سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۰/۱۹

شنبه: 19/ 10 /1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توجه: بنابدرخواست های پیاپی شما عزیزان بازدیدکننده و خوانندگان مطالب تارنما، از امروز مطالب منتشره را از پایین به بالا (upside down) انتشار داده ایم که شما همیشه آخرین مطلب و خبر را با گشودن صفحه مطالعه فرمایید و در صورت تمایل برای خواندن بقیه مطالب به ترتیب به پایین صفحه بروید.
******************************************************
-
*****
اعتراض به دبیرکل سازمان ملل
در اعتراض به سکوت غیرقابل توجیه دبیرکل سازمان ملل متحد در مقابل جنایاتی که در میهن ما انجام می شود، توماری اعتراضی (پتیشن) از سوی تشکیلات ملی و میهنی "حاکمیت مردم" تنظیم و از آقای "بان کی مون" خواسته شده از پست خویش استعفا دهد.
یار گرامی ما آقای دکتر بحری در واکنشی تاییدآمیز به این حرکت ملی و میهنی ویدیوی زیبائی ساخته و در یوتیوب به نمایش نهاده اند که در زیر مشاهده نمایید:

*****
قطع برق خوابگاه نجات اللهی دانشگاه امیرکبیر توسط دانشجویان
دانشجویان خوابگاه شهید نجات الهی دانشگاه امیرکبیر برای اعتراض به دستگیری ۱۲ تن از همکلاسی‌هایشان و احضار بیش از ۱۷۰ نفر به کمیته انضباطی در طی یک ماه و رد کردن صفر غیبت برای دانشجویانی که بر سر امتحانات خود حاضر نشدند برق خوابگاه را در در ساعت 10 شب قطع کردند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویان همزمان با قطع کردن برق خوابگاه شعارهای "الله اکبر"، "مرگ بر دیکتاتور" و "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد" سردادند.
گفتنی است خوابگاه شهید نجات الهی متعلق به دانشجویان ورودی سال ۸۷ دانشگاه امیرکبیر است.
رد کردن صفر غیبت برای دانشجویان و بسته شدن پرتال آموزشی دانشجویان بر روی اساتیدی که با دانشجویان همراه شده بودند به دستور شخص علیرضا رهایی رئیس انتصابی و بی‌ کفایت دانشگاه امیرکبیر انجام شده است.
*****
یدالله اسلامی بازداشت شد
شبکه جنبش راه سبز (جرس): دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس بازداشت شد.
به گزارش پارلمان‌نیوز، دکتر یدالله اسلامی، دوشنبه هفته گذشته در یکی از بیمارستان‌های چشم‌پزشکی تهران بازداشت شد.
خبر بازداشت مدیرمسئول روزنامه توقیف شده فتح، عضو نمایندگان ادوار مجلس و از چشم‌پزشکان مطرح کشورمان بنا به صلاحدید دوستان و خانواده‌اش تاکنون منتشر نشده بود اما با افزایش نگرانی‌ها در خصوص وضعیت یدالله اسلامی، این خبر در اختیار پارلمان‌نیوز قرار گرفت.
وی یکی از نویسندگان ثابت ستون برگ سبز در شبکه جنبش راه سبز (جرس) بود.
*****
توقیف فعالیت‌های انجمن اسلامی دانشگاه شهیدباهنر کرمان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدباهنر کرمان برای سومین بار طی دو سال اخیر از فعالیت تعلیق شد.
انجمن اسلامی دانشگاه کرمان با حکم صادر شده از سوی هیأت نظارت بر تشکل های دانشگاه تا اطلاع ثانوی از فعالیت محروم شده است.
فعالیت‌های انجمن اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان نخستین بار در پی برگزاری تریبون آزاد دانشجویی در آذرماه سال 86 به مدت پنج ماه تعلیق شد. پس از آن در اسفندماه سال 87 هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی با توقف فعالیت‌های انجمن اسلامی، خواستار اصلاح اساسنامه این تشکل گردید که این امر تا اواسط اردیبهشت ماه سال 88 به طول انجامید. پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری و با آغاز سال تحصیلی در مهرماه 88، تخریب شخصیتیِ اعضای انجمن اسلامی و تشکل مطبوعشان در دستور کار تشکل‌های به اصطلاح مذهبی قرار گرفت. ولی با وجود فشارهای فراوان از سوی نهادهای خارج از دانشگاه بر انجمن اسلامی و اعضای آن، این تشکل همچنان به دفاع از حقوق مدنی شهروندان و انتقاد از فضای بسته سیاسی و رویدادهای تلخ پس از انتخابات مبادرت ورزید.
فعالیت‌های انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان موجب شد تا نیروهای حامی کودتاچیان به دلایل واهی از این انجمن شکایت نمایند. در پی این شکایات، هیأت نظارت دانشگاه رأی به توقیف فعالیت‌‌های این تشکل برای سومین بار داد.
موارد اتهامی در نامه هیأت نظارت بدین شرح است:
ایجاد اخلال در امور جاری دانشگاهتجمع غیرقانونی توسط اعضاایراد تهمت، افترا، اهانت؛ ترویج و تبلیغ احزاب و گروه‌های غیرقانوی و نیز معاندت با اصول قانون اساسی از طریق نشریات و تابلوی اعلانات آن تشکلتخطی از حدود و مقررات آئین‌نامه‌ی تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و همچنین اساسنامه‌ی آن تشکلانجام اعمال و رفتار خلاف اساسنامه‌ی آن تشکل توسط تعدادی از اعضابرگزاری جلسات مختلف (حداقل دو جلسه) بدون مجوز قانونیصدور بیانیه‌های مختلف بر خلاف مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسیبرهم زدن نظم و نیز اخلال در برنامه‌های برگزار شده‌ی سایر تشکل‌ها به دفعاتشرکت و حضور در جلسه‌ی دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) علی‌رغم تذکرات داده شده توسط مسئولین دانشگاهانتشار شب‌نامه و شعارنویسی بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی توسط بعضی از اعضای آن تشکلانجام اعمال غیر قانونی و خلاف مصالح دانشگاه در برگزاری پخش فیلم توسط آن تشکل
لازم به ذکر است که تا رسیدگی به این موارد اتهامی در جلسه‌ی هیأت منصفه‌ی دانشگاه، انجمن اسلامی از فعالیت‌های خود منع شده است.
*****
حمایت از از پیوستن دیپلمات های ایرانی به جنبش مردم
به دنبال استعفای محمد رضا حیدری کنسول ایران در نروژ در اعتراض به سرکوب مردم ایران گروهی از فعالین سیاسی اجتماعی استکهلم با در دست داشتن پلاکارد هایی در حمایت از اعتراض ایشان خواهان پیوستن دیپلمات های سفارت ایران در استکهلم به جنبش مردم ایران شدند.
به گزارش سایت امروز، در انتها شرکت کنند گان در این گردهمایی نامه ای را با همرایی پلیس مستقر در محل گردهمایی به کارمندان سفارت تحویل دادند. رسانه های سراسری سوئد ,از جمله رادیو و تلویزیون سراسری این اکسیون را پوشش دادند.
متن نامه مذکور به شرح زیر می باشد:
پرسنل محترم سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئد
با سلام
خبر استعفای آقای محمد رضا حیدری همکار سابق شما در اعتراض به سرکوب مردم ایران توسط نیرو های دولتی را از رسانه ها شنیدیم. پیش از این محمد رضا حیدری را کمتر ایرانی می شناخت اما امروز وی فرزند خوشنام وطن است و مایه سربلندی ایرانیان بویژه ایرانیانی که در خارج از کشور تحولات اخیر را با دل نگرانی دنبال می کنند.
شجاعت و صداقت وی زبانزد هم طرازان وی در عرصه دیپلماسی جهانی شده است. آقای حیدری با عمل شجاعانه خود سفیر واقعی مردم ایران شده است شما نیز هم چون سفیر واقعی مردم ایران محمد رضا حیدری شاهد سرکوب و شکنجه ی هموطنانمان بوده اید.
در اینجا دو راه پیداست یا در کنار دشمنان مردم و سرکوب گرانی که در تاریخ در کنار ایدی امین ها, استالین ها و هیتلر ها جای خواهند گرفت قرار گیرید و یا نماینده گان ندا ها و سهراب ها شوید و سفیر ملیون ها ایرانی اگر راه دوم را برگزینیددر قلب تک تک ما جای خواهید گرفت شما بیش از هر کسی میدانید که مردم نجیب ایران فرزندان راستین خود را تنها نخواهند گذاشت. از سوی دیگر شما از تواناییها و نفوذ ما در کشور میز بان مان آگاه هستید ما با تمامی امکانات خود از شما پشتیبانی خواهیم کرد.
به امید دیدار شما و پیروزی مردم ایران
گروهی از ایرانیان ساکن استکهلم
*****
نگرانی شدید در مورد وضعیت مبهم علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی
کمیته گزارشگران حقوق بشر: بنابر گزارش های دریافتی و بنابر شواهد موجود، علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی از فعالان دانشجویی دانشگاه زنجان از ابتدای هفته جاری توسط نهادهای امنیتی ربوده شده و هیچ خبری از آنان در دسترس نیست.
این دو فعال دانشجویی که در اوائل هفته جاری به قصد مسافرت به تبریز از تهران خارج شده بودند، از بدو ورود به این شهر ناپدید شده‌اند.
پیگیری خانواده‌های این دو در طول هفته گذشته تا رسیدن آن‌ها به شهر تبریز و سپس ارومیه حکایت داشته است، اما پس از آن هیچ اثری از این دو فعال دانشجویی به دست نیامده است.
بنابر گفته خانواده و دوستان این دو فعال دانشجویی " در اوائل هفته‌ی جاری شخص یا اشخاصی با هدف اخذ اطلاعات نامشخص با ایمیل‌ آنها اقدام به برقراری ارتباط با فعالین سیاسی و خانواده هایشان کرده و خود را جای آن‌ها جا زده‌اند. آن‌ها در این مکالمات اینترنتی مطالبی را مطرح کرده که به شدت بر نگرانی خانواده‌ی فیروزی و هاشمی نسبت به سلامتی جانی آن‌ها افزوده است."
در پی مراجعه خانواده فیروزی به استان آذربایجان برای به دست آوردن خبری در مورد این دو فعال دانشجویی علی رغم مراجعه به تمامی ارگان‌های نظامی و امنیتی طی سه روز گذشته هیچ ارگانی مسئولیت بازداشت این دو را نپذیرفته و نام آن‌ها در هیچ جایی ثبت نشده است، که همین امر بر شدت نگرانی آن‌ها مبنی بر سلامتی فرزندان‌شان افزوده است.
پی نوشت: در چند روز گذشته اطلاعیه ای توسط کمیته گزارشگران حقوق بشر مبنی بر ناپدیدشدن این دو فعال دانشجویی منتشر گشت که پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر تکذیب این خبر توسط خانواده هایشان، خبر فوق از سایت حذف گردید. اما گزارش های جدید حاکی از نگرانی خانواده های فیروزی و هاشمی در مورد وضعیت این دو فعال دانشجویی است چرا که هیچ گونه خبری از آنان در دسترس نیست و تشدید موج بازداشت ها در چند هفته اخیر نگرانی در مورد وضعیت این دو فعال دانشجویی را افزایش داده است.
*****
برگزاری غیرقانونی دادگاه مجید توکلی در شتاب برای برخورد با دانشجویان
پرونده مجید توکلی در اقدامی شتاب زده و روندی غیرقانونی به دادگاه فرستاده شده و دادگاه وی نیز در روز یکشنبه 13 دی ماه بدون حضور وکیل تشکیل شده است.
اتهامات مجید توکلی در این دادگاه چهار مورد ذکر شده است که عبارتند از: "فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروهای مخالف دولت"، "توهین به رهبری"، "توهین به رئیس جمهور"، "اجتماع به قصد اقدام علیه امنیت ملی".
این دادگاه در حالی بدون حضور وکیل مدافع مجید توکلی برگزار شده است که قاضی صلواتی اجازه دفاع به وی را نداده و در چندین مورد صحبت های مجید توکلی را قطع کرده است که در پی آن درگیری‌های لفظی نیز رخ داده است.
بخش کوتاهی از دادگاه مجید توکلی از شبکه خبر صدا و سیما پخش شد که در آن قاضی صلواتی، قاضی شعبه 15 دادگاه انقلاب از وی می پرسید: «اگر بدون برنامه ریزی اونجا بودی چه طور با چادر و مقنعه رفتی بیرون؟ مجید توکلی نیز جواب می دهد که این کار نیازی به برنامه ریزی خاص نداشت.» پس از آن مدعی العمومی اتهامات مجید توکلی را قرائت کرد.
مجید توکلی پس از این دادگاه و با‌گذشت یک ماه از بازداشت، برای اولین بار با خانواده اش تماس داشته و خبر برگزاری دادگاه را تأیید کرده است. توکلی به خانواده خود اعلام کرد: «ظاهرا قرار بر این بوده که این دادگاه به صورت کامل فیلمبرداری و پخش شود که به دلیل بحث لفظی با قاضی در خصوص روند بازپرسی و دادگاه روند آن خوب پیش نرفته و فیلم پخش نشده است».
مجید توکلی در تماس با خانواده خود تأکید کرده است که مراحل دادگاه به پایان رسیده و حکم نیز تقریبا مشخص است.
علیرغم مراجعه وکیل مدافع مجید توکلی به شعبه 15 دادگاه انقلاب پس از برگزاری این دادگاه نمایشی، قاضی صلواتی اطلاعی از وضعیت پرونده در اختیار وی قرار نداده است.
برگزاری شتاب‌زده و غیرقانونی دادگاه مجید توکلی پس از احتمال سرگرفتن اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌ها صورت گرفته است.
قضات وابسته قوه قضائیه از جمله قاضی صلواتی که در هماهنگی کامل با سپاه پاسداران و بخش‌های مختلف دولت طی چندماه اخیر احکام غیرقانونی سنگینی برای مردم معترض صادر کرده اند، اکنون قصد دارند تا با صدور احکام سنگین برای دانشجویان مانع از اعتراضات دانشجویان به وضعیت کشور شوند.
*****
بنیان هم فیلتر شد
در ادامه موج فیلترینگ سایت‌های خبری یک سایت خبری اصلاح‌طلب دیگر فیلتر شد.
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس«پارلمان‌نیوز»، سایت بنیان که با شعار ایرانی پیشرفته، با قانون عدالت و آزادی از یک سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده بود، از صبح پنج شنبه 17 دی ماه فیلتر شد.
*****
راه اندازی کمپین حمایت از خواسته های اساتید دانشکده فنی
پس از آنکه هفته گذشته، از سوی 88 نفر از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران نامه سرگشاده ای به علی خامنه ای درباره برخوردهاي خشن و فراقانوني با دانشگاهيان، دانشجويان و فرهيختگان انتشار یافت، کمپینی با عنوان « حمایت از خواسته های اساتید دانشکده فنی» شکل گرفت تا دانشجویان، دانش آموختگان و استادان دانشگاهها نیز از خواسته های این اساتید حمایت کنند.
بدین منظور وبلاگی برای جمع آوری امضاها و درج نام حامیان تشکیل شده است و متن زیر بر روی آن قرار گرفته است:
*
«ما دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید دانشگاهها ضمن تشکر از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران، از خواسته های ایشان حمایت می کنیم و ما نیز مانند این اساتید بزرگوار خواهان آن هستیم که صحن مقدس دانشگاه از تمامي نيروهاي غيردانشگاهي عاري گشته و با عذرخواهي مسئولين امر و پيگرد قانوني مسببين غائله های تهاجم به دانشگاهها و آزادي همه دستگيرشدگان دانشگاهي، از همة اقشار و گروههاي دانشجوئي دلجوئي گردد.»
*
تاکنون امضای بیش از 200 دانشجو، دانش آموخته یا استاد در حمایت از این حرکت بر روی وبلاگ قرار گرفته و جمع آوری امضاها و حمایت از درخواست اساتید ادامه دارد. تمامی کسانیکه قصد حمایت از این حرکت را دارند، می توانند با ارسال ایمیل به آدرس زیر و یا در قسمت نظرات وبلاگ، نام، نام خانوادگی و محل تحصیل (یا تدریس) و یا فارغ التحصیلی خود را ذکر نمایند.
hemayatazasatid(at)gmail.com

هدف این کمپین آنست که با حمایت از خواسته های اساتید دانشکده فنی که به دفاع از دانشجویان و دانشگاهیان اقدام کرده اند، وحدت اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان را تقویت نماید و کمک کند تا درخواست مصونیت دانشگاه و آزادی دانشگاهیان به خواستی عمومی تبدیل شود.
آدرس وبلاگ حمایت از خواسته های اساتید:
http://hemayatazasatid.blogfa.com/
*****
تورم و فقر، مشکل اصلي کودکان کار
موضوع کودکان کار و خيابان يکي از موضوعات اساسي است که در سال هاي اخير مسوولان اين امر با آن دست و پنجه نرم مي کنند. اين در حالي است که علاوه بر انجمن حمايت از کودکاني که از طرف دولت حمايت مي شود، بسياري انجمن هاي مردمي هم وجود دارند که به موضوع کودکان کار و خيابان پرداخته اند.
به گزارش مهر، عضو هيات مديره انجمن حمايت از کودکان کار با اشاره به اينکه آمار دقيقي از کودکان کار و خيابان در اختيار نهادهاي دولتي وجود ندارد، گفت؛ «هنگامي مي توانيم بگوييم تعداد کودکان خياباني در سطح شهر افزايش پيدا کرده که بازشماري آماري داشته باشيم در صورتي که ما آمار دقيقي از تعداد آنها در اختيار نداريم که، بخواهيم مقايسه کنيم.» اين در حالي است که اغلب انجمن هاي مردمي حمايت از کودکان کار در مناطق مختلف تا حدودي آمار کودکاني را که در کارگاه هاي صنعتي يا در خيابان ها کار مي کنند، دارند و با در دست داشتن اين آمار به فرهنگ سازي خانواده ها و مطلع کردن آنها از حقوق کودکان مي پردازند.
از طرفي بر اساس سرشماري سال 85، حدود 15 ميليون کودک زير 18 سال وجود داشته و در پنج سال گذشته کودکان کار بيشتر پسر بوده اند. در حال حاضر هم اگر تعداد دختران بيشتر نباشد، مي توان گفت تعداد آنها تقريباً برابر است. پديده کودکان کار و خيابان هم به کودکان زير 18 سالي برمي گردد که شرايط زندگي مناسبي ندارند و به جاي درس خواندن در کارگاه ها و خيابان ها کار مي کنند تا درآمد زندگي خود و خانواده شان را تامين کنند. اين کارشناس اجتماعي به روند رو به رشد آمار کودکان خياباني اشاره کرد و افزود؛ چنانچه بتوانيم شرايط رفاهي مناسبي را براي مردم فراهم کنيم، پوشش بيمه يي را گسترش داده و وضعيت اشتغال را بهتر کنيم در اين صورت قطعاً تعداد کودکان کار و خياباني کاهش پيدا خواهد کرد. اين در حالي است که آسيب شناسان اجتماعي هم معتقدند چنانچه تورم و بيکاري و فقر در جامعه گسترش پيدا کند و در راستاي رفع اين مشکلات اقدامات اساسي صورت نگيرد بايد در انتظار افزايش آسيب هاي اجتماعي و کودکان خياباني و کار باشيم.
يکي از مشکلات عمده يي هم که انجمن هاي حمايت از کودکان دارند مساله آموزش کودکان است. اينکه بسياري از کودکان خياباني تابعان افغان هستند امري است بديهي. اما در سال هاي اخير NGO هاي حمايت از کودکان همواره با موضوع سوادآموزي اين کودکان به صورت دولتي مشکل داشته اند. نداشتن شناسنامه ايراني و کارت اقامت که از ملزومات تحصيل در مدارس ايران است سدي شده بر سر راه کودکان و بالطبع خانواده هاي افغان که به صورت غيرقانوني در کشور زندگي مي کنند. قاسم حسني با اشاره به اينکه آسيب افراد در جامعه منجر به آسيب رسيدن به جامعه مي شود، گفت؛ «در شرايطي که کودکان در معرض حمايت قرار گيرند و امنيت داشته باشند در دراز مدت اثرات آن در جامعه نمايان خواهد شد.» اين در حالي است که يکي از انجمن هاي مردمي که در 9 سال اخير به طور جدي به مساله کودکان و خيابان پرداخته است با مشکلات اساسي از طرف دولت و شهرداري روبه رو بود؛ مشکلاتي که در نهايت منجر به تعطيل شدن "خانه کودک شوش" و تبديل آن به پاساژ بلورفروشي شد.
اين خانه کودک که به کار آموزش کودکان خياباني و کودکان بدسرپرست محدوده "شوش و دروازه غار" مي پرداخت پس از دو سال رايزني توانست در گرمخانه يي در منطقه دروازه غار جايي براي ادامه فعاليت هاي خود پيدا کند.
*****
بومي گزيني بيشتر نمي شود...!!!
انتقاد معاونان دانشگاه ها از سياست هاي بومي گزيني شايد جدي ترين موضوعي بود که خبرگزاري ها از محل همايش معاونان دانشگاه ها در بوشهر مخابره کردند؛ موضوعي که اجراي پرحرف و حديث آن توسط وزارت علوم دولت نهم در سال هاي گذشته، به حاشيه هاي زيادي مانند اتفاقات کنکور سال 87 منجر شد؛ حاشيه هايي که شايد واضح ترين نتيجه آن نارضايتي و نگراني در ميان داوطلبان کنکور و جامعه دانش آموزي، نسبت به سياست هاي آموزش عالي دولت گذشته بود. با اين حال سکوت وزارت علوم دولت غیرقانونی کودتا که مسووليت آن را کامران دانشجو بر عهده دارد، اين موقعيت را فراهم آورده تا مديران مياني اين وزارتخانه و مسوولان آموزشي دانشگاه هاي سراسر کشور، زبان به گلايه از بومي گزيني بگشايند و از آن صراحتاً انتقاد کنند.
ديروز خبرگزاري مهر نوشت؛ معاونان آموزشي دانشگاه ها نسبت به کاهش کيفيت آموزشي از طريق بومي گزيني، تعطيلي بين دو ترم اول و دوم و کوتاه بودن ترم دوم تحصيلي و راه اندازي برخي رشته ها در دانشگاه هاي تازه تاسيس که داراي کيفيت علمي و تحصيلي بالايي نيستند انتقاد کردند. «تحصيل 60 درصدي زنان در دانشگاه ها در مقايسه با پسران»، «توزيع رشته هاي دانشگاهي در استان ها» و «حمايت از دانشگاه هاي در حال توسعه» از جمله ديگر موارد مطرح شده از سوي معاونان آموزشي دانشگاه ها در سي وهشتمين گردهمايي معاونان آموزشي در دانشگاه خليج فارس بود. همچنين برخي از معاونان آموزشي نسبت به مواردي همچون ثبت نام خارج از موعد دانشجويان ممتاز بدون کنکور در دوره هاي بالاتر که بايد از طريق نامه وزارت علوم صورت گيرد، راه اندازي برخي رشته ها در دانشگاه هاي تازه تاسيس که داراي کيفيت علمي و تحصيلي بالايي نيستند و افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو که توسط سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه اعمال مي شود، انتقاد کردند. يکي از معاونان آموزشي همچنين به نامه هاي سفرهاي استاني دولت که به دانشگاه ارسال مي شود اشاره کرد و گفت؛ «برخي از اين نامه ها بدون ارتباط با ما است و در برخي موارد اصلاً بي ربط است مانند اينکه دانشجويي در دوره روزانه تحصيل مي کند اما طي نامه يي از دانشگاه درخواست تخفيف در هزينه هاي تحصيلي وي مي شود.»
در همين حال خبرگزاري ها از فرصتي که براي گفت وگو با معاون آموزشي وزير علوم پيش آمده بود استفاده کردند و از او نيز درباره بعضي موضوعات مطرح شده در نشست و البته برخي مسائل ديگر سوال پرسيدند. حسين نادري منش در پاسخ به سوال خبرنگاران از جمله به اين موارد اشاره کرد که «سهميه 20 درصدي متاهلان براي کنکور کارشناسي ارشد هنوز ابلاغ نشده» يا اينکه «وزارت علوم اصراري بر افزايش ميزان بومي گزيني ندارد» و اين دو جمله شايد به اين معني بود که داوطلبان منتقد کنکور مي توانند از يک سو اميدوار به زياد نشدن سهميه بومي در کنکور باشند و از سوي ديگر عجالتاً دل شان را به اين خوش کنند که سهميه 20 درصدي متاهلان به کنکور ارشد امسال نمي رسد.
نادري منش همچنين از پيشنهاد شوراي شهر تهران مبني بر اينکه دانشگاه هاي اين شهر بيشتر در تحصيلات تکميلي درگير باشند خبر داد و گفت؛ «چهار سال آينده سال هاي ارتقاي کيفيت در آموزش عالي خواهد بود.» او ادامه داد؛ «اعتباري که دولت براي دوره هاي شبانه هزينه مي کند بيشتر از آن است که توسط شهريه دانشجويان پرداخت مي شود از اين رو دانشگاه ها درخواست مي کنند شهريه ها را افزايش دهند.» معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به ظرفيت پذيرش در دوره هاي کارشناسي ارشد نيز گفت؛ «از ميان 800 هزار متقاضي ورود به دوره هاي تحصيلات تکميلي تنها 75 هزار نفر در سال گذشته در اين دوره پذيرش شدند.» نادري منش افزود؛ «بر اساس برنامه بايد 20 درصد خروجي هاي کارشناسي به کارشناسي ارشد وارد شوند و اين يعني از هر پنج نفر خروجي کارشناسي يک نفر به دوره کارشناسي ارشد وارد شود. اين نسبت در حال حاضر يک به 10 است.» او همچنين با اشاره به مصوبه اختصاص سهميه 20 درصدي به متاهلان گفت؛ «هيات دولت مصوبه يي دارد که بايد مراحل قانوني آن طي شود اما تاکنون اين مصوبه به معاونت آموزشي وزارت علوم ابلاغ نشده است.» نادري منش با اشاره به بحث بومي گزيني در پذيرش دانشجو هم گفت؛ «بومي گزيني از سال 70 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد. در حال حاضر نيز 80 درصد دانشجويان به روش بومي گزيني پذيرش مي شوند و ما نيز اصرار نداريم اين عدد بيشتر شود.»
*****
سي وسه پل بلرزد زير بار مترو نمي رويم
معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت؛ در صورت احتمال بروز کوچک ترين لرزشي در سي و سه پل زير بار مترو نمي رويم.
به گزارش ايلنا،در جلسه يي که با حضور معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و اعضاي قطار شهري اصفهان برگزار شد خدمات مشاور مورد تاييد قرار گرفت. مسعود علويان صدر معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي در مورد مصوبات اين جلسه گفت؛ در اين جلسه قرار شد دانشگاه علم و صنعت که پيش از اين به عنوان مشاور انتخاب شده بود تاثير عبور مترو از محور فرهنگي تاريخي چهارباغ عباسي و سي و سه پل اصفهان را بررسي کند. او با اشاره به اينکه هم اکنون قرارداد بين دانشگاه علم و صنعت و شرکت قطار شهري اصفهان منعقد شده است اظهار داشت؛ با توجه به تفاهمنامه هاي اجرايي بين استانداري و شهرداري اصفهان، تا زمان دستيابي به اطمينان خاطر از امنيت عبور قطار شهري از حوزه تاريخي - فرهنگي خيابان چهارباغ و سي وسه پل، اجازه عبور مسير مترو از اين محدوده صادر نمي شود.
معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي ادامه داد؛ چنانچه مشاور، عبور مترو از مسير يادشده را بدون هيچ گونه آسيب و خطري تاييد کرد اين عمليات ادامه مي يابد در غير اين صورت مسير عبور قطار شهري بايد به مسير ديگري تغيير کند. همچنين با پيگيري هاي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان و معاونت حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، کارشناسان براي عبور مترو از چهارباغ تا سي و سه پل در حال بررسي هستند. مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان در اين زمينه گفت؛ اميدواريم تيم کارشناسان دانشگاه علم و صنعت به اين نتيجه برسند که قطار از داخل چهارباغ عبور نکند و اين تونل به موزه عبرت تبديل شود.
اسفنديار حيدري پور با بيان اينکه در حال حاضر کار در اين محدوده متوقف است، افزود؛ در اين خصوص مدير مترو با معاونت حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي در خصوص انتخاب مشاور ذي صلاح مترو جلسه داشتند. او تصريح کرد؛ سازمان ميراث فرهنگي عبور قطار از داخل تونل در محور چهارباغ تا کنار سي و سه پل را منوط به بررسي مشاور ذي صلاح کرده است و در صورتي که اطمينان حاصل شود که اين اقدام خسارتي وارد نمي کند اجازه ورود داده مي شود. حيدري پور اضافه کرد؛ مجموعه مترو به اين نتيجه رسيدند که بهترين مشاور دانشگاه علم و صنعت است و مقرر شد دانشگاه علم و صنعت روي اين موضوع کار کند.
*****
تکذيب اعدام ايراني ها در چين
سفارت رژیم ملایان در پکن در اطلاعيه يي درباره اخبار منتشر شده مبني بر اعدام تعدادي از اتباع ايران در چين به جرم قاچاق مواد مخدر توضيح داد؛ هيچ ايراني در چين اعدام نشده است.
به گزارش مهر، در این اطلاعيه آمده است؛ در ارتباط با اخبار منتشره در تعدادي از سايت هاي اينترنتي مبني بر اعدام تعدادي از اتباع جمهوري اسلامي ايران در جمهوري خلق چين به اطلاع مي رساند بنا بر اطلاع موجود در بخش کنسولي اين سفارت 46 نفر از اتباع ايراني به جرم قاچاق مواد مخدر از حدود سه سال قبل در زندان هاي چين به سر مي برند و طي يک سال گذشته هيچ ايراني به اين جرم دستگير نشده است. سفارت ايران همچنين توضيح داده است تعدادي از متهمان ايراني در دادگاه هاي بدوي با تعليق دوساله به اعدام محکوم شده اند و ليکن هنوز حکم نهايي آنان صادر نشده است و پرونده دادرسي آنها جهت بررسي مجدد در دادگاه استيناف مطرح است.
روز پنجشنبه، 7 ژانويه (17 دي)، ايرنا به نقل از «يک منبع مطلع» در سفارت جمهوري اسلامي در پکن گزارش کرد 36 شهروند ايراني در ارتباط با جرائم قاچاق مواد مخدر در چين زنداني هستند. به نوشته اين خبرگزاري، از اين 36 نفر، 10 نفر به اعدام و 10 تن ديگر به حبس ابد محکوم شده اند و براي بقيه هم دوره هاي حبس از سه تا 18 سال صادر شده است.
*****
سفر "متکی" به عراق براي مذاکره درباره اختلافات مرزي
مذاکرات ناتمام بغداد
سرانجام مناقشات مرزي ميان ايران و عراق، منوچهر متکي را عازم بغداد کرد تا مذاکرات مقامات دو کشور در خصوص ميدان نفتي فکه و تعيين خطوط مرزي براساس قرارداد 1975 الجزاير وارد مرحله تازه يي شود. به اين ترتيب پس از انتشار اخباري در خصوص پيشروي ايران در منطقه فکه در خاک عراق و ايجاد تنش در مناسبات دو کشور و در پي آن درخواست هاي مکرر مقامات عراق براي تشکيل کميته يي جهت بررسي موضوع، منوچهر متکي پس از آخرين سفرش به عراق در شهريورماه سال جاري عازم اين کشور شد. البته مناقشه بر سر ميدان نفتي فکه طي روزهاي اخير که بر پايه آن عراق می گوید اين ميدان توسط نيروهاي ايران به اشغال درآمده است شکل جدي تري به خود گرفت.
هر چند برخي در داخل معتقدند اين منطقه يعني فکه جزء خاک ايران محسوب مي شود ولي دولت عراق قوياً آن را رد کرده و علي الدباغ سخنگوي دولت عراق هفته گذشته طي اظهاراتي با هشدار به مقامات تهران اعلام کرد اگر نيروهاي ايراني از اين ميدان نفتي عقب نشيني نکنند، موضوع مورد مناقشه را به سازمان ملل ارجاع خواهند داد. با اين اوصاف وزارت خارجه ترجيح داد اين بار به درخواست عراق پاسخ دهد و ضمن سفر به اين کشور بر سر سه موضوع به توافق برسند و تاکيد کنند که اين مناقشه سوءتفاهمي بيش نيست. اما آنچه سبب بروز اختلافات فوق شده مخدوش بودن خطوط مرزي دو کشور است که پس از جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق و از بين رفتن ميله هاي مرزي که نشان دهنده خطوط مرزي بوده بر اختلافات و تشخيص ندادن نيروهاي مرزدار دو کشور افزوده است. در اين ميان بخشي از ميادين نفتي ايران و عراق که منطقه فکه را نيز شامل مي شود در اين منطقه قرار دارد. اين ميدان نفتي يک ميليون و 550 هزار بشکه ذخيره نفتي دارد.
به هر حال با بالا گرفتن سطح اختلافات، سران دو کشور ايران و عراق مناسب ديدند کميته يي را براي پايان دادن به اين اختلافات برگزينند هر چند هنوز اعضاي تشکيل دهنده اين کميته مشخص نشده اند اما طرفين توافق کردند به زودي عمليات ميله گذاري براي مشخص کردن مرز دو کشور آغاز شود. اما بخش مهم اين توافقات پذيرفتن عقب نشيني نيروهاي ايراني از منطقه فکه در اين سفر بود. متکي در اين سفر تاکيد کرد؛ به نيروهاي ايران دستورداده شده به مواضع پيشين خود بازگردند اما ظاهراً هوشيار زيباري وزير خارجه عراق اين عقب نشيني نيروهاي ايراني را ناکافي دانسته است. نوري المالکي نخست وزير اين کشور نيز گفت وگو را تنها گزينه حل اختلافات پيش رو عنوان کرد. عراق معتقد است 11 سرباز ايران يک چاه نفت را در استان «ميسان» تصرف کرده و پرچم ايران را در آن محل برافراشته اند. با عقب نشيني نيروهاي ايران از اين چاه نفتي اما دولت عراق همچنان مدعي است نيروهاي نظامي ايران در خاک عراق هستند، به اين ترتيب در سفر متکي به عراق دو طرف با وارد نشدن به جزييات اختلافات مرزي سعي کردند به توافقات کلي دست يابند.
*****
مراسم توديع در غياب ميرحسين موسوي
علي معلم دامغاني رسماً رياست فرهنگستان هنر را به دست گرفت
جلسه معارفه علي معلم رئيس جديد فرهنگستان هنر روز گذشته در حالي برگزار شد که همان گونه که پيش بيني مي شد ميرحسين موسوي رئيس سابق اين فرهنگستان در اين جلسه حضور نداشت. هر چند موسوي از ابتداي تاسيس اين فرهنگستان (سال 78) رياست آن را بر عهده داشت و خود معمار بناي اين ساختمان بود و البته کارنامه موفقي نيز در مديريت خود بر اين فرهنگستان بر جاي گذاشت اما وي از سمتش برکنار و علي معلم به جاي او برگزيده شد.
هر چند برکناري ميرحسين موسوي در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اول دي ماه جنبه رسمي به خود گرفت اما سنگ بناي اين تغيير از 16 آبان ماه گذاشته شد؛ جايي که اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه يي را به تصويب رساندند که طي آن رياست فرهنگستان هنر مستقيماً توسط رئيس جمهور تعيين شود و روند قبلي را که طي آن مجمع عمومي فردي را براي رياست معرفي و سپس رئيس جمهور او را تاييد مي کرد، نقض کنند. به اين ترتيب شائبه سياسي بودن برکناري ميرحسين موسوي با مصوبه جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي رنگ واقعيت به خود گرفت.
هر چند محمود احمد نژاد هدف خود را تغيير رويکرد حاکم بر کليه فرهنگستان ها و نظارت بيشتر اعلام کرد، اما با اين وجود اعضاي مجمع عمومي در نشست 21 آبان ماه خود از اين مساله انتقاد و تاکيد کردند از اينکه فرهنگ، سياسي شود دل خوشي ندارند چراکه به اعتقاد آنها استقلال فرهنگستان بايد حفظ شود و دولت در امور داخلي اداره فرهنگستان ها دخالت نکند. اما اين انتقادات مانع از آن نشد که رئيس دولت غیرقانونی کودتا از تصميم خود مبني بر برکناري موسوي که هنوز سه سال از حکم رياستش بر فرهنگستان هنر باقي مانده بود، منصرف شود و به اين ترتيب علي معلم دامغاني را در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان رياست فرهنگستان هنر انتخاب و جهانگير الماسي، مجتبي رحماندوست و مهدي کلهر را به عضويت اين فرهنگستان منصوب کرد.
*****
استعفای حسیینیان:
هیاهو برای انحراف افکار عمومی از اصل مطلب؟
اگرچه روح اله حسینیان در مجلس شورای اسلامی "رسما" استعفای خود را از نمایندگی به هیئت رئیسه مجلس "اعلام" کرده، ولی نه در میان جناح حاکم و نه در میان مخالفان دولت احمدی نژاد در داخل و خارج ، استعفای این نماینده اصولگرای پرسروصدا چندان جدی تلقی نشده است.
بسیاری را عقیده بر این است که حسینیان این هیاهو را برای این به راه انداخته که افکار عمومی را از گزارش گروه تحقیق و تفحص مجلس در مورد بازداشتگاه کهریزک منحرف سازد، گزارشی که "قاضی سعید مرتضوی" دادستان وقت تهران را متهم اصلی تجاوز و شکنجه و کشتار جوانان در این بازداشتگاه معرفی کرده است.
در حالیکه برخی معتقدند که "هدف از این استعفا مظلوم نمائی جناح حاکم است و با این کار درصددند توجه افکار عمومی را از گزارش مجلس در مورد عاملین جنایات کهریزک منحرف کنند"، یک احتمال جدی دیگر اختلاف نظر بین اصول گرایان است درباره میزان خشونت و سرکوب در مقابل معترضین؛ ازطرف دیگر، جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گوئی با "جام جم آنلاین" اعلام کرده است که تا ظهر روز چهارشنبه که آخرین جلسه مجلس تشکیل شده، هیچ استعفائی به هیئت رئیسه اعلام نشده است. محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران که او هم عضو هیئت رئیسه و طرفدار دولت احمدی نژاد است، در گفت و گوئی که روز پنجشنبه با "فارس نیوز" انجام داده می گوید: "حضور آقای حسینیان در مجلس مفید است، لذا طبیعی است که ما با استعفای وی مخالفت می کنیم."
خبرگزاری فارس که برای اولین بار متن کامل استعفای حسینیان را منتشر ساخت، از آن بعنوان "نامه" یاد می کند و می نویسد: "حجت‌الاسلام روح الله حسينيان نماينده تهران در نامه‌اي به هيئت رئيسه مجلس كه يك نسخه آن در اختيار خبرگزاري فارس قرار داده شده، تقاضاي استعفا كرده است" و مشخص نمی سازد که "تقاضای استعفا" چه مفهومی دارد؟ در حالیکه خود حسینیان آنرا اعلام استعفای رسمی می خواند که البته قبل از رسیدن به دست هیئت رئیسه مجلس، از سوی خبرگزاری فارس به رسانه ها ارسال شده است.حسین سبحانی نیا عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس معتقد است که این نامه مستقیما به دفتر علی لاریجانی رئیس مجلس ارسال شده، در حالیکه لاریجانی هیچ عکس العملی تاکنون در مورد آن نشاننداده است!
متن نامه حسینیان نیز نشان می دهد که این نماینده افراطی منظور دیگری را از اعلام کناره گیری خود دنبال می کند. کسانی که فعالیتهای او را در مجلس دنبال می کنند، می گویند فردی که از تقلب در انتخابات به نفع احمدی نژاد حمایت کرده، سران و طرفداران جنبش سبز مردم ایران را عاملین فتنه خوانده و بقول خود در دوازده سال گذشته در حال مبارزه با "جریان انحرافی به اصطلاح اصلاح طلبان" بوده و احساس ضعف و ناتوانی نکرده، حال چه شده که احساس دلشکستگی و سرخوردگی می کند و خود را ناتوان تر از همیشه می یابد؟
یکی از دلایلی که حسینیان برای استعفای خود مطرح می کند این است که "رياست كميته دفاع مجلس يكي از فتنه‌گراني است كه از بانيان اتهام تقلب در انتخابات بود. ومجلس اصولگرا نماينده‌اي را براي اين كميته انتخاب مي‌كند كه تا ديروز علناً از يكي از سران فتنه دفاع مي‌كرد و يك روز از عمرش را در راه مبارزه نگذرانده و تنها با تاجران كويتي مي‌نشيند و برمي‌خيزد و رسالتش توزيع آدامس در بين نمايندگان است." رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی، غلامرضا کرمی نماینده اصولگرای کرمان است که در مورد نوشته های حسینیان به "خبر آنلاین" گفته است: " آنکه ایشان می گوید من نیستم، چون من اصولگرا هستم و با آقای حسینیان در یک خطم. کسی که آدامس توزیع می کند و با تاجرهای کویتی سرو کار دارد و می رود و می آید، نماینده یکی از استانهای همسایه جنوبی ماست"! اما محمد دهقان نماینده طرقبه دوست دارد از این فرصت استفاده کرده و توپ را در زمین اصلاح طلبها بیاندازد: " منظور حسینیان کمیته دفاع ار فلسطین است که مسئولیت آنرا آقای محتشمی بر عهده دارد" و معتقد است که علی لاریجانی در این میان باید از بین محتشمی و حسینیان یکی را انتخاب کند. حرفهای دهقان را دیگر نماینده اصولگرا، موسی قربانی هم تکرار کرده است.
عکس مشائی و هدیه تهرانی
اما یکی از جالب ترین قسمتهای نامه حسینیان مربوط می شود به نمایشگاه عکسهای بازیگر سرشناس سینمای ایران "هدیه تهرانی" و دیدار اسفندیار رحیم مشائی رئیس دفتر احمدی نژاد از این نمایشگاه. هدیه تهرانی گفته بود که برای برگزاری این نمایشگاه 80 میلیون تومان از سازمان میراث فرهنگی که ریاست آن تا قبل از انتخابات با مشائی بود، وام گرفته است و به گزارش پایگاه عکاسی "زوم" خبرهای تائید نشده حاکی از آن است که رحیم مشائی در دیدار از نمایشگاه هدیه تهرانی، گرانترین اثر او را به قیمت سه میلیون و هفتصد هزار تومان خریداری کرده است. سایت "تابناک" هم 16 دی خبر داده بود که یکی از نمایندگان مجلس برای انتشار عکس مشائی در کنار هدیه تهرانی، به دفتر رئیس جمهوری تذکر کتبی داده است که احتمال می رود این نماینده خود حسینیان بوده باشد. حسینیان در استعفانامه خود می نویسد: "امروز مردمي كه دنبال صد هزار تومان وام مي‌گردند ناگهان چشم باز مي‌كنند ده‌ها ميليون تومان بيت‌المال به جيب هنرپيشه‌هايي مي‌ريزد كه نه دل در گرو اسلام دارند و نه در گرو حتي اين كشور و بدتر ناگهان تصوير آنها را در كنار هم بايد شاهد باشيم و هيچ‌كس هم اخم نكند؟ چرا مأيوس و سرخورده نباشم."
حسینیان وقتی که می گوید "فرماندهان مورد اذيت و توهين قرار مي‌گيرند؛ ولي هيچ كس دفاعي نمي‌كند و هيچ‌كس نمي‌پرسد نيرويي كه مي‌خواهد از امنيت مردم و اركان نظام دفاع كند با اين روحيه زخم خورده چگونه و چرا؟" در حقیقت اعتراض خود را از گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس در مورد بازداشتگاه کهریزک مطرح می سازد و هنگامی که می نویسد "در اين نظام كساني نصب مي‌شوند كه تا ثريا فاصله با رهبري نظام دارند كساني كه در اين فتنه تا جايي كه احساس ترس نكردند از حريف حمايت كردند"، منظورش هاشمی رفسنجانی است که هنگام طرح وحدت ملی در مهرماه گذشته در مورد وی گفته بود: "مجرمانی که روزی باید به جرمشان رسیدگی شود، این طرح را مطرح می کنند." وی در این ماهها بارها در مورد محاکمه اعضای خانواده هاشمی در مجلس و بیرون از آن سخن رانده است.
او که در ماجرای قتلهای زنجیره ای نیز به پشتیبانی از سعید امامی برخاسته بود، اینجا نیز "بسياري از شخصيت‌كشي‌ها را قتل بی گناهان" می داند و در پایان استعفا نامه اش مدعی می شود که خداوند تنها یک راه به او نشان داده و آن "گوشه گیری و عزلت" است. اما بسیاری معتقدند این اتفاق نخواهد افتاد. چرا که حسینیان هیچگاه اهل انزوا و عزلت نبوده و برعکس یکی از تندروترین و پرسروصداترین چهره های حکومتی در مخالفت با اصلاحات و جنبش سبز به شمار می رفته است. حتی برخی دوستان او هم معتقدند که حسینیان ازاحمدی نژاد و رئیس دفتر او رحیم مشائی و همچنین رئیس مجلس دلخوریهائی داشته که در نامه خود مطرح ساخته و همزمان با آن به دفاع از هم فکرانش در حوادث پس از انتخابات و جنایتهای بازداشتگاه کهریزک پرداخته تا افکار عمومی را به سوی دیگری منحرف سازد. موسی قربانی عضو پیشین هیئت رئیسه مجلس به "خبر آنلاین" گفته که :"خود استعفا می تواند فرصتی برای بحث های سیاسی باشد که پوشش رسانه ای نیز پیدا می کند. نماینده مستعفی قبل از رای گیری حق دارد سی دقیقه در مورد مواضع خود حرف بزند." یعنی بجای کناره گیری، حسینیان می خواهد از این فرصت استفاده کرده و دوباره مواضع افراطی خود را در دفاع از نتیجه انتخابات، محاکمه سرانجنبش سبز و بی گناه بودن عوامل سرکوب در صحن مجلس مطرح سازد. . در مقابل کسانی هم هستند که اعتقاد دارند همین نامه ممکن است زیر پای حسینیان را جارو کند. حرفهای بهمن اخوان نماینده اصولگرای تفرش، آشتیان و فراهان و از طرفداران لاریجانی در مجلس اندیشیدنی است که در گفت و گوئی با "خبر آنلاین" به حسینیان تاخته و گفته است: "امروز تند روی چه در مجلس، چه در دولت و چه در جامعه به ضرر نظام است... کسی نمی تواند مجلس را در اختیار بگیرد."
آیا تاریخ مصرف حسینیان نیز مانند مرتضوی سر آمده؟ باید منتظر ماند و دید!
*****
رژیم بشدت متزلزل شده
قیام سلحشورانه و یکپارچه ملت بپاخاسته چنان ارکان رژیم پوسیده و واپسگرا را بلرزه درآورده که سران و گردانندگان و وابستگان این سیستم بَدَوی و متعلق بدوران ماقبل تاریخ بشریت، آینده خویش را بسختی در خطر می بینند.
نمونه های بسیار آشکار در مورد این ادعای ما؛ استعفای نماینده منتصب تهران در مجلس آخوندها، استعفای سرکنسول رژیم در نروژ، پرواز مخفیانه خانواده خامنه ای به روسیه که تنی چند از یاران ازجان گذشته و نفوذی ما در نهادهای مختلف حکومتی آن را کشف و به ما گزارش دادند و ما نیز بلافاصله انتشار دادیم (توضیح: این گزارش اختصاصی ما، هم اینک در بسیاری از نشریات و روزنامه های جهانی انعکاس یافته و تقریبن عالمگیر شده است) و خلاصه بسیاری شواهد و مدارک دیگر که جملگی گویای نگرانی شدید گردانندگان این سیستم از خشم و طغیان و خروش مردم می باشد.
اینک در همین زمینه مثال دیگری برایتان انتشار میدهیم که این نمونه جدید "فضله پراکنی" حداد عادل پدر همسر آقامجتبی، رهبر چماقداران و قداره بندان رژیم، در "شو نمازجمعه" می باشد که "روزی نامه"کیهان آن را بعنوان سرمقاله شماره امروز خود که تا چند ساعت دیگر انتشار و در سطح ایران توزیع خواهد شد گنجانده است.
توجه شما را به این سرمقاله در زیر جلب می نماییم:
حداد عادل در سخنان پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران: خواص پيرو رهبري نباشند سقوط مي كنند
مشاور رهبر معظم انقلاب تاكيد كرد كه مردم با حضور در صحنه به خواص و فعالان سياسي مشهور پيام دادند اگر از آرمان هاي امام دور شده و از رهبري اطاعت و حمايت نكنند از آنها فاصله خواهند گرفت.
غلامعلي حداد عادل كه پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران سخن مي گفت، با اشاره به حوادث پس از انتخابات از سران فتنه پرسيد چرا هنگامي كه رهبر معظم انقلاب شما را دعوت كرد تا راه قانون را در پيش گيريد و اعتراضات خود را از مجاري قانوني پيگيري كنيد و اين قول را دادند كه خواسته شما را پيگيري كنند، از رهنمودهاي ايشان تبعيت نكرديد و بر مردم هزينه تحميل كرديد؟
وي افزود: مردم از كساني كه در انقلاب سابقه داشتند و امروز اغتشاشات را رهبري مي كنند، سؤال مي كنند كه چرا در حالي كه مي دانند انقلاب اسلامي چرا و چقدر دشمن دارد، با ايجاد ناآرامي و شورش زمينه را براي فتنه انگيزي دشمنان خارجي انقلاب فراهم كرده اند.»
حداد عادل از كساني كه ادعاي دوستي با امام و پيروي از آن حضرت را دارند، پرسيد چرا با طرح ادعاي ثابت نشده تجاوز به زنان و دختران در بازداشتگاه ها آبروي نظام را نزد دشمنان نظام بردند و به آنها بهانه دادند تا در رسانه هاي خود حرف هاي سخيف را مطرح كنند. وي ادامه داد: شما كه خود را پيرو امام مي دانيد چرا از كساني كه در روز قدس به خيابان آمده و شعار «نه غزه نه لبنان- جانم فدای ایران» سر دادند احساس بيزاري و برائت نكرديد و از روح بلند آن حضرت خجالت نمي كشيد و جرياني كه خلاف آرمان هاي بنيانگذار نظام حركت مي كند را، رهبري مي كنيد.
رئيس مجلس هفتم با بيان اينكه جنبش سبز در حقيقت يك جنبش نيست و يك فتنه است، گفت: كساني كه در 13 آبان تحت عنوان رهبران جنبش سبز بيانيه دادند، چرا درباره اشغال لانه جاسوسي آمريكا كه مهمترين حادثه اين روز بود، سكوت كردند. حداد عادل افزود: مردم مي پرسند چرا تلاش مي كنيد 16 آذر كه 56 سال است روز فرياد بر سر آمريكاست، به روز مخالفت با نظام بدل شود و در چنين روزي به جاي طرح شعار عليه آمريكا عليه نظام شعار داده شود و آتش افروزي و آشوب برپا شود.
وي اضافه كرد: «در چنين روزي عده اي به دعوت سران فتنه به خيابان ها آمده و تظاهرات كردند و به مقدسات نظام اهانت روا داشتند و عكس امام را پاره كردند و مدعيان پيروي از امام در برابر اين اقدام سكوت كردند و وقتي تلويزيون اين اهانت را آشكار و برملا كرد، به رسانه ملي خرده گرفتند.»
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: چگونه كساني كه خود را پيرو خط امام مي دانند كاري مي كنند كه آمريكا و انگليس از آنها تعريف كند و سردمداران اين كشورها از آنها حمايت كند و وزير جنگ اسرائيل بعد از آشوب هاي بي معنا و بي فرجام روز عاشورا با ابراز خرسندي از دولت هاي جهان تقاضاي كمك بيشتر به اين جريان كند. حداد عادل پرسيد آيا شما پيرو خط امام هستيد اما در روز عاشورا كه مردم به عزاداري و اظهار ارادت به سيد و سالار شهيدان پرداختند از كساني حمايت كرديد كه به خيابان آمدند و آشوب و آتش افروزي كردند و اموال دولت و مردم را تخريب كردند و مدعي هستيد كه اينها از مردم بودند.
وي ادامه داد: اگر آنها كه روز عاشورا در خيابان ها اغتشاش كردند مردم بودند و براي عزاداري و اظهار ارادت به سطح خيابان ها آمده بودند، چرا تنها با آنها برخورد شد در حاليكه در همه جاي كشور مردم خداجو با برپايي هيئت ها و راه اندازي دستجات عزاداري نسبت به ساحت مقدس سرور و سالار شهيدان عرض ارادت كردند و هيچ مشكلي براي آنها نبود. وي با بيان اينكه هنگامي كه شما وارد عرصه انتخابات شديد، فعاليت هاي انتخاباتي خود را با انتقاد از دولت شروع كرديد افزود: در ادامه كار را به جايي رسانديد كه انتقاد از عملكرد دولت به انتقام از اسلام، امام، نظام و عزاداري امام حسين(ع) ختم شد.
رئيس سابق مجلس گفت: مردم با حضور در صحنه به خواص و نخبگان و فعالان سياسي مشهور پيام دادند اگر از آرمان هاي امام دور شوند و از اطاعت و حمايت رهبري فاصله بگيرند و آنجا كه نبايد سكوت كنند، سكوت كنند و آنجا كه نبايد حرف بزنند، حرف بزنند، از آنها فاصله خواهند گرفت. حداد عادل افزود: مردم به اشخاص با هر سابقه توصيه كردند كه در امتحاني كه پيش آمده و همه بايد مراقب باشند، در آن مردود و ساقط نشوند و سابقه خدمت خود را نزد خدا و ملت بر باد ندهند، مراقب گفتار و رفتار خود باشند و بدانند كه اگر اشتباه كنند و راه درست را تشخيص ندهند در آفتاب آسمان حقيقت مانند برف آب مي شوند. وي در پايان با تاكيد بر اينكه مردم با هيچ كس عقد اخوت نبستند و ملاك هاي آنها اسلام، امام و ولي فقيه و انقلاب است، ابراز اميدواري كرد به فضل الهي و در سايه رهبري حكيمانه و حضور مردم آگاه و فداكار در صحنه، وحدت ملي حفظ و ثبات كشور افزون شود و ملت در راه نيل به آرمان هاي بلند موفق تر و سربلندتر باشند.
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
منتقدان سفارشی در راهند
مسیح علی نژاد
شگفتا که همه منتقدان نظام را در بند کرده اند و اینک در صدا و سیما جشن انتقاد از نظام برگزار کرده اند، تاج زاده و تاجیک و صفایی و بهشتی و زید آبادی و نوری زاد و باقی و همه سیاستمداران و روزنامه نگاران منتقد در زندان اند و محافظه کاران برای میهمانی انتقاد از نظام، لباس افتخار پوشیده اند.در تمام این هفت ماه بحرانی، صدا و سیما آتش بیار معرکه شد و چنان چشم بر اعتراض جمع وسیعی از مردم ایران بست تا مبادا سخن رهبری بی اعتبار شود که "در کشور هیچ بحرانی وجود ندارد".پیش از انتخابات درهای صدا و سیما به روی همه باز بود و با برگزاری تریبون و آزاد و مناظره های تلوزیونی می شد سلایق مختلف را در قاب تلوزیون های سراسر کشور دید اما تنور انتخابات که داغ شد و فخرش، یک انتخابات پرافتخار، که به جهان فروخته شد ناگهان درهای صدا و سیما بسته و دریچه های نقد تنگ تر و تنگ تر شد. چه بسا از همان دریچه های کوچک، همه معترضان هم به ترتیب با الفبای نقد مردی به نام احمدی نژاد مورد هجوم قرار گرفتند؛ در نطق اولِ او خس و خاشاک و در نطق های بعدی وابستگان به بیگانه و در نطق های هواداران او بزغاله و گوساله و سپس تا همین روزهای آخر محارب و مستحق اعدام خوانده شدند.معترض، اساسا در قاموس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، هیچ مفهوم منطقی و اخلاقی نداشت و هر آنکه در خیابان های تهران دیده می شد در برابر لنزهای فیلمبرداران صدا و سیما باید سانسور می شد.با هیچ یک از دگر اندیشان میز گرد و برنامه انتخاباتی تشکیل ندادند مگر آنان که بعد از ماهها از زندان رهیدند. یعنی در دستور کار مدیران صدا و سیما تنها کسانی که مجبور به اعتراف شده بودند، ارزش نشستن در برنامه تلوزیونی را دارا بودند تا بتوانند متن مورد اعتماد مدیران و ناظران صدا و سیما را برای مخاطبان عام روخوانی کنند.اما اینک پس از گذشت هفت ماه آنگاه که صدا و سیما ماجرای پاره شدن عکس امام را پیراهن عثمان ساخت و بر معترضان تاخت، آنگاه که از پاره کردن قران در مراسم عاشورا افسانه بافت تا سبزها را مجازات کند، آنگاه که امامان جمعه را در برنامه های متعدد به صف کرد تا اعدام و کشته شدن معترضان را مجاز و ثواب اعلام کنند، ناگهان چه شد که صدا و سیما نگران فردا شد؟! دانست آیا که نمی شود به فردای درازی چشم دوخت و در عین حال فرمان مرگ معترضان را یکی یکی از تریبون یک رسانه ملی فریاد زد؟ همزمان که موج دستگیری ها و بازداشت ها در کشور شتاب یافته و از چهره های جوان جنبش سبز و روزنامه نگاران ساده و صادق و حتی غیر سیاسی تر کشور، تا مشاوران و چهره های درخشان اصلاح گرا در این سالها به بند و جبس می شوند، صدا و سیما فرصت نقد پدید می آورد و برای نقد رفتار هفت ماهه حاکمیت برنامه می سازد!یعنی از یک سو تک تک منتقدان شناسنامه دار و نمایندگان سابق مجلس و روزنامه نگاران فعال فعلی را روانه زندان می کنند و از سوی دیگر نمایندگان مجلس اصولگرا و نویسندگان وب سایت های حامی دولت را در لباس منتقد به برنامه تلوزیونی دعوت می کنند. اگر رسم بر پذیرش نقد است پس چرا منتقدان کهنه و بی غرض را راهی زندان کنند و منتقدان نو ظهور به میدان فرا خوانند؟ مرتضوی را به عنوان مقصر کهریزک به افکار عمومی معرفی می کنند و خانواده زندانیان کهریزک را به حبس می کشند. موج اعتراض به غیرقانونی بودن کهریزک را در میان خودشان آغاز می کنند و آنان که در کهریزک زیر آفتاب با بنزین پذیرایی شده اند را تحت کنترل شدید گرفته اند تا مبادا کلمه ای بر زبان جاری سازند و تجاوز شدگان در همان کهریزک کذایی را هم یا از خانه فراری داده اند و یا با خانواده هایشان اتمام حجت کرده اند که اگر کلمه ای در نقد نظام بگویند خانه خراب شان می کنند.کسانی که رای ملت را صاحب شده اند این روزها پنداشته اند که می توانند نقد ملت را هم صاحب شوند. یعنی از همین احمدی نژاد بر می آید که برای دوام و بقای دولت خویش، نقد رهبری نظام و حتی نقد اصل ولایت فقیه را صاحب شود و از بخش های دیگر از محافظه کاران هم چنین بر می آید که آنها نیز برای بقای خویش، نقد احمدی نژاد و دولت اش را صاحب شوند. در هر دو صورت، آنچه کسی در بازی تولید منتقد، به آن توجه نمی کند جامعه هوشمند و هوشیاری ست که تفاوت منتقد واقعی و منتقد مصلحتی و سفارشی را خوب می شناسند و اگر چه از ایجاد فضای نقد در صدا و سیما استقبال می کنند و به آنان که به جرگه منتقدان نظام پیوسته اند و دیگر هیچ ظلمی را مقدس نمی پندارند خوشامد می گویند اما بی شک تا مادامی که درهای زندان به روی منتقدان واقعی باز است به درهای باز ساختمان جام جم به روی منتقدان مصلحتی نظام، با لبخندی هوشمندانه نگاه می کنند. وقتی نقد محسن صفایی فراهانی به سیاست های دولت در یک برنامه ورزشی، تا مدت ها مدیران آن برنامه را (به گفته خودشان) تحت فشار قرار می دهد، وقتی مجری یک برنامه، آنگاه که سردار رادان را برای طرح ضربتی امنیت اجتماعی به انتقاد گرفته، تا مدت ها بازخواست میشود و به حاشیه می رود، وقتی برنامه زنده استادیوم ورزشی سنگاپور دستکاری می شود تا صدای سبزها و "یا حسین میرحسین" تماشاگران فوتبال به گوش مخاطبانش نرسد، چنین صدا و سیمایی، بی شک با برنامه دقیق تری، بینندگان تلویزیون را پای سخنان مطهری نماینده تهران و دیگر منتقدانی که به زودی قرار است به تلویزیون دعوت شوند فرا می خواند. اگر چه این یک گام مثبت است، اما نقدی از نظام به دل نمی نشیند مگر آنکه منتقدان واقعی نظام را شبانه روز به زندان روانه نکنند. نقادان نوظهور که در صفحه تلوزیون آقای ضرغامی شال و کلاه نو به رخ می کشند، باید بدانند که کودکان بسیاری در همین سرزمین به جرم داشتن پدران و مادران منتقد، ماههاست که از دیدار و لمس دستها و بوسیدن چشم های آنها محروم مانده اند و چشم انها هرگز به دیدن عزیزان شان در قاب تلویزیون های خانه شان روشن نمی شود مگر آنکه به اعتراف تن دهند. شگفتا که اخیرا منتقدان را با وثیقه های سنگین و تهدیدهای پنهان از زندان آزاد می کنند و در یک زمان مشترک، یکی از زندانیان آزاد شده در وبلاگ خودش مجبور است در مدح و ثنای نظام بنویسد و یکی دیگر از منتقدان شناسنامه دار در برنامه بیست و سی صدا و سیما به ستایش نظام بر می آید و دیگری وادار می شود در مراسم سخنرانی در دانشگاه چند کلامی هم در وصف نظام نطق کند.نظامی که بر تن منتقدان اش، لباس اعتراف می پوشاند و از آنان معترفان ساختگی تحویل جامعه می دهد تنها چند ماه بعد وادار می شود تا بر تن هواداران اش لباس انتقاد بپوشاند و از آنان نیز منتقدان ساختگی تحویل جامعه دهد؛ ولی غافل است که برای ثبات بیشتر باید صبوری بیشتر به خرج دهد و منتقدان و هواداران را رخصت دهد تا هرکدام در لباس و جایگاه خودشان، یکی به نقد و دیگری به هواداری بر آید.

*****
دانشجویان دانشگاه های هنر در امتحانات نیمه اول سال ۸۸ شرکت نخواهند کرد
دانشجویان دانشگاه های هنر در محکومیت حملات صورت گرفته به دانشگاه ها و بازداشت های گسترده دانشجویان، امتحانات پایان ترم را تحریم خواهند کرد. جمعی از دانشجویان دانشگاه های هنر با انتشار بیانیه ای نسبت به حمله صورت گرفته به دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت دانشجویان بازداشتی شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: حکایت تیغ استبداد به سر بریدن کلمات و رنگ ها و نواها و حرکات نمی انجامد، بلکه آن روزی که یک ملت سبز از فرمان ناروای استبداد سر بپیچاند سایه این تیغ عریان بر سرها و بدن های جان دار انسان ها فرود می آید. آن روز است که خاموشی هنرمندان، خاموشی چراغ پرفروز هنر خواهد بود. دانشجویان هنر سراسر کشور اعلام می کنند در مقابل خشونت عریان حاکمیت می ایستند و بر ضد رویه هنر رسمی که بر تن چابک هنر لباس سکوت و خمودگی و لودگی می پوشاند با انعکاس لاله های سر بریده ی وطن در آثار هنری شان شانه به شانه ملت سبز ایران می ایستند و در همین راستا بازداشت گسترده و کشتار خونین و در روز عاشورای خونین و در دانشگاه آزاد مشهد را محکوم می کنند و اعلام می دارند تا زمانی که به وضعیت دانشجویان بازداشتی رسیدگی نشود و قاتلین ملت در دادگاه های رسمی محاکمه نشوند، امتحانات نیمه اول سال 1388 را برگزار نخواهند کرد.
*****
استعفای جمعی از اعضای تحریریه روزنامه مردمسالاری

جانشین سردبیر و سه تن از اعضای تحریریه روزنامه مردمسالاری از سمت خود در این روزنامه استعفا کردند. فراهم نبودن شرایط لازم برای فعالیت مستقل روزنامه نگاری و مواضع قیم مآبانه مدیران روزنامه علت این استعفای دسته جمعی بوده است. این سه عضو تحریریه مردمسالاری پیش از این نیز به دلیل چرخش مواضع سیاسی مصطفی کواکبیان مدیرمسئول روزنامه پیش و پس از انتخابات از کار خود استعفا داده بودند ولی با پذیرش شرایطی حاضر به بازگشت به محیط کار خود شده بودند. لازم به ذکر است این افراد شامل جانشین سردبیر، خبرنگار پارلمانی، دبیر سرویس اجتماعی و مسئول صفحه سیاسی روزنامه مردم سالاری بودند که از 2 روز پیش به دلیل فراهم نبودن شرایط کار از این روزنامه استعفا دادند.
*****
تعلیق فعالیت مجمع اسلامی دانشگاه سمنان

مجمع اسلامی دانشگاه سمنان با حکم تعلیق روبرو شد. مجمع اسلامی دانشگاه سمنان بعد از تحمل ماه ها فشار و تهدید و ارعاب با شکایت بسیج دانشجویی به بهانه های واهی حکم 3 ماه تعلیق کلیه فعالیت های خود را از طرف هیت نظارت بر تشکل های اسلامی دانشگاه سمنان دریافت نمود. این تعلیق در ادامه احضارها ی گسترده دانشجویان و صدور احکام کمیته انضباطی سنگین در چند ماه اخیر بوده است.
مجمع اسلامی تنها تشکل دانشجویی در دانشگاه سمنان بود که به حمایت قاطع از دانشجویان احضاری پرداخته و به شدت از رفتارهای کودتا گران در چند ماه اخیر انتقاد میکرد. تعلیق مجمع اسلامی دانشگاه سمنان باعث نارضایتی در بین دانشجویان این دانشگاه شده است. این دانشجویان اعلام کرده اند که صدور این حکم تعلیق با واکنش دانشجویان در ترم آینده مواجه خواهد شد.

*****
درخواست هفتاد نويسنده و روزنامه نگار برای آزادی اردوان تراکمه
حدود هفتاد نويسنده، شاعر، مترجم و روزنامه‌نگار فرهنگی برای آزادی اردوان تراکمه به رئيس قوه‌ی قضاييه نامه نوشته‌اند.
در بخشی از اين نامه چنين آمده است:
به استحضار می‌رساند «اردوان تراکمه» فرزند «يونس تراکمه» (داستان‌نويس و منتقد ادبی پيش‌کسوت) شب يک‌شنبه ۶ دی‌ماه ۱۳۸۸ در منزل يکی از دوستانش بازداشت شده و پيگيری خانواده برای آگاهی از دليل دستگيری او که در راهپيمايی عاشورا نيز شرکت نداشته، تا کنون به نتيجه نرسيده است. اردوان تراکمه دانشجوی سال دوم رشته‌ی کارگردانی سينماست و مقاله‌های او در حوزه‌ی نقد سينما در مطبوعات رسمی کشور منتشر شده است.
با توجه به سابقه‌ی فعاليت فرهنگی و حوزه‌ی تحصيلی اين جوان، ما امضاکنندگان اين نامه و اهالی فرهنگ و هنر تقاضا داريم مسئولان، استعدادهای جوان فرهنگی و هنری را که اميدهای آينده اين سرزمين هستند به ديده‌ی دقت بنگرند؛ چرا که حضور جوان‌هايی از اين دست در حبس در اذهان عمومی نيز تاثير خوبی نخواهد داشت. ما خواستار آن‌ايم که با توجه به حقوق قانونی وی، زمينه‌ی آزادی او را فراهم آوريد.
امضاکنندگان:

شبنم آذر، حميد احمدی، مسعود احمدی، آرش اخوت، احمد اخوت، محمدرحيم اخوت، پيمان اسماعيلی، محمدرضا اصلانی، اميرحسين افراسيابی، ميترا الياتی، ماهزاده اميری، علی بابا چاهی، فرهاد بابايی، پونه بريرانی، کامران بزرگ‌نيا، شاپور بهيان، منيرالدين بيروتی، فتح الله بی‌نياز، وحيد پاک‌طينت، سپيده جديری، زهرا حاج‌محمدی، حامد حبيبی، برهان‌الدين حسينی، محمد حسينی، علی خدايی، محمدحسين خسروپناه، ابوتراب خسروی، نسيم خسروی مقدم، علی‌اشرف درويشيان، پدرام رضايی‌زاده، قاسم روبين، محمدعلی سپانلو، علی‌اصغر سيد‌آبادی، منصوره شريف‌زاده، سيدرضا شکراللهی، محمدحسن شهسواری، پوران طاهباز، فرزانه طاهری، ميلاد ظريف، احسان عابدی، جواد عاطفه، سکينه عرب‌نژاد، مهدی فاتحی، رضا فرخ‌فال، محسن فرجی، بهرام فرهنگ، محمد قاسم‌زاده، زاون قوکاسيان، بهزاد کشميری‌پور، محمد کلباسی، يونس لطفی، جواد مجابی، عباس مخبر، هيوا مسيح، محمدعلی موسوی فريدنی، مريم منصوری، مريم مهتدی، کيوان مهجور، جمال ميرصادقی، سپينود ناجيان، فرياد ناصری، حسام‌الدين نبوی‌نژاد، حميدرضا نجفی، فرشته نوبخت، ياسر نوروزی، فريبا وفی، جهانگير هدايت، اميرحسين يزدان‌‌بد.
*****
سینا مهدی نیا دانشجوی دانشگاه صنعتی بابل آزاد شد
همزمان با عزاداری روز عاشورا در بابل ، نیروهای لباس شخصی ضمن ضرب و شتم سینا مهدی نیا دانشجوی جدیدالورود رشته عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل وی را بازداشت کرده بودند که این دانشجو پس از 11 روز بازداشت آزاد شد. در روز عاشورا و در تجمع اعتراضی مردم بابل نسبت به دولت کودتا در میدان آستانه این شهر، با سردادن اولین شعار از سوی مردم اراذل و اوباش موسوم به انصار به مردم حمله ور شده و ضمن ضرب وشتم شدید آنها چند نفر از شهروندان از جمله سینا مهدی نیا را بازداشت کرده بودند. بازداشت این دانشجو و همچنین سه دانشجوی دانشگاه علوم و فنون بابل که در روز عاشورا و در شهر تهران بازداشت شده بودند موج جدیدی از التهاب را در فضای دانشجویی این استان به همراه داشته است.
*****
نامه دانشجویان ونزوئلا به دانشجویان ایرانی

فدراسیون مراکز دانشگاهی ونزوئلا با بیش از ۶۰ هزار دانشجو، نامه‌ای به مناسبت سال نو میلادی برای دانشجویان ایرانی منتشر کرد. در این نامه فلسفی-شاعرانه، مبارزات جوانان دانشجوی ایرانی ستایش شده‌است. در این نامه که به امضاء ناوارو دوران، رئیس فدراسیون مراکز دانشگاهی ونزوئلا رسیده آمده‌است:
«بیایید برای رؤیای آزادی و دموکراسی به مبارزه‌مان ادامه دهیم، صدایمان را بی‌هیچ هراسی برای پیروزی بلند نگهداریم و تسلیم نشویم، چرا که پیروزی در راه است و تقدیر آینده کشورهای ما در دستان ماست.» دولت هوگو چاوز در ونزوئلا که از هم‌پیمانان نزدیک محمود احمدی‌نژاد به‌شمار می‌رود نیز با اعتراضات دانشجویی روبه‌رو است. در سال ۲۰۰۶ تصمیم دیوان‌عالی ونزوئلا برای به تعویق انداختن انتخابات دانشجویی باعث اعتراضات دانشجویان در دانشگاه مرکزی این کشور شد. اعتراضات دانشجویان دانشگاه مرکزی ونزوئلا با سرکوب پلیس ضد شورش مواجه شد و نیروهای دولتی مدعی «سنگ‌پراکنی و پرتاب بطری به سوی مأموران انتظامی» توسط دانشجویان شدند. مقامات مختلف در حکومت هوگو چاوز اعلام کردند که این اعتراضات دانشجویی «توطئه‌ای برای بی‌ثبات کردن کشور» است. نامه روز پنج‌شنبه این نهاد علمی، «درودهای گرم از راه دور» بر دانشجویان ایرانی فرستاده و می‌نویسد:
«ما دانشجویانی که از شهوت خشونت‌بار انتقام، فساد و حرص و ولع همانند آنان که در قدرتند، نمی‌لرزیم، طبق همه قوانین برابری و تاریخ، حق داریم صدایمان را به نام سرزمین مادری‌مان و مردم آن بلند کنیم.» در بخشی دیگر این نامه آمده‌است:
«با این امید که در این سال جدید، در این فرصت دوباره، بدون این‌که پاسخگویی در برابر عدالت تاریخی را به تباهی بکشانیم، آگاهانه به مبارزه خود برای مردان و زنان ادامه دهیم تا بتوانند نقش رهبری خود را به پیش ببرند.» این نامه می‌افزاید:
«مردمی که عاشقانه آزادی‌شان را طلب می‌کنند، سرانجام آن را با موفقیت به چنگ می‌آورند.»

*****
آزادی مجید ماکوئی فعال دانشجویی آذربایجان از زندان تبریز

ساوالان سسی: مجید ماکوئی فعال دانشجویی آذربایجان و دانشجوی دانشگاه مالک اشتر اصفهان روز پنجشنبه ۳ دی ۸۸ پس از تحمل دوران محکومیت با عفو مشروط از زندان تبریز آزاد شد.ماکوئی ۲۰ بهمن ۸۷ طی حکمی از سوی شعیه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود. اتهام ماکوئی مشارکت در تشکیل گروه جهت بر هم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق مدیریت وبلاگ جنبش دانشجویی آذربایجان(آذوح) عنوان شده است. این فعال دانشجویی ۱۰ شهریور۸۷ به همراه هشت تن از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز دستگیر و پس از دو ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. چندی پیش نیز فراز زهتاب، آیدین خواجه ای و احسان نجفی نسب از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز که در جریان این پرونده به سه سال حبس محکوم شده بودند پس از طی دوره محکومیت از زندان تبریز آزاد شده بودند. سازمان عفو بین الملل طی بیانیه هایی در ۲۱ نوامبر و ۲۳ اکتبر و ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸ بازداشت این فعالین دانشجویی آذربتیجانی را محکوم و خواهان آزادی بی قید و شرط آنان شده بود. فشار بر فعالین دانشجویی آذربایجان در سالهای اخیر افزایش یافته است به گونه ای که مقامات حکومت ایران نشریات دانشجویی و تشکلهای دانشجویان آذربایجانی را توقیف و پلمپ و دانشجویان مدافع حقوق آذربایجانیها را از ادامه تحصیل محروم کرده وبازداشت و زندانی می کنند.
*****
عزم جمهوری اسلامی برای «برخورد قاطع با گروه‌های غیرقانونی اینترنتی»
رادیو فردا: همزمان با شدت گرفتن برخوردها با کاربران اینترنت در ایران، دبیر «کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای» پنجشنبه با انتشار فهرست تازه‌ای از «مصادیق جرائم رایانه‌ای» گفت: «مصمم هستيم علاوه بر مسدودسازی آدرس‌ سايت‌ها، وبلاگ‌ها و گروه‌های غيرقانونی اينترنتی، از طريق دادسراهای عمومی و انقلاب سراسر كشور برخورد قاطع کنیم.»
عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر این کمیته، هشتم دی‌ماه فهرست بلندی را در پنج بخش در اختیار رسانه‌ها قرار داد که در آن ۴۵ جرم جدید برای کاربران اینترنت و رایانه در ایران تعریف شده است. از جمله کمیته «تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای» با نام بردن از رهبر جمهوری اسلامی به عنوان «امام خامنه‌ای» اهانت به وی را در ردیف «اهانت به انبياء عظام يا ائمه طاهرين يا حضرت صديقه طاهره» و «اهانت به مقدسات اسلامی» قرار داده و آن را جرم اعلام کرده است. در سایر مصادیق اعلام شده از سوی این کمیته نیز با کلی‌گویی‌های قابل تفسیر دایره جرائم رایانه‌ای چنان گسترش یافته که نهادهای امنیتی و نظامی فعال در برخورد با کاربران اینترنت توان بازداشت و برخورد با قریب به اتفاق کاربران را خواهند داشت. «محتوايی كه به اساس جمهوری اسلامی ايران لطمه وارد كند»، «انتشار محتوای عليه اصول قانون اساسی»، «تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامی»، «تحريص و تشويق افراد و گروه‌ها به ارتكاب اعمالي عليه امنيت، حيثيت و منافع جمهوری اسلامي در داخل يا خارج از كشور»، «محتوای الحادی و مخالف موازين اسلامی»، «اهانت به دين مبين اسلام و مقدسات آن» و «اهانت و هجو نسبت به مقامات، نهادها و سازمان‌های حكومتي و عمومی»، «افترا به مقامات، نهادها و سازمان‌های حكومتی و عمومی»، و همچنین «نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي عليه مقامات و نهادها» تنها بخشی از مفاهیم کلی و قابل تفسیری هستند که از سوی این کمیته به عنوان جرم کامپیوتری اعلام شده‌اند. در بخش دیگری از مصادیق اعلام شده از سوی کمیته «تعیین محتوای مجرمانه» مواردی چون «انتشار فيلترشكن‌ها و آموزش روش‌های عبور از فيلترينگ» نیز جرم اعلام شده است. عبدالصمد خرم‌آبادی دلیل تعریف چنین جرمی را به ناکارآمدی اعمال فیلترینگ گسترده سایت‌های اینترنتی مرتبط دانسته و به خبرگزاری ایسنا گفته است: «در نظر داريم برخوردی جدی با آنتي‌فيلترها كنيم و آنها را سامان‌دهي كنيم تا فيلتر موثر واقع شود.»
به گفته دبیر کمیته «تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای»، لینک دادن و «بازانتشار محتواي مجرمانه تارنماها و نشانی‌‌های اينترنتی مسدود شده، نشريات توقيف شده و رسانه‌های وابسته به گروه‌ها و جريانات منحرف و غيرقانونی» نیز از این پس برای کاربران اینترنت جرم محسوب می‌شود.
بازوهای اجرایی برای کنترل اینترنت
گسترش دایره جرائم اینترنتی و کامپیوتری پس از آن صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد دهم تیرماه سال جاری در ابلاغیه‌ای دستور اجرای «قانون جرائم رایانه‌ای» را صادر کرد. به این ترتیب کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۰ برخورد با اینترنت را بر عهده داشته است به «كارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه» تبدیل شد. این کمیته «به ریاست دادستان کل کشور و با عضویت وزير يا نماينده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوري اطلاعات، اطلاعات، دادگستري، علوم، تحقيقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي، رئيس صدا و سيما و فرمانده نيروي انتظامي، يك نفر به انتخاب كميسيون صنايع و معادن و يك نفر نماينده كميسيون حقوقي و قضايي مجلس» تشکیل می‌شود. پا پیش از اجرای «قانون جرائم رایانه‌ای» نیز موارد بسیاری از بازداشت، برخورد و محاکمه کاربران اینترنت و وبلاگ‌نویسان در ایران روی داده است که اعدام یعقوب مهرنهاد، وبلاگ‌نویس در زاهدان، و حبس امیدرضا میرصیافی، وبلاگ‌نویسی که در زندان اوین جان باخت، بخشی از این برخوردها بوده است. هم اکنون «دادسرای ویژه جرائم رایانه‌ای»، «اداره جرائم رایانه‌ای نیروی انتظامی»، و «مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران» سه بازوی اجرایی برخورد با کاربران اینترنت و وبلاگ‌نویسان در ایران به شمار می‌آیند. این در حالی است که فرماندهان نیروی انتظامی نیز از تشکیل «پلیس اینترنت» خبر داده‌اند. همچنین مراکز مشابهی در وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در سه سطح «شناسایی و رصد فضای سایبر»، «اعمال فیلترینگ»، و «برخورد امنیتی با کاربران و وبلاگ‌نویسان» فعالیت می‌کنند. از زمان آغاز اعتراضات گسترده عمومی پس از انتخابات تمرکز اصلی این مراکز به این بخش معطوف شده و تاکنون ده‌ها وبلاگ‌نویس، وب‌نگار و کاربر اینترنت بازداشت شده‌اند و حتی در جریان برگزاری دادگاه‌های گروهی علیه معترضان برخی از فعالان اینترنتی به حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند. در روزهای اخیر نیز سپاه پاسداران اعلام کرد که «مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران» پنج نفر را به اتهام «راه‌اندازی و مدیریت سایت‌های ضد امنیت کشور، ترویج اخبار دروغ، اهانت به رئیس جمهور، اطلاع‌رسانی درباره مراکز تجمع اغتشاش‌گران، رهبری جنبش وبلاگی، ارسال ای‌میل‌های گروهی، تشکیل جنبش وبلاگی سبز، کاریکاتورهای تخریبی علیه دولت، کاریکاتورها و مطالب تمسخرآمیز در مورد ریاست جمهوری» بازداشت کرده است.

*****
بازداشت شاهدان عینی جنایت خودروی نیروی انتظامی در عاشورای تهران

طی روزهای اخیر پلیس تعدادی از شاهدان عینی جنایت خودروهای نیروی انتظامی در زیر گرفتن مردم در جریان حوادث عاشورای خونین تهران را دستگیر کرده است. به دنبال انتشار بین المللی صحنه زیر گرفتن تظاهرکنندگان عاشورای تهران توسط خودروی نیروی انتظامی و انکار اولیه آن توسط فرمانده نیروی انتظامی سرتیپ پاسدار احمدی مقدم، تلاش فراوانی از سوی حکومت برای پوشاندن این جنایت هولناک آغاز شده است. از آنجا که این جنایت فجیع توسط جمعی از شهروندان تهرانی عینا مشاهده شده، و فیلم هایی از این فاجعه به طور گسترده در اینترنت و شبکه های تلویزیونی جهانی پخش شد، دستگیری شاهدان عینی واقعه آغاز شده است. تاکنون دو نفر از این شاهدان عینی دستگیر شده و به زندان اوین منتقل شده اند. خانواده این دو شاهد عینی تحت فشار شدید نیروهای امنیتی قرار دارند تا مبادا درباره اتهام فرزاندانشان مصاحبه ای کنند. دستگیری شاهدان به جای راننده قاتل، این احتمال را در میان مردم تقویت کرده که راننده قاتل به امر مافوق این جنایت را مرتکب شده است، در غیر اینصورت بجای دستگیری راننده خودروی نیروی انتظامی، خانه به خانه به دنبال بازداشت و ساکت کردن شاهدان عینی جنایت برنمی آمدند. شاهدان عینی جنایت نیز به شدت تحت فشار قرار دارند تا بر خلاف واقع اقرار کنند که چیزی ندیده اند و زیر گرفتن تظاهرکنندگان روز عاشورا توسط خودروی نیروی انتظامی کذب محض و انتشار آن نشر اکاذیب است.
*****
اولین ملاقات سعید جلالی فر با خانواده اش/ اولین تماس تلفنی کوهیار گودرزی

سعید جلالی فر عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر موفق شد پس از نزدیک به 40 روز با خانواده اش ملاقات کند. این فعال حقوق بشر 24 ساله در این دیدار موفق شد به مدت 15 دقیقه با پدر و مادرش ملاقات کند. او از وضعیت خود در بند عمومی ابراز رضایت نمود و اظهار داشت که حق مطالعه کتاب و دیدن تلویزیون را دارد. سعید جلالی فر، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، در روز 9 آذرماه پس از خروج از منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این فعال حقوق بشر، دانشجوی محروم از تحصیل رشته فیزیک دانشگاه بوعلی سینا در همدان است. همچنین گزارش های دریافتی حاکی از تماس تلفنی کوهیار گودرزی، عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر در روز گذشته می باشد. این فعال حقوق بشر پس از گذشت 19 روز از بازداشت خود اولین تماس تلفنی خود را با منزل برقرار نمود. وی در این تماس ابراز داشته که برای "ادای یک سری توضیحات وبرطرف شدن پاره ای ابهامات" در بازداشت نیروهای امنیتی می باشد. کوهیار گودرزی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر شب 29 آذرماه به همراه شیوا نظرآهاری و سعید حائری دو عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر بازداشت شد. در حال حاضر 7 تن از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برند. شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، سعید جلالی فر، پریسا کاکایی، سعید کلانکی، سعید حائری و مهرداد رحیمی این 7 تن می باشند.
*****
اعتصاب غذای محمد نوری زاد در زندان

محمد نوری زاد سه روز است که در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. این روزنامه نگار پس از نوشتن دو نامه انتقادی سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای و انتقاد از صادق لاریجانی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. گفتنی است به نوری زاد تاکنون اجازه تماس با خانواده اش داده نشده است.
*****
مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی : رامین، صلاحیت ندارد / اینكه موسوی از مصادیق فعالان ضد نظام است در صلاحیت دبیر هیات نظارت بر مطبوعات نیست
مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی در نامه ای به وزیر ارشاد از عملكرد معاون مطبوعاتی وی انتقاد كرد.
به گزارش خبرآنلاین مسیح مهاجری در نامه خود خطاب به سیدمحمد حسینی آورد: روزنامه جمهوری اسلامی عمل به قانون را وظیفه حتمی خود می داند و هرگز تخلف از آن را برای هیچ كس جایز نمی داند.
وی با بیان اینكه آنچه مهم است فهم درست قانون است افزود :متاسفانه دبیر هیات نظارت بر مطبوعات عبارت «كسانی كه علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت و یا تبلیغ می كنند حق هیچ گونه فعالیت مطبوعاتی را ندارد»كه معنای روشن آن محرومیت این قبیل افراد از داشتن امتیاز یا مسئولیت و فعالیت در مطبوعات است را به معنای ممنوعیت چاپ اخبار آنها در مطبوعات گرفته و با استناد به این تفسیر نادرست از قانون مطبوعات به روزنامه جمهوری اسلامی تذكر داده است.
مهاجری با اشاره به بیانیه 17 میرحسین موسوی تاكید كرد: آنچه از بیانیه آقای موسوی در روزنامه جمهوری اسلامی به چلب رسیده، نه تنها حاوی هیچ نكته ای علیه نظام نیست بلكه مشتمل بر حمایت از نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است.
وی ادامه داد:این اقدام با هدف جذب حداكثری و دفع حداقلی مورد نظر رهبر انقلاب صورت گرفته و از وظایف مطبوعات است.
به عقیده مهاجری هنر مطبوعات این نیست كه افراد را از نظام دور كنند بلكه باید برای جذب آنها به نظام تلاش نمایند.
مدیر مسوول روزنامه جمهوری اسلامی همچنین اظهار داشت:اینكه آقای موسوی از مصادیق كسانی كه علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت یا تبلیغ می كنند یا نه موضوعی است كه مراجع ذیصلاح قانونی باید آن درباره آن اظهار نظر كنند و قضاوت در این باره از صلاحیت دبیر هیات نظارت بر مطبوعات خارج است.
مهاجری تصریح كرد:مهمتر آنكه رهبر انقلاب تاكنون بارها تصریح فرموده اند افراد را نباید به مجرد مخالفت با بعضی امور به ضدیت با نظام متهم نمود.
وی در پایان تذكر كتبی هیات نظارت بر مطبوعات را فاقد وجاهت قانونی دانسته و خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آورده است:از جنابعالی كه خوشبختانه با مفاهیم حقوقی آشنا هستید انتظار دارم مشار الیه را در جهت تلاش برای فهم قانون و رعایت حقوق شهروندان و آزادی های مصرح در قانون اساسی ارشاد فرمائید.

*****
نیویورک تایمز: نشت اخبار داخلی و فرسایش درونی رژیم

نیویورک تایمز روز پنجشنبه در یادداشتی درباره ایران نوشته است که تاکتیک های حکومت ایران در سرکوب مخالفان از جمله ضرب و شتم، بازداشت ها، دادگاه های نمایشی و حتی کشتارها نه تنها مردم را از ادامه اعتراضات منصرف نکرده، بلکه آثار منفی این رویکرد در درون حکومت نیز ظاهر شده است. در این یادداشت به قلم "مایکل اسلکمن" خبرنگار نیویورک تایمز که سال هاست درباره مسائل ایران می نویسد آمده است: "به گفته کارشناسان مسائل ایران، این تاکتیک ها ممکن است درحال وارد کردن خسارت بر دولت ایران باشد، یعنی زایل شدن مشروعیت این دولت حتی در میان خودی ترین خودی ها. شواهد این امر چیست؟ نشت خبرها." این روزنامه نوشت که نشت خبرهای درونی رژیم از ماه دسامبر شروع شد: "نشت خبرهایی درباره نشست های محرمانه دستگاه های اطلاعاتی و سپاه پاسداران؛ یک یادداشت خجالت آور از تلویزیون دولتی درباره چگونگی پوشش دادن اخبار اعتراضات؛ یادداشتی درباره چگونگی استفاده نیروهای امنیتی از مجرمان برای پر کردن صف ها در تظاهرات دولتی." نیویورک تایمز تاکید می کند که هیچ راهی برای تایید دقیق بودن این خبرهای درز کرده وجود ندارد اما اشاره می کند که حکومت ایران - حتی سپاه پاسداران - یک تشکیلات یکدست نیست و صداهای مختلفی در آن وجود دارد، امری که امروز پس از حوادث انتخابات خرداد ماه می تواند بیشتر خودنمایی کند. این روزنامه نوشت: "نشانه هایی هست از اینکه حتی در میان متعهدترین اعضای عقیدتی حکومت، هستند کسانی که به این نتیجه رسیده اند که رویکرد مشت آهنین دولت علیه معترضان بی نتیجه است و اینکه در واقع نتیجه عکس دارد." عباس میلانی مدیر مطالعات ایران در دانشگاه استانفورد و منتقد حکومت ایران به نیویورک تایمز گفت: "فکر می کنم مقام های پاکسازی شده و ناراضی، منبع خبرهای بیش از پیش افشاگرانه درباره فعالیت ها و طرح های رهبران رژیم هستند که به مطبوعات و به جنبش سبز نشت می کند." نیویورک تایمز می نویسد که درز خبرهای درونی می تواند نشانه یاس حکومتی ها و شاید ناشی از تصمیم رهبر ایران برای به حاشیه راندن همه، به جز وفادارترین عناصر باشد و می افزاید: "هرچند این نشت ها شاهدی بر وجود شکاف هاست، اما در مورد عمق این شکاف ها و جهت حرکت بحران ایران و ثبات حکومت چیزی به ما نمی گوید." فریده فرهی کارشناس ایران در دانشگاه هاوائی به این روزنامه گفت: "در میان شماری از نیروهای دولت و در سطح جامعه تعهد کافی نسبت به بقای جمهوری اسلامی وجود دارد که امکان ادامه استفاده از سرکوب و خشونت را فراهم کند. اما دقیقا بی اثر بودن شیوه های به کار گرفته شده برای کنترل جمعیت، توام با تلاش ناموفق بخشی از نیروهای شدیدا تندرو برای پاکسازی نظام سیاسی ایران از تمامی رقباست، که ممکن است برخی از رهبران را وادار به تجدید نظر در این زمینه کند." این روزنامه اشاره می کند که هرچند رهبر ایران که کنترل اهرم های اصلی قدرت را در دست دارد تاکنون هیچ تمایلی به سازش با مخالفان نشان نداده است اما امکان دارد که فشارهای داخلی بالاخره یک سازش سیاسی را چاره ناپذیر کند. علیرضا نادر تحلیلگر موسسه مطالعاتی "رند کورپوریشن" نیز گفت که هرچند ابعاد اختلافات درون حکومت را نمی توان اندازه گرفت اما این اختلافات "از توان بالقوه تضعیف قبضه خامنه ای در یک مقطع حساس برخوردار است." نیویورک تایمز در این گزارش به نقل از آقای میلانی به گزارش های "معتبر" نشت کرده دولتی اشاره می کند دایر بر اینکه مقام ها برای تهدید معترضان و پر کردن صفوف تظاهرات دولتی از مجرمان و زنان روسپی استفاده کرده اند. این همان گزارشی است که در چند روز اخیر همراه با عکس های زنانی با آرایش های غلیظ در تظاهرات دولتی موسوم به "عاشوراییان" در اینترنت دست به دست گشته است. در گزارش نیویورک تایمز همچنین به شرحی که ادعا می شود یک پاسدار از کنترل مراسم تدفین علی موسوی خواهر زاده میرحسین موسوی ارائه کرده اشاره شده است. مایکل اکسوورتی دیپلمات سابق بریتانیایی و کارشناس ایران که در دانشگاه اکستر درس می دهد گفت: "زمانی خواهد آمد که افراد در درون سیستم، از بسیجی ها یا سپاه پاسداران، عملکرد خود را زیر سوال خواهند برد و اینکه آیا می توانند همچنان به این رژیم وفادار باشند یا نه." تلویزیون دولتی نروژ این هفته گزارش داد که یک دیپلمات جمهوری اسلامی در نروژ، اخیرا در اعتراض به خشونت علیه تظاهرکنندگان مخالف دولت ایران از سمت خود کناره گیری کرده است. تلویزیون "ان آر کی" با پخش متن مصاحبه ای با محمد رضا حیدری، کنسول سفارت ایران در اسلو، گفت که این دیپلمات جمهوری اسلامی با تایید استعفا از سمت خود در سفارت ایران گفته است که به دلیل نحوه برخورد دولت با تظاهرکنندگان معترض، وجدان او راضی نمی شود تا به خدمت به دولت ادامه دهد.
*****
امین احمدیان: بیش از ٢٠٠ انشجو در زندان‌ها هستند
رادیو زمانه: بنا به گزارش ها، طی روزهای اخیربازداشت های گسترده دانشجویان و فعالان دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف کشور ادامه داشته است. تعداد این بازداشت‌ها به‌ویژه در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کرمان، دانشگاه‌های تهران و دانشگاه های آزاد در هر شهر به ده ها تن می رسد. قبل از آن چهار عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم) نیز دستگیر شده بودند.

امین احمدیان همسر بهاره هدایت عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم، درباره آخرین وضعیت چهار عضو بازداشت شده می گوید:
تا این تاریخ چهار نفر از اعضا و فعالان دفتر تحکیم را بازداشت کرده‌اند که اولین آن‌ها آقای میلادی بودند که در ۹ آذر بازداشت شدند و بیش از ۴۰ روز است که از بازداشت ایشان می‌گذرد. پس از آن آقای مهدی عربشاهی در روز عاشورا بازداشت شدند و بعد از آن هم خانم هدایت سه روز پیش هم آقای مرتضی سمیاری در منزلشان بازداشت شدند.
آیا بازداشت‌شدگان در این روزها تماس تلفنی یا دیدار با خانواده‌هایشان داشته‌اند؟
آخرین اطلاعی که من دارم این است که آقای اسدی دو هفته‌ی پیش توانستند یک ملاقات کابینی با خانواده‌شان داشته باشند و از آن تاریخ تا الان حدود دو هفته است که هیچ خبری از ایشان در دست نیست. آقای عربشاهی هم دیروز بعدازظهر، حدوداً ده روز پس از بازداشت‌شان، توانستند که فقط به مدت یک دقیقه با خانواده‌شان تماس بگیرند و از سلامت‌شان و این که ظاهراً در زندان اوین به‌ سر می‌برند، خبر دادند. متاسفانه از خانم هدایت که بیش از یک هفته از بازداشت‌شان می‌گذرد، مطلقاً هیچ گونه خبری از وضعیت و مکان نگهداری ایشان نداریم و آقای سمیاری هم تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، تماسی با منزل نداشته اند.
به جز بازداشت فعالان دفتر تحکیم، طبق گزارش ها بازداشت‌های گسترده‌ای در روزهای اخیر در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام گرفته و فشارها و محدودیت‌های تازه ای نیز به شکل محروم کردن یک ترم تحصیلی، برای تعداد دیگری از دانشجویان در نظر گرفته شده است. این فشارها و محدودیت ها آیا در ارتباط با تظاهرات اخیر است؟
این سیاست البته به‌ویژه در دوره‌ی وزیر علوم جدید و شخص آقای دانشجو اعمال می‌شد. ولی ناآرامی‌های اخیر و اعتراضات گسترده‌ی مردم باعث شد که این سیاست‌ها خیلی زودتر خودشان را نشان دهند و مثل همیشه که در مقابل اعتراضات با اولین قشری که برخورد می کنند، قشر دانشجو است، متاسفانه در این حوادث اخیر نیز به بازداشت وسیع دانشجویان و برخوردهای سنگین با آنان پرداختند. همان طور که اشاره کردید، پس از اعتراضات اخیر موج وسیع و گسترده‌ و خشنی از سرکوب و بازداشت شروع شده است که ما نمونه‌اش را در دانشگاه مشهد می‌بینیم که ده‌ها دانشجو را بازداشت کرده‌اند. هم‌چنین در دانشگاه‌های مختلف تهران ازجمله دانشگاه پلی‌تکنیک، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد در تهران و دانشگاه آزاد نجف‌آباد. ما در بسیاری شهرستان‌ها نیز بازداشت‌های مختلف و وسیعی داشته‌ایم که متاسفانه به دلیل وسعت‌شان و هم به این خاطر که بعضاً خانواده‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند که انعکاس ندهند و آن‌ها هم خبر نمی‌دهند، باعث شده است که آمار دقیقی نداشته باشیم. البته بی‌تجربگی خانواده‌ها است که فکر می‌کنند عدم انعکاس بازداشت بچه‌هایشان، شاید تاثیر مثبتی در روند نگهداری و هم‌چنین آزادشدن‌شان داشته باشد. ولی می‌توان گفت که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان در بازداشت بسر می‌برند. واکنش دانشگاه‌ها، محافل دانشجویی و استادان در قبال بازداشت‌های اخیر چه بوده است؟
ببینید، الان در مقطعی بسر می‌بریم که معمولاً در ایران امتحانات میان ترم دانشگاه است و حضور دانشجویان در دانشگاه خیلی پررنگ نیست و هم‌چنین به دلیل تعطیلات مربوط به میان ترم، دانشجویان بعضاً در خوابگاه‌ها و محافل دانشجویی نیز حضور ندارند. ولی با این حال شاهد واکنش‌های اعتراضی به شکل‌های مختلف بوده و هستیم. ازجمله این که گروه‌هایی از دانشجویان در امتحانات شرکت نکردند و عملا امتحانات میان ترم در برخی دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه‌ امیرکبیر یا بعضی از دانشگاه‌های دانشگاه تهران برگزار نشد. اعتراض دیگر مربوط به نامه‌ی اساتید دانشگاه دانشکده‌ی فنی بود که در خبرگزاری ها بازتاب گسترده داشت. این اعتراض‌ها ادامه دارد و البته هنوزهم دانشجویان منتظر عکس‌العمل مثبت حاکمیت در قبال وضعیت دانشجویان زندانی هستند. منتظر هستند که دانشجویان زودتر آزاد شوند. ولی خب اگر نتیجه‌ی انتظار خودشان را نبینند، طبیعی‌ است که واکنش‌ها به صورت اعتراضات دیگری خودش را نشان خواهد داد.
*****
بیانیه ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی در محكومیت بازداشت گسترده میهن دوستان
ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی با انتشار بیانیه بازداشت های گسترده اخیر در ایران را محکوم کرد. این ائتلاف در بیانیه خود خواستار آزادی تمامی بازداشت شدگان شده است.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
*
خدایا، با که می‌توان گفت که در این مملکت، هر که محروم‌تر، به ایران و فرهنگ ایران دلبسته‌تر و آن‌که از نعمت‌های ایران برخوردارتر، از این هر دو گریزنده‌تر_ سید فخرالدین شادمان، «سیاستنامه‌ی ایران». در پی رخدادهای اخیر کشور، شاهد آن هستیم که موج دستگیریهای گسترده معترضین و فعالان سیاسی در چند ماه گذشته همچنان تداوم داشته و پس از حوادث عاشورای امسال نیزابعاد وسیع تری به خود گرفته است. در هفته ای که گذشت، چندین نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی کشور، بدون دلیل مشخصی از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شده اند که در میان بازداشت شدگان، طیفهای وسیع فکری و چهره های متعددی حضور دارند. در این موج بازداشتها، نیروهای ملی نیز بی نصیب نماندهُ، و چندتن از فعالان ملی نیز بازداشت شده اند. در این بین دو تن از اعضای هیئت موسس ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی، شاهین زینعلی (سخنگوی ائتلاف) و مهرداد رحیمی هم در شمار بازداشت شدگان هستند. دوستان ما، بنابر ماهیت ائتلافی ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی که تلاش در ایجاد تفاهم و اتحاد میان گرایشهای مختلف نیروهای ملی دارد، هریک با احزاب و انجمنهای دیگری نیز همکاری داشته اند. شاهین زینعلی از اعضای حزب پان ایرانیست، و مهرداد رحیمی از هموندان کانون گزارشگران حقوق بشر نیز می باشند. علاوه بر دوستان ما، آقایان دکتر حسین موسویان، عیسی خان حاتمی و مهندس حمیدرضا خادم هم از جبهه ملی ایران، مهندس حشمت الله طبرزدی از جبهه دموکراتیک ایران و بیژن جانفشان از حزب پان ایرانیست، دیگر فعالان بازداشت شده از نیروهای ملی در روزهای اخیر بوده اند که آقای بیژن جانفشان، پس از ۴ روز بازداشت از زندان آزاد شد. همچنین لازم به یادآوریست که پیمان عارف، دیگر هموند جبهه ملی ایران، از خردادماه سال جاری تاکنون در زندان به سر می برد. بدبختانه به نظر می رسد که حاکمان کشور همچنان راه برون رفت از بحران اخیر را در نادیده گرفتن و توهین و افترا به مخالفان می بینند و مبتنی بر این رویکرد همچنان به بازداشتهای گسترده و بی مبنای مخالفان و معترضان ادامه می دهند. شاهین زینعلی و مهرداد رحیمی، از دانشجویان کوشنده در راه پاسداری از یکپارچگی ملی و میهنی ایران، و حقوق بنیادی و سلب ناشدنی ملت ایران بوده اند. جوانانی چون این دو دوست ما در هر جای دیگری از گیتی که بودند، بی تردید مورد تقدیر و تشویق حاکمانی که علی القاعده می بایست از علاقه مندان به منافع ملت و کشورشان می بودند، واقع می شدند. اما افسوس که در این روزان صد ره تیره تر از شب اهل غیرت روزیش درد است! اکنون که چندین روز از بازداشت دوستانمان، شاهین زینعلی و مهرداد رحیمی می گذرد، ما و خانواده و دوستان این عزیزان، تاکنون از دلیل بازداشت و محل نگهداری و حال عمومی این دو عزیز اطلاعی نداریم و به این وسیله مراتب نگرانی خود را از وضعیت دوستانمان اعلام می داریم.
ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی، ضمن محکومیت دستگیری هموندان ائتلاف، در وهله نخست خواهان بهره مندی همه دستگیرشدگان روزهای اخیر از حقوق قانونی اشان بوده و در وهله بعد خواهان آزادی همه دستگیرشدگان وقایع اخیر، ازجمله هموندان ائتلاف می باشیم.
ائتلاف دانشجویان آزادیخواه ملی

*****
اصغر فرهادی هم داوری جشنواره فجر را نپذیرفت
کارگردان فیلم سینمایی «درباره الی» داوری در بخش مسابقه سینمای ایران بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را رد کرد. به گزارش خبرآنلاین، شنیده​ها حاکی از این است که پیشنهاد داوری این دوره از جشنواره با اصغر فرهادی، ​کارگردان فیلم​هایی چون «درباره الی»،​ «چهارشنبه سوری»،​ «شهر زیبا» و «رقص در غبار» مطرح شده و این کارگردان از پذیرش این مسئولیت خودداری کرده است. این خبر در حالی منتشر شد که ساعاتی قبل از آن اخباری در مورد عزت​الله انتظامی، بازیگر سرشنای سینمای ایران و نپذیرفتن مسئولیت داوری از سوی او در جشنواره فیلم فجر هم انتشار یافت.
*****
درخواست حکم اعدام از سوی دادسرای تهران برای پنج زندانی سیاسی

شهرزادنیوز: پرونده‌ی پنج زندانی سیاسی دستگیر شده در روز عاشورا با اتهام "محاربه" از سوی دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی تهران به دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شد. روابط عمومی دادسرای تهران اعلام کرد، این کیفرخواست بر اساس "اقرار صریح متهمان" و تکمیل تحقیقات صادر شده و به زودی جلسات دادگاه این افراد برگزار خواهد شد.
طبق ماده 183 قانون مجازات اسلامی که در فصل اول از باب هفتم قانون و زیر عنوان تعاریف آمده، "محارب" و "مفسد فی‌الارض" کسی است که برای ایجاد رعب و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم دست به اسلحه ببرد.
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، پیش از این اعلام کرده بود، اقدامات کسانی که در روز عاشورا به ارتکاب جرایمی از جمله آتش زدن اموال عمومی دست زده اند، از مصادیق محاربه محسوب می‌شود.
گفتنی است که در صورت صدور حکم محکومیت به این اتهام، خطر اعدام این افراد را تهدید می‌کند.
گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام کرده‌اند: اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی و تکرار درخواست "مجازات اعدام" برای معترضان ما را شدیدا نگران کرده است. خطر جدی است، افراط‌گرایان رژیم تهران می‌توانند شاهدان سرکوب را اعدام کنند. نهادهای بین‌المللی باید با اقدامات فوری از فاجعه‌ای دیگر و اعدام زندانیان سیاسی که در زندان‌ها تحت فشار قرار دارند، پیشگیری کنند.

*****
دانشگاه تهران در معرض تخریب است
ایسنا: معاون اداري مالي دانشگاه تهران با تاكيد بر بازسازي و مقاوم سازي ساختمان‌هاي دانشگاه تهران، گفت: توسعه وترميم بافتهاي فرسوده نيازمند460ميليارد تومان بودجه است، اين در حاليست كه دانشگاه تهران ثبت ميراث فرهنگي است و براي بازسازي هر ديوار آن نيازمند مجوز ميراث فرهنگي هستيم.
دكتر مقيمي با اشاره به فرسودگي ساختمان‌هاي دانشگاه تهران و عدم ايمني ساختمان‌هاي موجود، گفت: دانشگاه تهران داراي قدمت 75 ساله است و متوسط عمر ساختمان‌هاي دانشگاه40 سال است. با اين وجود، عمر ساختمان‌هاي دانشگاه تهران تمام شده است و با وجود اين قدمت و اعتبار، دانشگاه نمي‌تواند ايمني ساختمان‌ها را تضمين ‌كند.
وي با ضروري خواندن بازسازي و مقاوم سازي ساختمان‌هاي دانشگاه تهران، اذعان كرد: ساختمان‌هاي دانشگاه تهران ايمن نيستند و برخي از ساختمان‌ها درمعرض تخريب قرار دارند.
دكتر مقيمي با بيان اينکه ساختمان‌هاي دانشگاه تهران مستهلك شده و براي بازسازي و مقاوم سازي آنها نيازمند اعتبار و بودجه کلان هستيم، تصريح کرد: دانشگاه تهران ثبت ميراث فرهنگي است و براي تخريب هر ديوار آن نيازمند مجوز از سازمان ميراث فرهنگي هستيم كه در بسياري از موارد نيز امكان صدور مجوز وجود ندارد. با توجه به اينکه اکثريت ساختمان‌هاي دانشگاه تهران داري ارزش تاريخي هستند، بنابراين نمي‌توان آنها را تخريب كرد بلكه اين ساختمان‌ها بايد مورد بازسازي قرار گيرند و در اين زمينه دولت بايد براي نگهداري، تعميرات و ايمني ساختمان‌ها به دانشگاه تهران بصورت ويژه كمك نمايد.
وي در ادامه زير بناي ساختماني دانشگاه تهران را يک ميليون و يكصد هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: اين زير بنا، با لحاظ نمودن طرح ساماندهي 75 هزار متر مربع افزايش مي‌يابد. به عبارتي دانشگاه تهران داراي يك ميليون و 170 هزار متر مربع فضاي ساختماني است.
وي تصريح کرد: ‌اگر بخواهيم مشكلات دانشگاه تهران و بافتهاي فرسوده آن را براي يك مدت20 ساله رفع كنيم، نيازمند حدود 160 ميليارد تومان بودجه هستيم. با لحاظ نمودن طرح توسعه دانشگاه كه در حال حاضر بلاتكليف مانده و بودجه‌اي براي آن نمانده است نيازمند 300 ميليارد تومان بودجه هستيم. به عبارتي دانشگاه تهران براي رفع فرسودگي ساختمان‌هاي خود و اجراي طرح ساماندهي نيازمند 460 ميليارد تومان بودجه است
وي درخصوص وضعيت بودجه تعمير و تجهيزات دانشگاه تهران در سال جاري، گفت: کل بودجه تعمير و تجهيز دانشگاه تهران تنها 10 ميليارد و 600 ميليون تومان است كه سهم سايت مركزي دانشگاه از اين ميزان 8 ميليارد و200 ميليون تومان است. ميزان بودجه تعميرات از اين ميزان نيز نزديك به 2 ميليارد تومان است. بنابراين اگر تعميرات دانشگاه تهران در سه بخش سطحي، متوسط و كلي در نظر گرفته شود، سرانه تعميرات سطحي در هر متر مربع 30 تا 70 هزار تومان،‌ براي تعميرات متوسط 70 تا 130 هزار تومان و براي تعميرات كلي نيازمند 130 تا 220 هزار تومان بودجه هستيم كه اكثر ساختمان‌هاي دانشگاه تهران نيازمند تعميرات كلي است. اين درحالي است که با درنظر گرفتن بودجه 2 ميلياردي براي تعميرات درسال جاري، در واقع سرانه تعميرات هر متر مربع 1700 تومان است.
وي با تاكيد براينكه دانشگاه تهران براي اجراي ماموريت‌هاي خود و بازسازي ساختمان‌ها نيازمند بودجه كلان و نگاه ويژه است، اظهاركرد: وزارت علوم از عهده اين بودجه بر نمي‌آيد، در اين زمينه مكاتباتي با معاونت راهبردي رياست جمهوري و وزارت علوم صورت گرفته است كه اميدواريم مساعدت لازم در اين زمينه انجام گيرد.

*****
شکست طرح جمع‌‌آوری اسکناس‌های نوشته شده
مهلت اعلام شده بانک مرکزی برای جمع آوری اسکناس‌های شعارنویسی شده به پایان رسید. شواهد نشان می‌دهند که بانک‌ها توان و ابزار اجرای این طرح را نداشتند و مردم هم به تهدید نامعتبر بودن اسکناس‌های نوشته‌شده، بی اعتنا ماندند. بانک مرکزی روز دوم دیماه، از مردم و کسبه خواست که از پذیرش اسکناس‌های نوشته ‌‌شده خودداری کنند. مهلت داده شده به مردم برای تحویل این اسکناس‌ها، تنها ۱۴ روز بود. روابط عمومی این بانک اعلام کرده بود که از روز ۱۷ دیماه، اسکناس‌های مهرخورده و دارای شعار معتبر نخواهند بود. این فراخوان به دلیل بی‌اعتنایی مردم و کمبود امکانات فنی و پرسنلی در بانک‌ها برای بازبینی اسکناس‌ها، شکست خورد. نقش روزمره اسکناس حجم اسکناس در گردش در ایران، به دلیل فراگیرنبودن استفاده از کارت‌های اعتباری، حواله‌ها یا چک، بسیار بالاست. شمار قابل توجهی از خانواده‌ها، بنگاه‌ها و مغازه‌داران نیز به جای نگاهداری پول در بانک، نقدینگی خود را به شکل‌های سنتی و شخصی نگاهداری می‌کنند. این فرهنگ، دست‌کم در شهرهای کوچک و روستاهای ایران، جلوه‌ای مسلط دارد. بیشتر صاحب‌نظران، تعویض سریع پول و از دور خارج کردن برخی اسکناس‌ها را با این شواهد، ناممکن و خیالپردازانه می‌دانند. محسن شمشیری، روزنامه‌نگار اقتصادی با غیرکارشناسی خواندن اولتیماتوم بانک مرکزی، به دویچه‌وله گفت: « حجم پول در گردش ایران، حدود ۸ الی ۹ درصد است و بسیاری خرده معاملات در جامعه، تنها با اسکناس انجام می‌شوند. چگونه می‌توانستند مثلا در ۲۰۰ شهر و روستا و با پنجاه شصت هزار شعبه بانکی، حجم وسیعی از پول را در مدتی کوتاه عوض کنند؟ برای این‌کار، لازم بود در هر شعبه، گروه و تیمی را موظف به بازبینی اسکناس‌ها کنند. باید در خزانه‌های هر بانک، کسانی را مامور عوض کردن پول می‌کردند و البته مشکل بزرگ‌تری هم بود و آن این‌که اصلا خیلی از مردم از این طرح خبر نداشتند!» مهار ناممکن اسکناس‌نویسی به نظر می‌رسد تهدید دولت و بانک مرکزی برای نامعتبر خواندن اسکناس‌های شعارنویسی شده، اثر چندانی در افکار عمومی نگذاشته باشد. پاره‌ای مقامات و رسانه‌های دولتی تاکید کرده بودند که اسکناس سرمایه‌ای ملی است و نباید به آن آسیب رساند. یکی از فعالان جنبش سبز در وبلاگ ‌خود نوشته که بهترین سرمایه‌های این مملکت، زنان و جوانان و مردانی هستند که حاکمیت با گلوله و خشونت از آنها پذیرایی می‌کند. مدیر یک کارگاه لاستیک‌سازی در کرج به دویچه‌وله گفت: «همه ما شنیدیم که قرار است پول‌ها را عوض کنند، اما اصلا توجهی نکردیم. من از هیچیک از دور و بری‌های خود نشنیدم که بی‌اعتبار شدن اسکناس‌های شعاردار را جدی گرفته باشند. یک خانم خانه‌دار، اسکناس‌های شعارنویسی شده را یادگاری از جنبش اعتراضی می‌داند و می‌گوید: «من حدود صد تا هزارتومانی نوشته شده دارم. به تجربه می‌دانم که طرح‌های دولت اجرا نمی‌شوند ولی اگر هم این اولتیماتوم جدی بود، عین خیالم نبود که اسکناس‌هایم را پس بدهم.» کاربرد اسکناس‌های اعتراضی مهدی جامی، کارشناس رسانه، اسکناس‌نویسی را کنشی سیاسی و اجتماعی با ضریب امنیتی بالا می‌‌خواند. او می‌گوید اسکناس‌نویسی چون در خلوت افراد انجام می‌شود، خطرات کمتری برای معترضان دارد. وی اسکناس‌نویسی را نشانه‌ی انسداد اجتماعی و عدم دسترسی گروه معترضان به مجاری و رسانه‌های رسمی نیزمی‌داند. جامی در خصوص ظرفیت و نقش اسکناس‌نویسی در جنبش اعتراضی جاری می‌گوید: «هر رسانه‌ای با تداوم پیام رسانی، به همدلی در یک حوزه معین کمک می‌کند. تبادل هزاران هزار اسکناس دارای تصویر و شعار، نوعی ابراز وجود است و تکرار علامت پیروزی، تکرار چهره سهراب یا ندا، اعلام حضوری است که به ایجاد روحیه، همدلی و همبستگی کمک شایانی می‌کند» فعالان جنبش سبز، در واکنش به شکست طرح دولت برای تحویل اسکناس‌های اعتراضی، روز ۱۷ دیماه را "روز ملی اسکناس‌نویسی" نامیده‌ و همگان را به ادامه شعارنویسی بر روی اسکناس‌ها فراخوانده‌اند.

*****
رفتار غیرانسانی با زنان بازداشت‌شده در روز عاشورا

خبرگزاری هرانا ـ حقوق زنان: تعداد زیادی از دختران و زنان دستگیر‌شده روزهای تاسوعا و عاشورا، در شرایط غیر انسانی در بند متادون زندان اوین بسر می برند.به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی، دختران و زنان دستگیر‌شده اعتراضات روز تاسوعا و عاشورا در بند متادون زندانی هستند، شرایط این بند غیرانسانی است، زندانیان از سرمای شدید و نبود پوشش کافی برای استراحت و نداشتن لباس رنج می‌برند، همچنین چندین برابر ظرفیت این بند، زندانی در آن جای داده شده است و زندانیان از حداقل امکانات بهداشتی محروم هستند، وضعیت غذای این بند نیز به لحاظ کمی و کیفی قابل مصرف نیست.دختران و زنان زندانی در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز و گاها چند بار، برای بازجوئی برده می‌شوند. بازجوئی‌ها با خشونت‌های غیر‌انسانی بازجویان همراه است و آنها را تحت فشارهای روحی شدید قرار می‌دهند. بند متادون (قرنطینه) برای بازداشت‌های موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد و دستگیر‌شدگان روز عاشورا در کنار زندانیان عادی و معتاد نگهداری می‌شوند.در حال حاضر علاوه بر بند متادون، دختران و زنان دستگیر‌شده اعتراضات عاشورا در بندهای 209 و بند 240 زندان اوین زندانی هستند.
*****
گزارش یك هفته تحریم امتحانات در پلی تكنیك
در طول هفته جاری دانشگاه پلی تكنیك شاهد تحریم امتحانات پایان ترم توسط دانشجویان برای اعلام حمایت از 12 همكلاسی دربندشان و اعلام اعتراض نسبت به هجوم نیروهای لباس شخصی به خوابگاه های این دانشگاه بود. به گزارش خبرنامه امیركبیر در طول این هفته در مجموع 62 امتحان پایان ترم توسط دانشجویان لغو شده است. در دانشكده مكانیك 18، دانشكده عمران 13، دانشكده فیزیك 12، دانشكده شیمی 4، دانشكده معدن و متالورژی 4، دانشكده پزشكی 4، دانشكده نساجی 2، دانشكده ریاضی 2، دانشكده كامپیوتر 2، دانشكده برق 1 و دانشكده پلیمر 1 امتحان لغو شده است. گزارش های رسیده حاكی از گسترش روز افزون "تحریم امتحانات" است. به طوری كه در روز چهارشنبه 20 امتحان در دانشگاه پلی تكنیك لغو شده است كه بیشترین تعداد در روزهای هفته گذشته بوده است. اما واكنش مسئولین دانشگاه به تحریم امتحانات توسط دانشجویان، بسیار شتاب زده و توام با دستپاچگی و هراس بوده است. در روزهای ابتدایی، حراست و كمیته انضباطی دانشگاه وارد عمل شدند و دست به احضار گسترده و تهدید دانشجویان زدند تا مانع از ادامه و گسترش این حركت شوند. در روز شنبه (روز اول امتحانات) 15 دانشجو به كمیته انضباطی احضار شدند. روز یكشنبه هنگامی كه اعتراضات دانشجویان در روز یكشنبه نیز ادامه یافت، باقری معاون حراست دانشگاه، 10 دانشجو را به حراست دانشگاه احضار كرد. اكثر این دانشجویان با توجه به غیر قانونی بودن این عمل باقری، از مراجعه به حراست خودداری كردند. اما دانشجویانی كه به حراست رفتند با توسط كارمندان حراست به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات ارجاع داده شدند. به هر حال این فشارها و تهدیدات با هوشیاری و شجاعت دانشجویان بی اثر ماند و تحریم امتحانات در روزهای بعد با استقبال بیشتر دانشجویان مواجه گشت. همزمان مسئولین مختلف وزارت علوم دولت کودتا و روسای انتصابی دانشگاه ها با مصاحبه های مختلف با رسانه های وابسته همچون فارس و مهر نسبت به تحریم امتحانات از سوی دانشجویان واکنش نشان داده و به تهدید دانشجویان پرداختند. در یکی از مصاحبه های جالب توجه، معاون وزارت علوم دولت کودتا مدعی شد که هیچ امتحانی لغو نشده است که همین مساله نیز باعث عزم بیشتر دانشجویان در تحریم امتحانات شد. پس از بی اثر شدن فشارها و تهدیدات انضباطی و امنیتی، ‌رهایی رییس انتصابی و بی كفایت پلی تكنیك اقدام به اعمال فشارهای آموزشی بر دانشجویان و اساتید نمود. درج نمره صفر در پرتال آموزشی دانشجویان تحریم كننده، بستن پرتال آموزشی دانشجویان به روی اساتید و تهدید ضمنی اساتید از جمله این اقدامات بوده است. طبق گزارش های رسیده تا كنون برای 8140 واحد درسی دانشجویان نمره صفر درج شده است. دانشجویان معتقدند این اقدام رهایی صرفا برای ایجاد هراس در بین دانشجویان است و به دلایل مختلف مجموعه مدیریت دانشگاه نمی تواند این تعداد نمره صفر را در كارنامه دانشجویان ثبت كند. سقوط شدید معدل دانشگاه و نزول رتبه دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه های كشور و جهان از جمله این دلایل است. دلیل مهم دیگر این است كه در صورت قطعی شدن این تعداد صفر، دانشگاه مجبور می شود در ترم آینده در بسیاری از دانشكده ها واحدهای ترم جاری را دوباره ارائه كند كه به این ترتیب برنامه آموزشی دانشگاه به كلی به هم خواهد ریخت. درج این نمره های صفر خشم و اعتراض بیشتر دانشجویان را در پی داشته است و مشخص نیست در هفته آینده در صورت اصرار رهایی به ثبت این نمرات،‌واكنش دانشجویان چه خواهد بود. از آن جا كه درج این نمرات بدون اطلاع و موافقت اساتید صورت گرفته است اساتید دانشگاه نیز نسبت به این اقدام رهایی به شدت معترضند. گزارش های رسیده از دیگر دانشگاه ها مانند دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه شریف، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه های هنر، دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه تبریز حاكی است كه دانشجویان این دانشگاه ها نیز قصد دارند به این حركت تحریم امتحانات بپیوندند.
*****
برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر: ادامه سرکوب شدید مدافعان حقوق بشر و سازمان های غیردولتی
برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق به شدت ادامه سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.پاریس، ژنو - برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از "فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر" (FIDH) و "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" (OMCT) به شدت ادامه سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران را محکوم می کنند. احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و یکی از اعضای انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و رییس پیشین سازمان دانشجویی "ادوار تحکیم"، روز ۳ ژانویه ۲۰۱۰ شاهد محکومیت خود به ۶ سال زندان و ۵ سال تبعید در گناباد بود که احتمالاً به دلیل "به خطر انداختن امنیت کشور" صادر شده است. این حکم در دادگاه تجدیدنظر مورد تأیید قرار گرفت. روز ۲ ژانویه، آقایان علی حکمت و محمدرضا زهدی، روزنامه نگار و دو تن از اعضای انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و همچنین آقای روزبه کریمی و خانم فروغ میرزایی، دو تن از اعضای ادوار تحکیم، دستگیر و بازداشت شدند. تا امروز اطلاعی از محل بازداشت و ماهیت اتهام های وارده به آنان به دست نیامده است. این وضعیت در مورد اکثر بازداشت شدگان، به ویژه کسانی که پس از ۲۷ دسامبر ۲۰۰۹ دستگیر شده اند، صادق است. جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) همچنین گزارش می دهد که خانم بهاره هدایت، فعال حقوق زنان و یکی از اعضای کمپین "یک میلیون امضاء" در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۰۹ دستگیر شده و همچنان در بازداشت بسر می برد. روز ۲۰ دسامبر سه تن از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر، محبوبه عباسقلی زاده، شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی در حالی که برای شرکت در مراسم تدفین آیت الله منتظری عازم قم بودند، به شکلی خودسرانه دستگیر شدند. دو تن از آنان آزاد شدند، ولی خانم شیوا نظرآهاری تا امروز همچنان در بند است. روز ۴ ژانویه ۲۰۱۰، بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و از اعضای کمپین "یک میلیون امضاء" به ۷ سال و ۴ ماه زندان و ۳۴ ضربه شلاق محکوم شد. او در ژوئیه ۲۰۰۹ دستگیر شد و از آن تاریخ تاکنون به شکلی خودسرانه در زندان بسر می برد. ازسوی دیگر، اطلاعاتی در مورد وخامت وضعیت جسمانی آقای محمد ملکی، عضو موسس جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر به دست آمده است. وی از ۲۲ اوت ۲۰۰۹ در زندان اوین زندانی است. آقای ملکی از سرطان پروستات رنج می برد و براساس گزارش های به دست آمده، امکان برخورداری از مداوای کافی را نداشته است. برنامه نظارت همچنین از سوی منابع قابل اطمینان مطلع شده که تعدادی از اعضای کمپین "یک میلیون امضاء" دستگیر و بازداشت شده اند. این افراد عبارتند از: عطیه یوسفی، پریسا کاکایی، سامیه رشیدی، مریم ضیاء و مهسا حکمت. عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در این رابطه می گوید: "اطلاعی از محل حبس بسیاری از دستگیرشدگان در دست نیست و اتهامات وارده به آنان تاکنون مشخص نشده است. من مجدداً تکرار می کنم که اذیت و آزارها باید در قبال کسانی که از حقوق مشروع خود دفاع می کنند پایان یابد. این درحالی است که این حقوق در عرصه بین المللی به رسمیت شناخته شده اند. دستگیرشدگان باید هرچه سریعتر آزاد شوند و سلامت روحی و جسمانی آنان در هر شرایطی تضمین گردد."
اریک سوتاس، دبیرکل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، در این مورد می گوید: "طی ماه های گذشته، سرکوب کسانی که حقوق اساسی خود، از جمله امکان انتقاد مسالمت آمیز و برقراری یک جامعه دموکراتیک را مطالبه می کنند، توسط حکومت جمهوری اسلامی افزایش یافته است." او در ادامه می افزاید: "ناتوانی حکومت جمهوری اسلامی در ارائه پاسخ شفاف به جای سرکوب خشونت بار به خوبی نشان از ضعف این حکومت و کاهش روزافزون حامیانش دارد. این درحالی است که بسیاری از این حامیان هنوز مخالفت خود با حکومت را بر زبان نیاورده اند." موج سرکوب در اواخر ماه دسامبر افزایش یافت و بسیاری از فعالان جامعه مدنی نیز مورد هدف قرار گرفتند. از آن میان می توان به عمادالدین باقی، بنیانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان و برنده جایزه مارتین انالز در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد. گفته می شود که آقای باقی در بند ۲۰۹ زندان اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات است بسر می برد. برنامه نظارت از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهد که هر چه سریعتر و بدون هیچ قید و شرطی تمامی مدافعان حقوق بشر و بستگان آنان را که درحال حاضر در زندان و مکان های نامعلوم بسر می برند آزاد کنند. برنامه نظارت از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهد که در هر شرایطی مطابق اعلامیه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل، اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر عهدنامه های بین المللی و منطقه ای حقوق بشر که ایران نیز متعاهد آنهاست، عمل کنند.

*****
زمان: 00:01 بامداد شنبه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امیر مقدم، علی خجسته و معین مین باشی سه دانشجو دیگر دانشگاه فردوسی بازداشت شدند
بیش از ۴۰ دانشجوی دانشگاههای فردوسی، آزاد، سجاد و خیام مشهد همچنان دربند
در پی حمله انصار به دانشگاه های مشهد چند دانشجوی دیگر دانشگاه فردوسی مشهد نیز بازداشت شدند.امیر مقدم، علی خجسته و معین مین باشی نیز پس از حمله سازماندهی اوباش انصار مشهد به دانشگاه آزاد و در یورش نیروی انتظامی به عابرین خیابان های اطراف دانشگاه آزاد بازداشت شدند. این دانشجویان به همراه حمید تمدنی، محسن بیات، علی معموری، رضا خجسته و علی لطیفی به كوی پلیس منتقل شده و در شرایط بسیار سخت و در بین مجرمین خطرناك نگهداری می شوند.
یكی از دانشجویان مشهد که به تازگی آزاد شده است گفت: "قاضی منصوری قبل از جلسه دادگاه از سرهنگ ذوالجناحی رئیس اداره انتظامات دانشگاه فردوسی برای كمك به دستگیری این دانشجویان غیرسیاسی و ضربه پذیر تشكر كرده و عنوان كرده این دانشجویان باید برای سرپوشی حمله به دانشگاه آزاد قربانی شوند".
همچنین حسین قابل، برادرزاده احمد قابل و دیگر دانشجو زندانی دانشگاه فردوسی مشهد كه از روز عاشورا در بازداشتگاه كوی پلیس به سر می برد، همراه با تعدادی دیگر از دانشجویان بازداشتی به زندان وكیل آباد مشهد منتقل شده است. دانشجویان منتقل شده به این زندان، در شرایط غیراستاندارد و خطرناكی نگهداری می شوند و از حقوق اولیه خود از جمله دسترسی به وكیل و ملاقات محرومند.
در حالیکه عارف ناظر مقدم از اعضای انجمن اسلامی دانشکده مهندسی و میترا فرهنگ از اعضای انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد، روز گذشته با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند، ولی همچنان ۱۸ دانشجوی این دانشگاه در بازداشت به سر می برند.
عادل طائی نیا دبیر سیاسی انجمن اسلامی، فرشاد عزیزی مسئول ستاد۸۸ دانشگاه آزاد مشهد، ایمان ابراهیمی از اعضای انجمن اسلامی دانشکده مهندسی و جهانبخش از اعضای حزب اعتماد ملی و انجمن اسلامی دانشکده حقوق این دانشگاه در میان دانشجویان بازداشت شده هستند. گفته میشود تعدادی از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه آزاد مشهد نیز به زندان وکیل آباد منتقل شده اند. امری که باعث نگرانی بیش از پیش انشجویان دانشگاه آزاد از ادامه بازداشت دوستان دربندشان شده است. همچنین از وضعیت مهدی گیلانی عضو ستاد۸۸ خراسان که نیز که در دانشگاه سجاد مشهد بازداشت شده است، هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست. بنابرگزارش ها دو تن دیگر از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه سجاد مشهد، همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد دربند می باشند. اکثر ۳۵ دانشجو بازداشت شده دانشگاه خیام مشهد هم اکنون آزاد شده اند. برخی از این دانشجویان گفته اند که در بازداشتگاه پلیس امنیت مشهد توسط بازجویان و ماموران پلیس ضرب و شتم شده اند. از دیگر نکات قابل توجه وقایع اخیر در شهر مشهد، احضار دانشجویان مضروب شده به دست نیروهای نظامی به کمیته انضباطی دانشگاه آزاد مشهد است. بسیاری از دانشجویانی که بر اثر حمله نیروهای سازماندهی شده آسیب دیده اند، اکنون به کمیته انضباطی احضار و با احکام محرومیت از تحصیل مواجه شده اند. همزمان با ادامه بازداشت دانشجویان در شهر مشهد، روز دانشجویان دانشگاه های این شهر در بیانیه ای مشترک به مسئولان قضایی و امنیتی مشهد هشدار دادند در صورت ادامه بازداشت همکلاسی هایشان، به اعتراضات و اعتصابات گسترده دست خواهند زد. بنابر گزارش ها هم اکنون بیش از ۴۰ فعال دانشجویی دانشگاه های مشهد در بازداشتگاه های کوی پلیس، پلیس امنیت، بازداشتگاه اطلاعات و زندان وکیل آباد مشهد زندانی می باشند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ