سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۱/۱۰

شنبه: 10 / 11 / 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مهرداد رحیمی تحت فشار شدید برای انجام مصاحبه تلوزیونی
خبرگزاری هرانا - حقوق زندانیان: مهرداد رحیمی قائم مقام کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در بیست و هفتمین روز اسارتش ظهر دیروز با خانواده اش دیدار نمود. مهرداد در این دیدار که به صورت کابینی انجام شد اظهار داشت در هفته گذشته تحت فشار شدید بازجویانش برای انجام مصاحبه تلویزیونی قرار گرفته است و تأکید نمود که به هیچ وجهی زیر بار این خواسته غیر قانونی بازجویان نرفته و نمی رود.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، خانواده مهرداد رحیمی که به شدت از برخوردهای غیر قانونی بازجویان پرونده با فرزندشان متأثر و متأسف بودند اظهار داشتند که تمام مساعی لازمه را در جهت احقاق حق مهرداد و جلوگیری از برخوردهای غیر قانونی بازجویان با او را به کار خواهند بست و دراین باره به نامه ای اشاره نمودند که اوائل هفته آینده از سوی پدر و مادر مهرداد خطاب به دادستان تهران آقای جعفری دولت آبادی در اعتراض به شیوه های غیر قانونی بازجویان مهرداد به خصوص مورد اخیر فشار برای انجام مصاحبه تلویزیونی٬ نگاشته خواهد شد.
گفتنی است مهرداد رحیمی از روحیه خوبی برخوردار بوده و در این دیدار برای دومین بار تأکید نموده بازداشت خود را غیر قانونی می داند و تمامی فعالیتهای خود را در چارچوب قانون اساسی دانسته و از انجام آن ها دفاع می کند.
سعید حائری ظهر دیروز در سی و نهمین روز اسارتش برای دومین بار با خانواده اش دیدار نمود. به گفته خانواده سعید این دیدار به صورت کابینی بوده و طی آن سعید که از روحیه خوبی برخوردار بوده اظهار داشت که به مدت سه هفته است که مورد بازجوئی قرار نگرفته و تاکنون تفهیم اتهام نیز نشده است٬ سعید که از این وضعیت بلاتکلفی خود در زندان اظهار گلایه می نمود خانواده و به خصوص مادرش را دعوت به صبر نمود و اظهار داشت که نگهداری او در زندان تا کنون نیز بلاوجه و بدون دلائل قانونی بوده و نسبت به آزادی قریب الوقوع خود ابراز امیدواری نمود. سعید درباره محل نگهداری خود اظهار داشت که به همراه سه زندانی دیگر در سلولی در بند ۲۴۰ زندان اوین به سر می برد.
سعید حائری روز 29 آذر ماه در اتوبوس حامل جمعی از فعالان اجتماعی و خانواده های زندانیان سیاسی که برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم آیت الله منتظری عازم قم بود در میدان انقلاب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و مهرداد رحیمی روز 12 دی ماه پس از احضار به وزارت اطلاعات و تهدیدهای تلفنی متعدد, پس حضور در آنجا بازداشت شد.
*****
وضعیت نامناسب رشید اسماعیلی در زندان اصفهان
رشید اسماعیلی عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان با گذشت بیش از 40 روز از بازداشت همچنان در زندان اصفهان و در وضعیت نامناسبی به سر می برد.
رشید اسماعیلی در پی احضار به اداره اطلاعات اصفهان در سوم دی ماه گذشته بازداشت و به زندان اصفهان منتقل شد ، اتهامات وی توهین به مقام رهبری ، و اقدام علیه امنیت ملی است. اما از سوی دیگر با این که نزدیک به 40 روز باز بازداشت وی می گذرد مقامات قضایی تا کنون جواب درستی به خانواده وی نداده اند.
عسل اخوان فعال دانشجویی و از نزدیکان رشید با اشاره به دیدار خانواده اسماعیلی با فرزندشان به ادوارنیوز گفت: در آخرین دیداری که خانواده رشید با وی داشتند وضعیت روحی وی را بسیار مناسب ارزیابی کردند و وضعیت جسمی او هم ظاهرا خوب بوده است. اما با وجود گذشت بیش از 40 روز هنوز خبری از آزادی وی حتی به صورت موقت با قرار کفالت یا وثیقه نیست و مسئولین پاسخگو نیستند که دلیل طولانی شدن بازداشت وی بر چه اساس است.از طرف دیگر با وجود اینکه مدتی طولانی از بازداشت رشید می گذرد هنوز بازجویی های ادامه دارد و این خودش جای سوال دارد که بعد از 40 روز ، ماموران امنیتی در مورد چه موضوعاتی می توانند بازجویی کنند.
اخوان ادامه داد: وضعیت روحی و جسمی رشید در این دیدار خوب بوده است، مانند همیشه قوی ، امیدوار و مصمم بوده ، اما به هرحال رشید تحت مراقبت پزشک بوده و دارو مصرف می کرده است ، پس شرایط زندان برایش خطرناک است.از طرف دیگر این بازداشت بلند مدت هیچ دلیل منطقی نمی تواند داشته باشد و جواب ندادن هر روز مسئولین، قضیه بازداشت بلند مدت را بیش از پیش غیرقانونی می کند.
رشید اسماعیلی، روزنامه نگار، فعال دانشجویی و فعال حقوق بشر ، از دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه علامه است که در دوره کارشناسی ارشد حقوق بشر با فشار وزارت اطلاعات محروم از تحصیل شده است.
*****
65 هزار مدرسه سيستم گرمايشي ندارند
رئيس کميته آموزش و پرورش کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينکه از ميان يکصد هزار مدرسه موجود در کشور، 65 هزار مدرسه فاقد سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي هستند، گفت؛ از مبلغ پيشنهادي يک هزار ميليارد ريالي که در بخش تامين سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي مدارس کشور در نظر گرفته شده، مبلغ 200 ميليارد ريال تصويب شده است.
به گزارش ايلنا علي کريمي فيروزجايي همچنين از افزايش بودجه سال 89 آموزش و پرورش به 11 هزار و 500 ميليارد تومان خبر داد و گفت؛ در بودجه امسال يک هزار ميليارد تومان براي مقاوم سازي مدارس لحاظ شده بود که به دليل مشکل قانوني و عدم انجام مقاوم سازي مدارس اين بودجه حذف شد. کريمي فيروزجايي ادامه داد؛ هفت هزار مدرسه در کشور نيمه کاره است، همچنين درصدد طرح دوفوريتي هستيم تا بودجه يک هزار ميليارد توماني مقاوم سازي مدارس را تا برنامه پنجم توسعه تمديد کنيم.
مهندس سيدمحمد غرضي رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور نيز گفت؛ از 85 هزار مدرسه ساخته شده در کشور 52 هزار مدرسه بايد بازسازي و نوسازي شود. غرضي با اشاره به عمر کوتاه ساختمان هاي کشور افزود؛ طي سال هاي 62 تا 64 براي مدرسه سازي پول پرداخت کرديم، حال مي بينيم از 510 مدرسه ساخته شده در کرج 170 مدرسه پي ندارد و فقط آجرها چيده شده است.
*****
اجرای حکم اعدام دو تن از زندانیان برای جلوگیری از اعتراضات دوره ای مردم انجام شد
یک وکیل دادگستری در گفتگو با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفت:مرتبط کردن اعدام های اخیر به ماجرای عاشورا برای ایجاد جو خاص در بین مردم است.
محمد حسین آقاسی،وکیل پایه یک دادگستری گفت:هر دو اعدام شدگان به تظاهرکنندگان روز عاشورا نسبت داده شده اند،این در حالی است که این افراد دو ماه پیش از جریان انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده بودند و هیچ ارتباطی به معترضان در انتخابات ندارند.
وی ادامه داد:آنانکه تحت تاثیر عوامل موسوم به انجمن پادشاهی تصمیم به ساخت بمب و انفجار در برخی مراکز گوناگون داشتند بدون آنکه موفق به انجام این کار شوند دستگیر و سرانجام در محاکمه ای بدون حضور وکلای خود و با وکلای انتخابی دادگاه (تسخیری) محکومیت یافته و بدون ابلاغ حکم صادره به کسانی که از ناحیه آنها برای وکالت انتخاب شده اند ،حکم مذکور به اجرا در آمد.
وکیل شجریان و چند چهره شاخص دیگر در جریانات پس از انتخابات افزود: این اعدام ها و وصل کردن اعدام شدگان به حوادث انتخابات به ویژه عاشورا برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم است.
وکیل متهم ردیف اول دادگاه ویژه پس از انتخابات تاکید کرد:برخی از افراد با انتشاراخبار کذب در میان مردم قصد دارند که جلوی اعتراضات مردم را به صورت دوره ای بگیرند.

*****




حذف کانال تلویزیونی ماهواره ای عربی زبان ایران،«العالم» از ماهواره معروف «عرب ست»
صدای آمریکا : العالم، کانال تلویزیونی عربی زبان ماهواره ای ایران، برای دومین بار ظرف سه ماه از ماهواره معروف «عرب ست»، که عربستان سعودی اداره می کند، بیرون کشیده شده است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که مناسبات بین تهران و ریاض تیره شده است.
بنا به گزارش ادوارد یرانسیان، خبرنگار صدای آمریکا در قاهره، شبکه العالم به تصمیم مسئولان ماهواره عرب ست اعتراض کرده است و آن را ناعادلانه و خودسرانه می نامد. العالم گفت چندین ایستگاه تلویزیونی لبنانی و فلسطینی با ارتباط های نزدیک با ایران نیز به این اقدام اعتراض کردند. جوامع شیعه عرب در لبنان، عربستان سعودی، و چندین کشور خلیج فارس مانند کویت و بحرین، تماشاگران عمده العالم هستند.
عربستان سعودی اخیرا شکایت کرد که العالم اطلاعات نادرستی درباره مناقشه مرزی بین شورشیان شیعه زیدی و ارتش عربستان سعودی پخش می کند. تلویزیون العالم هواپیماهای عربستان سعودی را به بمباران هدف های غیر نظامی متهم کرد. تلویزیون همچنین گزارش داد که ارتش های اردن و کویت در جنگ شرکت دارند. هر دو کشور این ادعا را تکذیب کردند.
العالم تابستان پیش خبری پخش کرد که در آن ادعا می شد ولیعهد عربستان سعودی قصد داشت ملک عبدالله پادشاه را سرنگون کند.
مقامات عربستان این ادعا را تکذیب کردند. العالم بعدا سخنان تند آیت الله خامنه ای علیه عربستان سعودی در جریان مراسم حج را پخش کرد.
رضا معینی، عضو سازمان گزارشگران بدون مرز در پاریس، می گوید به گمان او تصمیم بیرون آوردن العالم از عرب ست، واکنشی به اقدام ایران در پارازیت انداختن بر روی ایستگاه های دیگر است: «او می گوید ایران در سالهای اخیر روی تعدادی از ایستگاه های ماهواره ای، از جمله صدای آمریکا و بی بی سی پارازیت انداخته است. معینی می گوید این یک مساله علت و معلول است، اما راه حل خوبی برای کسانی که در آن درگیر هستند نیست. آزادی بیان باید برای همه حفظ شود.»
مدیر روابط عمومی تلویزیون العالم حاضر نشد با صدای آمریکا درباره تصمیم مسئولان «عرب ست» اظهار نظر کند.
تصمیم ناگهانی به خارج کردن العالم از فهرست جدول ایستگاه های تلویزیونی عرب ست در پی جلسه وزیر اطلاعات عرب در قاهره گرفته شد. آنها از تلویزیون ایران بدلیل پوشش جهت گیرانه و تحریف شده وقایع جهان عرب به شدت انتقاد کردند.
رضا معینی می گوید دولت ایران نمی خواهد مردم برخی از ایستگاه های تلویزیونی را تماشا کنند و برای بازداشتن آنها از چنین کاری از هیچ اقدامی فروگذاری نمی کند.معینی می گوید: «تماشای تلویزیون صدای آمریکا در ایران تقریبا غیر ممکن است، حتی هرچند ایرانیان سعی دارند علیرغم پارازیت اندازی سپاه پاسداران آنرا تماشا کنند.»
*****
اتحادیه اروپا اعدام دو تن از «متهمان حوادث پس از انتخابات» ایران را شدیداً محکوم کرد

رادیو فردا: اتحادیه اروپا اعدام دو نفر را در ارتباط با رویدادهاى «پس از انتخابات ریاست جمهورى» در ایران «شدیداً» محکوم کرده و نسبت به اجراى احکام اعدام براى سایر «محکومان محاکمه‌هاى جمعى» عمیقاً ابراز نگرانى کرده است. به گزارش خبرگزارى فرانسه، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا روز جمعه با انتشار بیانیه‌اى با اشاره به اعدام دو نفر در ارتباط با اعتراض‌ها به نتایج «انتخابات ریاست جمهورى» در ایران اعلام کرد: « اتحادیه اروپا اعدام این دو نفر را شدیداً محکوم کرده و نگرانى عمیق خود را نسبت به صدور حکم اعدام براى افراد در محاکمه‌هاى جمعى اعلام مى‌کند».
دادستانى تهران روز پنجشنبه اعلام کرد، آرش رحمانى‌پور و محمدرضا على‌زمانى، دو نفر از کسانى که در جریان محاکمه‌هاى دسته‌جمعى پس از انتخابات به جرم شرکت در «کودتاى مخملى» محاکمه شده بودند، سحرگاه پنج‌شنبه اعدام شده‌اند.
در اطلاعیه دادستانى تهران در این باره همچنین با اشاره به این که «احکام ۹ نفر دیگر از محکومان اغتشاشات ماه‌هاى اخیر نیز در مرحله تجدیدنظرخواهى است»، آمده است:«در صورت قطعیت احکام صادره طبق مقررات نسبت به اجراى حکم اقدام خواهد شد».
خانم اشتون، نماینده عالى سیاست خارجى اتحادیه اروپا در بخش دیگرى از بیانیه خود با تاکید بر «مخالفت اتحادیه اروپا با مجازات اعدام تحت هر شرایطى» از مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران خواسته است، احکام اعدام صادر شده براى معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى را لغو کنند.
در حالی که مقامات قضایی ایران می گویند آرش رحمانى‌پور و محمدرضا على‌زمانى در ارتباط با «اغتشاشات اخیر» اعدام شده اند، وکلای این متهمان می گویند آنها پیش از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بودند.
پیشتر نیز ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و سازمان عفو بین‌الملل اعدام‌ دو نفر را در ارتباط با اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران به شدت محکوم کرده بودند.
بیل برتن، معاون مطبوعاتى کاخ سفید در این باره گفته است: « ما این اعدام ها را مرحله تازه اى از حضیض جمهورى اسلامى در سرکوب بیرحمانه مخالفان صلح‌جو تلقى مى‌کنیم. کشتار و به قتل رساندن زندانیان سیاسى که در پى حقوق جهان‌شمول خود هستند، هیچگونه احترام و مشروعیتى براى جمهورى اسلامى به همراه نخواهد داشت».
وى افزوده است:« این گونه اعمال تنها باعث انزواى بیشتر دولت ایران در میان ایرانیان و جهانیان خواهد شد».
همچنین فیلیپ کرولى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا نیز با محکوم کردن «سرکوب‌هاى بى‌رحمانه» در ایران گفته است: «مشخص نیست که این افراد اصلاً ارتباطى با رویدادهاى پس از انتخابات داشته باشند».
از سوى دیگر دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز با تاکید بر این که «این اعدام‌ها با انگیزه سیاسى و با هدف ساکت کردن مخالفان انجام شده است»، از مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران خواسته است، به تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق بشر عمل کنند..
همچنین سازمان عفو بین الملل نیز با محکوم کردن اعدام آرش رحمانى‌پور و محمدرضا على‌زمانى، محاکمه و اعدام آنها را «غیر منصفانه» و «ناعادلانه» خوانده و اعلام کرده است، مقام‌هاى جمهورى اسلامى از قوه قضاییه به عنوان «ابزارى براى سرکوب» استفاده مى‌کنند.
در حالى که موج محکومیت اعدام‌ها در ایران همچنان اعدام دارد، روز جمعه احمد جنتى، دبیر شوراى نگهبان و امام جمعه موقت تهران خواستار اعدام‌هاى بیشتر شده و خطاب به رییس قوه قضاییه گفته است: « بیایید براى رضاى خدا همین طور که دو نفر را صریح اعدام کردید، دست شما درد نکند، مردانه بایستید».
در حالى که هنوز نخستین ماه سال جدید میلادى به پایان نرسیده است، شمار اعدام‌شدگان در این سال در ایران دست‌کم به ۱۲ نفر رسیده است. در سال گذشته میلادى حداقل ۲۷۰ نفر در ایران اعدام شده بودند.
جمهورى اسلامى ایران در کنار جمهور خلق چین بیشترین میزان اعدام را در جهان به خود اختصاص داده است.

*****
پيش بيني هواشناسي پس از بارش نخستين برف زمستاني در تهران
هوا گرم مي شود، اما بارندگي ادامه دارد
علي رنجي پور؛ در ادامه کاهش نسبي دماي هوا در روزها و شب هاي اخير، ديروز بالاخره بخش هايي از تهران - با کمي تساهل در تعريف «سفيدپوشي»- هم سفيدپوش شد و در نقاط شمالي پايتخت براي چند ساعتي برف باريد. «برف» ديروز البته چيزي جز بارش پراکنده و جسته و گريخته دانه هاي برف، در طرف هاي شرقي و غربي شمال شهر نبود؛ اما با توجه به وضع آب و هوايي که از اول زمستان تا به حال در تهران گزارش شده، اتفاقي که براي دو، سه ساعتي در بعدازظهر جمعه 9 بهمن ماه پيش آمد، اتفاق ساده يي به چشم شهروندان نيامد.
به هر حال در زمستان گرم 88، همين بارش پراکنده مهم ترين واقعه جوي تا به امروز بوده و احتمالاً تا پايان زمستان خواهد بود. چنان که خبر رسيد سير کاهش دماي هوا، متوقف شده و در روزهاي آينده هوا دوباره گرم مي شود.ديروز سازمان هواشناسي هم آن طور که «ايسنا» گزارش داد، اعلام کرد دماي هوا براي روزهاي آينده افزايش مي يابد، اما بارندگي ها عجالتاً ادامه خواهد داشت و باز هم در نيمه شمالي ايران، از جمله تهران از روز يکشنبه برف (البته فقط در نقاط مرتفع) و باران خواهد باريد. آن طور که ديروز نقشه هاي پيش يابي نشان مي دادند در روز شنبه براي نوار شمالي کشور بارش باران و برف پراکنده، وزش باد و در اکثر نقاط افزايش نسبي دما رخ خواهد داد.
در روزهاي يکشنبه و دوشنبه نيز با گذر جريانات تراز مياني جو از غرب کشور ابتدا در روز يکشنبه شمال غرب، غرب و جنوب غرب و در روز دوشنبه علاوه بر مناطق غربي به تدريج دامنه هاي البرز، استان هاي واقع در مرکز و سپس مناطق شرقي کشور تحت تاثير اين جريان قرار مي گيرد که به اين ترتيب براي اين مناطق افزايش ابر، بارش باران و در مناطق سردسير و مرتفع بارش برف، وزش باد و کاهش نسبي دما پيش بيني مي شود.
*****
نیروی انتظامی؛ تهدیدهای تازه در کنار اعتراف به شکست

دویچه وله: فرمانده نیروی انتظامی اعتراف می‌کند، رفتار نیروهای تحت فرماندهی‌اش در روزهای اول پس از انتخابات «پرهزینه و کم نتیجه» بوده است. او همزمان معترضان را تهدید کرد، دوران مدارا به پایان رسیده است.
سخنان فرماندهان ارشد نیروهای انتظامی در دو روز گذشته، از سویی اعتراف به شکست و ناکارآمدی بخشی از تدبیرهای این نیرو در ماه‌های گذشته است، از سوی دیگر حاوی هشدارها و تهدیدهایی در مورد روز ۲۲ بهمن. فرمانده نیروی انتظامی، اسماعیل احمدی‌مقدم، می‌گوید اکنون «آنچه مطرح است حفظ نظام است» و در این راه دیگر جای مدارا وجود ندارد.
برخوردهای نیروی انتظامی، «پرهزینه و کم نتیجه»
اسماعیل احمدی‌مقدم روز پنجشنبه (۸ بهمن‌ماه)، در همایش امامان جماعت استان تهران ضمن بررسی حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برخی از رفتار نیروهای تحت فرمانش را اشتباه و پرهزینه خواند. به گزارش خبرگزاری دولتی برنانیوز، احمدی‌مقدم «برخورد انتظامی در روزهای اول ناآرامی‌های پس از انتخابات را پرهزینه و کم نتیجه ارزیابی کرد». فرمانده ناجا در مورد بردن تعدادی از بازداشت شدگان ناآرامی‌های پس از اعلام نتایج انتخابات به کهریزک گفت که «از ابتدا، بردن این بازداشت شدگان به کهریزک اشتباه بود». او در مورد مسئولیت "رفتار پرهزینه" نیروی انتظامی سخنی نگفت اما حوادث کهریزیک را "اشتباه چند مامور" خواند که به اعتقاد او با جوسازی رسانه‌ای بزرگ‌نمایی شد.
فرمانده ناجا: کروبی "قدرت طلب"، موسوی "فریب خورده"
کمیته‌ی ویژه‌ی مجلس شورای اسلامی که تحقیق در مورد وضعیت بازداشتگاه کهریزک را بر عهده داشت در گزارشی وجود شکنجه و کشته شدن لااقل سه نفر در این ارتباط را تایید کرده است. مهدی کروبی با ارائه اسنادی به قوه قضاییه و مجلس مواردی از تخلف‌های صورت گرفته در این بازداشتگاه را افشا و از تجاوز به تعدادی از بازداشت‌شدگان خبر داده بود. فرمانده ناجا بدون نام بردن از مهدی کروبی، با اشاره‌ای آشکار، او را از افرادی معرفی می‌کند که «طالب قدرت هستند و از هیچ ابزاری برای رسیدن به آن فروگذار نمی‌کنند». احمدی‌مقدم گفت «نماد این دسته می‌تواند آن کسی باشد که بدون در نظر گرفتن آبروی نظام مطالبی که به اثبات نرسیده بود را در مورد کهریزک و "عاطفه امام" و "ندا آقا سلطان" مطرح کرد». احمدی‌مقدم در مورد میرحسین موسوی، دیگر نامزد معترض به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات، گفته است «این احتمال وجود دارد که آقای موسوی فریب خورده باشد که اگر ایشان آن را بپذیرند باید از مردم عذرخواهی کند و مردم نیز خواهند پذیرفت». همزمان با این سخنان مهدی کروبی در گفتگو با سحام نیوز گفت «اشکال من و مردم معترض در مشروعیت این قدرت همچنان به قوت خود باقی است و هنوز هم معتقدم حق مردم در تعیین سرنوشتشان در انتخابات دهم نادیده گرفته شده است.» زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی نیز در گفتگو با سایت روز، ضمن اشاره به بیانیه‌ی هفدهم همسرش گفته است «از متن همین بیانیه به وضوح می‌توان فهمید که آقای موسوی دولت برآمده از تقلب را به رسمیت نمی‌شناسد.»
تهدید و دعوت به تبعیت از رهبری
فرماندهان نیروی انتظامی معتقدند اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات توطئه‌‌ای است که از سوی رسانه‌های بیگانه دامن زده شده و هدف آن براندازی نظام است. رییس ستاد کل نیروهای مسلح، حسن فیروزآبادی، هفتم بهمن‌ماه گفت «دشمنان انقلاب از خارج و داخل به هدایت این فضا پرداختند.» تبعیت از رهبر جمهوری اسلامی و اعلام صریح آن خواسته‌ای‌ست که فرماندهان نظامی بیش از هر چیز بر آن تاکید دارند. حسن فیروزابادی با اشاره به این که «همه باید به سخن رهبری گوش بدهند و به هدایت رهبری حرکت کنند»، می‌گوید «فرصت زیادی هم نیست». او از خواصی که به زعم او اشتباه کرده‌اند می‌خواهد تا ۲۲ بهمن مواضع خود را «کاملا روشن و غیر دو پهلو» اصلاح و بیان کنند. فرمانده نیروی انتظامی نیز روز پنجشنبه گفت، «عده‌ای از نخبگان، مخالف نظام و همراه با دشمن هستند». احمدی‌مقدم افزود، اکنون که حقایق روشن شده «دیگر جایی برای مدارا وجود ندارد».
نگرانی از «احتمال ترور رهبران جنبش سبز»
برخی از گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب اظهارات تهدید‌آمیز فرماندهان نظامی را گواهی بر نگرانی‌های حکومت از حرکت‌های اعتراضی در سالروز انقلاب، ۲۲ بهمن، ارزیابی می‌کنند. در همین حال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هشتم بهمن، با صدور اعلامیه‌ای «نسبت به احتمال ادامه خط ترور هشدار می‌دهد». در این اطلاعیه به سخنان بادامچیان، قائم مقام حزب موئتلفه، اشاره شده که اخیرا از «احتمال ترور رهبران جنبش سبز در آینده» سخن گفته بود. سازمان مجاهدین در اطلاعیه‌ی خود با ذکر نمونه‌هایی چون ترور خواهرزاده میرحسین موسوی و مسعود علی‌محمدی، استاد دانشگاه، نوشت: «شواهد و قرائن بسیاری حاکی از آن است که نه این اقدام یک ترور کور بوده و نه احتمالاً با این ترور پرونده ترورها بسته خواهد شد.» این بیانیه می‌افزاید: «پیش از آقای بادامچیان و در جریان تبلیغات انتخاباتی، آقای شریعتمداری مدیر مسئول و نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان با اشاره به ترور خانم بی‌نظیر بوتو، از احتمال ترور آقای خاتمی در آینده خبر داده بود.» سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی معتقد است اینگونه سخنان، از جانب کسانی که «متحد حاکمیت» هستند و«با محافل اطلاعاتی و امنیتی ارتباطی نزدیک» دارند، نمی‌تواند بی‌دلیل بیان شده باشد. این سازمان که اغلب رهبرانش پس از انتخابات بازداشت شده‌اند در پایان اطلاعیه‌ی خود اینگونه اظهارات را «حاکی از احتمال ادامه خط ترور ارزیابی کرده» و مسئولان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی را مسئول شناسایی عاملان ترورهای اخیر و ارائه گزارش شفاف در این زمینه دانسته است.
*****
سرايت ترس معلمان زن از رياضي به دانش آموزان دختر
نتايج يک تحقيق جديد نشان داده است دانش آموزان دختر اغلب تحت تاثير اضطراب زنان معلم نسبت به دروس رياضي هستند و معلمان زني که از اين درس مضطرب مي شوند اضطراب خود را به دانش آموزان دختر کوچک تر در کلاس هاي درس منتقل مي کنند.
به گزارش ايسنا، محققان دريافته اند دختران کوچک ترس از درس رياضي را اغلب از اولين معلمان خود ياد مي گيرند. مطالعات نشان مي دهد هرچند در سال هاي اخير زنان به دستاوردهاي قابل ملاحظه يي در اين رشته تحصيلي دست يافته اند اما هنوز در برخي از حوزه هاي رياضياتي دنباله رو مردان هستند و سوال در مورد دليل اين امر بحث هايي را برانگيخته است.
هم اکنون بر اساس پژوهشي که روي کلاس اولي ها و دومي ها صورت گرفته معلوم شد چه فاکتوري مي تواند بخشي از اين سوال را پاسخ بدهد. محققان مي گويند معلمان زن در مدارس ابتدايي که نسبت به مهارت هاي خود در دروس رياضي نگران هستند مي توانند اين نگراني را حين تدريس به دانش آموزان دختر خردسال منتقل کنند. سيان ال بيلوک استاديار روانشناسي دانشگاه شيکاگو در اين زمينه خاطرنشان کرد؛ دانش آموزان خردسال تمايل دارند از افراد بزرگسال با جنسيت مشابه خود الگوبرداري کنند و داشتن معلم زني که از رياضي بترسد اين باور کليشه يي را به دختران القا مي کند که پسرها در درس رياضي قوي تر از دخترها هستند.
*****
اجرای حکم منع از تحصیل ۵ نفر از دانشجویان دانشگاه سراسری اراک

احکام انضباطی منع از تحصیل ۵ نفر از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه سراسری اراک به آنان ابلاغ و اجرا شد. این ۵ دانشجو در مجموع به ۸ ترم اخراج از تحصیل محکوم شده اند.
پیش از این ۹ نفر از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک به کمیته احضار و به ۱۵ ترم منع از تحصیل محکوم شده بودند که پس از بررسی در کمیته انضباطی احکام نهایی به شرح زیر برای ۵ تن از دانشجویان صادر شد:

امید اخواص: ۲ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات
امیر معدنچی: ۲ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات
مریم عباسی: ۲ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات
امیر ناظمی: ۱ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات
امیر خیرخواهان: ۱ ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات

علاوه بر آن، حکم منع از تحصیل نیما درخشی برای مدت ۱ ترم به حالت تعلیق درآمده و برای دیگر دانشجویان احضار شده اخطارهای کتبی صادر شده است.
این احکام فوق صادر شده برای دانشجویان دانشگاه اراک که اکثریت آنان از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه نیز بوده اند، در پی چند نوبت تجمعات دانشجویان در واکنش به سخنرانی های توهین آمیز افرادی چون حمید رسایی در دانشگاه به دعوت بسیج و خصوصاً به اتهام سازماندهی تجمع دانشجویان در اعتراض به دیوار کشی و تفکیک جنسیتی بوفه دانشکده صادر شده است.
همچنین ۵ دانشجوی ذکر شده که احکام در مورد آنها تایید شده است، با تهدید از سوی کمیته انضباطی در مورد ورود به دانشگاه در ترم جدید و همچنین توهین از طریق اتهامات اخلاقی بی اساس مواجه شده اند.
قابل توجه است صدور این احکام از سوی کمیته انضباطی تا پایان امتحانات دانشگاه اراک برای پیشگیری از تجمعات و اعتراض های احتمالی دانشجویان به تعویق افتاده است.
*****
مشکلي براي صدور اس-300 به ايران نيست
يک مقام عالي رتبه روس تاکيد کرد مانعي براي همکاري هاي فني- نظامي مسکو و تهران وجود ندارد، چراکه در اين زمينه تحريم هايي از سوي سازمان ملل وضع نشده است. به گزارش ايسنا، آناتولي ايسايکين مديرعامل شرکت «روس آبارون اکسپورت» روز پنجشنبه در کنفرانسي مطبوعاتي در خبرگزاري نووستي در پاسخ به سوالي در خصوص دورنماي همکاري هاي فني- نظامي دو کشور گفت؛ از آنجايي که ايران تحت تحريم هاي سازمان ملل متحد قرار ندارد، هيچ مانعي براي ادامه همکاري هاي فني- نظامي در جهاتي که روسيه و ايران به آن تمايل دارند، وجود ندارد.
وي افزود؛ ايران هيچ گاه تعهداتي را که در خصوص کليه قراردادهاي نظامي بر عهده گرفته بود زير پا نگذاشته است. ايسايکين علاوه بر آن گفت شرکتش مشکلي براي صدور سيستم هاي پدافند موشکي «اس-300» به ايران نمي بيند. مديرعامل شرکت روس آبارون اکسپورت اين سيستم ها را دفاعي و نه تهاجمي دانست و گفت؛ از من اغلب در خصوص صدور «اس-300» به ايران پرسيده مي شود.
*****
خسارت نقص خودروهای ایرانی؛ 3 هزار کشته و 30 هزار زخمی

بی بی سی: پلیس راه ایران اعلام کرد در یک سال گذشته سه هزار نفر در نتیجه نقص فنی خودروها کشته و 30 هزار نفر به همین دلیل مجروح شده اند. علیرضا اسماعیلی، فرمانده پلیس راه ایران در گفتگو با ایرنا، با اشاره به این نکته که به روز کردن صنعت خودرو سازی در کاهش تلفات ناشی از نقص فنی خودورها تاثیر زیادی دارد، گفت متاسفانه در ایران صنعت خودرو دولتی است و همین دولتی بودن انگیزه رقابت سازندگان خودور را کم می کند.
آقای اسماعیلی همچنین گفت، کاهش میزان کشته های ناشی از تصادفات در ایران از سال85 تا کنون در نتیجه فشارهایی بوده که از ناحیه پلیس اعمال شده است. او گفت تصادفات هم اکنون در ایران به مرحله تثبیت رسیده و هشدار داد که اگر پشتیبانی لازم از سوی مقامات و دستگاههای مربوط صورت نگیرد میزان کشته های ناشی از تصادفات به شدت رشد خواهد کرد.
بر اساس آخرین آمار رسمی در سال گذشته خورشیدی 23 هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی جان باخته و 280 هزار نفر مجروح شده اند. با نگاهی مقایسه ای بر آمارهای منتشر شده پیرامون تلفات انسانی تصادفات رانندگی در ایران و آمار تلفات غیرنظامی جنگ در عراق و افغانستان، می توان متوجه این واقعیت شد که جاده های ایران به تنهایی بیشتر از جنگ های جاری در همسایه های غربی و شرقی این کشور قربانی می گیرند.
مسعود مهاجر کارشناس امور حمل و نقل در این باره به بی بی سی فارسی گفت که معتقد است نیروی انتظامی و وزارت راه و ترابری در جلوگیری از تصادفات تنها مانده اند. آقای مهاجر با تاکید بر نقش موثر خطاهای انسانی در تصادفات گفت با وجود اینکه پلیس سطح آزمون رانندگی را بالا برده، مردم همچنان با فرهنگ رانندگی نا آشنا هستند. این کارشناس امور حمل و نقل به بی بی سی گفت، آموزش و پرورش و آموزش عالی هم باید در ارتقا سطح این فرهنگ کمک کنند و مردم را از کودکی با فرهنگ رانندگی آشنا کنند.
مسعود مهاجر به بی بی سی فارسی گفت صنعت خودرو سازی ایران در حال حاضر با 10 سال پیش تفاوت های عمده ای دارد و پیشرفت فراوان کرده است اما هنوز هم به میزان 40 درصد با استانداردهای روز جهان فاصله دارد. او با انتقاد از اینکه خودروهای فرسوده هنوز هم در خیابان ها و جاده های ایران تردد می کنند گفت در هر حال با امکانات موجود اگر فشار زیاد به این صنعت وارد شود عواقب خوبی نخواهد داشت. به گفته آقای مهاجر برخی فشارها ممکن است باعث تعطیلی خطوط تولید شود و این تعطیلی افراد بسیاری را بیکار و متضرر خواهد کرد. اواخر سال 2009 میلادی پلیس حدود دو هفته پیش شماره گذاری برخی خودروها نظیر پژو 405، روا و یک مدل از خودروی ال 90 را به دلیل نداشتن ترمز ضد قفل (ای بی اس) متوقف کرده بود. اما تصمیم پلیس با اعتراض خودروسازان مواجه شد و وزارت صنایع برای حل این مشکل، نشستی را با حضور خودروسازان و پلیس برگزار کرد و به گفته پلیس، سه طرف در زمینه ایمنی خودروها به توافق رسیدند. حدود 4 سال پیش هم شرکت ايران خودرو، بزرگترين توليد کننده خودرو در ايران، در يک اقدام بی سابقه ۶۹ هزار دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ را به علت نقص فنی جمع آوری کرده بود.
اين اقدام در پی بروز ايرادهای فنی منجر به آتش سوزی در چند دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ صورت گرفت. ایران خودرو هم اعلام کرده بود که شرکت ايران خودرو يکی از قطعه های جانبی موتور پژو ۴۰۵ که از سوی شرکت های ژاپنی تامين شده، در دراز مدت دچار مشکل می شود و اين شرکت نمی توانسته در مراحل توليد و کنترل کيفيت ايراد آن را تشخيص دهد. از سوی دیگر نیز با وجود گذشت بیشتر از شش سال از زمانی که اجرای طرح های جمع اوری خودروهای فرسوده در ایران گذشته، تنها 600 هزار خودروی فرسوده جمع آوری شده و هنوز هم خودروهایی با عمر بسیار زیاد را می توان در حال تردد در خیابان ها دید.
*****
همسر کاظمیان: انتظار انفعال و سکوت از ما نداشته باشید
جرس: بازداشت در نیمه های شب،بی خبری از عزیزان، تحقیر خانواده ها، عدم پاسخگویی نهادهای مسئول و...وجه مشترک گفته خانواده تمام زندانیان پس از انتخابات است.در گفتگویی که با فهیمه ملتی،همسر مرتضی کاظمیان داشتیم هم این نکات تکرار می شود. او سخنان خود را با این جملات به پایان می برد: از مسئولین قضایی انتظار دارم که ما خانواده های زندانیان سیاسی را در بی خبری نگذارند و به ما پاسخ بگویند. در غیر این صورت انتظار انفعال و سکوت از ما نداشته باشند. متن کامل گفتگوی جرس را با فهیمه ملتی در ادامه مطالعه کنید:
چند وقت است که از آقای کاظمیان بی خبر هستید؟
دقیقا یک ماه است که مرتضی دستگیر شده و به جز یک بار که با من و یک بار هم با مادرش تماس داشته، دیگر هیچ خبری از او ندارم. نمیدانم کجاست، در سلامت به سر می برد یا نه؟ نمی دانم در کدام بند و کدام زندان نگهداری می شود؟ این بی خبری نه تنها انصاف نیست بلکه حتی قانونی هم نیست.
تا حالا جایی هم مراجعه کردید؟
بله، اما جوابی دریافت نکرده ام. بارها هم خود من و هم وکیل مرتضی، خانم نسرین ستوده، به دادگاه انقلاب و دادسرای اوین مراجعه کردیم ولی هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم. در دادگاه انقلاب می گویند به اوین بروید و در اوین می گویند به دادگاه انقلاب مراجعه کنید. پنجشنبه هفته پیش رفتم پذیرش بند 209 برای اینکه بتوانم اگر همسرم آنجاست قرار ملاقاتی بگیرم و یا حداقل وسایلی برایش ببرم، مسئول پذیرش، کارت من را پرت کرد و اصلا سرش را بلند نکرد به من نگاه کند. این خیلی آزار دهنده است. اصلا اگر همسر من قاتل هم بود نباید با خانواده اش این طور برخورد کنند.
آیا می دانید همسر شما به چه اتهامی دستگیر شده است؟
خیر. اصلا چیزی به ما نگفته اند، حتی وقتی ساعت 1 نیمه شب آمدند و مرتضی را با خود بردند و خانه ما را تفتیش کردند، حکم را فقط به خود او نشان دادند و من اجازه پیدا نکردم که حکم را ببینم. حتی به سختی اجازه می دادند که در باره امور خانه مثل اجاره و قبض های برق و ... با من صحبت کند. همسر من هیچ جرمی مرتکب نشده است. او سالها کار روزنامه نگاری کرده است و همواره در چارچوب قانون اساسی عمل کرده است. نوشته ها و مقالاتش موجوداست، هیچ مقاله و نوشته تحریک آمیزی از او نمی توانید پیدا کنند.
توانسته اید با مقامات قوه قضائیه دیدار کنید و مشکلات خودتان را مطرح کنید، کاری که قبلا خانواده های زندانیان در دوره آقای شاهرودی می کردند؟
نخیر. ولی آنها حتما باید در جریان باشند که به چه طریقی افراد را دستگیر می کنند. دستگاه قضایی که خود مسئول اجرای عدالت و ضابط قانون است، باید خودش هم قانون را اجرا کند. به عنوان نمونه نیازی نبود که ساعت یک نیمه شب بریزند به خانه فردی که امکان فرار نداشته. هر ساعتی از روز می توانستند او را دستگیر کنند. آیا نیازی بود که اسباب رعب و وحشت برای خانواده ایجاد کنند، خانه را تفتیش کنند و هرچه صلاح می دانند با خود ببرند؟ آیا این کارها قانونی است؟ آیا این صحیح است که متهمی را با خود ببرند و سپس به دنبال مدرک جرم در منزل او بگردند؟ باید در نظر بگیرند که این فردی که به نظر آنها متهم است و هنوز اتهامش به اثبات نرسیده است، خانواده دارد، بچه دارد، باید ملاحظه این چیز ها را بکنند. من یک ماه است که سکوت کردم و تمام اقدامات قانونی را برای احقاق حقوق خودم و فرزند 4 ساله ام به انجام رساندم. هرچه از توانم بر می آمد انجام دادم ولی متاسفانه فریاد رسی نیافتم. من در مقابل پسرم احساس مسئولیت می کنم که دائم از من سراغ پدرش را می گیرد و نمی توانم برای او توضیح دهم که چه اتفاقی افتاده است. البه فرزند من به پدرش افتخار می کند.
تماس تلفنی قبلی آقای کاظمیان کی بوده است و در این تماس چیزی به شما گفته اند؟
تماس تلفنی ایشان همان اوایل دستگیری بود. از خلال صحبتهایش فهمیدیم که در سلول انفرادی است و فقط به کتاب قرآن دسترسی دارد. اما اینکه در کدام زندان، نمی دانم. هم این بی خبری آزار دهنده است و هم رفتاری که در دادگاه و یا دادسرا با ما به عنوان خانواده زندانیان می شود، که به گمان بنده کمی تحقیر آمیزاست. مثلا در قسمت پذیرش ملاقات اوین، یک نفر مسئول است که از ساعت حدود 10 تا 12 برای پاسخگویی به دو صف طویل زنان و مردان می آید. به دو سه نفر از مردها جواب می دهد و بعد به دو یا سه نفر از خانم ها جواب می دهد. می توانند دو نفر را برای این کار بگذراند. ما خانواده های این زندانیان هستیم. آنها در حبس هستند و خانواده آنها نیز به این علت که مبادا از حق ملاقات محروم شوند هیچ اعتراضی نمی کنند.
انتظار شما از دستگاه قضایی چیست؟
به نظر من دستگاهی که خود ضابط اجرای عدالت و قانون است، خود باید در درجه اول قانون را رعایت کند. اینکه ضابطین قضایی این اجازه را دارند که نیمه شب به خانه شهروندان این کشور بیایند و فردی از خانواده را دستگیر کنند که البته لازم به ذکر است که این فرد صرفا یک روزنامه نگار است نه یک تبهکار حرفه ای، اینها همه بر اساس قوانین مصوب خود این کشور غیر قانونی است. از طرف دیگر باید از مسئولین قضایی پرسید چگونه است که عده ای در این کشور از چنان امنیتی برخورداند که هر تهمت و ناسزایی را به شهروندان این کشور نسبت می دهند بدون این که در برابر مرجعی پاسخگو باشند که از جمله این افراد می توان به آقای رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اشاره کرد که اخیرا روزنامه نگاران در بند را دزد و اوباش خطاب کرده است.که البته ایشان باید بدانند که این افراد جزو شریف ترین و سالم ترین انسانهایی هستند که در این کشور زندگی کرده اند و هموار نان قلم شان را و چوب حقیقت طلبی شان را خورده اند. به اندک دستمزدی که از این طریق کسب می کردند بسنده کرده اند و هرگز هم به جهت خطراتی که در این راه وجود داشت نه خود و نه خانواده اشان از امنیت مالی و جانی برخوردار نبوده اند.
بنابر این آقای رامین اگر دلیلی برای اثبات مدعای خود دارند ارائه کنند در غیر این صورت به لحاظ اخلاقی ایشان وظیفه دارند در محضر این مردم از این افراد و خانواده هایشان غذر خواهی کنند. البته این تهمت ها صرفا به این جا ختم نمی شود. ما هر روز شاهد هستیم که در رسانه های حامی دولت به برخی شهروندان توهین می شود و کسی هم مورد بازخواست قرار نمی گیرد. از جمله روزنامه کیهان، خبرگزاری فارس، رجا نیوز و برخی دیگر. انتظار ما ازدستگاه قضایی این است که اگر قرار است که یک نشریه صرفا به خاطر درج خبر درگذشت یک فقیه باید تعطیل شود حداقل با کسانی که با حیثیت و آبروی افراد، بدون ارائه هیچ مدرکی بازی می کنند نیز برخورد شود. و به عنوان حرف آخر از مسئولین قضایی انتظار دارم که ما خانواده های زندانیان سیاسی را در بی خبری نگذارند و به ما پاسخ بگویند. در غیر این صورت انتظار انفعال و سکوت از ما نداشته باشند.
*****
واکنش به تصويب لايحه تحريم ايران در سناي امريکا
اعتماد: سخنگوي وزارت امور خارجه به تصويب لايحه تحريم بنزين ايران در سناي امريکا واکنش نشان داد و آن را ادامه سياست هاي اشتباه دولت هاي قبلي امريکا توصيف کرد. رامين مهمانپرست همچنين هشدار داد چنانچه دولت امريکا هرگونه مصوبات مجلس را براي فشار به مردم ايران به مرحله اجرا بگذارد، مردم ايران حاضر به دست کشيدن از حقوق اساسي خود نخواهند بود. به اين ترتيب وزراي خارجه پنج کشور امريکا، آلمان، فرانسه، ايتاليا و انگليس روز پنجشنبه در حالي به رايزني با يکديگر درباره احتمال تصويب قطعنامه يي تازه براي تحريم بيشتر ايران پرداختند که سناي امريکا نيز در حال تصويب لايحه يي بود که به باراک اوباما اجازه مي دهد تحريم هايي را عليه تامين کنندگان بنزين ايران اعمال کند.
اين لايحه که سناتورهاي امريکايي بدون توجه به هشدار بازرگانان و نهادهاي اقتصادي بخش خصوصي آن را تصويب کردند، شرکت هايي را که براي ايران بنزين صادر مي کنند يا به گسترش قابليت پالايش نفت در ايران کمک مي کنند به وسيله اقداماتي از قبيل خودداري از دادن وام يا هرگونه کمکي از جانب موسسات مالي امريکايي به آنها تنبيه مي کند.
به گزارش ايسنا به نقل از رويترز مجلس نمايندگان امريکا نيز لايحه يي مشابه لايحه سنا را تصويب کرده است.
با وجود اين پيش از اينکه اين لايحه به يک قانون تبديل شود، اختلافاتي که بين دو لايحه سنا و مجلس نمايندگان وجود دارد بايد برطرف شود. طبق اين لايحه، منع گسترده يي عليه واردات مستقيم از ايران به امريکا و صادرات از امريکا به ايران به جز غذا و دارو اعمال مي شود، از دولت امريکا خواسته مي شود دارايي هاي برخي مقامات ايراني اعمال شود، به دولت هاي محلي و ايالتي و مديران دارايي هاي خصوصي اجازه داده مي شود به راحتي سرمايه گذاري خود را از شرکت هاي انرژي که با ايران همکاري دارند، خارج کنند و علاوه بر آن کنترل صادراتي را تحکيم مي بخشد تا جلوي صادرات فناوري حساس به ايران را از طريق بازارهاي سياه غيرقانوني و ساير کشورها بگيرد. اين اقدام سنا در حالي صورت مي گيرد که گروه هاي تجاري امريکايي به کاخ سفيد هشدار دادند طرح هاي کنگره براي گسترش تحريم هاي امريکا عليه ايران ممکن است منافع اقتصادي و امنيتي امريکا را به شکل قابل توجهي تحليل ببرد.
در همين حال به گزارش ايسنا باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا در نخستين نطق خود در سال جديدي ميلادي به موضوع برنامه هسته يي ايران اشاره کرد و گفت؛ تهران با عواقب روزافزوني به خاطر فعاليت هاي اتمي اش روبه رو است. اين اظهارات در حالي مطرح مي شود که بسياري بر اين باورند که تحريم ها عليه ايران کارآمدي ندارد و چين نيز با توجه به اين موضوع مخالف اعمال تحريم ها است. تلاش غرب براي تحريم هرچه بيشتر ايران به آن خاطر صورت مي گيرد که ايران حاضر نشده اورانيوم غني شده با غلظت پايين خود را طي يک مرحله و قبل از دريافت اورانيوم غني شده 20 درصد مبادله کند.
تهران مي گويد اصل مبادله را قبول دارد اما بايد در چند مرحله صورت بگيرد. ايران اخيراً پاسخ رسمي خود را به اين پيشنهاد غرب اعلام کرد و در عين حال بر پيشنهاد خود تاکيد داشت که ظاهراً با مخالفت 1«5 مواجه شده است. بحث در اين زمينه باعث شد وزراي خارجه امريکا، آلمان، فرانسه، انگليس و ايتاليا که براي شرکت در کنفرانس افغانستان راهي لندن شده بودند به بررسي وضعيت پرونده هسته يي ايران بپردازند.
اعمال دقيق تحريم هايي که تاکنون عليه ايران تصويب شده، بخشي از رايزني هاي وزيران خارجه اين پنج کشور صنعتي در لندن بود. در همين راستا هيلاري کلينتون و سرگئي لاوروف وزيران خارجه امريکا و روسيه نيز با يکديگر ديدار کردند. در اين ديدار لاوروف از اينکه ايران پيشنهاد جامعه جهاني را براي صدور اورانيوم کم غلظت خود به روسيه رد کرده است، ابراز تاسف کرد. وي تاکيد کرد روسيه نمي تواند براي هميشه منتظر اقدام جمهوري اسلامي ايران بماند.
همچنين وزير امور خارجه امريکا مدعي شد ايران چاره يي به جز متوسل شدن به اعمال اقدامات تنبيهي عليه برنامه هسته يي تهران براي 5+1 باقي نگذاشته است.
به گزارش ايسنا، هيلاري کلينتون روز پنجشنبه گفت؛ هدف تلاش هاي ما براي اعمال فشار بر ايران تنبيه مردم ايران نيست. هدف از اين تلاش ها تغيير رويکردي است که دولت ايران در زمينه برنامه هسته يي اش اتخاذ کرده است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، انتظار مي رود چين بزرگ ترين مانع براي اعمال دور چهارم تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران باشد.
تحريم ها عليه ايران يکي از موضوعات اصلي ديدار کلينتون با يانگ جيه چي وزير امور خارجه چين در لندن بود. کلينتون همچنين ديدار با مقامات چيني را سازنده خواند، اما به جزييات آن اشاره يي نکرد. يک مقام عالي رتبه امريکايي در اين باره گفت چين هيچ قولي نداد، اما برخلاف کاري که مقامات چيني در گذشته مي کردند، تحريم هاي جديد را منتفي ندانست.
از سوي ديگر مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح کرد گفت وگو درباره پيش نويس توافقنامه يي در زمينه اورانيوم غني سازي شده بين ايران و کشورهاي جهاني به رغم رد شرايط آن توسط تهران ادامه دارد.
به گزارش ايسنا، يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز جمعه گفت؛ اين پيشنهاد روي ميز است و مذاکرات ادامه دارد. به گزارش رويترز آمانو که براي شرکت در نشست اقتصاد جهاني به سوئيس سفر کرده است، به جزييات اين مذاکرات اشاره يي نکرد.
*****
گزارش خانواده ها از وضعيت چند زنداني

خانواده عليرضا بهشتي، حسن رسولي و سعيد نورمحمدي نسبت به بي خبري از وضعيت اين بازداشت شدگان ماه هاي اخير ابراز نگراني کردند.
به گزارش سايت خبري کلمه خانواده شهيد بهشتي اعلام داشتند؛ «تقاضاي خانواده براي تحت الحفظ بستري شدن ايشان در يک بيمارستان خارج از زندان و با تقبل همه هزينه ها از طرف خانواده تاکنون از طرف مقامات ذي ربط بي جواب مانده است.»آنها گفتند پس از حمله قلبي، دکتر بهشتي تنها توسط پزشک عمومي بهداري زندان اوين و نه متخصص مورد معاينه قرار گرفت.
به گفته خانواده عليرضا بهشتي، به رغم تمام تلاش هاي انجام شده، وکيل وي هنوز موفق به ملاقات با او نشده است.همچنين خانواده حسن رسولي قائم مقام بنياد باران به «امروز» گفتند وي مبتلا به بيماري قلبي و کليوي است و احتياج به درمان مستمر تحت نظر پزشکان متخصص دارد. آنها نيز خبر دادند وکيل وي هنوز موفق به ملاقات با رسولي براي گرفتن امضاي وکالتنامه نشده است.
از سوي ديگر خانواده مسعود نورمحمدي برادر سعيد نورمحمدي به «کلمه» گفتند خبري از وضعيت وي ندارند. آنها عنوان کردند سعيد نورمحمدي روز پنجشنبه با خانواده خود تماس داشته و گفته است اخيراً بازجويي جديدي نداشته و هيچ صحبتي در مورد دستگيري مسعود با وي نشده است. «فهيمه ملتي» همسر مرتضي کاظميان نيز از بي خبري نسبت به وضعيت وي گلايه کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست: