سرود ملی: ای ایران ای مرز پرگهر

نقش دولتمردان و رسانه های آمریکایی در شورش 22 بهمن 1357

۱۳۸۸/۱۰/۲۶

میلاد اسدی 46 روز در انفرادی/ آغاز دور جدید بازجویی ها پس از وقایع عاشورا
خانواده میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پس از یک ماه بی خبری کامل نسبت به وضعیت فرزند خود موفق به دیدار با وی شدند.میلاد اسدی که از تاریخ 9 آذر در بازداشت است طی 46 روز گذشته هم چنان در سلول انفرادی بند 209 اوین در یک سلول 2*2 به سر می برد. به گفته میلاد اسدی روند بازجویی های وی که پیش از عاشورا تمام شده شده بود به یکباره پس از جریانات عاشورا تماس و ارتباط وی با خانواده قطع می شود و روند بازجویی مجددا با حضور بازجویان متفاوتی آغاز می شود. این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم در سری جدید بازجویی ها تحت فشار شدید روحی می باشد و طی دو هفته حدود 10 جلسه بازجویی داشته است. به گفته خانواده میلاد اسدی، وی نسبت به طولانی شدن مدت انفرادی خویش اعتراض داشته و آن را غیر قانونی می داند.
*****
«شدت سرکوب در دانشگاه ها کاملاً بی سابقه است»
برای ۱۸ نفر از دانشجويان دانشگاه آزاد واحد دزفول، به دليل شرکت در تجمعات در روزهای سيزده آبان، شانزده آذر و روز عاشورا، احکام محروميت از تحصيل صادر شد. اين درحاليست که احکام سنگين ديگری برای دانشجويان دانشگاه علم و صنعت صادر شده است.
علی افشاری، عضو پيشين مرکزيت دفتر تحکيم وحدت، و تحليلگر مسائل دانشجويی به راديوفردا می گويد: «بيش از۲۰۰ فعال دانشجويی از دانشگاه های شهرهای مختلف هم اينک درزندان بسر می برند. امروز به جرات می شود گفت که پس از انقلاب فرهنگی و به خصوص در آن ماه های آخر انقلاب فرهنگی، هيچوقت چنين وضعيت امنيتی را در دانشگاه ها نداشتيم. شدت سرکوب و برخوردهای انقباضی در دانشگاه ها کاملاً بی سابقه است. به هرحال همانگونه که گذشته نشان داده و به خصوص در طول هفت دهه عمر جنبش دانشجويی در کشور، اين فعاليت ها هيچوقت نتوانسته اند چراغ آزاديخواهی، دفاع از آزاديخواهی آکادميک و دفاع از حقوق ملت را در دانشگاه ها خاموش کنند.»
اين طور که شما اشاره می کنيد با گرفتن سران جنبش دانشجويی، ساير دانشجويان همچنان به ابراز خواستهايشان ادامه می دهند.
بله. اولاً که جنبش دانشجويی يک جنبش اجتماعی است و جنبش اجتماعی قائم به اشخاص نيست. يعنی جنبش از پائين به بالا است که از متن جوشش لايه های زيرين جامعه قوت پيدا می کند و موجوديتش شکل پيدا می کند. اتفاقاً تجربه دوران رياست جمهوری احمدی نژاد نشان داد که موجوديت حرکت های انتقادی و اعتراضی در دانشگاه ها از بطن دانشجويان بر می خيزد و تابع فعاليت چند عنصر خاص نيست.
شما هيچ خبری از طريق وکلای دانشجويان بازداشتی نداريد که سرنوشت شان چيست، چه خواهد شد و چه کمکی از طرف نهادهای حقوقی می شود برای آزادی آنها انجام داد؟
برخی از وکلا با يک سری از فعالان دانشجويی ديدار داشتند. با اينهمه پرونده های آنها را در اختيار آنها قرار ندادند. به طور مشخص می شود به آقای مجيد توکلی اشاره کرد که گفته دادگاهش هم برگزار شده است و جالب است که به وکيل اطلاع ندادند برای حضور در دادگاه.
ولی حداقل فايده اين ديدارها اينست که متوجه می شوند که وضعيت روحی و جسمی افراد بازداشت شده چگونه است که خوشبختانه روحيه آقای توکلی خوب بوده. از اعضای مرکزيت مجمع تحکيم، خانم هدايت، آقای عربشاهی و آقای سينياری هنوز خبری نيست و آنها در وضعيت نامعلوم به سر می برند.
همچنين بسياری از فعالان دانشجويی در دانشگاه های شهرستان مثل اصفهان، کرمانشاه، قزوين که بازداشت شده اند، وضعيت نامعلومی دارند. آنچه که به هرحال سازمانها و نهادهای حقوق بشری و به خصوص سازمان های دانشجويی خارجی می توانند انجام دهند، افزايش حساسيت ها و توجه به وضعيت نابسامان دانشجويان در داخل ايران است تا مسئولان جمهوری اسلامی به سرکوب، خشونت و برخوردهای محدودگرايی و انقباضانه در دانشگاه ها خاتمه دهند.
*****
تهدید احمدی مقدم در نگرانی از ادامه اعتراضات؛ اس.‍‌ام.‌اس‌ها و ای‌میل‌ها کنترل می‌شود

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه ای‌میل‌ها و اس‌ام‌اس‌ها کنترل می‌شود و جرم کسانی که تجمعات را ساماندهی می‌کنند بیشتر است، در رابطه با حادثه تروریستی شهادت استاد دانشگاه تهران نیز گفت: تقریبا همه مطلع بودیم و فکر می‌کردیم که به یکی از تاسیسات حمله کنند. به گزارش ایلنا، سردار اسماعیل‌احمدی‌مقدم در حاشیه نشست تخصصی پلیس مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران حاضر شد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در رابطه با حادثه ترور استاد دانشگاه تهران، گفت: از اینکه قرار است هجومی صورت گیرد هشدار داده بودند و تقریبا همه مطلع بودیم و فکر می‌کردیم که به یک تاسیسات حمله کنند. وی افزود: اما دیدید که یک ترور کور انجام دادند و این دانشمند را به شهادت رساندند و احتمال دارد که اقدامات دیگری هم انجام دهند، از این رو باید برای پیشگیری، از دانشمندان محافظت آشکار و پنهان شود و خود دانشمندان هم برای امنیت خود تمهیداتی داشته باشند. فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: پرونده در دست دوستان ما در وزارت اطلاعات است و باید از آنها در رابطه با شناسایی مظنونان احتمالی سئوال کنید اما ما هم با دوستان وزارت اطلاعات همکاری می‌کنیم.
ای میل‌ها و اس‌ام‌اس‌ها کنترل می‌شوند وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر برخورد با افرادی که از طریق اس‌ام‌اس و ای‌میل افراد را تشویق به حضور در تجمعات غیرقانونی می‌کنند، گفت: شرکت در اجتماعات غیرقانونی، اغتشاش و توهین به مقدسات، موجب برخورد است و بعد از اتمام حجت پس از روز عاشورا، مدارا کنار گذاشته شده است، به طوری‌که هم ما و هم دستگاه قضایی به شدت برخورد می‌کند. احمدی مقدم با بیان اینکه تحریک کنندگان، عامل اصلی هستند، تصریح کرد: شاید این افراد در میدان نباشند اما همانطور که تا پیش از این سیاست مدارا را داشتیم در مورد این افراد هم مدارا می‌کردیم اما از این پس مدارا نخواهیم کرد. وی با بیان اینکه "ای‌میل‌ها و اس‌ام‌اس‌ها از جایی فرستاده می‌شود که کاملا در کنترل ما قرار دارد" افزود: تصور نکنند که آنتی پروکسی جلویش را می‌گیرد و این تصور اشتباه را نداشته باشند که کنترل نمی‌شوند چراکه تاکنون در رابطه با آنها نیز مدارا می‌شده است. فرمانده ناجا تاکید کرد: آنها که تجمعات را ساماندهی می‌کنند قطعا جرمشان سنگین‌تر است. او پنجشنبه هفته گذشته در مراسم صبحگاه پلیس استان سمنان نیز تاکید کرده بود که پلیس تا رسیدن به ریشه‌های فتنه کار را رها نمی كند.
كشته شدن 11 نفر از پرسنل نیروی انتظامی در خراسان جنوبی ترور سیاسی نبوده است احمدی مقدم همچنین در رابطه با شهادت 13نفر از پرسنل ناجا در طول یک هفته در خراسان جنوبی نیز توضیح داد و گفت: در این رابطه یک محموله مواد مخدر بوده که از سیستان و بلوچستان در حال انتقال به سمت شمال و خراسان شمالی بوده است که به دلیل ضعف در رعایت اقدامات ایمنی، ماموران در کمین اشرار افتادند و 11 نفز از آنها به شهادت رسیدند. وی افزود: در تعقیب این گروه تعدادی از آنها دستگیر و تعدادی نیز کشته شدند که در جریان این تعقیب‌ها نیز دو نفر دیگر از پرسنل ناجا شهید شدند. مقادیر زیادی هروئین نیز از افراد دستگیر شده کشف شد و دوستان اطلاعات نیز یکی دو نفرشان را در مناطق دیگر شناسایی و دستگیر کردند اما اینکه این موضوع ترور سیاسی باشد چنین چیزی مشاهده نشد و اشرار نیز قصد قاچاق مواد مخدر داشته‌اند.
*****
بادامچیان از احتمال ترور رهبران جنبش سبز خبر داد

اسدالله بادامچیان، نماینده تهران در مجلس و عضو جمعیت موتلفه اسلامی، روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای از احتمال ترور رهبران جنبش سبز خبر داد. اسدالله بادامچیان، همچنین ترور مسعود علی‌محمدی، استاد دانشگاه تهران، را به هواداران جنبش سبز نسبت داد و گفت: «ترور و عملیات از پیش طراحی شده تروریستی قدم پنجم خط انقلاب مخملی سبز است.»
این مصاحبه در خبرگزاری رسا که جمعی از طلاب نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی آن را اداره می‌کنند منتشر شده است.
اسدالله بادمچیان با اشاره به ترورهای اخیر گفت: «طبق تحلیلی جامعه‌شناسانه ایجاد عملیات تروریستی از پیش طراحی شده گام پنجم از قدم‌های پنج‌گانه خطی است که جریان کودتای سبز مخملی آن را دنبال می‌کند.»
این عضو جمعیت موتلفه اسلامی با بیان این که «جریان خط سبز مخملی دچار انزوا شده است» افزود: «این امکان وجود دارد که این فرقه در آینده در نظر داشته باشند دست به اقدامات گسترده‌تری بزنند.»
این نماینده مجلس جنبش سبز را دارای «پنج حلقه» دانست که به گفته او پیش از این سه حلقه «حق‌جویان»، «منفعت‌طلبان» و «مصلحت‌طلبان» از این جنبش فاصله گرفته‌اند.
اسدالله بادامچیان درباره آن چه که حلقه‌های چهارم و پنجم جنبش سبز خواند گفت: «دو دسته دیگر از افرادی که در این جنبش به اصطلاح سبز قرار دارند افرادی هستند که از افکار خود دست نمی‌کشند و منزوی می‌شوند یا افرادی که از افکار خود دست نمی‌کشند و دست به عملیات تروریستی می‌زنند.»
اسدالله بادامچیان در پاسخ به این پرسش که «آیا تروریسم به دنبال ترور سران اغتشاش خواهد بود» به صراحت از احتمال ترور رهبران جنبش سبز خبر داد و گفت: «ممکن است این اقدام هم صورت بگیرد، زیرا این گروه برای پیشبرد هدف خود امکان دارد دست به این اقدام بزنند.»
اسدااله بادامچیان در حالی این پیش‌بینی را مطرح کرده است که یک روز پس از عاشورای امسال که در آن خواهرزاده میرحسین موسوی ترور شد، و چندین نفراز مخالفان نیز به دست نیروهای انتظامی و وابسته به حکومت به قتل رسیدند، هواداران جنبش سبز را متهم کرده بود که ممکن است در آینده افرادی را از میان خود ترور کنند و به گفته او «شهیدسازی» کنند.
روز پنج‌شنبه، روزنامه کیهان که مدیر مسئول آن منصوب رهبر جمهوری اسلامی است در تحلیلی نوشت كه «پروژه ترور دكتر [علی]محمدی ادامه پروژه‌هايی است كه پيش از اين ندا آقاسلطان و علی موسوی حبیبی را هدف خود قرار داد.»
کیهان همچنین نوشته است که جنبش سبز برای بقا احتیاج به «نمادسازی» دارد و قتل ندا آقا سلطان را در راستای همین پروژه ارزیابی کرده است.
*****
خواهرزاده رییس دیوان عدالت اداری کشور در میان لیست افراد اعدامی
در پی حوادث وسیع و گسترده ی مربوط به روز عاشورا که بازتاب بین المللی وسیعی همراه داشت، خبرهای بازداشت شدگان این روز که منابع دولتی تعدادشان را 300 نفر و منابع خبری مستقل این تعداد را تا بیش از هزار و پانصد نفر اعلام کرده اند، موج جدیدی از نگرانی ها را به دنبال آورد.
گزارشهای دریافتی از بازداشتگاه عشرت آباد که به عقیده ی برخی شکنجه گاهی جایگزین برای کهریزک به شمار می آید و همچنین گزارش از وضعیت بد و نابسامان و برخوردهای غیر انسانی با زنان بازداشتی این نگرانیها را تشدید کرد.
مسئله دیگری که در بین پیامدهای یکشنبه ی خونین خودنمایی میکند، دستگیری و کشته شدن نزدیکان برخی از افراد نام دار کشور است.
از جمله این افراد می توان به امیر ارشد تاجمیر فرزند شهین مهین فر مجری با سابقه صدا و سیما و همچنین مورد دیگر که بازتاب وسیعتری داشت سید علی حبیبی موسوی خواهرزاده میرحسین موسوی اشاره کرد.
اما در این بین خبر بازداشت شدن یکی از معترضین این روز به نام "حسین محمودی" از اقوام حجت الاسلام منتظری همچنان مسکوت مانده است.
به گفته یکی از نزدیکان حجت السلام محمد جعفر منتظری رییس دیوان عدالت اداری کشور ، خواهرزاده ی این مقام قضایی که یکی از بازداشتی های روز عاشورا بوده است پس از انجام بازجویی هایی بدون در نظر گرفتن حق داشتن وکیل، در لیست اعدامی های این روز قرار گرفته است.
حسین محمودی، دانشجوی پزشکی که مورخ یکشنبه ششم دی ماه در تظاهرات ضددولتی شهر تهران بازداشت شده بود، پس از مدتی بی اطلاعی خانواده اش با رساندن این خبر آنها را از این حکم مطلع کرد.
خانواده حسین محمودی با درمیان گذاشتن این خبر با حجت الاسلام محمدجعفر منتظری رییس دیوان عدالت اداری که از نهادهای در ارتباط با قوه قضاییه میباشد سعی در لغو آن داشته اما تا کنون خبری حاکی از لغو آن به این مقام عالی رتبه داده نشده است.
موضوع صدور حکم اعدام برای خواهرزاده رییس دیوان عدالت اداری کشور به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز انتقال یافته است. تایید وجود خواهرزاده رئیس دیوان عدالت ادرای درمیان لیست افراد محکوم شده به محاربه و اعدام باعث تغییراتی در این لیست شده است .
به گفته ی این منبع آگاه، حجت الاسلام منتظری و دیگر اعضای خانواده سعی بر سرپوش گذاشتن بر روی این خبر و مسکوت ماندن آن دارند، چنانچه روز چهار دهم دی ماه نامه ای از سوی حجت الاسلام منتظری با مضمون قدردانی از عاشوراییان به خاطر حماسه آفرینی در روز نهم دی بر روی خبر گزاری ایرنا منتشر شد.
لازم به یادآوری است صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه از شهریور ماه امسال جعفر منتظری را به سمت رياست ديوان عدالت اداری منصوب کرده است.
*****
دور تازه تهدید به اعدام در ایران

بی بی سی: به دنبال دور تازه ای از تهدید به اعدام از سوی مقامات ایران ، احکام تازه ای از سوی قوه قضاییه ایران صادر شده است که گروهی از معترضان را به زندان محکوم کرده است. دو دانشجوی معترض به محرومیت سیاسی و 5 نفر از محکومان اعتراضات پس از انتخابات بنا بر اعلام دادستانی ایران به یک تا پانزده سال زندان محکوم شده اند. صدور این احکام در حالی است که پیش از این فرمانده نیروی انتظامی و وزیر کشور و دادستان تهران، از اجرای حکم محاربه برای شرکت کنندگان در اعتراضات سخن گفته بودند. بنا بر قوانین ایران محکوم به حکم محاربه از طریق اعدام یا قطع یک دست و یک پا و تبعید مجازات می شود. با وجود همه تبلیغات دولتی در دو مورد عاطفه و ضیا نبوی که از سوی دادستان به عنوان محارب معرفی شده بودند و با و جود صدور احکام سنگین زندان به نظر می رسد دادستان موفق نشده است در باره صدور حکم محاربه قاضی را قانع کند.عاطفه نبوی دانشجوی 28 ساله ای است که در روز 25 خرداد در تظاهرات اعتراض به نتیجه انتخابات شرکت کرد و بازداشت شد اما پس از 6 ماه ماندن در زندان در دادگاه به اتهام محاربه محاکمه شد. یکی دیگر از کسانی که گفته شد به اتهام محاربه محاکمه می شود ضیا نبوی دانشجوی که گفته شده است برای دفاع از حقوق دانشجویانی فعالیت می کرد که به دلایل سیاسی از تحصیل محروم شده بودند. اعتراض به حکم محاربه دلیل عدم صدور حکم محاربه از دید شادی صدر حقوق دان و فعال مدنی بی اعتمادی افکار عمومی نسبت به محارب خواندن مخالفان است. گروهی از حقوق دانان هم معتقدند حتی با همین قوانین موجود هم صدور حکم محاربه برای معترضان وجاهت حقوقی ندارد. متهم کردن معترضان پس از انتخابات به محاربه، پس از اعتراضات روز عاشورا که با مقابله برخی از معترضان با حمله پلیس همراه بود، از سوی جناح تندرو نزدیک به دولت آغاز شد. محسن حبیبی تولیت مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی که از مراکز علمی نزدیک به آیت الله محمد تقی مصباح یزدی است گفت که مخالفان حکم محاربه دارند و اگر دستگاه قضایی کوتاهی کند مردم برخورد با سران فتنه را واجب می دانند. همچنین آیت الله مصباح یزدی که از روحانیون حامی دولت محسوب می شود شعار ها و حرکات و پوشش های معترضان را فساد در زمین خواند و آیت الله علم الهدی در راهپیمایی سازمان شده از سوی دولت سران اعتراضات را به انجام محاربه متهم کرد. شرایط سیاسی با وجود این تهدید ها، ناظرانی مانند نیما راشدان، رییس یک مرکز مطالعات سیاسی در ژنو، معتقدند اگرچه حکومت ایران از مطرح کردن حکم اعدام برای ترساندن مخالفان استفاده می کند اما شرایط برای اعدام مخالفان فراهم نیست. به گفته آقای راشدان دولت ایران از نظر داخلی و بین المللی در شرایطی نیست که بتواند دست به اعدام معترضان بزند. در همین زمینه شادی صدر معتقد است هدف حکومت از متهم کردن معترضان به محاربه وابسته نشان دادن آن ها به گروه هایی است که از نظر جمهوری اسلامی گروه های تروریستی هستند. به گفته خانم صدر هدف دولت از متهم کردن معترضان که عمدتا فعالیت های مدنی داشته اند جلوگیری از پشتیبانی نهاد حقوق بشری دنیا از این بازداشت شدگان است. به نظر می رسد با توجه به سکوت مراجع در قم حکومت ایران نتوانسته است پشتیبانی دینی قدرتمندی برای صدور حکم محارب برای معترضان به دست آورد. همچنین به باور ناظران و چنان که آقای راشدان می گوید تلاش دستگاه های امنیتی برای متهم کردن معترضان به همراهی با گروه هایی مانند سازمان مجاهدین خلق بیشتر برای مجاب کردن گروه های اجتماعی مذهبی و نزدیک به حکومت ایران است که در اعتراضات پس از انتخابات به گروه مخالفان رفتار حکومت ایران پیوسته اند. همزمان رسانه های وابسته به معترضان در ایران و خارج از ایران بحث های فقهی را از فقهایی مانند آیت الله حسینعلی منتظری و آیت الله هاشم هاشم زاده هریس عضو خبرگان رهبری منتشر کرده اند که مبنای فقهی ادعاهای مقامات قضایی و روحانیون نزدیک به دولت ایران را مورد تردید قرار داده است.
*****
حکومت ایران و قدرت اینترنت

دویچه وله: ما‌ه‌هاست که ایران در صدر رسانه‌های خبری دنیا قرار دارد. اخبار مربوط به ناآرامی‌های این کشور از طریق اینترنت پخش می‌شوند. اینترنت و فضای سیاسی در ایران موضوع نشستی بود که در برلین، به دعوت دو موسسه پژوهشی برگزار شد. بنیاد هله پانکه، بنیادی که هدف آن "آموزش سیاسی از طریق تبادل افکار و عقاید" است همراه بنیاد رسانه‌های چپ‌گرا و روزنامه "تاگس تسایتونگ" در برلین، نشستی برگزار کردند که هدف از آن بررسی حوادث اخیر در ایران و نقش اینترنت در اطلاع‌رسانی از این حوادث بود.
"رسانه‌ها تا چه حد تصویر ما از ایران را شکل می‌دهند؟" در نشست روز سه‌شنبه پاسخ روشنی برای این سوال پیدا نشد. از جمله به این دلیل که شرکت‌کنندگان در این نشست نقظه نظرات کاملأ متفاوتی در مورد شرایط کنونی ایران داشتند. یلدا زربخش یکی از کارشناسان شرکت‌کننده در ایران نشست به این مسئله اشاره کرد که ایران در میان کشورهای خاورمیانه در زمینه فیلتر اینترنت صدرنشین است. به گفته وی تا ۳۵ درصد جمعیت ایران به اینترنت دسترسی دارند. یلدا زربخش همچنین به آمار روبه‌رشد وبلاگ‌نویسان ایرانی اشاره کرد و گفت:«در چند سال گذشته، تعداد وبلاگ‌نویسان درون ایران به طور محسوسی بیشتر شده است.» وی در عین‌حال گفت:«این برداشت که اپوزیسیون در ایران از اینترنت زیاد استفاده می‌کنند، اشتباه است. اینترنت در میان ایرانی‌ها بیشتر وسیله‌ای برای انواع گوناگونی از ارتباطات و تبادل نظرهاست، از احوال‌پرسی گرفته تا ردوبدل کردن دستور آشپزی و شعر نوشتن.»
"وبلاگ‌نویسان نماینده تمامی جامعه ایران نیستند"
ژونالیست و تهیه‌کننده فیلم‌های ویدئویی سام ت. فرد، یکی دیگر از کارشناسان شرکت کننده در این نشست نیز معتقد بود نباید فراموش کرد که کاربران اینترنتی در ایران شامل همه اقشار جامعه نمی‌شوند. به گفته او استفاده از اینترنت در میان جوانان، و قشر تحصیلکرده و روشنفکران جامعه متدوال است. ‌فرد گفت:«اکثر کاربران را می‌شود در طبقه نسبتا مرفه جامعه تعریف کرد. در نتیجه اشتباه است که یادداشت‌ها و گزارش‌های وبلاگ‌نویسان را به کل جامعه ایران ربط داد. چون دیدگاه قشرهای کم‌درآمد، ساکنان شهرهای دورافتاده و روستاها در گزارش‌هایی که روزانه در وبلاگ‌های اینترنتی منتشر می‌شود جایی ندارند.»سارا دهکردی از شبکه جوانان ایرانی مقیم برلین، در این مورد نظر دیگری داشت. به عقیده وی اپوزیسیون ایران ریشه در طبقه کارگر، جنبش زنان و جنبش دانشجویی دارد. سارا دهکردی همچنین به تابوهایی اشاره کرد که در دنیای وبلاگ‌نویسان ایرانی حاکم است. وی در این مورد گفت:«در دنیای وبلاگ‌نویسان ایرانی در مورد حقوق همجنس‌خواهان یا اقلیت‌های مذهبی سکوت می‌شود. البته گاهی این تابوها شکسته می‌شوند مثلأ در هفته‌های گذشته پس از دستگیری مجید توکلی، دانشجویی که ماموران نیروی انتظامی ادعا کردند او را در حال فرار چادر به سر دستگیر کردند، در حمایت از وی مردان بسیاری چادر به سر کردند و عکس‌شان را در اینترنت منتشر کردند.»
"آمادگی افکار عمومی برای حمله نظامی"
در این میان خبرنگار روزنامه دنیای جوان رودیگر گوبل به این نکته اشاره کرد که نباید بدون بررسی دقیق، اخبار و اطلاعاتی که در مورد ناآرامی‌های ایران در اینترنت منتشر می‌شوند را پذیرفت. اخباری که در اینترنت منتشر می‌شود اینطور به نظر می‌رسند که گویی یک حرکت جمعی در ایران در جریان است و از اپوزیسیون حمایت خواهد کرد. او همچنین گفت از این هراس دارد که از وسایل ارتباط جمعی مدرن در مورد ایران، سواستفاده شود و با نشان دادن تصاویر سرکوب خشنونت‌بار تظاهرکنندگان اذهان عمومی برای حمله نظامی غرب به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده شود. وی با اشاره به دیدار چند روز پیش وزیر امورخارجه آلمان با دولتمردان عربستان سعودی این پرسش را مطرح می‌کند که چرا در این دیدار هیچ‌صحبتی از سرکوب نیروهای مخالف دولت عربستان به میان نیامده است. گوبل خود در پاسخ می‌گوید:« شاید به این دلیل که رژیم حاکم بر عربستان با دولت‌های غربی روابط بهتری دارد هر چند که دولتمردان این کشور در سرکوب مخالفان داخلی خود خشونت بیشتری به کار می‌برند.»
نقش رسانه‌های غربی چیست؟
در این میان علی فتح‌الله نژاد کارشناس دیگر حاضر در نشست با طرح "تغییر سیاست حکومت" به جای "تغییر حکومت" چشم‌انداز دیگری را در این نشست را مطرح کرد. وی به انواع برنامه‌های ماهواره‌ایی که در ایران قابل دسترسی هستند اشاره کرد و گفت:« در این میان بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان در میان ایرانیان کمی مسن‌تر محبوبت بسیاری دارند.» وی این پرسش را مطرح کرد که نقش چنین فرستند‌ه‌هایی در حوادث اخیر ایران چیست؟ برنامه‌ها و اخبار این فرستنده‌ها در فضای کنونی ایران تاثیر بیشتری دارند یا وب‌لاگ‌نویسان؟ هر چند که برای این پرسش هم پاسخ روشنی مطرح نشد. اما آنچه جای تردید ندارد هراس حکومت ایران از هر دو گزنیه مطرح شده است. سارا دهکردی در انتها شاره کرد:«در ایران هم دسترسی به برنامه‌های ماهواره‌ای سخت شده است و هم قوانین تاز‌ه‌ای تصویب شده که دسترسی به اینترنت را محدود و گذر از فیلترینگ را سخت‌تر می‌کنند.»
*****
اطلاعیه مشترک انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی دانشكده فیزیک دانشگاه تهران

اقدامات انجام گرفته درمراسم تشییع دكتر مسعود علی‌محمدی،موجب شد که در یك اقدام بی سابقه انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی دانشكده فیزیک دانشگاه تهران،اطلاعیه مشترکی صادر نمایند..
متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه مشترك انجمن اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی دانشكده فیزیك دانشگاه تهران
پیرامون مراسم تشییع پیكر مطهر استاد عالیقدر شهید دكتر مسعود علیمحمدی
در پی ترور جاهلانه و بیرحمانه شهید دكتر مسعود علیمحمدی، مراسم تشییع و تدفین این دانشمند برجسته فیزیك ایران در كمال ناباوری به گونه‌ای برگزار شد كه مراتب تأسف جامعه دانشگاهی را بر انگیخت. اساتید، دانشجویان و دوستداران ایشان تنها ندای صلوات و «لااله‌الاالله» سر می‌دادند و با غم و اندوه فراوان در پی پاسداشتِ مقام استاد شهید خود بودند، اما متأسفانه عده‌ای كه به دنبال سوءاستفاده از نام این شهید والامقام در راستای پیشبرد اهداف خاص خود بودند، سعی كردند با ایجاد تنش فضا را متشنج كنند. كه با سكوت دانشجویان و متانت اساتید به اهداف خود نرسیدند.

بر خود لازم می‌دانیم نكاتی را متذكر شویم:
۱- جای بسی تاسف است كه تشییع پیكر آن شهید در فضای رعب و وحشت و حضور نیروهای انتظامی و لباس شخصی و در فضایی امنیتی برگزار شد.
۲- حمله و ضرب و شتم عده‌ای معلوم‌الحال (لباس شخصی) به دانشجویان و حتی اساتید محترم كه به صورت آرام در حال تشیع بودند به شدت محكوم است. به رغم رعایت سكوت و خویشتنداری دانشجویان و اساتید، متأسفانه شاهد بازداشت ۴ تن از دوستانمان بودیم كه البته با پیگیری‌های مسئولانه حجت‌الاسلام ابوترابی نایب‌رئیس مجلس، آقای دكتر رهبر ریاست دانشگاه تهران و آقای دكتر مشفق ریاست دانشكده فیزیك، آزاد گردیدند كه كمال تشكر را از این عزیزان می‌نماییم.
۳- از دید ما توهین به اساتید و دانشجویان عزادار، توسط هر شخص و گروهی و در هر سطحی كه باشد، فعلی بسیار زشت و قبیح است. مع‌الاسف در این روز ما شاهد فحاشی به اساتید و دانشجویان و منافق خوانده شدن این عزیزان بودیم.
۴- نابخردی گروهی باعث تحت‌الشعاع قرار دادنِ مراسم شد، به‌طوری‌كه اساتید و دانشجویان از تشییع پیكر مطهر آن شهید بر دستانشان و اقامه نماز و خاكسپاری پیكر عزیزش محروم شدند.
با رخ دادن این وقایع تلخ، مظلومیت آن شهید، در روز تدفین بیش از همیشه نمایان شد. انجمن اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی در كنار دانشجویان دانشكده و دلسوزان جامعه دانشگاهی، اسلام و نظام، این اتفاقات ناگوار را محكوم می‌كنند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشكده فیزیك دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشكده فیزیك دانشگاه تهران
*****
مخالفت وزارت اطلاعات با مرخصی پیمان عارف

وزارت اطلاعات به طور غیرقانونی از مرخصی پیمان عارف جلوگیری می کند.
هفته گذشته در پی پیگیری و مراجعه اولیایی فرد وکیل پیمان عارف به امیر خانی معاونت معاون امنیت دادستان تهران برای اخذ مرخصی موکلش به جهت در گذشت مادر بزرگ وی، امیرخانی از مکاتبه صریح وزارت اطلاعات با دادستانی در مورد این فعال دانشجویی و روزنامه نگار زندانی خبر داده وگفته است که وزارت اطلاعات با هرگونه مرخصی وی مخالفت کرده است.
*****
کهریزک، ننگی که با رنگ پاک نمی‌شود

رادیو فردا: رخدادهای بازداشتگاه کهریزک نه اولین مورد از نقض گسترده و نهادینه‌ی حقوق بشر رژیم جمهوری اسلامی و نه آخرین آنهاست. در همه‌ی این موارد دستگاه‌های رسمی نظام پس از نقض گسترده و نهادینه‌ی حقوق مردم و آشکار شدن آن برای عموم-اگر در میان خودی‌ها قابل انکار یا مشکوک اعلام شدن نباشد- نقش تحریف، وارونه سازی و ماله کشی بر آن جنایات را بر عهده می‌گیرند.
رخدادهای مابعد انتخابات دهم ریاست جمهوری مثل حمله به کوی دانشگاه، ماجرای کوی سبحان؛ جنایات روز عاشورا توسط نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی، مرگ پزشک وظیفه‌ی کهریزک، دفن‌های دسته جمعی، و کشتارهای ۲۳ تا ۳۰ خرداد هرگز مورد بررسی کمیته‌های دولتی قرار نگرفته و نمی‌گیرند چون از اساس انکار شده یا مشکوک اعلام شده‌اند یا به گردن سرویس‌های بیگانه انداخته شده اند و دیگر نیازی به ماله کشی بر روی آنها برای هواداران دیده نمی‌شود.
مجلس و رسانه‌های دولتی و قوه‌ی قضایی این نقش ماله کشی را به روش‌های مختلف انجام می‌دهند. مجلس کمیته‌ی تحقیق به راه می‌اندازد تا بخش‌های تکان دهنده تر واقعیات را انکار کند و تنها چند درصدی از واقعیت را بپذیرد تا انسجام نیروهای خودی و مطیع حفظ شود. رسانه‌های دولتی و حکومتی برای آن دسته از قتل‌ها که در برابر دوربین‌ها صورت گرفته سناریو می‌نویسند یا به نمایش تئاتر خیابانی می‌پردازند، برخی دیگر را مشکوک اعلام می‌کنند و بقیه را نادیده می‌گیرند. نظام قضایی نیز که نقش میر غضب ولی فقیه را بازی می‌کند قربانیان را به جای مجرمان و متهمان مورد محاکمه قرار می‌دهد.
گزارش نمایندگان منصوب
مدل ثابت گزارش‌های کمیته‌های دولتی چاپلوسی و مداحی‌‌های مکرر از ولی فقیه و مساوی قرار دادن حکومت با حق مطلق برای زدن یک کلمه حرف حساب آن هم در حد و اندازه‌ی ظرفیت دستگاه‌های تبلیغاتی و سرکوب رژیم است. این گزارش‌ها توسط کسانی تهیه می‌شوند که از طریق شورای نگهبان و سیستم نظارتی آن بر انتخابات مجلس و نیز انواع دستکاری‌ها در نتایج انتخابات به نمایندگی منصوب می‌شوند و انتظاری بیش از تایید رهبری و حکومت در همه‌ی موارد از آنها نمی‌رود.
در گزارش کمیته‌ی مجلس در مورد کهریزک مرتبا تلاش می‌شود دامن رهبری از جنایات کهریزک پاک شود در حالی که اگر بنا به استدلال گزارش باید مسئولان و نه عوامل پایین دست مورد محاکمه قرار گیرند ولی فقیه فرمانده‌ی نیروی انتطامی‌ و مسئول قوه‌ی قضایی است و در همه‌ی این جنایات باید وی را مسئول شناخت. بیت رهبری گرداننده‌ی اصلی دستگاه‌های امنیتی و قضایی و نظامی است و ولی فقیه در ارائه‌ی خط مشی‌های اصلی و زمینه ساز (مثل دستور سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز و بازداشت معترضان) نقش کلیدی دارد.
کمیته‌ها اصولا با این هدف شکل می‌گیرند که بازدیدهایی را فقط از زندان‌های رسمی انجام دهند و سپس گزارش کنند که «همه از وضعيت رسيدگي در زندان اوين راضي بودند و هيچ شكايتي در اين خصوص وجود نداشت» و مدعیات مربوط به شکنجه و تجاوز را انکار کنند: «هيچ مورد شكنجه جنسي در شكايات وجود نداشت ... حتي گلايه‌اي هم در اين مورد وجود نداشت و تمام اين مباحث شايعه‌سازي بود كه توسط معترضان و براندازان اشاعه داده شده بود.» (گزارشی از جزئیات بازدید از بند زنان اوین، تابناک، ۲۲ دی ۱۳۸۸)
بازداشتگاه‌های غیر رسمی
در گزارش مجلس هیچ اشاره‌ای به صدها بازداشتگاه غیر رسمی در خانه‌های مصادره‌ای و زیر زمین‌ها (مثل زیر زمین وزارت کشور) و کانتینرها نمی‌شود. بنا به گزارش دستگیرشدگان، آنها به مراکز و محل‌هایی برده شده‌اند که اصولا و در جریان عادی امور بازداشتگاه یا زندان تلقی نمی‌شوند. اما از آنجا که رهبری خود مجوز استفاده از این گونه بازداشتگاه‌ها را صادر کرده و کسی از خویشاوندان مسئولان در آنها مورد شکنجه و تجاوز و قتل واقع نشده کمیته‌ی نمایندگان انتصابی نمی‌تواند آنها را مورد مداقه قرار دهد. بازداشتگاه غیر رسمی بخشی تفکیک ناپذیر از حکومت‌های اقتدارگرا و تمامیت طلب است.
درجه بندی زندانیان و قربانیان
گزارش مربوط به بازداشتگاه کهریزک تلویحا بر نقض حقوق کسانی که اراذل و اوباش نامیده می‌شوند و متهمان مواد مخدر مهر تایید می‌گذارد چون این افراد حامی متنفذی ندارند و امکان بودن پسر آقای روح الامینی در میان آنها کم است. در میان زندانیان قشر دیگری وجود دارند که صدای آنها در فضای عمومی و مجامع بین المللی شنیده می‌شود (مثل مدیران سابق جمهوری اسلامی و روزنامه نگاران) و از همین جهت کمیته‌ی مجلس به نحو گزینشی با آنها دیدار می‌کند و طبعا آنها از وضعیت زندان ابراز رضایت بیشتری می‌کنند (چون نسبت به افراد عادی کمتر فحش و کتک می‌خورند). در مرحله‌ی سوم به نزدیکان حاکمان فعلی می‌رسیم که احتمالا ممکن است در میان کشته شدگان باشند و برای خاطر آنها کمیته تشکیل شده و گزارش عرضه می‌شود.
عوامل قوای قهریه تعقیب ناپذیرند
در مباحث مربوط به این گزارش در مجلس ایده‌ی حاکم آن بوده است که نیروهای قوای قهریه نباید تضعیف شوند به این معنا که جنایات آنها نباید مورد مداقه و بررسی واقع شود. دیدگاه هسته‌ی اصلی اداره کننده‌ی نیروهای انتظامی و نظامی و امنیتی در ایران آن است که نباید پای فرماندهان و مدیران دستگاه‌های امنیتی درجه یک و دو به میز محاکمه باز شود (در محاکمه‌ی متهمان حمله به کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ تنها یک سرباز به جرم دزدیدن یک ریش تراش محکوم شد).
رحیم صفوی، فرمانده‌ی سابق سپاه پاسداران و مشاور رهبری در انتقاد به دولت خاتمی و سیاست تنش زدایی و قانونگرایی وی می‌گوید: «ماجرای قتلهای زنجیرهای به سپاه پاسداران هیچ ربطی نداشت ولی ما اصل این موضوع را برخلاف مصالح کشور می‌دانستیم و اینکه این ماجرا اینقدر پررنگ باشد را به صلاح كشور نمی‌ديديم زیرا دستگاه اطلاعاتی در هر کشوری بالاخره از این خرابکاری‌ها میکند ولی هیچ کشوری دستگاه‌های اطلاعاتی خودش را تضعیف نمی‌کند.» (تابناک، ۲۰ دی ۱۳۸۸) با همین دیدگاه است که حتی نام یکی از فرماندهان نظامی و انتظامی در این گزارش نمی‌آید. ظاهرا تاریخ مصرف سعید مرتضوی برای حکومت به انقضا رسیده است. نامه‌ی استعفای روح الله حسینیان از همین امر شکایت دارد.
انکار کامل شکنجه و تجاوز
در محدوده‌ی شکنجه و تجاوز که در برابر دوربین‌ها در فضای عمومی صورت نگرفته بودند کاملا بر عهده‌ی دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی گذاشته شد تا قربانیان و شاهدان را با ارعاب به سکوت وادار کنند یا از سر راه بردارند. در نتیجه‌ی این رفتارها بود که قربانیان تجاوز به خارج از کشور گریختند و شاهدان نیز سکوت اختیار کردند. یکی از جدی ترین شاهدان ماجرا دکتر رامین پوراندرجانی بود که توسط نیروهای امنیتی و قضایی متصل به بیت رهبری به قتل رسید تا موضوع کهریزک به چند مورد قتل محدود شود تا در نهایت بخشی از نیروهای درون نظام یعنی نزدیکان و آشنایان روح‌الامینی را راضی نگاه دارد.
مخاطب نمایش این کمیته و قرائت گزارش آن خودی‌ها هستند جون غیر خودی‌ها قبلا به دروغگویی مجموعه‌ی اعضای حاکمیت باور دارند. در غیر از این مورد که با یکی از خودی‌ها درگیر بود رژیم نه تنها اقدامی برای پی گیری قتل معترضان انجام نداده بلکه خود آنان را به همکاری در قتل خود متهم کرده (مورد ندا آقا سلطان) یا اصولا قتل آنها را انکار کرده یا قربانیان را نیروهای بسیجی معرفی کرده است.
ریشه‌ی خشونت
گزارش مجلس در مورد شکنجه‌ی زندانیان و قتل سه یا چهار تن از آنان بدون اشاره به مبانی برخورد با مخالفان و زندانیان سیاسی و غیر سیاسی و اصولا رابطه‌ی دولت و مردم در نهایت کسانی را که به نقض حقوق خود معترض‌اند – نامزد یا رای دهنده- مورد اتهام قرار می‌دهد و نظامی را که اصولا با تقلب و دروغ می‌خواهد افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد و با تمسک به خشونت و ارعاب کنترل جامعه را در اختیار گیرد تبرئه می‌کند. منطق این گزارش آن است که ریشه‌ی این خشونت‌ها را باید در اعتراض مردم جست‌وجو کرد و نه رفتار و سیاست‌های حاکمیت.
از نگاه هیئت حاکمه در ایران این مردم نیستند که باید از حکومت ابراز رضایت یا عدم رضایت کنند بلکه این ولی فقیه است که در کرسی ابراز رضایت یا عدم رضایت می‌نشیند: «در زمان غیبت امام زمان(عج) رضایت ولی فقیه از اعمال و رفتار ما لازم است.» (مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم، جنبش سبز علوی، ۲ آذر ۱۳۸۸) اگر ولی فقیه از دسته‌ای رضایت نداشته باشد همه چیز بر آنها رواست. گزارش‌های وفاداران به رهبری در مجلس با همین دیدگاه نیز برای رضایت رهبری و وفاداران به وی تهیه می‌شوند و نه پاسخگو کردن دستگاه‌ها و انجام مسئولیت‌های قانونی.

*****
جواد اطاعت در شبکه سوم: کشتن مردم هتک حرمت عاشورا نيست؟
جواد اطاعت نماينده دور ششم مجلس و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با حضور در يک برنامه زنده تلويزيونی، به شکل بی سابقه ای عليه سياست های جاری حاکميت و حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری سخن گفت.
به گزارش ادوارنيوز، دکتر اطاعت در ابتدای اين برنامه در حالی که طی ماه های گذشته آقايان موسوی و کروبی در صداوسيما به عنوان "سران فتنه" معرفی شده اند، صراحتا خود را "حامی" مهندس موسوی و "ارادتمند" حجه الاسلام مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز معرفی کرد.
جواد اطاعت با طرح اين پيشنهاد که "از مردم به صورت اس ام اسی در مورد صحبت های دو طرف نظرسنجی کنيم" گفت: "دائما از انقلاب مخملی سخن می گويند، و تالی فاسد اين سخن يعنی اينکه عملا پذيرفته ايم که حکومت جمهوری اسلامی يک نظام استبدادی است و گرنه مردم تا کارد به استخوانشان نرسيده باشد انقلاب نمی کنند".
عضو شورای مرکزی اعتماد ملی همچنين اين سوال را طرح کرد که "کف زدن در روز عاشورا هتک حرمت است يا کشتن مردم در خيابان؟"
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه بايد به علت ها پرداخت نه معلول ها، اعتراضات مردمی را بسيار فراتر از چند ميليون نفر دانست که به خيابان ها آمده اند و گفت: "اعتراضات صرفا محصول نتايج انتخابات هم نيست و مردم به سياست های اقتصادی، سياسی و فرهنگی اصولگرايان طی ۵ سال گذشته اعتراض دارند".
نماينده مجلس اصلاحات با اشاره به ردصلاحيت گسترده در مجلس هفتم و هشتم نمايندگان حاضر در مجلس را نمايندگان غيرواقعی مردم دانست و گفت: "وقتی متخصصان ردصلاحيت می شوند افرادی به مجلس می روند که برنامه ندارند و کار به اينجا می رسد، ما با آنکه شعار اقتصادی نداديم تورم را از ۱۸ درصد به ۱۱درصد رسانديم و اکنون می پرسيم پس از دو دوره مجالس هفتم و هشتم وضعيت معشيت مردم را چه کرده ايد".
جواد اطاعت که سخنان خود را بارها به اصول قانون اساسی و سخنان حضرت علی (ع) مستند می کرد، فاصله رفتارهای حکومت با مخالفان را با حکومت امام علی بسيار بعيد توصيف کرد.
اين نماينده ردصلاحيت شده در مجلس هفتم، همچنين اعتقاد خود را به نامه بيش از ۱۲۰ نماينده دور ششم به مقام رهبری ابراز داشت و با نام آوردن از آقايان بهزاد نبوی، مصطفی تاجزاده، محسن ميردامادی و ... به بازداشت های گسترده فعالان سياسی انتقاد کرده و تنها جرم آنها را شرکت در انتخابات و انتقاد عنوان کرد.
جواد اطاعت همچنين با انتقاد جدی از وابسته معرفی کردن هواداران اصلاحات به استکبار، نسبت به عملکرد صداوسيما اعتراض کرد و "کراهت" خود از حضور در اين رسانه را اعلام داشت.
وی به تعطيلی روزنامه های منتقد، انحصار صداوسيما، عدم صدور مجوز تجمع برای منتقدان و رفتارهای فريبنده دولت نهم از جمله راه اندازی راه آهن شيراز در ايام قبل از انتخابات اشاره کرد و اين اقدامات را توهين به شعور مردم خواند.
***از نکات جالب توجه اين مناظره کم سابقه، مورد خطاب قرار دادن دکتر اطاعت از سوی عليرضا زاکانی با عنوان "آقای امام" بود که بارها تکرار شد که با توجه به اينکه "جواد امام" عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی اخيرا از زندان آزاد شده است و پيش از اين به طور علنی هيچ مناظره ای با زاکانی نداشته است، علت اشتباه مکرر زاکانی در خطاب قراردادن جواد اطاعت مشخص نيست!
*****
قيمت برق با حذف يارانه‌ها 5/21 برابر مي‌شود
مسـول واحـد مديريت مصرف انرژي شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: با اجـراي طـرح هـدفمنـدكـردن يـارانه‌ها طي بــرنـامـه پنجم توسعه، قيمت برق با حذف يارانه‌ها 5/21 برابر مي‌شود. ‌ ‌به گزارش ايسنا، < محمدقاسمي> ابراز داشت: توليد انرژي با استفاده از انرژي‌هاي نو، به ‌منظور حفاظت از محيط زيست و كاهش گازهاي گلخـانـه‌اي و حفظ منــافــع ملــي در زمينـه سوخت‌هاي فسيلي بسيار مهم و ضروري اسـت. ‌ وي با اشاره به اينكه كــشـورهـاي خاورميانه از جمله ايران منبع سـوخـت‌هـاي فسيلي است، اظهار داشت: 50 درصـد آنـچه از سوخت‌هاي فسيلي در كـشـور تـولـيد مي‌شود، در داخل مصرف و 50 درصد مـابقي صادر مي‌شود كه براي ذخيره ايـن انـرژي براي آيندگان و همچنان حفظ ثروت ملـي و افـزايـش درآمـد سـرانـه هر ايراني، صرفه جويي در مصرف سوخت‌هاي فسيلي ضروري است.
*****
انتقال یکصد تن از بازداشت شدگان وقایع اخیر به انفرادیهای زندان رجایی شهر
تعداد یکصد تن از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر ایران شب گذشته به سلولهای انفرادی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) منتقل شدند.
به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکصد شهروند بازداشت شده در اعتراضات اخیر ایران ساعت 21 شب گذشته مورخ 25 دیماه در حالیکه که چشم تمامی افراد با "چشم بند" بسته شده بود به سلولهای انفرادی بند 5 زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند. زندانیان عادی که پیش تر در این سلولها نگهداری می شدند به خاطر این موضوع همگی به سلولهای انفرادی بند 1 زندان مذکور منتقل شدند.
لازم به ذکر است، هر پنج زندانی در یک سلول کوچک در بند 5، که حداکثر دارای 6 متر فضای مفید است نگهداری می شود و مدیریت این بند با اطلاعات سپاه مستقر در زندان رجایی شهر است، تاکنون هویت و محل اولیه بازداشت شهروندان مورد اشاره مشخص نشده است.
*****
دادگاه محاکمه محمد اولیایی فرد سی ام دیماه برگزار می شود
محمد اولیایی فرد، وکیل پایه یک دادگستری و مسئول واحد مطالعات، تحقیق و آموزش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی را بر عهده دارد 30ام دی ماه در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران محاکمه خواهد شد.
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این حقوقدان و فعال حقوق بشر که در پی جریان اعتراض به اعدام بهنود شجاعی و شکایت جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، به تبلیغ علیه نظام و توهین و افترا به قوه قضاییه متهم شده بود پس از بازپرسی و صدور قرار جهت محاکمه در ماه گذشته به شعبه 26 دادگاه انقلاب معرفی شد که به خاطر ایراد به صلاحیت ذاتی دادگاه برای رسیدگی به اتهاماتش، پرونده وی به تجدید نظر استان ارجاع داده شد. با این وجود پرونده این وکیل پایه یک دادگستری مجددا جهت محاکمه به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد و شعبه 30 ام دی ماه را جهت برگزاری جلسه دادرسی تعیین وقت کرد.
لازم به ذکر است که در پی شکایت قاضی صلواتی در سال هشتاد و هفت و متهم ساختن وی به توهین و افترا علیه مامورین وزارت اطلاعات پرونده ی دیگری نیز از محمد اولیایی فرد در این رابطه کماکان مفتوح است.
بهنود شجاعی، که در سن 17 سالگی مرتکب قتل شده بود در مهرماه سال جاری به پای چوبه ی دار رفت. با وجود این که به گفتهی وکلای این نوجوان محکوم به اعدام، محمد اولیایی فرد و محمد مصطفایی مدارک جدیدی در رابطه با پرونده به دست آمده بود، اما بهنود شجاعی به دلیل آنچه عدم رضایت اولیای دم خوانده شد قصاص شد.
*****
تصمیمات عجیب در صداوسیما برای برنامه های دهه فجر
در فاصله سه هفته تا آغاز دهه فجر (شما بخوانید دهه زجر) و مراسم سی و یكمین سالگرد انقلاب اسلامی، خبرها، از تعیین محدودیت‌های عجیب و بی‌سابقه برای پخش تصاویر قدیمی و ویژه برنامه‌های دهه فجر امسال حكایت دارد.
به گزارش خبرنگار «آینده»، صداوسیما پس از انتخابات ریاست جمهوری و در طول 7 ماه اخیر بارها و بارها با قوانین ابلاغی ناگهانی برای پخش برنامه ها و استفاده از افراد رو به رو بوده كه این مورد با محدودیت های تازه برای ویژه برنامه های دهه فجر همراه شده است.
بر این اساس به صورت غیرمكتوب به شبكه های داخلی، بین المللی و استانی صداوسیما ابلاغ شده تا از تصاویر شهدای انقلاب در تصاویر استفاده نكنند و تصاویر خون ریخته شده به روی زمین و دست های خونین مردم حذف شود.
همچنین در این ابلاغیه غیر مكتوب پخش تصاویر حمله، تخریب، آتش سوزی، مبارزه های خیابانی و مقابله با نیروهای گارد ممنوع شده و بخش های مختلف تولیدی موظف شده اند تصاویر برشمرده را از برنامه های خود حذف كنند.
این محدودیت‌ها شامل همه گروه های تولیدی و تامینی ویژه برنامه های دهه فجر در شبكه های سراسری، بین المللی و استانی است تا از این موارد در برنامه‌های دهه فجر امسال و هرگونه تصویر دیگری كه از دوران انقلاب جنبه تحریك عمومی دارد، خودداری كنند.در این میان نشان دادن تصاویری مانند شعارنویسی، برعكس گرفتن عكس‌ها، سنگربندی وسط خیابان ها، ساخت كوكتل مولوتوف، حضور زنان و مردان در كنار یكدیگر در تظاهرات ها و پخش برخی شعارهای معروف آن زمان ممنوع شده است.
این محدودیت‌ها موجب شده كه گروه های تولیدی و تهیه كنندگان به دلیل اعمال دستور جدید از پخش تصاویر دوران انقلاب منصرف شوند تا هیچ مشكلی برای آنها به وجود نیاید، و این حركت عملاً برنامه‌سازان را به استفاده از تصاویر تظاهرات ساده و بی ارزش ناگزیر خواهد كرد.
این در حالی است كه ضرغامی پنج سال پیش در بدو ورود خود با خارج كردن تصاویر آرشیوی از زمان انقلاب و اوایل انقلاب دست به نوآوری در برنامه‌های دهه فجر زد كه با استقبال گسترده مردم و نخبگان مواجه شد.
همچنین ضرغامی در دهه فجر سال 83 به خاطر ادعای فرزند شاه مخلوع در كشته نشدن مردم توسط پدرش دستور داد تا تصاویر مستند و موجود از شهدای دوران انقلاب برای مردم بازپخش شود، ولی بی شك آن چه می تواند باعث تعجب شود، ممنوع شدن پخش تصویر شهدای دوران انقلاب در دهه فجر سال 88 است.
*****
حیدری ها برادریشان را تکذیب کردند

در پی انتشار گزارشی با عنوان "دیپلمات پناهنده، برادر مجری مشهور تلویزیون" در سایت جرس، خبر برادری مرتضی حیدری و محمدرضا حیدری در رسانه های دیگراز سوی دو طرف تکذیب شد.
مرتضی حیدری، مجری تلویزیون، شایعه نسبت داشتن با دیپلمات ایرانی را که گفته می شود علیرغم تمام شدن ماموریتش قصد بازگشت به ایران را ندارد ، تکذیب کرد .
در پی تشدید شدن این شایعه بخش خبری بیست و سی به سراغ حیدری رفت و وی این شایعه را تکذیب کرد .
از سوی دیگر، رحمان ساکی سخنگوی "کمیتۀ نروژی – ایرانی حمایت از حقوق مردم ایران" در گفتگو با صدای آمریکا نسبت برادری محمد رضا حیدری دیپلمات پناهنده شده با مرتضی حیدری مجری تلویزیون را تکذیب کرد.
ساکی همچنین مدعی شد که آقای حیدری تکذیبیه ای درین مورد صادر کرده که هیچیک از رسانه های داخلی آن را درج نکرده اند.
*****
بیانیه هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان در خصوص بازداشت های اخیر و مفقود شدن سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی

هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان با انتشار بیانیه ای نگرانی خود نسبت به وضعیت نامشخص علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی اعلام کرد. در این بیانیه اشاره شده است که مراجع قضایی باید نسبت به بازداشت این دانشجویان پاسخگو باشند و خانواده های آنان را در جریان وضعیت فرزندانشان قرار دهند.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
در پی افزایش موج بازداشت فعالین سیاسی و اجتماعی که گستره آن به روزنامه نگاران و روشنفکران میانه رو نیز رسیده و همچنین کاهش امنیت اجتماعی، خصوصا امنیت قشر دانشگاهی و اساتید فرهیخته، هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان انتقاد و اعتراض خود را نسبت به نا امنی های اجتماعی، گسترش بی انتهای بازداشت های فراقانونی و به طور کلی انقباض فضای نقد و نقادی و نقض آشکار حقوق بشر و حقوق شهروندی در جامعه خصوصا صحن مقدس دانشگاه اعلام می دارد.
در حالی که احمدی نژاد در مصاحبه ها و نشست ها مدام از آزادی بیان نزدیک به مطلق در ایران سخن می گوید، هر روز و در هر گوشه و کنار این سرزمین شاهد حصر فزاینده اندیشه و بازداشت فعالین مدنی به جرم ابراز عقیده هستیم و می بینیم که دایره خط قرمز ها تا چه حد تنگ شده که حتی روزنامه نگاران و هنرمندان نیز خارج از آن قرار می گیرند. می بینیم که هر صحبتی از سر دلسوزی و هر موضع گیری برای آشتی ملی و بازگرداندن آرامش به جامعه چگونه دفع می شود و حتی چه هتاکی ها که به شخصیت های برجسته نظام روا نمی دارند!
عجبا آزادی نزدیک به مطلقی که سراسر اسارت است و حتی مادران عزادار و بازداشت شدگان نیز از این اسارت در امان نیستند. عجبا جمهوریتی که پر است از نشانه های تمامیت خواهی اقتدار گرایی و جراید و مطبوعات به طور مداوم توقیف می شوند! عجبا اسلامیتی که فجایع کهریزک اتفاق می افتد و مسئول آن به جای حکم قضایی، سمت قضایی می گیرد و یا فقیه عالیقدری را به دلایل سیاسی از مرجعیت عزل می کنند! عجبا قوه قضاییه مستقلی که وزیر دفاع برای آن مصداق جرم محاربه تعیین می کند و عجبا قوه مقننه ای که وزارت اطلاعات به جای نمایندگان مردم می نشیند و قانون وضع می کند که ارتباط با رسانه ها و سازمان های مذکور در فلان لیست جرم است و خود می برد و می دوزد و ...!
در میان بازداشت های اخیر خبری مبنی بر 16 روز بی خبری مطلق از سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی بسیار نگران کننده بود. یاران دبستانی سابقمان در دانشگاه زنجان که در خرداد 87، هتک حرمت به یک دانشجوی دختر توسط معاونت دانشجویی آن زمان را تاب نیاوردند و اجازه ندادند مهر رسوایی اخلاقی در صحن دانشگاه بر پیشانی جامعه دانشگاهی بنشیند، به جرم اشاعه فحشا متهم و محکوم شدند و متهم واقعی تبرئه و حتی شاکی شد! در ماجرای تحصن خرداد 87 در دانشگاه زنجان این هم کلاسی های سابق، متهم به اشاعه فحشا، اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و ... شدند و متهم واقعی اعاده حیثیت کرده و در پرونده ای دیگر علیه دوستانمان شکایت کرد. لازم به ذکر است سورنا و علیرضا در تمام این مدت نیز بدون هیچ حکم رسمس و قانونی از تحصیل محروم بودند.
آری! این گونه و در مقابل دیدگان همگان، حقیقت که به روشنی روز بود سیاه نمایی شد و پرده دروغ حقیقت را استحاله کرد.
شایان ذکر است در روز یکم آذر ماه نیز سورنا هاشمی، عضو سازمان دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران به همراه سایر اعضای این سازمان بازداشت شد و درست یک روز پس از روز دانشجو در 17 آذر ماه بدون هیچ تفهیم اتهامی آزاد شد. مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه و سینا شکوهی، از اعضای این سازمان فکری هم در وضعیت بدی در زندان اوین به سر می برند.
اما در حالی که پرونده قضایی سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی در مورد ماجرای دانشگاه زنجان در مراجع قضایی در حال پیگیری بود، این دو، 16 روز پیش، در سفر خود به شهر تبریز به طرز مشکوکی مفقود شدند و تا کنون هیچ اطلاع دقیقی از آنان در دست نیست. خانواده آن ها به شدت نگران وضعیت فرزندشان هستند و بنا به شواهد، یکی از احتمالات، بازداشت آنها توسط نیروهای امنیتی است. حتی اگر این احتمال نیز مردود باشد، باید گفت که مسئولیت جان شهروندان هر جامعه ای بر عهده حکومت است. ایجاد امنیت جانی، حداقل چیزی است که هر دولتی باید برای شهروندان خود فراهم سازد. اما به عینه شاهدیم که استاد برجسته دانشگاه تهران در رشته فیزیک، دکتر مسعود علی محمدی که اتفاقا یکی از اساتید امضا کننده بیانیه حمایت از مهندس موسوی در دوران انتخابات نیز بود، در جلوی درب منزل خود ترور می شود؛ خواهرزاده میر حسین موسوی به ضرب گلوله ترور می شود؛ جوانان این مرز و بوم در خیابان ها پرپر می شوند و دولت به جای رسیدگی قضایی به این مسائل یا آن ها را توجیه کرده و با نسبت دادن این تروریسم آشکار به گروهک های خائن منافقین و انجمن پادشاهی و ... از مسئولیت خویش در ایجاد امنیت برای شهروندان شانه خالی می کند و یا کشته شدگان را محارب و عامل بیگانه می خواند. سوال اینجاست که آیا نمی توان این ترورها را چه منشا داخلی داشته باشند و چه منشا خارجی کنترل کرد؟! آیا تا این حد در ایجاد امنیت عاجز شده ایم که اجازه می دهیم گروهک های تروریست در جامعه نفوذ کرده و اقدام به ترور کنند؟! با این بی تدبیری ها در حیرتیم که تا کنون چگونه در مقابل این همه گروه های شبه نظامی جدایی طلب در چهار سوی سرزمین مان که تمامیت ارضی ما را نشانه رفته اند مقاومت کرده ایم؟!
بارها گفته ایم وای بر ما اگر آزادی را فدای امنیت کنیم. اما امروز می بینیم که نه تنها آزادی را سلاخی می کنند، حتی از امنیت جانی هم چیزی برایمان نمانده! می بینیم که قرائت خاص از عدالت که مورد نظر دولت کنونی است را هم نداریم و هر روز خط فقر بالاتر و بالاتر می رود. می بینیم که از یک سو شعار استقلال را در بوق و کرنا کرده اند و از سوی دیگر تبدیل به یکی از بزرگترین بازار های مصرف کالاهای چین و ... شده ایم. به راستی چه بر سر آرمان های ما آمده؟! ما را چه شده که تمام شعارها و آرمان ها را زیر پا له می کنیم؟!
ما اعضای هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان در طول ترم جاری بنا به وضعیت نه چندان مناسب فضای سیاسی کشور سعی کردیم آرامش، انتقاد مسالمت آمیز، پرهیز از گفتمان خشن و انتقامجو و همچنین منطق را به فضای دانشگاه باز گردانیم و انتظار داشتیم مسئولان دانشگاه ما را حمایت کنند و مسئولان دولتی نیز این رویه را در سیاست داخلی پیش گیرند. اما نه تنها این گونه نشد بلکه مسئولین دانشگاه صدایمان که همان نشریه طلوع اندیشه بود را بدون حتی یک مورد نقض قانون خفه کردند و با صدور حکم توقیف موقت نشریه حجت را بر ما تمام کردند! این اقدام نشانگر تمامیت خواهی مطلق مسئولین بود که حتی به روند میانه رو ما نیز راضی نبودند. مسئولین محترم، اگر فقط اندکی منطق در کارتان روا می داشتید متوجه می شدید که با این کار چه فرصتی را سوزاندید! شاید در آینده ای نزدیک متوجه شوید!
در پایان ما اعضای هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان اعلام می داریم مسئولیت جان شهروندان این سرزمین از جمله سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی بر عهده دولت است. اگر خدای ناکرده اتفاقی برای دوستانمان بیافتد باید مراجع قضایی نسبت به آن پاسخگو باشند و اگر در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برند طبق قانون باید خانواده آنان در جریان مراتب امر قرار گیرند. این حداقل خواسته ما در دفاع از حقوق اولیه دوستانمان است.
به امید ایران سربلند
هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان
*****
اتهام محارب برای یکی از بازداشت شدگان عاشورا

دادسرای عمومی و انقلاب تهران می گوید پرونده ۱۶ تن از متهمان حوادث روز عاشورا برای رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده و برای یكی از متهمان درخواست مجازات به اتهام «محاربه» شده است.
به گزارش ایسنا، دادسرای عمومی و انقلاب تهران درباره پرونده متهم به «محاربه» گفته است: «در یكی از این پرونده‌ها طبق كیفرخواست صادره برای متهم درخواست مجازات به اتهام محاربه شده است.»
دادسرای عمومی و انقلاب تهران اتهام ۱۵ متهم دیگر این پرونده‌ها را «اجتماع و تبانی علیه امنیت و فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام» اعلام كرده است.
طبق این گزارش، «كیفرخواست‌های صادره در پی تكمیل تحقیقات و مستند به گزارش ماموران و اقاریر تمامی ۱۶ متهم یاد شده صادر شده است.»
دادسرای عمومی و انقلاب تهران جزئیات بیشتری درباره پرونده و نام این متهمان ارائه نكرده است.
*****

بیاد بود " ندا" مظهر مقاومت مرم ایران
درست یکهفته دیگر، شنبه سوم بهمن ماه بیست و هفتمین سالگرد میلاد ندا آقا سلطان گل پرپر شده و جانباخته گرامی راه میهن است. اگر خفاشان شبکور و گرگهای درنده مهلت می دادند این شیرزن دلیر هفته آینده 27 ساله می شد.
در فاصله نیمه سال 1379 تا 29 اسفند سال 1380 یار گرامی و بنیانگزار تشکیلات جنبش همبستگی دانشجویان ایران آقای دکتر بحری پس از آخرین رهایی از زندان و پیش از ترک اجباری میهن، نقشی بسیار حساس و سازنده برای " ندا" و بسیاری از جوانان و دانشجویان ایرانی ایفا می نمودند و در واقع هدایتگر یا "منتور" آنان بودند که در مورد ندا که آن زمان دختری حدود 20 ساله بود، این نقش بیش از یک معلم یا "منتور" محسوب می گردید.
ندا بارها و در بسیاری گردهمایی ها (حتا در بین خانواده خویش) بارها اصرار و تکرار کرده بود که دکتر بحری در واقع برایش مانند پدری معنوی است که با حساسیتی خاص به او راه و رسم آزادگی و آزاد زیستن را آموخته است.
ما ضمن گرامی داشت سالگرد میلاد ندا، ویدیوی زیبایی را که هنرمند محبوب خانم شکیلا در آستانه فرارسیدن سالگرد میلاد ندا با گروه همکاران هنرمند خویش تهییه کردند و اجازه انتشار آن را به آقای دکتر بحری (پدر معنوی ندا) داده اند در زیر یکبار دیگر برایتان به نمایش می گذاریم:

______________________________________________

هیچ نظری موجود نیست: