سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۱/۱۵

پنجشنبه: 15/11/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه: ما به هیچ حزب، دسته، گروه یا مرامی وابسته نیستیم.
تقاضا داریم برای باز نشر مطالب انتشار یافته درین وبلاگ، نام منبع اصلی را درج نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-
*****
اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به حکم صادر شده برای سروش ثابت

نزدیک به هزار دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف نسبت به حکم صادر شده برای سروش ثابت دانشجوی ستاره دار این دانشگاه اعتراض کردند.
دانشجویان دانشگاه شریف با امضای طوماری خواستار لغو حکم صادر شده برای وی شدند.
سروش ثابت که با وجود کسب رتبه اول کارشناسی ارشد اجازه ورود به دانشگاه را پیدا نکرد، از سوی قوه قضائیه به دوسال حبس تعزیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محکوم شده است.
*****
امید مهرگان و نوشین جعفری بازداشت شدند

امید مهرگان بازداشت شد
امیدمهرگان، نویسنده، مترجم و روزنامه نگار حوزه اندیشه شب چهارشنبه در منزل مسکونی خود بازداشت شد.
امید مهرگان که همکار گروه اندیشه بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب بوده، شب گذشته با مراجعه افرادی به منزل مسکونی اش تفتیش وسایل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی برده شده‌است.
امید مهرگان صاحب مقالات، ترجمه‌ها و تالیفات پرشماری در حوزه اندیشه است و آثار وی در سایت اینترنتی رخداد، منتشر می شود.
بازداشت نوشین جعفری
دنبال موج جديد بازداشت فعالان سياسي و مطبوعاتي شب گذشته ماموران امنيتي نوشين جعفري را بازداشت كردند.
به گزارش تحول خواهی، وی خبرنگار سرويس ادب و هنر روزنامه اعتماد بود.ماموران امنیتی چهارشنبه شنبه شب با حضور در منزل خانم جعفری وی را بازداشت کردند. جعفری که بیست و دو سال سن دارد در ماه های پس از انتخابات ریاست جمهوری هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشت و صرفا به فعالیت در حوزه مسایل فرهنگی و ادبی می پرداخت.بنابراین گزارش،هنوز از محل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.
*****
اتهام محاربه و فساد فی الارض برای امین ولیان عضو انجمن اسلامی دانشگاه دامغان

محمد امین ولیان عضو 20 ساله شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پایه دامغان در بیدادگاههای نمایشی به محاربه و افساد فی الارض متهم شد.
در جلسه روز چهارشنبه این دادگاه های نمایشی به ریاست قاضی صلواتی، این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان به محاربه، افساد في‌الارض، اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم علیه امنیت كشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقامات ارشد نظام متهم شده است.
اتهام محمد امین ولیان شرکت در تجمعات اعتراضی و دادن شعار مرگ بر دیکتاتور است.
بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای ولیان در این جلسه دادگاه گفت: «من وقتی در زندان بودم در تلویزیون دیدم كه سران بزرگ اصلاحات در این دادگاه ایستاده‌اند.» مطلبی که حاکی از تحت فشار قرار دادن وی و دادن اخبار دروغ و کذب توسط بازجویان یه او است.
گفتنی است در این دادگاه امین ولیان هیچ یک از اتهامات را نپذیرفته است و حتی نماینده دادستان در پاسخ به ولیان و وکیل تسخیری وی که اتهام محاربه و افساد فی الارض را رد کرده اند، به طور غیرمستقیمی از ایراد این اتهام به این فعال دانشجویی دانشگاه دامغان عقب نشینی کرده و گفته است: «در باب محارب اختلاف نظر زیادی وجود دارد كه این موضوع جای بررسی دارد و تصمیم با ریاست دادگاه است.»
همچنین گفتنی است در این دادگاه در مورد بیانیه های انجمن اسلامی دانشگاه دامغان و دفتر تحکیم وحدت و همچنین برگزاری مناظره انتخاباتی بین مصطفی تاج زاده و اسماعیل گرامی مقدم به وی اتهاماتی وارد شده است.
شایان ذکر محمد امین ولیان در روز 22 دیماه سال جاری و پس از انتشار مطلبی در نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه دامغان علیه وی، در شهر دامغان بازداشت و به بازداشتگاه نامعلومی در شهر تهران منتقل شده است. مسئولان قضایی و امنیتی در پاسخ به مراجعات خانواده وی به دادگاه تنها گفته اند که امین ولیان در مکان ویژه ای در بازداشت به سر میبرد.
محمد امین ولیان از روز بازداشتش تا کنون هیچگونه ملاقاتی با خانواده و امکان انتخاب وکیل و ملاقات با وی نداشته است و مستقیما از سلول انفرادی در بازداشتگاههای نامعلوم اطلاعات سپاه به دادگاه منتقل شده است.
*****
محاکمه غیرعلنی فرمانده سابق ناجای تهران
اعتماد : جلسه محاکمه فرمانده سابق نيروي انتظامي استان تهران (سردار زارعی) که دو سال قبل به طور ناگهاني بازنشسته شد روز گذشته در شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران به صورت غيرعلني برگزار شد.
از جزييات جلسه محاکمه و دفاعيات فرمانده سابق نيروي انتظامي استان تهران خبري در دست نيست اما گفته مي شود اتهامات وي در چند موضوع مختلف بوده که به همگي آنها رسيدگي شده است.در سال 86 سردار زارعي ناگهان با يک درجه پايين تر بازنشسته شد.
اکنون بعد از گذشت دو سال اين مقام سابق انتظامي تحت محاکمه قرار مي گيرد. اکنون هيات قضات شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران مستندات زارعي و آنچه را که حفاظت اطلاعات ناجا گزارش داده است مورد بررسي قرار مي دهد.
البته گفته مي شود از آنجايي که اتهامات وي در چند شاخه است بنابراين شور و صدور حکم چند روزي طول خواهد کشيد.
*****
ده دانشجوی دانشگاه علم و صنعت آزاد شدند
ده دانشجوی بازداشتی دانشگاه علم و صنعت ایران طی هفتۀ جاری آزاد شدند.
این دانشجویان که 5 نفر از آن ها در روز عاشورا و 5 نفر دیگر در روز سه شنبه 8 دی در پی حملۀ گسترده و سازماندهی شدۀ لباس شخصی ها و اوباش به تجمع دانشجویان بازداشت شده بودند، بعد از تحمل نزدیک به 5 هفته بازداشت در زندان اوین طی روزهای اخیر آزاد شدند.
اسامی این دانشجویان عبارت است از:
1- نیما عمرانی - ورودی 85 کارشناسی مهندسی کامپیوتر
2- ابراهیم نوحی - ورودی 83 کارشناسی مهندسی معماری
3- پویا دریایی - دانشجوی مجازی کارشناسی ورودی 88 آی.تی
4- طهمورث صفری - ورودی 86 کارشناسی مهندسی فیزیک
5- هادی نجفی - ورودی 86 کارشناسی مهندسی راه آهن
6- مجید عسگری - ورودی 87 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
7- علی صدّیقی - ورودی 84 کارشناسی مهندسی مواد
8- پویا حمداللهی - دانشجوی مجازی کارشناسی ورودی 88 آی.تی
9- مصطفی ریسمان باف - ورودی 87 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
10- شهاب محمّدی - ورودی 84 کارشناسی مهندسی فیزیک
لازم به ذکر است اکثر این دانشجویان با قید ضمانت (فیش حقوقی کارمندی) آزاد شده اند.
دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت روز سه شنبه هشتم دی ماه، 2 روز پس از وقایع خونین عاشورا در محکومیت این جنایات و برای آزادی کامران آسا (برادر شهید کیانوش آسا) تظاهراتی گسترده برپا کردند که با حملۀ گسترده و سازماندهی شدۀ نیروهای لباس شخصی مواجه شدند. دانشجویان با باتوم، آجر و سنگ، اسپری قلقل، چاقو و چماق مورد حمله قرار گرفتند و تعدادی زخمی و مجروح شدند. در پی این حملات ده ها نفر در دانشگاه طی سه شنبه و چهارشنبه توسط نیروهای بسیج و لباس شخصی ها و با همکاری کامل نیروهای حراست دانشگاه، بازداشت شده و به "پلیس امنیت هفت حوض"، "کلانتری فرجام" و "مسجد وحدت" برده شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
*****
دومین فرزند نویسنده و منتقد ادبی هم دستگیر شد
بنا به برخی گزارش ها، کودتاچیان بهار تراکمه، دختر یونس تراکمه نویسنده و منتقد ادبی، را هم بازداشت کرده اند. فرزند دیگر آقای تراکمه، اردوان، حدود یک ماه پیش بازداشت شده بود و کماکان در زندان به سر می برد.
ظاهرا دختر بیست و پنج ساله آقای تراکمه را کودتاچیان چهارشنبه شب در خانه پدری دستگیر کرده اند.
به نظر می رسد در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به بیست و دوم بهمن موج تازه ای از دستگیری ها به راه افتاده که هدف آنها عمدتا جوانان است.
دستگیری شبانه جوانان که بیشتر به آدم ربایی شباهت دارد، به رویه عادی ویرانه قضائی و کارفرمایان نظامی/امنیتی آن بدل شده. رویه ای که هر روز شباهت بیشتری به رفتار دولت نازی آلمان و شوروی استالینی پیدا می کند.
*****
وضعیت وخیم سلمان سیما در زندان اوین در پی اعتصاب غذا
بنابر اخبار منابع موثق سلمان سیما به مدت ۴ روز است که دست به اعتصاب غذا زده و در چهارمین روز از این اعتصاب پس از جا به جایی از سلولی به سلول دیگر اعتصاب غذای خود را شکسته است و کماکان در وضعیت جسمانی وخیمی به سر میبرد. وی با ابلاغ نشدن حکم به وکیلش همچنان در وضعیت بلاتکلیف در زندان به سر می برد. سلمان سیما، عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش اموختگان ایران، در روز 23 آبانماه در منزلش بازداشت شد. وی بیش از 50 روز است که در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد که 28 روز از آن در سلول های انفرادی بند 240 بوده است.
*****
شکنجه شدید کاظم رضایی دانشجوی دانشگاه شیراز

دادگاه کاظم رضایی دانشجوی دانشگاه شیراز پس از گذشت 3 ماه بازداشت برگزار شد.
به گزارش جرس و به نقل از شاهدان عینی کاظم رضایی فعال دانشجویی دانشگاه شیراز که هم اکنون بیش از 3 ماه است که در بازداشت اداره اطلاعات شهر شیراز به سر می برد در حالی که آثار شکجه بر بدن او مشخص بود روز یک شنبه در دادگاه انقلاب حاضر شد
بر اساس این گزارش رضایی با سر و وضع بسیار به هم ریخته و ژولیده در دادگاه حاضر شده است و در حالی که از نظر جسمانی بسیار لاغر بوده است. آثار شکنجه های متعدد جسمی بر پشت و شکم وی وجود داشته است.آثار شکنجه به این ها محدود نبوده و اخباری که از منابع مختلف رسیده است حاکی از آن است که در هفته های گذشته نیز تعدادی از دانشجویان بازداشتی دانشگاه شیراز آثار زخم و شکنجه بر دستان وی و به خصوص انگشتان وی مشاهده کرده اند.
کاظم رضایی در هنگام بازداشت که با همکاری نیروهای حراست دانشگاه شیراز انجام گرفت با ضرب و شتم شدید و به صورت وحشیانه ای بازداشت شد به گونه ای که از شدت ضربات دچار شکستگی از ناجیه بینی شد.با توجه به مقاومت وی در طول بازداشت و ایستادگی وی بر مواضعش نیرو های امنیتی فشار زیادی بر وی وارد می کنند تا او را از نظر جسمی و روحی تحت فشار قرار دهند. خبر های رسیده از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز حاکی از این است که ایستادگی و روحیه بالای کاظم رضایی در طول بازداشتش موجب سردرگمی و عصبانیت ماموران اداره اطلاعات شده است و آنها را مجبور به وارد آوردن شکنجه های جسمانی شدید بر کاظم رضایی دانشجوی دانشگاه شیراز کرده است.
او روز 13 آبان در نزدیکی دانشگاه شیراز دستگیر شد و تا کنون بیش از 3 ماه است که در بازداشت به سر می برد.دادگاه وی در حالی در این هفته برگزار شده است که از اتهامات وی و وضعیت پرونده وی هیچ اطلاعات دقیقی در دست نیست.
*****
رشید اسماعیلی ممنوع‌الملاقات شد
رشید اسماعیلی فعال دانشجویی و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی که روز سوم دی ماه بازداشت شده بود و پیش از این از وصعیت نا مناسب وی در زندان خبر داده بودند، در اقدامی غیرقانونی ممنوع‌الملاقات شده است.
عسل اخوان با اعلام این خبر به خبرنگار رهانا گفت: با وجود این‌که امروز، روز ملاقات با او بوده است خانواده‌ی وی متوجه شده‌اند که از این پس تا مدت نامشخصی ممنوع‌الملاقات شده است و همین امر نیز بر نگرانی خانواده و دوستان او افزوده است چرا که او هم اکنون در زندان اصفهان در سلولی با ۵ قاچاقچی شرور نگهداری می‌شود.
وی افزود: این در حالی است که رشید اسماعیلی پس از گذشت ۴۵ روز هم‌چنان بدون حکم در زندان به سر می‌برد و با وجود ممنوع‌الملاقات شدن تا اطلاع ثانوی نمی‌توان هیچ خبری از وضعیت او به دست آورد.
رشید اسماعیلی، روزنامه نگار، فعال دانشجویی و فعال حقوق بشر ، از دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه علامه است که در دوره کارشناسی ارشد حقوق بشر با فشار وزارت اطلاعات محروم از تحصیل شده است.
*****
خبرنگار فرهنگی اعتماد بازداشت شد

آخرین وضعیت زندانیان پس از انتخابات
"نوشین جعفری" همکار حوزه فرهنگ و ادب روزنامه اعتماد بازداشت شد.
ماموران امنیتی چهارشنبه شنبه شب با حضور در منزل خانم جعفری وی را بازداشت کردند.جعفری که بیست و دو سال سن دارد در ماه های پس از انتخابات ریاست جمهوری هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشت و صرفا به فعالیت در حوزه مسایل فرهنگی و ادبی می پرداخت. بنابراین گزارش،هنوز از محل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.
فشار برای اخذ مصاحبه تلوزیونی از مهرداد رحیمی
از سوی دیگر مهرداد رحیمی،‌ فعال مدني- سیاسی که از ۱۱ دی‌ماه در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برد روز چهارشنبه ۱۴ بهمن طی تماسی تلفنی با خانواده خود اظهار داشت که تنها در روز چهارشنبه به مدت ۸ ساعت تحت بازجویی جهت اخذ اعترافات تلویزیونی قرار داشته است اما وی همچنان بر مواضع خود ایستاده و هیچ‌یک از اتهامات وارده را نپذیرفته است. گفتنی است امروز پنجشنبه خانواده رحیمی به ملاقات مهرداد خواهند رفت و او از آنان خواسته داروهای مسکن معده وی را همراه ببرند. با توجه به فشارهای وارده بر این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر نگرانی در مورد وضعیت جسمی و روحی او افزایش یافته است. این در حالی است که در دیدار هفته گذشته نیز وي از فشار بازجویان پرونده برای اخذ اعترافات تلویزیونی خبر داده بود.
مهرداد رحیمی در تماس تلفنی خود همانند دیدار هفته گذشته‌اش تأکید نمود بازداشت خود را غیر قانونی می داند و تمامی فعالیتهای خود را در چارچوب قانون اساسی دانسته و از انجام آن ها دفاع می کند.رحیمی، ۲۷ ساله و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق بین الملل است. وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر قائم مقام کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی بود. در تاریخ ۱۱ دی‌ماه، وی پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات به همراه پریسا کاکایی به محل مراجعه نمود و بازداشت گردید.
وخامت حال مهدیه گلرو
در خبری دیگر خواهر مهديه گلرو، فعال دانشجویی پس از آخرین ملاقات با وی از وضعيت جسمانی وخيم خواهرش خبر داد.به گفته خواهر این فعال دانشجویی، وی نسبت به آخرين ملاقاتشان در دوهفته گذشته بسيار لاغر شده بود. وی همچنین از وضعيت بهداشتي و دارويي زندان شكايت داشته و اظهار داشته كه ده روز است به بيماری عفونت روده دچار شده است ولي کمبود امکانات بهداشتي و دارويي زندان به ويژه پس از روز عاشورا به حدی است كه زندانیان حتي برای دسترسی به آنتی‌بيوتيك هم بامشكل روبرو هستند.
همچنین این عضو شورای دفاع از حق تحصیل به خرابي شوفاژها و سرمای شديد چند روزه‌ اخير زندان اوین اشاره کرده است که موجب سرماخوردن تعداد زيادی از زندانيان از جمله خود وی شده است. مهديه گلرو در مورد وضعيت همسر خود نيز اظهار داشت که بنا بر وعده بازجویان پرونده در صورت همكاری وی همسرش وحید لعلي‌پور قرار بود آزاد شود ولي به رغم پايان يافتن قرار بازداشت موقت وی همچنان در زندان به سر مي‌برد. گفتنی است این فعال دانشجویی برای پذیرفتن اتهاماتی همچون ارتباط با سازمان مجاهدین خلق تحت فشار قرار دارد اما هیچیک از اتهامات وارده را نپذیرفته است.
مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در تاریخ ۱۲ آذرماه به همراه همسرش در منزل شخصی‌شان بازداشت شدند. وی در سال گذشته نیز پس از تحصن ۴ روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، در دانشگاه علامه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.
4 سال زندان برای منتقد ادبی
جواد ماهزاده نویسنده و روزنامه نگار ادبی به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است. به گزارش ندای سبز آزادی ، جواد ماهزاده از اوایل آبان ماه در بازداشت به سر می برد. چندی پیش بیش از ۹۰ نویسنده ، منتقد و روزنامه نگار ادبی در نامه ای به رییس قوه قضاییه خواستار رعایت قانون درباره او و آزادی سریعش شده بودند.
ماه‌زاده پارسال رمان «خنده را از من بگیر» را در نشر «هیلا» منتشر کرد که رمانی است در باره‌ی فضای جنگ و موشک‌باران دهه‌ی ۶۰ از نگاه یک نوجوان. این کتاب هم‌اکنون در ردیف کتاب‌هایی قرار دارد که در جوایز ادبی غیردولتی موضوع داوری است.
درخواست آزادی طلبه وبلاگ نویس
همچنین جمعی از مدیران مسئول و اهالی مطبوعات استان زنجان با صدور بیانیه ای به‌شدت از بازداشت علی‌اشرف‌ فتحی‌زنجانی انتقاد کرده و خواستار آزادی این روزنامه‌نگار شدند. علی اشرف فتحی، طلبه جوان و نویسنده وبلاگ “تورجان” است که در قم سکونت دارد و در مراسم چهلمین روز ارتحال آیت الله منتظری از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. لازم به ذکر است که “تورجان” نام محل شهادت سردار محمدرضا فتحی، پدر این طلبه دربند است.
به گزارش سحام نیوز، اهالی مطبوعات زنجان در نشستی با حضور مدیرکل مطبوعات این استان ضمن انتقاد شدید نسبت به بازداشت فتحی، با انتشار بیانیه‌ای که به امضای اکثر شرکت‌کنندگان در این نشست رسیده است، خواستار آزادی علی‌اشرف‌ فتحی‌ شدند.
*****
اعتراض به اعدام و سرکوب در ایران کنسول گری کودتا در فرانکفورت در محاصره ی معترضین

گروهی از جوانان چپ گرا و ضدفاشیست ایرانی و آلمانی صبح روز چهارشنبه در اعتراض به سرکوب و اعدام در ایران، کنسولگری حکومت ایران در فرانفکورت را به محاصره درآورده و بر درب آن قفل زدند. این آکسیون اعتراضی با حمله ی پلیس آلمان مواجه شد. ده ها نفر بازداشت شدند و به محاصره ی کنسولگری پایان داده شد. بازداشت شدگان بعد از ساعتی آزاد شدند.
دیروز چهار شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ کنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت توسط گروه آنتی فا_تهران بسته شد. گروه "آنتی فا" گروهی ضد فاشیستی_سرمایه داری بر طبقه تعریف چپ نوین جهانی‌ در آلمان است که شاخهٔ "تهران" این گروه از تابستان گذشته توسط جمعی‌ از جوانان چپ ایرانی‌ و آلمانی‌ تشکیل شده است.
امروز در حوالی ۷ صبح شرکت کنندگان در این آکسیون توانستند پس از قفل کردن در اصلی‌ کنسولگری و پس از تشکیل زنجیره انسانی‌ مانع تردد کارمندان کنسولگری شوند.
پلیس آلمان که ابتدا از اجرای این برنامه شوکه شده بود مبادرت به تهدید شرکت کنندگان کرد که علیرغم تهدیدهای مکرر منبی بر جمع آوری و دستگیری افراد از ساعتی‌ پس از شروع برنامه، این آکسیون با پافشاری تمامی‌ شرکت کنندگان با دادن شعار بر علیه حکومت اسلامی ایران و شریک تجاری آلمانی‌‌اش و با خواندن سرود ادامه یافت.
پلیس آلمان پس از اضافه کردن نیروهای خود تا حدود ۹۰ نفر با اعمال خشونت بسیار نسبت به شرکت کنندگان، در حدود ساعت ۱۰:۳۰ پس از بازداشت حدود ۴۰ نفر توانست این زنجیره انسانی‌ را از هم بگسلاند.
برگزارکنندگان هدف خود را نسبت به انجام این برنامه در فراخوان خود اینگونه عنوان کرده اند:
- مبارزه بر علیه حکومت دینی ایران
- مبارزه علیه دادگاه‌های فرمایشی و صدور احکام غیر انسانی‌ و سنگین جزایی و حکم اعدام
- مبارزه بر علیه معاملات تجاری_نظامی فیمابین دولت های آلمان و ایران
بازداشت شدگان پس از ساعتی‌ و پس از ارائه مدارک شناسایی در ادرهٔ پلیس شهر فرانکفورت آزاد شدند.
گروه "آنتی فا_تهران" برنامهٔ آتی خود را روز ۸ مارس روز جهانی‌ زن در حمایت و همبستگی‌ با زنان ایران اعلام کرده است.
گزارش شبکه سراسری همکاری زنان ایرانی:
صبح دیروز، چهارشنبه ، ۴ بهمن، کنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت به مدت دو ساعت در محاصره معترضین ایرانی و آلمانی قرار گرفت. این گروه که از ساعت ۷ صبح در مقابل کنسولگری حاضر شده بودند، ابتدا جلو در اصلی و در پارکینگ کنسولگری صف کشیدند، پس از آن، گروهی از جوانان چپ آنارشیست آلمانی، با زدن سه قفل بزرگ بر در کنسولگری، ورود به آن را برای کارکنان و مراجعان غیرممکن کردند. دقایقی پس از ساعت ۷، فردی که به گفته برخی از شاهدان، کنسول ایران در فرانکفورت است، قصد ورود به کنسولگری را داشت که پس از آن که با صف معترضان مواجه شد، با ماشین به معترضان [حمله کرده و قصد] زیر گرفتن آنها را داشت که با ممانعت پلیس و شعارهای "تروریست برو گمشو" ی معترضان، مجبور به عقب نشینی شد.
معترضان، که خواسته اصلی شان آزادی زندانیان سیاسی بود، به زبان آلمانی، شعارهای زیر را به مدت چند ساعت تکرار می کردند:
- زنده باد همبستگی بین المللی
- قتل، ترور و اعدام، جمهوری اسلامی است
- محمودی احمدی نژاد، از تو متنفریم
- دیکتاتور باید برود
- مرگ بر جمهوری اسلامی
- ما اینجاییم، صدایمان بلند است، برای اینکه آزادی ما ازمان گرفته می شود
- پلیس آلمان از اسلامیستها حمایت می کند
- پول آلمانی، اسلحه آلمان، شریک جرم در همه دنیا
پلیس که از ابتدا با مقاومت همراه با سکوت معترضان درباره فرد مسئول آکسیون که بتواند با او بر سر کنار رفتن از جلو در کنسولگری و بازکردن آن مذاکره کند مواجه شده بود، پس از اخطارهای پیاپی، حدود ساعت ۷ و نیم اقدام به پیاده کردن نیروهای ضدشورش و مستقر کردن چندین ماشین پلیس در مقابل کنسولگری کرد. پلیس سرانجام وقتی معترضان حاضر نشدند اعتراض خود را آن طرف خیابان، در مقابل کنسولگری ادامه دهند، با یک ساعت و نیم تاخیر، سرانجام حدود ساعت ۹ اقدام به دستگیری تمام معترضین، از جمله یک وکیل آلمانی که تاکنون در موارد متعدد، به اپوزیسیون ایرانی کمک کرده است، کرد. تمامی دستگیر شدگان، به مقر مرکزی پلیس فرانکفورت انتقال داده شدند. با این وجود، همه آنان، بعد از ثبت نام و مشخصاتشان توسط پلیس، تا پیش از ساعت ۱۱ صبح آزاد شدند. همچنین تعداد زیادی از مردم، در تمام مدت شاهد این اقدام اعتراضی بودند. خبرنگاران رسانه های آلمانی (دو تلویزیون و چندین روزنامه) نیز از ساعت ٨ صبح به بعد یا حضور در مقابل معترضان، اقدام به انعکاس خبر این آکسیون در سطحی وسیع کردند.
امروز بعد از ظهر نیز گروه دیگری از معترضان به نقض حقوق بشر در ایران، قرار است با حضور در پارلمان هسن، خواست فشار آوردن به دولت المان برای قطع روابط دیپلماتیک خود تا قطع عدامها و آزادی زندانیان سیاسی و نیز ایحاد تسهیلاتی در استان هسن آلمان برای پذیرش پناهجویانی که در ماههای اخیر مجبور به ترک ایران شده اند را رسما مطرح کنند.
*****
وکیل سه زندانی آمریکایی: آنها بزودی با خانواده هایشان تماس تلفنی خواهند گرفت

مسعودشفیعی وکیل سه آمریکایی که بیش از شش ماه پیش پس از عبور اتفاقی از مرزایران دستگیر شدند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که در ملاقاتی که با مسوولان پرونده این سه نفر داشته است به او قول داده شده که طی روزهای آتی با آنها ملاقات کند. مسوولین پرونده همچنین گفته اند که طی ۷۲ ساعت آینده این سه تن با خانواده های خود تماس خواهند گرفت. این درحالی است که طی این شش ماه گذشته این سه تن از اینکه بتوانند یک تماس تلفنی هم باخانواده های خود بگیرند محروم بوده اند. از حدود دو ماه قبل نیز که خانواده های این سه تن – سارا، جاش و شین- مسعود شفیعی را بره عنوان وکیل فرزندانشان انتخاب کرده اند او علیرغم گرفتن موافقت دادستان و با کارشکنی های مسوولان پرونده قادر نشده با موکلان خود دیدار کند.
شفیعی همچنین با واکنش نسبت به اظهارات محموداحمدی نژاد که روز سه شنبه از تعویض زندانی‌های آمریکایی با ایرانیانی که در آمریکا زندانی هستند سخن گفته بود اظهارات داشت:« سخنان محموداحمدی نژاد بسیار ناامید کننده بود. قوه قضاییه در ایران مستقل است و به همین خاطر است که خانواده ها وکیل گرفته اند و ما سعی می کنیم از طرق قانونی به حل مشکل اقدام کنیم. اظهارات احمدی نژاد عملا خلاف این موضوع بود و این شبهه را برای دیگران ایجاد می کند که این رییس قوه مجریه است که برای قوه قضاییه تصمیم گیری می کند. چنین اظهاراتی عملا هیچ کمکی به حل موضوع نمی کند.
شفیعی افزود:« اگر این افراد مرتکب خلافی شده‌اند- مثل عبورغیرقانونی اما سهوی از مرز- باید در دادگاهی بیطرف وعادلانه محاکمه شوند و اگر مدرکی وجود ندارد و آنها بیگناه هستند باید سریعا آزاد شوند. من تا کنون موفق نشده ام موکلانم را بببینم اگر چه به صورت جدی پیگیر هستم. اصلا تمایل ندارم که بگویم سرنوشت این پرونده در خارج از دستگاه قضایی تعیین می شود. چرا که به عنوان وکیل تمام تلاش خودم را خواهم کرد تا از حقوق موکلانم دفاع کنم و امیدوارم مسوولین نیز با درنظر گرفتن همه جوانب این ماجرا و با توجه به اینکه جنبه های انسان دوستانه نیزحکم می کند که این افراد بتوانند با خانواده های خود در تماس باشند، رسیدگی به این پرونده را تسریع بخشند.
شفیعی درپاسخ به این پرسش که آیا موضوع تلفن زدن این سه تن را با خانواده هایشان مطرح کرده است گفت:« از آنجایی که طی هفته های گذشته با بدقولی های متعدد مواجه بوده ام با آنکه خیلی خوشبین هستم اما به خانواده ها اطلاع ندادم چرا که اگر آنها اجازه ندهند که تماسی گرفته شود ضربه روحی سختی به خانواده ها می خورد. اما این احتمال خیلی زیاد وجود دارد که تا روز جمعه این تماس برقرارشود.
*****
حمایت سید احمد خاتمی از اعدام ها در ایران

به گزارش "ایرنا" خبرگزاری رسمی ایران ، حجت اسلام "احمد خاتمی" عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و امام جمعه موقت تهران در این رابطه اظهار داشت : کسانی که مدام شعار حقوق بشر مردم سرمی دهند چگونه از اعدام تجاوزگران به حقوق مردم برآشفته می شوند.
سید احمد خاتمی در واکنش به اعدام دو جوان ایرانی در طول هفته گذشته گفت : آنچه قوه قضائیه در این عرصه انجام داد در حقیقت تحقق بخشی از خواسته های ملت بزرگ ایران است که در حماسه نهم دیماه از مسئولین قضائی کشور خواستند.
وی گفت : آنچه که مایه تعجب است آن است که کسانی در داخل همسو با بیگانگان اعمال قانون را در مورد جنایت کارانی که جرمشان به صورت مستدل و مستند اثبات شده و قوه قضائیه به تکلیف خود عمل کرده است را محکوم می کنند در حالی که این جنایت کاران پرونده سیاهی داشته اند. امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود گفت : از قوه قضائیه انتظار می رود آنگونه که خود گفته اند بدون تحت تاثیر قرار گرفتن ازفضای سیاسی که بیگانگان در پی آنند و متاسفانه برخی از فتنه گران آن را تعقیب می کنند به وظیفه قانونی خود عمل کنند وبه مصداق آیه قرآنی "تجاهدون فی سبیل الله و لایخافون لومه لائم" یعنی جهاد در راه خدا می کنند واز سرزنش کننده ای بیم به خود راه نمی دهند.
سید احمد خاتمی افزود : کسانی که می بایست خط خود را از بیگانگان جدا کنند چطور در این عرصه همسو با بیگانگان موضع می گیرند. در هر حال انتظار می رود از تمامی عزیزانی که دلداده انقلاب هستند به همان اندازه که دنیای استکباربه محکومیت رفتارقاطعانه قوه قضائیه می پردازند چند برابر آن ها از قوه قضائیه حمایت کنند و قوه قضائیه را در این تلاش مقدس که در جهت حمایت از نظام اسلامی و تثبیت اقتدار نظام اسلامی است تنها نگذارند.

*****
اعتراض ۱۱۱ پژوهشگر و استاد ایرانی خارج از کشور به موضع چين در قبال حوادث ایران

رادیو فردا: 111 پژوهشگر و استاد ایرانی خارج از کشور در نامه ای خطاب به سفیران چين در سازمان ملل متحد و آمريکا به انتشار مطلبی در روزنامه «خلق» ارگان حزب کمونيست چين درباره حوادث پس از انتخابات اعتراض کرده اند.
روزنامه «خلق» در شماره روز يکشنبه ۲۵ ژانويه در سرمقاله خود حوادث پس از انتخابات ايران را يک «توطئه آشکار سياسی» از جانب آمريکا دانسته است.
۱۱۱ دانشگاهی ايرانی داشنگاه های سراسر جهان در واکنش به اين مطلب نوشته اند: از مطلب منتشر شده در روزنامه خلق که از تظاهرات عليه تقلب در انتخابات و حمايت از شفافيت و حکومت دمکراتيک در ایران به عنوان «توطئه آشکار سياسی» توسط آمريکا ياده شده است، شگفت زده شده اند.
وانگ زيا يانگ، نويسنده سرمقاله روزنامه خلق، تصريح کرده بود: «در پس آنچه آمريکا حق آزادی بيان می خواند يک توطئه عريان سياسی نهفته است. ناآرامی های پس از انتخابات ايران چگونه اتفاق افتاد؟»
وانگ زيا يانگ در توضيح دلايل وقايع پس از انتخابات ايران اضافه کرده بود: «آمريکا با به راه انداختن جنگ اينترنتی از طريق يوتيوب و توئيتر، شايعاتی را پخش کرد که به تشديد تنش بين هواداران جناح های محافظه کار و اصلاح طلب منجر و باعث دو دستگی شد.»
اين دانشگاهيان ايرانی در نامه خود تصريح کرده اند: «دلايل نويسنده اين سرمقاله درباره علل اين تظاهرات توهين آمیز و نابخردانه است. آيا این نویسنده چنين تصور می کند که ايرانيان به اين سادگی تحت تاثير قدرت های خارجی قرار می گيرند؟ آن هم نه برای يک روز يا دو روز بلکه برای ماهها زیر سرکوب سخت حکومت خود قرار گیرند؟»
حسين ضيايی، منصور معدل، ميثاق پارسا، آصف بيات، سعید رهنما، ارسلان کهنمويی پور، اکبر مهدی، آرش نراقی و احمد صدری از جمله امضا کنندگان اين نامه هستند.
نويسندگان اين نامه پرسيده اند: چرا مقامات دولت چين اين گونه مشتاقانه از محمود احمدی نژاد حمايت می کنند، در حالی که می دانند وی مقبوليت مردمی ندارد و در جهان منزوی است.
امضا کنندگان اين نامه تاکيد کرده اند: مقام های دولت چين اميدوار به دست یابی به چه چیزی هستند که این چنین از محمود احمدی نژاد حمایت می کنند.
۱۱۱ پژوهشگر و استاد ايرانی دانشگاه های سراسر جهان، می گويند: موضع دولت چين در قبال حوادث ايران چيزی جز حمايت از دولتی «آسيب پذير، متوهم و به طور فزاينده در حال منزوی شدن»نیست.
دانشگاهیان یاد شده می گويند: ايرانيان با چينی ها دشمنی ندارند و به فرهنگ و تمدن هزاران ساله آنها احترام می گذارند.
آنها تاکید کرده اند: «اگر رهبران چين به مبارزه مردم ايران برای زندگی بهتر و داشتن حکومت پاسخگو احترام بگذارند و از فروش تسليحات زرهی که برای کشتن هموطنان ايرانی خودداری کند، در می یابند که ايرانی صلح جو و دمکراتيک، صلح در منطقه را تقویت می کند، آن گاه چين دوستی بهتر از مردم ايران که اکثريت آنها حامی جنبش سبز هستند در منطقه نخواهد داشت.»
امضاء کنندگان نامه تصريح کرده اند: ما نمی خواهیم که ببينيم سياست های ملت بزرگ شما در راستای حمايت از حکومتی باشد که بنيان های حقوق بشر شهروندان خود را ناديده می گيرد.
دانشگاهيان ايرانی می گويند: فرصت طلبی سياسی در اين موضوع به نفع چين نخواهد بود. بلکه ايرانيان چين را به مثابه کشوری خواهند ديد که به نفع خود در مسايل ايرانيان دخالت می کند.
پیشتر نیز دانشگاهیان ایرانی خارج از ایران طی بیانیه هایی ضمن همبستگی با معترضان به انتخابات ریاست جمهوری نسبت به حوادث داخل این کشور واکنش نشان داده اند.
*****
فیلمی از تجمع کارگران آونگان اراک در مقابل استانداری


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست: