سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۰۴/۰۵

آدینه:5/4/1388

دانشگاه کانون اعتراضات

دانشگاهها، از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر کماکان یکی از مهمترین مراکز تجمعات شبانه روزی و اعتراضات به بیدادگری های رژیم میباشند. در تهران تا کنون بیشترین دستگیرشدگان دانشجوئی از میان یاران مبارز ما در امیرکبیر بوده است.

در اصفهان- شیراز - مازندران (ساری و بابل) - اراک - همدان - قزوین - سیستان و بلوچستان (زاهدان)- کرمان - اهواز- و نیز بسیاری از دانشگاهها در سایر استانها و شهرهانیز تا کنون تعداد بیشماری از دانشجویان دستگیر و به بازداشتگاههای نامعلومی انتقال داده شده اند و از وضعیت آنا هیچ اطلاع دقیقی در دست نیست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بادکنک های سبز
با وجود عدم برگزاری تظاهرات و مراسم عزاداری، نیروهای اصلاح‌طلبان هم‌‌چنان به اجرای برنامه‌ها و حرکت‌های اعتراضی خود ادامه می‌دهند. بر اساس گزارش‌ سایت ام تی‌وی، قرار است، هواداران اصلاح‌طلبان روز جمعه، ساعت یک بعدازظهر، بادکنک‌های سبز و سیاه به هوا بفرستند. بادکنک سبز به عنوان رأی به اصلاح‌طلبان تلقی می‌شود و بادکنک سیاه به نشانه‌ی سوگواری برای کسانی که در تظاهرات روزهای گذشته کشته شده‌‌اند. در ایمیل‌هایی که برای اطلاع‌رسانی و دعوت به شرکت در این حرکت اعتراضی فرستاده می‌شود، این شیوه‌ی مبارزه «کاملا بی‌خطر، بی‌هزینه، مسالمت آمیز، سراسری و در عین حال چشم‌گیر» توصیف شده است. در این نامه‌ها حتی چگونگی بادکردن مؤثر و بی‌خطر بادکنک‌ها نیز شرح داده شده است.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


خانواده بازداشت شدگان سرگردان پشت درب های "اوین"

خانواده‌های افرادی که در جریان تظاهرات اعتراض‌آمیز به نتیجه انتخابات بازداشت شده‌اند، روز پنجشنبه پشت درهای بسته زندان جمع شدند.
پدران، مادران، خواهران، برادران و وابستگان آنها پشت درهای اوین در انتظار اگاهی از سرنوشت بستگان خود، با دستورهای ضد و نقیضی سردرگم هستند.
این خانواده‌ها که از صبح زود در این مکان جمع شده‌اند دسته چک یا جواز کسب خود را همراه دارند تا از این طریق بتوانند وثیقه آزادی فرزندان‌شان را بپردازند.
بسیاری از این خانواده‌ها چهارشنبه شب مطلع شدند که صبح پنجشنبه مقابل درب زندان اوین حاضر شوند اما هیچکس نبود که به آنها بگوید به کجا بروند و چه‌کار کنند.
از میان جمعیت مردی به پنجره اتاقک ورودی زندان اوین نزدیک شد و سربازی با لحنی مهربان به او گفت: پدر عزیزم شما باید به دادگاه انقلاب در خیابان معلم بروید.
آنها به شما خواهند گفت کجا و چه وقت فرزند شما آزاد خواهد شد.
برخی خانواده‌ها هم تفکیک شدند، خواهر و برادر به خیابان معلم رفتند و
پدر و مادر مقابل زندان اوین منتظر ماندند تا از طریق تلفن همراه که پس از چند رو اختلال دوباره فعال شده در تماس باشند.
روی چند برگه کاغذ اسامی افرادی که در این مدت بازداشت شده و در زندان اوین هستند، نوشته شده شده است. خانواده‌ها اسامی بازداشت‌شدگان روز شنبه را می‌خوانند.
نام افراد بازداشت شده و افرادی که قرار است در اوین محاکمه شوند، هم روی کاغذی نوشته شده و روی یک صفحه شیشه‌ای چسبانده شده است.
مسعود، پدر سامان صحرایی، و همسرش به دنبال اسم فرزندشان در این لیست هستند و مادر درمانده فریاد می‌زند: اسمش را پیدا کردم.
بسیاری از این جمعیت که حدود 40 نفر هستند نام فامیل خود و حتی نام کوچک خود را بازگو نکردند.
مسعود گفت که شب پیش به او تلفن کردند که با دست چک حقوقی خود به زندان بیاید تا با سپردن وثیقه، فرزندش آزاد شود.
یک سرباز داخل محوطه زندان اوین به او گفت که به زندان انقلاب برود.
مسعود گفت: بازداشت درس خوبی به پسرم داد. اگر آزاد شود، قدر پدر و مادرش را بهتر از قبل می‌داند و می‌فهمد برای زندگی در این کشور چه چیزی باید به‌دست آورد. او به تحصیل می‌چسبد و درصدد یافتن کار برمی‌آید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شیرین عبادی به تعقیب انتظامی تهدید شد
دویچه وله: گروهى از زنان طرفدار محمود احمدىنژاد، در نامه‌ای به وزیر دادگستری خواهان تعقیب انتظامی خانم شیرین عبادی از طریق کانون وکلای دادگستری شده‌اند. زنان طرفدار احمدی‌نژاد ادعا می‌کنند، خانم عبادی در فعالیت‌های خود احکام اسلامی را نقض کرده است.
زنان هوادار محمود احمدی‌نژاد خود را «خواهران فرهیخته دانشگاه‌ها و خانواده شهدا و ایثارگران» نامیده‌اند و نامه‌ی آنها را شماری از وبسایت‌های طرفدار احمدی‌نژاد و نیز خبرگزاری فارس که با هزینه‌ی سپاه پاسداران فعالیت می‌کند، منتشر کرده‌اند. آنها در نامه‌ی خود به غلامحسین الهام، سخنگو و وزیر دادگستری دولت احمدی‌نژاد ادعا کرده‌اند، شیرین عبادی «از طریق ترویج حقوق بشر، احکام اسلام و قانون اساسی را نقض کرده است».
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در اطلاعیه‌ای که روز جمعه ۵ تیرماه منتشر کرد، نوشت: «این نامه بدنبال مجموعه‌ای از اتهامات دیگری منتشر شد که در آنها خانم عبادی را به استفاده از پول‌های کشورهای غربی برای پیشبرد مبارزه علیه دولت ایران متهم کرده بودند.»
خانم شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، رئیس سازمان غیردولتی «کانون مدافعان حقوق بشر» است. دفتر این کانون در سال ۱۳۸۷ توسط مقام‌های دولت ایران پلمپ شد و قائم مقام کانون، عبدالفتاح سلطانی نیز بازداشت شده است.
بنابه گفته‌ی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، خانم عبادی اخیرا با شماری از شخصیت‌ها و رهبران بین‌المللی از جمله بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خاویر سولانا مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا و رهبران پارلمان اروپا دیدار کرد و در باره اینکه جامعه بین‌المللی چگونه می‌تواند به توقف خشونت علیه معترضین در ایران کمک کند، گفت‌وگو کرد.
هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در باره‌ی تهدیدهای اخیر علیه برنده جایزه صلح نوبل گفت: «این آخرین تلاش‌های عوامل اطلاعات و امنیت برای تهدید و ترساندن شیرین عبادی، یک تلاش بی‌شرمانه است تا زمینه‌های بازداشت و یا در حالت خوش‌بینانه لغو پروانه وکالت ایشان را فراهم ‌کنند.» هادی قائمی افزود: «این تلاش‌ها باید توسط مردم ایران و جامعه بین‌المللی محکوم شود.»
سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در مورد فعالیت‌های اخیر خانم عبادی گفت: «گزارش‌های خانم عبادی و درخواست‌های ایشان از شخصیت‌های بین‌المللی نه تنها فعالیت‌هایی غیرقانونی نیستند، بلکه منطبق با وظایف مدافعان حقوق بشر است.» به گفته‌ی هادی قائمی، «این فعالیت‌ها اقداماتی وطن‌دوستانه هستند که به دولت ایران کمک می‌کند تا تعهدات بین‌المللی خود را به انجام برساند.»
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در اطلاعیه‌ی خود از دبیر کل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور بین‌المللی و سیاست امنیتی و نیز رئیس پارلمان اروپا خواسته است، بی‌درنگ و قاطعانه از خانم عبادی حمایت کنند و به دولت ایران هشدار دهند که بازداشت ایشان بخاطر فعالیت‌های حقوق بشری، نقض آشکار بیانیه‌ی سازمان ملل متحد درمورد مدافعان حقوق بشر است.
بر اساس اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد مدافعین حقوق بشر، که به اتفاق آرا در مجمع عمومی این سازمان در سال ۱۹۹۸ به تصویب رسید، دولت‌ها موظف شده‌اند از مدافعین حقوق بشر در برابر هر گونه خشونت، تهدید، اقدام تلافی‌جویانه، تبعیض قانونی یا عملی، فشار و یا هرگونه اقدام‌های خودسرانه‌ی دیگر حمایت کنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست: