاری مراسم، اعتراض خود را به حضور وزیر علوم در دانشگاه نشان دادند.
*****
رژیم از وحشت کارش به جنون کشیده:
دو قاضي روز جمعه در وزرشگاه آزادي مستقر مي شوند!
ایرنا : يک مقام قضايي اظهار داشت: در بازي روز جمعه تيم هاي استقلال - پيروزي دو قاضي در محل ورزشگاه آزادي تهران مستقر مي شوند تا به جرايمي که در وزرشگاه رخ مي دهد، بي درنگ رسيدگي کنند. اين مقام قضايي که خواست نامش بيان نشود، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار قضايي ايرنا گفت: اين دو قاضي براي کساني که مرتکب جرم مي شوند، "قرار " متناسب را صادر مي کنتد.وي تصريح کرد: همچنين کشيک "دادسراي ناحيه 5" و "دادسراي مرکز" براي رسيدگي به تخلفات خارج از ورزشگاه آزادي اختصاص يافته است.اين مقام قضايي افزود: دو دادسراي ياد شده، به شکايات مردم نيز رسيدگي خواهند کرد.
*****
طنین صدای مرگ بر دیکتاتور در دانشگاه تهران
دستگیری تعدادی از دانشجویان توسط گارد ضد شورش
محوطه‌ی دانشگاه تهران، هم اکنون در اختیار چندین هزار نفر از دانشجویان معترض این دانشگاه است که فریاد "مرگ بر دیکتاتور" و "دولت کودتا، استعفا استعفا،" سر می‌دهند.
درحالیکه روز گذشته، اخباری مبنی بر حضور کامران دانشجو، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران منتشر گردید، از صبح امروز دانشجویان این دانشگاه با پخش اعلامیه‌هایی از برگزاری تجمع در مقابل کتابخانه‌ی مرکزی دانشگاه تهران، که محل برگزاری این مراسم بود، به یکدیگر خبر می‌دادند.
این در‌حالی‌است که انتظامات دانشگاه، با کنترل شدید، مانع از ورود دانشجویان سایر دانشگاهها، به دانشگاه تهران می‌شد. با این وجود، از ساعتی قبل هزاران تن از دانشجویانی که علی‌رغم محدودیتها خود را داخل دانشگاه رسانده بودند، با تجمع در برابر کتابخانه‌ی مرکزی و پایین آوردن پرده‌های خوش‌امدگویی نصب شده در این محل، چنان فضایی را ایجاد کرده‌اند که تا لحظه‌ی ارسال این گزارش، از حضور وزیرعلوم و یا سایر دست‌اندرکاران دولت کودتا، نیست.
گفتنی است، از صبح امروز، گروهی چند ده نفره از حامیان دولت احمدی‌نژاد، سعی در برگزاری تجمعی در حمایت از دولت کودتا داشتند که در مقابل خیل عظیم دانشجویان معترض، این تلاش آنها ناکام ماند.
آخرین خبر: حمله گارد ضد شورش به دانشجویان
درحالیکه حدود ساعت 3 پس از نیمروز، تجمع و راهپیمایی دانشجویان در دانشگاه تهران، با آرامش و بدون درگیری پایان یافت، خبرنگار بامدادخبر از هجوم نیروهای ضدشورش به تعدادی از دانشجویان در هنگام خروج از دانشگاه، و دستگیری عده‌ای از آنها خبر می‌دهد.
اخبار تکمیلی را متعاقبا انتشار خواهیم داد.
*****
این تازه شروع کار است و ادامه خواهد یافت
احمدی نژاد باز هم جرات نکرد در دانشگاه حاضر شود
صبح امروز همزمان با حضور کودتاچیان در دانشگاه تهران، دانشجویان معترض با وجود همه فشارها و تهدیدهای نیروهای امنیتی طی یک ماه گذشته، فریادهای اعتراضی مرگ بر دیکتاتور سر دادند.
این تجمع که با حضور هزار دانشجو همراه بود از مقابل دانشکده هنرهای زیبا آغاز شدند و به تدریج پس از به راه افتادن دانشجویان به سمت ضلع شمالی دانشگاه، لحظه لحظه بر شمار معترضین افزوده شد.
دانشجویان معترض که نمادهای سبز از جمله پلاکاردهای سبز رنگ حاوی نوشته ها و دستبندها و بادکنک های سبز بهمراه داشتند با عبور از مقابل دانشکده های مختلف در مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ایستادند و یکصدا فریاد های "مرگ بر دیکتاتور"، "دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد"، "مجتهد واقعی منتظری صانعی"، "دانشجوی زندانی ازاد باید گردد"، "ندائیم، سهرابیم، ما همه یکصدائیم"، "کروبی بازداشت دستگیر بشه ایران قیامت میشه"، "کروبی بت شکن بت بزرگ بشکن"، "شکنجه، تجاوز دیگر اثر ندارد"، "دولت کودتا استعقا استعفا"، "یا حسین میرحسین"، "احمدی دروغگو شصت و سه درصدت کو"، "رایم کو"، "آزادی" و ... سردادند.
دانشجویان معترض هم چنین پلاکاردهای حاوی خوشامدگوئی به وزرای علوم و بهداشت دولت کودتا را به زیرکشیدند که با تشویق های ممتد دیگر دانشجویان همراه بودند. در این هنگام در حدود 50- دانشجوی بسیجی نیز به منظور مقابله با دانشجویان با در دست داشتن پرچم هائی به سر دادن شعار پرداختند که در مقابل نیز دانشجویان معترض فریاد زدند: "دانشجوی سهمیه، همینه همینه".
نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه نیز برای تامین امنیت سالن محل برگزاری مراسم در مقابل محوطه کتابخانه مرکزی صف کشیده بودند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و دانشجویان بسیجی نیز چون همیشه به شناسائی دانشجویان معترض مشغول بودند.
دانشجویان سپس تجمع خود را در مقابل سر در دانشگاه تهران و با سر دادن شعارهائی ادامه دادند. شعارهای "احمدی احمدی این اخرین پیامه، جنبش سبز ایران آماده قیامه"، "دولت جنایت می کند رهبر حمایت می کند"، "سپاه و اطلاعات عامل افتضاحات"، "جنتی لعنتی تو دشمن ملتی"، "ندائیم سهرابیم، ما همه یکصدائیم"، "کروبی بازداشت دستگیر بشه ایران قیامت میشه"، "کروبی بت شکن بت بزرگ بشکن" از جمله شعارهای دانشجویان معترض بود.
تجمع دانشجویان در سر در دانشگاه تهران، موجب جمع شدن عده ی زیادی از مردم در پیاده روهای خیابان انقلاب شد و عده ای از مردم نیز همراهی خود را با دانشجویان نشان می دادند. دانشجویان پس از تجمع مقابل درب 16 آذر، بار دیگر در مقابل کتابخانه مرکزی به سر دادن شعار پرداختند و پس از آن به تجمع دو ساعته خود پایان دادند.
*****
مراسم یادبود استاد پرویز مشکاتیان
مراسم یادبود استاد پرویز مشکاتیان، روز سه شنبه هفتم مهرماه از ساعت 19 الی 20:30 در مسجد جامع شهرک قدس، واقع در شهرک قدس (غرب)، ابتدای فاز 3، مقابل مجتمع میلادنور برگزار خواهد گردید.
پیکر آن موسیقیدان و هنرمند بزرگ این مرز و بوم، پیشتر در نیشابور و در جوار آرامگاه عطار به خاک سپرده شد.
*****
برای شبنم، با آن نگاه های ساده و صدای بی آلایش
علیرضا فیروزی
امروز نامه ای که شبنم مددزاده از زندان نوشته بود را خواندم، بعد از نمی دانم، زمانی که بخواهی روزها را محاسبه کنی می فهمی که چقدر گذشته است، از آخرین باری که صدایش را شنیدی، صدایی ساده و صمیمی. می خواهم نامه ای برایش بنویسم، می دانم که دل ها از هر دیوار و سیم خارداری رد می شوند، بر عکس بهار که از دیوارها و سیم های خاردار اوین هرگز رد نمی شوند.
**
سلام
بیش از 7 ماه است که در زندانی، فکر کردن به 7 ماه ندیدن غروب و باران، روحم را به لرزه می اندازد، نمی دانم آن بازجوها با چه قلبی توانسته اند هفت ماه طلوع و غروب را از تو بگیرند، شاید با همان استدلالی که 7 ماه است از میز و نیمک به مدرسه عشق فرستادندت.
در نامه ات نوشتی روی دیوارها هزارای عاشق نوشته بودند، یکی را خیلی دوست داشتم، اندکی صبر سحر نزدیک است، وقتی که قاضی این جمله را از ابتدای یکی از نوشته هایم در وبلاگ برداشته بود و با غضب فریاد کشید، با نظام مخالفی را به یاد آوردم، آقای قاضی، آقای بازجو، آقای کارشناسی که قرار است باز وبلاگم را بخوانی و این جملات را واکاوی کنی که من علیه "نظام مقدس" اقدامی کرده ام، این جا را با شما هستم، نه من نه هیچ یک از دوستانم نه علیه نظام کاری کرده ایم، نه قصد داریم کاری بکنیم، این ها تنها درد دل هایست که می گوییم، شاید به گوشتان برسد و تکانی بخورید. این را برای شبنم می نویسم، که سحرش همان آزادیش از بند و دیوارهای بلند است، برای شبنم که کلاس هایش را انفرادی برگزار می کند، که خودش شاگرد و دلش استاد است. برای شبنم که بی صبرانه منتظر دیدن طلوع خورشید و غروبش است.
شبنم، واقعیت دارد، گرچه شب تاریک است، اندکی صبر سحر نزدیک است. هر چقدر هم که دیوارها بلند باشند و هر چه دور آن را سیم خاردار بپوشانند، باز دل توست که بی هیچ وثیقه ای بیرون می آید، بیرون می آید و فریاد می زند، روحم را چه می کنید، ذهنم را چه می کنید، من از تمام دیوارهای شما رد می شوم، بی هیچ اجازه ای، بی هیچ وثیقه ای.
یاوه نیست، ذهن و دل هیچ کس را نمی توانند به بند کنند. نامه ات این را می گفت، فریاد می زد و شعر وار بر دل می نشست. می دانم که به زودی بر خواهی گشت، حتی اگر تمام دیوارها تا آسمان بلند شوند و تمام درها را ببند، بازمی آیی و زیر باران، ریزش برگ ها را می بینی و دلت از این همه خزان می گیرد.
بی صبرانه منتظر آزادیت هستیم، همه ی ما، و فراموش نکن، که هیچ گاه دیوارها باعث فراموش شدنت نمی شوند.
*****
خبرنامه امیرکبیر طی ده روز گذشته برای دومین بار فیلتر شد
پس از فیلتر شدن سایت و وبلاگ ما (جنبش همبستگی دانشجویان ایران)، سایت دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم دوباره فیلتر شد.
خبرنامه امیرکبیر در حالی برای دوزادهمین بار فیلتر شد که طی 10 روز گذشته نیز یک بار دیگر فیلتر شده بود.
فیلترینگ این پایگاه اطلاع رسانی دانشجوئی، بعد از ظهر روز گذشته پس از آن صورت گرفت که این وب سایت خبر مشروحی با عنوان "نتیجه همکاری فرهاد رهبر با نهادهای اطلاعاتی: دانشجویان از خوابگاه محروم می شوند" برگرفته از"وبلاگ" ما را درج نمود.
در این خبر به همکاری تنگاتنگ فرهاد رهبر با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به عنوان عاملان فجایع کوی دانشگاه تهران برای محروم کردن دانشجویان از تحصیل و از امکانات رفاهی و نیز تلاش آنان برای به فراموشی سپردن نمودن فاجعه ی کوی دانشگاه تهران و نیز احضارهای گسترده دانشجویان به نهادهای امنیتی و قضائی و انضباطی به منظور جلوگیری از هرگونه اعتراضات دانشجوئی همزمان با آغاز سال تحصیلی، اشاره شده بود.
در این خبر هم چنین نامه ای محرمانه انتشار یافته بود که به موجب آن با مجوز مدیریت دانشگاه تهران، دانشجویان احضار شده به کمیته های انضباطی حتی حق ورود به محوطه خوابگاه را نیز ندارند.
همچنین به نظر می‌رسد فیلترینگ خبرنامه امیرکبیر بی‌ربط با احتمال حضور امروز احمدی نژاد در دانشگاه تهران نباشد.
*****
هشدار درباره سياسي کاری در دانشگاه: دانشگاه شهيد بهشتی دغدغه علوم انسانی دارد
مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه شهيد بهشتي، فرصتي بود تا رئيس اين دانشگاه از دغدغه هاي خود در اين دانشگاه سخن بگويد و به دانشجويان و استادان هشدار دهد «دانشگاه شهيد بهشتي جايي براي سياسي کاري و سياسي بازي نيست.» روز گذشته خبرگزاري ها گزارش هايي از اين مراسم منتشر کردند و نوشتند يکي از دغدغه هاي جدي دانشگاه شهيد بهشتي تامين استادان علوم انساني است؛ دغدغه يي که طي چند هفته گذشته به يکي از داغ ترين موضوعات در عرصه هاي مديريتي و رسانه يي دانشگاهي تبديل شده است.
احمد شعباني رئيس دانشگاه شهيد بهشتي نيز از قاعده اين روزهاي دانشگاه هاي کشور مستثني نبوده، چنان که گفته است؛ «يکي از دغدغه هاي اصلي من تامين استاد براي رشته هاي علوم انساني است که مي خواهيم بعضي از دانشجويان را بورس داخل يا خارج کنيم.» به گزارش مهر، شعباني در اين مراسم با گراميداشت ياد 100 دانشجو و 14 استاد شهيد اين دانشگاه در دوران دفاع مقدس، به توصيف همه جانبه شرايط دانشگاه تحت مديريت خود پرداخت و گفت؛ «دانشگاه شهيد بهشتي در شمال پايتخت و دامنه کوه البرز واقع شده و به لحاظ شرايط جغرافيايي يکي از زيباترين دانشگاه هاي جهان است.
يکي از مشخصه هاي فوق العاده دانشگاه شهيد بهشتي نسبت استاد به دانشجو در اين دانشگاه است که به ازاي هر 20 دانشجو يک استاد در اين دانشگاه وجود دارد به طوري که با وجود 11 هزار و 500 دانشجو، 600 نفر عضو ثابت هيات علمي دارد.» او ادامه داد؛ «ما از نظر ميزان قراردادهاي بيرون از دانشگاه در بين تمامي دانشگاه هاي کشور پس از دانشگاه هاي تهران، صنعتي شريف و اميرکبير رتبه چهارم را به خود اختصاص داده ايم که با توجه به حجم رشته هاي علوم انساني نسبت به رشته هاي فني در دانشگاه شهيد بهشتي رکورد درخور توجهي است.» شعباني سپس با اشاره به تعداد توليدات علمي و مقالات بين المللي دانشگاه شهيد بهشتي نتيجه گرفت؛ «اگر هر عضو هيات علمي در سطح کشور تنها يک مقاله بين المللي در سال ارائه کند کشور ايران جزء 20 کشور برتر جهان خواهد بود.» رئيس دانشگاه شهيد بهشتي سپس به سراغ بخش ديگري از ويژگي هاي دانشگاه خود رفت و گفت؛ «خصوصيت بزرگ دانشگاه شهيد بهشتي حاکميت دينداري و فرهنگ اسلامي بين استادان، کارکنان و دانشجويان اين دانشگاه است.» اين مقدمه يي بود تا شعباني هشدار دهد؛ «دانشگاه شهيد بهشتي جايي براي سياسي کاري و سياسي بازي نداشته و تنها براي مسائل علمي و آموزشي محيطي آرام و بي دغدغه دارد.»
بعد از اين نوبت به تشريح سازوکار شرايط مالي دانشگاه رسيد، تا در شرايطي که بسياري از دانشگاه ها در تب و تاب نگراني از کسري بودجه مي سوزند، رئيس دانشگاه شهيد بهشتي هم گريزي به اين موضوع بزند و بگويد؛ «امسال سال اصلاح الگوي مصرف است و به همين دليل بررسي هزينه يي که دولت و ملت براي اين دانشگاه مي پردازند خالي از لطف نخواهد بود. هزينه سرانه هر دانشجو به طور متوسط چهار ميليون تومان در سال است که اين رقم را از تقسيم 50 ميليارد تومان بودجه دانشگاه بر تعداد 11 هزار و 500 دانشجو مي توان محاسبه کرد. جداي از چهار ميليون هزينه سالانه هر دانشجو، نگهداري و تعمير تجهيزات و امکانات دانشگاه نيز سالانه 16 ميليون تومان هزينه دربر دارد.» با اين حال شعباني وضعيت دانشگاه شهيد بهشتي را به لحاظ برخي از تجهيزات آزمايشگاهي دانشگاه شهيد بهشتي در سطح خاورميانه نمونه و بي نظير توصيف کرد.
*****
و این هم فیلم دیگری از تظاهرات و اعتراضات دانشجویی، امروز در تهران

*****
حذف شده های جدید نظام آموزشی ایران:
پادشاهان گذشته، علوم انسانی و خلیج فارس
حدف و اعمال نظرهای جدید در کتب درسی و دانشگاهی، کماکان ادامه دارد. به تازگی عکسی از روی جلد کتاب فارسی سال اول دبستان منتشر شده است که به نقشه ایران اختصاص یافته است اما در این تصویر که دریای عمان و دریای خزر به رنگ آبی در جنوب و شمال نقشه دیده می شود، نشانی از آب های خلیج فارس نیست. این اقدام دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب درسی در حالی صورت گرفه است که در سال های اخیر مناقشه کشمکش بر سر حذف نام فارس از خلیج بارها به یک موضوع مهم رسانه ای تبدیل شده و حتی نهادها و مقامات رسمی ایران نیزوارد موضع گیری های مکرر در این زمینه شده اند. بس از اجرایی شدن این تصمیم ختی سایت های خبری منتسب به جریات اصولگرا نیز به اعتراض واداشته شدند. سایت فردا در این زمینه نوشته است: معلوم نیست این اقدام سوال برانگیز و حاتم بخشی به کشورهای عربی با چه توجیهی صورت گرفته است. در کش و قوس اعتراضات و بحران های پس از انتخابات، این سومین بار است که نهادهای تصمیم گیر اقدام به ایجاد تغییر و تحول اساسی در کتب درسی و دانشگاهی کرده اند.
حذف برخی دروس علوم انسانی
پیش از این پژوهشگاه علوم انسانی، اعلام کرده بود پس از بررسی سرفصل ها و دروس علوم انسانی دانشگاه ها، برخی از این دروس دانشگاهی حذف شده اند. به گفته حمیدرضا آیت اللهی ، رئیس این پژوهشگاه، این اقدام بر اساس رهنمودهای رهبری و به دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است. مقام رهبری جمهوری اسلامی در سخنانی ضمن انتقاد جدی به تدریس برخی دروس علوم انسانی، اعلام کرده بود تدریس بسیاری از این علوم در دانشگاهها موجب ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی دانشجویان خواهد شد. وی گفته بود: «بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هائی است که مبانی آن ها مادیگری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود.»پیش از سخنان رهبری، سعید حجاریان تئوریسین اصلاح طلبان نیز در دادگاه متهمان پرونده انتخاباتی طی سخنانی که به عنوان اعترافات وی مطرح می شد تدریس علوم انسانی در دانشگاه ها را مورد انتقاد قرار داد و سپس در یک برنامه تلویزیونی نیز مشابه همین سخنان آیت الله خامنه ای بر زبان حجاریان جاری شده بود و در نهایت پس از تمامی این مراحل حذف برخی از دروس علوم انسانی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.
حذف شاهان ایرانی
دیگراقدام حذفی در این حوزه از سوی رئیس گروه مطالعات تاریخ وزارت آموزش و پرورش به اطلاع افکار عمومی رسید که طی آن یعقوب توکلی به خبرگزاری مهر گفته بود: در کتاب های تاریخ جدید در مقاطع راهنمایی و متوسطه با رویکرد فرهنگی و تمدن پرور جایگزین تاریخ نگاری های سیاسی و نظامی و پادشاهان و جنگ ها می شود و با این رویکرد پادشاهان و جنگجویانی نظیر چنگیز خان مغول یا سلطان محمد شاه و پادشاهان دیگری از این قبیل حذف می شوند. پس از انتشار این خبر، کارشناسان تاریخ و تعلیم و تربیت اعتراضاتی را مکتوب کرده بوده اند که طی آن وزارت آموزش و پرورش به تلطیف فضا بر آمد و اداره کل برنامه ریزی و تالیف کتب درسی برای تلطیف فضا چنین پاسخ دادند: به دلیل اینکه در تاریخ، تنها نام پادشاهان و جنگهای آنان و زمان ورود و خروج آنان آمده و کمتر به تمدن ایران پرداخته ایم، در نظر داریم چهره های علمی آن زمان و عملکرد فرهنگی و افتصادی سلسله هاهای مختلف را در کتار سایر موارد وارد کتاب های درسی کنیم. برخی از صاحب نظران معتقدند تشابه سازی شاهان گذشته با رفتارهای برخی از حاکمان و نهادهای قدرت در شرایط کنونی ایران توسط دانش آموزان، نهادهای تصمیم گیر را بر آن داشته تا در متون کتاب های تاریخی دست برده و چنین تصویرسازی هایی را از فضای آموزشی حذف منند.
بر این اساس برخی ها متذکر شدند به جای حذف رفتار شاهانه و منش های دیکتاتوری در سیستم فعلی، ترجیح داده اند شاهان و دیکتاتورها را از کتب درسی دانش آموزان حذف کنند.
صادق آینه وند، استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس در این زمینه گفت: تاریخ امری واقع است که اتقاق افتاده است و باید با تمام جزئیات نگاشته شود. اگر وزارت آموزش و پرورش در قصد نگارش تاریخ، علم، ملل و تمدن را دارد. حذف برخی از دروس علوم انسانی در مقطع دانشگاهی، حذف شاهان و پادشاهان در مقطع راهنمایی و متوسطه و در نهایت حذف خلیج فارس از در مقطع دبستان اقدامات جدید دولت احمدی نژاد است که ظاهرا تاکنون خود رئیس دولت و یا وزاری مربوطه به صورت رسمی در خصوص دلایل و انگیزه های اصلی این شیوه های حذفی اظهار نظر نکرده اند.
*****
استقبال دانشجویان دانشگاه تهران از حداد عادل با "شعار مرگ بر دیکتاتور"
بعد از ظهر روز گذشته، غلامعلی حداد عادل نماینده فعلی و رئیس پیشین مجلس، که به منظور شرکت در جلسه گروه علمی فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران راهی این دانشگاه شده بود بر خلاف انتظار خود با موج اعتراضی دانشجویان روبرو شد.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر این تجمع از ساعت 17 لحظه حضور حداد تا ساعت 18 ادامه داشت. او که قصد داشت در ساعات پایانی روز در دانشگاه حاضر شود تا با اعتراضات دانشجویان روبرو نشود. در حین حضور در جلسه گروه فلسفه و نیز هنگام خروج از جلسه با بیش از 50 دانشجوی معترض روبرو شد که با فریادهای "مرگ بر دیکتاتور" و نیز دیگر شعارها وی را تا درب دانشکده بدرقه کردند.
تیم حفاظت خدادعادل از ترس دانشجویان بیش از یک ساعت از خروج وی امتناع می کردند. در نهایت پس از اضافه شدن بیش از 15 نفر مامورین حراست توانستند وی را از گروه فلسفه دانشگاه تهران فراری دهند. به گفته کسانی که داخل گروه حضور داشته اند حداد در حالی که از ترس می لرزیده لحظه به لحظه گزارش حضور دانشجویان را از محافظینش می گرفته و به اساتیدی که وی را به جلسه دعوت کرده بودند گفته است: «شما که گفتید دانشگاه هیچ خبری نیست؟! اینها چرا حرمت استاد را نگه نمی دارند؟ اگر حرمت استاد در دانشگاه از بین برود که هیچ چیز حرمتی ندارد؟!! که این سخنان با تعجب حاضرین مواجه شده است.»
از جمله شعارهایی که دانشجویان تکرار می کردند: "مرگ بر دیکتاتور"، "وکیل ضد ملت خجالت خجالت"؛ "آروم باش آروم باش دانشجوییم نه اوباش"؛ "حداد عادل حامی قاتل"؛ "حداد حیا کن دانشگاه را رها کن"؛ "هر کی که بی سواده با احمدی نژاده"؛ "ترسو بیا بیرون"؛ "نترس نترس ما کهریزک نداریم". به گزارش خبرنامه امیرکبیر، دانشجویان در ادامه سرود "یار دبستانی" و "حداد قاتل آواره گردی خاک وطن را" خواندند.
گفتنی است حداد عادل، عضو هیئت گروه علمی فلسفه دانشگاه تهران، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است که پس از برگزاری انتخابات 22 خرداد 88 و پیش از تأیید نهایی سلامت انتخابات توسط شورای نگهبان به حمایت صریح از احمدی نژاد پرداخته بود، اما با وجود این وی در هیئت «بی طرف» معرّفی شده ی شورای نگهبان حضور داشت!
همچنین اخیراً وی درباره ی فجایع بازداشتگاه کهریزک گفته بود: «کشته شدن سه نفر در کهریزک مسئله ی مهمی نیست».
در زیر به چهار فیلم پیاپی در باره آغاز اعتراضات دانشجویی در دانشگاهها توجه نمایید:

**

**

**
*****
خوش آمد به دانشجویان جدیدالورود به سبک امام جمعه مشهد؛هزینه فعالیت دانشجویی از 20 سال به بالاست!
امام جمعه مشهد طی سخنانی برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه فرودسی و علوم پزشکی مشهد گفت"هم اكنون دانشگاه امام صادق مهم ترين نهاد علمي است" به دانشجویان درباره فعالیت های دانشجویی هشدار داد و گفت که فعالیت دانشجویی ممکن است به قیمت 20 سال از عمر یا همه سرنوشت شان تمام شود.
وی همچنین خود را موسس دانشگاه امام صادق معرفی کرد و گفت"بنده يك دانشگاه تاسيس كردم و 23 سال عهده دار مسووليت معاونت آموزشي اين دانشگاه بوده‌ام."
حجت الاسلام علم الهدی درباره دلیل چنین توصیفی از دانشگاه امام صادق در مقابل سایر دانشگاه های کشور گفت" بدنه كارشناسي كشور در حوزه‌هاي اقتصادي و سياسي از فارغ التحصيلان اين دانشگاه تغذيه مي‌شود و بخشي از مسوولين كشور هم در نهادهاي مختلف اجرايي، قضايي و مجلس از پرورش يافتگان دانشگاه امام صادق هستند."
امام جمعه همچنین با این ادعا که"درخصوص بحران‌هاي پيش آمده در دانشگاه‌ها ما متوجه شده‌ايم كه صف جلوي اين بحران ها عزيزاني هستند كه جزو دانشجويان كم سن و سال و بي تجربه دانشگاه هستند" به دانشجویان جدیدالورود در مورد فعالیت های دانشجویی هشدار داد و گفت" اگر بحران‌ها، حوادث و جريان‌ها شما را از درس و فعاليت‌هاي علمي باز دارد اين يك ساعت سازنده باعث از دست رفتن 20 سال زندگي آينده مي شود."
وی همچنین به دانشجویان جدیدالورود دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد گفت"سعي كنيد به عنوان يك انسان مستقل و به عنوان يك عنصر صاحب انديشه عمله بحران و جريان نشويد و تلاش كنيد مسائل احساسي شما در استخدام عواملي که مي‌خواهند بارشان را بر روي دوش شما بگذارند در نيايد."
امام جمعه مشهد با تاکید براینکه"سعي كنيد تحت تاثير هيچ عمليات رواني چه از طرف بعضي دوستان دانشجو و چه از سوي برخي جريان‌هاي حاكم بر دانشگاه قرار نگيريد" به دانشجویان در مورد فعالیت های دانشجویی هشدار داد و با این ادعا که"اين افراد هدفشان رسيدن به قدرت و مقام با لگد مال كردن ديگران است" به دانشجویان گفت" اين نكته‌اي است كه بايد به آن توجه داشته باشيد زيرا كه به قيمت سرنوشت شما تمام مي‌شود."
علم الهدی به دانشجویان گفت"در برابر تدريس استاد پيچ و مهره مغزتان بايد در دست خودتان باشد و نحوه برخوردتان حتي با درس استاد،‌بايد يك برخورد تحليلي و عدالت مابانه باشد چه برسد به بقيه‌ تلفات القائاتي كه در حوزه دانشگاه صورت مي گيرد"!
*****
وحشت از حضور سبزها در استادیوم آزادی:
فرمانده نیروی انتظامی تماشاگران دربی پایتخت را تهدید کرد
فرمانده نیروی انتظامی انتظامی تهران در اقدامی بی سابقه تماشاگران فوتبال را تهدید کرد و گفت"نیروی انتظامی با افرادی که بخواهند مسائل سیاسی را وارد ورزشگاه آزادی کنند، برخود قاطع می کند."
عزیزالله رجب زاده که در آستانه برگزاری بازی استقلال و پرسپولیس که روز جمعه برگزار می شود،با تاکید براینکه"نیروی انتظامی اجازه ورود مسایل سیاسی به ورزشگاه را نمی دهد" درباره جلوگیری نیروی انتظامی از ورود تماشاگرانی که با لباس سبز وارد ورزشگاه می شوند، به خبرگزاری مهر گفت"چنین چیزی صحت ندارد که از ورود شخصی تنها به علت پوشیدن لباس سبز به داخل ورزشگاه جلوگیری شود چرا که پوشیدن لباس سبز جرم نیست اما بعضی از افراد معدودی قصد وارد کردن مسائل سیاسی به داخل ورزشگاه را دارند که پلیس با این افراد قاطعانه برخورد می کند."
علاوه بر تلاش نیروی انتظامی برای جلوگیری از ورود تمااگران با لباس سبز به استادیوم، صدا و سیما نیز در اقدامی مشابه هفته گذشته از پخش مستقیم بازی استقلال تهران و استیل آذین به دلیل حضور تماشاگران سبز پوش خودداری کرد.
روز جمعه شصت و هفتمین دربی پایتخت در استادیوم آزادی تهران برگزار می شود، و به گفته رجب زاده، ماموران نیروی انتظامی تهران و "یگان ویژه" مسئول امنیت داخل ورزشگاه،یگان های امداد در اطراف استادیوم،و ماموران نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی نیز مسئولیت امنیت خیابان ها و سطح شهر تهران را دارند.
*****
تفیهم اتهام دو متهم به قتل دکتر زهرا؛خانواده بنی یعقوب خواستار محاکمه هر 10 متهم هستند
هفته گذشته دو تن از متهمان مرگ دكتر زهرا به سه جرم جعل سند ، توقيف غير قانوني در جرايم غير مشهود و سرپيچي از دستور مقام قضايي تفهيم اتهام شدند و آبان ماه دادگاه نهايي اين دو متهم برگزار مي شود.
اما پدر دکتر زهرا بنی یعقوب پزشک جوانی که دوسال پیش در شب عید فطر در بازداشتگاهی در همدان کشته شد، با تاکید براینکه"فقط كشف حقيقت و محكوم شدن عاملان قتل دخترم براي ما اهميت دارد" گفت"هرچند هفته گذشته دو تن از متهمان تفهيم اتهام شدند اما من خواهان مجازات ساير كساني هستم كه دختر مرا به قتل رساندند."
کانون زنان ایران خبر داد که آبان ماه امسال، زمان برگزاري دادگاه نهايي دو تن از متهمان پرونده مرگ مشكوك دكتر زهرا بني يعقوب در حالي برگزار خواهد شد كه ساير عاملان قتل زهرا برايشان قرار منع تعقيب صادر شده است و خانواده زهرا مي خواهند كه اين عاملان محكوم شوند.
زهرا بنی یعقوب، پزشک 27 ساله ، که در حال انجام داوطلبانه طرح خدمات پزشکی در یکی از روستاهای دور افتاده کشور بود، روز جمعه بیستم مهرماه سال 1386 ساعت 10 در پارک همدان به همراه نامزد خود توسط ماموران ستاد امربه معروف به دلیل نامشخص بودن وضعیت تاهل، بازداشت و به ستاد منکرات منتقل شد.
دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که زهرا خود را در راهروی ‏طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی حلق آویز کرده و جان باخته است.‏اما خانواده زهرا با اعتقاد به اینکه فرزندشان کشته شده است از مسوولان ستاد امر به معروف همدان شکایت کرده اند.
عبدالفتاح سلطاني ،يكي از وكلاي پرونده دكتر زهرا درباره آينده پرونده مرگ مشكوك زهرا مي گويد:"اصلا قابل پيش بيني نيست و به نظر قاضي فعلي بستگي دارد اين كه چقدر آن قاصي در پي يافتن حقيقت است؟ "
اين وكيل پرونده زهرا كاظمي را مثال مي زند همان روزنامه نگاري كه در زندان اوين به قتل رسيد و با وجود اينكه سال ها از آن زمان مي گذرد اما او به عنوان وكيل اين پرونده هنوز نتوانسته است به نتيجه برسد.
سلطاني معتقد است اگر ابهامات و سوال هايي كه همان ابتداي مرگ دكتر زهرا مطرح شده بود پاسخ داده مي شد اينقدر روند پيگيري پرونده پيچيده نمي شد:"متاسفانه در پاسخ به ابهامات مرگ آن مرحومه كوتاهي شده است. پارچه اي كه به عنوان ابزار خودكشي زهرا عنوان شده چرا همان ابتدا به آزمايشگاه نبرده اند تا مشخص شود آيا اين پارچه تحمل وزن زهرا را داشته يا نه؟ و يا چرا فاصله ميان ميله آويزان در بازداشتگاه و قد زهرا و زمين و ساير شرايط اندازه گيري نشد؟ و يا اينكه چرا سر او بعد از مرگ شكافته نشد تا مشخص شود كه مرگش بر اثر چه عاملي بوده است؟"
و ابهامت ديگري كه به عقيده سلطاني جواب ندادنش موجب شده در پرونده دكتر زهرا كوتاهي شود:" مجموعه اين شواهد در ذهن هر بي طرفي اين سوال را ايجاد مي كند كه آن موقع چه حادثه اي در حال رخ دادن بود و متاسفانه هيچ پاسخ دقيقي براي اين پرسش ها نداريم."
سلطاني يكي ديگر از كوتاهي هايي را كه در پرونده دكتر زهرا رخ داده ، بر عهده بازپرس پرونده در همدان مي گذارد و معتقد است اين بازپرس فرصت هاي بررسي جدي حقيقت را سوزانده است.
مهناز پراكند يكي ديگر از وكلاي پرونده مرگ دكتر زهرا درباره اين دو متهم مي گويد:" اين پرونده دو متهم داشت .يكي از اتهامات جعل سند ، تنظيم گزارش خلاف واقع و ارائه آن به مقام قضايي بوده كه همين گزارش روند قضايي را تحت تاثير قرار داده است."
همچنين توقيف غير قانوني در جرايم مشهود و سرپيچي از دستور مقام قضايي نيز از ديگر اتهاماتي است كه به متهمان اين پرونده تفهيم شد .به گفته پراكند يكي از متهمان تنها به توقيف غير قانوني و ديگري به هر سه مورد از اين اتهامات محكوم شدند.
اما ابولقاسم بني يعقوب،پدر دكتر زهرا از دادگاه ديگري مي گويد گويي برايش اهميت بيشتري دارد:"خواست ما محكوم كردن همان 10 نفري است كه در قتل دخترم مشاركت داشتند و ما منتظر برگزاري آن دادگاه و محكوميت آنها هستيم."
گفته هاي پدر دكتر زهرا به همان پرونده اي باز مي گردد كه چندي پيش دادسرای عمومی و انقلاب کارکنان دولت با ارسال اخطاریه ای برای خانواده دکتر زهرا بنی یعقوب اعلام کرد كه برای همه متهمان این پرونده در خصوص قتل عمد قرار منع تعقیب صادر شده است.
پدر زهرا مي گويد:" معنای قرار منع تعقیب این است که همه متهمان این پرونده از قتل عمد تبرئه شده اند.یعنی قاضی دادگاه به همه مدارکی که ما و تیم وکلا ارائه کرده اند ، کاملا بی توجه بوده است.".
پیش از این در تیرماه سال گذشته ،بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب دادگاه همدان پرونده مرگ دکترزهرا بنی یعقوب را مختومه اعلام و برای متهمان این پرونده قرار منع تعقیب صادر کرده بود که با اعتراض خانواده بنی یعقوب و با دستور آیت الله هاشمی شاهرودی ،رییس قوه قضاییه این پرونده برای رسیدگی مجدد به تهران ارسال شد.
به گفته پدر زهرا در رای صادره از سوی جعفری مصلح ،بازپرس دادسرای همدان که ،نوزدهم تیرماه سال گذشته به مادر زهرا در خانه شان در جنوب شهر تهران ابلاغ شده بود ،مرگ دکتر زهرا،خودکشی عنوان شده بود. در متن رای صادره آمده بود :"با توجه به اینکه اصلا جرمی واقع نشده و وقوع قتل عمد منتفی است،برای همه متهمان پرونده قرار منع تعقیب صادر می شود."
*****
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
کد خبر : 5785
حكم اعدام يك زن در زندان سرخس اجرا شد
خبرگزاری هرانا : بنا به گزارشات رسيده ار ايران يك زن در زندان سرخس اعدام شد٠
به گزارش سایت حقوق بشر ایران به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه خراسان، جواد شاكري دادستان شهرستان سرخس با تاييد اين خبر افزود: اين زن متهم به قتل شوهرش بود كه پس از اثبات جرم، حكمش روز گذشته (پنجشنبه ٢٤ سپتامبر) در زندان سرخس اجرا شد. وي ادامه داد: اين زن حدود 10 سال پيش شوهرش را در يكي از روستاهاي سرخس به قتل رسانده بود.
اسم و سن اين زن در گزارش اعلام نشده است
*****
اعتراضات دانشجویی بر علیه دولت کودتا در دانشگاه شیراز
همزمان با شروع سال تحصیلی و همانطور که انتظار می رفت، عده ای از دانشجویان دانشگاه شیراز با سر دادن فریاد الله اکبر در ساعت 11 شب اعتراض خود را نسبت به دولت کودتا اعلام کردند و نشان دادند که علی رغم همه تمهیداتی که از سوی دولت کودتا برای خاموشی و به انفعال کشاندن دانشجویان اندیشیده شده، دانشگاه همچنان به اعتراض خود نسبت به انتخابات اخیر و حوادثی که در ادامه آن رخ داد ادامه می دهد.
این در حالی است که در 4 سال گذشته دانشگاه شیراز از جمله نا آرام ترین دانشگاه ها در کل کشور بود به طوری که بیش از 30 نفر از فعالین دانشجویی آن در مجموع به بیش از 40 ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند و همچنین تعداد زیادی از فعالین دانشجویی آن توسط اداره اطلاعات بازداشت گردیدند.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
محمدجواد لاریجانی، راسپوتین ایران
محمدجواد لاریجانی که روزی گفته بود کیسینجر ایران خواهد شد اکنون تبدیل به راسپوتین ایران شده است.
لاریجانی هنگامی که مذاکراتش با نیک براون انگلیسی افشاء شد بجای شرمندگی از این حرکت مفتضحانه، گناه لو رفتن این تن دادن به ذلت را به گردن ولایتی انداخت که ولایتی چون می‏دانسته که اگر ناطق نوری رئیس جمهور شود لاریجانی را وزیر امور خارجه خواهد کرد. وی بدون اینکه ذره ای ناراحت شود، رقبا را تقبیح می کند که چرا این ملاقات را افشاگری کرده اند! لاریجانی در این مذاكره به این دیپلمات انگلیسی گفته بود ناطق نوری و جناح راست، هوادار آزادی اقتصادی و رابطه با غرب هستند در حالی كه خاتمی و نیروهای جناح چپ، تندرو، مخالف آمریكا و طرفدار اقتصاد دولتی هستند و بهمین دلیل بنفع انگلیس است که از انتخاب ناطق نوری حمایت کند!
لاریجانی مبتکر سیاست "نگاه به شرق" در جمهوری اسلامی است که مورد توجه خاص رهبری قرار گرفت و نتیجه این سیاست، غلطیدن تمام و کمال حکومت جمهوری اسلامی در دامان کرملین و تنزل درسطح یک مستعمره روسیه بود. جواد لاریجانی همیشه خدمتگزار تغذیه تئوریک و استراتژیک جناح محافظه کار بوده است. نظریه "تفکیک مقبولیت از مشروعیت" محافظه کاران مذهبی را به فاز "اقتدارگرایی" وارد کرد و فلسفه سیاسی محافظه کاران را فرموله کرد.
مهم ترین اثر لاریجانی، تئوری «اُم القُرای» اوست که نخستین بار در سال 1368 با طرح آن جنجال بزرگی را در محافل سیاسی ایران ایجاد کرد. تئوری "اُم القرا" کاریکاتوری از تئوری «استالین» جهت متروپولیزه کردن مسکو برای جهان کمونیسم بود. مطابق این تئوری جمهوری اسلامی ایران موظف است میان اهداف و اصول خود اولویت قائل شود و در این اولویت بندی حفظ موجودیت جمهوری اسلامی در مقابل آرمان های فراملی آن از اولویت اول برخوردار است.
جواد، در حالی که برادرش علی لاریجانی در رأس فوه مقننه و برادر دیگرش صادق لاریجانی در رأس قوه قضائیه است خود را در این میان مغبون احساس کرده و برای تقرب به درگاه سلطان و مطرح کردن دوباره خود، راه دیگری پیدا کرده است. وی کوشیده است تا با توهین به میرحسین موسوی موجب شادمانی کودتاچیان شود تا بلکه اگر نتوانست کیسینجر ایران شود حداقل در مقام راسپوتین ایران برسمیت شناخته شود. لاریجانی در اظهارات مشمئزکننده خود می گوید:" میرحسین موسوی آینده بسیار خوب سیاسی را از دست داد و ادبیات بیانیه ‌های وی با ادبیات مسعود رجوی هیچ فرقی ندارد و و خط نفاق جدید لیبرال است و این افراد در بیت آیت الله منتظری به وحدت تاکتیکی رسیدند و این مسئله یکی از اشتباهات بسیار بزرگ جبهه اصلاحات بود."
میرحسین مظهر موج سبز قلبهای پاک زنان و مردان ایرانی است و چنین اظهاراتی ذره ای از جایگاه رفیع او در میان آزادیخواهان ایرانی نخواهد کاست. لاریجانی با این مزخرفات به میلیون‏ها ایرانی توهین می کند و برای خود پرونده ای ننگین در دادگاه رسیدگی به جرائم جنایتکاران فراهم می آورد. لاریجانی باید بداند که نیک براون و نخواهند توانست کمکی به او بکند و او در پیشگاه ملت ایران بخاطر این لجن پراکنی‏ها محاکمه و مجازات خواهد شد.
لاریجانی اگر اندکی شعور سیاسی داشت باید می فهمید که صندلی های خالی اجلاس سازمان ملل در هنگام گنده گوئی های رئیس دولت کودتا، پاسخ روشن ملتهای دنیا به کودتاچیان در ایران است و دیگر این نوع دم تکان دادنها در دنیا خریداری ندارد. حامیان کودتا در تلاشند تا بدنیا بقبولانند که مخالفین را قلع و قمع کرده و تنها قدرت موجود در ایران آنها هستند و دنیا ناچار است با آنها کنار آمده و معامله کند. خیال خامی که تا کنون محقق نشده و نخواهد شد.
*****
نیروگاه اتمی قم ۱۵ سال پیش کلید خورده بود؛ چرا تهران مجبور به افشای مرکز هسته ای خود شد؟
تنها چند روز مانده به از سرگیری مذاکرات اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (5+1) با ایران، افشای یک نیروگاه جدید اتمی در شهر قم، گمانه زنی های جدیدی را در میان ناظران سیاسی و امنیتی در خصوص هدف ایران از افشای این نیروگاه، به دنبال داشت. برخی آن را تلاش ایران برای خرید وقت و سرگرم کردن دولت های بزرگ تلقی کرده و برخی دیگر آن را پیشدستی در اعلام خبر دانستند و گفتند که مقامات ایران از لو رفتن این نیروگاه مطلع شده بودند. اما با هر تحلیلی به این خبر نگاه کنیم، خبر افشای یک نیروگاه جدید اتمی در ایران را می توان بمب خبری اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل دانست. خبری که لحظاتی پس از اعلام، در مونیتورهای خبری شهر نیویورک منتشر و عابران را به توقف وا داشت.
آیا نیروگاه قم پروژه ای جدید است؟
نیروگاه اتمی قم که اخیرا خبر ساخت آن از سوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام و توسط محمود احمدی نژاد تایید و بعنوان یک نیروگاه جدید معرفی شد، تنها به لحاظ زمان رسانه ای شدن جدید است. چراکه ساخت و ساز این نیروگاه به سالهای دور باز می گردد. دورانی که آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری را در اختیار داشت.
اوایل دهه هفتاد هجری شمسی، حضور تعدادی تکنسین چشم بادامی (به گفته برخی چینی و به گفته برخی کره ای) در شهرک سالاریه قم که با ون هایی با آرم سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران تردد می کردند، خبر شروع ساخت و ساز پروژه نیروگاه اتمی قم، در حوالی کوه خضر را بر زبانها جاری ساخت.تکنسین های شاغل در این نیروگاه در خانه ای نسبتا بزرگ در خیابان میثم تمار واقع درشهرک سالاریه ساکن بودند.
این خانه چسبیده به منزل آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی که آن روزها هنوز به ریاست قوه قضائیه نرسیده بود و احتمالا تنها عنوان حکومتی وی عضویت در شورای نگهبان و ریاست مجلس اعلای عراق بود، قرار داشت. منزل آیت الله شاهرودی از طرف دیگر به مسجد میثم تمار قرار داشت، مسجدی که پایگاه طرفداران و حامیان آیت الله مصباح یزدی بود و حجت السلام مرتضی آقاتهرانی نماینده فعلی تهران در آن درس اخلاق می گفت. بنابراین قطعا آقا تهرانی و دیگر همفکران خود از آن زمان در جریان ساخت این نیروگاه بودند و هر روز تکنیسین های چشم بادامی را می دیدند. این خانه حدودا بیست پلاک با منزل آیت الله یزدی ریاست وقت قوه قضائیه قرار داشت.
آن زمان گفته می شد که این نیروگاه در حوالی کوه خضر نبی در حال ساخت است (کوهی که گفته می شود حضرت خضر در آن پناه گرفته است و در سالهای اخیر مقبره ای نیز بر روی آن برای زیارت ساخته شده است. این کوه محل گپ و گفت های جوانان و محلی مطمئن برای تشکیل جلسات فکری بود که بعدها توسط نیروهای نظامی و بسیجی قرق شد).
تنها پادگان نظامی نزدیک به این کوه، که گفته می شود مسوولیت پشتیبانی و نگهبانی نیروگاه را برعهده دارد، پادگانی است متعلق به تیپ امام جعفر صادق به فرماندهی حجت السلام ذوالنور. تیپ امام جعفر صادق که زیر نظر نماینده ی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در سالهای اخیر بیشترین ماموریت را در مبارزه با جنبش اصلاحات بر عهده داشته است (نام حجت السلام ذوالنور که رابطه ای نزدیک با سردار نقدی داشت، همواره در میان رهبران لباس شخصی ها مطرح بوده است).
حضور تکنیسین های نیروگاه اتمی قم در شهرک سالاریه، خیلی به درازا نکشید، چراکه آنها پس از مدتی محل اقامت شان در خیابان میثم را ترک کردند. آن زمان دو شایعه در این خصوص بر زبانها جاری بود، عده ای می گفتند آنها حدود 100 کیلومتر آن طرف تر، به نیروگاه اتمی اراک منتقل شده اند و عده ای دیگر معتقد بودند که آنها به مهمانسرای سپاه پاسدارن منتقل شده اند. ولی آنچه روشن بود بعد از آن دیگر خبری از نیروگاه اتمی قم شنیده نشد، جز مواردی که مداحان حکومتی قم خصوصا در ایام دهه فجر بعنوان پروژه های در دست ساخت جمهوری اسلامی برای توسعه شهر قم از آن نام می بردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس ایران که از حوزه انتخابیه قم به مجلس راه یافته است، راه اندازی کارخانه اتمی قم را جدید دانسته ولی درعین حال این نیروگاه را مهم ندانسته و گفته که سه سال طول کشیده تا این مرکز ساخته شود. به گفته لاریجانی، "این مرکز جدید برای ایمن سازی دانش هسته ای است و هیچ ویژگی خاصی ندارد که غربی ها بخواهند مدعی شوند که در ایران خلافی صورت گرفته است." لاریجانی که مدتی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران بود، می گوید: مرکز جدید "نمونه کاری است که در نطنز صورت گرفته است."
بنابراین اینکه امروز علی لاریجانی مدعی است ساخت و ساز نیروگاه اتمی قم از سه سال پیش شروع شده، احتمالا به این دلیل است که پروژه ساخت نیروگاه اتمی قم در آن زمان متوقف شده بود و مجددآ ساخت آن از سر گرفته شده است (مثل تمام پروژه های عمرانی جمهوری اسلامی که گفته می شود میانگین به بهره برداری رسیدن آنها بین بیست تا سی سال است و بارها در طول ساخت و ساز، متوقف و مجددا فعالیت آن از سرگرفته می شود) که اگر اینگونه باشد شایعه انتقال تکنیسین ها به نیروگاه اراک که در آن زمان مطرح بود به صحت نزدیک تر بوده است.
دلایل افشای نیروگاه اتمی قم در آستانه نشست کشورهای 5+1
برخی از ناظران خارجی از جمله روزنامه فرانسوی لوموند معتقدند که افشای راه اندازی نیروگاه اتمی قم، به علت پیشدستی در اعلام خبر آن، قبل از افشا توسط دیگر کشورها رخ داده است. اعلام این خبر در این مقطع زمانی، آنگونه که فیگارو به آن اشاره کرده است، بیش از اینکه برای پیشدستی باشد، برای وقت کشی صورت گرفته است. پایان یافتن مهلت امریکا به ایران در روز 15 سپتامبر برای متوقف کردن فعالیت هسته ای که با پاسخ منفی ایران همراه بود، شرایط را برای دو کشور در موقعیت دشورای قرار داده است. برخی تحلیلگران معتقدند امریکا، بعنوان کشور اولتیماتوم دهنده، خود را تحت فشار برای یک اقدام عملی می بیند و از سوی دیگر ایران برای جلوگیری از اقدام عملی امریکا، می بایست راهی برای خرید زمان تا تکمیل پروژه هسته ای خود، بگشاید. از این رو اعلام خبر فعالیت نیروگاهی جدید در نقطه ای دیگر، امریکا و دیگر کشورها را برآن داشته تا پیش از هرگونه اقدامی از کم و کیف این نیروگاه مطلع شوند. این تحلیلگران یادآور می شوند امریکا قبل از آغاز مذاکرات دو ماه به ایران فرصت داده تا شرایط را برای بازدید، بازرسان انرژی اتمی باز کند و از سوی دیگر ایران با موافقت با ورود بازرسان بین المللی، این فرصت را پیدا کرده که با سرگرم کردن بازرسان، به فعالیت هسته ای خود ادامه دهد.
با این تفسیر، برخی ناظران بین المللی، محتمل ترین نتیجه نشست گروههای 5+1 که چند روز دیگر در اروپا برگزار خواهد شد، را اعطای وقت بیشتر به ایران برای همکاری با جامعه جهانی می دانند، هرچند آنها بر این باورند که توقف پروژه ساخت سپر ضد موشکی امریکا در اروپا، که محل اختلاف امریکا با روسیه بود، احتمال تشدید تحریم ها را بالا برده است.
*****
سریال جعل مدرك و سرقت علمي در دولت غیرقانونی و کودتاگر
بازار مدارك جعلي و سرقتهاي علمي وزراي كابينه محمود احمدي نژاد هر روز داغ تر ميشود، هنوز رسانه ها به اثرات، جوانب و حواشي مدرك جعلي وزيري به طور كامل نپرداخته اند كه مدرك جعلي ديگري رو مي شود و افتخاري بر افتخارات دولت افزوده مي شود. اين روزها نوبت به بهبهاني وزير راه رسيده است تا در کارنامه مدیریتی او به سرنگوني پي در پي هواپيماهاي مسافرتي، سرقت علمی هم افزوده شود.
ليبراسيون مشت بهبهاني را باز كرد
روز 25 سپتامبر برابر با سوم مهرماه جاري روزنامه معتبر ليبراسيون كه در پاريس چاپ مي‌شود طي گزارشي از سرقت علمي " حميد بهبهاني" وزير راه دولت احمدي نژاد از مقاله هاي "کریستف کلارمونت" ، " جری فوربز" و همکاران چینی او كه در سال هاي 2002 تا 2004 منتشر شده بود، خبر داد.(ما دیروز عکس تمام این مدارک و جعلیات آن را انتشار دادیم)
تاكنون بهبهاني پاسخي به گزارش اين روزنامه فرانسوي نداده است، اما در هنگام معرفي او براي ادامه همكاري با دولت احمدي نژاد در مجلس، عليرضا زاكاني از چهرهاي شاخص فراكسيون اكثريت نقدهاي تندي را متوجه او كرد و بهبهاني را به دروغ گويي متهم كرد. زاكاني طي سخناني كه عصبانيت حاميان وزير راه را موجب شد گفت كه بهبهاني از دانشگاهي حقوق مي‌گيرد كه اصلا در آنجا حضور ندارد و آن هم دانشگاه علم و صنعت است. او ادامه داد: از آنجايي كه وزير راه موظف است هر دو هفته يكبار پنج شنبه ها در دانشگاه چابهار تدريس كند ساعات پرواز اين شهر را از ساعت 11 به 8 صبح تغيير داده است.
عليرضا زاكاني همچنين اين ادعاي وزير راه را كه 40 دستگاه لوكوموتيو در دوران عملكردش خريده است را رد كرد و گفت طي اسنادي كه او به دست آورده بهبهاني حتي يك لوكوموتيو هم نخريده است. او همچنين افزود:" بهبهاني در تاريخ 19 فروردين امسال مبلغ يک ميليارد به اعضاي کميسيون براي حوزه انتخابيه مي دهد يا اينکه نماينده يي از ايشان سوال مي کند و پس از پنج روز سوال را پس مي گيرد و پس از آن 500 ميليون براي حوزه انتخابيه اش مي گيرد. يا اينکه نماينده ديگر از يک سرفصل ديگري درخواست مي کند و دو ميليارد براي حوزه انتخابيه اش مي گيرد. درست است که اين مبالغ براي حوزه انتخابيه گرفته شده است اما اين روند برنامه ريزي در کشور نيست."
وزير راه چندي پيش و در حالي كه در 6 ماهه نخست امسال بيش از203 سانحه هوايي در كشور رخ داده است به صراحت خطاب به خبرنگاران گفت: "به رسانه‌ها هشدار مي‌دهم كه بر روي سوانح مانور ندهيد و به جاي آن اعتمادسازي كنيم." او اوايل خردادماه امسال نيز طي سخناني دانشجويان اروپايي و آمريكايي را به گوسفند و گاو تشبیه کرد و گفت:" مغز هر جوان ایرانی معادل چهار مغز اروپایی است. دانشجویان آنجا همچون گاو و گوسفند هستند به طوری که برای روشن‌کردن مطلب واضحی نیز دهانشان همچون غار علی‌صدر باز می‌ماند."
نيچر: كامران دانشجو سارق علم است
بحث سرقت علمي "بهبهاني" استاد راهنماي رئيس جمهور در حالي مطرح مي‌شود كه ظرف روزهاي اخير گزارشهايي در خصوص رسوايي سرقت علمي كامران دانشجو رئيس ستاد انتخابات بحث برانگيز دهمين دوره رياست جمهوري و وزير كنوني علوم در سطح رسانه‌ها مطرح است. اول بار نشريه صاحب نام "نيچر" افشا کرد كه دانشجو كار علمي ديگران را به نام خود منتشر كرده است. همچنين در برخي گزارش ها اعلام شده است كه دانشگاهي كه كامران دانشجو ادعاي گرفتن مدرك از آن را دارد اساسا وجود ندارد. دانشجو در جلسه راي اعتماد مجلس خود را فارغ التحصيل از كالج لندن در رشته هوافضا معرفي كرده بود در حالي كه در بخش انگليسي سايت شخصي خود، دانشگاه منچستر را به عنوان محل تحصيل دكتري خود معرفي كرده است.
توكلي: رحيمي به جعلي بودن مدركش واقف است
علاوه بر كامران دانشجو، اين روزها سخن از جعلي بودن مدرك تحصيلي محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور نيز در ميان است. احمد توكلي چهره شناخته شده جناح اصولگرا و مسئول سايت "الف" كه افشاگريش موجب عزل كردان و فيلتر شدن چند روزه اين سايت شد، در خصوص رحيمي گفت: رحیمی نیز مدرکی قلابی و مشابه مدرک کردان دارد. حتی آقای نادران نماینده تهران نیز هفته گذشته دراین باره در مجلس تذکر داد و مدارک را منتشر کرد، بنابراین مشخص شد که آقای رحیمی به جعلی بودن مدرکش واقف است....
او افزود: رحیمی از عنوان جعلی دکترا نیز در سمت رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب استفاده کرده و براساس آن حقوق دریافت کرده است. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس همچنين در اين مصاحبه خود كه با خبرگزاري مهر صورت گرفت، تاکید کرد: انتصاب کسی که سوابق دروغگویی و سوء استفاده از قدرت و سوء استفاده از مدرک جعلی دارد به سمتی که طبق قانون اساسی می تواند به صورت بالقوه جانشین رئیس جمهور کشور باشد بسیار باعث تاسف است. وی گفت: آقای احمدی نژاد که مرتبا بر صداقت، راستگویی و پاکی تاکید می کند باید نسبت به این موارد پاسخگو باشد.
محرابيان و اتاق امن
فرزاد سليمي محقق ايراني در سال 83 طرحي با عنوان"اتاق امن" و در خصوص شيوه‌هاي كم كردن خسارت ناشي از زلزله نوشت، طرحي كه به سرعت از سوي مسئولان شهرداري وقت ( و دولت فعلي) به سرقت رفت و به صورت كتابي با عنوان "اتاق امن" منتشر شد در حالي كه نويسنده اين كتاب نه سليمي بلكه نام "علي اكبر محرابيان" وزير صنايع دولت احمدي نژاد و شخص "محمود احمدي نژاد" درج شده بود. فرزاد سليمي پس از 4 سال مبارزه موفق شد تا طرح را دوباره به نام خود ثبت كند.
احمدي نژاد: مدرك كاغذ پاره است
هنوز يك ماه از تصدي علي كردان بر راس وزارت كشور نگذشته بود كه جنجال ها بر سر مدرك او بالا گرفت و اين اولين رسوايي بر سر مدرك جعلي در تاريخ جمهوري اسلامي بود اما آنچه بسيار جالب بود واكنش رئيس جمهور بود كه تا دقيقه نود و بلكه در وقت اضافي هم از كردان حمايت كرد و حتي جمله او مبني بر اينكه براي خدمت گزاري نيازي به كاغذ پاره (مدرك) نيست موجب تمسخر عده‌اي و خشم گروهي ديگر واقع شد. البته خبرگزاري دولت نيز غائله مدرك كردان را داراي ريشه هايي از خارج كشور عنوان كرد!
دكترا در علم و صنعت؛ فرمانداري در ماكو
اينهمه در حالي است كه عده اي باور دارند كه مدرك دكتري شخص رئيس جمهور نيز مخدوش است. زيرا در سالهايي كه او دانشجوي دكتري بوده است او اساسا در تهران حضور نداشته است. مطابق اطلاعاتی که در سایت رسمی دانشگاه علم و صنعت موجود است، احمدی‌نژاد تحصیل در رشته مهندسی عمران را در سال ۱۳۵۴ آغاز کرد و دوره‌ی کارشناسی را ۱۳۶۵ به پایان رساند. او سه سال بعد با مدرک کارشناسی ارشد عضو هیات علمی دانشکده عمران این دانشگاه شد و همزمان مشعول تحصیل در دوره‌ی دکترا شد. رئیس دولت نهم، ۸ سال بعد، در سال ۱۳۷۶ مدرک دکترای خود را رسما دریافت کرده است. او چهار سال آخر دوران تحصیل را استاندار اردبیل بود و چند سال پیش از آن هم در فرمانداری شهرهای ماکو و خوی و در استانداری کردستان مشغول خدمت بوده است.
*****
اعتصاب غذا در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در اولین هفته سال تحصیلی
دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در اعتراض به مشکلات صنفی این دانشگاه و وضعیت بد غذای سلف دست به اعتصاب غذا زدند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویان به دلیل نبود شورای صنفی و عدم پیگیری حقوق خود از سوی مسئولین، با این اقدام اعتراض خود را نسبت به مشکلات موجود اعلام کرده و خواستار بهبود وضعیت رفاهی دانشگاه شدند.
لازم به ذکر است در سال های اخیر با افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه خواجه نصیر، نه تنها از کیفیت آموزشی دانشگاه کاسته شده بلکه مشکلات عدیده ای برای دانشجویان خوابگاهی به وجود آمده است.
همچنین تعداد زیادی از دانشجویان در خوابگاهی در در حاشیه شهر تهران اسکان داده شده اند که این خوابگاه فاصله ی زیادی با دانشکده های محل تحصیل دانشجویان دارد. این مساله نیز باعث اعتراض دانشجویان شده است.
*****
اعزام دانشجو به ونزوئلا؟!
آن زمان که هوگو چاوز طی هفتمین سفر خود به ایران پس از زیارت امام رضا و نشستن سر سفره افطار در کنار احمدی نژاد ایران را به مقصد کاراکاس ترک می کرد گمان نمی برد که 47 دانشگاه کشورش توسط وزارت علوم دولت دهم ایران معتبر شناخته شود تا سرفصل تازه ای در دفتر رفاقت او با احمدی نژاد گشوده شود.
محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز به یمن هم نظری در زمینه های بسیار رفاقت صمیمانه ای با یکدیگر به هم زده اند و طبیعی است که در این رفاقت هوای همدیگر را نیز داشته باشند. هوگو چاوز اما از این رفاقت حداکثر بهره برداری را کرده است و بانک مشترکی با ایران تاسیس کرده که بیشتر سرمایه آنرا ایران می پردازد. چاوز به عنوان دستاورد آخرین سفرش قرار است بنزین خود را به قیمتی بسیار بالاتر از میانگین قیمت جهانی به ایران بفروشد و دست آخر هم مدارک 47 دانشگاه ونزوئلا از سوی دولت احمدی نژاد معتبر شناخته شد تا دانشجویان ایرانی برای تحصیل علم روانه ونزوئلا شوند.
با نگاه به جدول ارزش یابی دانشگاه های معتبر که وزارت علوم ایران منتشر می کند نمی توانیم ملاک این ارزش یابی را دریابیم چون در حالی که بسیاری از دانشگاه های اروپایی و آسیایی که در رده بندی های جهانی از جایگاه بهتری به نسبت دانشگاه های ونزوئلا برخوردارند معتبر شناخته نمی شوند اما مدرک 47 دانشگاه ونزوئلا معتبر در نظر گرفته می شود.
اینجا است که برخی گمان می کنند ملاک این ارزش یابی نه سنجه های علمی مورد قبول جهانی که مولفه های سیاسی و اقتصادی است. در حال حاضر ونزوئلا تبدیل به متحدی استراتژیک برای دولت احمدی نژاد شده است. این اتحاد اگر برای چاوز نفع های اقتصادی فراوانی در پی داشته اما تاکنون برای ایران به جز حمایت های لفظی چاوز در برخی مواقع نفعی در بر نداشته است و به نظر می رسد دولت محمود احمدی نژاد بر آن است به هر قیمتی شده روابط با ونزوئلا را به بالاترین سطح ارتقا دهد تا آنچنان پیوند مستحکمی برقرار شود که به هیچ عنوان گسستنی نباشد و در راستای استحکام این پیوند نیز اکنون متقاضیان ایرانی می توانند بار و بنه ببندند و با خیال راحت راهی ونزوئلا شوند و باکی هم نداشته باشند که هیچ کدام از دانشگاه های ونزوئلا جایی در میان هزار دانشگاه معتبر جهانی نداشته باشند.
از این منظر تفاوت چندانی میان دانشگاه های ایران و ونزوئلا نیست چراکه بهترین رتبه ایران در رده بندی دانشگاه های جهان مربوط به دانشگاه تهران است که جایگاه 1463 را از آن خود کرده است. تاکنون دانشگاه هایی که از سوی وزارت علوم معتبر شناخته می شدند عمدتا دانشگاه هایی بودند که نسبت به دانشگاه های ایران از رده بندی بهتری قرار داشتند و مدارک آنها در کشورهای غربی نیز مورد پذیرش واقع می شد و اکنون این سوال پیش می آید که دلیل اعتبار دادن به مدارک دانشگاه هایی که وضعیت شان به مراتب بدتر از دانشگاه های ایرانی است چه می باشد و دانشجویان ایرانی چرا باید تا ونزوئلا بروند و در دانشگاه هایی تحصیل کنند که مشابه آنها در کشور خودمان نیز به وفور یافت می شود؟
تا پیش از این جوانان ایرانی به دو دلیل عمده راهی کشورهای خارجی می شدند تا ادامه تحصیل دهند. پیشتر که پذیرش دانشگاه های ایران محدود بود آنها که از راهیابی به دانشگاه های وطنی باز می ماندند رهسپار خارج از کشور می شدند و برخی نیز که از تمکن مالی بالایی برخوردار بودند به نیت ارزش مدرک تحصیلی بهترین دانشگاه های جهان را برای تحصیل انتخاب می کردند.
اما اکنون که به مدد دانشگاه آزاد و دوره های فراگیر پیام نور و نیز کاهش نسبی متقاضیان ورود به دانشگاه تقریبا تمام شرکت کنندگان در کنکور شانس پذیرش در یکی از دانشگاه های کشور را دارند دلیل اینکه باید هزینه های گزافی پرداخت کنند تا در ونزوئلا و در دانشگاه هایی نازل تر از دانشگ ها های ایران تحصیل کنند چیست؟
اگر در اینترنت جستجو کنیم تنها از یکی از دانشگاه های ونزوئلا نامی می بینیم و آن هم دانشگاه مرکزی ونزوئلا معروف به «دانشگاه کاراکاساست» است. نام این دانشگاه هم نه به خاطر مزیت های علمی اش که به دلیل معماری منحصر به فردش مطرح است که آنرا به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت نموده است.
اکنون باید این سوال را پرسید که آیا درست است به خاطر نشان دادن روابط خوب با کشوری دیگر دانشجویان ایرانی را سرگردان کشوری کرد که رده بندی دانشگاه هایش به مراتب بدتر از دانشگاه های خودمان است؟
*****
از میان ایمیل های دریافتی
عمق استراتژیک احمدی‌نژادی
دکتر: م -پ
سنت‌لوییس، پاراگوئه، نپال، موریتانی، لیبریا، و جامائیکا؛ اینها میز کشورهایی بودند که شبکه خبر جمهوری اسلامی بارها هنگام پخش گزارش سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل، آنها را نشان داد.
«سیمای ضرغامی» نخواست فضای نیمه خالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد را هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد نشان دهد. و حتی اشاره نکرد که در برابر این کشورهای توسعه‌نیافته یا در حال توسعه، کرسی چه کشورهایی هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد خالی بود یا خالی شد (کشورهایی توسعه‌یافته چون فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، انگلستان، آمریکا، استرالیا، زلاندنو، دانمارک و ...)آنچه که حتی سیمای جمهوری اسلامی ناگزیر از نمایش‌اش بود، همین کشورها (موریتانی، جامائیکا، نپال، سنت لوئیس و پاراگوئه) و نام‌هایی مشابه بود.
اندیشمندان علوم سیاسی و به‌ویژه صاحب‌نظران روابط بین‌الملل و سیاست خارجی معتقدند، «سیاست خارجی»، استراتژی یا مجموعه اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای است که تصمیم‌گیرندگان یک کشور با هدف نیل به اهداف خاصی که بر مبنای «منافع ملی» تعریف شده‌اند، در مقابل کشورها یا پدیده‌های بین‌المللی دیگر، پیگیری و اجرا می‌کنند.
از زاویه‌ای دیگر، برخی از صاحب‌نظران تاکید می‌کنند که سیاست خارجی را دو مولفه‌ی محوری سامان می‌دهد: اهداف ملی و ابزار نیل به اهداف مزبور.اندیشمندان علوم سیاسی همچنین بر این باور‌اند که تصمیم‌گیری یک فرآیند انتخاب است؛ انتخاب میان گزینه‌های مختلفی که در مورد یک وضعیت خاص در برابر تصمیم‌گیران یک کشور قرار دارد.
تصمیم، معمولا" بر مبنای محاسبه‌ی سود و زیان (هزینه _ فایده) انجام یک اقدام، اتخاذ و برای تحقق، تعقیب و عملیاتی می‌شود. افزون بر این، تصمیم‌گیری همچنین نتیجه‌ی تلاقی دیدگاه‌های گوناگون در مورد شرایط خاص است. نیز: تمامی تصمیمات سیاست خارجی در یک بستر ویژه و خاص داخلی متولد می‌شوند. این محیط شامل ارزش‌ها، هویت و تشخص ملی، فرهنگ سیاسی، سنت‌های تاریخی یک جامعه، مقتضیات ساختاری (اندازه، سطح صنعتی شدن، شکل حکومت، و...) و همچنین، امور سیاسی خاصی که در هر زمانی مهم هستند، می‌شوند. نقش «کارگزاران» و حکومت‌ورزان به‌مثابه‌ی «عاملان انسانی» هم، البته غیرقابل کتمان و اغماض است.
با چنین نقطه عزیمت‌ها و مقدمه‌ای، می‌توان دقیق‌تر و منتقدانه‌تر به آنچه ذیل سیاست خارجی احمدی‌نژادی در حال وقوع و تحقق است، نظر افکند.این‌که آیا فرآیند تصمیم‌گیری و تدوین راهبردها در عرصه سیاست خارجی ما از قواعد و چهارچوب‌های عقلانی پیروی می‌کند و یا در کادر رویکردهای ایدئولوژیک سامان می‌یابد؟
آیا عملکرد و خروجی سیاست خارجی ما، متاثر از دیدگاه‌های تمامی صاحب‌نظران و برآمده از گفت‌وگو و نقدی و بحث و تبادل نظر سلایق و تحلیل‌های جناح‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی کشور است، یا باورها و مطلوب‌های یک جریان فکری _ سیاسی خاص را نمایندگی می‌کند؟
آیا سخنرانی‌ها و ابراز عقیده‌ و رفتار و منش و عملکرد ما در صحنه‌ی بین‌الملل، موجب کاهش چالش‌ها و تخاصمات با دیگر کشورها (به‌خصوص دول موثر در جهان) می‌شود، یا برعکس، بر سوء تفاهم‌ها و اختلاف‌ها می‌افزاید؟احمدی‌نژاد می‌تواند با «لبخند» در برابر خبرنگاران مهم‌ترین رسانه‌های غرب و جهان بنشیند و با طعن یا با طفره رفتن یا با «سئوال در براببر سئوال» و نیز با خونسردی، به پرسش‌های آنان پاسخ‌ دهد یا در مجمع عمومی سازمان ملل، با اعتماد به نفس فراوان، «کلی‌گویی» کند و بر این و آن طعن بندد و واقعیت‌های داخلی ایران را دگرگونه، بیان کند و مورد اشاره قرار دهد. اما خروجی این همه، در واقعیت مناسبات تهران با جهان توسعه یافته، چیست؟
آیا «منافع ملی» ایران با استراتزی اتخاذ شده، و با رویکردهای جاری در مناسبات بین‌الملل، تامین می‌شود؟ احمدی‌نزاد بدون این‌که از انتقاد کسی در داخل کشور هراس داشته باشد و کسی فریاد «وا انقلابا» سر دهد، پای سخنان باراک اوباما می‌نشیند؛ و پاسخ واشنگتن و رئیس‌جمهور جدید آن به احمدی‌نزاد، ترک جلسه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هنگام سخنرانی اوست. «عزت» مورد نظر احمدی‌نژاد و همفکران و همراهانش در ساخت قدرت، چگونه و کجا تامین می‌شود و چه تعریفی دارد؟
سیمای جمهوری اسلامی تصاویری تقطیع شده و گزینشی از محل سخنرانی احمدی‌نژاد را مکرر به بینندگان عرضه می‌کند و تلاش می‌نماید با نشان دادن نمایندگان سنت‌لوییس، پاراگوئه، نپال، موریتانی، لیبریا، و جامائیکا در مجمع عمومی، مخاطبان سخنرانی احمدی‌نژاد را قابل توجه، جلوه دهد. غافل از این‌که در عصر ارتباطات و فنآوری اطلاعات، شمار شهروندانی که از حقیقت وضع سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد، مطلع هستند، بسیار بیش از آن چیزی است که آقایان می‌کوشند با تحریف حقیقت، شکل دهند.
صرف‌نظر از این (نگاه افکار عمومی در داخل کشور به جایگاه سیاست‌های احمدی‌نژادی در مناسبات بین‌الملل)، «واقعیت» در حال وقوع و کیفیت روابط تهران با کشورهای توسعه‌یافته، چیزی نیست که با بازی رسانه‌ای و وارونه‌نمایی حقیقت، بتوان تغییر داد. فرجام سیاست‌ها و رویکردها و دیدگاه‌های احمدی‌نژاد در سیاست خارجی، دیر یا زود دامن ایران و ایرانیان را خواهد گرفت و بر «منافع ملی» اثرگذار خواهد شد؛ و این مهم، چیزی نیست که قابل نفی یا کتمان باشد.آن «عمق استراتژیکی» که احمدی‌نژاد در تبلیغات انتخاباتی‌اش در خردادماه مکرر از آن سخن می‌گفت، در مجمع عمومی سازمان ملل، بیش از پیش، عریان شد: آن عمق استراتژیک، سنت لوئیس را در آن سوی جهان شامل می‌شود که باید با ذره‌بینی در دست، موقعیت جغرافیایی‌اش را در دریای کارائیب جست‌وجو کرد؛ یا کشورهای آفریقایی و آسیایی چون موریتانی و لیبریا و نپال که درگیر هزار و یک مشکل داخلی و اقتصادی، اجتماعی هستند. «عمق استراتژیک» سیاست خارجی احمدی‌نژادی، و استراتژی‌ها و رفتارها و گفتارهای او و هفکرانش، به چه میزان، منافع ملی ایران را تامین می‌کند؟ آیا راهبردهای او و همفکرانش، از منظر محاسبه و رعایت «هزینه _ فایده»، مورد برآورد عقلانی و واقع‌بینانه قرار گرفته است؟ و اساسا" آیا استراتژی و رفتارهای جاری، «اهداف ملی» و مورد موافقت اکثریت شهروندان و صاحب‌نظران را تعقیب و نمایندگی می‌کند؟
*****
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
کد خبر: 5779
احمدی نژاد و آيت الله خامنه ای بايد برای کشتارها، بازداشت ها، شکنجه ها و تجاوزهای جنسی در زندان پاسخگو باشند
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز در واکنش به فرافکنی های محمود احمدی نژاد در مصاحبه های خود با رسانه های بين المللی در پاسخ به سوالات نقض گسترده حقوق بشر مردم ايران خواستار پاسخگويی وی و آيت الله خامنه ای شد.
سفراخير احمدی نژاد به نيويورک با پرسش های بسيار زياد نقض حقوق بشر مردم ايران همراه بود. هزاران نفر با تجمع در برابر سازمان ملل متحد، وی را مسئول کشتارها، بازداشت ها، شکنجه ها و تجاوزهای جنسی در ايران دانستند.
همزمان بطور بی سابقه ای مقام های بلند پايه سياسی صندلی های خالی را برای شنيدن سخنان احمدی نژاد در مجمع عمومی مناسبت تر تشخيص دادند، و بانی کی مون؛ دبير کل سازمان ملل متحد در ديدار با احمدی نژاد نگرانی های خود را در باره نقض گسترده حقوق بشر ابراز کرد.
سازمان ملل متحد در اطلاعيه مورخ سوم مهر ماه خود اعلام کرد که بان کی مون در ديدار با رئيس جمهور ايران " نگرانی عميق خود را در باره نقض ادامه دار حقوق بشر و فعاليت های غنی سازی ابراز داشت."
در اين اطلاعيه آمده است که "دبير کل نگرانی دائم خود را در باره وضعيت حقوق بشر در ايران در حوزه آزادی تجمع، تشکل و مذهب ابراز داشت. دبير کل تاکيد کرد که ضروريست که آئين دادرسی و شفافيت در محاکمات و رفتار با بازداشت شدگان پس از انتخابات و کسانی که از قبل در بازداشت هستند، رعايت شود.او به ايران توصيه کرد که بر اساس دعوت نامه ای که توسط مقامات ايرانی صادر شده است به گزارشگران ويژه سازمان ملل متحد اجازه به ورود به کشور داده شود".
هادی قائمی؛ هماهنگ کننده کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، در مورد سفر احمدی نژاد و واکنش بين المللی به اين حضور گفت :"اين يک موفقيت برای فعالان حقوق بشر است که احمدی نژاد در سفر خود به نيويورک با هجوم پرسش های حقوق بشری افکار عمومی جهان و روزنامه نگاران و دبير کل سازمان ملل متحد مواجه شد. تاکيد مستقيم دبير کل سازمان ملل برای حضور گزارشگران ويژه حقوق بشر يک گام مثبت است. عليرغم اينکه دولت ايران تلاش کرد که به موضوع جنايات اخير نپردازد ، حجم وسيع مصاحبه های رسانه های معتبر دنيا و طرح سوالات مربوط به نقض گسترده حقوق مردم در حوادث پس از انتخابات از وی بسيار ارزشمند است ."
احمدی نژاد در پاسخ به سوال لاری کينگ در مصاحبه اختصاصی سی ان ان که چرا در برابر هزاران هزار نفر که راهپيمايی کردند خشونت اعمال می شود، می گويد "شما انتظار داريد چه بکنيم.؟" هادی قائمی در اين مورد گفت :"پاسخ آقای احمدی نژاد کاملا بر اساس قوانين جمهوری اسلامی ايران و قوانين بين المللی روشن است. تجمع های مسالمت اميز بدون دخالت دولت بايد برگزار شوند. رئيس جمهور طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی موظف است که "پاسدار قانون اساسی " باشد و از "آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمايت کند". ايشان بايد پاسخ بدهد که حداقل در حوادث پس از انتخابات، چگونه اين وظيفه قانونی خود را به انجام رسانده است و طبق کدام قانون با تظاهر کنندگان با خشونت رفتار شده است."رئيس جمهور طبق قانون اساسی موظف به تامين حق آزادی تجمع و تشکل (اصول ۲۶ و ۲۷)، آزادی بيان (اصول ۲۳ و ۴۴) و حق شهروندی است. طبق اصل ۲۲ قانون اساسی "رئيس جمهور بر حسب قانون اساسی و قوانين عادی، در برابر ملت مسئول است".
در پاسخ به سوال لاری کينگ که پرسيد"آيا شما دستوری داديد که نيروهای انتظامی دخالت کنند؟" احمدی نژاد گفت:" نيازی ندارد، قانون برخورد می کند." آقای احمدی نژاد که مسئوليت کابينه هئيت وزيران را برعهده دارد بايد پاسخ دهد که طبق کدام اصول و قانون، ماموران وزارت اطلاعات ، بعنوان بخشی از دولت، حق دارند که افراد را برای مدت های طولانی در زندان در وضعيت بی ارتباط با دنيای بيرون نگهدارند و در برخی موارد شکنجه جسمی بکنند؟ آيا رئيس جمهور پاسخی برای ملت دارد؟ آيا رئيس جمهور در برابر نقض حق آزادی تجمع مسالمت آميزهزاران نفر از مردم ايران توسط وزارت کشور واکنشی نشان داده است؟ آيا رئيس جمهور پاسخی دارد که در کجا در برابر پلمپ دفاتر سازمان های غير دولتی ونقض آزادی تشکل مردم واکنش نشان داده است؟ آيا رئيس جمهور در برابر حمله به دانشجويان و زندانی و شکنجه کردن آنها در زيرزمين وزارت کشور کوچکترين اقدامی انجام داده است و آيا از وزير علوم خود مسئوليت دفاع از حق دانشجويان را خواستار شده است؟آزادی مطبوعات در اصل ۴۴ قانون اساسی تامين شده است و اصل ۲۳ قانون اساسی هر گونه تقتيش عقايد را ممنوع اعلام کرده و تاکيد کرده است که "هيچکس را نمی توان به صرف داشتن عقيده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد." آيا احمدی نژاد بعنوان پاسدار قانون اساسی، پاسخی برای بازداشت دهها روزنامه نگار و وب لاگ نويس صرف بيان عقيده شان دارد؟ بازداشت و نگهداری احمد زيدآبادی در وضعيت بسيار اسف باری که خود آن را به قبر تشبيه کرده و ادامه شکنجه های وسيع او برای اعتراف، ادامه بازداشت محمد قوچانی علی رغم توديع وثيقه و صدور نامه آزادی وی ، بهمن احمدی امويی؛ روزنامه نگار مستقلی که همواره بخاطر مطالبش زندانی شده و حتی کسی پاسخگو نيست که پرونده او کجاست و وکيل و خانواده او سرگردانند، آيا باعث شده است که احمدی نژاد حرکتی در دفاع از حقوق آنها بکند و مسئولين را مورد سوال قرار دهد؟ وقتی که دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران پلمپ می شد احمدی نژاد از حق آزادی مطبوعات و تشکل روزنامه نگاران دفاع کرد؟ اين پاسداری از کدامين آزادی بيان و عقيده است که دکتر ملکی را در بستر بيماری بازداشت می کنند و شبانه روز به بازجويی می کشند و وقتی که وی می پرسد که اتهامش چيست می گويند هنوز بايد مطالبی را که چاپ کرده بخوانند.
آيت الله خامنه ای نيز بايد به جهت مسئوليت های قانون اساسی ای که فراتر از وظايف رئيس جمهوری است پاسخگوی نقض گسترده حقوق بشر توسط نهادی های قضايی، امنيتی و نظامی تحت نظارت خود باشد. احمدی نژاد در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرد که "بنده دخالتی در اين حوادث نداشتم. دستگاه قضايی مستقل است. ضوابط قضايی هم مستقل هستند. هر کس تخلف بکند از قانون، دستگاه قضايی با او برخورد می کند و مجازات می کند." اما در ادامه در باره دادگاه های همگانی زندانيان، احمدی نژاد تاکيد می کند که "همه زندانيان به وکيل دسترسی داشتند، و زندانيان فرصت مناسب داشتند تا فکر کنند و اعتراف کنند، و وکلا اعلام کرده اند که همه آئين دادسی طبق قانون اعمال شده است."
دفاع احمدی نژاد بعنوان کسی که طبق قانون اساسی بايد از حرمت و حقوق اشخاص حمايت کند از جريان دادگاه های نمايشی نشان می دهد که چگونه اين اقدامات در يک هماهنگی کامل ميان نيروهای امنيتی، قوه قضائيه و دستگاه اجرايی انجام شده است. تمام شواهد حاکی است که وکلا يا دسترسی به موکلين خود نداشتند، نمونه آن عبدالله مومنی و احمد زيد ابادی است که دکتر شريف همچنان برای امضای وکالت نامه به دنبال اين است که کدام شعبه دادگاه مسئول رسيدگی به اتهامات اين دو زندانی است، يا تحت فشارهايی مجبور شده اند اعلام کنند که وکالت موکلين خود را برعهده ندارند. وکيل حجاريان که پرونده های قبلی او را همواره بر عهده داشته است اعلام کرد که وکالت او را در اين دادگاه های همگانی برعهده ندارد.
بازداشت وکلای حقوق بشر؛ عبدالفتاح سلطانی، حمله به دفتر وکالت محمد علی دادخواه و بازداشت همه وکلا در دفتر ايشان، بازداشت شادی صدر همه گواه آن است که وکلا ی مستقل و مدافع حقوق بشر تهديدی برای قوه قضائيه بودند وبا بازداشت، از جريان دادرسی ها کنار گذاشته شده اند. همسر عبدالله مومنی با حيرت گفته بود که عبدالله مومنی در تمام طول مدت فعاليت های خود بر وکيل داشتن همه متهمان تاکيد داشته و بيکباره در دادگاه همگانی اعلام می کند که او نيازی به وکيل ندارد و خود دفاع می کند. دکتر محمد شريف در مورد اين دادگاه های همگانی به کمپين بين المللی حقوق بشر گفته بود که زمانی که وکيل به پرونده دسترسی ندارد، نمی تواند از پرونده يادداشت برداری کند، با موکل خود ديدار نمی کند که اين ديدار بايد حتما بدون حضور بازجو باشد، بيانيه دفاعيه تهيه نکرده و در جريان برگزاری دادگاه نيست چطور می توان از اعمال آئين دادرسی سخن گفت.
اقدامات غير قانونی قوه قضائيه در بازداشت های بدون احضاريه توسط افراد لباس شخصی، نگهداری آنها در مکان های نامشخص بدون تفهيم اتهام که ماهها سرگردانی خانواده ها را به دنبال داشته، تمديد بازداشت های موقت، بازجويی های شبانه و طولانی مدت که در موارد تائيد شده ای با شکنجه جسمی همراه بوده؛ نمونه آن کيوان صميمی است، و تجاوز های ادعا شده در زندان ها، و نقض آئين دادرسی و عدم دسترسی بازداشت شدگان به وکلا به انتخاب خود، و محاکمه جمعی بازداشت شدگان در دادگاه های همگانی نمايشی، همگی نقض آشکار حقوق تضمين شده مردم در قانون اساسی و قوانين بين المللی است.
در کنار همه اين موارد بايد تاکيد کرد که آيت الله خامنه ای طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئوليت هماهنگی بين سه قوه را بر عهده دارد.رئيس قوه قضائيه توسط آيت الله خامنه ای منصوب می شود.طبق همه شواهد، نقض گسترده حقوق مردم ايران بطور همآهنگ بين مسئولين قوه مجريه؛ اطلاعات، کشور و علوم، قوه قضائيه و نيروهای انتظامی زير نظر آقای خامنه ای انجام شده است. نيروهای لباس شخصی، پليس ضد شورش و نيروهای بسيجی که همه نقش عوامل سرکوب در تجمع های مسالمت آميز مردم را برعهده داشتند همگی تحت نظارت و مسئوليت آقای خامنه ای و احمدی نژاد هستند. از اينرو نه تنها احمدی نژاد بايد پاسخگو باشد، آيت الله خامنه ای هم بخاطر همه اقدامات سرکوبگرانه مسئوليت مستقيم دارد.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با توجه به هماهنگی همه قوای حاکم در نقض گسترده حقوق بشر در حوادث اخير در ايران، با استقبال از سخنان بان کی مون در ديدار با احمدی نژاد، بار ديگر تاکيد می کند که سازمان ملل متحد بايد سريعا نماينده ای را برای بررسی و پاسخگويی مسئولين در حکومت جمهوری اسلامی ايران به ايران اعزام کند.برای مشاهده اطلاعات مربوط به نقض گسترده حقوق بشر در ايران پس از انتخابات ۲۲ خردادماه رياست جمهوری به گزارش "سقوط پرشتاب ايران به سوی حکومت استبدادی " که توسط کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در ۳۰ شهريورماه منتشر شده است، به اين پيوند نگاه کنيد:http://persian.iranhumanrights.org/1388/06/report09
*****
وابستگی خطرناک کشورهای خلیج فارس به نفت
روزنامه سرمایه: در آغاز اوج گیری بهای نفت خام در نخستین ماه های سال 2008 کمتر کسی به احتمال سقوط قیمت ها و تاثیر آن بر اقتصاد کشورهای صادرکننده این ماده می اندیشید. به ویژه آنکه طی شش ماه اول سال گذشته، سیرصعودی قیمت ها روندی مداوم پیدا کرد و بهای هر بشکه نفت به بیش از 147 دلار رسید. در همان مقطع زمانی، بسیاری از کارشناسان پیش بینی کردند قیمت ها همچنان افزایش خواهد یافت و برخی نیز از قیمت 200 دلار برای هر بشکه نفت خبر دادند. خبری که خوشحالی شدید بسیاری از صادرکنندگان نفت جهان را در پی داشت.
اما این خوشحالی دیری نپایید چرا که قیمت ها تنها در عرض شش ماه با بیش از 100 دلار کاهش به سطح 30 دلار سقوط کردند. با سقوط بهای نفت بود که برخی کارشناسان به بررسی تاثیرات این روند بر وضعیت اقتصادی کشورهای نفت خیز (به ویژه در منطقه خلیج فارس) پرداختند. براساس آمارهای موجود، سقوط بهای نفت خام اقتصاد کشورهای منطقه خلیج فارس را با چالش های بسیاری روبه رو کرده است. البته با توجه به برخی عوامل کلیدی، شدت و ضعف این تاثیرگذاری برای همه کشورها یکسان نبوده است.
بحران مالی و کاهش قیمت ها
به گزارش وال استریت ژورنال با گسترش دامنه بحران مالی و رکود اقتصادی جهان و سقوط بهای نفت خام، علائمی از بحران در اقتصاد کشورهای تولیدکننده نفت بروز کرده است. به دلیل وابستگی بسیاری از این کشورها به درآمدهای نفتی، بودجه دولت ها با کسری شدید مواجه شده است. از سوی دیگر، بسیاری از پروژه های بخش انرژی به دلیل کمبود سرمایه به تاخیر افتاده اند یا به طور کامل متوقف شده اند. میزان آسیب پذیری تولیدکنندگان نفت خام در برابر سقوط بهای این ماده به چند عامل کلیدی بستگی دارد.
وابستگی به درآمدهای نفتی
به گفته کارشناسان، آن دسته از کشورهایی که اقتصادشان وابستگی بیشتری به درآمدهای نفتی دارد در برابر سقوط قیمت ها آسیب پذیرتر هستند. با افزایش شدید قیمت ها در اواسط سال گذشته میزان درآمدهای نفتی صادرکنندگان نفت و میزان تولید ناخالص داخلی آنها به شدت افزایش یافت. برخی کشورها با در پیش گرفتن سیاستی معتدل، اقدام به پس انداز مازاد درآمدهای خود کردند. بعضی دیگر، دست به سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد سایر کشورها زدند. در این میان، برخی هم بخش اعظم درآمدهای نفتی شان را صرف خرید کالا و خدمات از سایر کشورها کردند. امروز که قیمت ها به کمتر از نصف رکورد سال 2008 کاهش یافته اند، بهتر می توان به نقد سیاست های صادرکنندگان نفت و رفتار آنها در برابر افزایش شدید درآمدها پرداخت.علاوه بر میزان وابستگی به درآمدها، میزان کنترل دولت بر صنعت انرژی نیز از جمله عوامل آسیب پذیری کشورها در برابر سقوط بهای نفت به شمار می رود. در واقع، هرقدر کنترل دولتی بر صنعت انرژی یک کشور بیشتر باشد، آن کشور در برابر نوسان بهای نفت خام آسیب پذیرتر است. به گفته کارشناسان، کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا به دلیل وابستگی شدید به درآمدهای نفتی و کنترل شدید دولت بر صنعت انرژی، بیش از سایر کشورها در برابر کاهش بهای نفت آسیب می بینند. در مقابل، کشورهایی مانند قزاقستان و امارت ابوظبی که وابستگی کمتری به درآمدهای نفتی دارند و اقتصادشان متنوع تر است، آسیب کمتری را متحمل می شوند.
درآمدهای غیرنفتی
از دیگر عوامل موثر بر وضعیت اقتصادی صادرکنندگان نفت می توان به میزان درآمدهای غیرنفتی آنها اشاره کرد. بخش اعظم درآمدهای هر دولتی یا از طریق صادرات کالا و خدمات به سایر کشورها تامین می شود یا از راه دریافت انواع مالیات در داخل. اکثر کشورهای صادرکننده نفت خام به دلیل برخورداری از یک منبع درآمدی (به ظاهر) دائمی، از شهروند خود مالیات کمتری دریافت می کنند. این وضعیت در کشورهای منطقه خلیج فارس به خوبی مشاهده می شود. به عنوان نمونه، نرخ مالیات بر درآمد در کشورهای اروپایی گاه به 50 درصد می رسد، در حالی که این نرخ در کشورهای نفت خیز حتی به20 درصد هم نمی رسد. معنای این امر آن است که دولت های این منطقه خود را از یک منبع درآمد (قطعاً) دائمی محروم کرده اند.
اکثر کشورهای نفت خیز نه تنها فاقد یک سیستم مالیاتی منسجم و کارآمدند، بلکه بخشی از درآمدهای نفتی خود را به صورت یارانه در اختیار شهروندان شان قرار می دهند. میزان این یارانه ها در برخی کشورهای نفت خیز تقریباً با کل تولید ناخالص داخلی بعضی از کشورهای آفریقایی برابری می کند. پرداخت یارانه های کلان موجب غیرواقعی شدن قیمت ها می شود و یکی از عوامل گسترش قاچاق کالا از این کشورهاست.
صندوق ذخیره درآمدهای نفتی
پس از افزایش شدید بهای نفت خام و درآمد صادرکنندگان نفت، بعضی از کشورها به فکر پس انداز مازاد درآمدها (یا بخشی از آن) در صندوقی ویژه افتادند. این صندوق در کشورهای مختلف نام های مختلفی دارد، ولی کارکرد همه آنها تقریباً مشابه است. برخی صادرکنندگان نفت از سال ها قبل چنین صندوقی را تاسیس کرده بودند. درآمدهای واریز شده به صندوق های ذخیره عمدتاً صرف سرمایه گذاری در داخل یا خارج از کشور می شود. به عنوان مثال، عربستان (بزرگ ترین صادرکننده نفت خام جهان) بخشی از ذخیره ارزی حاصل از افزایش درآمدهایش را صرف خرید اوراق قرضه دولت آمریکا کرده است. در عین حال، سرمایه لازم برای تکمیل یا راه اندازی پروژه های انرژی و پتروشیمی جدید را نیز از همین راه تامین کرده است.
*****
عقب نشینی در آموزش و پرورش
عدم حذف پادشاهان از کتب درسی،منع نصب دوربین مداربسته در کلاس ها و ادامه تحصیل کودکان افغان در مدارس اعلام شد
روز گذشته دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خبرهای خوش چندگانه ای داد. مهندس مهدی نویدادهم به طور همزمان از «عدم تصویب حذف ایران باستان از کتاب های تاریخ مدارس»، «ممنوعیت نصب دوربین های مداربسته در کلاس های درس»، «امکان تحصیل قانونی کودکان مهاجر»، «تصویب سند ملی آموزش و پرورش» و «منتفی شدن تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی خبر داد. مهندس مهدی نویدادهم روز یکشنبه در نشستی خبری پیرامون آخرین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، در پاسخ به موارد مطرح شده درباره ایجاد تغییرات جدید در کتب تاریخ با محوریت حذف ایران باستان و نام پادشاهان از این کتب عنوان کرد: «بنده که پیش از این ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور را بر عهده داشتم و در فرآیند بررسی، تالیف و تجدیدنظر کتب تاریخ بودم، از این موضوع مطلعم در نگارش این کتب همواره سعی بر این بوده که فرآیند علمی، قربانی نظرات مسوولان نشود، لذا حذف ایران باستان و نام پادشاهان از کتب تاریخ، اساساً در دستور کار نبوده است.»
حدود 10 روز پیش برای نخستین بار یعقوب توکلی رئیس گروه مطالعات تاریخ وزارت آموزش و پرورش از آغاز تغییرات جدید در کتب تاریخ مقاطع راهنمایی و متوسطه خبر داد و گفت: «در تغییرات جدید، تاریخ نگاری های نظامی و پادشاهان از کتب تاریخ این مقاطع تحصیلی حذف می شود.» او گفته بود: «در این رویکرد پادشاهان و جنگجویانی نظیر چنگیزخان مغول یا سلطان محمدشاه و پادشاهان دیگری از این قبیل حذف می شود و به جای آنان به چهره های تمدن سازی همچون خواجه نصیرطوسی، زکریای رازی، ابوعلی سینا و... پرداخته و توجه می شود.» اما بلافاصله با واکنش تند تاریخ شناسان و مطبوعات، مدیرکل برنامه ریزی و تالیف کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش، ذوعلم در پاسخی دوپهلو گفت: «پادشاهان و چهره های مهم در تاریخ ایران از کتاب های درسی حذف نمی شوند و تنها برخی از چهره های علمی به این کتاب ها اضافه خواهند شد. متاسفانه هم اکنون در کتاب های تاریخ ما فقط نام پادشاهان و جنگ های آنان و زمان ورود و خروج آنها آمده و کمتر به تمدن ایرانی پرداخته ایم به همین دلیل در نظر داریم چهره های علمی زمان آنها و عملکرد فرهنگی و اقتصادی سلسله های مختلف را نیز در کنار سایر موارد وارد کتاب های درسی کنیم تا خلأهای موجود برطرف شود.»
روز گذشته مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در عین حال یادآور شد: «موضوعی که پشت پرده مطرح شدن چنین بحثی در مورد کتب تاریخ بوده، این است که کارشناسان معتقدند باید نقش پادشاهان در کتب تاریخ به نفع پررنگ تر شدن نقش مردم کمرنگ شود لذا این موضوع یک بحث فرهنگی است، نه سیاسی و نباید به این دعواها و بحث های انحرافی دامن زد، چرا که اساساً هدف اصلی ما دور شدن از دو افراطی است که پیش و پس از انقلاب در آموزش و پرورش وجود داشت یعنی عده ای پیش از انقلاب هویت اسلامی را نادیده انگاشتند و تنها به هویت ایرانی و ملی تاکید کردند و عده ای نیز پس از انقلاب تنها روی هویت اسلامی پافشردند و هویت ایرانی را نادیده انگاشتند که نقطه مطلوب ما گنجاندن هویت ایرانی و اسلامی به عنوان یک جزء واحد در کتب تاریخ است.»
منع نصب دوربین مداربسته در کلاس های درس
اگرچه یکی از ویژگی های دولت نهم و بعد از آن، انتشار برخی اخبار است که مدیری آن را تایید و مدیری دیگر آن را تکذیب می کند اما به هر حال و تا زمانی که مدیر دیگری نظرات نویدادهم را تکذیب نکرده است، سخنان او می تواند این نوید را دهد که تا اطلاع ثانوی اگر در این وزارتخانه اتفاق های خوشی رخ نمی دهد، لااقل اتفاق های منفی و عقب مانده نیز رخ نخواهد داد. به خصوص آنکه او روز گذشته از «ممنوعیت نصب دوربین های مداربسته در مدارس» خبر داد؛ خبری که پیش از این مورد اختلاف بسیاری از مدیران آموزش و پرورش، معلمان، مدیران مدارس، کانون صنفی معلمان، نمایندگان مجلس و حتی کمیسیون آموزش مجلس شده بود. نوید ادهم در مورد مطرح شدن بحث نصب دوربین های مداربسته در مدارس به طور شفاف گفت: «ما مصوبه جدیدی در شورای عالی آموزش و پرورش در این زمینه نداشته ایم. البته با توجه به وجود نظرات کارشناسی موافق و مخالف در این زمینه، از جمله اعتقاد برخی نسبت به لزوم نصب دوربین در مدارس از منظر حفاظت فیزیکی و افزایش آرامش، در مقابل اعتقاد برخی نسبت به مصنوعی شدن فضای تربیتی کلاس های درس با حضور دوربین های مداربسته، کارگروهی برای بررسی طرح نصب دوربین های مداربسته در مدارس از ابعاد مختلف در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است.»
برخی مدیران مدارس و مدیران آموزش و پرورش نواحی، بهانه نصب دوربین را محافظت فیزیکی بیشتر از دانش آموزان عنوان کرده بودند که روز گذشته نوید ادهم این مورد را نیز توصیه نکرد. او گفت: «در شرایط کنونی طبق ضوابط قبلی، مدارس مجاز به استفاده از دوربین های مداربسته در کلاس های درس به هیچ وجه نیستند و برای نقش هایی که نیازمند حفاظت فیزیکی است، مثل راهروها، انبار مدارس و غیره نیز ما هم اکنون نصب دوربین در شرایط فعلی را توصیه نمی کنیم.»
نصب دوربین های مدارس در سال گذشته همزمان با بحث نصب دوربین ها در دانشگاه ها و خیابان های شهرهای بزرگ مطرح شد و واکنش های مختلفی از سوی افکار عمومی، نیروی انتظامی، مجلس و حتی شخص دکتر محمود احمدی نژاد در پی داشت.
زمانی که احمدی نژاد برای نخستین بار اعلام کرد «نصب دوربین های مداربسته، فضای جامعه را امنیتی می کند» بسیاری از کارشناسان مستقل این احساس را داشتند که گویی برای نخستین بار با او به «توافق نظر» رسیده اند. کارشناسان و معلمان معتقد بودند نصب دوربین های مداربسته در کلاس های درس «شائبه کنترل امنیتی» بر فضاهای آموزشی را تقویت می کند.
تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی منتفی شد
یکی دیگر از مباحث چالش برانگیز در این وزارتخانه پرماجرا، بحث پیشنهادی این وزارتخانه مبنی بر تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی بود. عده ای از این طرح استقبال کردند زیرا به این ترتیب هزینه های آموزش و پرورش به اندازه یک روز در هفته تقلیل می یافت. اما برخی دیگر و از جمله والدین شاغل از این طرح استقبال نکردند زیرا نمی دانستند که کودکان خود را در روز پنجشنبه که خود بر سر کار می روند، به کجا بسپارند؟
به هر حال روز گذشته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش «تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی را در سال جاری با توجه به مطرح نشدن طرح در کمیسیون ها یا شورای عالی آموزش و پرورش منتفی دانست» و تاکید کرد: «اجرای هر گونه طرح در این زمینه باید به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.»
تاسیس مدارس وابسته به خود توسط نهادها
نوید ادهم همچنین به یکی از آخرین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، مصوبه «اساسنامه مدارس وابسته» اشاره کرد و در تشریح این مصوبه گفت: «طبق این مصوبه، نهادها و موسساتی که برای تاسیس مدارسی وابسته به خود آمادگی دارند، می توانند در سال تحصیلی جاری نسبت به این امر اقدام کنند. البته این موضوع پیش از این تنها در مورد دبیرستان ها صادق بود، اما با مصوبه جدید شورا، دبستان ها و مدارس راهنمایی نیز با هدف افزایش مشارکت دستگاه ها و نهادها در فرآیند تعلیم و تربیت به ویژه برای فرزندان کارمندان خود آن دستگاه ها، به دایره مدارس وابسته وارد شده اند.»
حذف نمره از کلاس اول ابتدایی بعد از 80 سال
نویدادهم در ادامه به اجرایی شدن مصوبه ارزشیابی توصیفی در 100 درصد کلاس های اول مدارس ابتدایی در سال تحصیلی جاری نیز اشاره و بیان کرد: «امسال بعد از 80 سال نمره برای کلیه کلاس اولی ها حذف شد که این موضوع قطعاً در راستای تحول بخشی نظام تعلیم و تربیت کشور بسیار موثر خواهد بود.»
مهاجران فاقد هویت در مدارس کشور تحت آموزش قرار می گیرند
خبر خوب دیگری ك تا اطلاع ثانوی که مدیری دیگر آنها را تکذیب کندك که نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از آن خبر داد مربوط به موضوع مورد پیگرد فعالان حقوق بشر یعنی «امکان آموزش قانونی کودکان مهاجر» است.
با اینکه آموزش و پرورش ایران با بیش از 110 هزار نیروی مازاد حق التدریسی و کسری بودجه شش هزار و 700 میلیارد تومان در سال 87 و یک میلیون کارمند، بدترین شرایط را در میان وزارتخانه های دیگر دارد اما به هرحال خبر امکان تحصیل کودکان مهاجر افغان و پاکستانی و... در کشورمان، خبری انسان دوستانه و خوشحال کننده است.
نوید ادهم با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر آموزش مهاجران به ویژه مهاجران افغان در مدارس کشور، توضیح داد: «بخشی از مهاجران کشور ما هنوز پس از طی مراحل مختلف که با همکاری نیروی انتظامی برای هویت دار شدن آنها انجام شد، فاقد اسناد هویتی هستند و در این زمینه اختلاف نظر هایی وجود داشت. بر این اساس که آموزش و پرورش معتقد بود تا زمانی که این افراد در ایران هستند، باید آموزش ببینند اما از سوی دیگر نیروی انتظامی نیز بر این اعتقاد بود که با توجه به فقدان اسناد هویتی برای این افراد، اگر جرمی در این زمینه از سوی آنها اتفاق بیفتد، قابل پیگیری نیست. با توجه به این اختلاف نظر ها اخیراً رئیس جمهوری مصوب کرد تا زمانی که این افراد در کشور ما هستند، آموزش ببینند اما در عین حال دستگاه های ذی ربط نیز شناسایی و صدور اسناد هویتی برای این افراد را پیگیری کنند.»
با اینکه زمان ثبت نام مدارس به طور قانونی به پایان رسیده است اما با انتشار این خبر از سوی این مقام آموزش و پرورش، این کودکان می توانند همزمان با اینکه مدارک هویتی آنان درحال تکمیل است، در مدارس نیز ثبت نام کنند. نویدادهم یادآور شد: «شمار دانش آموزان مهاجر در استان های زاهدان، قم و خراسان هم اکنون قابل توجه است و دانش آموزان در حال حاضر در جریان ساماندهی قرار گرفته اند.»
تصویب سند ملی آموزش و پرورش بعد از چهار سال
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین با اشاره به مصوبه اخیر این شورا تحت عنوان «تدوین اسناد تحولی برای خرده نظام ها و مولفه های آموزش و پرورش» که در قالب مصوبه کلی«سند ملی آموزش و پرورش» به تصویب رسید، گفت: «این مصوبه هم اکنون به هیات دولت ارجاع شده و پس از تصویب ابلاغ می شود.»
*****
قبضه مخابرات ایران توسط سپاه و جدی شدن پروژه کنترل و شنودهای تلفنی و اینترنتی
دیروز (یکشنبه) سپاه اراذل و اوباش در عرض نیم ساعت، مخابرات ایران را خرید! به نظر می‌رسد در پی جدی شدن طرح شنود و کنترل کلیه مکالمات تلفنی و اینترنتی، سپاه اقدام به خریداری بیش از نیمی از سهام شرکت مخابرات ایران کرده است.
به گزارش پارلمان‌نیوز، شركت سرمایه گذاری اعتماد مبین برنده خرید سهام بلوكی مخابرات شد.51 درصد از سهام شركت مخابرات ایران دیروز از ساعت 11 و 15 دقیقه صبح عرضه شد كه از میان خریداران، شركت اعتماد مبین موفق شد پس از 30 دقیقه صاحب بلوك 51 درصدی مخابرات شود.
كنسرسیوم اعتماد مبین از سه شركت گسترش الكترونیك مبین ایران، شهریار مهستان و سرمایه گذاری توسعه اعتماد تشكیل شده است، بر اساس اطلاعاتی كه در سایت «روزنامه رسمی» منتشر شده، شركت‌های سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد و شهریار مهستان متعلق به بنیاد تعاون سپاه و شركت گسترش الكترونیك مبین ایران نیز مربوط به ستاد اجرایی فرمان خمینی است.
شركت توسعه اعتماد در سال 83 با سرمایه یك‌میلیون تومان در اداره ثبت شركت‌ها به ثبت رسیده و در سال 84 سرمایه خود را به 4میلیارد تومان افزایش داده است. بر اساس آخرین مصوبه مجمع شركت در سال 86، تركیب هیات مدیره این شركت عمدتا به نمایندگی از زیرمجموعه‌های بنیاد تعاون سپاه منصوب شده‌اند.
در طرف دیگر شركت‌ «شهریار مهستان» نیز در سال 85 با سرمایه یك‌میلیون تومانی ثبت شده و بر اساس تركیب هیات مدیره كه در مجمع اسفند ماه سال 86 انتخاب شده‌اند، نام بنیاد تعاون سپاه به عنوان مالك اصلی شركت مشخص می‌شود. اما شركت سوم حاضر در كنسرسیوم «توسعه اعتماد مبین»، شركت گسترش الكترونیك مبین ایران است كه در سال 86 با سرمایه یك‌میلیون تومانی تاسیس شده است. فعالیت اصلی این شركت در زمینه الكترونیك و تجهیزات مرتبط با آن است كه بر اساس مصوبه مجمع شركت در سال 87، تمام اعضای هیات مدیره به نمایندگی از شركت سرمایه‌گذاری تدبیر كه از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان خمینی انتخاب شده‌اند.
هر سهم مخابرات به قیمت 340 تومان و 9 ریال مورد معامله قرار گرفت.از سوی دیگر خبرگزاری فارس پیش از انجام این معامله در خبری نوشت: در آستانه عرضه بلوك 50 درصد بعلاوه یك سهم مخابرات در روز جاری، رئیس سازمان خصوصی سازی از اعلام انصراف شركت تعاونی پیشگامان كویر یزد خبر داد تا باردیگر بزرگترین جابجایی تاریخ بورس و خصوصی سازی با واقعه مهم دیگری همراه شود.
در این باره غلامرضا حیدری كرد زنگنه شایعه غیبت خواسته یا ناخواسته شركت تعاونی پیشگامان كویر یزد از حضور در عرضه بلوك مدیریتی مخابرات را تایید كرد و گفت : مشكلی در اهلیت شركت تعاونی پیشگامان یزد برای حضور در عرضه بلوك 51 درصدی مخابرات وجود نداشت اما این شركت از تصیمیم خود برای خرید این بلوك انصراف داده است.وی در برابر این سئوال كه این اتفاق چه زمانی رخ داده اظهار داشت: طی یكی دو روز گذشته این شركت اعلام انصراف داده است.كردزنگنه در برابر این مطلب كه اما مدیران این شركت روز گذشته برنامه های خود را برای افزایش سوداوری مخابرات در صورت برنده شدن اعلام كرده بودند گفت: فعلا " در جلسه هستم و بیش از نمی توانم پاسخ دهم.
براساس این گزارش ، در حالی پیش از این شایعه كناره خواسته یا ناخواسته شركت تعاونی پیشگامان كویر یزد زمزمه شده بود كه با این اوصاف فقط دو گروه كنسرسیوم اعتماد مبین و سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان خرید بیش از 22 میلیارد و 936 میلیون سهم مخابرات به قیمت هر سهم 340 تومان به رقابت خواهند پرداخت .این در حالی است كه به گفته سخنگوی تعاونی پیشگامان كویر یزد، روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی طی نامه‌ای رسما نام این شركت را از عرصه رقابت خارج كرد.به گفته سجادی دلیل این درخواست از سوی سازمان خصوصی سازی، عدم اهلیت امنیتی گروه پیشگامان كویر یزد است.وی تاكید كرد: این شركت از معامله بلوكی مخابرات انصراف نداشته و از طریق مراجع قانونی برای رسیدگی به این موضوع اقدام خواهد كرد.
*****
ماجرای انکار نامه ۲۹۳ فعال سیاسی خطاب به مراجع و آشفتگی کودتاگران
در روزهای پایانی هفته گذشته برخی سایت های خبری نزدیک به اقتدارگرایان و کودتاچیان با درج خبری مبنی بر اینکه "بخش قابل توجهی" از امضاهای نامه 293 فعال سیاسی و مدنی خطاب به مراجع عظام "جعلی" بوده است، سعی در بی اعتبار کردن این نامه و زیر سئوال بردن صداقت اصلاح طلبان داشتند.
به گزارش نوروز، در خبری که نخستین بار بر روی سایت عصرایران قرار گرفت و پس از آن اکثر سایت های اقتدارگرایان صرفا با تغییر تیتر این خبر دروغین اقدام به انتشار گسترده آن کردند، ادعا شده که " بخش قابل توجهی از امضاهای آن نامه ، جعلی بود و افرادی که نام شان به عنوان امضا کننده ذکر شده بود، ناگهان با تعجب دیدند که نام شان در رسانه های داخلی و خارجی به عنوان نویسندگان نامه مذکور مطرح است و چه تحلیل هایی که حول آنها عنوان نمی شود!".
اما واقعیت چیست؟واقعیت این است که نامه 293 چهره سیاسی، مدنی و روزنامه نگار خطاب به مراجع عظام که در آن از وضعیت فعلی کشور انتقاد شده و همچنین بازتاب گسترده آن و پاسخ مراجع عظام به این نامه، کودتاچیان را سخت برآشفته کرده است.تا جایی که وزارت اطلاعات بیش از 15 روزنامه نگار را احضار و بازجویی کرد تا نویسنده و منبع انتشار نامه را شناسایی کند.ماموران امنیتی به روزنامه نگاران احضار شده گفتند که ممنوع الخروج بوده و سه راه در مقابل این روزنامه نگاران گذاشتند: امضای خود را تکذیب کنند یا پرونده آنها به دادگاه فرستاده شود و یا اینکه امضا را تکذیب نکنند اما با وزارت اطلاعات همکاری کنند.همچنین از این روزنامه نگاران خواسته شد از این پس، هیچ نامه یا بیانیه ای را امضا نکنند در غیر این صورت بازداشت خواهند شد.اما وزارت اطلاعات در راستای اجرای پروژه خود به موفقیت دست نیافت.
پس از این عدم موفقیت، روزنامه نگاران احضار شده تحت فشار شدید قرار گرفتند تا به طور رسمی اعلام کنند که از وجود چنین نامه ای بی خبر بوده و پس از انتشار آن، نام خود را در ذیل نامه دیده اند و همچنین آنها را مجبور به پس گرفتن رسمی امضای خود کردند.توجه داشته باشیم که از میان 15 روزنامه نگار احضار شده تنها 4 نفر امضای خود را پس گرفته اند.
حتی برخی از این 4 روزنامه نگار که از طریق وبلاگ شخصی یا سایت های اجتماعی اقدام به پس گرفتن امضای خود کردند، ابتدا و در اولین احضار و بازجویی علیرغم تهدیدات وزارت اطلاعات از پس گرفتن امضای خود سرباز زده بودند، اما در نهایت با ادامه تهدیدات تلفنی و احضارهای پی درپی که از سوی وزات اطلاعات صورت گرفت، آنها مجبور به این کار شدند.
همانطور که می بینیم آن " بخش قابل توجهی از امضاهای جعلی " که سایت های کودتاگران به آن اشاره می کنند و بر روی آن مانور می دهند، تنها در 4 امضا از 293 امضا خلاصه می شود!! که آن هم صاحبان امضاها تحت فشار مجبور به تکذیب و پس گرفتن نامشان شده اند!
اما با خواندن خبر منتشر شده در سایت های کودتاگران می توان مطمئن شد که اعمال فشار بر روزنامه نگاران برای تکذیب امضای نامه مذکور ادامه خواهد یافت، چرا که همراهان کودتا در خبر خود "پیش بینی" می کنند که " هنوز هم تعدادی از این افراد که تازه از آن [نامه] خبردار شده اند در وبلاگ های خود به تکذیب امضاهایشان می پردازند و این روند همچنان ادامه دارد".
به نظر می رسد وزارت اطلاعات قصد دارد با ادامه احضارها و تحت فشار قرار دادن تعداد بیشتری از روزنامه نگاران آنها را مجبور به تکذیب این نامه و بیخبری از وجود آن کند.اما کودتاچیان و رسانه های حامی آنها باید بدانند که در این پروژه نیز همچون سایر پروژه های نخ نما و تاریخ مصرف گذشته ای که تاکنون طراحی کرده اند، با شکست مواجه خواهند شد. چرا که امضاکنندگان این نامه پاسخ خود را از مراجع دریافت کرده اند و بازتاب این نامه نیز در سطوح مختلف بسیار گسترده بوده است و تلاش های آنها برای بی اعتبار کردن این نامه راه به جایی نخواهد برد.
*****
رئيس اتاق ايران اعلام کرد
نيمي از صنايع گرفتار رکودند
بيست و پنجمين نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران با هشدار نسبت به رکود اقتصادي ايران آغاز شد؛ واقعيتي که رئيس اتاق ايران بر آن صحه گذاشت و از آماري وحشتناک پرده برداشت. محمد نهاونديان گفت؛ بر اساس گزارش کميسيون صنعت اتاق ايران، 50 درصد واحدهاي توليدي در اکثر مناطق صنعتي کشور در حال تعطيلي يا در شرف تعطيل شدن هستند. او ادامه داد؛ تحقيقات اتاق بازرگاني نشان مي دهد اکثر واحدهاي توليدي و صنعتي بزرگ کشور با کمتر از 30 درصد ظرفيت اسمي خود مشغول به کار هستند. او عدم استفاده از تمام ظرفيت واحدهاي توليدي را تضييع منابع انساني و ماشين آلات دانست و گفت؛ برخي واحدهاي توليدي به دليل شرايط اقتصادي مجبور به تعديل نيروي انساني هستند. او تاکيد کرد؛ رکود در اقتصاد ايران جدي است و بايد همه بکوشيم در کشور رونق اقتصادي ايجاد شود. البته همه ما مي دانيم جامعه ما بيش از هر چيز ديگر به اميدواري احتياج دارد. ما بايد با نااميدي مقابله کنيم، اما ايجاد اميد نياز به رونق اقتصادي دارد. نسل جديد بايد اين رونق را احساس کند. در حالي که در شرايط فعلي تعداد قابل توجهي از واحدهاي توليدي در شرف تعطيلي هستند، نسل جديد پيام خوبي از اين شرايط دريافت نمي کند. رئيس اتاق ايران با تاکيد بر اينکه بايد رکود را جدي بگيريم و بايد براي رونق اقتصادي تلاش کنيم، افزود؛ براي رسيدن به رونق اقتصادي وظايفي برعهده دولت و دستگاه حاکميتي است، البته اين بجاست که واحدهاي توليدي بايد کارايي خود را بالا ببرند اما واحدهاي توليدي در حد عواملي که در اختيار آنها است مي توانند موثر باشند و عوامل بيروني مانند تورم که خارج از اختيار واحدهاي توليدي است بايد توسط دولت ساماندهي شود. نهاونديان با انتقاد از نرخ تورم ايران ادامه داد؛ در برخي کشورها نرخ تورم به «صفر» و حتي به «زير صفر» رسيده است اما صادرکننده ايراني با نرخ تورم «20 درصدي» روبه رو است که همين موضوع قيمت تمام شده کالا را بالا مي برد. او تاکيد کرد؛ قيمت تمام شده صادرکننده و توليدکننده به دليل عوامل بيروني بالا مي رود آن وقت چطور مي توان از صادرکننده توقع رقابت در سطح جهاني داشت. رئيس اتاق ايران خطاب به دولت گفت؛ «اقتصاد کلان» از عهده بخش خصوصي خارج است زيرا اقتصاد کلان در دست دولت است. رئيس اتاق ايران با کنايه به دولت وارد نرخ ارز شد و گفت؛ سياست اصلاح نرخ ارز يکي از مواردي است که در کاهش هزينه ها موثر است و از اين رو ما خواستار اقدام فوري در اين باره هستيم. نهاونديان در ادامه نسبت به کمبود نقدينگي واحدهاي توليدي نيز هشدار داد و خواستار رفع مانع تراشي بر سر واحدهاي توليدي شد.
انحصار شبه دولتي ها
او در بخش ديگري از سخنان خود به بحث انحصار «شبه دولتي ها» اشاره کرد؛ اتفاقي که خصوصي سازي را به نفع بخش دولتي به حاشيه برده و بخش خصوصي را نيز کنار زده است. به گفته رئيس اتاق ايران متاسفانه در اقتصاد ايران شاهد بخشي به نام «شبه دولتي» هستيم. اين بخش از رانت هاي دولتي بهره مي گيرد و از ناکارآمدي موجود در مديريت دولتي رنج مي برد. نهاونديان در ادامه گوشزد کرد؛ با بزرگ شدن شبه دولتي ها در واقع فضاي رقابتي در اقتصاد حاصل نمي شود و نشان از بيراهه رفتن سياست هاي اصل 44 است. او هشدار داد؛ بخش غيردولتي در اقتصاد در حال شکل گيري است که از نظارت دستگاه هاي دولتي خارج شده و زير نظر مردم نيز قرار ندارد. نهاونديان تاکيد کرد؛ ما به دنبال پولدار شدن عده يي خاص نيستيم بلکه به دنبال بهره بردن مردم هستيم. پس ضروري است رقابت سالم و عادلانه برقرار شود، نه اينکه باز جاي پاي رانت را ببينيم. پس از اتمام صحبت هاي نهاونديان، نوبت به سخنراني وزير بازرگاني دولت دهم رسيد. مهدي عضنفري که به دعوت رئيس اتاق ايران اولين سخنراني رسمي خود را در جمع بخش خصوصي ايراد مي کرد، صحبت هاي تازه يي براي اين بخش نداشت و به قولي با دست پر به ميدان نيامده بود. او از تشکل هاي وارداتي که در سايه قرار دارند و پاسخگوي اتفاقات اخير نيستند، صحبت کرد و اشاره يي به تعطيلي واحدهاي توليدي به دليل ورود کالا هاي بي کيفيت چيني به کشور نکرد. البته غضنفري از مديريت واردات صحبت کرد و از اتاق ايران خواست در طبقه بندي و شناسايي کالاهاي بي کيفيت به وزارت بازرگاني کمک کنند. او گفت؛ وزارت بازرگاني قرار است از ورود کالاهاي بي کيفيت ممانعت کند. اما اين تشکل ها هستند که بايد کالاهاي بي کيفيت را شناسايي و مشخص کنند. ما در حوزه کسب و کار نمي توانيم با تک تک واحدهاي صنفي تعامل کنيم و اين وظيفه تشکل ها و مادر تشکل ها (اتاق) است که اين موضوعات را به ما منتقل کنند. غضنفري در ادامه با گلايه از نبود تشکل هاي وارداتي گفت؛ بحث هايي در رابطه با «برنج هاي آلوده» در کشور مطرح شد و عده يي گفتند وزارت بازرگاني برنج وارد کرده است. اما همان طور که مي دانيد وزارت بازرگاني «برنج» وارد نمي کند و اين فعالان اقتصادي بودند که برنج وارد کرده اند. حالا اين کالاها وارد کشور شد و به مخمصه خورد. آيا واردکنندگان نبايد در قالب تشکل پاسخگو باشند. او در انتقاد به تشکل هاي وارداتي گفت؛ واردکنندگان تشکلي واقعي ندارند و پاسخگوي اين اتفاقات نيستند از اين رو دولت بايد پاسخگوي اتفاقات اخير باشد. وزير بازرگاني در پايان گلايه کرد؛ در حوزه واردات، تشکل هاي وارداتي ناقص هستند و در حوزه مصرف نيز تشکلي وجود ندارد که از حقوق مصرف کنندگان و خواسته هاي آنها دفاع کند، در حوزه توليد نيز نظارت بر کيفيت کالاهاي توليدي مغفول مانده است.
*****
آیا آمریکا باز هم نقش و رنگ عوض کرده ...!؟
به زودي بازرسان آژانس براي بازديد از مرکز غني سازي جديد راهي قم مي شوند
اعلام آمادگي رژیم غیرقانونی، جهت بازديد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از دومين مرکز غني سازي اورانيوم با استقبال امريکا و برخي متحدان اروپايي اش مواجه شد.
علي اصغر سلطانيه نماينده رژیم در آژانس روز شنبه اعلام کرد بازرسان آژانس به زودي بازديدي سريع از دومين مرکز غني سازي اورانيوم در ايران خواهند داشت. علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي نيز گفت؛ زمان بازرسي از کارخانه غني سازي قم را اعلام خواهيم کرد. ايران هفته گذشته در نامه يي به آژانس بين المللي انرژي اتمي وجود مرکز غني سازي اورانيوم ديگري در نزديکي قم را به اطلاع آژانس رساند.
اين خبر واکنش منفي مقامات غربي را در پي داشت. به خصوص آنکه قرار است پنجشنبه همين هفته بعد از مدت ها اولين نشست مشترک ايران با گروه 1+5 در سوئيس برگزار شود. با اعلام اين خبر غرب تهران را متهم به پنهان کاري کرد و باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا گفت در صورتي که ايران همه حقايق را درباره برنامه هسته يي اش نگويد با تحريم هاي جدي روبه رو خواهد شد. علاوه بر اوباما رهبران کشورهاي اروپايي نيز موضعي مشابه وي اتخاذ کردند.
با وجود اين آژانس درخواست دسترسي فوري به سايت مذکور را به تهران ارائه داد. در همين راستا امريکا از اين خبر داد که ايران قصد دارد به آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه بازديد از مرکز غني سازي جديدش را بدهد. هيلاري کلينتون وزير خارجه امريکا با اعلام اين خبر گفت؛ ايالات متحده از هرگونه همکاري ايران با آژانس استقبال مي کند. وي با تاکيد بر اينکه از اين تصميم دولت ايران حمايت مي کنند، خاطرنشان کرد؛ ما هميشه وقتي ايران تصميمي براي پيروي از قوانين بين المللي و به ويژه قوانين مربوط به آژانس مي گيرد از آن استقبال مي کنيم.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، کلينتون گفت پيشتر درباره مساله غني سازي اورانيوم در سايتي در نزديکي قم که روز جمعه خبرش منتشر شد با همتايانش از عربستان، کويت، هند، قطر، امارات و عمان صحبت کرده است. وي گفت؛ ما اميدواريم در مقدمه چيني براي نشست اول اکتبر (نهم مهر) ايران حاضر شده و با همه ما در ميان بگذارد که چه کارهايي را مايل است انجام دهد و يک جدول زماني که مايل به دنبال کردن آن باشد را در اختيار ما قرار دهند.
وزير امور خارجه امريکا در ادامه گفت افشاي خبر وجود يک مرکز غني سازي اورانيوم در نزديکي قم ضرورت مذاکرات روز پنجشنبه را افزايش مي دهد. همچنين مايکل همر سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد نيز از ايران خواست همکاري کامل و سريعي با آژانس بين المللي انرژي اتمي داشته باشد. همر گفت؛ ما همگي از ايران مي خواهيم به طور کامل و سريع با آژانس همکاري کند. همان طور که شرکايمان در روسيه و چين روز گذشته با صراحت گفتند، ما همگي از اختيار آژانس براي انجام يک بازرسي کامل حمايت مي کنيم. وي در ادامه مدعي شد؛ پس از پنهان کردن اين سايت از جامعه بين المللي براي مدت ها، شفافيت کامل امري حياتي است و زمان آن فرا رسيده است که ايران مثل همه کشورهاي ديگر طبق قوانين رفتار کند.
خبرگزاري دويچه وله نيز گزارش داد کاخ سفيد با صدور بيانيه يي خواهان همکاري کامل و فوري ايران با آژانس در مورد مرکز غني سازي جديد که براساس گزارش ها هنوز راه نيفتاده، شده است. بنابر اين گزارش کاخ سفيد گفته است امريکا، روسيه و چين از تحقيقات کامل مقام هاي آژانس درباره مرکز غني سازي مورد اشاره حمايت مي کنند.
در همين حال خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز گزارش داد علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران تاييد کرده است تهران به بازرسان آژانس اجازه بازديد از مرکز مذکور را خواهد داد. صالحي که در گفت وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما سخن مي گفت در اين باره افزود؛ ايران در چارچوب مقررات آژانس مشکلي درباره بازرسي بازرسان آژانس از کارخانه غني سازي اورانيوم قم ندارد. به گزارش ايسنا وي با بيان اينکه ما فکر مي کرديم اين اقدام ما مورد تشويق و تاييد قرار بگيرد،گفت؛البته آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به نامه ما از ما تشکر و قدرداني کرد و برخي کشورهاي غربي نيز از آن استقبال کردند، اما شاهد آشفتگي و پريشان حالي خاصي از سوي برخي کشورهاي غربي نسبت به اين موضوع بوديم که موجب تعجب ما شد که چرا آنها دستپاچه شدند.
صالحي درباره اينکه چرا اين تاسيسات نيمه صنعتي است، گفت؛ ما هميشه با تهديدهاي دائم روبه رو هستيم و روزي نمي گذرد که با تهديد روبه رو نباشيم و اقدامات انجام شده در اين خصوص، احتياط آميز است، يعني سازمان انرژي اتمي بايد درخصوص اين تهديدها جدي عمل کند. هرچند ما تهديد را به مفهوم اينکه رخ خواهد داد، در نظر نمي گيريم، اما بايد براي بدترين شرايط آماده باشيم. از سوي ديگر علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس نيز اعلام کرد آژانس بين المللي انرژي اتمي هم اکنون فرآيند برنامه ريزي جهت بازرسي تاسيسات اين مرکز غني سازي جديد را همانند ساير تاسيسات هسته يي ايران آغاز کرده است. وي در ادامه اظهارکرد؛ «تهران در آينده يي بسيار نزديک امکان ديدار بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي را از مرکز جديد غني سازي اورانيوم فراهم خواهد کرد.»
سلطانيه که با العالم گفت وگو مي کرد همچنين گفت پيش بيني مي کند بازرسان آژانس انرژي اتمي به زودي از مرکز جديد هسته يي ايران ديدن کنند. وي درعين حال واکنش دولت باراک اوباما رئيس جمهور امريکا به اعلام وجود اين مرکز را غيردلگرم کننده و نمايشي سياسي توصيف کرد.
درخواست هاي 1+5 درباره دومين مرکز غني سازي
از سوي ديگر در حالي که سه روز ديگر تا زمان برگزاري نشست نمايندگان 1+5 با سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي باقي مانده است، به نظر مي رسد کشورهاي عضو تلاش دارند بحث درباره دومين تاسيسات هسته يي ايران را که به تازگي اعلام شده است در اين نشست پيگيري کنند.
در همين باره يک مقام عالي رتبه امريکايي گفت شش کشور امريکا، انگليس، روسيه، چين، فرانسه و آلمان در حال آماده کردن «مجموعه يي از درخواست ها در جهت شفاف سازي » هستند که روي مرکز غني سازي اورانيوم در نزديکي قم متمرکز خواهد بود. به گزارش ايسنا اين مقام امريکايي گفت؛ اين درخواست ها شامل دسترسي آژانس به تاسيسات قم، افرادي که در آنجا کار مي کنند و نيز جدول هاي زماني مربوط به تحولات آن است؛ اينکه زماني که براي دريافت اين اطلاعات درباره قم تعيين خواهند کرد چند هفته است. انتظار مي رود اين درخواست ها در نشست ژنو در اول اکتبر (نهم مهر) مطرح شود.
در عين حال خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز گزارش داد موضوع سايت غني سازي که در نزديکي قم قرار دارد، مي تواند در گفت وگوهاي پنجشنبه ميان ايران و شش قدرت جهاني تاثيرگذار باشد. به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، اين تاسيسات با مقياس کوچک به معناي وجود بيش از سه هزار سانتريفوژ نيست بلکه تعداد آن از هشت هزار ماشين در نطنز کمتر خواهد بود. براساس گزارش آسوشيتدپرس، هانس بليکس رئيس پيشين بازرسان تسليحات هسته يي در عراق به شبکه خبري اسکاي گفت ايران به طور واضح به خواسته جامعه جهاني توجهي نمي کند و برخلاف تقاضاي جامعه بين الملل عمل مي کند.
پائول راجرز متخصص امنيتي دانشگاه برد فورد انگلستان نيز اصرار دارد اگر ايران فعاليت هاي غني سازي اش را کند نکند اساساً اتفاقي خواهد افتاد و اگر به همين روند ادامه دهد، دسترسي به تجهيزات نظامي حدود يک سال طول خواهد کشيد. روزنامه «واشنگتن پست» نيز به نقل از ديپلمات ها نوشت ايران بايد به همه پرسش هاي ممکن درباره وجود احتمالي طرح هايي براي توليد سلاح هسته يي پاسخ دهد و با يک برنامه زمانبندي شده براي مذاکرات جدي با غرب موافقت کند.
به نوشته اين روزنامه اعضاي دولت اوباما مي گويند آنها درصدد تعيين اولتيماتوم نيستند، اما ايران در برابر انتخاب قرار گرفته است. يعني اگر اين کشور تا پايان سال جاري ميلادي واکنش نشان ندهد آنگاه ايالات متحده امريکا به همراه ديگر متحدانش تحريم هاي شديدتري را عليه ايران به کار خواهد گرفت.
نخست وزير اسرائيل در آستانه برگزاري مذاکرات گروه 1+5 با ايران و اعلام ساخت دومين کارخانه غني سازي سوخت هسته يي تحرکات گسترده يي را براي تاثيرگذاري بر روند موضع صلح آميز هسته يي ايران آغاز کرده است. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري النشره لبنان، «بنيامين نتانياهو» شنبه شب با تعدادي از نمايندگان بانفوذ کنگره امريکا از جمله «نانسي پلوسي» رئيس کنگره و «ميچ ماکونيل» رهبر جريان اقليت در مجلس سناي امريکا تماس تلفني برقرار کرده است. وي در اين تماس ها نسبت به آنچه خطر برنامه هسته يي ايران خوانده به آنها در اين زمينه هشدار داده و بر ضرورت جلوگيري فوري از ادامه روند فعاليت هسته يي ايران تاکيد کرده است.
از سوي ديگر بنيامين نتانياهو قرار است امروز در کابينه امنيتي اسرائيل که متشکل از هفت تن از مهم ترين وزراي کابينه است، نتايج ديدارها و مذاکرات خود در نيويورک را به اطلاع آنها برساند. بنابر تحرکات صورت گرفته، دبير شوراي عالي امنيت ملي در آستانه گفت وگوهاي اکتبر با شش کشور در مصاحبه با مجله آلماني اشپيگل، کشورهاي طرف گفت وگو با ايران را به عدم تکرار اشتباهات گذشته، تقويت حسن نيت و اراده جدي براي همکاري راهبردي فراخواند.
به گزارش ايلنا، سعيد جليلي با اشاره به ضرورت همفکري صادقانه همه طرف ها براي دستيابي به راه حل هايي جهت رفع نگراني هاي مشترک، دارا بودن فرهنگ گفت وگو را شرط اساسي براي پيشرفت آن دانست و گفت؛ در گذشته برخي قدرت ها فاقد اين فرهنگ بودند و استفاده از تعابيري همچون «سياست چماق و هويچ» نشانه فقدان تمدن گفت وگو است. مذاکره کننده ارشد جمهوري اسلامي ايران با شش کشور با تاکيد بر اهميت تلاش براي رسيدن به مباني و تعاريفي مشترک از نگراني هاي جهاني و تلاش دسته جمعي براي رفع آن گفت؛ با وجود برخي اختلافات در ديدگاه ها بايد موارد مشترک را تقويت کرد.
*****
براي فرار از مسووليت به امام زمان پناه مي برند
آفت الله مکارم شيرازي گفت؛ «متاسفانه امروز برخي براي فرار از مسووليت سنگين و خطير که بر دوش آنها نهاده شده خود را راحت کرده و به نام امام زمان پناه مي برند.» وي افزود؛ «اين گروه در برابر شبهات طرح شده تنها مي گويند بايد دعا کرد امام زمان بيايد وگرنه فايده ندارد و براي فرار از مسووليت به نام امام زمان پناه مي برند.»
به گزارش رسا، آفت الله ناصر مکارم شيرازي از مراجع تقليد، در نخستين جلسه درس خارج فقه خود که با حضور ده ها تن از طلاب و فضلاي حوزه علميه در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به اينکه به صورت همزمان مراسم آغاز سال تحصيلي در سراسر کشور برگزار شد، افزود؛ کم کاري و بي نظمي دو مشکل اساسي جامعه امروز ما است که هرگز نمي توان اين دو مشکل را انکار کرد و بايد براي رفع آن اقدام جدي صورت گيرد.
*****
گزارش کميته ويژه مجلس رژیم هنوز نهايي نشده است
ديروز پايان تعطيلات سه هفته يي مجلس سبب شد اعضاي کميته ويژه مجلس مجبور شوند بار ديگر در برابر رسانه ها قرار بگيرند و پاسخگوي دلايل تاخير سه ماهه در ارائه گزارش هايشان باشند که از نرسيدن به يک نظر واحد در مورد نحوه ارائه گزارش به افکار عمومي خبر دادند. به گفته فرهاد تجري يکي از اعضاي اين کميته هنوز در مورد اينکه در گزارش کميته ويژه به چه مواردي اشاره شود و چه مواردي در صحن علني قرائت نشود، تصميم نهايي گرفته نشده است.
اعضاي کميته جلسه فوري هم داشتند اما گويا برخي اعمال نظرها در مورد اينکه اسامي متخلفان قضايي و انتظامي در گزارش مذکور قيد نشود، بالا گرفته تا جايي که تجري گرچه وعده جديدي مي دهد و مي گويد ان شاء الله يکشنبه هفته آينده اين گزارش را در مجلس قرائت مي کنيم، اما به سرعت از اختلاف هايي جدي پرده بر مي دارد؛ «هنوز در مورد اينکه اسامي افراد متخلف نيز در اين گزارش بيايد يا نه، بررسي ها کامل نشده و در اين زمينه تصميم گيري نهايي نکرده ايم.»
اين در حالي است که کاظم جلالي سخنگوي کميته ويژه که مدت هاست غيررسمي از اين سمت استعفا داده با سخناني تقريباً مشابه به نوعي تلويحاً از بالا بودن اختلاف ها براي نحوه قرائت گزارش و جنس اطلاعات منتشره خبر مي دهد؛ «در خصوص برخي مسائل به جمع بندي رسيديم و در خصوص برخي مسائل که هنوز ابهام داريم به بررسي ها ادامه مي دهيم.»تلاش برخي از مراجع براي اينکه در گزارشي که در صحن علني قرائت مي شود به برخي يافته هاي مردان لاريجاني اشاره نشود، در حالي است که پيش از اين پرويز سروري هم خبر ديگري داده بود که در جاي خود قابل تامل است. وي گفته بود براي آخرين هماهنگي ها با مسوولان سازمان قضايي نيروهاي مسلح جلسه خواهند داشت؛ دستگاهي که پرونده متخلفان نيروي انتظامي را در دست بررسي دارد.
اين اتفاقات در حالي است که تاکنون بارها حميدرضا کاتوزيان اعلام کرده تمام لباس شخصي هايي که در حوادث اخير نقش داشته اند، شناسايي شده و حتي به مراجع ذي صلاح معرفي شده اند.
به گفته تجري اين گزارش با اجماع اعضاي کميته به صحن مجلس مي آيد که البته با رئيس مجلس نيز در اين زمينه هماهنگي خواهد شد و برخوردهاي نامناسب ماموران و برخي مقامات قضايي درباره بازداشتگاه کهريزک، وضعيت بازداشت شدگان و ديگر موارد مطروحه در اين گزارش آمده است.تجري در پاسخ به سوالي که به حمله به مجتمع سبحان و مجتمع مسکوني نمايندگان هم گفته اين موارد در گزارش ديگري خواهد آمد که مربوط به کميته حقيقت ياب است نه کميته ويژه، کاظم جلالي هم تصريح کرد تاکيد کميته بر برگزاري عادلانه دادگاه متهمان کهريزک است و بيشتر بايد کساني که نقش اساسي داشتند، مورد محاکمه قرار گيرند و نبايد تنها به افرادي بسنده شود که ضابط بوده اند. دادگاه متهمان کهريزک نيز به زودي برگزار شود. به گفته جلالي از کساني که از ماجراي کهريزک و بازداشتگاه ها شکايتي داشته باشند، اين شکايت ها پذيرفته مي شود که تاکنون نيز بيش از 100 نفر شکايت خود را به قوه قضائيه تسليم کرده اند که به آنها نيز رسيدگي مي شود.
دادگاه متهمان کوي دانشگاه تهران که پرونده هايشان تکميل شده است نيز برگزار مي شود و کميته در حال بررسي موضوع است تا گزارش منصفانه يي را تکميل و ارائه کند.هم اکنون آخرين روزهاي آزمون نماينده هاي لاريجاني در برابر افکار عمومي است تا مردم ميزان صداقت نماينده هايشان را به عنوان امين هايي که به مجلس فرستادند، ببينند.
*****
در جلسه علني روز گذشته مجلس صورت گرفت
هشدار نمايندگان درباره کسري بودجه دولت
نمايندگان منتصب مجلس دست نشانده "ولی وقیح" بار ديگر هشدار دادند محمود احمدي نژاد در سال جاري هنوز بودجه بسياري از دستگاه هاي اجرايي را پرداخت نکرده و بسياري از پروژه هاي کلان ملي روي زمين مانده است.نمايندگان مجلس از هيات رئيسه مجلس خواسته اند هر چه سريع تر اين موضوع بررسي شود، چرا که اخباري به دست آنها رسيده که حکايت دارد بخش قابل توجهي از بودجه کشور در سه ماهه اول سال خرج شده و دولت با کسري بودجه قابل توجهي مواجه شده است.
روز گذشته نماينده هايي که از حوزه هاي انتخابيه خود پس از سه هفته تعطيلي برگشته بودند اخبار جالبي در مورد نرسيدن بودجه هاي سال 88 به شهرهايشان داشتند. در حالي نيمي از سال سپري شده که هنوز سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق موافقتنامه هاي خود براي پرداخت اعتبارات به پروژه ها را به دستگاه هاي اجرايي ارسال نکرده و بسياري از پروژه هاي عمراني در حوزه هاي انتخابيه مجلسي ها متوقف شده است. به همين دليل ديروز مجلسي ها معترض بودند که اگر قرار است بودجه سالانه تصويب کنند و با گذشت نيمي از سال هنوز پول و اعتباراتش به شهرستان ها نرسد پس بهتر است دولت صريح اعلام کند تا اين طور وقت مجلس هدر نرود. بر اساس قانون بودجه، وقتي مجلس اعتبارات هر يک از بخش ها را مشخص نمي کند سازمان مديريت و برنامه ريزي براي اعطاي اعتبار به پروژه ها بايد موافقتنامه هايي را با دستگاه هاي اجرايي امضا و آن را ارسال کند تا بر اساس قانون بتوان به آن دستگاه بودجه هاي سالانه را پرداخت کرد اما آن طور که نماينده نهاوند ديروز در صحن علني مجلس خبر داد هنوز «هيچ موافقتنامه يي براي دستگاه هاي اجرايي با گذشت نيمي از سال اجرا نشده است.» مهدي سنايي نماينده نهاوند تذکر داد که «هم اکنون در نيمه دوم سال جاري هستيم، اما هنوز هيچ موافقتنامه يي از جانب معاونت راهبردي رياست جمهوري به دستگاه هاي اجرايي ارسال نشده است و مجلس بايد به اين مساله توجه ويژه کند.» به گفته وي مجلس وقت قابل توجهي را صرف تصويب قانون بودجه کرده و در کشور نيز قانوني بالاتر از آن وجود ندارد، اما به رغم چندين بار تذکر اين قانون به اجرا در نيامده است.
در شش ماه گذشته بارها نماينده هاي مجلس دراين باره تذکر هاي مکرري را داده و از دولت احمدي نژاد پرسيده اند چرا از مجلس مصوبه هاي لازم را گرفته اما از پرداخت اين پول ها به شهرستان ها، پروژه هاي عمراني و دستگاه هاي اجرايي خودداري مي کند. به هر روي ديروز برخي از نماينده هايي که مانند سنايي اخباري مشابه در مورد وضعيت پرداخت اعتبارات دولت احمدي نژاد به پروژه هاي ملي داشتند اعلام کردند احتمال دارد از هيات رئيسه مجلس بخواهند کميته ويژه يي براي بررسي تخلفات رخ داده در سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق انتخاب شود چرا که پيش از اين هم اخبار غيرموثقي به دست نماينده هاي مجلس رسيده بود و حکايت از آن داشت که بخش قابل توجهي از بودجه کشور تا پيش از تيرماه خرج شده است. برخي از نماينده ها معتقد هستند که احتمالاً دولت احمدي نژاد با کسري قابل توجهي در بودجه سال 88 مواجه شده و به همين دليل سازمان مديريت و برنامه ريزي دستور يافته در ارسال موافقتنامه ها تعلل کند.به گفته سنايي بسياري از پروژه هاي کشور نيمه تمام رها شده اند و دولت هيچ توجهي نمي کند که چگونه سرمايه هاي کشور به هدر مي روند. اين تذکر در حالي ديروز مطرح شد که پيش از اين ديوان محاسبات هم در ليستي که از تخلفات مالي دولت نهم منتشر کرده بود به اين دست موارد هم اشاره هاي قابل توجهي داشت. در آن گزارش هم در موارد متعددي آمده بود که دولت نهم از پرداخت بخشي از بودجه هاي سالانه امتناع مي کند و با اينکه اعتبار آن را از مجلس گرفته در بخش هايي بلاموضوع خرج مي کند. حتي پيش از تعطيلات مجلس هم کميسيون برنامه و بودجه مجلس مجبور شد ليست کاملي از تخلفات مالي دولت نهم را در مورد پرداخت نکردن غيرقانوني اعتبارات مترو تهران اعلام کند. در گزارشي که کميسيون برنامه و بودجه در صحن علني مجلس قرائت کرد به صراحت آمده بود دولت بر خلاف مصوبات مجلس از پرداخت تسهيلات اعطايي به حمل و نقل عمومي تهران به ويژه مترو امتناع مي کند و هيچ گونه ادله يي هم براي اين اقدام مطرح نشده است.
سنايي هم ديروز به همين موارد اشاره کرد و از هيات رئيسه مجلس خواست تکليف مجلس و دولت را براي يک بار مشخص کند. اين اتفاقات در حالي است که هنوز گزينه جديد سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق يا همان معاونت نظارت راهبردي مشخص نشده و شايعه هاي بسياري در مورد انتخاب علي کردان به اين سمت وجود دارد. به نظر مي رسد احمدي نژاد مصر است تا همانند انتخاب هاي قبلي خود خلاف نظر مجلس چهره هاي مورد توجه خود را به سمت هاي کليدي در کشور بگمارد.به هر روي ديروز برخي از نماينده هايي که مانند سنايي اخباري مشابه در مورد وضعيت پرداخت اعتبارات دولت احمدي نژاد به پروژه هاي ملي داشتند، اعلام کردند احتمال دارد از هيات رئيسه مجلس بخواهند کميته ويژه يي براي بررسي تخلفات رخ داده در سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق انتخاب شود چرا که پيش از اين هم اخبار غيرموثقي به دست نماينده هاي مجلس رسيده بود که حکايت از آن داشت که بخش قابل توجهي از بودجه کشور تا پيش از تيرماه خرج شده است. برخي از نماينده ها معتقدند احتمالاً دولت احمدي نژاد با کسري قابل توجهي در بودجه سال 88 مواجه شده و به همين دليل سازمان مديريت و برنامه ريزي دستور يافته در ارسال موافقتنامه ها تعلل کند.
درخواست 50 نماينده براي سامان دادن نظام اداري دولت احمدي نژاد
يونس اسدي نماينده مشکين شهر خبر داد 50 نفر از نمايندگان درخواست کردند طرح ساماندهي نظام اداري دولت خارج از دستور کار مورد بررسي قرار گيرد. روز گذشته اين نماينده در تذکري به هيات رئيسه اعلام کرده مدت بسياري است اين طرح را آماده کردند و منتظر هستند در دستور کار مجلس قرار بگيرد. به گفته وي طرح مذکور در کميسيون هاي تخصصي مربوطه مورد بررسي قرار گرفته و تصويب شده است و يک بار نيز در دستور کار مجلس قرار گرفت، اما تاکنون در صحن علني مورد بررسي قرار نگرفته است.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
ویدیو: احمدی نژاد دروغگو، شریک جرم هیتلر


*****
زمان: 00:01 بامداد
یاران و هم میهنان عزیز بامداد دوشنبه بر همگی شما خجسته و پیروز و گرامی باد. دقایقی از نیمه شب یکشنبه را پشت سرنهاده و بامداد دوشنبه را آغاز کرده ایم و با این آرزو "پست" امروز را آغاز می کنیم که بتوانیم مانند همیشه، رسانه ای خبررسان و آگاهی دهنده بدون هرگونه جبهه گیری و سانسور و پیش داوری برای هم میهنان خویش باشیم.
از این لحظه تا 24 ساعت آینده که روزی دگر را آغاز کنیم، تلاش خواهیم کرد کاری مورد قبول و پذیرش شما ارایه دهیم. با ما باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدلیل پائین آوردن سرعت اینترنت از سوی رژیم در حال زوال، ناگزیر شده ایم هر صفحه را فقط به یک "پست" اختصاص دهیم. برای خواندن مطالب و دیدن تصاویر و ویدئوهای "پست" های قبلی با مراجعه به "بایگانی وبلاگ" در نوار جنبی (سمت راست) پست و روز مورد نظر را انتخاب کرده و بروی آن کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ