سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۱/۱۳

سه شنبه: 13/11/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بازداشت شد
فشار به دانشجویان برای مصاحبه با 20:30 و اعتراف اجباری محمد علی رفیعی عضو دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دوشنبه شب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این فعال دانشجویی، دوشنبه شب پس از خروج از دانشگاه توسط عوامل ناشناسی سوار بر یک اتومبیل سمند ناشناس شد و به نقطه نامعلومی منتقل شد. همزمان خانواده های برخی دانشجویان در بند دانشگاه تهران خبر از فشارهایی دادند که در روزهای اخیر بر برخی از دانشجویان زندانی وارد آمده و آنها را از شرایط مسالمت آمیز محروم نمو ده اند تا مصاحبه با بخش خبری 20:30 و اعتراف های اجباری را بپذیرند. پیش از این نیز برخی از دانشجویان دیگر با همین رویه مورد فشار قرار گرفتند و صدا و سیما اعترافات اجباری آنها را پخش نمود.
*****
هادي غفاري دستگيري خود را تکذيب کرد
بر خلاف آنچه روز گذشته "لجن نامه کیهان" نوشته بود، هادي غفاري در تماس با خبرگزاري برنا خبر دستگيري خود را تکذيب کرد. وي در اين تماس تلفني ضمن تکذيب خبر دستگيري خود تصريح کرد؛ «چگونه اجازه مي دهيد به آدم هاي محترم (...!!!!) جامعه توهين شود و به غير از بحث قانوني آن، در اين جا بحث معاد مطرح است که به نظر من مهم تر از بحث قانون است.»
پیشنماز مسجد الهادي تصريح کرد؛ کيسه هاي برنج هاي پيداشده در زيرزمين مسجد الهادي متعلق به يک برنج فروش شمالي است. غفاري گفت؛ مساحت زيرزمين مسجد، در حدود 15 تا 16 متر مربع است که از سوي مسجد به اين شخص اجاره داده شده است و به من هم ارتباطي ندارد. وي افزود؛ متاسفانه به دليل کساد شدن بازار برنج، وي توانايي پرداخت اجاره خود را نداشت و چندين ماه نيز اجاره وي عقب افتاده است.
پیشنماز مسجد الهادي تصريح کرد؛ اين شخص آدم بسيار پاکدامني است که حتي مي توان پشت وي نماز خواند...!! غفاري ادامه داد؛ درخصوص سلاح ها نيز آن زيرزمين انبار بسيج بوده که چندين سال پيش منحل شده و اين سلاح ها نيز مربوط به همان مساله است. وي خاطرنشان کرد؛ روح من نيز از انبار شدن اين سلاح ها بي خبر است.

*****
مادر شیوا نظرآهاری: دخترم ۴۰ روز درانفرادی است. آخر به چه جرمی؟
شهرزاد کریمان، مادرشیوا نظر آهاری فعال حقوق بشر که ۲۹ آذرماه دستگیر و هم اکنون در زندان به سر می برد در گفت وگو با کمپین بی المللی حقوق بشر در ایران می گوید که فعالیت‌های دخترش در کمیته گزارش‌گران حقوق بشرکاملا قانونی بوده و اتهاماتی مانند مرتبط بودن به گروه مجاهدین خلق کاملا بی اساس است. او با اشاره به وضعیت نامناسب جسمی شیوا می افزاید: « شیوا از روزی که بازداشت شده هنوز در انفرادی است و تقریبا ده روزاست که من از او خبر ندارم یعنی اصلا نمی دانم سلامت است یانه. با توجه به اینکه قبل از به زندان برود از ناحیه قفسه سینه درد داشت و معالجاتش نصفه کاره ماند. قرار بود برای (معالجه) قلبش و گرفتن نوار اکو مراجعه کنیم که متاسفانه دوباره بازداشت شد ونتوانستیم این کارها را انجام بدهیم. در این ده روزه گذشته هم اصلا تلفن نداشته وامروز هم برای ملاقات مراجعه کردیم به ما اجازه ندادند.» وی با اشاره به مرگ امیدمیرصیافی در زندان اوین و ابراز نگرانی از وضعیت دختر خود به شرح فعالیت های شیوانظرآهاری می پردازد و می گوید: «سایت کمیته حقوق بشر اواپل سال ۸۴ به وسیله خود این بچه ها که الان اکثرشان زندانی هستند پایه گذاری شد. این سایت کاملا مستقل است و به هیچ گروه و حزبی وابسته نیست و کارش صرفا اطلاع رسانی است. یعنی هرجایی که حقوقی از فردی ضایع شود این افراد اطلاع رسانی می کردند. کمااینکه دو سال پیش در طرح اراذل واوباش برای کهریزک اطلاع رسانی خیلی قوی داشتند که متاسفانه آن موقع هیچ توجهی به آن نشد تابعد از انتخابات که آن فجایع در کهریزک پیش آمد. همه فعالیت های سایت و حتی برنامه ای که برای سایت خریداری شده همه در خود ایران است و بچه ها در داخل ایران این سایت را راه اندازی و جمع آوری و خبررسانی می کنند. یعنی از هیچ جا این سایت حمایت نمی شود. با وجود اینکه الان چند تا از این بچه های سایت هم زندگی مخفی دارند چون تحت تعقیب هستند.»
مادرنظر آهاری با رداتهاماتی که به دخترش و دیگر اعضای این گروه مدافع حقوق بشر در خصوص رابطه داشتن با گروه‌های خارج ازکشور می شود می گوید:« من همه اتهامات را بی اساس می دانم مثل اتهامات بی اساسی که به خیلی افراد زده اند. چون کار غیرقانونی انجام نمی شود. اطلاع رسانی در قانون اساسی ما -ماننددفاع از حقوق اقلیت ها- جرم محسوب نمی شود. اقلیت ها در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده اند پس اطلاع رسانی دررابطه با این افراد نمی تواند جرم محسوب شود. دفاع از حقوق زنان جرم نیست. دفاع از حقوق کودکان جرم نیست. اگر جایی سنگسار می کنند -درحالی که درزمان آقای شاهرودی که چند حکم سنگسار را ملغی کردند – (سخن گفتن در این زمینه) جرم نیست. وقتی اینجوری نمی توانند هیچ جرمی پیدا کنند، مجبور می شوند به گروه و یا سازمانی که در ایران هیچ جایگاهی ندارند و یک گروه واقعا مرده است (آنها رامنتسب می کنند). من نمی دانم چه اجباری است که یک گروه مرده ای که هیچ پایگاه مردمی ندارد زنده شود. نمی دانم دست اندرکاران چه اصراری دارند؟ خودم هم مانده ام. من خودم از نزدیک با کارهای این کمیته وفعالیت های دخترم آشنا بودم. من هیچ چیزی که خلاف قانون اساسی باشد در کار اطلاع رسانی ها وبیانیه ها آنها ندیدم. حالا کجای آن از نظر آقایان جرم است من نمی دانم . اگر شما می دانید به من هم بگویید.»
او در ادامه درخواست خود را از مقامات ایرانی و کسانی که مسوول پرونده شیوا نظر آهاری هستند اینچنین مطرح می کند:« درخواست من این است که طبق قانون اساسی خودمان رفتار کنند. نمی خواهم تبعیض بگذارند وبرخلاف قانون باشد. درست است که زندانی است ولی زندانی هم حقوقی دارد. من وقتی به دادستانی مراجعه کردم آقای دادستان گفت که (دخترم می تواند) هفته ای یک تلفن و ملاقات داشته باشد. اما متاسفانه اینطور نیست و دلبخواهی عمل می شود. یعنی هفته ای که بخواهند خانواده را اذیت کنند می گویند ملاقات یا تلفن ندارید. بچه من چهل روز است که در انفرادی است. به چه جرمی؟ من نمی دانم کار کردن در زمینه حقوق بشر اینقدر سنگین است که باید الان چهل روز در انفرادی باشد. مقامات صدای ما را بشنوند. من خیلی می خواهم این صدا از طریق رادیو تلویزیون خود ایران پخش شود. یعنی سیمای ملی. ولی متاسفانه هر چه فریاد می زنیم نه کسی صدای ما را می شنود، نه یکی پیدا می شود که بپرسد درد شما چیست؟ وقتی پیش دادستان می رویم بدون اینکه اصلا اجازه بدهد صحبت کنیم -با اینکه برخوردشان واقعا خوب بود- ولی چه فایده برخورد توهین آمیز نبود اما اجازه اینکه من هم صحبتم را بکنم به من ندادند و فقط حرف خودشان را زدند و گفتند که کارشناسانشان گفته اند این سایت وابسته به گروهک منافقین خلق است. ما همه اینها را گوش دادیم اما نتوانستیم دو کلمه با اقای دادستان صحبت کنیم و از خودمان دفاع کنیم و بگوییم که چنین چیزی نیست. می گویند شما نمی دانید ما بهتر از شما میدانیم. همین. فقط حرفهای ما رابشنوند به دردمان توجه کنند. وقتی می رویم آنجا فکر نکنند ما جزام داریم. ما هم بچه هایمان رادوست داریم. همان طور که آنها هم بچه هایشان را دوست دارند ومی خواهند شب بچه هایشان پیش خودشان باشد ما هم می خواهیم بچه مان شب پیش خودمان باشد.»

سابقه:
شیوا نظرآهاری: فعال حقوق بشر، سخنگوی فعلی کمیته گزارشگران حقوق بشر ، فعال حقوق کودکان کار، عضو کمپین یک میلیون امضا، روزنامه‌نگار، وبلاگ نویس، و از دانشجویان محروم از تحصیل می‌باشد که در جریان نا آرامی‌های پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ، روز یک شنبه، ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای اطلاعاتی در محل کار خود بازداشت شد و در اول مهرماه با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
وی مجددا در تاریخ ۲۹ آذرماه در حالیکه عازم قم برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری بود همراه دو عضو دیگر کمیته، کوهیار گودرزی و سعید حائری، در میدان انقلاب بازداشت شد. وی از ابتدای بازداشت دست به اعتصاب غذای خشک زد، به حدی که وضعیت جسمی وی رو به وخامت نهاده و به بهداری زندان اوین منتقل شد. او هم‌ اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین است. دادگاه مربوط به بازداشت خرداد ماه وی هنوز تشکیل نشده است و گمان می رود دستگیری دوباره او برنامه ای برای ممانعت از ادامه فعالیت حقوق بشری وی تا زمان تشکیل دادگاه و صدور حکم مربوطه باشد.
او از دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل است که در کمیته گزارشگران حقوق بشر با تهیه اخبار و گزارش های مربوط به نقض حقوق زندانیان سیاسی، زنان و کودکان، فعالیت های حقوق بشری خود را پی گیر بوده است. نظرآهاری یک بار هم در مردادماه سال ۱۳۸۳ در جریان تجمع خانواده‌های زندانیان سیاسی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران بازداشت و متعاقب آن به یک سال زندان تعلیقی محکوم شده بود.
*****
متکي: مردم پذيرفتند در محاسبات خود اشتباه کرده اند
وزير امور خارجه کابینه کودتا در مصاحبه با شبکه «سي ان ان» با رد ادعاهاي رسانه هاي غربي مبني بر تقلبي بودن انتخابات بار ديگر بر صحت و منصفانه بودن انتخابات رياست جمهوري ايران تاکيد کرد.
به گزارش فارس «فريد زکريا» مجري برنامه «جي پي اس» شبکه «سي ان ان» در ويژ ه برنامه يي که در «داووس» سوئيس تهيه شده بود، با «منوچهر متکي» وزير امور خارجه ايران درباره مساله هسته يي ايران و انتخابات رياست جمهوري اين کشور مصاحبه يي را انجام داد. زکريا در ارتباط با منصفانه بودن انتخابات رياست جمهوري ايران به منوچهر متکي گفت؛ شما مي دانيد ميليون ها نفر از مردم ايران معتقد نيستند که انتخابات رياست جمهوري ايران منصفانه بوده است و اينکه مردم ايران به خيابان ها آمدند و اعتراضاتي را برپا کردند. اين عقيده من نيست، اينها عقايد ايرانيان ميهن پرستي است که بر اين باورند؟
متکي در اين باره تصريح کرد؛ وقتي نتايج انتخابات اعلام شد، اکثر مردم و تقريباً تمامي مردمي که به نتايج انتخابات اعتراض داشتند، به خانه هايشان رفتند و تنها تعداد کمي از آنها تا امروز به خشونت هاي خود ادامه دادند.
مجري شبکه سي ان ان سپس در ادامه گفته هاي متکي اعلام کرد مردم به خانه هاي خود رفتند چون به سمت آنها شليک شد. متکي با رد اين ادعاي زکريا تصريح کرد که نه ، اصلاً اين طور نبوده است. مردم نتايج انتخابات را پذيرفتند زيرا به اين مساله پي بردند که در محاسبات خود اشتباه کرده بودند.
متکي در خصوص برنامه هسته يي ايران نيز گفت؛ ما به ارتباط خود ادامه مي دهيم؛ به ارتباط هاي قانوني با آژانس و به فعاليت هاي خود تحت بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي، و در عين حال فعاليت هاي خود را بر اساس قانون ادامه مي دهيم و من فکر مي کنم شما درباره جديدترين پيشرفت هايي که در اين زمينه صورت گرفته، اطلاع داريد. ما براي سال آينده به اورانيوم مرغوب براي ايزوتوپ هاي پزشکي در رآکتور تهران نياز داريم و همچنين از پيش به آژانس و آن کشورهايي که سوخت هسته يي در اختيار دارند، اعلام کرديم که آنها بايد نيازهاي ما را بر اساس قوانين و ضوابط برآورده سازند.
*****
سازمان هواپيمايي اعلام کرد
توقف پرواز توپولف منوط به نظر روسيه است...!!
يک اعتراف تلخ، ديرهنگام و قابل تامل. تلخ و ديرهنگام از آن جهت که سرانجام سازمان هواپيمايي پذيرفت موتور توپولف ها ايراد دارد اما اين پذيرفتن پس از تعداد زيادي سانحه دردناک در ايران بود و قابل تامل از اين رو که توقف پرواز توپولف ها در گرو تاييد کارخانه روسي سازنده توپولف هاست. رضا نخجواني رئيس سازمان هواپيمايي کشوري در گفت وگو با ايسنا اعلام کرد؛ ايراداتي در موتور هواپيماهاي توپولف 154 مشاهده شده و به کارخانه سازنده آن (روسيه) گزارش شده اما ادامه پرواز اين نوع هواپيما در کشور به اعلام نظر اين کارخانه بستگي دارد. معاون وزير راه و ترابري با اشاره به سانحه يک فروند توپولف در آسمان قزوين گفت؛ براساس آخرين نتايجي که از بررسي سانحه توپولف شرکت هواپيمايي کاسپين در قزوين به دست آمد، ايراداتي در قسمت موتور اين هواپيما مشاهده و موضوع به کارخانه سازنده روسي آن اعلام شده است که هنوز نتيجه بررسي هاي اين کارخانه را دريافت نکرده ايم. وي گفت؛ اگر کارخانه سازنده روسي فرضيه ها و نظريه هاي مطرح شده کارشناسان ما را تاييد کند بر اين اساس در مورد ادامه يا توقف پرواز هواپيماهاي توپولف در کشور تصميم گيري خواهد شد.
به گفته وي به دليل اقتصادي نبودن اين نوع هواپيما و نظرات مسافران، شرکت هاي هواپيمايي تمايلي به استفاده از آن ندارند. نخجواني درباره تاخير در اين جمع بندي ها اظهار کرد؛ قبلاً اين ضعف در موتور هواپيماهاي توپولف را مشاهده نکرده بوديم و در سانحه قزوين به اين نتيجه رسيده ايم که طراحي موتور توپولف ايراد دارد. معاون وزير راه و ترابري در پاسخ به اينکه تا چه زماني بايد منتظر اعلام کارخانه سازنده اين هواپيما بود و اگر چنين ضعفي وجود داشته باشد ادامه پرواز اين نوع هواپيما در کشور ممکن است هر لحظه باعث سانحه شود، گفت؛ پس از اينکه اين موضوع مشخص شد کارخانه سازنده دستورالعمل هاي تعميراتي خود را تغيير داد و اين دستورالعمل ها بسيار محتاطانه تر شد؛ به اين گونه که موتوري که قرار بود هر 150 ساعت يک بار بررسي شود و سپس ادامه پرواز دهد دستورالعمل هاي پروازي اش از 150 ساعت به نحو قابل ملاحظه يي کاهش داده شده است.
بالاخره خلبان مقصر نشد
سرانجام در يک سانحه خلبان مقصر شناخته نشد، زيرا نخجواني درباره سقوط هواپيماي توپولف در آسمان قزوين اظهار کرد؛ علت قطعي سقوط توپولف شرکت هواپيمايي کاسپين در قزوين هنوز از سوي روسيه اعلام نشده اما براساس بررسي هايي که از طرف کارشناس ايراني انجام شده اين مشکل مربوط به مسائل طراحي موتور است. وي درباره زمان قطعي اظهارنظر گفت؛ از کارخانه سوال و استعلام شده، اما هنوز پاسخ کتبي از آنها دريافت نشده است.
هيچ گونه کوتاهي و قصوري نداريم
وي در پاسخ به اينکه سازمان هواپيمايي کشوري در انجام نظارت ها و وظايف خود هيچ گونه ضعف و کوتاهي و قصور نداشته است، تصريح کرد؛ خير چراکه سازمان براساس مقررات و استانداردهايي که در تمام دنيا جاري است فعاليت مي کند و وظايف سازمان هواپيمايي کشور در همه جهان شبيه هم است. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري گفت؛ هنوز علت نهايي حادثه توپولف شرکت هواپيمايي تابان در فرودگاه مشهد مشخص نشده و در کميسيون بررسي سوانح سازمان در حال بررسي است که با توجه به اينکه سانحه پيچيدگي ندارد و کاملاً شفاف است به زودي علت اعلام خواهد شد.وي همچنين اعلام کرد؛ نحوه برخورد با شرکت هواپيمايي تابان بستگي به نتيجه بررسي سانحه دارد و هنوز تصميمي در مورد اين شرکت گرفته نشده است.
افزايش قيمت بليت هنوز ابلاغ نشده
معاون وزير راه و ترابري خاطرنشان کرد؛ هنوز هيچ گونه افزايش قيمت بليت ابلاغ نشده است؛ هرچند معتقديم نرخ بليت هواپيما کاملاً بايد آزاد باشد تا شرکت هاي هواپيمايي بتوانند با تنظيم فعاليت هاي اقتصادي خود هم از ناوگان بهتري برخوردار شوند و هم رضايت مسافران را جلب کنند. نخجواني افزود؛ هنوز قيمت سوخت هواپيما پس از اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها اعلام نشده است.
*****
علی افشاری: باید جلوی حرکت ماشین اعدام گرفته شود

رادیو فردا: در ادامه دادگاه‌های گروهی در ایران، محاکمه ۱۶ نفر از کسانی که به گفته مقامات قضایی در روز عاشورا بازداشت شده‌اند، شنبه گذشته آغاز شد و نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست پنج نفر از آنان را به محاربه متهم کرد.
دور تازه دادگاه‌ها پس از اعدام آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی، دو نفر از محاکمه‌شدگان در دادگاه گروهی قبلی بازداشت‌شدگان، آغاز شده است.
اعدام این دو نفر پس از برگزاری محاکمه‌های گروهی، پخش اعترافات تلویزیونی، به گفته وکیل و خانواده آنها بدون اطلاع قبلی از اعلام حکم و با وجود درخواست‌های مکرر سازمان‌های بین‌المللی برای عدم اجرای چنین احکامی صورت می‌گیرد. این اعدام‌هابا انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شد. در خود ایران هم میرحسین موسوی و مهدی کروبی آن را محکوم کردند. از سوی دیگر اما کسانی مانند احمد جنتی، روحانی تندرو با تشکر از اجرای اعدام خواستار افزایش چنین احکامی شدند.
همه اینها بار دیگر بر نگرانی‌ها و هشدارهایی می‌اافزاید که در آستانه سالگرد انقلاب بهمن ماه از احتمال افزایش خشونت و صدور احکام سنگین علیه بازداشت‌شدگان حکایت دارد. علی افشاری، از اعضای سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و از فعالان سیاسی مقیم آمریکا به رادیو فردا می‌گوید: این دادگاه‌ها با اتهام‌های سنگین آغاز شده و ما بعد از مدت‌ها شاهد اجرای احکام اعدام سیاسی بودیم. این است که طبعاً جای نگرانی بسیاری وجود دارد که متهمان یا قربانیان سری جدید مشمول احکام سنگین شوند.
این طور که از خبرها بر می‌آید پنج نفر از این شانزده نفر را به محاربه متهم می‌کنند. آیا در میان این پنج نفر، از دفتر تحکیم وحدتی‌ها هم هستند؟
اگر بر مبنای همین مسائلی که در جلسه اول دادگاه گذشت، بخواهیم اظهار نظر کنیم، خب اتهام محاربه مشمول عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نشده بود و اتهام ایشان اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بود. اما به هر حال برای پنج نفر از این افراد که در جلسه اول پرونده آنها مورد رسیدگی قرار نگرفت و به جلسات بعدی موکول شد، این نگرانی به طور جدی وجود دارد وهمچنین کسان دیگری که از دادگاه‌های بدوی حکم اعدام دریافت داشتند و الان در پرونده‌هایشان در مرحله تجدید نظر است، این خطر خیلی جدی وجود دارد و حکومت پس از اجرای دو حکم اعدام در حال ارزیابی شرایط است که اگر فضا را مساعد ببینند، قطعاً ماشین اعدامی که راه افتاده به سمت ایستگاه‌های بعدی حرکت خواهد کرد.
از همین منظر است که چه قربانیانی که دانشجو هستند یعنی متهمان و چه کسانی که غیر دانشجو هستند باید نسبت به آنها خیلی زیاد ایجاد حساسیت کرد؛ با توجه به اینکه این افراد از حقوق شان برخوردار نبودند، دسترسی به وکیل نداشتند، الزامات آئین دادرسی عادلانه در مورد آنها رعایت نشده و حتی از موازین حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین المللی که حکومت ایران آنها را امضا کرده، بگذریم، حتی بسیاری از قوانین عادی و فصول قانون اساسی جمهوری اسلامی هم در رسیدگی به این اتهامات نقض شده است. با توجه به فشاری که برخی از نیروهای افراطی از بیرون می‌آورند که این اعدام‌ها سریعتر شود، یا می‌بینیم دبیر شورای نگهبان به صراحت در نماز جمعه که یک برنامه عبادی است فرمان قتل صادر می‌کند و هی می‌گوید بکشید، بکشید، طوری که رئیس قوه قضائیه هم دیگر سر و صدایش بلند شده و می‌گوید اینها که خواستار تسریع در صدور و اجرای احکام مجازات هستند، برخوردشان سیاسی و غیر قانونی است. به هر حال در چنین فضایی باید خیلی مراقب بود و به نظر من یک عزم و اراده جدی باید بین همه نیروهایی که مدافع حقوق بشر هستند و حساس هستند نسبت به سرنوشت زندانیان سیاسی در ایران، به وجود بیاید تا جلوی حرکت ماشین اعدام گرفته شود.
آیا یکی از دلایل اتهام‌هایی که به عنوان اقدام علیه امنیت کشور می‌زنند، ارتباط با رسانه‌های خارج از کشور است؟
مثلاً در مورد همین عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، یکی از اتهام‌هایی که به صراحت قاضی می‌گوید چرا شما پنج دقیقه قبل از بازداشت با صدای آمریکا مصاحبه کردید. در همین دادگاه نمایشی، که خارج از تمام موازین حقوقی و قضائی صرفاً به یک میتینگ سیاسی تبدیل شده بود، از این هم بگذریم، در همان دادگاه هم ایشان به صراحت گفت که در همه رسانه‌های داخلی ما بسته بود ما ناگزیر از رسانه‌های خارجی استفاده کردیم. که البته آنها عنوان دشمن را به کار می‌برند. ولی چنین اتهامی اساساً در قوانین جمهوری اسلامی جرم نیست. حتی اخیراً آقای احمد توکلی از نمایندگان اصول گرای مجلس هم اشاره کرده بود که بیانیه‌های وزارت اطلاعات نمی‌تواند یک جرم قانونی باشد. چون یکی از اصول بدیهی مجازات اصل قانونی بودن جرم یا اتهام است که در این مورد مصاحبه با رسانه‌های خارج در هیچ کدام از قوانین جزایی مدنی و در قانون مجازات اسلامی چنین جرمی نداریم. الان که در آستانه سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم، همین رسانه‌ها بودند در آن مقطع که خود آیت الله خمینی از این رسانه‌ها استفاده کردند و ابزار اصلی ارتباطی ما مردم رادیو بی بی سی بوده. بنابراین این سئوال مطرح است که اگر امروز این رسانه‌ها دشمن هستند، سی و یک سال پیش هم همین نیروها با استفاده از رسانه‌های دشمن توانستند نظام پهلوی را ساقط کنند.
*****
تهدید برای عدم حضور درراهپیمایی 22 بهمن آغاز شد
حکومت از حضور مردم هراسان شده
با نزدیک شدن به 22 بهمن و درحالی که معترضان به دولت مستقر تدارک گسترده ای برای حضور در سالروز پیروزی انقلاب ایران دیده اند، فرماندهان نهادهای نظامی و انتظامی و همچنین حامیان محمود احمدی نژاد با اظهار نظرها و صدور بیانیه های مختلف، ضمن ابراز نگرانی از این موضوع با اظهاراتی تهدید آمیز که در رسانه های دولتی بطور گسترده ای منعکس شده است سعی در ارعاب معترضان و جلوگیری از حضور گسترده مردم در راهپیمایی این روز دارند.
درهمین ارتباط روز گذشته فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران گفت: "اگر روز 22 بهمن فتنه گران قصد فتنه داشته باشند به مردم اطمینان می دهیم که اجازه نخواهیم داد تا فتنه گران وارد صحنه ۲۲ بهمن شوند."
حسین همدانی همچنین با وجود گفتن اینکه "با توجه به اخطاری که مردم در حماسه ۹ دی به آشوب طلبان دادند، بعید است که فتنه گران در روز ۲۲ بهمن به صورت گسترده حضور یابند" نگرانی خود از حضور مردم در این مناسبت تاریخی را ابراز کرده و افزوده است: "البته دشمنان انقلاب اسلامی هیچ گاه آرام و قرار نخواهند گرفت و به دلیل به خطر افتادن منافعشان نه تنها روز ۲۲ بهمن بلکه در آینده نیز از تلاش خود برای ایجاد مشکلاتی برای ما دست نخواهند کشید.
همزمان با این اظهارات، سپاه محمد رسول الله تهران نیز که در جریان اعتراضات مردمی پس از 22 خرداد نقش گسترده ای در سرکوب مردم داشت با صدور بیانیه ای جدا از اظهارات فرمانده اش، از "تمام فرماندهان، مدیران و بسیجیان" درخواست کرد تا در راهپیمایی "دشمن شکن و مقتدرانه" 22 بهمن حاضر شوند.
سپاه تهران در قسمتی از این بیانیه که بیشتر از واژه های تهدید آمیز در متن آن استفاده شده، نوشته: "امت آگاه با حضور تاريخي خود در راهپيمايي 22 بهمن ماه بار ديگر ضمن تجديد ميثاق با آرمان‌هاي والاي حضرت امام و تجديد بيعت با نائب بر حق امام زمان حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي حجت را بر همه تمام كرده و راهپيمايي 22 بهمن را به روز حماسي و غرورانگيز عبور از فتنه‌ها تبديل خواهد كرد و همه فتنه‌گران و فتنه‌گردانان و اغتشاشگران را مقهور قدرت خويش ساخته و از آنان ابراز برائت خواهد كرد."
نگرانی از حضور مردم
درهمین حال جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح کشورهم طی اظهاراتی نگرانی نیروهای مسلح از حضور گسترده معترضان در روز 22 بهمن را آشکار کرد و گفت: "در 22 بهمن 88 ملت ايران بعد از حماسه 9 دي‌ماه با حضور ميليوني خود يك زلزله سياسي 8 ريشتري را در مراكز فرماندهي دشمنان انقلاب اسلامي ايجاد مي‌كند و صاحبان اتاق‌هاي فكر فتنه اخير را براي هميشه نااميد و مايوس خواهد كرد."
غلامعلی رشید درعین حال افزود: "سراني كه بي‌ثباتي‌هاي ناشي از انتخابات را در داخل ايجاد و به آن دامن مي‌زنند، زماني‌كه خودشان در قدرت بودند همواره بر اين نكته از زاويه امنيت ملي تاكيد داشتند كه چنان‌چه افرادي و جمعي در داخل بي‌ثباتي ايجاد كنند و انسجام سياسي ـ اجتماعي و وحدت جامعه را بر بستر بي‌قانوني هدف قرار داده و بر هم زنند، عمل آنان به سود دشمنان و به‌ضرر منافع ملت ايران است و از همه مهمتر بر اين نكته تاكيد داشتند كه اين‌گونه حركات در داخل، باعث وسوسه دشمنان خارجي خواهد شد."
وی با این توضیح، به زمینه سازی برای سرکوب مردم در مناسبت های پیش رو پرداخته وتاکید کرده است: "چنان‌چه اين آقايان خودشان در مسئوليت بودند هرگز يك دهم اين بي‌ثباتي و ناآرامي‌ها را تحمل نمي‌كردند و باشدت تمام برخورد مي‌كردند."
ابراز نگرانی فرمانده سپاه محمد رسول الله و همچنین جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح از حضور گسترده مردم در 22 بهمن و تهدیدهای تلویحی آنها در شرایطی است که چند روز پیش از این فرمانده نیروی انتظامی کشور نیز طی اظهاراتی در آستانه مناسبت های 10 روزه بهمن ماه و احتمال حضور معترضان در آنها اعلام کرده بود: "آستانه تحمل مردم و نظام در قبال ناامني ها و بي حرمتي به اعتقادات جامعه رو به پايان است و اگر تا كنون نظام حوصله كرد تنها براي اين بود كه حقايق آشكار شود كه آشكار نيز شد."
اسماعیل احمدی مقدم با اشاره به اینکه "حوادث روز عاشورا بسیاری از چیزها را آشکار کرد" گفته بود: "در روز عاشورا عده اي به نيروي انتظامي اعتراض كردند كه چرا برخورد نكرد و كتك خورد. جواب ما اين است كه ما براي حفظ حرمت اين روز حرمت شكني نكرديم و حقيقت در روز عاشورا براي همه مردم مشخص است."
وی همچنین در ادامه افزوده بود: "اما امروز آنهايي كه دشمن را ياري كرده و تشويق مي كنند براي مردم ما شناخته شده اند و ديگر جايي براي مداراكردن و كوتاه آمدن با آنان وجود ندارد."
ترس حامیان و تهدید مردم
ابراز نگرانی از حضور گسترده مردم معترض در روز 22 بهمن اما تنها به مقامات نظامی و انتظامی خلاصه نمی شود چرا که در روزهای اخیر بسیاری از نزدیکان و حامیان محمود احمدی نژاد نیز وارد معرکه شده و در این باره اظهاراتی کرده اند.
داود احمدی نژاد، برادر محمود احمدی نژاد در همین باره طی اظهاراتی در آستانه 22 بهمن گفت: "براي اينکه ما به دشمنان وعوامل نفوذي آنها در داخل کشور اعلام کنيم که ما سرباز ولايت هستيم وانقلاب اسلامي را با تمام وجود دوست داريم همه ملت بايد در 22 بهمن در صحنه باشند."
برادر احمدی نژاد که پس از برکناری از بازرسی نهاد ریاست جمهوری، به دبیری سازمانی به نام «پدافند غيرعامل کشور» منصوب شده، همچون فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی نتوانسته نگرانی خود را از حضور گسترده معترضان در 22 بهمن ماه مخفی کند و درجملاتی پیچیده افزوده است: "هر چند که دشمنان هميشه به فکر توطئه و ضربه به انقلاب و نظام هستند ولي در 22 بهمن اتفاق خاصي در داخل کشور نمي افتد. چون ما در مسير اولياء و انبياي الهي حرکت مي کنيم و در اين مسير نيز بايد منتظر هر حادثه اي باشيم علي رغم اينکه 22 بهمن هيچ اتفاقي از طرف ديگران نخواهد افتاد."
درکنار گفته های برادر احمدی نژاد، غلامعلی حداد عادل نیز درهمین باره گفت: "ملت ايران با حضور باشكوه‌تر از حماسه 9 دي در 22 بهمن حاضر شده و بيعت مجدد خود را با ولايت فقيه و مقام معظم رهبري اعلام كند."
پدرعروس آیت الله خامنه ای و همچنین رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با تکرار گفته های اخیر رهبری درباره "موضع گیری های خواص" و اینکه "به هیچ کس باج نمی دهیم" درباره حضور معترضان در راهپیمایی 22 بهمن افزود: "هر كس كه بخواهد در راهپيمايي 22 بهمن و در اين روز بزرگ راهي جدا از راه ملت را انتخاب كند، بايد بداند كه در ميان ملت ايران منزوي خواهد شد."
این همه برآشفتگی، ابراز نگرانی و تهدید برای جلوگیری از حضور گسترده مردم درحالی است که تاکنون چهره هایی مانند میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و آیت الله هاشمی رفسنجانی از مردم خواسته اند در مناسبت های سالگرد پیروزی انقلاب ایران، به ویژه راهپیمایی 22 بهمن ماه حضوری گسترده داشته باشند.
*****
بی خبری از وضعيت محمد داوری پس از گذشت بیش از 2 ماه از برگزاری دادگاه وی
پس از گذشت بيش از دوماه از تشكيل دادگاه محمد داوری، عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران و سردبیر سحام نیوز در شعبه 26 دادگاه انقلاب،‌ هنوز هيچ تصميم قضايی در خصوص پرونده وی اتخاذ نشده است. برای این فعال صنفی - مدنی وثیقه 200 میلیون تومانی صادر شده اما او قادر به پرداخت این مبلغ نیست و همچنان پس از گذشت 5 ماه در بازداشت به سر می برد. وي معلم يكي از مدارس منطقه 11 تهران بوده و از زمان بازداشت قادر به حضور در كلاس درس نبوده و از اين بابت دچار مشكلات كاري و حتی اخراج به علت غيبت طولانی مدت خواهند شد. از جمله اتهامات محمد داوری فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی عنوان شده است. وكلاي وی، ژينوس شريف رازی و مينا جعفری هستند. محمد داوری در روز 17 شهریورماه در پی حمله نیروهای امنیتی به دفتر شخصی مهدی كروبی و دفتر حزب اعتماد ملی با حكم جلب صادره از سوي دادستاني تهران بازداشت شد.
*****
علیرضا ثقفی عضو کانون نویسندگان ایران بازداشت شد
گزارش های مختلف بازداشت علیرضا ثقفی عضو کانون نویسندگان ایران، نویسنده، روزنامه نگار و فعال عرصه ی کارگی را تایید کرده اند.
کانون مدافعان حقوق کارگر در گزارشی پیرامون این بازداشت نوشته است: در پی بازداشت های گسترده اخیر امروز دوشنبه ۱۲ بهمن ۱٣٨٨ علیرضا ثقفی از طرف دفتر پیگیری اطلاعات واقع در خیابان صبا تهران احضار و سپس بازداشت شد. مامورین اطلاعات به اتفاق علیرضا ثقفی در حالی که همسر و فرزندان وی در منزل حضور داشتند شبانه اقدام به تفتیش منزل نموده و کیس، لب تاپ و جزوات وی را ضبط کردند.
این در حالی است که علیرضا ثقفی هفته گذشته برای چندمین بار با احضاریه دادگاه انقلاب در دادگاه حاضر شده بود و نسبت به اتهام تجمع در پارک لاله به مناسبت روز جهانی کارگر از خود دفاع نموده و وکیل وی آقای اولیایی فر نیز فرصت یافته بود تا ضمن دفاع از وی طی روزهای آینده لایحه خود را ارائه دهد.
گفتنی است که علیرضا ثقفی دومین عضو کانون نویسندگان ایران است که در روزهای اخیر بازداشت شده است. روز چهارشنبه ی گذشته ی نیز رضا خندان (مهابادی) عضو دیگر کانون نویسندگان ایران بازداشت شد و تاکنون اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
*****
دفتر تحکیم وحدت باقی می ماند

بعد از گذشت یک ماه از ناپدید شدن سورنا هاشمی و علی رضا فیروزی، اخبار نگران کننده ای درمورد آنها به گوش می رسد که برخی از نزدیکان شان آن را مورد تایید قرار داده اند، اما خانواده این دو دانشجو برای آنکه تحت فشارهای امنیتی قرار نگیرند و به امید اینکه فرزندان خود را نجات دهند، در این مورد سکوت اختیار کرده اند.همزمان اخبار حکایت از افزایش فشارها بر اعضای زندانی دفتر تحکیم وحدت برای اعلام تانحلال این تشکل دانشجویی دارد.
همزمان سلمان سیما، عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش آموختگان هم بعد از گذشت 24 روز از اعلام حکم 6 سال حبس تعزیری به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویق و شرکت در تجمعات و تشویش اذهان عمومی" که هنوز به وکیل وی آقای اولیایی فر اعلام نشده، است، در بلاتکلیفی به سر می برد. این در حالی است که بر اساس قانون، حکم باید به وکیل ابلاغ شود.
سلمان سیما، از دانشجویان فعال دانشگاه آزاد، در روز 23 آبانماه در منزلش بازداشت شد. وی بیش از 50 روز است که در بازداشت به سر می برد که 28 روز آن در سلول های انفرادی بند 240 بوده است.
دانشگاه سنندج: طومار اعتراضی
جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با امضای طوماری، به وضعیت این دانشگاه به ویژه به بحث اخراج اساتید اعتراض کرده و خواستار توجه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور به این موضوع شده اند.
در این طومار که به امضای 130 دانشجوی این واحد دانشگاهی رسیده و خطاب به جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده، آمده است: "کمبود سرانه فضای آموزشی، مطالعه و نبود امکانات تفریحی و رفاهی، عدم چاپ نشریات دانشجویی و تعطیل کردن تشکلهای دانشجویی، اخراج سلیقه ای اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از جمله مهمترین مشکلاتی است که بارها به مسئولان اطلاع داده شده ولی تاکنون به آن توجهی صورت نگرفته است."
همچنین این دانشجویان به انتخاب و اخراج سلیقه ای اساتید مجرب و بومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج اعتراض و در نامه خود آورده اند: "در حال حاضر به دلیل سیاست های نابجای مسئولان تعدادی از اساتید مجرب این واحد دانشگاهی اخراج و افراد دیگری نیز در لیست مازاد قرار داده شده اند در حالی که افراد غیر متخصص و تنها به دلیل داشتن رفاقت با مسئول دانشگاه به کارگیری و به عضویت هیات علمی دانشگاه آزاد سنندج در می آیند."
گفته می‌شود که در ابتدای نیمسال دوم تحصیلی، مسعود رستمی دارنده دکترای علوم سیاسی از تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی منع شده و امید ورزنده، عمر فیضی و... نیز در لیست اخراج قرار گرفته‌اند.
دانشگاه پلی تکنیک: درخواست آزادی
انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک با صدور بیانیه ای اعمال فشار بر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت برای اعلام انحلال این تشکل دانشجویی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری همه دانشجویان در بند شد. در این بیانیه ضمن اشاره به این نکته که اعلام انحلال دفتر تحکیم وحدت توسط اعضای شورای مرکزی موضوعیت قانونی ندارد بر ادامه فعالیت این اتحادیه تاکید شده است.
در این بیانیه با اشاره به بازداشت اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم آمده است: "ازهفته گذشته اخباری به گوش می رسد مبنی بر اینکه 4 عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت مهدی عربشاهی، بهاره هدایت، میلاد اسدی و مرتضی سیمیاری در زندان تحت فشارهستند تا انحلال دفتر تحکیم وحدت را اعلام کنند. حضور مرتضی سیمیاری در بیدادگاه فرمایشی روز شنبه 10 بهمن ماه نیز تلاشی عبث برای فشار بر اعضای دربند دفتر تحکیم وحدت و ایجاد ترس و یأس در میان دیگر دانشجویان در آستانه 22 بهمن ماه است. روشن است که خواست غیر قانونی اعلام انحلال دفتر تحکیم ریشه در خشم و ترس حاکمیت از نهادهای مدنی به طور عام و دفتر تحکیم وحدت به طور خاص دارد."
این بیانیه در ادامه می افزاید: "جامعه مطلوب حاکمیت توتالیتر کنونی، جامعه ای توده ای و نا متشکل است. جامعه ای منفعل و منجمد با افراد ایزوله شده که هیچ هدف و مطالبه ی مشترکی نداشته باشند. بزرگترین مانع بر سر راه تحقق این نیت شوم، نهادها و تشکل های مدنی هستند. این نهادها و تشکل های مستقل با گردآوری نیروهای اجتماعی حول محور مطالبات مدنی، با دقت و پیگیری تحولات جامعه مدنی را رصد می کنند و با شجاعت و سماجت به نقد و اعتراض به رفتارهای غیر انسانی و غیر قانونی حاکمیت می پردازند."
انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر بااشاره به اعتراضات پس از انتخابات چنین ادامه می دهد: "در اعتراضات مردمی پس از انتخابات، این نهادها در رساندن فریاد اعتراض مردم ایران و بازتاب موارد نقض حقوق انسانی شهروندان ایرانی نقش موثری ایفا کردند. «خشم» حاکمیت از نهادهای مدنی را در این فعالیت موثر می توان سبب یابی کرد. اما «ترس» از وجود این نهادها در واقع ریشه در بحران مشروعیتی دارد که در نتیجه اشتباهات سریالی حاکمیت از دست بردن در آرای مردم تا جنایات صورت گرفته پس از انتخابات، دامان حاکمان را گرفته است. حاکمیت هر روز بیش از پیش «نظامی» می شود و حکومت تک پایه ای که به ضرب و زور باتوم، گاز اشک آور، گلوله و چرخ اتوموبیل های نیروهای سرکوبگر خود را حفظ می کند بسیار لرزان و سست خواهد بود."
این بیانیه می افزاید: "این سستی را حاکمان بهتر از هر کسی دریافته اند و به همین دلیل است که فعالان سیاسی و مدنی را به زندان های طویل المدت محکوم می کنند تا در روز های سخت پیش رو، جامعه از منتقد و معترض و مخالف خالی باشد. پروژه ی حذف نهاد های مدنی هم قسمتی از این روند تصفیه جامعه است."
انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک در این بیانیه بااشاره به فشارها برای انحلال دفتر تحکیم، ادامه می دهد: "اما روشی که نیروهای امنیتی به طور خاص در قبال دفتر تحکیم وحدت پیش گرفته اند را در یک کلام می توان «مضحک» توصیف کرد. دید پادگانی اینان به دانشگاه و دانشجو موجب شده تا خیال کنند اگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در زندان و زیر فشار انحلال این دفتر را اعلام کنند، پرونده دفتر تحکیم و انجمن های اسلامی و اعتراضات دانشجویی بسته خواهد شد. از یاد برده اند که در سال های اخیر فشارها و محدودیت ها از صدور حکم تعلیق تا بازداشت دانشجویان و از معلق کردن فعالیت انجمن های اسلامی تا غیر قانونی اعلام کردن فعالیت دفتر تحکیم وحدت منجر به خاموشی و به محاق رفتن دفتر تحکیم نشد. غافل اند از این واقعیت که در جامعه امروز ایران فضای اعتراضی، عمومی شده و منحصر به محیط دانشگاه یا فعالین دانشجویی نیست. بحرانی که مجموعه حاکمیت با آن مواجه است بسیار گسترده تر از آن است که با خاموشی اعتراضات دانشجویی یا نابودسازی نهادهای مدنی رفع شود."
انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک، ضمن برشمردن فشارهای غیرقانونی برای انحلال دفترتحکیم، چنین ادامه می دهد: "اما اگر بناست ملاک رفتار «قانون» باشد با توجه به آیین نامه تشکل های دانشجویی، اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نمی توانند انحلال آن را اعلام کنند و تنها «شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت» مجوز چنین عملی را دارد. وزارت علوم دولت نهم در زمستان 87 فعالیت دفتر تحکیم را غیر قانونی اعلام کرد. از آن جا که این اعلام خود غیر قانونی بود مورد پذیرش مجموعه دفتر تحکیم و انجمن های اسلامی قرار نگرفت. اکنون نیز حتی اگر اعضای شورای مرکزی زیر هجمه های غیر انسانی شکنجه و انفرادی انحلال این تشکل را اعلام کنند این اعلام از هر نظر غیر قانونی است و مورد پذیرش مجموعه دفتر تحکیم وحدت نخواهد بود."
این بیانیه در پایان چنین می گوید: "انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر به عنوان یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت اعلام می دارد فعالیت این اتحادیه دانشجویی که در سال های اخیر در جامعه دانشگاهی آماج اصلی فشارها و برخوردها بوده است، کاملا قانونی است. پشتوانه دفتر تحکیم وحدت به انجمن های اسلامی و دانشجویان عضو این اتحادیه است، طبعا این فعالیت ها با وجود سختی ها و ناملایمات همچون گذشته ادامه خواهد یافت و اعضای دفتر تحکیم وحدت در هر شرایطی به آرمان های تاریخی جنبش دانشجویی پایبند خواهند ماند. انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت و اعمال فشار بر همه دانشجویان دربند به ویژه 4 عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، اعلام می دارد که هرگونه اعتراف و اقرار تحت فشار در زندان یا در بیدادگاه های فرمایشی را بی اعتبارمی داند و خواستار آزادی فوری دانشجویان در بند است."
بازداشت در تهران و تبریز
محمد علی رفیعی، عضو دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این فعال دانشجویی، پس از خروج از دانشگاه توسط عوامل ناشناسی با یک اتومبیل سمندبه نقطه نامعلومی منتقل شد.
همزمان خانواده های برخی دانشجویان در بند دانشگاه تهران خبر از فشارهایی دادند که در روزهای اخیر بر برخی از دانشجویان زندانی وارد آمده تا مصاحبه با بخش خبری 20:30 و اعتراف های اجباری را بپذیرند. پیش از این نیز برخی از دانشجویان دیگر با همین رویه مورد فشار قرار گرفتند و صدا و سیما اعترافات اجباری آنها را پخش نمود.
همچنین شاهین فضلی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه علمی کاربردی به حکم دادستانی در تبریز بازداشت شد. مأموران در بازرسی از منزل وی، کتابها، لپ تاپ و دیسک های کامپیوتر او را توقیف کردند.
شاهین فضلی پیش از انتخابات ریاست جمهوری احضار و به اتاق ۳۷ زندان تبریز، دفتری واقع در مجاورت زندان مرکزی تبریز برده شده بود. وی پس از بازداشت به زندان وزارت اطلاعات منتقل شد. فضلی به مدت سه روز تحت شکنجه قرار داشت. آثار خاموش کردن سیگار بر روی گردن وی همچنان باقیست. شاهین فضلی منتقد سینمایی، برادرزاده بایرام فضلی کارگردان فیلم "باز هم سیب داری؟" است.
*****
نخبگان دانش آموزی به پیشواز اعتراضات 22 بهمن می روند
در پی اعلام احتمال انحلال سازمان های آموزشی وابسته به دانش آموزان ودانش آموختگان نخبه دانش آموزی ودانشجویی این گروه ها اعلام کرده اند که در روز پنج شنبه 15بهمن در خیابان طالقانی دست به اعتراض خواهند زد. این اعتراض صنفی نخبگان دانش آموزی ودانشجویی با فراخوان خودجوش دانش آموزی صورت گرفته است و قرار است روز پنج شنبه در نزدیکی یکی از مراکز دخترانه وابسته به نخبگان دانش آموزی در خیابان طالقانی برگزار گردد. بیشتر دانش آموزان ودانش آموختگان این سازمان نخبگان تصمیم دارند در این اعتراض شرکت کنند.
با شروع دولت نهم فشارهای زیادی برسازمان ها ومراکز پوشش دهنده نخبگان دانشجویی ودانش اموزی وارد آمد. زیرا کارشناسان آموزشی وابسته به دولت احمدی نژاد در دولت نهم ودر درولت کودتا معتقد بودند که بیشتر دانش آموختگان این مراکز غیر مذهبی اند. بنابراین این مدارس نیز باید به سلک مجموعه مدارس مذهبی مانند نیکان,مصباح,نور,سروش,امام صادق,علامه طباطبایی ورستگاران درآیند. اما با توجه به اینکه دانش آموزان ودانشجویان این مرتبط با سازمان ها ومراکز نخبه بیشتر بر جنبه های علمی ومذهبی در حد عرف جامعه تاکید دارند و کمتر جذب برنامه های نمایشی مذهبی مابانه دولت نهم وکودتا شدند,دولت احمدی نژاد در هردو دوره در صدد حذف این مراکز وادغام آنها با مراکز عادی گرفته است.
دولت کودتا با این عنوان که باید عدالت آموزشی بین همه ی افراد برقرار شود در صدد حذف این مراکز برآمده است این درحالی است که بودجه خاصی برای این مراکز از سوی دولت پرداخت نمی شود وبیشتر به صورت خودگران وهیات امنایی اداره می شوند وتنها تفاوت بین این مراکز اموزی با مراکز عادی اموزش وپروش در وجود دانش آموزان ودانشجویان نخبه ونیز اساتید مجرب وکاربلد در این مراکز است. دولت کودتا و علم ستیز احمدی نژاد, برای به زانو دراوردن این آخرین دژ باقی مانده ی علمی جامعه, وارد عمل شده است تا به بهانه های واهی آن را تسخیر کند.
به گزارش خبرنگار آژانس ايران خبر, همین امر موجب شده است تا در بهمن ماه و در روزهای دهه ی فجر دانش آموزان ودانش آموختگان این مراکز تصمیم بگیرند تا در روز پنج شنبه برای بیان اعتراض خود اعلام آمادگی کنند. درصورت تحقق این برنامه ی اعتراضی رژیم یک هفته مانده به روز 22 بهمن با چالش جدی روبرو خواهد شد. از سوی دیگر بسیاری از اعضای شهرستانی این مراکز نیز درخواست کرده اند با تنظیم دقیق واعلام برنامه ی اعتراضی نخبگان به طور شفاف اجازه وفرصت حضور آنها در این اعتراضات داده شود.
*****
تجمع حانواده ها برای سومین شب متوالی در مقابل اوین
تجمع نزدیک به 1000 نفر از خانواده های زندانیان سیاسی و مردم در مقابل زندان اوین بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،تعداد زیادی از خانواده های زندانیان سیاسی و مردم و همچنین مادران عزادار در مقابل درب اصلی زندان اوین تجمع کردند و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط زندانیان سیاسی و پایان دادن به صدور و اجرای احکام اعدام شدند.
دوشنبه غروب 12 بهمن ماه خانواده های زندانیان سیاسی و تعداد زیادی از مردم در مقابل درب اصلی زندان اوین تجمع کردند. تعداد جمعیت تا ساعت 22:15 دقیقه نزدیک به 1000 نفر می رسید و همچنان بر تعداد آنها افزوده می شد.جمعیت به حدی زیادی است که از قسمت پایین پله ها تا نزدیک درب اصلی مملو از جمعیت است.در اثر تجمع گسترده و پافشاری مردم برای آزادی زندانیان سیاسی تا ساعت 22:10 نزدیک به 30 نفر آزاد شدند. زندانیان سیاسی دختر و پسر وقتی که از درب اصلی زندان اوین خارج می شوند با روحیه ای بالا و شاداب به آغوش گرم استقبال کنندگان می پیوستند.
خانواده ها و مردم با سوت کشیدن و هورا سر دادند وصلوات فرستادن احساسات خود را بیان و ابراز شادمانی می کردند و از فرزندان دلیر خود استقبال می کردند. این استقبالها به حدی شور انگیز است که زندانبانان را به وحشت انداخته بود و گاها چند لحظه ای از آزادی زندانیان سیاسی خوداری می کردند و شیوه آزادی قطره ای را در پیش می گرفتند.
نیروهای سرکوبگر ولی فقیه از ایستادن مردم جلوی درب اصلی اوین ممانعت می کنند و خانواده ها و مردم را به قسمت پایین هدایت می کنند تا انبوه جمعیت در معرض دید خودروها قرار نگیرد .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست: