سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۱/۱۳

سه شنبه: 13/11/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-
*****
نقش دولت و رسانه های آمریکایی در شورش سال 1357

ملت شریف و سلحشورو سربلند ایران، نقش منفی و مخرب دولتمردان و رسانه های آمریکایی و سایر کشورهای غربی برای ویرانی میهن پرافتخار ما، و به نتیجه رساندن شورش ملایان و اوباشان حامی آنها در سال 1357 را هرگز فراموش نخواهد کرد.
عطش پایان ناپذیر آمریکا و سایر کشورهای غربی برای نفت و غارت ثروت های ملی سرزمین ما، دلیلی کافی بود که جیمی کارتر و هم پیمانان انگلیسی و آلمانی و فرانسوی اش در نشست "گوآدلوپ" رای به تغییر نظام و از صحنه خارج نمودن "عقاب ُاپک" بدهند.

*****
سه تن از فعالین دانشجویی بازداشت شدند

نیمه شب گذشته ماموران امنیتی با یورش به منازل وحید عابدینی، نوید عابدینی و اسماعیل ایزدی خواه سه تن از فعالین سابق دانشجویی آن‌ها را بازداشت کردند. ماموران امنیتی برخی از وسایل آنان را نیز ضبط کرده اند. هنوز دلیل این بازداشت ها مشخص نشده است.
وحید عابدینی عضو اسبق انجمن دموکراسی خواهان دانشگاه تهران و نوید عابدینی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود.
از طی روزهای گذشته روند جدیدی از بازداشت ها آغاز شده است که مجددا تعدادی از دانشجویان و فعالین حقوق بشر بازداشت شده اند.

*****
معاون قوه قضائیه: ۹ نفر دیگر از معترضان بزودی اعدام خواهند شد

رادیو فرانسه: معاون قوه قضائیه ایران می گوید 9 نفر از متهمان اعتراضات اخیر در ایران بزودی اعدام خواهند شد. بگفته او پرونده فرزندان هاشمي رفسنجانی نیز به دادسراي تهران ارسال شده و در موعد مقرر به آن رسیدگی خواهد شد. خبرگزاری فارس به نقل از سخنان حجت‌الاسلام سيد ابراهيم رئيسي در قم گزارش داد که 9 نفری که قرار است بزودی اعدام شوند در جريان آشوب‌هاي اخير دستگير شده اند و "هر كدام به يكي از جريان‌هاي ضد انقلاب مرتبط بوده و با انگيزه نفاق و براندازي نظام در اغتشاشات حضور يافته‌اند."
دولت ایران روز پنجشنبه دو نفر از معترضان به نتایج انتخابات اخیر در ایران را بجرم "محاربه" اعدام کرد.
سيد ابراهيم رئيسي همچنین با اشاره به در خواستهای مکرر مبنی برمحاکمه فایزه و مهدی هاشمی، فرزندان هاشمی رفسنجانی گفت ": اراده دستگاه قضايي امروز بر اين امر استوار شده است كه به هيچ عنوان رسيدگي به اتهامات كساني كه منتسب به خواص هستند را كنار نخواهد گذاشت."
وی در ادامه گفت پرونده فرزندان هاشمي رفسنجانی نیز به دادسراي تهران ارسال شده و در موعد مقرر به آن رسیدگی خواهد شد.
وي همچنین تأكيد كرد: "دستگاه قضائي براي هيچ شخصيتي حاشيه امن قرار نخواهد داد و همه در برابر قانون پاسخگو خواهند بود و براي آنها به هيچ عنوان رويكرد اغماض و كوتاهي را پيش نخواهيم گرفت."
گفته میشود برای پیشگیری از انجام این تهدیدها، مهدی هاشمی که بیش از همه از سوی اصولگرایان متهم به دست داشتن در ناآرامی های پس از انتخابات است به خارج از کشور سفر کرده است.
دانشگاه آزاد اسلامی می گوید که او برای سرکشی به وضعیت شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در خارج به سر می برد. در این حال، علی اکبر هاشمی رفسنجانی از فرزندش خواسته که جهت اخذ دیپلم دکتری اقامتش را در خارج تمدید کند.
*****
امنیتی شدن فضای تهران در آستانه 22 بهمن
از ابتدای هفته جاری و در آستانه آغاز دهه فجر، جشن پيروزی انقلاب عظيم ملت ايران در سال ۵۷، نيروی انتظامی در اقدامی بی سابقه و غير قابل توجيه، فضای شهر تهرات را امنيتی کرد.
به گزارش وبسایت امروز، بنابر مشاهدات به عمل آمده از سطح شهر تهران، از روز شنبه، نيروی انتظامی با به حرکت درآوردن يگان های ويژه خود در سطح شهر تهران، ضمن عبور از خيابان های اصلی شهر و توقف های کوتاه در ميادين و اماکن پر رفت و آمد، نيروهای مجهز به تجهيزات کامل خود را به رخ مردم و رهگذران می کشد.
اين اقدام در حالی صورت می گيرد که در اين ايام هيچگونه اعتراض و تظاهراتی در تهران وجود نداشته و هيچگونه دعوتی نيز در اين ارتباط به عمل نيامده است. همچنين تلاقی اين اقدام غيرقابل توجيه با آغاز جشن های سی ويکمين سالگرد پيروزی انقلاب، که قاعدتاً فضايی شاد و عاری از خشونت و ارعاب را در سطح شهرها اقتضا می کند، آن را نامقبول تر جلوه می دهد.
گفته می شود از آنجا که نيروهای امنيتی و نظامی، از اعمال خشونت نسبت به معترضين در روز ۲۲ بهمن ماه عاجز بوده و شرايط راهپيمايی عظيم مردم در آن روز، امکان هر گونه برخورد قهرآميز را ناممکن می سازد، استراتژی اين نيروها بر آن قرار گرفته است که تا قبل از روز ۲۲ بهمن با اقداماتی از قبيل به رخ کشيدن نيروهای يگان های ويژه در سطح شهرها، تشديد محاکمه دستگير شدگان اعتراضات اخير و صدور احکام شديد در قبال آنان و در صورت امکان، اجرای برخی از اين احکام تا قبل از ۲۲ بهمن، صدور بيانيه های تهديد آميز از سوی نهادهای نظامی و انتظامی مبنی بر اعمال برخورد با معترضين در روز ۲۲ بهمن، بمباران تبليغاتی از جانب رسانه به اصطلاح ملی و مطبوعات وابسته به جريان اقتدارگرا برای منفعل و نااميد کردن مردم و تبليغ اين ادعا که جنبش سبز به انتهای خط رسيده است و در روز ۲۲ بهمن به اضمحلال کامل خواهد رسيد؟! و ... از وسعت حضور اقشار مختلف مردمی که همچنان به اهداف اوليه و متعالی انقلاب معتقد بوده و نسبت به شرايط کنونی مديريت کشور شديداً معترضند، در راهپيمايی روز ۲۲ بهمن بکاهند و با بزرگنمايی حضور تعداد اندک طرفداران خود در راهپيمايی آن روز، (همانند آنچه در روز ۹ دی رخ داد و حضور حداکثر سيصدهزار نفری را، سه ميليون نفر معرفی کردند) اهداف تبليغاتی دروغين خود را پی بگيرند.
*****
نیلوفر لاری‌پور شاعر، ترانه‌سرا و خبرنگار نشریه چلچراغ بازداشت شد
پارلمان‌نیوز: نیلوفر لاری‌پور شاعر، ترانه‌سرا و خبرنگار نشریه چلچراغ بازداشت شد.
خواهر نیلوفر لاری‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس«پارلمان‌نیوز»، با تایید خبر بازداشت خواهرش، گفت:«شب گذشته ماموران با خواهرم در منزل حاضر شده و کیس کامپیوتر او و یکسری وسایلش را بردند.»
وی با بیان اینکه برخورد ماموران بسیار محترمانه و خوب بود اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر مشکل نیلوفر حل شده و به خانه برگردد.
یکی از همکاران لاری‌پور نیز در گفتگو با پارلمان‌نیوز، تاکید کرد: ساعت 6:30 دقیقه روز گذشته از وزارت اطلاعات با نیلوفر تماس گرفته شد و از او خواستند تا ساعت 7 به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات برود.
وی با بیان اینکه نیلوفر هیچ گونه فعالیت سیاسی و جناحی و گروهی نداشته، تاکید کرد: نیلوفر به درخواست وزارت اطلاعات به مرکز مورد نظر مراجعه کرد اما علی‌رغم اینکه به او گفته بودند فقط قرار است چند سئوال پرسیده شود او بازداشت شد.
وی در خصوص فعالیت‌های خبری لاری‌پور گفت:«ایشان مسئول صفحه ترانه‌های مجله هستند که بیشتر در مورد ترانه‌های مذهبی و ریشه آن در ایران باستان مطلب می‌نوشته است.»
وی تاکید کرد: نیلوفر هیچ گونه فعالیت سیاسی و حزبی نداشته است.
وی خاطر نشان کرد: تنها فعالیت سیاسی لاری پور مربوط به دوران انتخابات و تبلیغات بوده که برای آقای موسوی تبلیغ می‌کرد.
*****
وزیر علوم دولت کودتا: التزام به ولایت فقیه شرط بورس دانشجویان/ صدور مجوز دانشگاه تک جنسیتی

وزیر علوم گفت: همانطور که غربیها در استخدام استاد به شرایطی همچون صحبت نکردن درباره هولوکاست پایبند هستند دانشگاههای ما نیز برای استخدام اعضای هیئت علمی و بورسیه کردن دانشجویان باید افرادی را انتخاب کنند که به نظام اسلامی اعتقاد و به ولایت فقیه التزام عملی داشته باشند.
رشد نامتوازن آموزش عالی
به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو در نشست روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری اظهار داشت: حدود دو میلیون نفر دانشجوی رشته های علوم انسانی در کشور وجود دارد و اگر به ازای هر یک صد دانشجو یک استاد در نظر بگیریم باید 20 هزار استاد در این رشته ها داشته باشیم که البته همه می دانند این تعداد عضو هیئت علمی برای علوم انسانی به این سادگی امکانپذیر نیست و این شاخص نشان دهنده رشد نامتوازن آموزش عالی است.
آمایش سرزمین در دستور کار وزارت علوم
وی افزود: در سالیان گذشته در مناطق مختلف کشور دانشگاهها و موسسات آموزش عالی متعددی تاسیس شدند بدون اینکه در تاسیس این مراکز به نیازها و امکانات کشور و استانها توجه شود. همچنین بین مراکز محروم و توسعه یافته توازن برقرار نیست بنابراین طرح گسترش آموزش عالی براساس آمایش سرزمین برای جبران این مشکلات در دستور کار قرار گرفته است.
اعتقاد به نظام اسلامی شرط استخدام عضو هیئت علمی
وزیر علوم خطاب به روسای دانشگاهها گفت: برای استخدام اعضای هیئت علمی و بورسیه کردن دانشجویان هیچ مشکلی نداریم لکن باید افرادی انتخاب شوند که به نظام اسلامی اعتقاد و به ولایت فقیه التزام عملی داشته باشند.
وی در خصوص جذب اعضای هیئت علمی گفت: حتی در کشورهای غربی برای استخدام اساتید دانشگاه شرایط متعددی دارند که از جمله آن پایبندی به تفکر لیبرال دموکراسی، تحقیق و صحبت نکردن در مورد هولوکاست و... است. دانشگاههای ما قرار است به تعبیر امام (ره) کارخانه آدم سازی باشند بنابراین دانشگاههای ما باید افرادی را برای تربیت دانشجویان استخدام کنند که به مبانی ارزشی و اخلاق اسلامی معتقد باشند چون هدف ما کسب علم ودانش همراه با معنویت و اخلاق است.
لزوم تغییر متون دانشگاهی
دانشجو با اشاره به برنامه ریزیها و لزوم تغییر متون دانشگاهی گفت: اساتید دانشگاهها در کنار ارائه نظریات و مکتب های غربی باید نقدهای وارد به آن مکاتب را نیز بگویند و همچنین نظریات اندیشمندان مسلمان را هم عمیقا بشناسند و هم بازگو کنند.
وزیر علوم اطلاع رسانی دقیق و شفاف را از وظایف مسئولین دانشگاهها دانست و افزود: مسئولین باید تلاش خود را برای رفع کاستی ها و مشکلات انجام دهند و دستاوردها و نتایج را به اطلاع عموم برسانند زیرا افزایش امید در جامعه و ایجاد انگیزه در اقشار مردم و نسل جوان ضرورتی است که باید مورد توجه واقع شود. به عبارت دیگر برآیند فعالیتهای اطلاع رسانی باید ایجاد امید به آینده و اعتماد به نفس در جامعه باشد.
به هیچ وجه قصد تفکیک جنسیتی در دانشگاهها را نداریم
وی در خصوص دانشگاههای تک جنسیتی گفت: به هیچ وجه قصد تفکیک جنسیتی و جدا سازی دانشجویان در دانشگاهها را نداریم لکن به موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی جدید این مجوز را می دهیم که تک جنسیتی باشند تا به نیاز بخشی از جامعه پاسخ داده شود.
صدور مجوز برای راه اندازی دانشگاههای تک جنسیتی
دکتر دانشجو گفت: وقتی در جامعه تقاضا و نیاز برای دانشگاههای تک جنسیتی وجود دارد چه اشکالی دارد دانشگاهایی مانند دانشگاه الزهرا ، حضرت معصومه ، امام صادق و امام حسین که عملکرد خوبی هم ارائه داده اند بیشتر داشته باشیم. این حق خانواده ها و ملت شریف ایران اسلامی است که انتخاب کند در کدام دانشگاه و در چه فضایی می خواهند فرزاندشان تربیت شده و عالم شوند.
کمک می کنیم استقلال دانشگاهها بیشتر شود
وزیر علوم با اشاره به موضوع استقلال دانشگاهها با ذکر این نکته که دانشگاهها متعلق به هفتاد میلیون ایرانی هستند و نه صرفا اعضای هیئت علمی و دانشجویان آن دانشگاهها گفت: دانشگاهها در امور اجرایی، پرسنلی، عمرانی و غیره مستقل هستند و باید باشند و ما هم کمک می کنیم این استقلال بیشتر شود لکن در مجموع باید در راستای سیاستهای کلی نظام، قانون اساسی، منافع ملی و مصالح عمومی حرکت کنند که البته قاطبه دانشگاههای ما اینگونه هستند.
*****
رخشان بنی اعتماد جایزه خود را تقدیم مادران عزادار کرد
رخشان بنی اعتماد کارگردان برجسته ایرانی جایزه خود را تقدیم مادران عزادار کرد.
پنجمين دوره جشنواره جهانی «حفظ ميراث سينما» که به يادبود پدر سينما تک فرانسه «هانری لانگ لوا» نامگذاری شده است، در شهر ونسن فرانسه با حضور بزرگان سينمای جهان روز گذشته اول فوريه به کار خود پايان داد.
بزرگانی از عالم سينما هم چون کلوديا کارديناله و ماريزا برونسون و کارگردانان شناخته شده ای چون جان پيير موکه، کلود پينوتو و ولاديمير کوسما آهنگساز برجسته در اين جشنواره معتبر حضور داشتند. رخشان بنی اعتماد کارگردان نامدار و برجسته سينمای ايران برای مجموعه آثار سينمايی اش توانست جايزه معتبر «هانری لانگ لوا» را از آن خود کند. او هنگام دريافت جايزه خود از رئيس جشنواره ونسن اعلام کرد: «من اين جايزه را تقديم می کنم به تمام مادران عزادار وطنم».
طی پنج سال گذشته اين دومين بار است که چنين جايزه ای به يک کارگردان سينما تعلق می گيرد.
*****
واکنش وکیل رحمانی پور به اطلاعیه دادستانی؛ «اجازه حضور در دادگاه را ندادند»

دادسراى عمومى و انقلاب تهران در واكنش به انتقادها در باره اعدام دو متهم به «محاربه» بيانيه اى صادر كرده و گفته است كه جلسات محاكمه آنها با حضور وكلا برگزار شده است ولى وكيل آرش رحمانى پور به راديو فردا مى گويد كه به هيچ وجه به وى اجازه حضور در دادگاه ها داده نشد.
آرش رحمانى پور و محمد رضا على زمانى كه در دادگاه هاى پس از حوادث انتخابات رياست جمهورى به عضويت در انجمن پادشاهى ايران و محاربه متهم شده بودند صبح پنج ‌شنبه، هشتم بهمن ‌ماه، اعدام شدند.
اعدام اين دو نفر با انتقادهاى گسترده بين المللى روبرو شد و مهدى كروبى و مير حسين موسوى، رهبران مخالفان در ايران، نيز اين اعدام ها را محكوم كردند.
دادسراى عمومى و انقلاب تهران روز دوشنبه در بيانيه اى با تكرار اتهام هاى وارده به آرش رحمانى پور و محمد رضا على زمانى گفته است كه آنها در «سال جارى» به دليل عضويت در «گروهک ضد انقلابى انجمن پادشاهى دستگير شدند.»
اين دادسرا به زمان دقيق بازداشت اين دو نفر اشاره اى نكرده است و اين در حالى است كه پيشتر در كيفرخواست دادستانى تهران، علت دستگيرى اين افراد، دخالت در نا آرامى ها و اعتراض ها به نتيجه انتخابات رياست جمهورى اعلام شده بود.
نسرين ستوده، وكيل آرش رحمانى پور روز دوشنبه به راديو فردا گفت كه تاريخ دقيق بازداشت موكل وى روز ۲۷ فرودين ماه ۱۳۸۸ است كه دو ماه قبل از انجام انتخابات رياست جمهورى بود. وى در خصوص اطلاعیه دادستانى تهران مبنى بر حضور وكيل رحمانى پور در جلسه محاكمه دادگاه انقلاب گفت: براى موكلم در مرحله بدوى دو جلسه دادگاه تشكيل شد. يكى عمومى كه از طريق تلويزيون نمايش داده شد ولى در همان جلسه از ورود من ممانعت شد و اعلام مى كنم كه در قبال اصرارم براى شركت در جلسه، تهديد به بازداشت شدم و در روزهاى بعد، آن را طى نامه اى به رييس قوه قضاييه اعلام كردم.
وى افزود: جلسه دوم كه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تشكيل شد اساسا به من و يا خانواده آرش رحمانى پور اطلاع داده نشد تا در جلسه دادگاه شركت كنم. بنابر اين در دو جلسه دادگاه بدوى به هيچ وجه به من اجازه حضور در محاكمه ها داده نشد.
«فشار برای جلوگیری از دخالت وکیل انتخابی»
دادسراى عمومى و انقلاب تهران در بيانيه خود در باره نحوه صدور حكم آرش رحمانى پور مى گويد: «با ارجاع پرونده به يكى از شعب دادگاه انقلاب اسلامى تهران، جلسه محاكمه با حضور متهم و وكيل وى تشكيل و دادگاه مستنداً به مواد ۱۸۶، ۱۸۷، ۱۹۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامى حكم به اعدام متهم به اتهام محاربه صادر نمود كه با اعتراض وكيل محكوم عليه به رأى، پرونده به دادگاه تجديدنظر استان تهران ارجاع و مرجع ياد شده نيز حكم صادره را عينا تاييد كرد.»
خانم ستوده در باره درخواست تجديد نظر در حكم موكل خود مى گويد: «بعد از اينكه موفق شدم وكالت نامه را با مشكلات فراوان طى تنها يک ربع ملاقات با موكلم به امضاء برسانم، توانستم لايحه تجديد نظر خواهى را روى پرونده بگذارم. اما بايد توجه كرد كه لايحه تجديد نظر خواهى جاى شركت در جلسات دفاع از متهم را نمى گيرد.»
اين وكيل دادگسترى با بيان اينكه «دفاع از متهم و حضور وكيل تعيينى و انتخابى توسط متهم يكى از حقوق وى است» اظهار داشت: «در همان جلسه اى كه قرار بود آرش به دادگاه اعلام كند اجازه دهيد تا وكيل انتخابى ام صحبت كرده و ايشان امكان حضور در جلسه را پيدا كند پدر آرش با تهديد بازداشت مواجه شد تا پسرش را به اعتراف وادار كند. بنابر اين مجموعه فشارهايى كه بر آرش و خانواده وى وارد شده بود براى اين بود تا از مداخله وكلاى انتخابى در اين پرونده جلوگيرى به عمل آيد.»
وى مى گويد: «استقلال قضايى آن قدر مهم است كه اگر يک قاضى آن را ناديده بگيرد و بنا به توصيه هاى سياسى با بحرانى تر شدن اوضاع مبادرت به صدور حكم كند تا بتواند از آن بهره بردارى سياسى كند در زمان خود قابل تعقيب كيفرى هست و كاملا جرم محسوب مى شود.»
در باره پرونده محمد رضا على زمانى، دادسراى تهران اشاره كرده است كه وى به اعدام و پنج سال حبس محكوم شده بود.
نسرین ستوده در پاسخ به اين پرسش كه چرا ابتدا حكم اعدام در باره اين متهم اجرا شد و نه حبس، مى گويد: «تا جايى كه من مى دانم، متهم اول بايد حبس را تحمل كند و بعد اعدام شود ولى مشخص است كه به چه دليل و چگونه آب و آتش بردند و مخفيانه آنها را اعدام كردند، اين هم يك بحثى است.»
سازمان هاى حقوق بشرى در ماه هاى اخير با انتقاد شديد از نحوه محاكمه متهمان اعتراض هاى انتخاباتى، ابراز نگرانى كرده اند كه احكام بيشترى براى اعدام مخالفان صادر و به مرحله اجرا در آيد.
دادسراى عمومى و انقلاب تهران روز هشتم بهمن اعلام كرد كه در مجموع ۱۱ نفر از بازداشت ‌شدگان اعتراضات ماه‌هاى اخير در ايران به اعدام محكوم شده‌اند.
دادستانى تهران در اطلاعيه خود با اشاره به اين كه «احكام ۹ نفر ديگر از محكومان اغتشاشات ماه‌هاى اخير نيز در مرحله تجديدنظرخواهى است» وعده داده است كه «در صورت قطعيت احكام صادره طبق مقررات نسبت به اجراى حكم اقدام خواهد شد.»
روز دوشنبه، سيد ابراهيم رييسى، معاون اول قوه قضاييه گفت كه «اين دستگاه به بخش عمده اى از پرونده هاى مربوط به فتنه هاى اخير رسيدگى كرده و احكام صادره نيز در دادگاه تجديد نظر قطعى شده است.»
وى مى گويد: دستگاه قضايى در برابر كسانى كه آنها را متهم كرد «عليه نظام و مردم ساختار شكنى كردند» كوتاه نخواهد آمد.
در جريان اعتراض هاى پس از انتخابات كه مقام هاى جمهورى اسلامى ايران از آن به عنوان «فتنه» ياد مى كنند بيش از پنج هزار نفر بازداشت شدند و ده ها نفر نيز كشته شدند.
*****
بیانیه سپاه تهران: بیست و دوم بهمن روز عبور از فتنه است

سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ به مناسبت سي‌و‌يكمين سالگرد پيروزي انقلاب با صدور بيانيه‌اي خواستار تکرار راهپیمایی روز 9 دیماه در روز بیست و دوم بهمن شد و تاکید کرد که مردم در این روز حجت را بر همگان تمام کرده و روز عبور از فتنه ها تبدیل خواهد شد.
به گزارش ايلنا در بخشی از این بیانیه آمده است: سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ رجاء وائق دارد كه امت آگاه و قدردان امام با تبعيت آگاهانه و عاشقانه از رهبر فرزانه انقلاب، با حضور تاريخي خود در راهپيمايي 22 بهمن ماه بار ديگر ضمن تجديد ميثاق با آرمان‌هاي والاي حضرت امام و تجديد بيعت با نائب بر حق امام زمان حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي حجت را بر همه تمام كرده و راهپيمايي 22 بهمن را به روز حماسي و غرورانگيز عبور از فتنه‌ها تبديل خواهد كرد و همه فتنه‌گران و فتنه‌گردانان و اغتشاشگران را مقهور قدرت خويش ساخته و از آنان ابراز برائت خواهد كرد.
بیانیه می افزاید: آري ملت آگاه و ولايتمدار ايران اسلامي حماسه پرشكوه 9 دي‌ ماه را بار ديگر در 22 بهمن ماه تكرار خواهد كرد و با حضور مقتدرانه خويش مشت محكمي بر دهان ياوه‌گويان فتنه‌گر و منافق داخلي و استكبار جهاني خواهد نواخت و بار ديگر شكوه ولايت‌مداري و ولايت‌شناسي خويش را رخ جهانيان خواهد كشيد. پيام روشن ملت هميشه در صحنه ايران اسلامي در يوم الله 22 بهمن ابراز انزجار، تنفر و برائت از نفاق داخلي فتنه‌گران جهان استكبار و صهيونيزم بين‌الملل است.
گفتنی است از چندی پیش هواداران جنبش سبز نیز اعلام کرده اند که در روز 22 بهمن به بدون تظاهر و نشان دادن نمادهای سبز در میدان آزادی حضور خواهند یافت و سپس گستردگی حضور خود را به نمایش خواهد گذاشت.میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در اولین روز از هفته جاری در دیداری که با یکدیگر داشتند مردم را به حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن دعوت کرده اند.
*****
بازداشت نازنین فرزانجو فعال دانشجویی و مدافع حقوق بشر
صبح امروز نیروهای امنیتی یک دانشجو و مدافع حقوق بشر را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.
به گزارش واحد اندیشه و بیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نازنین فرزانجو، دانشجوی مترجمی زبان فرانسه و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صبح روز جاری مورخ 13 بهمن ماه در منزل شخصی خود در مهرشهر کرج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.
از دلایل بازداشت و سرنوشت نامبرده پس از دستگیری کماکان اطلاعی در دست نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سه شنبه: 13/11/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بازداشت شد
فشار به دانشجویان برای مصاحبه با 20:30 و اعتراف اجباری محمد علی رفیعی عضو دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دوشنبه شب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این فعال دانشجویی، دوشنبه شب پس از خروج از دانشگاه توسط عوامل ناشناسی سوار بر یک اتومبیل سمند ناشناس شد و به نقطه نامعلومی منتقل شد. همزمان خانواده های برخی دانشجویان در بند دانشگاه تهران خبر از فشارهایی دادند که در روزهای اخیر بر برخی از دانشجویان زندانی وارد آمده و آنها را از شرایط مسالمت آمیز محروم نمو ده اند تا مصاحبه با بخش خبری 20:30 و اعتراف های اجباری را بپذیرند. پیش از این نیز برخی از دانشجویان دیگر با همین رویه مورد فشار قرار گرفتند و صدا و سیما اعترافات اجباری آنها را پخش نمود.
*****
هادي غفاري دستگيري خود را تکذيب کرد
بر خلاف آنچه روز گذشته "لجن نامه کیهان" نوشته بود، هادي غفاري در تماس با خبرگزاري برنا خبر دستگيري خود را تکذيب کرد. وي در اين تماس تلفني ضمن تکذيب خبر دستگيري خود تصريح کرد؛ «چگونه اجازه مي دهيد به آدم هاي محترم (...!!!!) جامعه توهين شود و به غير از بحث قانوني آن، در اين جا بحث معاد مطرح است که به نظر من مهم تر از بحث قانون است.»
پیشنماز مسجد الهادي تصريح کرد؛ کيسه هاي برنج هاي پيداشده در زيرزمين مسجد الهادي متعلق به يک برنج فروش شمالي است. غفاري گفت؛ مساحت زيرزمين مسجد، در حدود 15 تا 16 متر مربع است که از سوي مسجد به اين شخص اجاره داده شده است و به من هم ارتباطي ندارد. وي افزود؛ متاسفانه به دليل کساد شدن بازار برنج، وي توانايي پرداخت اجاره خود را نداشت و چندين ماه نيز اجاره وي عقب افتاده است.
پیشنماز مسجد الهادي تصريح کرد؛ اين شخص آدم بسيار پاکدامني است که حتي مي توان پشت وي نماز خواند...!! غفاري ادامه داد؛ درخصوص سلاح ها نيز آن زيرزمين انبار بسيج بوده که چندين سال پيش منحل شده و اين سلاح ها نيز مربوط به همان مساله است. وي خاطرنشان کرد؛ روح من نيز از انبار شدن اين سلاح ها بي خبر است.

*****
مادر شیوا نظرآهاری: دخترم ۴۰ روز درانفرادی است. آخر به چه جرمی؟
شهرزاد کریمان، مادرشیوا نظر آهاری فعال حقوق بشر که ۲۹ آذرماه دستگیر و هم اکنون در زندان به سر می برد در گفت وگو با کمپین بی المللی حقوق بشر در ایران می گوید که فعالیت‌های دخترش در کمیته گزارش‌گران حقوق بشرکاملا قانونی بوده و اتهاماتی مانند مرتبط بودن به گروه مجاهدین خلق کاملا بی اساس است. او با اشاره به وضعیت نامناسب جسمی شیوا می افزاید: « شیوا از روزی که بازداشت شده هنوز در انفرادی است و تقریبا ده روزاست که من از او خبر ندارم یعنی اصلا نمی دانم سلامت است یانه. با توجه به اینکه قبل از به زندان برود از ناحیه قفسه سینه درد داشت و معالجاتش نصفه کاره ماند. قرار بود برای (معالجه) قلبش و گرفتن نوار اکو مراجعه کنیم که متاسفانه دوباره بازداشت شد ونتوانستیم این کارها را انجام بدهیم. در این ده روزه گذشته هم اصلا تلفن نداشته وامروز هم برای ملاقات مراجعه کردیم به ما اجازه ندادند.» وی با اشاره به مرگ امیدمیرصیافی در زندان اوین و ابراز نگرانی از وضعیت دختر خود به شرح فعالیت های شیوانظرآهاری می پردازد و می گوید: «سایت کمیته حقوق بشر اواپل سال ۸۴ به وسیله خود این بچه ها که الان اکثرشان زندانی هستند پایه گذاری شد. این سایت کاملا مستقل است و به هیچ گروه و حزبی وابسته نیست و کارش صرفا اطلاع رسانی است. یعنی هرجایی که حقوقی از فردی ضایع شود این افراد اطلاع رسانی می کردند. کمااینکه دو سال پیش در طرح اراذل واوباش برای کهریزک اطلاع رسانی خیلی قوی داشتند که متاسفانه آن موقع هیچ توجهی به آن نشد تابعد از انتخابات که آن فجایع در کهریزک پیش آمد. همه فعالیت های سایت و حتی برنامه ای که برای سایت خریداری شده همه در خود ایران است و بچه ها در داخل ایران این سایت را راه اندازی و جمع آوری و خبررسانی می کنند. یعنی از هیچ جا این سایت حمایت نمی شود. با وجود اینکه الان چند تا از این بچه های سایت هم زندگی مخفی دارند چون تحت تعقیب هستند.»
مادرنظر آهاری با رداتهاماتی که به دخترش و دیگر اعضای این گروه مدافع حقوق بشر در خصوص رابطه داشتن با گروه‌های خارج ازکشور می شود می گوید:« من همه اتهامات را بی اساس می دانم مثل اتهامات بی اساسی که به خیلی افراد زده اند. چون کار غیرقانونی انجام نمی شود. اطلاع رسانی در قانون اساسی ما -ماننددفاع از حقوق اقلیت ها- جرم محسوب نمی شود. اقلیت ها در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده اند پس اطلاع رسانی دررابطه با این افراد نمی تواند جرم محسوب شود. دفاع از حقوق زنان جرم نیست. دفاع از حقوق کودکان جرم نیست. اگر جایی سنگسار می کنند -درحالی که درزمان آقای شاهرودی که چند حکم سنگسار را ملغی کردند – (سخن گفتن در این زمینه) جرم نیست. وقتی اینجوری نمی توانند هیچ جرمی پیدا کنند، مجبور می شوند به گروه و یا سازمانی که در ایران هیچ جایگاهی ندارند و یک گروه واقعا مرده است (آنها رامنتسب می کنند). من نمی دانم چه اجباری است که یک گروه مرده ای که هیچ پایگاه مردمی ندارد زنده شود. نمی دانم دست اندرکاران چه اصراری دارند؟ خودم هم مانده ام. من خودم از نزدیک با کارهای این کمیته وفعالیت های دخترم آشنا بودم. من هیچ چیزی که خلاف قانون اساسی باشد در کار اطلاع رسانی ها وبیانیه ها آنها ندیدم. حالا کجای آن از نظر آقایان جرم است من نمی دانم . اگر شما می دانید به من هم بگویید.»
او در ادامه درخواست خود را از مقامات ایرانی و کسانی که مسوول پرونده شیوا نظر آهاری هستند اینچنین مطرح می کند:« درخواست من این است که طبق قانون اساسی خودمان رفتار کنند. نمی خواهم تبعیض بگذارند وبرخلاف قانون باشد. درست است که زندانی است ولی زندانی هم حقوقی دارد. من وقتی به دادستانی مراجعه کردم آقای دادستان گفت که (دخترم می تواند) هفته ای یک تلفن و ملاقات داشته باشد. اما متاسفانه اینطور نیست و دلبخواهی عمل می شود. یعنی هفته ای که بخواهند خانواده را اذیت کنند می گویند ملاقات یا تلفن ندارید. بچه من چهل روز است که در انفرادی است. به چه جرمی؟ من نمی دانم کار کردن در زمینه حقوق بشر اینقدر سنگین است که باید الان چهل روز در انفرادی باشد. مقامات صدای ما را بشنوند. من خیلی می خواهم این صدا از طریق رادیو تلویزیون خود ایران پخش شود. یعنی سیمای ملی. ولی متاسفانه هر چه فریاد می زنیم نه کسی صدای ما را می شنود، نه یکی پیدا می شود که بپرسد درد شما چیست؟ وقتی پیش دادستان می رویم بدون اینکه اصلا اجازه بدهد صحبت کنیم -با اینکه برخوردشان واقعا خوب بود- ولی چه فایده برخورد توهین آمیز نبود اما اجازه اینکه من هم صحبتم را بکنم به من ندادند و فقط حرف خودشان را زدند و گفتند که کارشناسانشان گفته اند این سایت وابسته به گروهک منافقین خلق است. ما همه اینها را گوش دادیم اما نتوانستیم دو کلمه با اقای دادستان صحبت کنیم و از خودمان دفاع کنیم و بگوییم که چنین چیزی نیست. می گویند شما نمی دانید ما بهتر از شما میدانیم. همین. فقط حرفهای ما رابشنوند به دردمان توجه کنند. وقتی می رویم آنجا فکر نکنند ما جزام داریم. ما هم بچه هایمان رادوست داریم. همان طور که آنها هم بچه هایشان را دوست دارند ومی خواهند شب بچه هایشان پیش خودشان باشد ما هم می خواهیم بچه مان شب پیش خودمان باشد.»

سابقه:
شیوا نظرآهاری: فعال حقوق بشر، سخنگوی فعلی کمیته گزارشگران حقوق بشر ، فعال حقوق کودکان کار، عضو کمپین یک میلیون امضا، روزنامه‌نگار، وبلاگ نویس، و از دانشجویان محروم از تحصیل می‌باشد که در جریان نا آرامی‌های پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ، روز یک شنبه، ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای اطلاعاتی در محل کار خود بازداشت شد و در اول مهرماه با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
وی مجددا در تاریخ ۲۹ آذرماه در حالیکه عازم قم برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری بود همراه دو عضو دیگر کمیته، کوهیار گودرزی و سعید حائری، در میدان انقلاب بازداشت شد. وی از ابتدای بازداشت دست به اعتصاب غذای خشک زد، به حدی که وضعیت جسمی وی رو به وخامت نهاده و به بهداری زندان اوین منتقل شد. او هم‌ اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین است. دادگاه مربوط به بازداشت خرداد ماه وی هنوز تشکیل نشده است و گمان می رود دستگیری دوباره او برنامه ای برای ممانعت از ادامه فعالیت حقوق بشری وی تا زمان تشکیل دادگاه و صدور حکم مربوطه باشد.
او از دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل است که در کمیته گزارشگران حقوق بشر با تهیه اخبار و گزارش های مربوط به نقض حقوق زندانیان سیاسی، زنان و کودکان، فعالیت های حقوق بشری خود را پی گیر بوده است. نظرآهاری یک بار هم در مردادماه سال ۱۳۸۳ در جریان تجمع خانواده‌های زندانیان سیاسی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران بازداشت و متعاقب آن به یک سال زندان تعلیقی محکوم شده بود.
*****
متکي: مردم پذيرفتند در محاسبات خود اشتباه کرده اند
وزير امور خارجه کابینه کودتا در مصاحبه با شبکه «سي ان ان» با رد ادعاهاي رسانه هاي غربي مبني بر تقلبي بودن انتخابات بار ديگر بر صحت و منصفانه بودن انتخابات رياست جمهوري ايران تاکيد کرد.
به گزارش فارس «فريد زکريا» مجري برنامه «جي پي اس» شبکه «سي ان ان» در ويژ ه برنامه يي که در «داووس» سوئيس تهيه شده بود، با «منوچهر متکي» وزير امور خارجه ايران درباره مساله هسته يي ايران و انتخابات رياست جمهوري اين کشور مصاحبه يي را انجام داد. زکريا در ارتباط با منصفانه بودن انتخابات رياست جمهوري ايران به منوچهر متکي گفت؛ شما مي دانيد ميليون ها نفر از مردم ايران معتقد نيستند که انتخابات رياست جمهوري ايران منصفانه بوده است و اينکه مردم ايران به خيابان ها آمدند و اعتراضاتي را برپا کردند. اين عقيده من نيست، اينها عقايد ايرانيان ميهن پرستي است که بر اين باورند؟
متکي در اين باره تصريح کرد؛ وقتي نتايج انتخابات اعلام شد، اکثر مردم و تقريباً تمامي مردمي که به نتايج انتخابات اعتراض داشتند، به خانه هايشان رفتند و تنها تعداد کمي از آنها تا امروز به خشونت هاي خود ادامه دادند.
مجري شبکه سي ان ان سپس در ادامه گفته هاي متکي اعلام کرد مردم به خانه هاي خود رفتند چون به سمت آنها شليک شد. متکي با رد اين ادعاي زکريا تصريح کرد که نه ، اصلاً اين طور نبوده است. مردم نتايج انتخابات را پذيرفتند زيرا به اين مساله پي بردند که در محاسبات خود اشتباه کرده بودند.
متکي در خصوص برنامه هسته يي ايران نيز گفت؛ ما به ارتباط خود ادامه مي دهيم؛ به ارتباط هاي قانوني با آژانس و به فعاليت هاي خود تحت بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي، و در عين حال فعاليت هاي خود را بر اساس قانون ادامه مي دهيم و من فکر مي کنم شما درباره جديدترين پيشرفت هايي که در اين زمينه صورت گرفته، اطلاع داريد. ما براي سال آينده به اورانيوم مرغوب براي ايزوتوپ هاي پزشکي در رآکتور تهران نياز داريم و همچنين از پيش به آژانس و آن کشورهايي که سوخت هسته يي در اختيار دارند، اعلام کرديم که آنها بايد نيازهاي ما را بر اساس قوانين و ضوابط برآورده سازند.
*****
سازمان هواپيمايي اعلام کرد
توقف پرواز توپولف منوط به نظر روسيه است...!!
يک اعتراف تلخ، ديرهنگام و قابل تامل. تلخ و ديرهنگام از آن جهت که سرانجام سازمان هواپيمايي پذيرفت موتور توپولف ها ايراد دارد اما اين پذيرفتن پس از تعداد زيادي سانحه دردناک در ايران بود و قابل تامل از اين رو که توقف پرواز توپولف ها در گرو تاييد کارخانه روسي سازنده توپولف هاست. رضا نخجواني رئيس سازمان هواپيمايي کشوري در گفت وگو با ايسنا اعلام کرد؛ ايراداتي در موتور هواپيماهاي توپولف 154 مشاهده شده و به کارخانه سازنده آن (روسيه) گزارش شده اما ادامه پرواز اين نوع هواپيما در کشور به اعلام نظر اين کارخانه بستگي دارد. معاون وزير راه و ترابري با اشاره به سانحه يک فروند توپولف در آسمان قزوين گفت؛ براساس آخرين نتايجي که از بررسي سانحه توپولف شرکت هواپيمايي کاسپين در قزوين به دست آمد، ايراداتي در قسمت موتور اين هواپيما مشاهده و موضوع به کارخانه سازنده روسي آن اعلام شده است که هنوز نتيجه بررسي هاي اين کارخانه را دريافت نکرده ايم. وي گفت؛ اگر کارخانه سازنده روسي فرضيه ها و نظريه هاي مطرح شده کارشناسان ما را تاييد کند بر اين اساس در مورد ادامه يا توقف پرواز هواپيماهاي توپولف در کشور تصميم گيري خواهد شد.
به گفته وي به دليل اقتصادي نبودن اين نوع هواپيما و نظرات مسافران، شرکت هاي هواپيمايي تمايلي به استفاده از آن ندارند. نخجواني درباره تاخير در اين جمع بندي ها اظهار کرد؛ قبلاً اين ضعف در موتور هواپيماهاي توپولف را مشاهده نکرده بوديم و در سانحه قزوين به اين نتيجه رسيده ايم که طراحي موتور توپولف ايراد دارد. معاون وزير راه و ترابري در پاسخ به اينکه تا چه زماني بايد منتظر اعلام کارخانه سازنده اين هواپيما بود و اگر چنين ضعفي وجود داشته باشد ادامه پرواز اين نوع هواپيما در کشور ممکن است هر لحظه باعث سانحه شود، گفت؛ پس از اينکه اين موضوع مشخص شد کارخانه سازنده دستورالعمل هاي تعميراتي خود را تغيير داد و اين دستورالعمل ها بسيار محتاطانه تر شد؛ به اين گونه که موتوري که قرار بود هر 150 ساعت يک بار بررسي شود و سپس ادامه پرواز دهد دستورالعمل هاي پروازي اش از 150 ساعت به نحو قابل ملاحظه يي کاهش داده شده است.
بالاخره خلبان مقصر نشد
سرانجام در يک سانحه خلبان مقصر شناخته نشد، زيرا نخجواني درباره سقوط هواپيماي توپولف در آسمان قزوين اظهار کرد؛ علت قطعي سقوط توپولف شرکت هواپيمايي کاسپين در قزوين هنوز از سوي روسيه اعلام نشده اما براساس بررسي هايي که از طرف کارشناس ايراني انجام شده اين مشکل مربوط به مسائل طراحي موتور است. وي درباره زمان قطعي اظهارنظر گفت؛ از کارخانه سوال و استعلام شده، اما هنوز پاسخ کتبي از آنها دريافت نشده است.
هيچ گونه کوتاهي و قصوري نداريم
وي در پاسخ به اينکه سازمان هواپيمايي کشوري در انجام نظارت ها و وظايف خود هيچ گونه ضعف و کوتاهي و قصور نداشته است، تصريح کرد؛ خير چراکه سازمان براساس مقررات و استانداردهايي که در تمام دنيا جاري است فعاليت مي کند و وظايف سازمان هواپيمايي کشور در همه جهان شبيه هم است. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري گفت؛ هنوز علت نهايي حادثه توپولف شرکت هواپيمايي تابان در فرودگاه مشهد مشخص نشده و در کميسيون بررسي سوانح سازمان در حال بررسي است که با توجه به اينکه سانحه پيچيدگي ندارد و کاملاً شفاف است به زودي علت اعلام خواهد شد.وي همچنين اعلام کرد؛ نحوه برخورد با شرکت هواپيمايي تابان بستگي به نتيجه بررسي سانحه دارد و هنوز تصميمي در مورد اين شرکت گرفته نشده است.
افزايش قيمت بليت هنوز ابلاغ نشده
معاون وزير راه و ترابري خاطرنشان کرد؛ هنوز هيچ گونه افزايش قيمت بليت ابلاغ نشده است؛ هرچند معتقديم نرخ بليت هواپيما کاملاً بايد آزاد باشد تا شرکت هاي هواپيمايي بتوانند با تنظيم فعاليت هاي اقتصادي خود هم از ناوگان بهتري برخوردار شوند و هم رضايت مسافران را جلب کنند. نخجواني افزود؛ هنوز قيمت سوخت هواپيما پس از اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها اعلام نشده است.
*****
علی افشاری: باید جلوی حرکت ماشین اعدام گرفته شود

رادیو فردا: در ادامه دادگاه‌های گروهی در ایران، محاکمه ۱۶ نفر از کسانی که به گفته مقامات قضایی در روز عاشورا بازداشت شده‌اند، شنبه گذشته آغاز شد و نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست پنج نفر از آنان را به محاربه متهم کرد.
دور تازه دادگاه‌ها پس از اعدام آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی، دو نفر از محاکمه‌شدگان در دادگاه گروهی قبلی بازداشت‌شدگان، آغاز شده است.
اعدام این دو نفر پس از برگزاری محاکمه‌های گروهی، پخش اعترافات تلویزیونی، به گفته وکیل و خانواده آنها بدون اطلاع قبلی از اعلام حکم و با وجود درخواست‌های مکرر سازمان‌های بین‌المللی برای عدم اجرای چنین احکامی صورت می‌گیرد. این اعدام‌هابا انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شد. در خود ایران هم میرحسین موسوی و مهدی کروبی آن را محکوم کردند. از سوی دیگر اما کسانی مانند احمد جنتی، روحانی تندرو با تشکر از اجرای اعدام خواستار افزایش چنین احکامی شدند.
همه اینها بار دیگر بر نگرانی‌ها و هشدارهایی می‌اافزاید که در آستانه سالگرد انقلاب بهمن ماه از احتمال افزایش خشونت و صدور احکام سنگین علیه بازداشت‌شدگان حکایت دارد. علی افشاری، از اعضای سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و از فعالان سیاسی مقیم آمریکا به رادیو فردا می‌گوید: این دادگاه‌ها با اتهام‌های سنگین آغاز شده و ما بعد از مدت‌ها شاهد اجرای احکام اعدام سیاسی بودیم. این است که طبعاً جای نگرانی بسیاری وجود دارد که متهمان یا قربانیان سری جدید مشمول احکام سنگین شوند.
این طور که از خبرها بر می‌آید پنج نفر از این شانزده نفر را به محاربه متهم می‌کنند. آیا در میان این پنج نفر، از دفتر تحکیم وحدتی‌ها هم هستند؟
اگر بر مبنای همین مسائلی که در جلسه اول دادگاه گذشت، بخواهیم اظهار نظر کنیم، خب اتهام محاربه مشمول عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نشده بود و اتهام ایشان اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بود. اما به هر حال برای پنج نفر از این افراد که در جلسه اول پرونده آنها مورد رسیدگی قرار نگرفت و به جلسات بعدی موکول شد، این نگرانی به طور جدی وجود دارد وهمچنین کسان دیگری که از دادگاه‌های بدوی حکم اعدام دریافت داشتند و الان در پرونده‌هایشان در مرحله تجدید نظر است، این خطر خیلی جدی وجود دارد و حکومت پس از اجرای دو حکم اعدام در حال ارزیابی شرایط است که اگر فضا را مساعد ببینند، قطعاً ماشین اعدامی که راه افتاده به سمت ایستگاه‌های بعدی حرکت خواهد کرد.
از همین منظر است که چه قربانیانی که دانشجو هستند یعنی متهمان و چه کسانی که غیر دانشجو هستند باید نسبت به آنها خیلی زیاد ایجاد حساسیت کرد؛ با توجه به اینکه این افراد از حقوق شان برخوردار نبودند، دسترسی به وکیل نداشتند، الزامات آئین دادرسی عادلانه در مورد آنها رعایت نشده و حتی از موازین حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین المللی که حکومت ایران آنها را امضا کرده، بگذریم، حتی بسیاری از قوانین عادی و فصول قانون اساسی جمهوری اسلامی هم در رسیدگی به این اتهامات نقض شده است. با توجه به فشاری که برخی از نیروهای افراطی از بیرون می‌آورند که این اعدام‌ها سریعتر شود، یا می‌بینیم دبیر شورای نگهبان به صراحت در نماز جمعه که یک برنامه عبادی است فرمان قتل صادر می‌کند و هی می‌گوید بکشید، بکشید، طوری که رئیس قوه قضائیه هم دیگر سر و صدایش بلند شده و می‌گوید اینها که خواستار تسریع در صدور و اجرای احکام مجازات هستند، برخوردشان سیاسی و غیر قانونی است. به هر حال در چنین فضایی باید خیلی مراقب بود و به نظر من یک عزم و اراده جدی باید بین همه نیروهایی که مدافع حقوق بشر هستند و حساس هستند نسبت به سرنوشت زندانیان سیاسی در ایران، به وجود بیاید تا جلوی حرکت ماشین اعدام گرفته شود.
آیا یکی از دلایل اتهام‌هایی که به عنوان اقدام علیه امنیت کشور می‌زنند، ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور است؟
مثلاً در مورد همین عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، یکی از اتهام‌هایی که به صراحت قاضی می‌گوید چرا شما پنج دقیقه قبل از بازداشت با صدای آمریکا مصاحبه کردید. در همین دادگاه نمایشی، که خارج از تمام موازین حقوقی و قضائی صرفاً به یک میتینگ سیاسی تبدیل شده بود، از این هم بگذریم، در همان دادگاه هم ایشان به صراحت گفت که در همه رسانه‌های داخلی ما بسته بود ما ناگزیر از رسانه‌های خارجی استفاده کردیم. که البته آنها عنوان دشمن را به کار می‌برند. ولی چنین اتهامی اساساً در قوانین جمهوری اسلامی جرم نیست. حتی اخیراً آقای احمد توکلی از نمایندگان اصول گرای مجلس هم اشاره کرده بود که بیانیه‌های وزارت اطلاعات نمی‌تواند یک جرم قانونی باشد. چون یکی از اصول بدیهی مجازات اصل قانونی بودن جرم یا اتهام است که در این مورد مصاحبه با رسانه‌های خارج در هیچ کدام از قوانین جزایی مدنی و در قانون مجازات اسلامی چنین جرمی نداریم. الان که در آستانه سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم، همین رسانه‌ها بودند در آن مقطع که خود آیت الله خمینی از این رسانه‌ها استفاده کردند و ابزار اصلی ارتباطی ما مردم رادیو بی بی سی بوده. بنابراین این سئوال مطرح است که اگر امروز این رسانه‌ها دشمن هستند، سی و یک سال پیش هم همین نیروها با استفاده از رسانه‌های دشمن توانستند نظام پهلوی را ساقط کنند.
*****
تهدید برای عدم حضور درراهپیمایی 22 بهمن آغاز شد
حکومت از حضور مردم هراسان شده
با نزدیک شدن به 22 بهمن و درحالی که معترضان به دولت مستقر تدارک گسترده ای برای حضور در سالروز پیروزی انقلاب ایران دیده اند، فرماندهان نهادهای نظامی و انتظامی و همچنین حامیان محمود احمدی نژاد با اظهار نظرها و صدور بیانیه های مختلف، ضمن ابراز نگرانی از این موضوع با اظهاراتی تهدید آمیز که در رسانه های دولتی بطور گسترده ای منعکس شده است سعی در ارعاب معترضان و جلوگیری از حضور گسترده مردم در راهپیمایی این روز دارند.
درهمین ارتباط روز گذشته فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران گفت: "اگر روز 22 بهمن فتنه گران قصد فتنه داشته باشند به مردم اطمینان می دهیم که اجازه نخواهیم داد تا فتنه گران وارد صحنه ۲۲ بهمن شوند."
حسین همدانی همچنین با وجود گفتن اینکه "با توجه به اخطاری که مردم در حماسه ۹ دی به آشوب طلبان دادند، بعید است که فتنه گران در روز ۲۲ بهمن به صورت گسترده حضور یابند" نگرانی خود از حضور مردم در این مناسبت تاریخی را ابراز کرده و افزوده است: "البته دشمنان انقلاب اسلامی هیچ گاه آرام و قرار نخواهند گرفت و به دلیل به خطر افتادن منافعشان نه تنها روز ۲۲ بهمن بلکه در آینده نیز از تلاش خود برای ایجاد مشکلاتی برای ما دست نخواهند کشید.
همزمان با این اظهارات، سپاه محمد رسول الله تهران نیز که در جریان اعتراضات مردمی پس از 22 خرداد نقش گسترده ای در سرکوب مردم داشت با صدور بیانیه ای جدا از اظهارات فرمانده اش، از "تمام فرماندهان، مدیران و بسیجیان" درخواست کرد تا در راهپیمایی "دشمن شکن و مقتدرانه" 22 بهمن حاضر شوند.
سپاه تهران در قسمتی از این بیانیه که بیشتر از واژه های تهدید آمیز در متن آن استفاده شده، نوشته: "امت آگاه با حضور تاريخي خود در راهپيمايي 22 بهمن ماه بار ديگر ضمن تجديد ميثاق با آرمان‌هاي والاي حضرت امام و تجديد بيعت با نائب بر حق امام زمان حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي حجت را بر همه تمام كرده و راهپيمايي 22 بهمن را به روز حماسي و غرورانگيز عبور از فتنه‌ها تبديل خواهد كرد و همه فتنه‌گران و فتنه‌گردانان و اغتشاشگران را مقهور قدرت خويش ساخته و از آنان ابراز برائت خواهد كرد."
نگرانی از حضور مردم
درهمین حال جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح کشورهم طی اظهاراتی نگرانی نیروهای مسلح از حضور گسترده معترضان در روز 22 بهمن را آشکار کرد و گفت: "در 22 بهمن 88 ملت ايران بعد از حماسه 9 دي‌ماه با حضور ميليوني خود يك زلزله سياسي 8 ريشتري را در مراكز فرماندهي دشمنان انقلاب اسلامي ايجاد مي‌كند و صاحبان اتاق‌هاي فكر فتنه اخير را براي هميشه نااميد و مايوس خواهد كرد."
غلامعلی رشید درعین حال افزود: "سراني كه بي‌ثباتي‌هاي ناشي از انتخابات را در داخل ايجاد و به آن دامن مي‌زنند، زماني‌كه خودشان در قدرت بودند همواره بر اين نكته از زاويه امنيت ملي تاكيد داشتند كه چنان‌چه افرادي و جمعي در داخل بي‌ثباتي ايجاد كنند و انسجام سياسي ـ اجتماعي و وحدت جامعه را بر بستر بي‌قانوني هدف قرار داده و بر هم زنند، عمل آنان به سود دشمنان و به‌ضرر منافع ملت ايران است و از همه مهمتر بر اين نكته تاكيد داشتند كه اين‌گونه حركات در داخل، باعث وسوسه دشمنان خارجي خواهد شد."
وی با این توضیح، به زمینه سازی برای سرکوب مردم در مناسبت های پیش رو پرداخته وتاکید کرده است: "چنان‌چه اين آقايان خودشان در مسئوليت بودند هرگز يك دهم اين بي‌ثباتي و ناآرامي‌ها را تحمل نمي‌كردند و باشدت تمام برخورد مي‌كردند."
ابراز نگرانی فرمانده سپاه محمد رسول الله و همچنین جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح از حضور گسترده مردم در 22 بهمن و تهدیدهای تلویحی آنها در شرایطی است که چند روز پیش از این فرمانده نیروی انتظامی کشور نیز طی اظهاراتی در آستانه مناسبت های 10 روزه بهمن ماه و احتمال حضور معترضان در آنها اعلام کرده بود: "آستانه تحمل مردم و نظام در قبال ناامني ها و بي حرمتي به اعتقادات جامعه رو به پايان است و اگر تا كنون نظام حوصله كرد تنها براي اين بود كه حقايق آشكار شود كه آشكار نيز شد."
اسماعیل احمدی مقدم با اشاره به اینکه "حوادث روز عاشورا بسیاری از چیزها را آشکار کرد" گفته بود: "در روز عاشورا عده اي به نيروي انتظامي اعتراض كردند كه چرا برخورد نكرد و كتك خورد. جواب ما اين است كه ما براي حفظ حرمت اين روز حرمت شكني نكرديم و حقيقت در روز عاشورا براي همه مردم مشخص است."
وی همچنین در ادامه افزوده بود: "اما امروز آنهايي كه دشمن را ياري كرده و تشويق مي كنند براي مردم ما شناخته شده اند و ديگر جايي براي مداراكردن و كوتاه آمدن با آنان وجود ندارد."
ترس حامیان و تهدید مردم
ابراز نگرانی از حضور گسترده مردم معترض در روز 22 بهمن اما تنها به مقامات نظامی و انتظامی خلاصه نمی شود چرا که در روزهای اخیر بسیاری از نزدیکان و حامیان محمود احمدی نژاد نیز وارد معرکه شده و در این باره اظهاراتی کرده اند.
داود احمدی نژاد، برادر محمود احمدی نژاد در همین باره طی اظهاراتی در آستانه 22 بهمن گفت: "براي اينکه ما به دشمنان وعوامل نفوذي آنها در داخل کشور اعلام کنيم که ما سرباز ولايت هستيم وانقلاب اسلامي را با تمام وجود دوست داريم همه ملت بايد در 22 بهمن در صحنه باشند."
برادر احمدی نژاد که پس از برکناری از بازرسی نهاد ریاست جمهوری، به دبیری سازمانی به نام «پدافند غيرعامل کشور» منصوب شده، همچون فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی نتوانسته نگرانی خود را از حضور گسترده معترضان در 22 بهمن ماه مخفی کند و درجملاتی پیچیده افزوده است: "هر چند که دشمنان هميشه به فکر توطئه و ضربه به انقلاب و نظام هستند ولي در 22 بهمن اتفاق خاصي در داخل کشور نمي افتد. چون ما در مسير اولياء و انبياي الهي حرکت مي کنيم و در اين مسير نيز بايد منتظر هر حادثه اي باشيم علي رغم اينکه 22 بهمن هيچ اتفاقي از طرف ديگران نخواهد افتاد."
درکنار گفته های برادر احمدی نژاد، غلامعلی حداد عادل نیز درهمین باره گفت: "ملت ايران با حضور باشكوه‌تر از حماسه 9 دي در 22 بهمن حاضر شده و بيعت مجدد خود را با ولايت فقيه و مقام معظم رهبري اعلام كند."
پدرعروس آیت الله خامنه ای و همچنین رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با تکرار گفته های اخیر رهبری درباره "موضع گیری های خواص" و اینکه "به هیچ کس باج نمی دهیم" درباره حضور معترضان در راهپیمایی 22 بهمن افزود: "هر كس كه بخواهد در راهپيمايي 22 بهمن و در اين روز بزرگ راهي جدا از راه ملت را انتخاب كند، بايد بداند كه در ميان ملت ايران منزوي خواهد شد."
این همه برآشفتگی، ابراز نگرانی و تهدید برای جلوگیری از حضور گسترده مردم درحالی است که تاکنون چهره هایی مانند میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و آیت الله هاشمی رفسنجانی از مردم خواسته اند در مناسبت های سالگرد پیروزی انقلاب ایران، به ویژه راهپیمایی 22 بهمن ماه حضوری گسترده داشته باشند.
*****
بی خبری از وضعيت محمد داوری پس از گذشت بیش از 2 ماه از برگزاری دادگاه وی
پس از گذشت بيش از دوماه از تشكيل دادگاه محمد داوری، عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران و سردبیر سحام نیوز در شعبه 26 دادگاه انقلاب،‌ هنوز هيچ تصميم قضايی در خصوص پرونده وی اتخاذ نشده است. برای این فعال صنفی - مدنی وثیقه 200 میلیون تومانی صادر شده اما او قادر به پرداخت این مبلغ نیست و همچنان پس از گذشت 5 ماه در بازداشت به سر می برد. وي معلم يكي از مدارس منطقه 11 تهران بوده و از زمان بازداشت قادر به حضور در كلاس درس نبوده و از اين بابت دچار مشكلات كاري و حتی اخراج به علت غيبت طولانی مدت خواهند شد. از جمله اتهامات محمد داوری فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی عنوان شده است. وكلاي وی، ژينوس شريف رازی و مينا جعفری هستند. محمد داوری در روز 17 شهریورماه در پی حمله نیروهای امنیتی به دفتر شخصی مهدی كروبی و دفتر حزب اعتماد ملی با حكم جلب صادره از سوي دادستاني تهران بازداشت شد.
*****
علیرضا ثقفی عضو کانون نویسندگان ایران بازداشت شد
گزارش های مختلف بازداشت علیرضا ثقفی عضو کانون نویسندگان ایران، نویسنده، روزنامه نگار و فعال عرصه ی کارگی را تایید کرده اند.
کانون مدافعان حقوق کارگر در گزارشی پیرامون این بازداشت نوشته است: در پی بازداشت های گسترده اخیر امروز دوشنبه ۱۲ بهمن ۱٣٨٨ علیرضا ثقفی از طرف دفتر پیگیری اطلاعات واقع در خیابان صبا تهران احضار و سپس بازداشت شد. مامورین اطلاعات به اتفاق علیرضا ثقفی در حالی که همسر و فرزندان وی در منزل حضور داشتند شبانه اقدام به تفتیش منزل نموده و کیس، لب تاپ و جزوات وی را ضبط کردند.
این در حالی است که علیرضا ثقفی هفته گذشته برای چندمین بار با احضاریه دادگاه انقلاب در دادگاه حاضر شده بود و نسبت به اتهام تجمع در پارک لاله به مناسبت روز جهانی کارگر از خود دفاع نموده و وکیل وی آقای اولیایی فر نیز فرصت یافته بود تا ضمن دفاع از وی طی روزهای آینده لایحه خود را ارائه دهد.
گفتنی است که علیرضا ثقفی دومین عضو کانون نویسندگان ایران است که در روزهای اخیر بازداشت شده است. روز چهارشنبه ی گذشته ی نیز رضا خندان (مهابادی) عضو دیگر کانون نویسندگان ایران بازداشت شد و تاکنون اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
*****
دفتر تحکیم وحدت باقی می ماند

بعد از گذشت یک ماه از ناپدید شدن سورنا هاشمی و علی رضا فیروزی، اخبار نگران کننده ای درمورد آنها به گوش می رسد که برخی از نزدیکان شان آن را مورد تایید قرار داده اند، اما خانواده این دو دانشجو برای آنکه تحت فشارهای امنیتی قرار نگیرند و به امید اینکه فرزندان خود را نجات دهند، در این مورد سکوت اختیار کرده اند.همزمان اخبار حکایت از افزایش فشارها بر اعضای زندانی دفتر تحکیم وحدت برای اعلام تانحلال این تشکل دانشجویی دارد.
همزمان سلمان سیما، عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش آموختگان هم بعد از گذشت 24 روز از اعلام حکم 6 سال حبس تعزیری به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویق و شرکت در تجمعات و تشویش اذهان عمومی" که هنوز به وکیل وی آقای اولیایی فر اعلام نشده، است، در بلاتکلیفی به سر می برد. این در حالی است که بر اساس قانون، حکم باید به وکیل ابلاغ شود.
سلمان سیما، از دانشجویان فعال دانشگاه آزاد، در روز 23 آبانماه در منزلش بازداشت شد. وی بیش از 50 روز است که در بازداشت به سر می برد که 28 روز آن در سلول های انفرادی بند 240 بوده است.
دانشگاه سنندج: طومار اعتراضی
جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با امضای طوماری، به وضعیت این دانشگاه به ویژه به بحث اخراج اساتید اعتراض کرده و خواستار توجه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور به این موضوع شده اند.
در این طومار که به امضای 130 دانشجوی این واحد دانشگاهی رسیده و خطاب به جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده، آمده است: "کمبود سرانه فضای آموزشی، مطالعه و نبود امکانات تفریحی و رفاهی، عدم چاپ نشریات دانشجویی و تعطیل کردن تشکلهای دانشجویی، اخراج سلیقه ای اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از جمله مهمترین مشکلاتی است که بارها به مسئولان اطلاع داده شده ولی تاکنون به آن توجهی صورت نگرفته است."
همچنین این دانشجویان به انتخاب و اخراج سلیقه ای اساتید مجرب و بومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اعتراض و در نامه خود آورده اند: "در حال حاضر به دلیل سیاست های نابجای مسئولان تعدادی از اساتید مجرب این واحد دانشگاهی اخراج و افراد دیگری نیز در لیست مازاد قرار داده شده اند در حالی که افراد غیر متخصص و تنها به دلیل داشتن رفاقت با مسئول دانشگاه به کارگیری و به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد سنندج در می آیند."
گفته می‌شود که در ابتدای نیمسال دوم تحصیلی، مسعود رستمی دارنده دکترای علوم سیاسی از تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی منع شده و امید ورزنده، عمر فیضی و... نیز در لیست اخراج قرار گرفته‌اند.
دانشگاه پلی تکنیک: درخواست آزادی
انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک با صدور بیانیه ای اعمال فشار بر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت برای اعلام انحلال این تشکل دانشجویی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری همه دانشجویان در بند شد. در این بیانیه ضمن اشاره به این نکته که اعلام انحلال دفتر تحکیم وحدت توسط اعضای شورای مرکزی موضوعیت قانونی ندارد بر ادامه فعالیت این اتحادیه تاکید شده است.
در این بیانیه با اشاره به بازداشت اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم آمده است: "ازهفته گذشته اخباری به گوش می رسد مبنی بر اینکه 4 عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت مهدی عربشاهی، بهاره هدایت، میلاد اسدی و مرتضی سیمیاری در زندان تحت فشارهستند تا انحلال دفتر تحکیم وحدت را اعلام کنند. حضور مرتضی سیمیاری در بیدادگاه فرمایشی روز شنبه 10 بهمن ماه نیز تلاشی عبث برای فشار بر اعضای دربند دفتر تحکیم وحدت و ایجاد ترس و یأس در میان دیگر دانشجویان در آستانه 22 بهمن ماه است. روشن است که خواست غیر قانونی اعلام انحلال دفتر تحکیم ریشه در خشم و ترس حاکمیت از نهادهای مدنی به طور عام و دفتر تحکیم وحدت به طور خاص دارد."
این بیانیه در ادامه می افزاید: "جامعه مطلوب حاکمیت توتالیتر کنونی، جامعه ای توده ای و نا متشکل است. جامعه ای منفعل و منجمد با افراد ایزوله شده که هیچ هدف و مطالبه ی مشترکی نداشته باشند. بزرگترین مانع بر سر راه تحقق این نیت شوم، نهادها و تشکل های مدنی هستند. این نهادها و تشکل های مستقل با گردآوری نیروهای اجتماعی حول محور مطالبات مدنی، با دقت و پیگیری تحولات جامعه مدنی را رصد می کنند و با شجاعت و سماجت به نقد و اعتراض به رفتارهای غیر انسانی و غیر قانونی حاکمیت می پردازند."
انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر بااشاره به اعتراضات پس از انتخابات چنین ادامه می دهد: "در اعتراضات مردمی پس از انتخابات، این نهادها در رساندن فریاد اعتراض مردم ایران و بازتاب موارد نقض حقوق انسانی شهروندان ایرانی نقش موثری ایفا کردند. «خشم» حاکمیت از نهادهای مدنی را در این فعالیت موثر می توان سبب یابی کرد. اما «ترس» از وجود این نهادها در واقع ریشه در بحران مشروعیتی دارد که در نتیجه اشتباهات سریالی حاکمیت از دست بردن در آرای مردم تا جنایات صورت گرفته پس از انتخابات، دامان حاکمان را گرفته است. حاکمیت هر روز بیش از پیش «نظامی» می شود و حکومت تک پایه ای که به ضرب و زور باتوم، گاز اشک آور، گلوله و چرخ اتوموبیل های نیروهای سرکوبگر خود را حفظ می کند بسیار لرزان و سست خواهد بود."
این بیانیه می افزاید: "این سستی را حاکمان بهتر از هر کسی دریافته اند و به همین دلیل است که فعالان سیاسی و مدنی را به زندان های طویل المدت محکوم می کنند تا در روز های سخت پیش رو، جامعه از منتقد و معترض و مخالف خالی باشد. پروژه ی حذف نهاد های مدنی هم قسمتی از این روند تصفیه جامعه است."
انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک در این بیانیه بااشاره به فشارها برای انحلال دفتر تحکیم، ادامه می دهد: "اما روشی که نیروهای امنیتی به طور خاص در قبال دفتر تحکیم وحدت پیش گرفته اند را در یک کلام می توان «مضحک» توصیف کرد. دید پادگانی اینان به دانشگاه و دانشجو موجب شده تا خیال کنند اگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در زندان و زیر فشار انحلال این دفتر را اعلام کنند، پرونده دفتر تحکیم و انجمن های اسلامی و اعتراضات دانشجویی بسته خواهد شد. از یاد برده اند که در سال های اخیر فشارها و محدودیت ها از صدور حکم تعلیق تا بازداشت دانشجویان و از معلق کردن فعالیت انجمن های اسلامی تا غیر قانونی اعلام کردن فعالیت دفتر تحکیم وحدت منجر به خاموشی و به محاق رفتن دفتر تحکیم نشد. غافل اند از این واقعیت که در جامعه امروز ایران فضای اعتراضی، عمومی شده و منحصر به محیط دانشگاه یا فعالین دانشجویی نیست. بحرانی که مجموعه حاکمیت با آن مواجه است بسیار گسترده تر از آن است که با خاموشی اعتراضات دانشجویی یا نابودسازی نهادهای مدنی رفع شود."
انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک، ضمن برشمردن فشارهای غیرقانونی برای انحلال دفترتحکیم، چنین ادامه می دهد: "اما اگر بناست ملاک رفتار «قانون» باشد با توجه به آیین نامه تشکل های دانشجویی، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نمی توانند انحلال آن را اعلام کنند و تنها «شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت» مجوز چنین عملی را دارد. وزارت علوم دولت نهم در زمستان 87 فعالیت دفتر تحکیم را غیر قانونی اعلام کرد. از آن جا که این اعلام خود غیر قانونی بود مورد پذیرش مجموعه دفتر تحکیم و انجمن های اسلامی قرار نگرفت. اکنون نیز حتی اگر اعضای شورای مرکزی زیر هجمه های غیر انسانی شکنجه و انفرادی انحلال این تشکل را اعلام کنند این اعلام از هر نظر غیر قانونی است و مورد پذیرش مجموعه دفتر تحکیم وحدت نخواهد بود."
این بیانیه در پایان چنین می گوید: "انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر به عنوان یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت اعلام می دارد فعالیت این اتحادیه دانشجویی که در سال های اخیر در جامعه دانشگاهی آماج اصلی فشارها و برخوردها بوده است، کاملا قانونی است. پشتوانه دفتر تحکیم وحدت به انجمن های اسلامی و دانشجویان عضو این اتحادیه است، طبعا این فعالیت ها با وجود سختی ها و ناملایمات همچون گذشته ادامه خواهد یافت و اعضای دفتر تحکیم وحدت در هر شرایطی به آرمان های تاریخی جنبش دانشجویی پایبند خواهند ماند. انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت و اعمال فشار بر همه دانشجویان دربند به ویژه 4 عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، اعلام می دارد که هرگونه اعتراف و اقرار تحت فشار در زندان یا در بیدادگاه های فرمایشی را بی اعتبارمی داند و خواستار آزادی فوری دانشجویان در بند است."
بازداشت در تهران و تبریز
محمد علی رفیعی، عضو دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این فعال دانشجویی، پس از خروج از دانشگاه توسط عوامل ناشناسی با یک اتومبیل سمندبه نقطه نامعلومی منتقل شد.
همزمان خانواده های برخی دانشجویان در بند دانشگاه تهران خبر از فشارهایی دادند که در روزهای اخیر بر برخی از دانشجویان زندانی وارد آمده تا مصاحبه با بخش خبری 20:30 و اعتراف های اجباری را بپذیرند. پیش از این نیز برخی از دانشجویان دیگر با همین رویه مورد فشار قرار گرفتند و صدا و سیما اعترافات اجباری آنها را پخش نمود.
همچنین شاهین فضلی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه علمی کاربردی به حکم دادستانی در تبریز بازداشت شد. مأموران در بازرسی از منزل وی، کتابها، لپ تاپ و دیسک های کامپیوتر او را توقیف کردند.
شاهین فضلی پیش از انتخابات ریاست جمهوری احضار و به اتاق ۳۷ زندان تبریز، دفتری واقع در مجاورت زندان مرکزی تبریز برده شده بود. وی پس از بازداشت به زندان وزارت اطلاعات منتقل شد. فضلی به مدت سه روز تحت شکنجه قرار داشت. آثار خاموش کردن سیگار بر روی گردن وی همچنان باقیست. شاهین فضلی منتقد سینمایی، برادرزاده بایرام فضلی کارگردان فیلم "باز هم سیب داری؟" است.
*****
نخبگان دانش آموزی به پیشواز اعتراضات 22 بهمن می روند
در پی اعلام احتمال انحلال سازمان های آموزشی وابسته به دانش آموزان ودانش آموختگان نخبه دانش آموزی ودانشجویی این گروه ها اعلام کرده اند که در روز پنج شنبه 15بهمن در خیابان طالقانی دست به اعتراض خواهند زد. این اعتراض صنفی نخبگان دانش آموزی ودانشجویی با فراخوان خودجوش دانش آموزی صورت گرفته است و قرار است روز پنج شنبه در نزدیکی یکی از مراکز دخترانه وابسته به نخبگان دانش آموزی در خیابان طالقانی برگزار گردد. بیشتر دانش آموزان ودانش آموختگان این سازمان نخبگان تصمیم دارند در این اعتراض شرکت کنند.
با شروع دولت نهم فشارهای زیادی برسازمان ها ومراکز پوشش دهنده نخبگان دانشجویی ودانش اموزی وارد آمد. زیرا کارشناسان آموزشی وابسته به دولت احمدی نژاد در دولت نهم ودر درولت کودتا معتقد بودند که بیشتر دانش آموختگان این مراکز غیر مذهبی اند. بنابراین این مدارس نیز باید به سلک مجموعه مدارس مذهبی مانند نیکان,مصباح,نور,سروش,امام صادق,علامه طباطبایی ورستگاران درآیند. اما با توجه به اینکه دانش آموزان ودانشجویان این مرتبط با سازمان ها ومراکز نخبه بیشتر بر جنبه های علمی ومذهبی در حد عرف جامعه تاکید دارند و کمتر جذب برنامه های نمایشی مذهبی مابانه دولت نهم وکودتا شدند,دولت احمدی نژاد در هردو دوره در صدد حذف این مراکز وادغام آنها با مراکز عادی گرفته است.
دولت کودتا با این عنوان که باید عدالت آموزشی بین همه ی افراد برقرار شود در صدد حذف این مراکز برآمده است این درحالی است که بودجه خاصی برای این مراکز از سوی دولت پرداخت نمی شود وبیشتر به صورت خودگران وهیات امنایی اداره می شوند وتنها تفاوت بین این مراکز اموزی با مراکز عادی اموزش وپروش در وجود دانش آموزان ودانشجویان نخبه ونیز اساتید مجرب وکاربلد در این مراکز است. دولت کودتا و علم ستیز احمدی نژاد, برای به زانو دراوردن این آخرین دژ باقی مانده ی علمی جامعه, وارد عمل شده است تا به بهانه های واهی آن را تسخیر کند.
به گزارش خبرنگار آژانس ايران خبر, همین امر موجب شده است تا در بهمن ماه و در روزهای دهه ی فجر دانش آموزان ودانش آموختگان این مراکز تصمیم بگیرند تا در روز پنج شنبه برای بیان اعتراض خود اعلام آمادگی کنند. درصورت تحقق این برنامه ی اعتراضی رژیم یک هفته مانده به روز 22 بهمن با چالش جدی روبرو خواهد شد. از سوی دیگر بسیاری از اعضای شهرستانی این مراکز نیز درخواست کرده اند با تنظیم دقیق واعلام برنامه ی اعتراضی نخبگان به طور شفاف اجازه وفرصت حضور آنها در این اعتراضات داده شود.
*****
تجمع حانواده ها برای سومین شب متوالی در مقابل اوین
تجمع نزدیک به 1000 نفر از خانواده های زندانیان سیاسی و مردم در مقابل زندان اوین بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،تعداد زیادی از خانواده های زندانیان سیاسی و مردم و همچنین مادران عزادار در مقابل درب اصلی زندان اوین تجمع کردند و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط زندانیان سیاسی و پایان دادن به صدور و اجرای احکام اعدام شدند.
دوشنبه غروب 12 بهمن ماه خانواده های زندانیان سیاسی و تعداد زیادی از مردم در مقابل درب اصلی زندان اوین تجمع کردند. تعداد جمعیت تا ساعت 22:15 دقیقه نزدیک به 1000 نفر می رسید و همچنان بر تعداد آنها افزوده می شد.جمعیت به حدی زیادی است که از قسمت پایین پله ها تا نزدیک درب اصلی مملو از جمعیت است.در اثر تجمع گسترده و پافشاری مردم برای آزادی زندانیان سیاسی تا ساعت 22:10 نزدیک به 30 نفر آزاد شدند. زندانیان سیاسی دختر و پسر وقتی که از درب اصلی زندان اوین خارج می شوند با روحیه ای بالا و شاداب به آغوش گرم استقبال کنندگان می پیوستند.
خانواده ها و مردم با سوت کشیدن و هورا سر دادند وصلوات فرستادن احساسات خود را بیان و ابراز شادمانی می کردند و از فرزندان دلیر خود استقبال می کردند. این استقبالها به حدی شور انگیز است که زندانبانان را به وحشت انداخته بود و گاها چند لحظه ای از آزادی زندانیان سیاسی خوداری می کردند و شیوه آزادی قطره ای را در پیش می گرفتند.
نیروهای سرکوبگر ولی فقیه از ایستادن مردم جلوی درب اصلی اوین ممانعت می کنند و خانواده ها و مردم را به قسمت پایین هدایت می کنند تا انبوه جمعیت در معرض دید خودروها قرار نگیرد .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سه شنبه: 13/11/1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

احتمال حذف سهميه‌هاي دانشگاه‌

عضو كميسيون آموزش مجلس از بررسي حذف تمام سهميه ‌هاي ورود به دانشگاه غير‌از سهميه ايثارگران در جلسه روز گذشته اين كميسيون خبر داد.‌به گزارش فارس، علي‌كريمي فيروزجاني با اشاره به جلسه روز يكشنبه اين ‌كميسيون اظهار داشت: موضوع بررسي عدالت آموزشي در كشور يكي از مباحث اعضاي كميسيون آموزش ‌اين جلسه بود.‌وي افزود: عدالت آموزشي در واقع طرحي بود كه تعدادي از همكاران ما به هيئت رئيسه مجلس تقديم كردند و ‌اكنون به كميسيون آموزش و تحقيقات ارجاع شده است و خلاصه آن، چنين است كه در جذب دانشجويان در ‌مقاطع تحصيلات تكميلي برخي از سهميه‌هاي غيرضروري حذف شود.‌عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: سهميه ايثارگران همچنان به قوت خود باقي است چون ‌خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران حق مسلمي بر نظام و مردم دارند اما برخي سهميه‌هاي ديگر مغاير با عدالت ‌آموزشي هستند كه بايد حذف شوند.‌
كريمي فيروزجاني با بيان اينكه <نمايندگان وزارت علوم و بهداشت نيز نظرات خود را در اين خصوص ارائه ‌كردند> ادامه داد: كليات موضوع مورد موافقت كميسيون آموزشي و تحقيقات قرار گرفت كه طي يك ماده و ‌چند بند الحاقي به قوانين ناظر به سهميه‌ها اضافه مي‌شود و بعد از تصويب اين پيشنهاد تمام سهميه‌هاي مغاير ‌با قانون حذف خواهد شد.‌وي با بيان اينكه <سهميه مناطق مردم و مربياني كه در دانشگاها مشغول به تحصيل هستند نيز همچنان وجود ‌دارد> خاطرنشان كرد: در برخي رشته‌هاي خاص مانند زنان و زايمان هم كه امكان تحصيل جنس مخالف ‌وجود ندارد، همچنان به روال سابق، خواهد بود.‌
نماينده بابل در اين خصوص ادامه داد: اين طرح بيشتر در راستاي پاسخگويي به مصوبه هيئت دولت در ‌خصوص در نظرگرفتن سهميه متاهلا‌ن است، هر چند كه وزارت علوم اعلام كرده است اين طرح امسال ‌اجرا نخواهد شد اما به هر حال مجلس مي‌خواهد از تبعات زيانبار اجراي اين طرح جلوگيري كند.‌ كريمي فيروزجاني با بيان اينكه <اكنون در برخي رشته‌ها 50 درصد سهميه به خانم‌ها اختصاص دارد> يادآور ‌شد: در اين رشته‌ها بعد از تصويب نهايي قانون، اين سهميه‌ها حذف خواهد شد و سهميه مناطق بازنگري خواهد ‌شد.‌وي همچنين تصريح كرد: بعد از تصويب اين قانون هر گونه تغييري در سهميه‌ها تنها با مجوز مجلس و الحاق ‌مواد و تبصره‌هايي به اين قانون ممكن مي‌شود كه براساس آن دولت اختياري براي در نظرگرفتن سهميه‌ها ‌نخواهد داشت.‌
چهار ترمي شدن سال تحصيلي دانشگاه‌ها قا بل اجرا نيست
نماينده اردل و فارسيان در مجلس گفت: چهار ترمي شدن سال تحصيلي در دانشگاه‌ها ‌مناسب شرايط كشور ما نيست و زمنيه اجرايي شدن ندارد.‌
نورالله حيدري در گفتگو با فارس،در مورد چهار ترمي شدن سال تحصيلي در دانشگاه‌ها ‌گفت: اجراي اين طرح در برخي از كشورها و تجربه‌هاي كسب شده، نشان مي‌دهند كه اجراي چهار ترمي ‌شدن سال تحصيلي دانشگاه‌ها امكان اجرايي شدن ندارد و اصلاً مناسب شرايط نظام آموزشي كشور نيست. ‌وي گفت: با توجه به اينكه <اجراي اين طرح مي‌تواند آسيب جدي را به نظام آموزشي در كشور وارد كند> در ‌جلسه ديروز كميسيون آموزش و تحقيقات به اين نتيجه رسيديم كه اين موضوع رد شود و هيچ‌گونه بحثي ‌پيرامون آن انجام نشود. ‌حيدري در مورد اين طرح تصريح كرد: اجرايي شدن آن مشكلاتي از جمله اتلاف وقت دانشگاه‌ها را ايجاد ‌مي‌كند و نيز باعث پايين آمدن كيفيت آموزشي در كشور مي‌شود. ‌وي گفت: به همين منظور، اين طرح در دانشگاه‌هاي داخل كشور كارايي ندارد و نظام آموزشي كشور را دچار ‌اختلال و تشويش مي‌كند.
*****
آزادی دانشجویان متهم به اهانت به عكس خمینی پس از 50 روز
4 تن از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران كه به اتهام اهانت به تصویر امام خمینی در 16 آذر دستگیر شده بودند، پس از 50 روز آزاد شدند.
به گزارش خبرنگار آینده، آزادی دانشجویان مذكور قبل از برگزاری هرگونه دادگاهی صورت گرفته است.این در حالی است كه یكی از دانشجویان كه 16 آذر دستگیر شده بود، هنوز در بازداشت به سر می‌برد.خانواده های این دانشجویان معتقد بودند به دلیل عدم تمایلات سیاسی در این دانشجویان، امكان شركت آنها در اعتراضات 16 آذر و هتك حرمت تصویر خمینی وجود ندارد.
آینده در گزارش قبلی خود در این زمینه آورده بود: فردی كه به اتهام پاره كردن عكس امام خمینی دستگیر شده است حمید-س دانشجوی ورودی امسال دانشگاه تهران است كه بنابر گفته دوستان وی، فردی غیرسیاسی بوده و حضور چندانی در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات نیز نداشته است.
پس از گذشت مدتی از دستگیری این دانشجو كه در منزلش رخ داده بود و خاموش بودن تلفن همراه وی، سه تن از دوستان او به نام‌های امیرحسین ، خسرو و كیوان كه همگی از ورودی‌های جدید دانشگاه تهران بوده اند، برای كسب اطلاع از علت غیبتش در دانشگاه به منزل وی مراجعه می‌كنند كه این افراد نیز قبل از ورود به منزل دستگیر می‌شوند.
بلافاصله آرش – ا دنشجوی پنجم نیز كه از هم‌دوره‌های این افراد بوه است، در خوابگاه دانشگاه تهران واقع در خیابان وصال دستگیر می‌شود.
گفته می‌شود پس از چند روز از دستگیری و پیگیری خانواده، كیوان – ر كه به دلیل بیماری خاصی مجبور به مصرف داروهای كرتنی بوده است آزاد می‌شود اما 4 تن دیگر همچنان در بازداشت باقی‌مانده‌اند.
با پیگیری‌های به عمل آمده مشخص شده است اتهام خسرو، اهانت به امام خمینی(ره) و اتهام سه نفر دیگر داشتن قصد پاك كردن كامپیوتر خسرو می‌باشد كه البته قبل از فرصت داشتن برای این اقدام و ورود به منزل وی دستگیر شدند.
این در حالی است كه سینا – و یكی دیگر از دانشجویان ورودی جدید نیز بلافاصله پس از 16 آذر دستگیر شده است و اطلاعی از اتهام وی در دست نیست.
گفته می‌شود فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران 40 روز پیش در پاسخ به پیگیری‌های انجام شده وعده داده بود این دانشجویان به زودی آزاد می‌شوند و به خانواده‌های این دانشجویان نیز گفته شده بود كه با توجه به مشخص شدن بی‌گناهی آنان به زودی آزاد خواهند شد كه البته این اتفاق با اندكی! تاخیر رخ داده است.
*****
اولين تصادف در تونل <توحيد>
‌تونل توحيد در اولين روز از بهره برداري خود شاهد برخورد يك دستگاه خودرو با عابرپياده بود.
اورژانس تهران درباره جزئيات اين خبر به ايسنا، گفت: وقوع يك فقره تصادف خودرو با عابر پياده در تونل <توحيد> در ساعت 10:27 از سوي مركز كنترل ترافيك به اورژانس گزارش شد. بنابراين گزارش، اين در حالي بود كه آمبولانس‌هاي اورژانس در ورودي شمال و جنوب تونل توحيد مستقر بودند. در نتيجه بلافاصله يكي از آمبولانس‌هاي مستقر به محل حادثه اعزام شد اما امدادگران، فرد حادثه‌ديده را مشاهده نكردند و پس از 8 دقيقه جست‌وجو به دليل نيافتن مصدوم به محل اوليه استقرار خود بازگشتند.
اورژانس تهران اعلام كرد: به نظر مي‌رسد عابرپياده حادثه‌ديده بلافاصله پس از تصادف و پيش از رسيدن آمبولانس اورژانس به بيمارستان منتقل شده بود.
*****
قطع غيرمنتظره پخش برنامه زنده تلويزيوني افتتاح تونل توحيد

مهر نوشت: بعد از قطع غير منتظره پخش برنامه زنده تلويزيوني افتتاح تونل توحيد، پيگيري براي كسب اطلاعات بيشتر ‌در اين زمينه از مديران شبكه 2 راه به جايي نبرد.‌
بعد از پيگيري مكرر براي اطلاع از علت قطع پخش زنده برنامه افتتاح تـونـل توحيـد بـا‌ مدير شبكـه 2، مسئول دفتر وي گفت: بايد از طريق روابط عمومي براي پاسخ به اين سوالتان اقدام كنيد. ‌همچنين بعد از تماس با تلفن همراه مـدير روابط عمومي شبكه‌2، پاسخگــو‌ي تلفن وي نيز همكاران او در روابط ‌عمومي بودند. آنها هم اعلام كردند مدير روابط عمومي به همراه ديگر مديران اين شبكه در جلسه هـسـتند و در ‌حال حاضر نمي‌تواند پاسخگو باشد.‌ قائم مقام شبكه 2 هم تلفن‌اش را پاسخ نداد.‌
*****
از میان ایمیل های دریافتی:
سرکوب بیشتر،ابتکارات بالاتر
هفت ماه است که از انتخابات ریاست جمهوری میگذرد. جنبش سبز از یکی دو ماه قبل از انتخابات آغاز شد، ولی هنوز که هنوز است به پایان نرسیده است. آیا این جنبشی مبارک و یا جنبشی باطل است؟ آیا اگر این جنبش مرتکب اشتباهاتی شده است ، میتواند به مسیر حق برگردد؟ وظایف مومنین، دوستداران انقلاب اسلامی، و مسئولین کشور در قبال این جنبش چیست؟
بزرگترین موتور محرکه این جنبش، شعار “رای من کجاست” بود. بخش عظیمی از مردم جامعه که بسیاری از آنان از بین نخبگان و تحصیل کردگان بودند، به دلایلی متعدد به نتیجه انتخابات شک کردند. البته این به معنای “وجود سند تقلب” نبود. فقط شکی بود منطبق بر دلایلی منطقی، که از عهده این مقاله خارج است. مسئولین کشور سعی کردند که با شمردن چند صندوق رای در مقابل تلویزیون، وبا تحکم و سرکوبهای امنیتی این شک و شبهه و اعتراض را از بین ببرند. ولی با این کارها شک معترضین برطرف نشد. برای باقی ماندن شک و شبهه نیز باز معترضین دلایل زیادی داشتند. مقاومت نظام از یک سو، و عدم اقناع معترضین از سوی دیگر موجب شد که روز بروز شعارهای جدیدی از معترضین به گوش برسد، تا جاییکه متاسفانه در بین برخی شعارها اصل نظام اسلامی نیز مورد اعتراض قرار گرفت.
این جنبش واقعا چه میخواهد؟ و ما چه باید بکنیم؟
بنظر من شعار “رای من کجاست” نشانه ای از بروز یک پدیده عمیق اجتماعی در جامعه ایران است. این یعنی اینکه جمع بزرگی از مردم که بسیاری از آنان یا خودشان تحصیلکرده اند و یا فرزندانی تحصیلکرده دارند، مطالباتی فراتر از “نیازهای اولیه برای زندگی” پیدا کرده اند. مطالبات ایشان از جنس نیازهای اولیه ای مانند تامین آب و نان برای امرار معاش نیست. اگرچه معترضین طیف وسیعی را شامل شده و خواسته های متنوعی در بین آنها دیده میشود، ولی فصل مشترک خواسته های ایشان را میتوان در این چند مورد خلاصه کرد:

1- آزادی بیان، آزادی پس از بیان، آزدی مطبوعات، محدود نشدن تلویزیون به جناح و تفکری خاص
2- آزادی حق انتخاب در انتخابات شفاف و بدون دخالت های جناحی شورای نگهبان و سایر نهادها
3- عدالت (به معنای رفع تقسیم بندی خودی و غیرخودی، و برابر شدن فرصت ها برای همه مردم برای رسیدن به مراتب بالای سیاسی و اقتصادی. نه اینکه فرصتهای طلایی سیاسی و اقتصادی مختص خودی ها شود).
4- مساوی بودن همه مردم در برابر قانون (نه اینکه سختگیری برای اعمال قانون به غیرخودی ها اعمال شود، و خودی ها مصون از اقدامات فراقانونی خود باشند).
مواردی که در بالا اشاره کردم، تماما مطالبات اجتماعی هستند نه مطالبات سیاسی. اگر هم مطالبه ای سیاسی از طرف معترضین مطرح میشود، هدفشان این است که در سایه اصلاح نظام سیاسی به این مطالبات اجتماعی برسند.
دوستان عزیز، آیا ۴ موردی که اشاره کردم با اسلام در تعارض وتناقض است؟ بنظر اینجانب، این ۴ مورد هرگز با اسلام و نظام اسلامی در تضاد نیست. در مورد این موضوع در پایین تحت عنوان “هماهنگی مطالبات جنبش سبز با نظام اسلامی” توضیح داده ام.
بنظر من اصلی ترین علت رادیکال شدن شعارهای این جنبش، ریشه در نحوه برخورد حکومت با جنبش دارد، نه مقاومت یا لجاجت میرحسین (بعبارت بهتر، مقاومت میرحسین بی تاثیر نبوده ولی عامل اصلی نیست. بلکه عامل اصلی نحوه برخورد حکومت با این مشکل است).
یکی از ویژگیهای مهم این جنبش این است که جنبشی بدون رهبر است. این جنبش بر مبنای رابطه مرید و مرادی تشکیل نشده است. همانطور که دیدیم، دستگیری افراد کلیدی احزاب اصلاح طلب این حرکت را متوقف نکرد. من مطمئن هستم که دستگیری سران اصلاحات (آقایان موسوی، کروبی، و خاتمی) نیز هرگز این جنبش را خاموش نمیکند. جوانان باهوش و تحصیلکرده داخل و خارج از کشور هسته های اجتماعی کوچکی تشکیل داده اند که از طریق اینترنت (تویتر، فیس بوک، فرند فید، ایمیل…) و یا موبایل و اس ام اس با هم هماهنگی میکنند. هرچقدر سرکوبها بیشتر شود، ابتکارات اینها بالاتر میرود. بعنوان مثال، یکی از ابتکارات جدید برای راهپیمایی مسالمت آمیز که توسط یک دانشجوی المپیادی از دانشگاه شریف مطرح شده این است که در کنار خیابان که برای کارهای رزمره خود راه میرویم، همیشه از پیاده روهای شرقی و جنوبی خیابانها راه برویم! کاری به اجرایی شدن یا نشدن این طرح ندارم، منتها اگر خوب فکر کنیم، دنیایی از ابتکار در این طرح نهفته شده است، و عمیقا نشان میدهد که این جنبش، باطنی مسالمت آمیز دارد نه خشن.
اگر در روز عاشورا خشونت هایی دیده شد، اغلب خشونت ها در واقع پاسخ و واکنشی بود به خشونت آغاز شده از طرف نیروهای … یکی از فیلمهای مهمی که عمدا از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش نشد و بطور وسیعی در اینترنت و رسانه های خارجی منعکس شد، نشان میدهد که معترضین بسیار آرام در خیابان ولیعصر حرکت میکنند و فقط شعار “یاحسین، میرحسین” میگویند. وقتی نیروهای امنیتی با کلاه خود و سپر و باتوم بطور برق آسایی به راهپیمایان حمله میکنند، شعار ایشان متاسفانه به “مرگ بر دیکتاتور” تبدیل میشود.
من مطمئنم گروههایی تندرو در درون حاکمیت وجود دارند که عمدا علاقمند هستند که حرکت معترضین در شعار و در عمل رادیکال شود، تا از این فرصت استفاده کرده و بهانه و توجیهی برای سرکوب گسترده معترضین بدست بیاورند. متاسفانه تلویزیون هم فقط بطور انتخابی صحنه های آتش سوزی را نشان میدهد که به مردم بقبولاند که اینها شورشی هستند! البته این نوشته بدنبال تطهیر معدودی افراد فرصت طلب و خشن در میان جنبش سبز نیست.
دوستان من، یک جوان بیست یا بیست و پنج ساله که از پدر و مادری مسلمان زاده شده و فطرتی الهی نیز دارد، میتواند هم جذب اسلام شود و هم از اسلام متنفر شود. تمام اینها به نحوه برخورد من و شما با این جوان بستگی دارد. اگر مکررا به این جوان بگوییم که “بر انداز هستی” “ضد دین هستی” “به اهل بیت اهانت میکنی”،… آیا چنین جوانی جذب دین میشود یا از دین فراری میشود؟ ایمان از جنس محبت است. آیا با برخورد خشن در یک جوان ایمان بوجود می آوریم یا وی را از دین و ایمان بیزار میکنیم؟ چرا به یک جوان بیست ساله از تریبون تلویزیون تهمت محارب زده میشود؟ مگر اصطلاح “محارب” تعریف فقهی ندارد؟ کدامیک از این جوانان اسلحه بدست گرفته اند که محارب محسوب شوند؟ البته بنده با عده قلیلی فرصت طلب که سی سال است کینه انقلاب را به دل دارند کاری ندارم.
دوستان عزیز، فرق عظیمی است بین جمع و جور کردن موقتی یک مشکل اجتماعی با حل ریشه ای آن معضل. (گرچه یقین دارم با بگیر و ببندها این معضل جمع و جور نخواهد شد). وگرنه حل ریشه ای این مشکل نیاز به اصلاح در سیستم اداره کشور دارد تا عملا ۴ مطالبه مذکور در داخل جمهوری اسلامی تحقق یابد.
خلاصه سخن من این است که این جنبشی اجتماعی و بسیار فراگیر است که مانند رودخانه ای به جریان افتاده است. اینکه آیا این جنبش با جمهوری اسلامی سازگار است و یا اینکه خدای ناکرده منجر به براندازی بشود، بستگی به نحوه برخورد مسئولین کشور با جنبش دارد. یعنی اگر مسئولین کشور نشان دهند که بدنبال اصلاح اشکالات هستند (اشکالات مندرج در بندهای چهارگانه)، عملا نشان میدهند که اسلام با این مطالبات تناقضی ندارد، و جمهوری اسلامی توانایی اداره جامعه کنونی و سازگاری با این خواسته ها را دارد. یعنی این جنبش بدنبال خواسته هایش است نه بدنبال براندازی. اتفاقا اگر این نظام خدای ناکرده سقوط کند، هیچ تضمینی نیست که این مطالبات در نظام جدید قابل تحقق باشند.
بدیهی است که هرچه مسئولین کشور در مقابل خواسته های جنبش مقاومت کنند، و خشونت بیشتری به خرج دهند، افراد جنبش سبز نیز به این نتیجه میرسند که این نظام قابل اصلاح نیست و شعارهایشان ساختارشکنانه تر میشود. زنگ خطر بزرگ دیگر برای مسئولین کشور این است که افراد معترض اغلب متولدین دهه شصت شمسی میباشند. همانطور که میدانید، نرخ رشد جمعیت در آن سالها بسیار بالا بود. انتخابات ۲۲ خرداد تنها یک بهانه بود. آغاز جنبش سبز در سال ۸۸، طلیعه حرکتی عظیم است که در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به اوج خود خواهد رسید. در آن زمان متولدین دهه شصت به سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی میرسند. یعنی اوج پختگی و کارآیی برای نسلی تحصیل کرده و مرتبط با اینترنت و رسانه های آزاد. چنین نسلی قطعا در ده پانزده سال آینده بطور قویتری بر مطالباتش پافشاری خواهد کرد.
تمام اینها بستگی به عملکرد من و تو دوست مومن و بستگی به عملکرد مسئولین کشور دارد. امیدوارم مسئولین کشور بدنبال اصلاح اشتباهات خود باشند نه اینکه اصرار به ادامه اشتباهات داشته باشند. امام خمینی فرمود: “اگر این نظام خدای ناکرده سقوط کند، لا اقل تا قرنها نمیتوان سربلند کرد”.
*****
عبدالفتاح سلطانی: شرکت در راهپیمایی تحت هیچ عنوانی «محاربه» نیست

رادیو فردا: در ادامه داداگاه‌های گروهی در ایران، ۱۶ نفر از کسانی که به گفته مقامات قضایی در روز عاشورا بازداشت شده‌اند، شنبه گذشته آغاز شد و نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست پنج نفر از آنان را به محاربه متهم کرد. اتهام محاربه در ساز و کار قضایی جمهوری اسلامی اتهام سنگینی است که در صورت اثبات، از جمله مجازات اعدام برای آن در نظر گرفته شده است.
در عین حال که دو جوان ایرانی نیز به طور ناگهانی اعدام شدند و کسانی مانند احمد جنتی، از روحانیون تندرو و امامان جمعه موقت تهران ضمن تشکر از اعدام‌ها از قوه قضاییه خواستند تا به این روند ادامه دهد، نگرانی‌ها از صدور حکم محاربه افزایش یافته است.
در عین حال بر اساس برخی اخبار و گفته‌های نزدیکان بازداشت‌شدگان، برخی از آنها نتوانسته‌اند برای خود وکیل اختیاری بگیرند یا برای مدت‌ها با خارج از زندان تماسی نداشته‌اند.
عبدالفتاح سلطانی، وکیل، در مورد روند بازداشت‌های اخیر و نگرانی‌ها موجود به رادیو فردا می‌گوید: تا آنجا که من اطلاع دارم، مشکلی که در این قضیه وجود دارد، متهمان را اولاً بعد از دستگیری بدون اینکه اجازه دهند با خانواده برای گرفتن وکیل تماس داشته باشند، مستقیماً بعد از بازجویی‌هایی که معلوم نیست چقدر قانونی صورت گرفته، می‌برند دادگاه و برایشان کیفرخواست‌هایی صادر می‌کنند و برایشان وکیل تسخیری تعیین می‌کنند. نفس این کار به این شیوه نشان می‌دهد که حقوق اساسی متهم مراعات نشده است. یعنی اگر واقعاً بخواهند حقوق متهم را رعایت کنند، راهش این است که اجازه بدهند خانواده‌ها برای فرزندانشان وکیل تعیین کند، وکیلی که خودشان می‌خواهند تعیین کنند.
اگر اینها مشکلی ندارند و معتقد هستند قانون دارد اجرا می‌شود، چه نگرانی دارند که وکلای تعیینی متهمان قبول وکالت کنند و دفاع کنند از آنها، اعم از اینکه محکوم شوند یا نشوند. همین که با این شیوه دارند عمل می‌کنند، نشان می‌دهد که شیوه‌هایی که دارد به کار گرفته می‌شود، قانونی نیست و من هم اعلام کردم و بازهم اعلام می‌کنم هرکدام از متهمانی که دارند محاکمه می‌شوند اتهامشان محاربه باشد یا غیر از آن، من حاضرم مجاناً وکالتشان را قبول کنم. چرا نمی‌گذارند ما وکالت اینها را قبول کنیم؟ چرا از زندان مستقیماً کیفرخواست صادر می‌کنند و پرونده می‌آید دادگاه، و خانواده‌ها بی اطلاع اند؟ خانواده‌ها ناگهان با تماشای تلویزیون متوجه می‌شوند بچه‌هایشان دارند محاکمه می‌شوند. این شیوه نقض حقوق اساسی متهمان است و معلوم می‌شود که شیوه‌ها غیرقانونی است و می‌خواهند از این شیوه استفاده کنند برای ایجاد ارعاب و برای اینکه مردم بترسند و دیگر دنبال حقوق قانونی خود نباشند.
آقای سلطانی، شما اصولاً وارد کردن اتهام محاربه در حال حاضر به این پنج نفر را تا چه حد وارد و صحیح می‌دانید؟
من معتقدم هیچکدام از این اتهاماتی که به کسانی که به عنوان اعتراض در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند... نمی‌توان تحت عنوان محاربه به اینها اتهام وارد کرد. چون اینها نهایتاً در یک تظاهرات آرام شرکت می‌کنند و دنبال حقوق مدنی خود هستند. این نمی‌تواند تحت هیچ عنوانی... حتی در کتب فقهی هم نگاه کنید، محاربه شرطش این است که کسی واقعاً با سلاح مثلاً حمله کند و اغتشاش ایجاد کند، عملیات مسلحانه انجام دهد. کلمه «محاربه» از واژه «حرب» آمده. حرب یعنی جنگیدن. یعنی جنگ مسلحانه.
تمام کسانی که دستگیر شده اند، حداکثرش این است که در یک تظاهرات شرکت کرده اند یا دو تا شعار داده اند. حتی اگر در شعارهایشان مثلاً توهین هم به کسی کرده باشند، حداکثر به عنوان توهین می‌شود با آنها برخورد کرد. اگر جایی را هم تخریب کرده باشند، بنا به فرض، در حد تخریب اموال می‌شود با آنها برخورد کرد، نه محاربه. اغلب اینها فقط در حد یک شرکت در راهپیمایی یا مطرح کردن چهارتا شعار مطرح می‌شوند و اینها هیچکدام نمی‌تواند جنبه مجرمانه داشته باشد. چرا که در مقدمه قانون اساسی و در اصول مختلف قانون اساسی ایران، هر شهروندی حق دارد از طریق راهپیمایی آرام و بدون حمل سلاح بتواند مطالبات خود را مطرح کند. این یکی از حقوق اساسی ملت است. کسانی که اینها را دستگیر می‌کنند به نظر من مرتکب تخلف و عمل خلاف قانون و نقض حقوق اساسی مردم شده اند.
آقای سلطانی، برخی از کارشناسان امور قضائی معتقدند که وارد کردن اتهام محاربه تنها با این هدف صورت می‌گیرد که سهولتی در صدور احکام اعدام ایجاد شود. شما تا چه حد با این موافق هستید؟
اصلاً وقتی عنوان محاربه مطرح می‌شود، طبیعی است که مجازاتی که برای محارب تعیین شده معمولاً یکی از این چهار مجازات است: اعدام، به صلیب کشیدن، قطع دست و پای مخالف هم (یعنی دست راست و پای چپ) و بالاخره تبعید. که معمولاً تبعید را خیلی کم مورد حکم قرار می‌دهند و تبعید هم اصولاً متاسفانه حتی برخلاف قانون، به جای تبعید، تبعید در زندان و یا زندان در تبعید مطرح می‌کنند، آنها را در زندان مثلاً در خارج از تهران نگاه می‌دارند. بعضی مواقع هم متاسفانه یکی از این چهار حکم قانونی و شرعی را یکی را بیشتر انتخاب نمی‌کنند، آن هم اعدام است. در بعضی مواقع هم دیده شده که حکم حبس در تبعید می‌دهند یعنی در یک شهرستان دوری پنج سال یا ۱۰ سال طرف را در زندان نگاه می‌دارند. که اسمش را هم گذاشته اند تبعید، درحالی که این تبعید نیست، تبعید زندان نباید در آن باشد.
*****
عدم ملاقات وکيل پريسا کاکايی با بازپرس پرونده/ انتفال شعب دادگاه انقلاب به زندان اوين بازهم مشکل ساز شد
روز شنبه 10 بهمن ماه افروز مغزي، وکيل پريسا کاکايي جهت ملاقات با بازپرس پرونده موکل خود به شعبه 2 دادگاه انقلاب مراجعه نمود اما بازپرس پرونده، بيگي در محل حاضر نشد و انتظار چندساعته وکيل اين فعال حقوق بشر بي نتيجه ماند.
در هفته هاي اخير بسياري از وکلا با مراجعه به شعب مختلف بازپرسي امنيت دادگاه انقلاب تهران با اين پاسخ روبرو شده اند که شعب مربوطه به زندان اوين منتقل شده اند. زماني که وکلا به زندان اوين نيز مراجعه مي کنند به آنها گفته مي شود که شعب مربوطه هنوز مستقر نشده اند. چنين برخوردي از سوي مسئولين دادگاه انقلاب سبب شده تا ملاقات وکلا با بازپرس پرونده و همچنين موکلين خود غيرممکن گردد. پيش از اين نيز افروز مغزي، زهره ارزني و مينا جعفري نسبت به اين روند اعتراض نموده بودند.
گفتني است پريسا کاکايي روز پنج شنبه 8 بهمن ماه موفق شد براي دومين بار با خانواده اش ملاقاتي 20 دقيقه اي داشته باشد. پريسا کاکايي، فعال حقوق بشر، جنبش زنان و حقوق کودک در 11 دي ماه پس از احضار به دفتر پيگيري وزارت اطلاعات بازداشت شد و به زندان اوين منتقل گشت.
*****
برگزاری دادگاه حسن ارک روزنامه نگار آذربایجانی در تبریز

رسیدگی به اتهامات حسن ارک در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی بیات برگزار شد.
به گزارش ساوالان سسی، این روزنامه نگار آذربایجانی ٣۰ شهريور ٨٨ توسط ماموران اداره اطلاعات در تبریز بازداشت و پس از ۳۹ روز بازداشت موقت به قید وثیقه های ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.
اتهام این روزنامه نگار آذربایجانی تبلیغ علیه نظام، افترا به رهبری و نیروی انتظامی و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی از طریق مصاحبه با تلویزیون ماهواره ای گوناز تی وی عنوان شده است.
دادگاه انقلاب از میان اتهامات وارده اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی را مورد رسیدگی قرار داد و اتهام افترا به رهبری و نیروی انتظامی را جهت رسیدگی به شعبه ۱۰۶ جزائی ارجاع نمود.
قاضی بیات رئیس دادگاه در جریان محاکمه این روزنامه نگار آذربایجانی صرف مصاحبه با تلویزیون ماهواره ای گوناز تی وی را تبلیغ علیه نظام قلمداد نموده است. اظهارات این مقام قضائی در حالی صورت می گیرد که طبق قوانین ایران صرف مصاحبه با رسانه های خارجی تبلیغ علیه نظام تلقی نمی شود.
جلسه دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار شده و نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت ارک را بر عهده داشته است. حسن ارک نویسنده عضو هیات تحریریه نشریه توقیف شده شمس تبریز و نویسنده آذربایجانی است.
*****
محاکمه عیسی سحرخیز به اتهام مصاحبه‌ با رسانه‌های خارجی

دویچه وله: عیسی سحرخیز روزنامه‌‌نگار و تحلیلگر سیاسی روز یک‌شنبه ۱۱ بهمن ماه در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت حاضر شد و به اتهاماتی که مربوط به سال ۱۳۸۵ بود پاسخ گفت. وی از ۱۲ تیرماه در بازداشت به سر می‌برد.
عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در وقایع پس از انتخابات ایران در تاریخ ۱۲ تیرماه دستگیر شد. تا کنون نه خود او و نه خانواده‌اش اطلاعی از اتهامات وی ندارند.
این در حالی است که روز یک شنبه ۱۱ بهمن ماه وی در یک دادگاه علنی با حضور وکیلش حاضر شد و به اتهامات سه سال قبل او رسیدگی شد.
نسرین ستوده وکیل عیسی سحرخیز می‌گوید حال جسمی موکلش اصلا مناسب نبوده و وی از شرایطش در زندان بسیار گله مند بوده است.
دویچه‏وله: خانم ستوده، دیروز دادگاه یکی از موکلین شما، آقای عیسی سحرخیز، در مجتمع کارکنان دولت برگزار شده است.
اتهامی که دیروز در این دادگاه به ایشان تفهیم و به آن رسیدگی شد، چه بود؟
نسرین ستوده: دو اتهام علیه ایشان مطرح شد؛ تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب.

مبنای این اتهامات چه بوده است؟
دلیل این اتهام مصاحبه‏ی موکل‏ام با صدای آلمان در سال ۸۵ بود که به دنبال صدور حکم سنگین پنج سال حبس تعزیری علیه ایشان، این مصاحبه را انجام داده بودند. در کیفرخواست صادره، مطالب غیرواقعی به ایشان نسبت داده شده بود؛ مانند این که ایشان نظام ایران را استبدادی خوانده‏اند. در حالی که اظهارات ایشان چیز دیگری بوده است.
اما صرف‏نظر از همه‏ی این‏ها، چون مدرک این اتهام، یعنی مصاحبه با صدای آلمان، ضمیمه‏ی پرونده نبود، درخواست ارائه‏ی مدرک از دادگاه مربوطه شد. دادگاه این نقص را پذیرفت و پرونده را برای تکمیل برگرداند. قرار شد جلسه‏ی دیگری برای رسیدگی به اتهامات تشکیل شود.

خانم ستوده، آقای سحرخیز در جریان ناآرامی‏های پس از انتخابات دستگیر شدند. در مورد اتهامات جدیدشان با ایشان صحبتی نکرده‏اید؟ نمی‏دانید الان ایشان به چه جرمی در زندان هستند؟
آخرین بار دو اتهام را به ایشان تفهیم کرده‏اند؛ توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام که پرونده جهت رسیدگی به شعبه‏ی ۱۵ دادگاه انقلاب آمده است. اما هنوز احضاریه‏ای به موکل‏ام یا هیچ‏کدام از وکلای پرونده ابلاغ نشده است. امیدوارم که این پرونده با بی‏طرفی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وضعیت جسمی موکل شما، آقای سحرخیز، دیروز در دادگاه چگونه بود؟
بسیار تکیده شده بودند و از شرایط خود در زندان شکایت داشتند. ایشان گفتند به دلیل کمکی که به سلول بغلی داشتند و بعد از این که خانمی در سلول کناری ایشان تقاضای کمک کرده بود، از مامور خواسته‏اند به آن زندانی کمک کند، مورد مؤاخذه قرار گرفته‏اند. پس از آن جای ایشان را عوض کرده‏اند و برای تنبیه، یک سری امکانات را از وی گرفته‏اند و امکان تماس تلفنی برای ایشان هم قطع شده است. به هرحال ابراز نارضایتی از شرایط خود داشتند و هم‏چنین علائم ظاهری جسمانی ایشان خوب نبود.
آیا دادگاه دیروز به صورت علنی برگزار شد؟

بله دادگاه دیروز علنی بود و علاوه بر وکلا، همسر ایشان نیز حضور داشتند.
*****
پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی خالی شدن صندوق ذخیره ارزی
یکی از نمایندگان مجلس به استناد آنچه که دولت در لایحه بودجه 89 آورده است، پیش‌بینی کرد که صندوق ذخیره ارزی با اجرای این لایحه خالی شود.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام آباد غرب به خانه ملت گفت: دولت سقف بودجه را از 285 هزار میلیارد تومان به 367 هزار میلیارد تومان افزایش داده است و این افزایش مهمترین رقم انبساطی در بودجه سال 89 است و این بدان معنی است که ما باید منتظر یک بار تورمی جدی در آینده باشیم.
وی گفت: دولت سهم نفت را در بودجه 89 به مقدار 15 هزار میلیارد تومان افزایش داده است، یعنی سهم نفت در بودجه سال آینده را از 40 هزار میلیارد تومان به 57 هزار میلیارد تومان افزایش داده است که این مسئله باتوجه به نوسانات قیمت نفت در دنیا ما را با ریسک بیشتری مواجه می کند.
به گفته وی این بحث دو معنی دارد، یکی اینکه در خوشبینانه ترین حالت ما باید تهی بودن صندوق ذخیره ارزی را پیش بینی کنیم، صندوقی که 50 درصد از سرمایه گذاری های کشور به آن مربوط است. بحث دیگر این است که اگر قیمت نفت دچار نوسان شود، با مشکلاتی در زمینه تامین درآمدهای نفتی برای بودجه مواجه می شویم.
فلاحت پیشه گفت: بررسی لایحه بودجه امسال حساسیت های زیادی دارد به ویژه اینکه ما در حال حاضر قانون برنامه هم نداریم و این حساسیت ها باعث می شود که کار مجلس یک مقدار سنگین شود لذا اگر دولت بتواند تعامل خوبی با مجلس داشته باشد می توانیم بودجه خوبی تصویب کنیم.
*****
بازداشت شاهین فضلی دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی تبریز

شاهین فضلی، فعال مدنی و دانشجویی و منتقد سینما صبح امروز به حکم دادستانی وزارت اطلاعات در تبریز دستگیر شد. مأموران در تفتیش منزل وی کتاب‌ها، لب تاپ و کامپیوتر و برخی لوازم شخصی وی را با خود برده اند.
وی برادرزاده بایرام فضلی، کارگردان و مدیر فیلمبرداری صاحب نام سینمای کشورمان می باشد. بایرام فضلی مدیر فیلمبرداری فیلمهایی چون: از ما بهتران، انتهاي زمين، همخانه، دم صبح، ماجراهاي اينترنتي (چاي نت)، خواب تلخ، نامه هاي باد و کارگردان فیلم «باز‌ هم سیب داری» است که در سال ۸۵ مورد توجه منتقدان قرار گرفت و هنوز راهی به اکران پیدا نکرده است.
شاهین فضلی دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه علمی کاربردی تبریز هست که به دلیل جو فرهنگی موجود در خانواده از دوران نوجوانی به سمت کارهای فرهنگی و سینمایی رفت. سالهاست که پیوسته در جلسات نقد فیلم به عنوان منتقد حضور یافته و برای نشریات محلی و سراسری مقاله مینوشته است.
این سومین باری است که وی توسط نیروهای امنیتی بازداشت می شود. شاهین فضلی پیش از انتخابات ریاست جمهوری به اتاق ۳۷ زندان تبریز (دفتری که در مجاورت زندان مرکزی تبریز قرار دارد) احضار و پس از بازداشت به بخش وزارت اطلاعات زندان منتقل و به مدت سه روز تحت بازجویی قرار گرفته بود. اثر خاموش کردن سیگار روی گردن وی همچنان باقیست.
فعلا هیچ اطلاعی از علت بازداشت و موارد اتهامی وی در دست نیست.
*****
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بازداشت شد
فشار به دانشجویان برای مصاحبه با 20:30 و اعتراف اجباری
محمد علی رفیعی عضو دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دوشنبه شب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
به گزارش خبرنگار جرس این فعال دانشجویی، دوشنبه شب پس از خروج از دانشگاه توسط عوامل ناشناسی سوار بر یک اتومبیل سمند ناشناس شد و به نقطه نامعلومی منتقل شد.
همزمان خانواده های برخی دانشجویان در بند دانشگاه تهران خبر از فشارهایی دادند که در روزهای اخیر بر برخی از دانشجویان زندانی وارد آمده و آنها را از شرایط مسالمت آمیز محروم نمو ده اند تا مصاحبه با بخش خبری 20:30 و اعتراف های اجباری را بپذیرند.
پیش از این نیز برخی از دانشجویان دیگر با همین رویه مورد فشار قرار گرفتند و صدا و سیما اعترافات اجباری آنها را پخش نمود.
*****
انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر: فعالیت دفتر تحکیم وحدت با وجود سختی ها و ناملایمات همچون گذشته ادامه خواهد یافت
انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر با صدور بیانیه ای اعمال فشار بر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت برای اعلام انحلال این تشکل دانشجویی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری همه ی دانشجویان در بند شد. در این بیانیه ضمن اشاره به این نکته که اعلام انحلال دفتر تحکیم وحدت توسط اعضای شورای مرکزی موضوعیت قانونی ندارد بر ادامه ی فعالیت این اتحادیه تاکید شده است.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر متن این بیانیه بدین شرح است:
ازهفته ی گذشته اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که 4 عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت مهدی عربشاهی، بهاره هدایت، میلاد اسدی و مرتضی سیمیاری در زندان تحت فشارهستند تا انحلال دفتر تحکیم وحدت را اعلام کنند. حضور مرتضی سیمیاری در بیدادگاه فرمایشی روز شنبه 10 بهمن ماه نیز تلاشی عبث برای فشار بر اعضای دربند دفتر تحکیم وحدت و ایجاد ترس و یأس در میان دیگر دانشجویان در آستانه ی 22 بهمن ماه است.
روشن است که خواست غیر قانونی اعلام انحلال دفتر تحکیم ریشه در خشم و ترس حاکمیت از نهادهای مدنی به طور عام و دفتر تحکیم وحدت به طور خاص دارد. جامعه مطلوب حاکمیت توتالیتر کنونی، جامعه ای توده ای و نا متشکل است. جامعه ای منفعل و منجمد با افراد ایزوله شده که هیچ هدف و مطالبه ی مشترکی نداشته باشند.
بزرگترین مانع بر سر راه تحقق این نیت شوم، نهادها و تشکل های مدنی هستند. این نهادها و تشکل های مستقل با گردآوری نیروهای اجتماعی حول محور مطالبات مدنی، با دقت و پیگیری تحولات جامعه مدنی را رصد می کنند و با شجاعت و سماجت به نقد و اعتراض به رفتارهای غیر انسانی و غیر قانونی حاکمیت می پردازند.
در اعتراضات مردمی پس از انتخابات این نهادها در رساندن فریاد اعتراض مردم ایران و بازتاب موارد نقض حقوق انسانی شهروندان ایرانی نقش موثری ایفا کردند. "خشم" حاکمیت از نهادهای مدنی را در این فعالیت موثر می توان سبب یابی کرد. اما "ترس" از وجود این نهادها در واقع ریشه در بحران مشروعیتی دارد که در نتیجه ی اشتباهات سریالی حاکمیت از دست بردن در آرای مردم تا جنایات صورت گرفته پس از انتخابات، دامان حاکمان را گرفته است. حاکمیت هر روز بیش از پیش "نظامی" می شود و حکومت تک پایه ای که به ضرب و زور باتوم، گاز اشک آور، گلوله و چرخ اتوموبیل های نیروهای سرکوبگر خود را حفظ می کند بسیار لرزان و سست خواهد بود. این سستی را حاکمان بهتر از هر کسی دریافته اند و به همین دلیل است که فعالان سیاسی و مدنی را به زندان های طویل المدت محکوم می کنند تا در روز های سخت پیش رو، جامعه از منتقد و معترض و مخالف خالی باشد. پروژه ی حذف نهاد های مدنی هم قسمتی از این روند تصفیه جامعه است. اما روشی که نیروهای امنیتی به طور خاص در قبال دفتر تحکیم وحدت پیش گرفته اند را در یک کلام می توان "مضحک" توصیف کرد. دید پادگانی اینان به دانشگاه و دانشجو موجب شده تا خیال کنند اگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در زندان و زیر فشار انحلال این دفتر را اعلام کنند، پرونده ی دفتر تحکیم و انجمن های اسلامی و اعتراضات دانشجویی بسته خواهد شد. از یاد برده اند که در سال های اخیر فشارها و محدودیت ها از صدور حکم تعلیق تا بازداشت دانشجویان و از معلق کردن فعالیت انجمن های اسلامی تا غیر قانونی اعلام کردن فعالیت دفتر تحکیم وحدت منجر به خاموشی و به محاق رفتن دفتر تحکیم نشد. غافل اند از این واقعیت که در جامعه ی امروز ایران فضای اعتراضی، عمومی شده و منحصر به محیط دانشگاه یا فعالین دانشجویی نیست. بحرانی که مجموعه ی حاکمیت با آن مواجه است بسیار گسترده تر از آن است که با خاموشی اعتراضات دانشجویی یا نابودسازی نهادهای مدنی رفع شود.
اما اگر بناست ملاک رفتار "قانون" باشد با توجه به آیین نامه تشکل های دانشجویی، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نمی توانند انحلال آن را اعلام کنند و تنها "شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت" مجوز چنین عملی را دارد. وزارت علوم دولت نهم در زمستان 87 فعالیت دفتر تحکیم را غیر قانونی اعلام کرد. از آن جا که این اعلام خود غیر قانونی بود مورد پذیرش مجموعه ی دفتر تحکیم و انجمن های اسلامی قرار نگرفت. اکنون نیز حتی اگر اعضای شورای مرکزی زیر هجمه های غیر انسانی شکنجه و انفرادی انحلال این تشکل را اعلام کنند این اعلام از هر نظر غیر قانونی است و مورد پذیرش مجموعه ی دفتر تحکیم وحدت نخواهد بود. انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر به عنوان یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت اعلام می دارد فعالیت این اتحادیه دانشجویی که در سال های اخیر در جامعه ی دانشگاهی آماج اصلی فشارها و برخوردها بوده است، کاملا قانونی است. پشتوانه ی دفتر تحکیم وحدت به انجمن های اسلامی و دانشجویان عضو این اتحادیه است، طبعا این فعالیت ها با وجود سختی ها و ناملایمات همچون گذشته ادامه خواهد یافت و اعضای دفتر تحکیم وحدت در هر شرایطی به آرمان های تاریخی جنبش دانشجویی پایبند خواهند ماند. انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر ضمن محکوم کردن ادامه ی بازداشت و اعمال فشار بر همه ی دانشجویان دربند به ویژه 4 عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، اعلام می دارد که هرگونه اعتراف و اقرار تحت فشار در زندان یا در بیدادگاه های فرمایشی را بی اعتبارمی داند و خواستار آزادی فوری دانشجویان در بند است.
*****
گزارش و تفسیری از سی ان ان درباره 10 روز آینده (دهه زجر ملایان)


*****
احمد زیدآبادی به زندان رجایی شهر منتقل شد

ادوارنیوز: دکتر احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران به زندان رجایی شهر در کرج منتقل شد.
مهدیه محمدی همسر احمد زیدآبادی با تایید این خبر گفت: "پس از اطلاع از انتقال همسرم به زندان اوین مراجعه کردم و این موضوع را به من اعلام کردند که البته بعدا در تماس تلفنی خود آقای زیدآبادی نیز این مساله را تایید کرد".
مهدیه محمدی از علت انتقال همسرش به زندانی در کرج ابراز بی اطلاعی کرد.
گفتنی است پیش از این نیز مسعود باستانی، روزنامه نگار به این زندان منتقل شده بود که از مجاورت وی با زیدآبادی نیز ممانعت به عمل آمده است.
*****
بروز اختلال در شبکه‌ اینترنت کشور
شبکه اینترنت در ایران، امروز دچار اختلال شده و دسترسی به سایت‌ها هرچند وقت یکبار غیرممکن می‌شود.
معاون دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت – با تایید بروز اختلال در ارتباطات اینترنتی، این موضوع را به توسعه فیبر نوری مربوط دانسته است.
حسین شفیع در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: کار توسعه فیبر نوری در مسیر تهران، مشهد اختلالاتی را موجب شده که به احتمال زیاد تا آخر امشب به اتمام می‌رسد.
این در حالیست که پیش از این شایعاتی مبنی بر قطع اینترنت در برخی روزهای دهه فجر و روز ۲۲ بهمن به گوش می رسید.از آنجا که مسوولان دولت بعد از نهم در حوادث پس از انتخابات و در روزهای مشخص اقدام به قطع اینترنت برای اخلال در خبررسانی و به زعم خود تلاشی برای جلوگیری از اطلاع افکار عمومی از رویداد ها داشته اند؛ این شایعات دور از واقعیت نمی نماید.
*****
اطلاعیه دادسرای تهران درباره پرونده‌های «آرش رحمانی‌پور» و «محمدرضا علی زمانی»
در پی اجرای حکم اعدام دو تن از متهمان به جرم محاربه که از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده بودند، دادسرای عمومی وانقلاب تهران، گزارشی از اتهامات محکومان یاد شده و مراحل رسیدگی به پرونده‌های آنان را به منظور تنویر افکار عمومی منتشر کرد.
در این اطلاعیه آمده است: آرش رحمانی پور فرزند داوود، در سال جاری به اتهام عضویت در گروهک ضد انقلابی انجمن پادشاهی دستگیر شده بود. وی در بازجویی اولیه، عضویت در گروهکی ضد انقلابی موسوم به تندر و برنامه ریزی برای آتش زدن مراکز عمومی مانند امام‌زاده زید در منطقه بازار تهران و امامزاده علی اکبر و هم‌چنین تهیه مواد منفجره را پذیرفته و اظهارداشت به علت شلوغی امامزاده و حضور نیروهای بسیجی و انتظامی موفق به اجرای طرح بمب گذاری خود نشده بود.
وی هم چنین اقرار نمود که به همراه یکی از دوستان خود به نام پیمان، خود را به انجمن پادشاهی معرفی نموده و ضمن عضویت در این انجمن ، با اعضای آن که بعضاً دارای کد و نام رمز بوده‌اند، از طریق ایمیل و چت در مورد ساخت مواد شیمیایی و بمب ارتباط برقرار نموده است و برخی از مواد منفجره ساخت خود را نیز در بیابان‌های اطراف تهران، پارک جنگلی و جاده‌های شمال کشور آزمایش کرده بود.
آرش رحمانی پور هم‌چنین اعتراف کرد که با فردی ضد انقلاب به نام "فرود فولادوند" که دارای شبکه ضد انقلابی در خارج از ایران است،ارتباط سازمانی داشته است و به این باور رسیده بود حکومت اسلامی باید از بین برود و حکومت پادشاهی به جای آن حاکم شود، به همین جهت مواد شیمیایی برای ساخت بمب خریداری و بیش از یکصد کیلوگرم مواد منفجره در محل سکونت خود نگهداری می‌کرد. تلاش برای انفجار بمب در حسینه ارشاد و مسجد النبی منطقه نارمک تهران نیز از جمله اقدامات نامبرده می‌باشد که البته با هوشیاری مامورین موفق به انجام آن نشد.
از دیگر اتهامات محکوم یاد شده اقدام تبلیغی علیه نظام و دین بود و در همین رابطه، مقالات و متن سخنرانی‌های فولادوند را بین بستگان و دوستان خود توزیع می‌کرد.
متعاقبا در پی تکمیل تحقیقات، دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای متهم یاد شده به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروهک تروریستی انجمن پادشاهی ایران و همکاری مؤثر با آن و نیز اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم علیه امنیت ، مستند به گزارش مامورین ، اقاریر متهم و سایر دلایل موجود در پرونده ، کیفرخواست صادر نمود.
با ارجاع پرونده به یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران، جلسه محاکمه با حضور متهم و وکیل وی تشکیل و دادگاه مستنداً به مواد 186، 187، 190 و 610 قانون مجازات اسلامی حکم به اعدام متهم به اتهام محاربه صادر نمود که با اعتراض وکیل محکوم علیه به رأی، پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع و مرجع یاد شده نیز حکم صادره را عینا تایید کرد.
پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در خصوص دیگر محکوم اعدامی نیز افزود: "محمدرضا علی زمانی" ، فرزند اسماعیل، با نام مستعار بردیا، در سالجاری به اتهام عضویت در گروهک ضد انقلابی انجمن پادشاهی دستگیر شده بود. حسب اظهارات اولیه وی قبلاً از طریق غیرقانونی از مرز ایران خارج شده و به کردستان عراق رفته و درخواست پناهندگی سیاسی کرده بود. وی در مدت اقامت در عراق با فرود فولادوند ارتباط برقرار و با رابط ضد انقلاب خود به نام جمشید نیز آشنا می‌شود.
نامبرده با ادعای این که گروهکی ضد انقلابی به نام سیمرغ آریایی در ایران تشکیل داده، به جمشید پیشنهاد بهره‌گیری از گروهک مذکور در راستای مقابله با نظام را ارایه می‌دهد. وی همچنین در مدت اقامت در عراق، با نیروهای آمریکایی مستقر در سلیمانیه نیز مرتبط شده و به اشغالگران آمریکایی پیشنهاد تشکیل یک شبکه ماهواره‌ای برای تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران را در صورت تأمین مالی از ناحیه آنان ارایه می‌کند و نهایتا نیز در مصاحبه‌ با شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب به ترویج تفکرات ضد دینی و انحرافی خود پرداخته و آنها را نیز در یک لوح فشرده جمع آوری و تکثیر نموده بود.
این گزارش افزود: زمانی همچنین در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی بیگانه از جمله یور.تی. وی مطالبی در رابطه با قتل‌های زنجیره‌ای، تحریف آیات قرآن، تهدید افراد فعال اسلامی و امثال آن را به انجام رسانده و افرادی را جهت انجام عملیات تروریستی به رابط ضد انقلاب خود معرفی می‌کند.
علی زمانی هم‌چنین با عوامل فعال در گروهک ضد انقلابی انجمن پادشاهی در زمینه تامین منابع مالی و نیز کسب آموزش شیوه راه اندازی هسته‌های تروریستی ، ساخت بمب‌های دستی و انفجاری مرتبط می‌شود. نامبرده همچنین طریقه ساخت بطری‌های انفجاری را از طریق پست الکترونیک به مرتبطین خود در ایران آموزش داده بود تا در زمان اعلام از سوی گروهک انجمن پادشاهی، برای انفجار در مراکز دولتی از آن استفاده شود.
وی همچنین اسامی و محل سکونت تعدادی از نیروهای بسیجی ساکن اسلامشهر را هم از طریق رابطین خود در ایران، به انجمن پادشاهی و رابط ضد انقلاب خود ارایه کرده بود.
زمانی پس از بازگشت به ایران با فردی با نام مستعار سام آشنا شده و در خصوص انجام عملیات تروریستی در نماز عیدفطر مصلای تهران نیز گفت‌وگو می‌کند و تا زمان دستگیری نیز، ارتباط‌های خود با گروهک انجمن پادشاهی ایران و رابط ضد انقلابی خود ازطریق ایمیل و تلفن را هم حفظ کرده بود.
متهم به تمامی موارد فوق اقرار نموده و براین اساس کیفرخواستی به اتهامات محاربه، توهین به مقدسات، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تبانی و اجتماع با هدف اقدام علیه امنیت و خروج غیرقانونی از کشور علیه نامبرده صادر و پرونده جهت رسیدگی به یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال می‌شود.
متعاقبا در پی رسیدگی به اتهامات نامبرده، دادگاه انقلاب اسلامی نیز وی را به اتهام محاربه به اعدام و از باب توهین به مقدسات به پنج سال حبس محکوم نمود که حکم یاد شده پس از اعتراض محکوم، در یکی از شعب دادگاه تجدید نظر استان تهران رسیدگی و عینا تایید می‌شود.
*****
پیام ابوالفضل اسلامی، دیپلمات سابق رژیم در ژاپن
تا دیر نشده از این کشتی شکسته و درحال غرق شدن بیرون بیایید و ضمن نجات خود، به ملت بپاخاسته میهن بپیوندید:

*****
اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سنندج به اخراج اساتید

جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با امضای طوماری، به وضعیت فعلی این واحد دانشگاهی به ویژه بحث اخراج اساتید اعتراض کرده و خواستار توجه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور به این موضوع شده اند.
به گزارش مهر، در این طومار که به امضای 130 دانشجوی این واحد دانشگاهی رسیده و خطاب به جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده، آمده است: در حالی که مقام معظم رهبری در جریان سفر خود، استان کردستان را یک استان فرهنگی خواندند و دانشگاه ها می توانند در عمل به فرامین معظم له نقش فراوانی داشته باشند ولی متاسفانه این مهم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج که حدود 12 هزار دانشجو دارد، نادیده گرفته شده و به آن توجه نمی شود.
در ادامه طومار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج آمده است: کمبود سرانه فضای آموزشی، مطالعه و نبود امکانات تفریحی و رفاهی، عدم چاپ نشریات دانشجویی و تعطیل کردن تشکلهای دانشجویی، اخراج سلیقه ای اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از جمله مهمترین مشکلاتی است که بارها به مسئولان اطلاع داده شده ولی تاکنون به آن توجهی صورت نگرفته است.
همچنین این دانشجویان به انتخاب و اخراج سلیقه ای اساتید مجرب و بومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اعتراض و در نامه خود آورده اند، در حال حاضر به دلیل سیاست های نابجای مسئولان تعدادی از اساتید مجرب این واحد دانشگاهی اخراج و افراد دیگری نیز در لیست مازاد قرار داده شده اند در حالی که افراد غیر متخصص و تنها به دلیل داشتن رفاقت با مسئول دانشگاه به کارگیری و به عضویت هیئت علمی دانشگاه آزاد سنندج در می آیند.
گفته می‌شود که در ابتدای نیمسال دوم تحصیلی مسعود رستمی دارنده مدرک تحصیلی دکتری علوم سیاسی از تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی منع شده و امید ورزنده، عمر فیضی و ... نیز در لیست اخراج قرار گرفته‌اند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ